ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 april, 2010  (läst 3285 gånger)

2009-02-21, 11:29
läst 3285 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Igår skrev jag ett inlägg på både gamla och nya Ordförandelistan och frågade om när man kan förvänta sig ett preliminärt bokslut från Förbundet?  
 
Detta beroende på att säsongen för årsmöten står för dörren och föreningarna och deras medlemmar kan ju vilja veta läget för framtiden. T.ex. om man kan förvänta sig att förbundsavgiften helt plötsligt ska höjas igen, sedan föreningarna redan tagit sina budgetar, som skedde förra året.
 
Detta mitt inlägg är nu raderat från nya Ordförandelistan, sedan jag fått ett svar från Anna-Lena Andersson, moderator för Ordförandelistan, om att något sådant bokslut inte kunde komma förrän efter 26/3, då revisorerna ska träffas.
 
På gamla Ordförandelistan har jag inte heller sett till mitt inlägg.
 
Tydligen har mitt inlägg betraktats som onödigt att sprida till andra föreningar, i likhet med spam, och därför raderats.
 
Personligen tror jag ju inte att jag är ensam om min fråga, bara att ingen formulerat den ännu.  Och jag tycker inte om att bli betraktad som spammare, och ifrågasätter om inlägg av min typ ska raderas från att nå andra föreningar.
 
Elisabeth Thorsell
Ordförande
Svenska Genealogiska Samfundet

2009-02-21, 12:02
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Oj, Elisabeth, det här är det nog bäst att man kopierar innan det försvinner härifrån också.
 
Jag blir verkligen fundersam när jag ser att din fråga inte får delges andra föreningars ordförande. Det borde väl ligga i förbundets intresse att hålla föreningarna informerade om det ekonomiska läget. Även om bokslutet inte är klart borde väl föreningarna kunna få en preliminär rapport.
 
Ingegerd Johansson
(helt vanlig medlem i tre föreningar)

2009-02-21, 15:51
Svar #2

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Elisabeth; redan för ca en månad sedan fick alla föreningar ett meddelande om att förbundet inte har för avsikt att föreslå stämman en höjning av förbundsavgiften för år 2010. Samtidigt reserverade sig styrelsen för att det kan bli nödvändigt med en höjning för 2011 beroende på hur projektet Namn åt de döda 1901-2010 utvecklas. Då vi har fått positiva reaktioner på att det inte blir en höjning 2010 måste vi ta för givet att det meddelandet har gått fram till alla föreningar.
 
För ca. en och halv timma sedan skickades ett sammandrag från styrelsens sista sammanträde ut på den s.k. Ordförandelistan. Den innehöll precis samma besked om resultatet för 2008 som Elisbeth fick via mail av Anna-Lena Andersson. Det handlar alltså inte om någon censur av av Elisbeths inlägg utan helt enkelt så att Anna-Lena hade uppgiften och att samma sak inte behöver upprepas två gånger. Det preliminära bokslutet visar ett positivt resultat och föranleder ingen förening att behöva oroa sig för förbundets ekonomi.

2009-02-21, 16:12
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Självklart är det censur av Elisabeths inlägg när det stoppas från publicering på listan!  
 
Däremot finns det naturligtvis ingen anledning att upprepa svaret två gånger. Men det undviks inte genom att frågan inte får ställas - det undviks genom att svaret bara lämnas en gång...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-21, 16:47
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det vore ju roligt att få en förklaring till hur NÅDD kan påverka förbundsavgiften?  
 
Jag ser att det faktiskt står så i utskicket 10/1-09, men ser inte kopplingen.  
 
Ska föreningarna vara med att betala för framtagningen av databasen [programmeringen], pressning av skivan etc.? och i så fall får vi varsin skiva eller vad? Eller bara nöjet att finansiera något som vi sedan får inhandla?

2009-04-06, 13:28
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Idag har jag fått en påminnelse att betala för ShF, årsboken och Rötters Vänner.
 
Åtminstone tror jag att det är menat för mig, för det står inget namn på det hela, utan bara c/o Thorsell, och här bor inga andra.  
 
Om det nu inte är menat för Svenska Genealogiska Samfundet (SGS), som har adress hit?
 
Men då förstår jag inte varför SGS ska uppmanas att betala detta, då vi ju sedan några år är medlemsförening, och får ShF och Årsboken, som medlemsförmån.  
 
Eller har denna avskaffats utan att jag uppmärksammat det?
 
Eller är det fortfarande oreda i utskicksregistret, som, enligt det idag intrillade bokslutet, har kostat multum? Och vad kostar det att skicka ut papper i onödan?

2009-04-06, 13:59
Svar #6

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Elisabeth
Tyvärr gjorde tryckeriet fel på alla utskick till föreningar. Ett nytt utskick med rätt adressat är på väg ut. Givetvis får tryckeriet betala för sitt slarv. tråkigt att just du skulle drabbas.
 
mvh
Lars

2009-09-26, 18:53
Svar #7

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Här kommer ett förslag för att stärka ekonomin!
 
Kan tänkas att detta skall ligga i en annan tråd, väl bekommen att flytta det då.
 
Låt människor bli direktmedlemmar i förbundet. Enkelt va! Gör reklam varför, rabatt på produkter o.s.v. Som det är nu så får ju förbundet några få kronor för varje medlemm i en ansluten förening. Varför gå vägen över en förening? Det hjälper ju inte förbundets ekonomi. Däremot kan jag förstå om föreningar skulle vara emot det. Jag vet flera som inte är med i någon förening, det finns säkert fler (övertygad om detta). Hur mycket man får in? vem vet! Men varför missa en inkomst?
 
Självklart så tycker jag att föreningar som har engagemang, produkter och arkiv skall fortsätta få medlemmar.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-26, 19:00
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Så var det från början, men det ändrades av skäl och efter hetsig diskussion som borde finnas redovisade här någonstans!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-26, 19:07
Svar #9

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Attans det har jag missat!
 
Då skulle det ju kunna vara bra att införa det igen. Eller finns det ett förståndigt motargument?
 
Vänligen Patrick
 
Nu letade jag lite och läste, goddag yxskaft är min kommentar. Varför missa en inkomst. Om man har välfylld säck så förstår jag det, inte annars.
 
(Meddelandet ändrat av patrick 2009-09-26 19:12)
Vänligen Patrick : )

2009-09-26, 20:08
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag har nu försökt att finna debatterna som var ikring detta här, men jag hittar banne mig inget av det! Var ligger de?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-26, 20:12
Svar #11

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Stefan
 
Jag gjorde det enkelt. Jag gick på det första/äldsta inläggen där förekom en del. Men det verkar varit en debatt i forumet också, tror jag.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-26, 20:25
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det känns som man skall släppa mitt förslag efter att ha läst lite Stefan. Du ser nog varför. Det behövs nog en omstrukturering utav helheten först. Puuuu
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-26, 21:29
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns andra förbund som har den konstruktionen med både direkt anslutna medlemmar och föreningar som medlemmar, t.ex. Sveriges Hembygdsförbund,och där verkar det fungera bra.

2009-09-27, 07:51
Svar #14

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Om alla föreningsmedlemmar känner minst en som inte är medlem, så skulle det bli ett rätt stort tillskott, självklart under förutsättning att de vill betala och det kanske de inte vill? Men pröva kostar väl inget (viss reservation).
 
Nu vill jag inte skapa någon ny holmgång utan jag bidar min tid, och en stor del utav den väntar fortfarande på mig, förhoppningsvis!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-27, 09:14
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Tips sista dagarna! - det finns många andra sätt att bidra till ekonomin - om alla föreningsmedlemmar värvar en medlem eller köper en bok själv kan man stötta sin förening. Men om alla föreningsmedlemmar dels prenumerar själv på Släkthistoriskt Forum och/eller Årsboken, dels värvar en prenumerant, så kan man ju också stötta Förbundets ekonomi långsiktigt.  
 
Eller varför inte köpa en cd eller en ny handledning i stället för att använda bibliotekets eller föreningslokalens eller ställa uppslagsfrågor, se även här för priser och förslag?
 
Hälsningar,
Eva
 
Ps. Stadgeändringen som tog bort det stödjande medlemskapet beslutades vid stämman 2002. Jag var stödjande medlem och för mig var den enda anledningen till det att kunna få prenumerera på ShF - vilket jag har fortsatt att göra. Inflytande som medlem tyckte jag inte att jag hade.
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-09-27 09:18)
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-09-27 09:18)

2009-09-27, 11:29
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst är det så Eva!
 
En tanke som slår mig nu.  
 
1. Är det en av anledningarna till ShF:s prenumeranter minskat, dvs eftersom det inte kopplat till medlemskap i Förbundet?  
 
2. Eller är det tvärtom som du nämnde att det var därför många var med som enskilda medlemmar, för att få tidningen?
 
3. Eller kombination?
 
4. Ökade medlemskapen i föreningarna, när de enskilda medlemskapen försvann? Eller var de flesta redan som jag (och troligen Eva) både enskilda medlemmar och medlemmar i en eller, som i mitt fall, flera föreningar?
 
5. Undrar hur många som inte är med i någon förening, men som skulle vilja vara medlem i Förbundet? Finns det några som är i det läget? Tyvärr kan de ju inte läsa detta i så fall!  
 
6. Nu finns alltid möjligheten att FRIVILLIGT stödja Förbundet och framförallt Rötter och Anbytarforum genom Rötters Vänner med 100kr/år eller mer, om man vill det! Det är bra! Hoppas bara att Rötters modernisering kommer igång... Behövs det mer pengar kanske?
 
(Meddelandet ändrat av simson 2009-09-27 16:26)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-27, 13:15
Svar #17

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Punkt 6: Fast går det att stödja förbundet genom att betala till rötters vänner? De pengarna skall väl endast gå till utvecklingen utav rötter. Projekten går ju då miste utav pengar.
 
Var det inte en debatt om detta?
 
Det viktigaste måste ju vara att få in fler medlemmar som genererar köp (och medlemskap i förbundet).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-09-27, 15:32
Svar #18

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Jag tillägger gärna till denna debatt att trenden med prenumerationer på både Årsboken och Släkthistoriskt Forum (SHF) har vänt. Enveten marknadsföring riktad till grupper, t ex olika pensionärsförbund med medlemstidningar i stor upplaga, har vänt trenden med prenumeranter på SHF. Mycket glädjande med 100-tals nya prenumeranter! Även Årsboken har fått nya köpare. Se mera om Årsboken i SHF nr 4.
 
Smolket i den bägaren är möjligtvis att det är grupper utanför den ordinarie släktforskarrörelsen som står för den stora ökningen på SHF. Den marknadsföring som förbundet gjort till föreningarna att om man värver en ny prenumerant så får man 50 kr/prenumerant till föreningskassan, kan i princip räknas till en handfull nya läsare. Det erbjudandet gäller fortfarande, se annonsblad under Förbunds-Nytt på Rötter. Där finns för övrigt flera annonsblad på förbundets produkter - sprid dem gärna!
 
SHF nr 4 är på tryckeriet. Nu har tidningen taget ett steg till, först en ny förstasida, nu moderniserar vi även insidorna i tidningen, vilket vi hoppas ska tas väl emot av alla läsare.  
 
Rötters webb-bokhandel har tagits emot fantastiskt - allt fler hittar till den. Den nya Emigrantboken har i vår värld blivit en kioskvältare. Och två nya handböcker är på gång till hjälp för alla släktforskare!
 
Arbetet m Rötters databaser pågår, om några veckor räknar vi med att den mest akuta räddningsaktionen av Porträttfynd ska vara klar.

2009-09-27, 16:44
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Patrick, jag nämnde inte Rötters Vänner, även om jag menade det, men nu har jag skrivit in det i mitt inlägg!  
 
Jag skrev dock, lite hypotetiskt, att man kan stödja Förbundet frivilligt, om man vill. Det kan man ju göra på olika sätt som vi sett i olika förslag här. Förutsägningen för viljan att göra det enskilt, eller från föreningarna för den delen, bygger givetvis på vad man får tillbaka och att man litar på att pengarna används väl och inte slösat bort på något, framförallt inte för höga hyreskostnader. Även personalkostnader måste följa en rimlig budget. Men där är väl budget i balans nu? Så att ökade inkomster kanske kan ge en viss expansion av personal och projekt inom en snar framtid igen, utan att riskera hela Förbundets ekonomi?
 
------
 
Man stödjer väl Förbundets ekonomi genom att bidra till Rötters Vänner också? Om det håller ned kostnaderna för Rötter och Anbytarforum för Förbundets del. Det bästa är väl om de blir helt självförsörjande, om de inte redan är det och flyter det in mer pengar kan väl mer göras här, eller?
 
---
 
Tack för din redogörelse för läget Barbro! Således i huvudsak positivt, men lite negativt också... Hoppas även det vänder!  
 
(Vad gott det är med kantarellsås för övrigt!!!, tycker en söndagsmiddagsbelåten Stefan)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-09-27, 19:00
Svar #20

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det var väl äkta kantarell?
 
Håller med dig! Hoppas att de olika delarna är självförsörjande. Tycker det är bra att det blivit fart på försäljningen, även om det då kanske är svårt att nå de yngre.
Men en krona är en krona hur man än vänder på den.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-02-22, 11:16
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Har i dag läst Angeläget och vill bara ge lite beröm till Förbundet som lyckats vända resultatet till något positivt.
 
Så jag ger en liten  
Hälsn. Eivor (obs. inget fjäsk utan allvarligt menat)

2010-02-22, 21:07
Svar #22

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Hej och tack Eivor. Jag tackar på allas vägnar, beröm gör oss alla glada!
/ Barbro Stålheim

2010-03-19, 17:24
Svar #23

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Re Angeläget?  
 
Hittar ingen bättre rubrik för följande fråga:
 
Har man slutat att trycka en del exemplar av Angeläget och skicka ut dem till föreningarna?
 
Om så är fallet, varför har man inte talat om att det är en pdf som gäller? Jag har i alla fall inte sett något sådant meddelande.  
 
Min förening, Svenska Genealogiska Samfundet, har inte fått någon pappers-Angeläget.

2010-03-19, 20:03
Svar #24

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Sedan flera år (osäker på hur många) trycks bara Angeläget en gång om året och det är det nummer som samtidigt är kallelse till stämman. Det numret, som övriga nummer, aviseras som PDF via den s.k. ordförandelistan. Angeläget med kallelse til stämman kommer inom 1-2 veckor därefter också i tryckt form till alla föreningar. Även på Rötter talas det om att ett nytt Angeläget har kommit.  
 
Alla Angeläget sedan 1998 finns att läsa under Förbundsnytt/Nyhetsbrev på Rötter.

2010-03-19, 22:08
Svar #25

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Barbro, det är bra att du talar om hur det är med detta, för det är nog fler än jag som undrar.

2010-04-17, 07:47
Svar #26

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Som det nu verkar så går ju ”inkomsterna” ner för att folk inte vill bli en ”Rötters vän” vilket jag som sagt framlagt tidigare inte förvånar mig (men det lämnar jag därhän nu). Sedan att skapa ett Rötters vänner på Facebook ser jag snarare som något slags desperat försök att rättfärdiga gruppen och få de att känna en konstlad samhörighet, funkar inte!
 
Jag vill väcka frågan om direktmedlemskap i förbundet igen!
 
Hur många kronor som går till förbundet för varje medlem i en förening det vet jag inte. Kan det vara 5/10 kronor? Om man nu ser till medlemmars åldersspann ute i föreningar och till att mycket går i dag att sköta från datorn (utan att behöva vara med i en förening) så är jag fullständig övertygad att förbundets inkomster från sina medlemsföreningar kommer snart drastiskt att sänkas!
För förbundets räkning hade det varit bättre om man hade ett direktmedlemskap så att intäkterna ökade. Tyvärr skulle det ju då innebära att föreningarna kanske skulle få svårare med intäkter och medlemmar. Men en duktig, aktiv förening tror jag nog ändå marginellt skulle påverkas. Framför allt så har de en lokal förankring som gör det attraktivt med kurser, hjälp och social samhörighet, som man då självklart inte kan erbjuda från förbundshåll. Andra föreningar kanske får det svårare, men då kanske de skall ta sig en funderare över framtiden och ändra riktning. De skulle ju kunna byta erfarenheter över gränserna med andras framgångar (behålla medlemmar och liknande).
Medlemsavgift till förbundet på, säg 100/150 kronor eller däromkring genererar ju betydligt mer än ”5/10 kronor”. Vilket då skulle möjligöra satsningar som är planerade och buffert för framtiden (ett tag i alla fall). Sedan som sagt att då knyta upp bra erbjudande till sina direktmedlemmar blir ju då ett bra mervärde (även idag är det så) fast något bättre ändå.
 
Jag hoppas att det inte ligger prestige i frågan om direktmedlemskap, utan då bör den förpassas ur förbundet! Jag vet inte skälet till att direktmedlemskap försvann från Släktforskarförbundet för några år sedan, men det kanske då var försvarbart. Men det ekonomiska läget såg väl också annorlunda ut då?
Jag hoppas att detta väcker tankar till något kreativt för att just öka på det ekonomiska (och vill jag påstå, det logiska) för de kommande satsningarna till gagn för alla släktforskare.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2010-04-17, 10:29
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Föreningarna betalar nu 12 kr/medlem vid årsskiftet till förbundet.

2010-04-17, 13:49
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6912
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:29
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det stödjande medlemskapet i Sveriges Släktforskarförbund som fanns tidigare var i praktiken ingenting annat än en förklädd prenumeration på Släkthistoriskt Forum. Det berodde på missuppfattningen att tidningen skulle momsbeläggas om det gick att prenumerera på den. Det var i varje fall det argument som användes i debatten.
 
De stödjande medlemmarna saknande röst- och motionsrätt - men de fick Förbundets medlemstidning. Föreningsmedlemmarna hade däremot, via föreningarna, röst- och motionsrätt - men de fick inte medlemstidningen.
 
De enda enskilda personer som officiellt kallades medlemmar saknade alltså helt inflytande över Förbundet - och de enskilda personer som i praktiken var de riktiga medlemmarna, alltså föreningarnas medlemmar, fick ingen medlemstidning. En fullständigt absurd situation m.a.o.
 
Det som skedde när det stödjande medlemskapet ersattes med en riktig prenumeration var alltså bara att man började att kalla en spade för en spade. Samtidigt gavs alla föreningsmedlemmar rabatt i Förbundets bokhandel, något som bara de stödjande medlemmarna hade haft tidigare.
 
En tidigare ordförande i en mig närstående supporterklubb brukade svara Du ska vara glad att du får vara med! när någon frågade vad man fick för medlemsförmåner för sin årsavgift.  
 
Så kan man möjligen resonera när det gäller att få trogna fotbollssupportrar att stödja sin förening - men det håller knappast när man värvar 'förbundssupportrar'...
 
De flesta släktforskare som kommer i direktkontakt med Släktforskarförbundet gör det förmodligen via Rötter. Om de då inte blir så förtjusta i nättidningen att de vill bli vänner för en hundralapp om året - varför skulle de då i stället vilja betala samma summa som medlemsavgift i det utgivande förbundet? För glädjen att få vara med?
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-04-17 13:53)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-04-21, 08:57
Svar #29

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jörgens historieskrivning och analys är korrekt. Så länge systemet med stödjande medlemmar fanns, rådde ett demokratiskt underskott i förbundet. Jag skulle dock vilja påminna om ytterligare en konsekvens av det nu avskaffade systemet, kanske den viktigaste: Förbundet konkurrerade i realiteten med sina egna medlemsföreningar om potentiella medlemmar. Många som blev stödjande medlemmar i förbundet ansåg sig ha gått med i förbundet och nöjde sig sedan med detta. Man blev aldrig medlem i den lokala släktforskarförening eller specialförening där man naturligt borde ha varit med och kanske skulle ha varit med, om man inte redan varit medlem i förbundet. Detta blev i längden en ohållbar situation. Ett förbund skall hjälpa och stödja sina verkliga medlemmar - föreningarna - inte konkurrera ut dem.
 
Ted Rosvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna