ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2012  (läst 1644 gånger)

2010-09-23, 08:42
läst 1644 gånger

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
En god tanke.
Skall tänka på det med författare.

2010-09-24, 06:54
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2021-05-08, 13:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det vore enklare om dessa tips länkades direkt till rätt ställe i Bokhandeln, om det inte är för mycket besvär förstås.
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-09-28, 10:43
Svar #2

Utloggad Nina Mårtensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2021-01-25, 15:19
    • Visa profil
Med den bokhandelslösning vi har idag med två priser, en för medlemmar och en för icke medlemmar, kan man inte länka direkt till en produkt tyvärr.

2010-09-28, 12:19
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6928
  • Senast inloggad: 2021-05-08, 13:46
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Aha, tack för ditt svar ändå Nina!
Stefan Simander
Gamla Uppsala, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2010-11-26, 21:31
Svar #4

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Jag vet inte om förbundet är intresserad av att sälja sina produkter. Jag för inte mitt kreditkort att fungera mot förbundets bokhandel. Jag har vart i kontakt med banken SEB och de säger att det inte är något fel på kortet och det fungerar dessutom på andra ställen. Jag har skrivit två ggr på den länk som finns i bokhandeln, senast förra fredagen, utan att få något svar. Man svarar inte på frågor som rör bokhandelns funktion samtidigt som man gnäller om piratkopiering.

2010-11-28, 18:23
Svar #5

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Sven-Olov
På vår bokhandel är det väldigt många som betalar med kort och det är vi glada för. Kortbetalningar förenklar för alla. Att inte du får det att fungera är tråkigt. Jag ska undersöka saken så snart jag kan under kommande vecka.
 
mvh
Lars

2010-11-29, 06:11
Svar #6

Utloggad Lars Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2020-12-31, 05:22
  • Mogenealogen
    • Visa profil
Hej Sven-Olov,
 
en liten korrigering - du säger Kortbetalningar förenklar för alla.
Håller absolut inte med! Jag och en del andra i kassaköerna tycker kortbetalning är pest. Det tar tid att slå dessa koder, vända kortet åt rätt håll, komma ihåg att godkänna beloppet m.m.
Cash is King
 
Vänliga hälsningar
 
Lars Larsson

2010-11-29, 08:44
Svar #7

Sten Magnusson

Jag ser här att det uppstått en diskussion om kortbetalning som inte fungerar. Om det förenklar för alla är då i sammanhanget oväsentligt. En del betalar med kort, andra inte, men finns möjlighet till kortbetalning är det ju självklart att det ska fungera.
 
Sedan är det väl också självklart att e-postsvar på frågor från kunderna skickas ut utan onödiga dröjsmål.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-30, 04:24
Svar #8

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Sten,
 
Exakt min åsikt. Det som upprörde mig mer var den totala ignorans från förbundets sida när man kontaktar dem på ett sätt de anvisat på sin webbsida.
 
Jag vet ett problem de har med kortbetalningen de anser att man måste bo i Sverige för att vara medlem av ett förbund.
 
Sven-Ove

2010-11-30, 11:46
Svar #9

Utloggad Lars Sundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2011-11-22, 23:36
    • Visa profil
Sven-Ove
Vi har haft problem med några kortbetalningar. Vår leverantör av bokhandelsprogrammet felsöker. Vi kommer att kontakta dig på mailen för att få mer detaljer om hur ditt problem uppstod. Vi undersöker också varför ditt felmeddelande inte kom fram på rätt sätt.
Mvh Lars

2010-11-30, 12:21
Svar #10

Sten Magnusson

Här återigen ett exempel på information om felsökning som inte gått ut till i detta fall åtminstone de som mailar ansvariga för att meddela problem.
 
Det borde väl kunna gå att ordna utan att det ska till en massa spekulationer om varför det krånglar?
 
Det är ju fråga om kundservice.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-30, 18:33
Svar #11

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Som jag sa tidigare ett problem med bokhandeln är att den förutsätter att man bor i Sverige för att vara medlem i en förening. Om man klickar på medlemspriser kan man EJ ändra landet i faktureringsadressen som används vid kortköp som din adress.  
 
Sven-Ove

2010-12-01, 07:19
Svar #12

Sten Magnusson

Står det i stadgarna att en person som t.ex. bor i London inte kan vara medlem i en förening ansluten till Sveriges Släktforskarförbund?
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-01, 20:15
Svar #13

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Nu fick jag det att fungera, tack Nina. Det hade med min bostads ort att göra.
 
Återstår att fixa:
 
1) Se till att frågor som skickas via webformuläret i butiken tas om hand, man behöver ej fixa det på en gång men man skall svara.
 
2) Se till att man kan sätta annat land i faktureringsadressen som medlem i en förening.
 
För övrigt anser jag att man bör se om man inte kan ha möjligheten till att betala via paypal också.
 
Sven-Ove

2010-12-13, 12:53
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11802
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 09:58
    • Visa profil
Angående Sven-Oves synpunkt Nr 1, så skickade jag en fråga förra veckan via formuläret, men då mitt problem löste sig, skickade jag ett mail igen samma dag om detta, men ville ha en bekräftelse på att mina mail hade kommit fram till Bokhandeln, då jag tidigare har haft problem att skicka iväg sådana här direktmail. Eftersom jag inte vet om detta problem kvarstår, ville jag veta om de verkligen fått mina mail, men jag har inte fått något svar på detta. Så antingen har mina mina mail inte nått Bokhandeln eller så vill man inte svara/har inte tid att svara.
 
Nu är detta inte livsviktigt, jag överlever nog ändå, men det är klart man blir fundersam utifrån att någon fler inte får svar..
Ann-Mari Bäckman

2010-12-22, 11:44
Svar #15

Sten Magnusson

Detta med mailsvar torde väl ändå vara ganska självklart att om en förfrågan från en kund sänds till bokhandeln ska väl kunden/konsumenten få ett svar snarast möjligt.
 
Om man t.ex. inte anser sig ha tid att sända ett svar får man ändå ta sig tid till det.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-22, 12:38
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 09:40
    • Visa profil
    • Scangen
Jag råkade ut för ett felmeddelande när jag beställde 1990-skivan idag, men pengarna drogs ändå från kontot. Jag använde formuläret för att påpeka att jag betalat. Hoppas verkligen att någon läser mailen.  Det kom inget automatiskt svarsmail som ofta är brukligt.

2010-12-23, 12:42
Svar #17

Sten Magnusson

Du har väl meddelat ansvarig datatekniker om felet/felmeddelandet så att det kan åtgärdas? Brist info ang. tekniska fel verkar ju förekomma lite för ofta.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-12-25, 09:25
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2021-03-04, 09:40
    • Visa profil
    • Scangen
Som jag skrev så påpekade jag felet via kontaktformuläret. Jag fick sedan ett mail från Nina som berättade att min betalning nått fram och att felet är rapporterat vidare till bokhandelsleverantören.

2011-02-04, 17:00
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10844
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 23:42
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Blir förvånad att supplementet till EÄ reas. Är upplagan så stor att det har blivit lagerproblem? Eller vad är problemet?  
Den dagen Rötters bokhandel inte har den - som enda leverantör förmodar jag? - är bokhandeln fattigare enligt min mening.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-04, 18:04
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4028
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 22:56
    • Visa profil
Instämmer med Olle. Och jag funderar dessutom på varför man rear (alltså överhuvudtaget säljer!) den förra versionen av Sveriges dödbok ... Den nya innehåller samma sak, dessutom kompletteringar och rättelser till personer/poster som finns med på den förra versionen samt allt det nytillkomna.  
 
Ingår inte den överproduktion man tydligen gjort i någon slags marginal så att det får vara så med den intäkten?
 
Hälsningar,
Eva

2011-02-05, 16:17
Svar #21

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Förlåt en  nybörjare men vad är EÄ för intressant (en hemlis kanske?)
Tacksam för svar

2011-02-05, 17:41
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10844
  • Senast inloggad: 2021-04-22, 23:42
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Självklart Elsy - jag skulle skrivet ut ordet Elgenstiernas ättartavlor. Det som reas och som jag avser är Elgenstierna: supplement, som det anges på Rötters första sida.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-09-04, 03:48
Svar #23

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Fraktkostnader.
 
Programmet verkar inte optimera beställningen så att billigaste möjliga frakt erhålles.
EX.
Kartforkning + Årsboken 95 = 631 kr till USA
Kartforskning = 80
Årsboken 95 = 160
Summa för båda 240 skr.
 
Det borde stå på sidan att det kan bli billigare om man delar upp ordern.
Nu står det
Fraktkostnaden är beroende av mottagarland och orderns vikt.
Borde stå
Fraktkostnaden är beroende av mottagarland och orderns vikt om flera artiklar har beställts kan det bli billigare att beställa i separata order.

2011-09-04, 09:54
Svar #24

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Sven-Ove!
 
Att dela upp ordern i två separata försändelser skall icke alls vara nödvändigt för att få ner porto/fraktkostnaden. Något fundementalt fel måste ha uppstått i Rötters bokhandels system (Netrix) när porto/fraktkostnaden landar på 631 kronor. Jag testade att göra exakt samma beställning i Bokhandeln enligt ovan (mottagarland USA) och får samma kostnad som du;
 

 
Att skickas till USA. Totalvikt för de båda böckerna = 1108 gram. Porto = 631 kronor.
 
Dessa två böcker går utan problem ner i en 'Jiffypåse', storlek 230 x 330 mm. Alla försändelser upp till 2000 gram, dvs 2 kg, kan skickas som en vanlig brevförsändelse (över 2 kg vikt måste skickas som paket). Dock tillkommer 12 kronor om försändelsen är skrymmande, dvs där försändelsens tjocklek är mer än 3 cm eller kortsidan mäter mer än 250 mm. I detta fall tror jag att försändelsen mäter mer än 3 cm i tjocklek men båda böckerna går fortfarande ner i ovan nämnda jiffypåse och håller sig under 2 kg.  
 
Postens prislista daterad Januari 2011 och avseende brevförsändelser som skickas utanför Europa. (Prislistan gäller vid frankostämpling, dvs vid frankering med frankeringsmaskin);  
 
Vikt upp till 1000 gram = 154 kronor + 12 kronor om försändelsen är skrymmande
Vikt upp till 2000 gram = 250 kronor + 12 kronor om försändelsen är skrymmande
 
Så för en sampackad order enligt ovan (Karthandboken + Årsboken i en jiffypåse) ska en kund i USA betala 262 kr i porto.
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-04 10:05)
 
(Meddelandet ändrat av hjor 2011-09-04 14:47)

2011-09-04, 20:49
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Tack för det Helen.
 
Jag testade på http://www.posten.se/skickaguiden/main_do.jsp
med dina data på försändelsen med en tjocklek på 4 cm och fick följande som billigaste alternativet.
 
Posten rekommenderar:
Ekonomibrev utrikes
 
Ekonomibrev är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att bearbeta nya marknader eller kommunicera med kunder utanför landets gränser. Särskilt om dina brev inte måste vara framme lika snabbt som 1:a klassbreven.
 
Kostnad:
214,60 kr
(214,60 kr exkl. moms)
Leveranstid:
inom 15 vardagar
 
Eller.
7 vardagar.
1:a-klassbrev utrikes  222,60 kr ( 6 vardagar )
 
Detta var också intressant!!!
 
Under 6 vardagar finns.
 
 
Alternativ:
Kartong + porto
 
Använd vår kartong och med fasta priser för paketfrakt upp till 20 kg, går att köpa till paketfrakt och skicka inom Sverige och hela världen.  
 
Kostnad:
471,00 kr !!!
 
Så jag kan köpa många böcker och betala 471 kr!!!
 
Detta måste rättas till!!

2011-09-05, 06:35
Svar #26

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Förbundet skickar redan med billigaste möjligaste alternativ (Ekonomibrev) men i ovanstående exempel är det ganska uppenbart att det är Netrix som har fått hicka. Systemet räknar per automatik ut portokostnaden utifrån vikten, det sker inte manuellt.

2011-09-07, 23:25
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2021-03-02, 21:00
    • Visa profil
Ok.
 
Jag vore tacksam om någon från förbundet kunde meddela när det är fixat.

2011-09-08, 08:47
Svar #28

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2019-08-27, 19:42
    • Visa profil
Vänligen ta kontakt med förbundskansliet, antingen per mejl eller telefon, i sådana här ärenden. Kanslipersonalen har ingen bevakning på Förbundsforum, men tar naturligtvis hand om reklamationer på webb-bokhandeln. Om du kontaktar kansliet så rättar de naturligtvis till det som har blivit fel och uppskattar att de får kännedom om det som inte fungerar bra.

2012-02-10, 11:53
Svar #29

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4912
  • Senast inloggad: 2021-05-01, 11:54
    • Visa profil
I Rötterbokhandeln finns nu DVD Rotemannen till salu. Vem har producerat? Vad är skillnaden mot att via Stockholms stadsarkivs hemsida gå in och söka? Det är dessutom gratis där.
 
Vänligen,
 
Bo Nordenfors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna