ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 maj, 2008  (läst 3466 gånger)

2008-01-21, 18:18
läst 3466 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
I den ekonomiska sammanställning som visas i Angeläget 3 / 2007 så funderar jag på hur jag ska tolka Bokhandeln. Är det likvärdiga uppgifter som redovisas på intäkts och kostnadssidan eller finns det andra delar som borde ingå när bokslut för Bokhandeln görs? Förmodar att vissa personalkostnader kan tillkoma eller ligger de i begreppet Bokhandel. Var finns kostnaderna för exempelvis dödskivans framtagande (eftersom jag tror försäljningsintäkten ligger på Bokhandeln). Och var redovisas Genline-försäljningen?
 
När vi fått fram de delarna så är det lättare att diskutera framtida satsningar/reduktioner ur rent ekonomiska aspekter.

2008-01-24, 23:00
Svar #1

Carl Szabad

I bokhandeln kan man nu betala prenumeration på Släkthistoriskt Forum, subskription av årsboken och avgiften till Rötters vänner. Detta gäller för nytillkomna prenumeranter eller Rötters vänner.
 
Den som redan är prenumerant eller tidigare betalat till Rötters vänner bör invänta faktura eller inbetalningskort.

2008-01-24, 23:54
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast, som jag påpekat också under Rötter-rubriken, nog är det magstarkt att ta ut expeditionsavgift på frivilliga gåvor ...

2008-01-25, 07:35
Svar #3

Carl Szabad

På de inbetalningskort som förhoppningsvis kommer att gå ut snarast till tidigare prenumeranter är det naturligtvis ingen expeditionsavgift. Det är bara om man beställer prenumeration i bokhandeln på ett sätt så faktura måste gå ut som den vanliga expeditionsavgiften tillkommer.

2008-01-25, 08:46
Svar #4

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Om jag väljer kortbetalning så finns expeditionsavgiften med på inbetalning till Rötters vänner och det är magstarkt, mycket magstarkt.

2008-01-25, 08:54
Svar #5

Carl Szabad

Som jag skrev här ovanför ska det inte vara någon expeditionsavgift på vare sig prenumeration av Släkthistoriskt Forum, subskription av årsboken eller Rötters vänner via bokhandeln när beställning sker via kortbetalning. Jag får själv inte upp någon expeditionsavgift om jag väljer kortbetalning. Kontakta mig så får vi reda ut vad som hänt.

2008-01-25, 09:47
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Du har rätt, när jag slutligen ser att det finns två produkter. Under rubriken nya produkter, på höger sida på Bokhandeln, så finns det en ny produkt som heter Rötters Vänner, men det finns två Rötters vänner produkter om jag jag går långt ner i prislistan, en för faktura och en för kort.
 
 Det intressanta är att Produkt som är avsedd för faktura går att betala med kort och då kostar det 25 kr extra, likväl som det går att betala produkt avsedd för kortbetalning via faktura och då utgår ingen expeditionsavgift.
 
Här gäller det att hålla tungan rätt i mun, och förstå alla turer.  
 
Bra vore om det på respektive Produkt finns hänvisning till den andra (vill du hellre betala med kort, välj .. och tvärtom )
 
Tillägg: Hoppas att det kommer information om betalningssätten på engelska.

2008-01-25, 10:07
Svar #7

Carl Szabad

Den lösningen som gjordes var utifrån de förutsättningar som finns i bokhandelssystemet. Under nya produkter syns bara de tre senaste, så lägger man upp sex nya syns inte de tre första. Man får alltså gå in under den nyupplagda produktgruppen Prenumerationer, etc för att hitta alla varianterna.
 
Texten avsåg att så långt möjligt få köparen att välja bort alternativet faktura, men enligt beslut skulle det i alla fall finnas med.

2008-01-25, 17:15
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Calle,
 
Om man köper Rötters Vänner genom Bokhandeln, behöver man inte då uppge födelsedata?  
 
Konstaterar också att före styrelsemötet 1-2 februari har inriktningen åter ändrats. Nu bidrar man inte längre till Rötters utveckling utan enligt bokhandeln bidrar man till Rötters drift. Det är två helt olika saker! Se skärmdump på nog.nu.
 
Kanske man ska betala bara för nöjet att få följa denna fars på första parkett i ett helt år! Lämna ett bidrag till Rötters underhållning.

2008-01-26, 11:51
Svar #9

Carl Szabad

Köpet av Rötter vänner genom bokhandeln är bara en betalningsmodell. Det har inget med hanteringen av användarkontona att göra.
 
Sen är det jag som formulerat texten till de olika produkterna i bokhandeln. Jag har inte gjort någon juridisk analys för att få en totalt oantastlig skrivning där. För de flesta torde det ändå stå klart att avgiften till Rötters vänner är ett bidrag till både drift och underhåll av nätsatsningen, dvs Rötter med alla databaserna och diskussionsforumet Anbytarforum med Förbundsforum. Kom gärna med bättre förslag till skrivning med ett fåtal ord om det nuvarande är oklart.

2008-01-26, 13:39
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
För de flesta torde det ändå stå klart att avgiften till Rötters vänner är ett bidrag till både drift och underhåll av nätsatsningen.
 
Drift och underhåll är ungefär samma sak, jag gissar att du menar drift och utveckling. Jag har alltid förutsatt att bidraget till Rötters Vänner har handlat om att utveckla tjänsten, inte att hålla den i status quo.
 
En bättre skrivning om vad Rötters Vänner egentligen innebär får vi hoppas att styrelsen kommer fram till på mötet 1-2 februari!

2008-01-26, 13:45
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Köpet av Rötter vänner genom bokhandeln är bara en betalningsmodell. Det har inget med hanteringen av användarkontona att göra.  
 
Jo, men hur hanteras en situation när ett köp inträffar med kort och pengarna är betalade, och personen sedan inte vill lämna ut sina födelsedata? Betalar förbundet då tillbaka 100:-?

2008-01-26, 13:47
Svar #12

Carl Szabad

Visst menade jag drift och utveckling. Det var ju det du påpekade i förra inlägget också.

2008-01-26, 13:53
Svar #13

Carl Szabad

Det är inte obligatoriskt att skaffa ett användarkonto i Anbytarforum bara för att man bidrar med 100:- till drift och utveckling av Rötter. Åtminstone tidigare var det bara ungefär 40 % av de som betalade avgiften till Rötters vänner som även skaffade ett användarkonto. Och Forskarkatalogen verkar vara bortglömd i diskussionen, den är också en förmån för Rötter-vännerna.
 
Vill man däremot ha ett användarkonto i Anbytarforum gäller vissa regler.

2008-01-26, 19:39
Svar #14

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Åtminstone tidigare var det bara ungefär 40 % av de som betalade avgiften till Rötters vänner som även skaffade ett användarkonto.
 
Men det kan ju ha berott på att det då gick lika bra att skriva på AF utan användarkonto. Så är inte längre fallet.
 
Räkna med att de som nu betalar in hundra sekiner i Bokhandeln förväntar sig att få tillgång till Anbytarforum.

2008-01-26, 20:31
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det stämmer bra, Anders. Så var det för min del. Jag började härja på Anbytarforum våren 2003 men skaffade användarkonto först sommaren 2004.

2008-01-26, 23:52
Svar #16

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
På tal om bohandeln så beställde jag saker den 9:e januari (mot faktura) - orderbekräftelse via mail har jag fått men sakerna lyser med sin frånvaro. Är det extra mycket att göra nu då vissa andra saker strulat?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-01-27, 08:15
Svar #17

Carl Szabad

Anders! Att man gör sig besvär med att skaffa ett användarkonto i Anbytarforum som man sen inte använder låter inte särskilt troligt. Det stora flertalet som betalat avgiften till Rötters vänner har med största sannolikhet gjort det för att man uppskattar och vill stödja Rötter med den oerhört stora mängd information som finns där i form av databaser och artiklar.
 
Och som jag skrev här ovan, har man betalat avgiften till Rötters vänner har man naturligtvis möjlighet att få ett användarkonto för att även kunna skriva i Anbytarforum.

2008-01-27, 10:59
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det verkar som vi pratar förbi varandra en hel del här, Carl. Ingen har väl påstått att många skaffar ett användarkonto som man inte använder.  
 
Problemet kan nu bli att man tror att man skaffar ett konto genom att betala till Rötters Vänner, för att sedan upptäcka att man krävs på ytterligare personliga uppgifter, som man kanske inte kan acceptera. Eller menar du att t ex födelsedata inte krävs om man betalar via Bokhandeln? (alltså min ursprungliga fråga)
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 27 januari, 2008)

2008-02-18, 23:23
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Jag tar om min fråga från 21 januari, och hoppas på svar så att det går att diskutera bokhandeln.
 
I den ekonomiska sammanställning som visas i Angeläget 3 / 2007 så funderar jag på hur jag ska tolka Bokhandeln. Är det likvärdiga uppgifter som redovisas på intäkts och kostnadssidan eller finns det andra delar som borde ingå när bokslut för Bokhandeln görs? Förmodar att vissa personalkostnader kan tillkoma eller ligger de i begreppet Bokhandel. Var finns kostnaderna för exempelvis dödskivans framtagande (eftersom jag tror försäljningsintäkten ligger på Bokhandeln). Och var redovisas Genline-försäljningen?  
 
När vi fått fram de delarna så är det lättare att diskutera framtida satsningar/reduktioner ur rent ekonomiska aspekter.

2008-04-30, 14:42
Svar #20

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fick idag erbjudande från Genline att köpa förbundets årsbok 2008 för totalpris av 195 kr, samma som tidigare varit förbehållet prenumeranter på ShF. Naturligtvis utan extra kostnader eller andra krav.
 
Att försöka köpa den boken genom Bokhandeln går ju inte, det som står där gällde bara till 31 mars. Se till att lägga upp köpalternativ för de som vill ha boken men är ute för sent, det torde vara den lägsta grad av service som kan upprätthållas.
 
Verkar det inte lite konstigt att överlåta all försäljning till Genline, nog borde samma möjlighet kunna ges till förbundets medlemmar, oavsett om de är prenumeranter eller ej.

2008-05-05, 22:45
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fortfarande ingen reaktion från ansvariga om att det inte går att beställa årsboken via Bokhandeln.
 
NYA bokhandeln kommer snart, undrar vad det är. Åtministone så leds jag att tro att det kommer något nytt eftersom det hänvisas till ny bohandel när det talas om Ancestry-avtalet.(Det kommer ny lösning, svar från Ted på annan plats på Förbundsforum. Uppdaterad 6/5 klockan 14:10)
 
Spara pengar?  Beställ dödboken, sv bef 1970 och 1980 via genline. Du betalar 1195 kr. Beställ genom Bokhandeln, du är medlem och ska få bra pris. Det kostar 1540 kr denna väg. Kallas medlemsvård, eller....
 
(Meddelandet ändrat av mats den 06 maj, 2008)

2008-05-07, 21:44
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Hur gammal är den Bohandel som nu skrotas. Var det inte för 2 år sedan som den infördes, och nu är den slut?

2008-05-07, 21:48
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2008-05-07, 21:57
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Nja, mer än två år sedan är det väl ändå. Det var vår förrförre kassör, Kurt Modig, som initierade den, och jag tror att det måste ha varit 2004, men att den kanske kom igång i början av 2005. Eller?
TED

2008-05-07, 22:28
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Dåvarande Rötterrådet har tittat på den vid ett möte i november 2005 (syns på sidan på Rötter: På fråga om förbundets e-bokhandel som sedan länge varit planerad så meddelade Kurt Modig att företaget som fått uppdraget haft problem med att leverera men att buggfixning nu pågår och att e-butiken snart är redo för sjösättning.)
 
Jag har ett mejl med en provbeställning när vi testade den vid sjösättning daterat 15 mars 2006. Likaså ett konstaterande att den lades ut offentligt 15 mars 2006.
Däremot köptes den in före augusti 2005.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 07 maj, 2008)

2008-05-07, 22:32
Svar #26

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 09:35
    • Visa profil
Nej!
I slutet av november 2005 var e-bokhandeln ännu inte igång men, enligt RötterRådets mötesanteckningar 19-20 nov.2005, snart redo för sjösättning.
Jan

2008-05-07, 22:33
Svar #27

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-09-28, 09:35
    • Visa profil

2008-05-07, 22:33
Svar #28

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil

2008-05-07, 22:44
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Vi kan väl hoppas att kostnaden för Bokhandeln togs direkt till resultatet, så att det inte ligger några dolda kostnader i balansräkningen. Kort levnadstid blev det iallafall.
Sedan kan vi ju fundera på om omsättningen blir så hög, och produktsortimentet så mycket större (just nu är det ett mörker) om det kommer en ny bokhandel. Men det finns säkert bra beslutsunderlag för denna nyinvestering.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 07 maj, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna