ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2008  (läst 2367 gånger)

2008-08-28, 09:29
läst 2367 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ted
Då tar jag tillbaka mitt förslag om sänkning, som jag helt baserade på ditt tidigare uttalande, som nu modifierats.  
 
Kan konstatera att den utveckling, som vi hoppas på, nu varit på gång i tre år, så jag hoppas att det tillskott som finns nu används till reell utveckling.
 
Beträffande månlandarprojekt så kan vi ju se att lokalkostnaderna reducerats rejält. Det är dock tråkigt att det inte fanns den framförhållningen så att den situation som nu uppstår, där två anställda, ska dela på lokaler avsedda för betydligt fler, hade kunnat undvikits.

2008-08-28, 09:48
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
En av de sjuttiotusen ohörda rösterna som svar på Teds frågor
onsdagen 27 augusti 2008 - 21:02:
 
Man har fått nog och man hukar i bävan inför nästa kapitel
 
Per Thorsell.
F. d. aktiv deltagare på Anbytarforum.

2008-08-28, 11:36
Svar #2

Utloggad Christer Lindskog

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2010-07-15, 20:45
    • Visa profil
Ted
Hur ser du på detta att en person är medlem i flera medlemsföreningar och på det viset ger förbundet lika många organisationsavgifter. Denna person får ju inte motsvarande större rabatt, ingen möjlighet att delta i fler diskussioner eller något mer över huvud taget än de som bara bidrar med en organisationsavgift.
 
Min åsikt om detta system är att det är helt fel, föråldrat och snudd på oegentligt. Förbundet tar in medel man egentligen inte har rätt till. Systemet borde ändras i grunden till ett huvud, en avgift.
 
Då kan förbundet också skryta med rätt antal och inte som nu ange 70.300 föreningsmedlemmar i Årsredogörelsen 2007. Vi kan bara gissa vilken summa det skulle blivit om allt var rätt, färre i alla fall, jag har hört personer som säger att dom är med i 7, 8 och 9 medlemsföreningar.
 
Christer Lindskog

2008-08-28, 12:12
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Eftersom det är föreningarna som är medlemmar i Förbundet så blir det såhär snett.
Finns det liknande fall, där föreningar är anslutna till ett Förbund och inte medlemmarna ???
LO kanske. I fackföreningar är ju medlemmarna direktanslutna.
Det borde vara en avgift per person.
Mvh Eivor

2008-08-28, 12:23
Svar #4

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har varit med i annan föreningsverksamhet där det fungerade så här:
 
* Man måste vara medlem i huvudförbundet
* Då man blev medlem i en förening blev man därför också medlem i förbundet. Det framgick av medlemsavgiften hur mycket som gick till föreningen respektive förbundet.
* Om man sedan blev medlem i fler föreningar blev man det som gästmedlem. Man fick visa att man redan var medlem i förbundet och betalade därför enbart föreningsvagift i andra (och följande) föreningar.
 
Man slapp alltså betala dubbelt (eller flerdubbelt) och man var direkt medlem i förbundet.

2008-08-28, 12:46
Svar #5

Lotta Nordin

Det är onekligen knepigt att förstå vilka som egentligen är medlemmar i förbundet när man läser förbundsordförandens ”förklaringar”.  
Enligt Ted så är det föreningarna, dock inte föreningsmedlemmarna. Det kan väl inte finnas en förening utan medlemmar...eller? Vilka anser Ted ingå i beteckningen ”förening”? Är det enbart styrelseledamöterna i respektive förening, eller endast ordföranden i densamma? I så fall bör organisationsavgiften grundas på antal styrelseledamöter alternativt antal ordförander, och inte antal föreningsmedlemmar...för dom är ju inte medlemmar...
 
Dock har Ted lite olika förklaringar på vilka som är medlemmar i förbundet, beroende på var och i vilket sammanhang han skriver.
Ett exempel, i Angeläget 2/07 skrev Ted så här när det gällde Förbundsforum:
”Tillgång till detta forum kommer endast medlemmar i förbundets medlemsföreningar ha, vilket får anses vara rimligt eftersom det är deras förbund det handlar om.”
Om det är deras förbund så måste det ju betyda att dom är medlemmar i förbundet.
 
Man kan också konstatera att föreningsmedlemmarna slutar vara medlemmar, enligt Ted, så fort det rör ”besvärliga” frågor eller kritik mot förbundsledningens agerande (eller brist på agerande), men när det gäller positiva uttalanden, beröm och liknande så är dom medlemmar igen, och naturligtvis också när det gäller att inkassera organisationsavgiften.  
 
”Omstrukturering av Nättidningen Rötter” ingick väl i den sexmånaders projektanställning som redaktören började 2005?  
Så här löd beskrivningen på projektanställningen:
”I uppdraget ingår att, i samråd med RötterRådet, analysera kommunikationsbehov och informationsvägar, samt att lägga grunden för en ”Släktforskarportal” av modernt snitt. Projektet ska också innefatta modeller för att redaktionellt bearbeta och publicera nyheter, meddelanden och reportage med anknytning till verksamhetsområdet i vid mening. Uppdraget är självständigt men ska genomföras i nära samarbete med Sveriges Släktforskarförbund och dess medlemsföreningar, samt med lyhördhet för önskemål och reaktioner från Rötters läsare. Redaktionellt arbete för nuvarande hemsida ingår i projektet.”
Och av det blev så gott som intet.....
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 28 augusti, 2008)

2008-08-28, 12:47
Svar #6

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det låter bra , Anders.
 
Jag tänkte något liknande här. Eller att varje medlem i en förening betalar en avgift direkt till Förbundet. Då kringgår man den förbjudna registreringen av medlemmar, som talats om tidigare.
Samtidigt vet ju Förbundet hur många medlemmar som finns i föreningarna  
 
Mvh Eivor

2008-08-28, 13:02
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nu är det väl inte förbundsdelen i medlemsavgifterna som är betungande. Jag är med i över 10 föreningar, för att jag vill det o då betyder det att jag betalar ca 70 kr till förbundet nu. Det är väl billigare än när jag var enskild stödmedlem, eller tänker jag fel? (Var det så att Släkthistoriskt Forum ingick då?)
 
Däremot är det ett stort problem att ekonomin har gått från mycket god till urusel! Det drabbar ju alla inom förbundet, styrelsen, de anställda och medlemmarna.
 
Det är klart att det måste bero på något och ansvaret dels vilar på de som skött verksamheten och dels de som godkänt denna utveckling.
 
Det absolut viktigaste måste ändå vara att vända skutan på rätt köl och hålla den flytande, gärna med god styrfart!
 
Förbundet behövs naturligtvis, men då måste pengarna användas vettigt förstås. Liksom även kommunikationen med medlemmarna!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-28, 13:04
Svar #8

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Ted, du anser inte att du har kränkt någon av förbundets föreningar eller någon av deras medlemmar. Det sägs att ”Tala är silver, tiga är guld” och det har jag många gånger levt efter men nu gör jag ett avsteg från den tron.
 
Föreningen Dis-Väst anser jag har blivit kränkt av dig personligen eller av dig i egenskap av ordförande för förbundet. Det är inte alltid lätt att avgöra vilken roll du har.  
 
En förening kan inte känna sig kränkt då den i sig inte har några känslor och kan alltså uppfatta att den blivit kränkt eller illa behandlad. Föreningen har ett namn, Dis-Väst och är medlem i förbundet för ca kr 26.000,- per år. Föreningen har medlemmar och en styrelse som också är medlemmar. Vi medlemmar är de som har känslor och är av kött och blod så jag känner mig kränkt i några händelser.
 
När Dis-Väst meddelade förbundet att vi av ekonomiska och sakliga skäl tackade nej till en hyresförlängning av lokalen i Göteborg, så anser inte jag att det accepterades. Om förbundet hade haft en fungerande och ett strukturerat sätt att ha information och kommunikation med oss i Dis-Väst långt innan deadline för vårt ställningstagande så kan det ha fått ett annat slut. Till och med något bra utav det. Men nej då, utan du eller förbundet hade ingen förståelse alls utan istället har vi blivit en ekonomisk bov i förbundets ekonomiska drama och det är det som du eller förbundet har basunerat ut i rörelsen. Dis-Väst har blivit smutskastad i och med det. Där känner jag mig personligen kränkt, ledsen och otroligt besviken som styrelseledamot och medlem.
 
I lokalen i forskarstugan här i Göteborg har eller rättare sagt idag, hade, förbundet ett bibliotek till allmän användning. Där hade också Dis-Väst sin böcker. Men där fanns också skänkta böcker från medlemmar och föreningar. De skänkta böckerna jag nu syftar på är de som skänktes till forskarstugan dvs. de skänktes inte enbart till förbundet eller Dis-Väst. De skänktes till vår gemensamma verksamhet i forskarstugan. Och vad händer, jo förbundet beslutar sig för att sälja biblioteket för att rädda hem några kronor och ören till sin svårt ansatta ekonomi. Visst kan förbundet sälja sina egna böcker men INTE de som är i våra gemensamma ägor.  
 
Någon av oss i Dis-Väst styrelse hade ett sjätte sinne redan i våras och såg till att Dis-Väst egna böcker var urplockade från biblioteket. Vi lät de gemensamma böckerna vara kvar. När beskedet kom om försäljningen så levde vi i den ärliga tron att de gemensamma böckerna skulle vi ha en enad lösning på hur vi skulle göra med dem. Den tron existerar inte längre för mig.
 
Ungefär samtidigt som vi fick kännedom om försäljningen så la Studieförbundet Vuxenskolan ett anbud på biblioteket till förbundet. Det tog inte lång tid innan vi i Dis-Väst fick information från dig eller förbundet om - Att under inga omständigheter kommer Dis-Väst eller Vuxenskolan att få köpa biblioteket. Punkt slut. Det är i högsta grad en kränkning och dessutom så fick vi beskedet men inte Vuxenskolan. Har de fått det ännu mån tro?
 
Trots våra försök att kommunicera med förbundet så har det inte hjälpt. Böckerna är nu bortplockade för försäljning i Malmö eller finns någon annan stans. Hur tror du eller förbundet att vi som representanter för Dis-Väst känner oss? Vad säger vi till de medlemmar och föreningar som skänkt böckerna när de kommer och frågar oss om var de finns och vad kommer att hända med dem när verksamheten upphör i lokalen? Åter igen, om förbundet hade haft en fungerande och ett strukturerat sätt att ha information och kommunikation med oss i Dis-Väst så hade det ha fått ett annat slut. Och än en gång så känner jag mig personligen kränkt, ledsen och otroligt besviken som styrelseledamot och medlem. De som skänkt går säkert inte oberörda av denna hantering från förbundet.
 
Charlotte

2008-08-28, 13:08
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Nu är det flera som hunnit skriva kloka ord medan jag skrev mina!
 
Det är klart att det finns en klar poäng med ETT huvudmedlemskap i förbundet, som nämns ovan!
 
Men det debatterades mycket om det innan dagens system valdes. Är det något som har förändrats i grunden sedan dess?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-28, 13:24
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Förbundet, via organisationsavgiften, ska in få in exakt lika många kronor per enskild person som är föreningsmedlem, oavsett hur många föreningar vederbörande är med i - ja, då måste föreningarnas medlemsregister vara anslutna till ett gigantiskt centralt förbundsregister.
 
Och så går det inte att ha det, eftersom föreningarna inte är lokalavdelningar av Sveriges Släktforskarförbund - utan självständiga föreningar som helt frivilligt har valt att ansluta sig till Förbundet, och lika frivilligt kan välja att gå ur igen.
 
Ett annat sätt att beräkna organisationsavgiften vore att ta ut X antal kronor per påbörjat hundratal medlemmar. Då blir avgiften baserad på föreningarnas storlek, men utan att vara knuten till varje enskild föreningsmedlem (vilket dock inte skulle ändra på det självklara faktum att de är medlemmar i Förbundet).
 
(Meddelandet ändrat av jts den 28 augusti, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-28, 13:31
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vore det inte bättre om:
 
1. Förbundet var huvudförbund, medlemskapet knyts till förbundet som Anders visat i sitt inlägg
2. Förbundet styrs av en styrelse, som representerar dels en senat med valda ombud (OBS Valda!), dels en riksdag bestående av medlemmarna. Årsmöte hålls med medlemmarna varje år. Senaten är till för att det inte ska bli för otympligt.
3. Kommittéer och utskott, bl a den som föreslås i motion 10 har klara delegationer och väl definierade uppdrag. Styrelsens medlemmar ska inte vara med i granskande kommittéer, inte heller i framtidskommittén.
4. Delegationerna ska åtföljas av en budget att disponeras av gruppen, styrelsen har naturligtvis ekonomiskt ansvar, budgeten får inte överskridas. Men styrelsen ska INTE diskutera och mangla varje lilla detaljfråga, det delegeras till grupper/kommittéer som har att komma med genomtänkta helhetslösningar för beslut i styrelsen. Nu verkar verksamheten styras av cykelställsprincipen, dvs man kan ägna timmar åt att kontrollera och debattera små detaljer men missar de stora besluten - de som kostar. Det finns mängder av kompetenta människor i släktforskarrörelsen som skulle tycka det vore roligt att skapa något nytt och användbart.

2008-08-28, 14:17
Svar #12

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns en känsla av att försäljningen av biblioteket i Göteborg (varför fick inte DIS-Väst eller Vuxenskolan köpa förreset) sker på samma premisser som när Förbundet sålde datorer med föreningars databaser på.
 
Har samma misstag gjorts igen? Sälja andras grejer?

2008-08-28, 19:48
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Frågor runt försäljningen av skänkta böcker i Göteborg.
 
Var det inte så att basen för biblioteket kom från GU, som upplät det åt Sveriges Släktforskarförbund för användning? Var det meningen att det senare skulle säljas, eller vad stipulerades?
 
Varför togs inte biblioteket upp till Stockholm iställer för att säljas?

2008-08-28, 22:51
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Det skulle vara välgörande om Barbro Stålheim - valberedningens förslag till ny förbundsordförande - kunde ge en programförklaring till var hon står i denna debatt. Jag har sett antydningar till att Barbro har uppfattningar i dessa frågor som är mycket nära Teds.
Jag uppmanar alltså Barbro att delta i debatten!

2008-08-29, 21:11
Svar #15

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Här är ett exempel på att klubbar/föreningar kan vara anslutna till ett förbund, men där man ändå kan vara direktansluten medlem. Det handlar dessutom om världens nästäldsta i sitt slag!
 
http://www.ksak.se
 
I KSAK kan man vara antingen klubbansluten eller direktansluten...
 
(Meddelandet ändrat av ellerstrand den 29 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av ellerstrand den 29 augusti, 2008)

2008-08-29, 21:53
Svar #16

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Ja det var en aktuell länk. Åtminstone här i trakterna runt Säve  
 
Det kanske vore en idé för Förbundet med direktanslutna medlemmar för personer som inte är med i någon förening.
Trevlig (flyg)helg Eivor

2008-09-01, 21:15
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Anders och Eivor, direktanslutna medlemmar hade Släktforskarförbundet från starten, och de var i praktiken prenumeranter på Släkthistoriskt Forum (ShF), hade rättighet att köpa böcker och annat med rabatt, men inte yttrande- och förslagsrätt på stämman.  
 
Ted Rosvall och en del andra ansåg att detta var odemokratiskt och de avskaffades omkring 2003. Därefter förväntades folk ändå prenumerera på ShF, men då gå via sin förening, om de ville framföra någon synpunkt på något. Många slutade då med ShF, då de inte längre kände sig som en del av Förbundet, och inte heller trodde att de kunde påverka något via sin ev. förening.

2008-09-01, 21:41
Svar #18

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Tack för informationen Elisabeth!
 
Många av oss är ju medlem i flera föreningar. Man kanske är med i någon som finns där man bor, och någon där man har många av sina anor. Kanske har man blivit medlem någonstans för att det var ett villkor för att köpa en CD-skiva. Det innebär att relationen till föreningarna ser väldigt olika ut. Det är bara en av de föreningar jag är med i där jag besöker årsmötet t.ex.
 
Jag tror att väldigt många släktforskare har betydligt mer kontakt med Rötter och anbytarforum än vad man har med sin förening. Kanske har man också fler släktforskar-vänner via diskussioner på AF och per mail, än man har via föreningsbesök och -möten. Är det så känns nog inte påverkansmöjligheten via föreningen som den mest naturliga, utan man vill påverka direkt - i forumet.
 
Avgiften för att delta i AF är kanske i många fall densamma som för medlemskapet i en förening - men i AF-avgiften ingår ingen rätt att påverka...

2008-09-01, 22:13
Svar #19

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
Min tanke var att t.ex. utlandssvenskar eller de föreningslösa, skulle kunna ha ett direktmedlemsskap i Förbundet.
Förslagsvis betala den beslutade 100-lappen på AF och då vara medlemmar (utan rösträtt)men med tillgång till olika rabatter och att skriva på AF.
 
Stadgar behöver inte konserveras för all framtid utan det är bra om man kan vara lite mer öppen för olika lösningar.
Personligen (tyvärr kanske man skall säga) så har jag bara kontakt med andra släktforskare via AF eller mail ibland. Man blir lite bekväm med datorn  
 
Hälsn. Eivor

2008-09-02, 09:52
Svar #20

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Som Elisabeth nämnde, så existerade ett s.k. stödmedlemskap fram till för några år sedan. Problemet med detta system var att förbundet både var förbund och förening på samma gång, och de accentuerades genom att stödmedlemmarna också krävde att få göra sin röst hörd på stämman. Dessutom konkurrerade förbundet om medlemmarna med föreningarna.
Jag är med i flera sorters förbund, bl.a. Naturskyddsföreningen, dit alla medlemmar är direktanslutna (men förs till den lokala krets där de bor). Då kanske man kan tycka att man skulle kunna göra sin röst hörd direkt, men så är inte fallet, de måste även där gå via sina lokalkretsar för att kunna yttra sig på riksstämman.
Ett förbund med låt oss säga cirka 40.000 fysiska medlemmar, kan inte låta var och en enskilt få rösträtt eller motionsrätt. Strukturen skulle sprängas och det skulle bli polsk riksdag varje gång. Så det bästa sättet att arbeta för att göra sin röst hörd, är att arbeta lokalt i en förening. Det är det förbundet är till för!
Ni som vill ha en tillhörighet får väl bilda en nätforskarförening. Det är väl fullt möjligt. Kanske den kunde heta Kantstött porslin eller nåt...
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 02 september, 2008)

2008-09-02, 10:24
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Som information kan nämnas att frågan om en nätforskarförening, som det raljeras om härovan, har varit uppe under proveniens.ifokus middag i Malmö. Denna middag avåts samtidigt som förbundsmiddagen, men på annat näringsställe. Proveniensmedlemmar kan läsa om denna fråga på proveniens.ifokus.se. Vill man läsa om just den frågan i proveniens måste man vara medlem. Att bli medlem i proveniens är både gratis och enkelt (alltså inga obligatoriska frivilliga avgifter).

2008-09-02, 11:13
Svar #22

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jorge, då kanske Du också blir medlem ( i kantstöttsföreningen  )
 
Allvarligt talat så tänkte jag på det jag skrev ovan att många kanske inte har någon naturlig föreningstillhörighet - som utlandssvenskar eller invandrare .
Det kunde naturligtvis bildas en nätforskarförening, som Tord skriver om eller varför inte en obefintlighetsförening ?  
Får kanske gå med i Proveniens igen för att kunna läsa förslaget ..
Hälsn.  Eivor

2008-09-02, 11:18
Svar #23

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Jag raljerar inte, jag menar det jag säger, Tord. Det Kantstött porslin som stängdes av förbundsstyrelsen tog jag initiativ till, efter modell från sommaren innan, då KP hade existerat under ett par sommarmånader.
Det låter bra med Proveniens, men för att kunna hävda sin röst där i förhållande till förbundet, så måste Proveniens faktiskt ansöka om medlemskap i förbundet, annars förblir föreningen röstlös. Medlemskap tarvar dock en viss medlemsavgift, eftersom förbundet tar 12:- per medlem och år i förbundsavgift...
 
(Meddelandet ändrat av Jojje den 02 september, 2008)

2008-09-02, 11:23
Svar #24

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Eivor,
Det finns ingenting som hindrar nya föreningar att bildas och söka medlemskap i förbundet. Jag tror till och med förbundet skulle välkomna detta, då det är ett tag sedan någon ny förening tillkom.
Invandrare kommer att bilda föreningar, var så säker, men det är en helt annan fråga som kan dryftas under diskussionen Internationellt här på Förbundsforum, som jag tagit initiativ till.
Utlandssvenskar hindras mig veterligen inte överhuvudtaget från att vara med i de vanliga föreningarna och hävda sina röster där.

2008-09-04, 13:42
Svar #25

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Efter att ha gått igenom bokslutet för de 6 första månaderna 2008 så undrar jag om förtjänsten på Elgenstierna och gravboken verkligen kan bli så stor att man dels kan täcka förlusten på de 6 första månaderna och dels bidraga till att sista halvåret 2008 inte skall gå med förlust.
 
Förlusten tom juni uppges till 935 tusen medan helårsresultatet skall bli en vinst på 97 tusen. Det uppges dessutom att försäljningen av dessa två produkter beräknas bli 1,5 milj på sista halvåret 2008. Vilken bruttovinst i % räknar man med på dessa produkter?
 
Det förefaller som om förbundets ekonomi är alltför hårt bunden vid försäljningen av de produkter som man produserar i form av böcker och CD. Ett bättre sätt, enligt min mening, vore om man hade en ekonomi som inte i så hög grad var beroende av försäljningen.
 
Kanske blir det i så fall ett betydligt bantat förbund vars verksamhet inte skall gå ut på att produsera dessa produkter som tidigare eller så kan man behålla kostymen och ha ett högre uttag av medlemsavgifter som i efterhand vid visad vinst kan återbetalas till medlemmarna efter samma prinsiper som uttagen.
 
Som det har varit så har vi sett förbundets styrelse göra av med nästan hela det tidigare hopsamlade kapitalet utan att tillräckliga åtgärder vidtagits i tid. Den ordningen är inte bra och jag har egentligen inte sett att man gjort några stora förändringar förutom att göra sig av med en lokal som aldrig behövdes.
 
En ny styrelse har tillträtt och det vore intressant att höra dess syn på hur verksamheten skall bedrivas i framtiden. Blir allt som vanligt med förhoppning om att kunna sälja så man undviker förluster eller finns det nya visioner med en ny ordförande och en delvis ny styrelse?

2008-09-19, 23:27
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag ser att det nu annonseras om försäljning i Göteborg.
 
Det för mig osökt tillbaka till resonemanget runt det skänkta biblioteket i Göteborg. Jag har fått besked om att vissa exemplar tagits hand om, men jag har fått berättat att resten av de skänkta böckerna har överlämnats till ett antikvariat som försäljer böckerna mot kommision. Här överlåter alltså förbundet till ett privat vinstdrivande företag att sälja ut varor, som det kan ifrågasättas om det ens är förbundets egendom.  
 
Stämmer denna berättelse? Det kan ju vara ett missförstånd så därför önskar jag få ett svar på hur dte gått till, så att jag inte medverkar till att det sprids felaktig information. Tacksam för svar.

2008-09-24, 19:55
Svar #27

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Mats,
 
Fram till Riksstämman hade jag ett huvudansvar för denna fråga i förbundsstyrelsen:
 
1. Alla böcker som tillhörde Elisabeth Thorsell och som deponerats i biblioteket (Sthlm & Gbg) plockades undan och överlämnades till henne. Jag gick personligen igenom biblioteket i Stockholm. Om någon bok av misstag kommit med till Antikvariat Genealogica var antikvariatet informerat så att dessa skulle kunna plockas undan. Det är det enda fall där jag vet att böcker deponerats i biblioteket. Självfallet fanns ingen avsikt att sälja böcker som deponerats och det har mig veterligt inte skett.
 
2. Ryktesvis framkom att DIS Väst gjorde anspråk på böcker trots att man skulle ha tagit undan allt det som tillhörde föreningen. Vilka dessa böcker var hade DIS Väst inte presenterat så sent som på riksstämman. Även om någon av misstag kommit med till Antikvariat Genealogica så var antikvariatet informerat men kunde i vart fall då inte plockas undan ngt eftersom DIS Väst inte meddelat vilka verk det skulle handla om. Problemet här är att alltså att några specifika anspråk inte presenterats per riksstämman. Självfallet fanns heller ingen avsikt att sälja böcker som tillhör DIS Väst och det har mig veterligt inte skett. Om det trots skulle finnas fall där det skett beror det enligt min mening alltså på att DIS Väst helt enkelt inte talat om vilka böcker det handlar om.
 
3. Om någon skänker böcker till förbundet kan förbundet naturligtvis välja att sälja dem. I den mån det skall ske avgörs av behörig instans (dvs styrelsen eller ev riksstämman).
 
4. Varför skulle en kommissionsförsäljning vara felaktig? Det innebär ju att alla som är intresserade kan köpa böckerna. Inte bara några organisationer i Göteborg!  
 
5. Visst har böcker tagits om hand: När Släktforskarcentrum etablerades i Sundbyberg 2004 kördes en del av biblioteket i Stockholm till forskarstugan i Göteborg. Orsaken var att Genealogiska Föreningen hade samlingar som dubblerade förbundets och man bedömde då med rätta att denna del av biblioteket gjorde bättre nytta i Göteborg. De skall nu tillbaka till Stockholm eftersom Släktforskarcentrum är avvecklat och förbundet inte har ngn publik verksamhet. Det rör sig om ganska mycket matriklar och herdaminnen mm. Avsikten var att de skulle komplettera ett litet kvarvarande referensbibliotek
 
6. I Stockholm har också motsvarande utsortering av böcker gjort för kommissionsförsäljning; det rör sig minst 5 flyttkartonger med böcker av olika slag. Jag har inte hört någon knysta någonting om denna försäljning.
 
7. Det som stör mig mest i denna historia är att företrädare för DIS Väst verkar anse att de skall förmåner på de andra medlemsföreningarnas bekostnad. Min tolkning är att man ville komma över förbundets bibliotek utan att betala marknadspris. Givet föreningens agerande i lokalfrågan i höstas var det från min horisont aldrig aktuellt att stödja ett sådant förslag. Nu kan man dock köpa det som säljs fast till marknadspris. Det är ingen som hindrar dem att göra det. Det är bara att kontakta Antikvariat Genealogica.  Men många fler får nu möjlighet att köpa än föreningarna i Göteborg.
 
Vad som hänt efter riksstämman vet jag inte eftersom jag avgått från styrelsen.
//Michael Lundholm

2008-09-25, 09:12
Svar #28

Utloggad Charlotte Börjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 21:16
    • Visa profil
    • www.lottab.se
Michael
 
Ditt svar till Mats gör mig besviken och ger mig ännu mer bekräftelse på hur illa förra förbundsstyrelsen behandlar sin medlemsförening Dis-Väst som jag tillhör. Synd att du inte ser till att denna bedrövliga historia om Göteborg tar slut nu.
 
Information och kommunikation med sina medlemsföreningar är något som förra förbundsstyrelsen, som du ingick i, inte ansågs vara nödvändigt eller var helt ointressant. Att du hade huvudansvaret för bibliotekets försäljning i Göteborg och inte håller dig informerad om innehållet kommer som ytterligare en överraskning.
 
Att förbundet hade verksamhet i Göteborg där Dis-Väst var hyresgäst och drev forskarstugan tycks den förra förbundsstyrelsen inte heller förstått eller varit insatt i. Det är uppenbart i många sammanhang och det framgår också i ditt svar till Mats. Ni (förra förbundsstyrelsen) har varit helt ointresserad av hur denna verksamhet har varit i samarbete med oss i Dis-Väst. Det finns ingen separat bokföring att tillgå när frågor om intäkter och kostnader för er verksamhet i Göteborg kommer upp. Men ni kunde ändå fatta beslut om att lägga ner er verksamhet för att den var för dyr. Otroligt.
 
Du skriver att ni ryktesvis hade hört att Dis-Väst gjorde anspråk på böcker.. Vad är det för ett rykte och vad är det för böcker du talar om? Då du hade huvudansvaret, hur kommer det sig då att du inte kontaktade oss i Dis-Väst för att få vetskap om vad ryktet är för något. Vi visste inte ens om att det fanns ett rykte, det var något nytt.
 
Vidare skriver du att några specifika anspråk inte presenterats per riksstämman. Anspråk på vad? Eftersom du eller ni konsekvent undvikit att konversera med oss, hur i all sin dag skulle vi kunna vara informerade om vad ni ville att vi skulle göra?
 
En sak har du i alla fall rätt i - Självfallet fanns heller ingen avsikt att sälja böcker som tillhör DIS Väst. Om har hållit dig informerad så har du nog läst mitt inlägg den 28/8 2008, innan riksstämman, i detta forum. Då hade du inte behövt ta upp denna kommentar till Mats. Det viktigaste i det inlägg jag gjorde var om våra gemensamma ägodelar och hur de försvunnit från Göteborg. Det är det som jag med flera undrar över hur detta kunde ske. Innan stämman i Malmö talade Ted om för mig att jag skulle få svar från honom efter släktforskardagarna. Jag väntar ännu men det kommer nog.
 
Du skriver att det som stör dig mest i denna historia är att företrädare för Dis-Väst verkar anse att de skall ha förmåner, du gjorde dina tolkningar osv. Vi är inte ute efter några förmåner men det förstår du inte eftersom du inte vill tala med oss.  
 
Vi vill att saker och ting ska gå rätt till, både från Dis-Väst och er.
 
Det är inte försent att kontakta oss direkt, det vore bra tycker jag, så vi för ett slut nu och att detta forum får ägna sig åt något mer aktuellt ämne.
 
Charlotte

2008-09-25, 09:37
Svar #29

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Har det försvunnit böcker som helt eller delvis tillhör DIS Väst eller inte? Vilka böcker är det i så fall? Varför meddelade DIS Väst inte detta till tex Kent om man nu ansåg att så var fallet?  
 
Fortfarande finns det bara svävande formuleringar av typen våra gemensamma ägodelar och hur de försvunnit från Göteborg. Vad handlar det om?  Om någon i den gamla förbundsstyrelsen visste något om detta så spriddes  den informationen i vart fall inte till mig. Men du Charlotte kanske kan meddela alla oss här på förbundsforum vad det handlar om?
//Michael Lundholm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna