ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 december, 2008  (läst 3180 gånger)

2008-09-25, 10:32
läst 3180 gånger

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Jag förstår att du tycker det är svävande det jag skriver eftersom du inte är insatt i Göteborgsverksamheten som jag påpekat.
 
Du ska få besked på vad som avses med våra gemensamma ägodelar om du kontaktar mig eller någon annan i vår förening för ett möte med oss. Vi kan sedan gemensamt lämna en rapport här på forumet.
 
Charlotte

2008-09-25, 15:13
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag är intresserad av att diskutera vad som hänt under den tid jag satt i styrelsen eftersom det framförs närmast insinuanta påståenden om våra gemensamma ägodelar och hur de försvunnit från Göteborg inom ramen för en process jag hade ett uppdrag att hantera för förbundsstyrelsens räkning. Jag tycker att den diskussionen kan föras publikt så att de medlemmar i förbundets medlemsföreningar som besöker detta forum får tillgång till den.
//Michael Lundholm

2008-09-25, 19:36
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Charlotte. När det blev klart att verksamheten i Göteborg skulle upphöra, bad jag vår man på plats, Kent, att göra listor över samtliga inventarier, allt ifrån bokhyllor, bord, stolar o.s.v. till köksredskap, häftapparater och tamburmajorer. Jag påtalade särskilt att sådant som tillhörde DIS-Väst inte skulle finnas med på listan utan ställas åt sidan för att så småningom avhämtas av er. Därefter gick jag igenom listan med Kent och beslutade vad som skulle slängas, säljas, skänkas bort eller eventuellt sparas och skickas till Stockholm. Så vitt jag vet har dessa instruktioner också efterlevts. Jag har idag sökt Kent för en kommentar om påståendet att förbundet skulle ha förskingrat, alternativt lagt beslag på egendom tillhörig DIS-Väst, men ännu inte fått något svar. Jag har svårt att föreställa mig att Kent skulle ha förskingrat några DIS-Väst-prylar, i alla fall inte medvetet. Allt nog; Precisera vad det är för föremål ni anser har försvunnit, så får vi reda ut det hela.
 
Mvh
TED

2008-09-28, 22:21
Svar #3

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag konstaterar att DIS Väst inte offentligt vill precisera vad våra gemensamma ägodelar och hur de försvunnit från Göteborg egentligen innebär. Jag måste säga att jag tycker att det är upprörande att man insinuerar att oegentligheter begåtts men att min preciserar vad det handlar om. Men mina synpunkter är självfallet irrelevanta eftersom jag inte är insatt i Göteborgsverksamheten, som Charlotte påpekat.
//Michael Lundholm

2008-09-28, 23:02
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Skriv klarspråk DIS Väst !
Det är rakast och behöver inte mynna ut i oklarheter,
som Michael skriver, upp med det på bordet här, det som anses försvunnet.
Raka rör så går det bättre att komma vidare!!!
Jan-Christer

2008-09-29, 00:00
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag noterar att man från förbundshåll - i varje fall från numera avgångna styrelseledamöter - är väldigt måna om att DIS-Väst i efterhand ska precisera vad man menar har försvunnit från lokalen.
 
Men frågan är vad man från Förbundet gjorde för att på förhand försäkra sig om att man bara sålde sina egna tillhörigheter. Alltså: När, var och hur kontaktade Förbundet DIS-Väst och informerade om den planerade försäljningen, och vad gjorde man för att tillsammans med DIS-Väst genomföra en inventering innan försäljningen?
 
Detta har jag som utomstående betraktare inte lyckats att få klart för mig, när jag har följt diskussionerna här i Förbundsforum. Men jag kan ju ha missat något...
 
(När jag säger 'utomstående', så menar jag att jag på intet sätt har haft något att göra med driften av Forskarstugan. Inte heller har jag någon annan aktiv roll i DIS-Väst. Jag är dock medlem.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-09-29, 00:16
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Överst på Rötters förstasida står sedan i fredags (den 26/9) bland annat följande under rubriken Svenska Ancestry fyller 1 år:
I maj inleddes ett strategiskt samarbete mellan Ancestry och Sveriges Släktforskarförbund genom ett antal gemensamma satsningar. Avtalet medför ökad tillgänglighet för förbundets medlemmar, då visst arkivmaterial från Sveriges Släktforskarförbund, som tidigare enbart funnits på CD, kommer att tillgängliggöras online på Ancestry:s svenska hemsida.Detta föranleder två frågor:
 
1) På vilket sätt blir det ökad tillgänglighet då material som tidigare bara har funnits på Släktforskarförbundets CD-skivor nu publiceras på nätet av Ancestry?
 
Eftersom CD-skivorna kan köpas av alla, så finns det bara ett sätt som tillgängligheten kan ökas: Att materialet blir fritt tillgängligt, alltså gratis. Är det gratis?
 
2) Betyder ökad tillgänglighet för Förbundets medlemmar att det är för de till Förbundet anslutna föreningarna som det blir denna ökade tillgänglighet? Hur går detta i så fall till rent praktiskt - utan att det samtidigt blir ökad tillgänglighet för föreningarnas enskilda medlemmar?
 
Det har ju om och om och om igen predikats från högsta förbundsort att det är föreningarna och endast föreningarna som är medlemmar i Förbundet - inte föreningarnas enskilda medlemmar. Eller har denna officiella inställning till vilka som är medlemmar numera ändrats?
 
(Meddelandet ändrat av jts den 29 september, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-02, 11:50
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Här var det lugnt och fridfullt...  
 
Är förbundsstyrelsens valspråk måhända Tala är silver, tiga är guld?  
 
Jag noterar att ingen offentligt vill precisera vad man från Förbundet gjorde för att på förhand försäkra sig om att man bara sålde sina egna tillhörigheter. Inte heller kan jag skymta några svar på frågorna om avtalet med Ancestry.
 
Vilken överraskning!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-10-02, 13:32
Svar #8

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag skrev i ett inlägg den 4 september att styrelsen inte gjort några stora förändringar för att förbättra resultatet, bara gjort sig av med en lokal som aldrig behövdes.
 
Jag missade vid det tillfället att man också gjort sig av med personal och den missen vill jag gärna rätta till.
 
Men det skall bli intressant att se hur mycket av miljonförlusten fram till 30/6 som kan täckas innan årets slut. Att Elgen sålts slut tyder kanske på att man kommit en bit på väg. Undrar hur det går med gravboken. Tillsammans skulle de ju vända förlust till vinst om jag inte fattat fel. Jag väntar med spänning. Kanske kommer det någon information så småningom.

2008-10-21, 13:18
Svar #9

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
En inkomstkälla skulle kanske vara att köpa in åldersbeständigt arkivpapper (Svenskt Arkiv, A4 80g) till kraftigt reducerat pris från  Kontorsgiganten.se och sedan sälja vidare, till enskilda och släktforskarföreningar.
 
Skickade en förfrågan vad det skulle kosta om jag köpte 5 paket á 500 ark. Fick då detta svar:
 
...Vi kan erbjuda priset 275 kr per paket vid köp av 5 st eller priset 260 kr per paket vid köp av minst 7 st paket...
 
Tack på förhand!  
 
Med vänlig hälsning  
 
Klas
Försäljning/Kundtjänst
 
Svanströms säljer samma arkivpapper för 464.40 vid beställning av 5 paket. Det är en prisskillnad på hela 190 kr/paket vid beställning av 5 paket, och 200 kr om beställningen blir minst 7 paket.
 
Varför skulle inte förbundet kunna göra en lite större beställning, och kanske få ner priset ytterligare, och sedan sälja papper vidare med ett påslag på låt säga 100 kr/paket? Det skulle ändå vara billigare för släktforskarföreningar och enskilda släktforskare än vad ett paket hos Kontorsgiganten skulle kosta - och betydligt billigare än hos Svanströms. Båda parter skulle vinna på detta.

2008-10-21, 16:27
Svar #10

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Vi arbetar just nu med att se över utbudet i bokhandeln. Jag kan inte lova att din idé går att förverkliga men jag kan lova att det är något som vi ska diskutera. Tack för förslaget!
Vänligen
Ingrid Månsson Lagergren

2008-11-09, 17:48
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Nu reas Bygdéns herdaminne ut för en spottstyver för att minska på lagret. Jag tycker det är stötande att ett så omfattande verk, dessutom med supplimentband, reas ut på detta sätt för att förbundsexpeditionen är för liten! Vad tycker Carl om detta som själv lagt ned en massa arbete för korrigering och komplettering till supplimentbanden? (Om du inte gråter så borde du åtminstone knyta handen i byxfickan).
 
Ett marknadspris för detta verk (i faksimil) skulle inte vara under 500 kr enligt min bedömning. Och jag skulle utan vidare kunna kränga verket å förbundets vägnar för minst 300 kr/st. Böckerna kunde levereras till mig genom Gunilla D.  
 
Ge mig bara uppdraget FS, kommer det att verkställas!
 
Vänlig hälsning
Leif G:son Nygård

2008-11-10, 10:17
Svar #12

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst är det väldigt billigt Leif, (men fraktkostnaden desto större)!
 
Men det är väl samma innehåll som finns sökbart och gratis på http://www.solace.miun.se/~blasta/herdamin/ och då minskar det väl efterfrågan betydligt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-11-10, 11:16
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jo Stefan, men även om fraktkostnaden är hög tycker jag inte FS ska sänkas sig till en loppmarknadsnivå - 5 Bra Böcker för 100 kr! - i sin prissättning av ett akademiskt verk. Och respekt mot Bygdén (även om han är död) och dem som bidragit till supplimentbanden borde också ha varit en bromskloss mot agerandet.
 
Kan så vara att efterfrågan kanske minskar. Men vad jag kan se finns inte supplimentbanden med i webbupplagan.

2008-11-10, 20:24
Svar #14

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Leif; anbudet är taget! Vi tar tacksamt emot hjälp att sälja Bygdén. Hör gärna av dig till någon av oss!
 
Bygdén är ett bokverk som borde klassas högt av släktforskare med rötter i den delen av landet. Förbundet har investerat både tid och pengar i projektet. Tyvärr har vi inte under de senaste åren lyckats finna många köpare av banden. Man kan lugnt säga att försäljningen har gått i stå!
 
Nu är det inte så att det råder akut platsbrist att lagra alla Bygdén även om de naturligtvis tar sin plats. Vi har ett lagerutrymme. Verket har funnits till rea på de senaste Släktforskardagarna och till nedsatt pris på Rötter flera gånger. Marginell försäljning har det blivit av dessa kampanjer. Med nuvarande försäljningstakt skulle det ta många, många år att sälja bort lagret.
 
När en försäljning viker eller är obefintlig realiserar man. Bokrean är ett exempel på det. Så gör vi också - så passa på och gör ett klipp ni som är intresserade! Det kan bli en uppskattad julklapp!

2008-11-10, 21:10
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bra! Jag ska ta kontakt med Gunilla. Och går inte det genom henne, får jag helt enkelt låna en bil och komma till Sth.  
 
Vi ska ordna detta på ett bättre sätt än det här som sticker i ögonen.

2008-11-11, 02:11
Svar #16

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Släktforskare är väl ett förbaskat gnälligt släkte! Har du ingen rolig släktgren att utforska, i stället för att låta som värsta gnällspiken, Leif? Gläd dig över att inte Bygdén åker i pappersinsamlingen och kanske får nya hyllor att stå i för en billig penning. Eller så kan du väl glädja dig åt att det finns så många av Bygdén att man kan gödsla med volymerna...

2008-11-11, 08:59
Svar #17

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1305
  • Senast inloggad: 2023-10-31, 10:03
    • Visa profil
Har du Jojje ingat annat att göra än att klaga på alla som har en annan åsikt?
 
Det Leif faktiskt försöker att göra är att få in lite mera pengar till förbundet, det uppfattar åtminstonde inte jag som något gnäll. Om han sedan lyckas är ju en annan sak.
 
Alla synpunkter som skiljer sig från sina egna är inte detsamma som gnäll

2008-11-24, 18:57
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hittar ingen riktigt bra rubrik, så jag skriver här.
I senaste Angeläget så läser vi om nerladdning av CD skivor, ett aktuellt ämne i dessa fildelningstider, där nya lagar är på väg.
 
Det som gör mig fundersam är hur någon, vet inte vem som skrivit, kan påstå att det skett 25 000 nerladdningar av förbundets produkter. Varifrån kan en sådan siffra komma?  
 
En intressant uppgift kan vara hur många tusen skivor som förbundet sålt, av de olika alster som producerats, hur många miljoner har spenderats av köpare (medlemmar såväl som andra).  
 
Det kan också vara av intresse att se om de billiga (förlåt, inte så dyra) skivorna har ett annat mönster än de dyra.  Kanske ska vi ta ett varv till runt frågan om hur förbundet ska prissätta sina skivor, för att nå maximal vinst (få dyra eller många billiga)
 
Slutligen, kostar alla typer av fleranvändarlicens 200 kr?  Kan jag då köpa til min förening och låta medlemmarna köpa var sin fleranvändarlicens, bara föreningen köpt en orginalutgåva? Förmodar att det inte gäller Kugelberg, där kostar skivan 150 kr

2008-12-08, 22:50
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Samma sak igen, fast nu i tidningen Släkthistoriskt forum. Där kommer den osakliga kritiken i ledaren och i en, från senaste Angeläget, kopierad artikel. Även denna är osignerad, så det framgår inte vem som skrivit texten.
 
Förbundet säger att 25000 släktforskare laddat ner skivor till ett ungefärligt köpvärde av 12,5 miljoner kronor.  Vilket belägg finns för denna siffra?
 
Är det kanske fler?  Det lär ha sålts ca 60 000 skivor (släktforskarna har betalt ca 30 miljoner till förbundet), har det stulits för samma belopp eller ....
 
Jag tycker det är befängt att slänga sig med sifferuppgifter utan att redovisa grunderna för anklagelsen. Kanske kan författaren eller redaktören ge oss besked om hur siffran kommit fram

2008-12-08, 23:48
Svar #20

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nja, 25000 släktforskare säger väl inte artikeln att det rör sig om, men väl 25000 nedladdningar. En och samma person kan ju ladda ner fler än en skiva. Men visst skulle påståendet uppfattas mer trovärdigt om skribenten hade satt ut sitt namn under sin artikel.

2008-12-09, 00:17
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Du har naturligtvis rätt, Ingegerd. Men det är fortfarande en siffra tagen ur luften.

2008-12-11, 22:39
Svar #22

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som mångårig redaktör har i alla fall jag haft för vana att inte signera de av redaktionen skrivna artiklar. Så man får väl förmoda att det är redaktören som skrivit den aktuella notisen.

2008-12-11, 23:36
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Om det är redaktören som skrivit artikeln, i Angeläget och i ShF, så borde han kunna ge ett svar på hur siffran 25 000 nedladdningar kommit till.  
 
Det är ju en anklagelse riktad mot släktforskare, och finns det ingen grund för antalet så är det ju besvärande för honom och förbundet. Det kanske ska vara 91 nerladdningar och inte 25 000?

2008-12-16, 13:16
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Försökte göra lite research genom att Googla och kolla på piratbukten, men kunde inte hitta några uppgifter på antal nedladdade torrents eller filer. Ser att man kan registrera sig och bli medlem på Pirate Bay, och möjligen kan man då se mer detaljer om nedladdningarna.
 
En annan möjlighet är att det är uppladdaren som kan se uppgifter om hur många som laddar ner sina filer, men hur i så fall den informationen nått förbundskansliet kan man ju undra!  

2008-12-16, 20:30
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns en uppgift på Pirate Bay, där en, väl insatt, person skrivit att det skett 91 st nerladdningar av en förbundsskiva. Vad den personen i övrigt skrivit, kan vi lämna därhän

2008-12-16, 20:56
Svar #26

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Siffrorna 25.000 är givetvis helt tagna ur luften. Man kan inte med säkerhet säga hur många nedladdningar som har skett. Kunde man göra det skulle någon ansvarig ha gett sig in i diskussionen och sagt varifrån uppgifterna kommer.
 
Däremot kan man säkert genom t.ex sidor som The Pirate Bay göra en uppskattning på hur många nedladdningar som har skett, via deras hemsida (påpekas skall att man inte laddar ner saker från TPB).
 
En sökning på det populära Sveriges-serien ger information (se http://thepiratebay.org/search/Sveriges/0/9/300) om att det finns ett antal personer som delar ut förbundets skivor, det torde dock vara en bråkdel av alla som laddat hem skivorna.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-12-16, 22:34
Svar #27

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 13:34
    • Visa profil
Tydligen gäller inte punkten om källhänvisningar i ordningsreglerna på rötter utan endast i forumet. Att olaglig kopiering av förbundets skivor sker kan vi nog vara säkra på, men omfattningen torde vara omöjlig att få fram siffror på. Att det är ett problem är säkert också sant, men jag tvivlar på att det går att lösa för CD-skivorna när inte Microsoft eller någon annan lyckats tidigare. En möjlig väg kan publicering på nätet kanske vara?
 
(Meddelandet ändrat av Bokesliden den 16 december, 2008)

2008-12-20, 17:07
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Vi kan konstatera att ämnet ansågs så viktigt att en artikel publicerades i Angeläget och senare kom samma text i Släkthistoriskt Forum kompletterad med redaktörens ledare, som höll sig till ämnet.  
 
Men ingen kommentar eller svar på fråga syns här i Förbundsforum, utan återigen läggs en tystnadens mantel över de påhopp som gjorts, kanske med förhoppning om att allt ska glömmas bort. Och kanske är det lika bra, när osakliga uppgifter sprids på dessa sätt.

2008-12-22, 23:34
Svar #29

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag kan nära på garantera att antalet nedladdningar av förbunets skivor överstiger 91 på samtliga av de som finns på Piratebay (vilket är samtliga tror jag..). Tittar man på hur många kommentarer som lämnats på varje skiva så kan man se att det mycket sannolikt rör sig om betydligt mer än 91 stycken. Jag skulle tippa på att det är några få procent som kommenterar nedladdningarna på Piratebay..
 
Att vara sur över dessa förlorade pengar hjälper inte, inte heller finns det något vettigt man kan göra åt det om man nu fortsätter att distribuera materialet via CD. Det säkraste sättet att få in pengarna med så att säga 1:1-förhållande är nog att göra en databas sökbar via nätet, med betalnings- och inloggningsfunktion.  
 
Frågan är ju också hur mkt pengar man förlorar egentligen, de som laddar ned en skiva är ju på intet vis automatiskt en person som skulle ha betalat för samma sak.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna