ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2010  (läst 3302 gånger)

2010-03-07, 20:33
läst 3302 gånger

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Tar gärna emot tips och andra ideér hur man kan sänka porto- och andra kostnader. Tar också gärna emot tips på bra och läsvärda böcker, som inte finns i någon annan nätbokhandel.  
Goda ideér och förslag är aldrig fel.

2010-03-15, 21:18
Svar #1

Björn Jönsson

Till Sten, Tord och alla andra:
Rättelser är utförda enligt påpekande ovan. (Börja släktforska - avsnitt 5).
1)....hos....
2)Uppdaterad 28 februari 2010.

2010-03-15, 21:36
Svar #2

Björn Jönsson

Till alla er som tycker att våra böcker är dyrare än våra konkurrenter.
(Särskild notis till Tord Påhlmans inlägg ovan fr. 2010-03-06).
 
En anledning till att vi inte alltid kan hålla ett lägre slutpris än våra konkurrenter är ganska enkelt.
Vi säljer inte flera tusen böcker av samma titel vilket är  fallet hos exempelvis Bokus. Vi har sämre inköpspris än de stora bokhandlarna p.g.a. mindre volymer.
 
MEN vi är en ideell rörelse som har till syfte att hjälpa släktforskare på bästa sätt. Därför vill vi att ni på något sätt gynnar rörelsen, så att vi kan fortsätta med vårt syfte. Det vore skam att som en god släktforskare gynna våra konkurrenter och avsiktligt uppmana att det är billigare om man har exempelvis ett MedMera-konto och kan tjäna några poäng. Om alla ser till sig själva för några tior kan vi bums avsluta att ha en bokhandel för släktforskare.
Vi tror på idén att ni som släktforskare skall självklart köpa via vår bokhandel och gynna rörelsen.
Vi försöker att hålla en låg prisnivå med de pålagor i form av porto och faktureringskostnader som är inbyggd i ekonomisystemet.
 
Har ni idéer hur man kan sänka porto- och fraktkostnader, som Gunilla skriver ovan, så ge oss förslag.
Tack.

2010-03-15, 23:00
Svar #3

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag hade inte för avsikt att dra detta i långbänk, men kan inte låta bli att reagera då jag fått särskild notis och att jag inte anses som en god släktforskare (skam!) eftersom jag handlar där det är billigast. Vem som helst kan handla hos t ex Bokus, det krävs inget MedMera-konto, jag nämnde det bara eftersom det ger lite extra bonus. För mig är det självklart att köpa en produkt där den är billigast och detta gäller väl för de allra flesta, i varje fall i min värld. Jag tycker det är lika självklart att Rötterbokhandeln inte ska sälja produkter till icke-konkurrrensmässiga priser, det känns för mig som ett svek mot släktforskarna, inte som att gynna rörelsen. Gunilla säger i sitt inlägg ovan: Tar också gärna emot tips på bra och läsvärda böcker, som inte finns i någon annan nätbokhandel. Den bok jag refererade till ovan finns hos både Bokus och Adlibris, till avsevärt lägre pris än i Rötterbokhandeln! (Då det gäller arkivmateriel hänvisar ju rörelsen till välsorterade kontorsmaterielhandlare.)
 
(Meddelandet ändrat av tord 2010-03-15 23:48)

2010-03-16, 00:35
Svar #4

Sten Magnusson

Björn!
Jag ber att få tacka för den snabba uppdateringshandläggningen.
 
Vad gäller arkivmaterielfrågan torde det vara synnerligen besvärligt att få tag på godkänd sådan t.o.m. hos välsorterade kontorsmaterielhandlare, åtminstone om man studerar de kataloger som finns.
 
Här tror jag nog att rörelsen skulle kunna vara ett föredöme genom att tillhandahålla godkänd arkivmateriel. Det kan förvisso bli en otymplig hantering med paketering m.m. men om man kan få ner inköpspriser o.dyl. kan ju kostnaden uppvägas av att fler handlar sådant direkt via Rötterbokhandeln och då kan ju köparna d.v.s. släkt-, hembygds-, m.fl. forskare på ett ganska enkelt sätt få tag på sådant.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-16, 01:30
Svar #5

Sten Magnusson

Jag har ännu en synpunkt på arkivmeterielfrågan. Detta anser jag inte vara någon speciell fråga för medlemmar i Sveriges Släktforskarförbund, utan det är något som berör samtliga forskare (medlemmar eller inte). Kontentan av detta är att diskussionen om arkivmateriel, kartonger m.m. borde ligga på det öppna forumet där det f.ö. redan förs en diskussion under avdelning 04 Arkivväsende. Sedan är det ju en annan sak att medlemmar kan köpa sådant till rabatterat pris.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-16, 07:56
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tycker du att det behövs förändring så finns det flera möjligheter påverka, en är här på Förbundsforum, en annan är genom din förening. Får du exempelvis din förening att ställa sig bakom kravet på arkivmaterial genom bokhandeln så kan den skicka in en motion till stämman, i år ska motionen vara inne senast 15 april. Det är ju faktiskt föreningarna och dess medlemmar som är rörelsen, som är de som ytterst ska gynnas, och det styr vi genom bland annat stämmobeslut.
 
Eftersom det inte är allmänt känt vilket transportsätt/transportföretag som förbundet använder så kan ett förslag vara att konkurrensutsätta nuvarande leverantör, för att se om det finns möjlighet till reduktion. Ju fler transaktioner det blir i bokhandeln, desto större är intresset på marknanden. Och kan transportkostnaden sänkas så ökar köpintresset ännu mer, vilket leder till möjlighet attt sänka trasnportkostnaden ännu mer osv

2010-03-16, 08:47
Svar #7

Sten Magnusson

Då vill jag i all välmening fråga dig Mats vad du har för synpunkt på det faktum att man faktiskt har haft försäljning av sådant i flera år men för några år sedan har upphört med det och att bl.a. Leif också har förespråkat det i tidigare inlägg här och på det öppna forumet (där denna diskussion egentligen borde ligga enligt min mening).
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-16, 08:54
Svar #8

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Måste säga att jag tycker att både Tord och Björn intar orimliga ståndpunkter.  
 
Jag tycker å ena sidan det är självklart att Sveriges Släktforskarförbund skall ha bredast möjliga sortiment vad gäller genealogisk litteratur mfl produkter som är av intresse för släktforskare. Bokhandeln blir en ingång till många olika hjälpmedel och därmed i sig ett hjälpmedel för nya släktforskare som därmed får  en översikt över vad som finns att tillgå. Att enkelt kunna köpa allt på ett ställe måste rimligen också  ha ett värde för kunderna även om det blir dyrare. Om jag dessutom måste köpa något som finns i Rötterbokhandeln men inte hos de stora blir merkostnaden i form av porto etc försumbar. Att ta bort enskilda produkter bara för att någon annan säljer dem billigare är därför orimligt enligt min uppfattning.
 
Å andra sidan är det orimligt att kräva att släktforskare (vilka de än må vara)  skulle känna någon särskild lojalitet med Sveriges Släktforskarförbund och dess bokhandel så att man  bara köper därifrån oavsett vad det kostar. Ojust gentemot den som har begränsade medel att lägga på släktforskning. Inte heller är det rimligt att man från förbundet förväntar sig att enskilda inte skall informera om  att man faktiskt kan köpa enskilda produkter billigare på andra håll.
//Michael Lundholm

2010-03-16, 09:33
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Sten
Mitt inlägg är inte ett inlägg i sakfrågan om arkivmaterial utan visar bara på en väg att påverka, som man kan nyttja om man så vill.  
 
Sedan kan man konstatera att bara för att något någon gång skett behöver ju inte det innebära att det alltid ska så vara, men är det så att man anser det, så finns möjligheten att påverka, varav en är via motion till riksstämman.

2010-03-16, 10:05
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ett diplomatiskt inlägg, Michael! Det kan ju tyckas orimligt att ta bort produkter bara för att någon annan säljer dem billigare. För min del anser jag det rimligt att man undersöker vad saker och ting kostar på annat håll innan man lägger in dem i Rötterbokhandeln. En sådan undersökning är varken svårgenomförbar eller tidskrävande. Hittar man dem till lägre pris hos andra nätbokhandlare kan man informera om det (se Michaels inlägg ovan).

2010-03-16, 15:53
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Så har Björn givit oss ännu ett bevis på att UD har gått miste om en stor diplomat...  
 
Hans stränga förmaning om att vi alla ska gynna rörelsen får mig osökt att tänka på en annan - något större - rörelse, där det (åtminstone på den 'gamla goda' tiden) var självklart att alla sympatisörer inte bara skulle vara medlemmar i rörelsens olika organisationer, utan också handla sitt dagliga bröd i rörelsens butikskedja, tanka sin bil hos rörelsens oljebolag, boka sin semesterresa via rörelsens resebyrå och slutligen begravas av rörelsens egen begravningsbyrå.
 
Släktforskarnas rörelse är av förklarliga skäl inte lika omfattande - men självklart ska alla goda släktforskare vara vän med rörelsens egen nättidning och handla i rörelsens bokhandel. Någon begravningsbyrå finns inte, men väl en dödskiva - som dock ingen har någon möjlighet att skamligt avstå från medverkan på när den dagen kommer...
 
Två saker till sist:
 
Först ett stort grattis till Björn, som tydligen aldrig har behövt att vända på slantarna!
 
Sedan en liten undring: Vilket tjänar man mest på - tjugo kronor per bok och tre sålda böcker, eller femtio kronor per bok och en såld bok?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-16, 22:24
Svar #12

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Så här står det på Rötterbokhandelns första sida - just för att detta är bästa stället att inhandla arkivmaterial ifrån:
 
Söker Ni arkivbeständigt material?  
 
Sveriges Släktforskarförbund rekommenderar Museiservice ABM AB som har det största utbudet av säkra produkter för att skydda och bevara dokument, bilder och föremål.
E-post: info@museiservice.se  
www.museiservice.se

2010-03-16, 23:48
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vilka andra ställen har ni undersökt innan ni kom fram till att Museiservice ABM är bästa stället att inhandla arkivmaterial ifrån och har det största utbudet av säkra produkter för att skydda och bevara dokument, bilder och föremål?
 
Själv hajar jag till något när jag ser att man annonserar för fotoplastfickor och gem på sin förstasida. Det är bara tejpen som fattas av de säkra produkterna...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-17 00:00)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-17, 07:17
Svar #14

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Plastfickor används idag till arkivmaterial - det finns platsfickor och plastfickor och gem och gem .. Nej, vi har inte gjort en djupgående konkurrentanalys, detta är ett företag som erbjuder ett brett och djupt sortiment som väl täcker det arkiveringsbehov som en släktforskare kan behöva. Förbundet har inte möjlighet att erbjuda allt som erbjuds via detta företag, varken av kostnadsskäl eller av utrymmesskäl. Arkivmaterial kan också köpas via en bokhandel.

2010-03-17, 15:08
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sveriges Släktforskarförbund rekommenderar Museiservice ABM AB som har det största utbudet av säkra produkter för att skydda och bevara dokument, bilder och föremål.
 
Så står det som sagt på förstasidan till Släktforskarförbundets nätbokhandel, under rubriken Söker Ni arkivbeständigt material?.
 
Och här i Förbundsforum har du i egenskap av förbundsordförande vänt dig till alla föreningsstyrelser och enskilda medlemmar och spätt på med att detta är bästa stället att inhandla arkivmaterial ifrån.
 
Men sedan säger du alltså så här när du får frågan vilka andra ställen ni har undersökt innan ni kom fram till att Museiservice är bästa stället och har det största utbudet:
 
Nej, vi har inte gjort en djupgående konkurrentanalys, detta är ett företag som erbjuder ett brett och djupt sortiment som väl täcker det arkiveringsbehov som en släktforskare kan behöva.
 
Brett och djupt sortiment är dock inte det samma som största utbudet. Och bästa stället att inhandla arkivmaterial ifrån innebär ju inte endast att de ska ha det man söker, man ska också ha bra service och priser - ja, inte bara bra, man ska vara bättre än andra företag.
 
Ni har alltså inte gjort någon djupgående konkurrentanalys. Nej, det har ni förmodligen inte hunnit med på de mindre än tre veckor som har gått sedan Gunilla skrev så här (den 25/2 kl. 21.51):
 
Har hört mig för lite angående godkänd arkivmateriel och vid närmare eftertanke är det nog inte Rötterbokhandeln som skall ha sådant material till försäljning. Jag tror att t.ex SVAR eller något annat arkiv är bättre lämpade för att ta hand om godkänd arkivmateriel och tillhandahålla det till försäljning.
 
Har ni gjort någon analys alls? Vilka andra företag ingick i så fall i den, och varför kom ni fram till att de inte kan rekommenderas?
 
Borde ni inte göra en djupgående konkurrentanalys innan ni som intresseorganisation för Sveriges släktforskare går ut med en offentlig rekommendation att handla hos ett företag som ni påstår är störst och bäst?
 
Kanske visar det sig att de är störst och bäst när saken väl undersöks - men innan det är gjort, så är Sveriges Släktforskarförbunds rekommendation bara ett löst påstående.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-17 16:21)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-18, 09:04
Svar #16

Sten Magnusson

Plastfickor används idag till arkivmaterial - det finns platsfickor och plastfickor och gem och gem ..
 
Ovanstående påstående tycker jag är märkligt.
Plastfickor är olämpligt för långtidsförvaring
Gem är olämpligt
 
Är det någon som kan säga på rak arm en bokhandel som erbjuder godkända arkivkartonger och fascikelomslag?
 
Det är väl förresten inte alla som känner till att t.ex. plastfickor och gem är olämpligt?
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-03-18 09:22)

2010-03-18, 11:18
Svar #17

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Det kanske finns arkivvänliga plastfickor och gem, kolla det ;-)

2010-03-18, 12:20
Svar #18

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Tiderna förändras. Det finns numera arkivbeständig plast med 100 års hållbarhet - minst. 100 procent syrafri. En sådan i formatet 20 x 27 cm cirka kostar 12 kr. Finns bl a hos www.seriehyllan.se

2010-03-18, 17:51
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det som stoppas i plastfickorna förändras också. Det brukar var det som är problemet - inte att plasten inte varar i hundra år.
 
Kanske har man löst det problemet nu - men hur vet vi det säkert? Svaret är att det vet vi först någon gång i framtiden.
 
Själv väljer jag att inte chansa på att detta nya plastunderverk inte förstör oersättliga släktdokument.
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-18 23:19)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-19, 01:27
Svar #20

Sten Magnusson

Som Jörgen säger här ovan är det ju inte fråga om att plasten i sig ska vara arkivbeständig utan det är det som stoppas i plastfickorna som ska hålla i flera hundra år utan att förstöras.
 
Här ett par länkar till Museitjänst
http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=2006&ptid=0
 
F.d. Statens Provningsanstalt i Borås
http://www.sp.se/sv/index/services/permanence/Sidor/default.aspx
Här har jag inte lyckats finna ett godkänt/certifierat aktomslag, varken av papper eller plast. Sedan ska det s.k. syrafria materialet vara pH-neutralt, alltså ha ett pH-värde på 7,0.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-03-21, 12:14
Svar #21

Sten Magnusson

Ang. godkänd arkivmateriel se Riksarkivets Författningssamling nr 1 varenda år där arkivbeständiga förvaringsmedel, skrivmateriel, papper m.m. räknas upp. I år är det alltså RA-FS:1 som gäller.
 
Det är sådant som jag tycker man ska tillhandahålla för att ge forskare bästa möjliga service.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-02, 14:10
Svar #22

Sten Magnusson

Angående arkivmaterialfrågan.
Jag kollade med arkivarien på ett museum var man köpte arkivbeständiga artiklar och han rekommenderade Museiservice.
info@museiservice.se  
www.museiservice.se
 
Däremot tycker jag fortfarande att det är synd att inte Släktforskarförbundet kan åstadkomma något slags medlemsavtal där medlemmar kan köpa dylikt till rabatterat pris eller något i den stilen. Ett samarbete mellan Museiservice och Släktforskarförbundet skulle ju alla tjäna på.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-04-02, 14:21
Svar #23

Sten Magnusson

Tejp-, gem- coh plasttillägg.
 
Dessa material är och har varit förbjudna i alla de arkiv jag har känt till.
 
Detta ang. debatten i den här diskussionen om godkänd plast o.dyl.
 
Mvh/Sten Magnussonm

2010-04-08, 09:17
Svar #24

Utloggad Moderator Finland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Såg en intressant matematisk förfrågan i ett tidigare inlägg. Vad tjänar man mer på 20 kr per bok och 3 sålda böcker eller 50 kr per bok och en såld bok. ( Typiskt skolboksexempel. )
Matematiskt blir svaret att om kostnaden per bok (tex tillverkning) understiger 5 kr så tjänar man mer på att sälja 3 x 20. Är kostnaden mer än 5 kr så tjänar man mer på 1 x 50 kr.
Jag blev överraskad av att skillnaden är så stor.

2010-04-09, 14:12
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den intressanta matematiska förfrågan som Moderator Finland har funnit i ett tidigare inlägg var väl närmast menad som en retorisk fråga...
 
Det jag avsåg var inte förlagets försäljningspris, från vilket man får dra av produktionskostnaden för att räkna ut vinsten. Det som avsågs var Släktforskarförbundets påslag (alltså skillnaden mellan inköps- och försäljningspris), eftersom det som diskuterades var bokpriserna i Förbundets bokhandel jämfört med priserna på andra ställen.
 
Jag kan lägga till en annan intressant förfrågan:
 
Varför skrivs ett inlägg som det ovan den 8/4 kl. 9.17 under ett anonymt moderatornamn?
 
Förbundsstyrelsen har i sin vishet upphöjt moderatorerna till ett frälse med en egen rättighet som den simpla användarallmogen saknar - men är inte avsikten med rätten att vara anonym att den som inte vågar att stå för sina 'domslut' ska kunna uppträda med en påse över huvudet under arbetet som moderator?
 
Är det verkligen meningen att en moderator ska kunna skriva alla typer av inlägg anonymt - också inlägg som inte har den minsta lilla anknytning till uppdraget som moderator?
 
Frågan är i högsta grad befogad. Detta är inte första gången som en moderator skriver 'civila' inlägg anonymt, också andra moderatorer har ägnat sig åt detta oskick.
 
Har inte alla moderatorer - också de som utnyttjar rätten att vara anonym 'i tjänsten' -  egna vanliga användarkonton som ska användas för privata inlägg?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-05-30, 10:54
Svar #26

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
[color=ff6000]SKURKMETODER???[/color][/size]
 
I likhet med mindre seriösa företag skickar Sveriges Släktforskarförbund ut en påminnelse om Årsboken, åtföljd av en FAKTURA!!! Med fakturanummer, OCR-nummer, förfallodatum och inbetalningsavi är det lätt att förbise en liten mening i Meddelandet: Vi hoppas att du vill ha...
 
Jag  hoppas att detta är ett misstag och att det snarast åtgärdas. Så här får det inte gå till!
Hans Rosenlund

2010-09-15, 09:06
Svar #27

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Hej!
 
Kan man hämta och betala varor på plats i SSF:s lokaler?
 
Med vänlig hälsning
 
Henrik Törnqvist

2010-09-15, 20:03
Svar #28

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Ja, du är välkommen alla dagar mellan 10:00-16:00, lunch 12:00-13:00.

2010-09-17, 20:44
Svar #29

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man nu gör sig besvär med att lägga ut nyheter i Bokhandeln på Rötters förstasida, kan man då inte också tänka sig att det kan ha ett visst intresse att hugade köpare får veta litet om författarna också? Namn är väl det första man undrar över.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna