ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förbundets ekonomi  (läst 1488 gånger)

2011-04-29, 15:58
läst 1488 gånger

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Tydligtvis har några råkat illa ut.
Men allt är inte svart för alla.
För mig tog det ca 3 dagar efter inbetalning att få mina inläggningsuppgifter.

2011-04-29, 17:54
Svar #1

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Det kan nog bero på att du följt anvisningarna och betalt med det inbetalningskort och OCR-kod som var avsett för betalningen. Då hamnar allting rätt och behöver inte hanteras manuellt, vilket förstås tar längre tid och då den mänskliga faktorn (t.ex. sjukfrånvaro) kan inverka.

2011-04-29, 18:16
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så här står det på inloggningssidan:
 
Din prenumerationstid har utgått och därför har du inte längre tillgång till någon databas.
Du kan förnya din prenumeration hos Förbundets bokhandel.
Gör så här:
Klicka på följande länk.
När du kommer till bokhandels webbplats, välj alternativet 'Prenumerationer, etc' från vänstermenyn.
 
Inte ett ord om inbetalningskort och OCR-kod. Därför förleds man - i varje fall jag - tro att detta är det snabbaste sättet. Jag har fått inbetalningskort med OCR-kod, men använde det inte eftersom jag (uppenbarligen helt felaktigt) antog att betalning via Bokhandeln förnyade mitt abonnemang automatiskt. Man upphör aldrig att förvånas!

2011-04-29, 22:35
Svar #3

Carl Szabad

Vore det inte rimligt med tanke på förbundets oförskämt goda ekonomi (3½ miljoner i vinst i fjol och över 10 miljoner i eget kapital) att alla databaser liksom tidigare (med betydligt sämre ekonomi) är gratis och att ingen inloggning alls behövs? I så fall kunde ju förbundet även spara in på den här externa tjänsten som uppenbarligen ställer till med enorma problem och irritation och säkert inte heller är gratis!

2011-04-29, 23:50
Svar #4

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Tack Carl, äntligen kom det en vettig karl in i bilden. Det där var ord och inga visor och jag håller full-ständigt med dig. Är det så att förbundet sitter på alla  dessa miljoner så kanske det vore ett be- hjärtansvärt drag att  hålla med gratis inloggning. Var går pengarna egentligen kan man undra? 10 miljoner i eget kapital? Jag förstår och vet att allt kostar pengar idag men...
Mvh Elsy S

2011-04-30, 07:28
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var inte detta en morot för att kanske locka fler Rötters Vänner? Frågan är hur många som gett ett bidrag bara för att komma åt Medborgarskapshandlingarna (hette det väl)? Inte jag i alla fall. Jag hade gett mitt bidrag ändå.  
 
Jag har hela tiden tyckt att man gärna kunde sätta ut vilka, som var Rötters vänner, under namnet, precis som det står att jag är föreningsmedlem. Något att visa upp att jag har minsann betalat till Rötters Vänner (precis som att jag är minsann med i en förening)
Ann-Mari Bäckman

2011-04-30, 13:32
Svar #6

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Vill bara meddela att efter ny förfrågan hos ansvariga fick jag inloggningsuppgifterna 2011-04-29 kl. 23:33!
 
Gäller 2011-04-29 - 2012-04-28. Alltså inte när det var betalt utan när inloggningsuppgifterna är tillhanda.

2011-04-30, 14:05
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Även jag fick äntligen mitt konto återaktiverat igår kväll, med ett års giltighet f o m igår. Storartat!

2011-07-23, 14:48
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Förbundet verkar fortfarande ha problem att få de olika systemen att hänga samman. Jag betalade ju till RV i april (se ovan 11 till 26 april) och fick till sist databaserna aktiverade. Nu har jag fått ett par påminnelser att betala detta frivilliga bidrag, hemskickat med snigelpost. Jag har även rapporterat detta till info@genealogi.se idag.
 
Även om Förbundets ekonomi är bra känns det lite onödigt att det ska gå till en massa onödiga utskick.

2011-07-24, 01:05
Svar #9

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Instämmer med Anders. Även jag fick ett brev med påminnelse långt efter att jag betalt genom Rötterbokhandeln. Det kan väl inte vara så svårt att kolla vilka som betalt innan man skickar ut breven, eller...?

2011-07-25, 12:55
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fick svar idag från Prentjänst Sveriges Släktforskarförbund att jag av någon anledning legat med två RV-prenumerationer, och därför fått påminnelser för den andra. Den har man nu avaktiverat.
 
Det verkar alltså som att, åtminstone inledningsvis, så har betalningar med bokhandeln med kort skapat en ny prenumeration, och inte ersatt den gamla.
 
Trevligt att få ett så snabbt svar hur som helst, så här i semestertider, och att det löste sig.

2013-12-26, 01:29
Svar #11

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Vet inte riktigt var jag ska ta upp den här frågan, men för att inte skapa fler rubriker tar jag den här.
 
När jag tog fram månadens fakturabunt för åtgärd inför månadsskiftet dök det upp ett inbetalningskort för Släkthistoriskt Forum. Det är odaterat, saknar förfallodatum och all info om vilka (hur många) nummer eller vilken tidsperiod som inbetalningen avser.  
 
Är det inte ganska rimlig info i sammanhanget. Tog för skoj skull fram fjolårets faktura där det stod vilka nummer som omfattades av priset 210:- (höjt 15:- således).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna