ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2008  (läst 2241 gånger)

2008-01-27, 11:36
läst 2241 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har av privata skäl försummat mycket inom släktforskningen under de senaste tre åren. Jag ser nu att jag bland Favoriter har en länk till SGSF - också den förbisedd. Vid en hastig genomläsning känns det som om jag i mitt förra inlägg omedvetet skissat på just detta. Vad bra då - mitt förslag och att det redan är genomfört !
LOE

2008-01-27, 14:07
Svar #1

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Även jag har SGT - men särskilt regelbundet utkommande har den ju inte blivit än (ett nummer). Jag tror att förbundet med sina resurser på ett annat sätt hade kunnat säkra en sådan tidskrifts framtid... men hoppas naturligtvis på SGT. Dessutom inser jag att kvalitetsskrifter inte skriver sig själva så vi får väl alla dra vårt strå till stacken.
 
(Meddelandet ändrat av Teofil den 27 januari, 2008)
Henrik Mosén

2008-01-27, 14:47
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Vill bara påpeka att Släkt och Hävd faktiskt kommer ut med en jubileumsskrift i år. Det vet flera av er, eller hur Anders.
 
Lena A L

2008-01-27, 15:05
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
När du säger det, så låter det bekant, Lena! Den ser vi fram emot.

2008-01-29, 15:42
Svar #4

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag håller helt med Chris, jag har fått klara mig utan forskarstuga på den ort jag bor i. Vi som bor ute i landet har ju våra föreningslokaler och bibliotek på någorlunda rimligt avstånd så om lokala forskarstugor är viktiga för vissa föreningar så måste man nog ordna det själv.
 
Jag har heller inga stora behov av någon social samvaro när jag forskar - det mesta går att sköta via datorn. Det ger mig mer tid för familjen än jag annars skulle ha om jag ska kunna fortsätta med annan föreningsverksamhet.
 
Satsa de pengar man sparar på forskarstugor och annat onödigt på utökad produktion av webb-baserat material - famtiden är redan här.

2008-01-29, 17:01
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Skulle man kunna tänka sig att förbundet varje år delar ut ett litet bidrag till varje region för upprättande av stugor? Inte finansiera stugorna utan ge ett bidrag, varvid de lokala föreningarna kunde gå tillsammans och med hjälp av bidraget, samt egna tillskjutna medel, kanske öppna en lokal forskarstuga. Bidraget från förbundet skulle kunna tas från den eventuella vinst förbundet gör på de produkter de ger ut. Förbundet skall ju inte bedriva näringsverksamhet som inte kommer föreningarna tillgodo. Detta skulle vara ett sätt att låta alla vara med och dela.
 
Jag vill säga att jag på intet sätt räknat på det här och vet därför inte om det är realistiskt men det är en idé....

2008-01-29, 17:12
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Varför ska man använda den obefintliga kassan till bidrag? Det är väl varje lokala förenings sak att bedöma om de vill ha en forskarstuga? Som påpekas oven så finns det många platser där förskarstugorna är dåligt besökta. Varje lokala förening bör avgöra om det är en forskarstuga de behöver eller om de vill satsa på annan verksamhet. Fixeringen vid forskarstugor har ju kostat förbundet en hel del - de kan tänkas vara gammaldags och det var ett föråldrat tänkande att inrätta forskarsal/datorsal i dyra lokaler i Stockholm. Däremot kan det finnas ett behova av föreningslokal för mycket aktiva lokala föreningar, men det kan de ordna själva.
 
I likhet med Bengt anser jag att ett paraplyförbund ska stå för service åt alla i landet, med sådant som kommer alla tillgodo. T ex produktion av web-baserat material eller projekt som Emibas etc.  Ett ev överskott (finns det?) ska naturligtvis plöjas in i nya, vettiga projekt för alla. Till att börja med, ett avgiftsfritt Anbytarforum.

2008-01-29, 17:44
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, just nu är det en obefintlig kassa, men så har det inte alltid varit. Och så är det ju inte heller tänkt att det ska vara.
 
Mitt förslag går ju på intet sätt emot Din eller Bengts åsikt om vad en paraplyorganisation skall göra. Jag tror t o m jag skrev ...låta alla vara med och dela.... .
 
Det var heller inget gammaldags över öppnadet av en datasal i Sundbyberg (inte Stockholm!!!), det som var gammaldags eller obetänksamt mer, var att upplåta denna helt gratis till allmänheten (alltså även icke-medlemmar). Hade man tagit betalt för nyttjandet av salen hade den kunnat bära sig själv. För övrigt kan jag försäkra Dig, efter att själv ha letat lokaler både här och där, att just den lokalen inte på något sätt var dyrare än en lokal i t ex Örebro. För att få billigare lokaler hade man nog fått ta sig till Pajal.
 
En paraplyorganisation skall dock inte ägna sig åt avgiftsfria forum. Jo i den mån det är till för medlemmarna. Men när man släpper in allmänheten, och verksamheten då får ett relativt stort omfång och därmed får höga kostnader, då skall inte vi medlemsföreningar vara med och finansiera. Låt därför medlemmarna delta avgiftsfritt men ta betalt av alla andra.

2008-01-29, 18:09
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
När det gäller AF och avgift har vi olika syn. Jag ser AF som en rekryterings- och PR-verksamhet och då ska det vara gratis för att locka nya medlemmar som sedan kan bidra till att verksamheten växer, både lokalt och rikstäckande. Med medlemskrav så blir det lätt ett forum för inbördes beundran (jag har hört röster som anser att det är det de vill ha också, tyvärr). Där anser jag alltså att annan verksamhet ska subventionera forumet, som inte är så dyrt att driva. Däremot kan andra, framtida databaser avgiftsfinansieras. Liksom finesser utöver basen.
 
För oss på bondvischan är alla förorter lika med Stockholm. Jag håller med om att man kan ha avgift på nyttjande av forskarsal, men frågan är hur många som vill använda den då. Kostnaderna bör täckas till fullo. Numera har de flesta (dock inte alla) abonnemang hemma till avsevärda kostnader och att då betala en gång till kan vara oattraktivt. Som Bengt skriver, föredrar också många att sitta hemma av hänsyn till familj eller annat. Släktforskning är dessutom en utmärkt verksamhet för många med handikapp numera när man kan göra en hel del från hemmet.

2008-01-29, 18:25
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, förort är Uppsala möjligen... men inte Sundbyberg. Men den diskussionen tar vi någon annan stans.
 
Besökarna i datasalen är inte i första hand de som hemma har tillgång till samma saker. Nej inte alls. Besökarna är de som inte har ekonomi eller lust att lägga ut femsiffriga tal för att ta del av onlinebaser och innehållet på CD-skivor. Att Du och jag har möjlighet att lägga dessa summor på vår forskning är inte på något sätt representativt för släktforskarsverige. Nej, medelforskaren med en medelinkomst söker sig till datasalar, bibiotek, arkiv för att få tillgång till detta. Och naturligtvis söker de sig också till Anbytarforum där de utan kostnad kan få svar på frågor som endast kan besvaras genom att någon annan betalat för informationen.

2008-01-29, 18:38
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nu har vi lagt datasalen i Sundbyberg bakom oss, eftersom den inte finns längre (undrar vilka som köpte datorerna), men mitt debattinlägg (finns på Rötters debattsida) från 2006 kan jag inte låta bli att ta upp. Kanske en ide för andra datasalar eller liknande.
 
---------------------------------------------------
Datasalarna igen!  
 
 Jag har tidigare föreslagit ökat öppethållande i datasalarna och det förslaget var inte ens värt att kommentera. Jag har föreslagit att de ska stängas och fick de en mycket lång och ingående förklaring med fakta på varför det inte går. Nu vill jag föreslå att det tas ut en avgift av de som nyttjar denna resurs, som innehåller stora värden i form av hyra, investeringar och löpande abonnemangskostnader. Varför inte 100 kr per 4-timmarspass för att nyttja denna eleganta resurs.  
 
Mats Ahlgren, Vällingby (14 dec 2006)
---------------------------------------------------------

2008-01-29, 18:53
Svar #11

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
En annan fråga när det gäller inkomster för Förbundet;
Finns CD-skivorna med sv. befolkning, att köpa på biblioteken och arkiven runt om i landet?
Det kan ju finnas intresse även för de som inte släktforskar.
 
När forskningssalarna stängs, så kunde ju föreningarna och biblioteken kunna sälja skivor.
 
Eivor

2008-01-29, 18:56
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo det finns de som utnyttjar AF lite för mycket för att få information från källor som de kunde köpa själva. Men det är inte så många (jag har kollat), en hel del upptäcker däremot hur bra CD och andra källor kan vara, eller får vetskap om källor som de inte tidigare kände till, och köper egna. Tror inte det minskar om man har avgift eller medlemstvång, det är i lika hög grad medlemmar som drar höga växlar på andras abonnemang. Har man betalt sin avgift på 100 kr kan man tycka att man har rätt att utnyttja AF istället för att skaffa egna CD etc. Valuta för pengarna är ett mycket starkt incitament för de flesta. Däremot säger många olika informanter att utnttjandet av datasalar, forskarstugor och arkiv minskar kraftigt. Troligen beror det på att många har egna möjligheter, precis som jag sa gäller det inte alla, men frågan är hur mycket man ska betala för deras tillgång som med nödvändighet blir geografiskt begränsad, så är det med allt här i samhället. Det kostar ännu mer att subventionera datasalar för några få än att driva AF för en stor publik. Det är nätet och elektroniska media som är framtiden i mycket kunskapssökning oavsett vad man kan tycka om det.  
 
Fö kostar det att åka till datasalar också, att åka från Uppsala till Sundbyberg kostar t ex 210 kronor för oss utbölingar från förorten.  Med en avgift som du föreslår blir det än mindre attraktivt och kostnaden för ett abonnemang blir lättare att föredra. De flesta är heller inte daglediga. Arkivresor är inte billiga, har man ett landsarkiv i närheten (det har jag) så kan man ge sig på att den egna släkten inte finns i det arkivet. Biblioteken har på många håll skurit ner på service till släktforskare, ibland av ekonomiska skäl men ofta pga minskat nyttjande.
 
Ett framtidseminarium där man försöker komma fram till en modern inriktning kanske skulle vara bra. Släktforskning har aldrig varit mer populär än nu, hur ser vi till att engagera alla nya inresserade? Jag är inte så säker på att verksamheten är optimal idag.

2008-01-29, 19:04
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Leif
 
Jag tror, och det har jag sagt många gånger, att lokala forskarstugor kan vara mycket värdefulla. Hur värdefulla vet bara de som har lokal kännedom. Tycker man att det är viktigt med en forskarstuga ska man naturligtvis satsa på en sådan. MAn vet bäst lokalt hur man ska få en forskarstuga att fungera, mycket är frivilligarbete. Den sociala samvaron är på en del håll mycket bra och kanske man kan utveckla den delen. Förslaget med att stödja de lokala verksamheterna med framtagande av material och med en föreläsarbank är bra, det är sådant ett förbund ska jobba med. Fler idéer runt det centrala servicetemat vore bra.
 
Eivor
 
CD skivorna finns i förbundets bokhandel, på Svar och på en hel del andra ställen. Man kan skicka efter dem per post, de flesta gör det.

2008-01-29, 19:14
Svar #14

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jo det vet jag. Jag har köpt nästan alla, men jag menar att de skulle kunna säljas till allmänheten.
Många känner inte till att de finns och blir förvånade när man säger att man har t.ex. sv.befolkn. 1970.
 
Om de syntes och gjordes mer reklam även till andra, så kan försäljningen öka.
En del vill kanske få tag i gamla klasskamrater , ha födelsedatum på kusiner eller annan släkt m.m.
 
Eivor

2008-01-29, 19:35
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Visst, det är en bra idé. Det är just sådant som många upptäcker på AF. Men det räcker inte, en större exponering skulle vara bra.

2008-01-29, 19:40
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, Du säger mycket jag har kollat jag vet...... vilket gör att man inte ens ids besvara det Du kollat eller vet. Men jag tror att de allra flesta inser att Du inte kan ha kollat eller vet så mycket med tanke på vad det är Du hävdar.
 
Men jag kan inte låta blir att kommentera det är inte så många (jag har kollat. Menar Du på fullt allvar att av alla de som i Anbytarforum (och de är många många) som gör efterlysningar eller andra förfrågningar i själva verket sitter på informationen redan i form av CDskivor, databaser, Genline, eller vad det nu kan vara? Nä, tänkte väl det.

2008-01-29, 19:51
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du har missuppfattat helt, men jag har inte tid att bråka nu

2008-01-29, 19:54
Svar #18

Anna-Lena Andersson

Hej!
 
Jag har flyttat några av inläggen om Forskarstugan i Göteborg m.m. till diskussionen Lokalisering i framtiden. De inlägg som just nu har stor anknytning till AF här, vet jag inte riktigt var jag ska göra av eftersom de började som en ekonomisk diskussion. Vi kanske kan enas om att gå tillbaka till ekonomibiten igen!

2008-01-29, 22:46
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller ekonomi så har väl Sundbyberg medfört extrakostnader på 500 000 - 1 000 000 om året, lågt räknat.
Om man tog 50 kr i inträde hade det behövts minst 10 000 besök per år, det vill säga 400 besök per dag för att få det hela att gå ihop.
Så en felsatsning var det definitivt.
 
Och rent principiellt så anser jag att Förbundet inte skall ge så kraftigt organisatoriskt stöd åt vissa lokalföreningar som skett i Göteborg och Stockholm på senare år. (Ja, jag räknar de föreningar som satt i Sundbyberg som de facto lokala, i och med att man för att delta i deras verksamhet var tvungen att besöka Stockholm.) Likaså känndes det alltid märkligt att Stockholmsföreningarna fick sådan draghjälp vad det gällde sina föredrag, men att motsvarande inte skedde för övriga landet.
 
Ett riksförbund måste vara noggrannt med att alla medlemsföreningar har ungefär lika mycket nytta av dem, annars riskerar det att förlora sin trovärdighet och därmed sina medlemmar, vilket ordentligt kan skada ekonomin.

2008-01-29, 23:19
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Anders,
när vi talat inträde ovan så har det gällt datasal/forskarstuga. Man kan inte genom att ta inträde förvänta sig att få sin administrativa verksamhet finansierad. Inträde till datasalen hade enbart hjälp till att bära kostnaden för just datasalen, inget annat.
 
Det kraftiga organisatoriska stöd åt viss lokalföreningar Du hänvisar till har inte existerat.
 
Alla underhyresgäster i Sundbybergs har betalat fullt pris för sina lokaler.
I GFs fall så har vi utöver de lokaler vi betalar för även fått nyttja andra delar av lokalen men då i utbyte mot att vi istället ställt referensbibiotek mm till förfogande för alla besökare utan kostnad. Så vad som dragit vad kan ju diskuteras.
 
Vilken draghjälp GF har fått, eller de andra föreningarna, kan jag helt enkelt inte se. GF är en riksförening var främsta uppgift är att hålla Släktforskarnas Arkiv vid liv. Detta är tillgängligt för alla, medlem som inte medlem, icke medlemmar betalar dock mer för servicen än medlemmar. Vi servar folk såväl över hela landet som över hela världen och vår verksamhet är aldrig längre bort en ett telefonsamtal, ett brev, eller ett email. Vår verksamhet bygger inte på att alla skall besöka arkivet utan på att de skall kunna komma åt informaionen i det.  
 
De få gånger vi haft det Du kallar föredrag så har det alltid skett i samarbete med någon lokalförening UTE i landet. Midälva, Halland.... m fl. Och då har vi betalt hyra för aulan.
 
Innan vi flyttade till Sundbyberg satt vi fint i ett kulturhus mitt i Stockholm. Vi trodde dock på idén om ett center där flera för släktforskaren intressanta resurser fanns på en och samma plats. Idén höll inte på grund av att någon tog sig vatten över huvudet, inte GF och inte lokalföreningarna, och nu packar vi i solidaritetens namn våra ettusenetthundrafemtion flyttkartonger för andra gången på 3 år.

2008-01-30, 00:35
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Chris,
 
Jag har ingen avvikande uppfattning till det du skriver ovan (19:04), även om nu mina inlägg olyckligtvis har flyttats till Lokalisering i framtiden.
 
Däremot ser jag framför mig en renässans för folkrörelsedriven verksamhet och delar följaktligen inte din syn på internets saliggörande för släktforskningen i framtiden. Kanske har besöksantalet till bl a forskarstugor, som du hävdar, minskat pga internet. Jag vet inte om det stämmer för riket som helhet. Men jag tror bestämt att människans tidlösa behov av social samvaro i sinom tid kommer att visa sig i ökade besöksantal på föreningsträffar och forskarstugor. Allt för mycket tid i ensamhet vid datorskärmen (eller TV:n för den delen) leder till alienation. Sakta och obemärkt blir vi lite till mans asociala varelser som blir störda om någon plötsligt avbryter vår forskariver vid skärmen. (Och därför kan forskarstugor, där man ofta sitter flera personer vid datorn, var en motvikt mot en sådan utveckling). Och detta mår vi inte bra av. Det blir en backlash. Därav renässansen.

2008-01-30, 07:05
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Leif
 
Den stora utmaningen är att tackla den nya situationen - med nya typer av aktiviteter och ny typ av organisation kanske. Det handlar inte bara om internet utan också om andra livssituationer som ställer nya krav. Jag tror inte vi har olika uppfattningar alls. Men föreningar, inte bara släktforskarföreningar, måste förändra sig för att möta tidens krav. Visst kan man bli asocial av att bara sitta och uggla vid datorn, därför måste de som vill mer lockas av attraktiva verksamheter som gör att man lämnar stugvärmen. De verksamheterna behöver kanske förnyas till form och innehåll. Där tror jag att de lokala föreningarna kan spela en stor roll.  
 
Vi kommer alltid tillbaka till finansiering. Vi som var med om det glada 60-70-talen när många folkrörelseaktiviteter var kraftigt skattesubventionerade, man fick bidrag till allt, måste tackla problemet med kostnader som är en barriär för många.
 
LAN-partyn var uppe tidigare här på AF - skulle det locka folk?
 
När jag är ute och håller föredrag i mitt jobb, om helt andra saker, så händer det att publiken ser ikonerna på datorn och noterar Släktforskning, kurs - intresset blir stort och man frågar om jag inte kan köra det också. Det finns otroligt många som funderar på att börja, men som inte hittat en form som passar dem. Det är dessa människor vi måste locka in i en attraktiv verksamhet.
 
 
 
(Meddelandet ändrat av izla den 30 januari, 2008)

2008-01-30, 09:41
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Men bara för att täcka avskrivning av datorer, abonemang, lokalkostnad för själva datasalen, personal etc kommer vi lätt upp i 100 000, även bortsett från övriga onödiga lokaler. Och det behövs 100 besökare om dagen för att täcka detta.
 
Jag är med i en lokalförening som har en massa material på sin hemsida som är gratis för så väl medlemmar som icke medlemmar, och som i övrigt svarar på förfrågningar över telefon och mail helt gratis. Dock kallas den för lokalförening eftersom den har verksamhet på en ort och specialkunskap om samma ort.
 
Om inte GF fick några extra besökare av all den marknadsföring som skedde av Släktforskarcentrum så visar det bara vilken total felsatsning det var, om det inte ens drog folk dit...

2008-01-30, 13:03
Svar #24

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Datorerna i datasalen var enkla, billiga saker. Abonnemangen har naturligtvis kostat, det håller jag med om, men inte så mycket som man kan tro. Någon personal har datasalen aldrig haft (bortsett från en mycket kort period i början). Vid behov har övrig personal (inklusive GF personal)hjälpt till i datasalen.
 
Några extra betalande besökare kan inte GF skryta med att ha fått bortsett från att alla föreningsmedlemmar i hela landet ägt tillträde till våra samlingar vilket vi erhållit ersättning för. Detta märktes dock som mest under 2005. Förra året var vårt fysiska besöksantal lägre än vad det brukade vara i Katarinahuset. Men om det beror på att vi satt i Sundbyberg kan man ju inte veta, orsakerna kan ju vara många till att våra medlemmar ett år inte besöker oss lika ofta som ett annat år. Och om vi ser till icke medlemmar som besökt Allén så ska vi nog vara riktigt ärliga och säga att datasalen drog väsentligt mycket mer än GF samlingar. Man kom för datasalens skull, inte GFs samlingar. Kanske med några få undantag. För övrigt så har GFs medlemmar alltid haft tillgång till vad som fanns i datasalen,då vi har egna datorer med egna abonnemang etc inne i våra lokaler. Det kommer de även fortsättningsvis att ha i Solna där vi kommer att ha ett tiotal forskarplatser med datorer.
 
I ärlighetens namn skall man dock säga att visst blev det ett mervärde för GF att flytta till Sundbyberg. Ändamålsenliga lokaler, något modernare än de vi hade i det Q-märkta hus från 1700-talet vi kom ifrån (hiss, handikappsvänligt, inte lika eldfängt mm mm). Men om vi då hade vetat att vi skulle tvingas flytta igen efter bara tre år, hade kanske vårt beslut varit ett annat.

2008-01-30, 13:21
Svar #25

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Intressant och principiellt viktig diskussion vi halkade in på, Chris! Och eftersom det är under fel rubrik ska jag inte orda så mycket mer om detta här. Vi får nog anledning att dryfta detta igen. Ja, du har nog rätt. Vi har inte alls har olika uppfattningar. Den stora utmaningen ligger framför oss: Hur ska släktforskningen lokalt, regionalt och centralt förändras och organiseras för att möta den nya tidens förening mellan individualism och människans tidlösa behov av social samvaro?

2008-01-30, 13:34
Svar #26

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo men det har med ekonomi att göra - bra verksamhet, attraktivt utformad som bär sig själv! Håller helt med dig om sista meningen, där är utmaningen.

2008-02-05, 11:22
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag bara undrar hur urvalet till utskicket av inbetalningskorten gjorts?
 
1) Jag har sedan många år ett tidskriftsutbyte mellan Swedish American Genealogist och Släkthistoriskt Forum, vilket alltså innebär att Förbundet får SAG, och jag ShF.  
 
Nu har jag fått hela raddan inbetalningskort, utställda på mig personligen, som inte varit prenumerant på ett antal år, varför får jag det?
 
2) Svenska Genealogiska Samfundet, där jag är ordförande, är en medlemsförening, vilket borde innebära att vi som medlemsförmån (och t.o.m. har rapporterat medlemsantalet) får ShF och Årsboken, men vi har trots det fått hela raddan med inbetalningskort. Vi har för den delen fått ShF 2007, men ingen årsbok.
 
Om alla medlemsföreningar får detta utskick, så går det åt portopengar i onödan. Många bäckar små....

2008-02-05, 12:13
Svar #28

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Det verkar vara skickat rakt av till alla tidigare betalare.
Jag har ex.vis inte SHF per kalenderår utan skall betala från nr. 2.
Inbetalningskortet i år står från nr. 1.(som redan är betalt)
Samt att fakturan för Rötters Vänner kommit både via email och  pappersfaktura.
 
Eivor

2008-02-05, 13:42
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Rättelse, Svenska Genealogiska Samfundets ex av årsbok 2007 finns hos vår förra postmottagare, så den har vi fått.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna