ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013  (läst 3025 gånger)

2013-01-02, 11:25
läst 3025 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Ett hästjobb som jag tror behöver göras, dock. Man måste börja någonstanns. Frågan är bara hur?  
Niclas verkar ha en sund ide'. Skapa nya sockendiskussioner (kanske som i Arkivguidens forum). Lägg alla gamla diskussioner i en undergrupp äldre diskussioner. En tanke jag har är att skapa en undergrupp läshjälp, (bildgåtor vet jag inte då man kankske inte vet var de hör hemma) under varje socken, alternativ under landskap.  
Arkivguiden använder sig av symboler för att visa om frågan gäller läshjälp, bildgåtor eller vanliga frågor(då ingen symbol visas). Detta gäller vad jag förstått i alla diskussioner. Men det finns andra som kan svara bättre på den funktionen.  
Kanske blir Arkivguidens forum också svåröverskådligt med tiden, men har svårt att se att det kommer bli som på Anbytarforum. Tekninken som fanns då när Anbytarforum skapades är väl nu föråldrad.  
Nåja, jag kanske tänker helt galet och att detta inte kommer att funka. Men tycker att man måste bolla lite med ideér nu, innan man gör något drastiskt.
MvH Sari

2013-01-02, 20:11
Svar #1

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Förslag: RADERA ALLA INLÄGG EFTER 5 ÅR I ANBYTARFORUM, åtminstone till att börja med ( undantag Gamla bilder.)
 
Motivering  1: Ordningsregel (nr 7) följs inte
.   Innan du skriver en fråga på forumet - sök igenom Anbytarforum och Rötter efter svaret på frågan. Svaret på din fråga kanske redan finns!  
Nu har Anbytarforum blivit så stort (på väg mot 2 miljoner inlägg) så ingen orkar ens läsa igenom alla inlägg med anknytning till frågeställarens eget intresse.
Om någon trots allt ger sig på att leta i gammalt arkivmaterial så blir vederbörande besviken för chansen att finna svaret på frågan är mikroskopisk liten.
 
Motivering 2: Risken för dubbelarbete, - att en frågeställare/uppdragsgivare begär hjälp i sin släktforskning och där svaret på uppgiften kanske utarbetades 2005 och ligger väl inbäddat och svårfunnet i AF:s digra arkiv - är väl inte ”hela världen”. Denna ”risk” är också mikroskopisk liten.  
Det finns gott om släktforskare, såväl nybörjare som högt kvalificerade, som är villiga att åta sig dessa uppdrag.
 
Motivering 3: Det måste vara uppdragsgivarens/frågeställarens ansvar att ta hand om det utarbetade svaret på det utlagda släktforskningsproblemet. Man kan väl förvänta sig att uppdagsgivaren kompletterar levnadshistorien om den eftersökta personen i sitt släktträd med de av en entusiastisk och kunnig släktforskare här på Anbytarforum framtagna resultaten.
När jag själv här på Anbytarforum har sökt hjälp i min egen släktforskning kopierar jag alltid över det erhållna svaret till min egen hårddisk. Därmed kan alla mina utlagda och besvarade släktforskningsinlägg raderas från AF. AF skall således fråntas ansvaret att arkivera detta material. Detta bör kunna göras för allas släktforskningsuppdrag.
 
Om en släktforskare tror sig ha gemensamma släktingar med en annan släktforskare så rekommenderar jag släktforskarsajter, där man kan söka sina egna släktingar i andra personers släktträd alternativt att söka på dessa personers hemsida med hans/hennes släktträd. Jag har själv med stor framgång hittat många av ”mina” släktingar i andra personers släktträd/hemsidor på detta sätt.  
Detta gör ytterligare en anledning att radera i AF:s digra arkiv.
 
Hälsningar Lars-Åke J.
Lars-Åke Johansson

2013-01-02, 23:25
Svar #2

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det var inte något bra förslag.
 
Tack vare anbytarforum har jag de senaste åren lyckats lösa ett antal riktiga knäckfrågor som jag har blivit ombedd att titta på. Några gånger har det bara tagit 15-20 minuter tack vare det digra material som finns här. Samt sedan kontrollera i originalmaterial förstås.
 
Den som söker på rätt sätt ska finna
 
Att radera äldre inlägg skulle vara att radera en skatt !
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2013-01-03, 06:48
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Att utveckla Anbytarforums struktur för att bättre kunna följa diskussioner i socknarna låter lovande, om det håller vad det lovar och moderatorer finns som vill jobba med detta.  
 
Men att radera alla gamla inlägg som Lars-Åke föreslår vore en katastrof!!! Det går utmärkt att använda Sök i Anbytarforum-funktionen eller Sök i Rötter eller t.o.m. vanliga Google-sökningar och finna de flesta svar som finns på Anbytarforum som är en utomordentlig källa då det gäller släktforskning, såväl för nybörjarna som för oss gamla användare!  
 
Glömde nämna att jag gillade den gamla strukturen betydligt bättre än bokstavsordningen!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2013-01-03 06:49)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-01-03, 08:48
Svar #4

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Lars-Åke. Hela syftet med Anbytarforum försvinner om man skulle gå på ditt förslag, tycker jag. Speciellt när man läser det sista stycket. Och om jag får ställa en fråga angående den tredje motiveringen; om man nu skulle radera dina gamla inlägg som du varit inblandad i här på forumet, hur ska jag få ta del av denna kanske för mig intressanta information? Eller någons överhuvudtaget.
Då finns det absolut ingen chans överhuvudtaget. Nu kan man iallafall som Stefan säger använda söktjänsterna.
MvH Sari
 
(Meddelandet ändrat av Willa 2013-01-03 08:49)

2013-01-03, 17:58
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Detta var inte något bra förslag att radera inlägg. De 3000 inlägg som jag själv har gjort består mest av forskningshjälp åt andra, skulle allt arbete jag har lagt ner på att lösa problem och dela med mig av mina kunskaper gå förlorade? Ibland när jag ser en fråga på forumet minns jag att jag tidigare har forskat i just den släkten, men det kan vara många år tillbaka och jag kan inte minnas allt jag har skrivit. Mina 72 A4 block är inte något nöje att leta igenom...Skulle jag då behöva göra om forskningen från början igen för att kunna hjälpa till med frågeställningen, då det är så enkelt att med några väl valda sökord på några sekunder få fram de gamla inläggen?
 
Instämmer med många andra att den nya uppställningen på forumet med bokstavsordning inte tilltalar mig. Jag tror också att nybörjare fastnar på t ex metodfrågor som ligger i början och lägger frågor där som borde finnas under rätt socken istället. Däremot tycker jag att den idé som fanns här om att lägga läshjälpen under respektive landskap är bra.
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2013-01-03 17:59)
 
(Meddelandet ändrat av bmw 2013-01-04 16:09)

2013-01-03, 19:22
Svar #6

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Att flytta Läshjälp in under Landskap-Socknar har tidigare föreslagits här på Anbytarforum vid flera tillfällen. Först var det dåvarande ordföranden i Släktforskarförbundet Ted Rosvall,som 15 april 2008 föreslog denna flyttning, se Anbytarforums struktur, inlägg.  Anbytarforum » Förbundsforum » Anbytarforum » Anbytarforums struktur » Äldre inlägg (arkiv) till 15 april, 2008
 
Ovetande om detta tidigare lagda förslag lade jag också fram detta förslag 28 mars 2012, se. Anbytarforum » Förbundsforum » Anbytarforum » Ett bättre Anbytarforum » Förslag till förändringar » Äldre inlägg (arkiv) till 01 april, 2012
 
Många kritiserade förslaget redan då med bland annat motiveringarna  ”Det är bra som det är med Läshjälp under egen avdelning” och  ”Hur gör vi med  alla befintliga inlägg under Läshjälp? Det handlar ju om närmare 90.000 inlägg som i så fall ska flyttas. Det är inga andra än moderatorerna som kan ändra strukturen och flytta de inläggen.”
Därmed avslutades tråden.
 
Idag finns det 99 680 inlägg under Läshjälp.
 
Jag stöder fortfarande  förslaget om flyttning av Läshjälp .
 
Hälsningar Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-03, 21:36
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Lars-Åke du skrev alltså inte om hela af's struktur vid tidigare inlägg. Du gav mig iallafall en tankeställare angående läshjälp. Kan man sortera dessa under respektive landskap? Då dessa redan ligger sorterade som så. Kanske blir det ändå problem då all läshjälp inte kan läggas under ett bestämt landskap. Det kan ju handla om ett brev, en skrift som inte har något bestämt ursprung.
Tror ändå strukturen på af's helhet kan förbättras.  
Mvh Sari

2013-01-03, 23:03
Svar #8

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag vill visa ett exempel på hur det skulle bli om inlägg under Läshjälp-Landskap flyttas in under Landskap-(socken). Jag har valt Skåne, för där bor jag. Jag har slumpmässigt valt socknen=Kvistofta.
 
Under Läshjälp-Skåne finns två trådar som heter
1695 födde i Kvistofta
1727 födsel i Kvistofta
 
Nog sjutton hör väl dessa trådar om läshjälp bättre hemma under (Landskap)-Skåne-Kvistofta, som innehåller 89 inlägg än som nu under Läshjälp-Skåne, som innehåller bortåt 200 osorterade trådar  med 2- 5 inlägg vardera, eller hur, och då blir ju alla trådar under Kvistofta samlade på ett ställe.
 
Sari
Det kommer väl alltid att finnas någon tråd som inte platsar under något landskap-socken. Då får dessa trådar läggas in med en rubrik ”Övrigt” eller liknande.
 
Hälsningar Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-03, 23:24
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Detta håller jag däremot med om Lars-Åke dvs. att det vore bra om även läshjälpinlägg hamnade under de socknar (om okänd socken under landskap) som de handlar om.
 
Men det är problematiskt på ett par sätt:  
 
1) Dels finns det en fördel att alla som vill ha och alla som ge hjälp har ett ställe att mötas på. Om detta ändras blir väntetiden på svar förmodligen längre. Men å andra sidan ökar nog kvaliteten på svaret för att de som är insatta i en socken kan veta mer om familjen och stället där de bor och fler som har samma personer och ställe kan lättare hitta uppgifterna.
 
2) Dels finns det redan en massa inlägg under läshjälp som någon skulle behöva flytta. Om man inte börjar med en nyordning från och med nu förstås.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2013-01-03, 23:53
Svar #10

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Ett annat problem med Läshjälp är ju att moderatortjänsten Läshjälp ALLTID har varit vakant. Det betyder att alla trådar under Läshjälp-Landskap är ostädade med mycket röriga rubriker för trådarna. Den moderator eller annan person, som får uppdraget att flytta Läshjälp-trådar måste läsa igenom varje inlägg för att kunna fastställa till vilken socken det aktuella inlägget platsar.
Finns det någon överhuvudtaget som åtar sig detta enorma hästarbete?
 
mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-04, 00:06
Svar #11

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
I det nya forumet kommer man garanterat att kunna nyttja betydligt mycket mer avancerade tekniska lösningar än idag.
 
En funktion som säkert går att ordna är t ex att en tråd om läshjälp för en särskild socken både syns under den geografiska rubriken samt under den för läshjälp, då borde man ha kommit till rätta med det ni diskuterar ovan?
 
När det gäller övergången från forumet av idag så tror jag att man helt enkelt kommer att stänga detta forum för skrivande men behålla det för sökbarhet, och börja på ny kula. Något annat låter som helt ogenomförbart?!
 
(Meddelandet ändrat av jonas_magnusson 2013-01-04 00:08)

2013-01-04, 05:06
Svar #12

Utloggad Moderator Södermanland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
Jodå.
 
Jag håller på att snygga till rubrikerna och flytta felplacerade inlägg under Läshjälp. Det är som sagt ett hästjobb och kombinerat med hälsobekymmer har arbetet dragit ut på tiden . Det mest tidsödande (förutom att lista ut vad de där förbaskade Gid-numren egentligen innebär samt döpa om alla Behöver läshjälp, Hjälp, Vad står det??????????) är att flytta de inlägg som hamnat komplett galet. Bara under Västmanland rör det sig hittills om mer än 300 diskussioner under fel landskap. Dessutom flyttar jag ju riktigt gamla diskussioner till ett arkiv. Det går fortfarande att posta i desamma, men då ingen intresserat sig för dem sedan 2006 torde intresset vara tämligen minimalt.
 
Att flytta läshjälpen till sockendiskussionerna skulle innebära att dessa sväller oproportionerligt: ta t ex Skinnskatteberg med närmare 150 inlägg under Läshjälp. På vilket sätt skulle forumet bli mer överskådligt av att trycka in dessa i sockendiskussionen på nästan 1000 (i skrivande stund 977) inlägg?  
 
Mitt förslag är i stället att strukturera om Läshjälp genom att lägga in en sockennivå under Landskap. Rent logiskt borde det innebära att inlägg faktiskt hamnar i rätt landskap fortsättningsvis, vilket skulle underlätta hanteringen.

2013-01-04, 18:25
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har svårt att förstå den här diskussionen om Läshjälp.
 
Från allra första början som vän av Rötter har jag uppfattat att vi under den här rubriken ska kunna ställa frågor om/hjälp att tyda enskilda ord, meningar, stycken, notiser ur diverse källor - främst kyrkoarkiv - för att därigenom kunna komma vidare i släktforskningen.
 
Det har funktionen av ett plank för en enskild släktforskare med ett specifikt problem från ett visst geografiskt område. Ämnet är därmed först och främst intressant för den släktforskare - förutom den som ställt frågan - som är skicklig att läsa gammal text, känner sig mana att hjälpa till och kanske har anor i de område frågan gäller. Det har således inget intresse för släktforskare i allmänhet. Så har jag hela tiden uppfattat rubriken.
 
Och under rubriken står inte heller någonting om att Läshjälp utgör en del av socken- eller landskapsdiskussionerna utan följande:
 
Välkommen till Läshjälp. Har du ett ord eller en text i ett gammalt dokument som du behöver hjälp med att läsa? Skicka upp en bild på dokumentet här, kanske kan någon hjälpa dig att tolka vad som står där.[...].
 
Givetvis kan man här även fråga efter ett ord eller namn i en viss volym fast man inte kan skicka in någon bild, bara man då noggrant anger exakt var uppgifterna finns. Men det bästa är naturligtvis om man kan få in en bild på problemet.

 
Om det är så att anstiftaren från början har avsett att ämnen under Läshjälp har ett stort allmänintresse och ska ses som en del av socken- och landskapsdiskussionerna, skulle detta framgå i förklaringen till rubriken, men det gör det inte.
 
Om de menar att så numera är fallet måste texten i förklaringen ändras. För då är det värdefullt att bevara dessa frågor, då har det betydelse hur och var stoffet lagras. Och då har den här diskussionen relevans.
 
Men om Läshjälp ska fungera enligt nuvarande rubriksättning med underliggande förklaring, har det inget värde att spara dessa frågor - ofta frågor med kortare svar och kommentarer till dessa svar samt ett kortare efterföljande meningsutbyte - i tid och evighet. Då skulle det räcka att bevara dessa i kanske 5 år, sedan radera ämnet.  
 
Jag har hjälpt till med lösningar och tolkningar av ord vid åtskilliga tillfällen och har inga som helt problem med att detta skulle komma att raderas.

2013-01-04, 19:00
Svar #14

Utloggad Moderator Södermanland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
Nej,
att material raderas är ingen förtjänt av. För att göra ämnena överskådliga kan det dock vara idé att flytta äldre diskussioner till en egen mapp (just nu med ett så fantasifullt namn som Arkiv (diskussioner t o m 2006) ). Alla diskussioner är fortfarande öppna för postning men har alltså inte rönt något intresse på många år.
Det händer att en läshjälpsfråga mynnar ut i en diskussion om släktsamband osv. Det är ju inte svårare än att man då kan lägga in en länk i relevant sockendiskussion till den intressanta läshjälpsfrågan.
 
 
Jag ska dock erkänna att jag raderat en handfull frågor under pågående städning. Det som raderats är inlägg utan innehåll, dvs Hjälp, vad står det här? och där bild eller någon källhänvisning saknas. Allt som finns är ett inlägg som bara innehåller en tom fråga.
 
 
Det finns säkert många med spännande synpunkter på hur bl a Läshjälp ska struktureras. Det är ju lätt att bli hemmablind och van vid att allt rullar på i gamla hjulspår.

2013-01-04, 21:58
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Camilla: Med tanke på det hästjobb det innebär att strukturera upp Läshjälp tycker jag det är på sin plats att komplettera upp informationen som ges till den rubriken, förslagsvis:
 
OBS! Läshjälp är inte avsedd för allmänna diskussioner om släkter, släktsamband e t c. Dessa ska föras på annan plats, under relevant rubrik. Om det ändå finns någon fråga under Läshjälp som utmynnat i sådana diskussioner, kan länk till denna skapas från annan relevant plats på Anbytarforum.
 
Därmed kan man förhindra framtida hästjobb med Läshjälp och istället hänvisa dem som är på gång att starta en släktdiskussion där, till andra relevanta ämnesområden och rubriker.  
 
Det behöver då inte vara enbart moderatorns uppgift utan kan likväl göras av andra, med en hänvisning till undertexten för ämnesrubriken.
 
Mvh /Leif G Nygård

2013-01-04, 23:59
Svar #16

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Moderator Södermanland----Du har alltså på eget initiativ modererat Läshjälp-frågor för dina  landskap.  (Södermanland helt klart, vad jag kan se). Detta är ett FANTASTISKT FINT arbete du utfört, helt EXEMPLARISKT, överkurs!!. Du har stött på och tagit tag i alla dom problem som jag också konstaterat med röriga rubriker i form av en fråga, GID-nummer, m.m.  
 
Sverige består av 27 landskap, inräknat Stockholm, Göteborg, enligt Moderatorlistan. Det är bara synd att dessa övriga landskaps Läshjälps-inlägg inte blivit ”städade” på det exemplariska sätt som för Södermanland. Det är ju tyvärr för att moderatortjänsten för Läshjälp alltid varit vakant.
 
Jonas Magnusson---Du skriver om ”det nya forumet”. Jag har sett att Släktforskarförbundets ordförande under Släktforskardagarna 2012 i en intervju sade att ”ett nytt Anbytarforum skall sjösättas under 2013.” Jag har tidigare här frågat om det finns planer på förändringar för Anbytarforum, men ej fått något konkret svar. Men då är det tydligen ”något på gång” ändå. Ser med stort intresse fram emot fortsättningen!
 
Leif Gson Nygård---Intressanta synpunkter och förslag, speciellt om förslaget att radera kortvarigt intressanta inlägg. Ordet ”Radera” har tydligen blivit tabubelagt av skribenter här.
 
Någon tidigare skribent har klagat på att en viss socken i Småland hade oerhört många inlägg, vilket gjorde att vederbörande ej gav sig ikast med att plöja igenom denna digra flod av inlägg fastän han hade intresse av orten ifråga.  
 
Man kan konstatera av det statistiska materialet av inlägg här på AF så toppar och utskiljer sig Småland av alla landskap med 99 624 inlägg  (Landskap-Socken) + 18 872 inlägg under Läshjälp-Småland, följt av Skåne. I Småland toppar Torsås socken med 1985 inlägg. Varför är nu smålänningar det mest släktforskande släktet kan man ju undra?
 
Det kommer ju alltid att finnas socknar med jättestort antal släktforskarinlägg.  Överblickbarheten över alla dessa inlägg kommer att vara problematisk. Har någon här på AF någon god idé hur man skall förbättra denna överblickbarhet framöver frågas?
 
Hälsningar Lars-Åke J
Lars-Åke Johansson

2013-01-05, 00:09
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Det ligger mycket i det Leif skriver ovan.  
Från allra första början som vän av Rötter har jag uppfattat att vi under den här rubriken ska kunna ställa frågor om/hjälp att tyda enskilda ord, meningar, stycken, notiser ur diverse källor - främst kyrkoarkiv - för att därigenom kunna komma vidare i släktforskningen.
Den början hittar ni  där jag [color=0000ff]15 augusti 2000 - 14:18[/color]  lägger in Anbytarforums första digitala bild - vilket jag tycker är roligt att ha gjort  (Jag hade köpt en digital filmkamera med stillbildsfunktion! - och vad kunde inte den användas till? - släktforskning!)
 
Innan detta diskuterade vi problem utan att lägga in bilder som ses längre upp i samma diskussion.
 
Varför inte lägga de nya bilddiskussionerna under socknarna - om det är en lösning som är bäst (vilket jag tror man skall fortsätta att diskutera i en helhet av forumet).
 
Lås de gamla bilddiskussionerna och låt dem vara ett arkiv vi kan söka i. Jag har själv syndat och fört diskussioner där som borde varit under socken, men dem kan man länka till.
 
Varför lägga ner en massa sorteringsarbete på detta, då sökfunktionen finns. Det förstår jag inte även om jag älskar att lägga saker i strukturer (vilket ej gäller mitt kontor enl min fru) ...
Använd moderatorkrafter till att stödja det nya och inte till att rensa i en sådan här kökkenmödding. Där får vi - och de som kommer till forumet - söka själva.
Blir en bra övning för forskning - som i en riktigt dåligt förd hfl. Allt behöver inte vara tillrättalagt ...
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-01-05 00:34)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-01-05 00:36)
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-05, 11:24
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Olle - och tack för att du länkade till Anbytarforums första bild. Det var verkligen roligt!  Och respektingivande!  
 
Inte bara för att se första bilden för ett texttydningsproblem utan också för att du omedvetet gav svaret på frågorna jag ställt mig allt sedan jag blev medlem här 2004: hur ska man tolka och skriva ii, ij, y, ÿ, u, ? och vad står dessa bokstäver för?
 
Jag fick samtidigt lära mig ett nytt ord: abbreviaturer. Och tips på litteratur för att lära mig mer om detta. Så året har börjat bra i släktforskningssammanhang.
 
Samtidigt är detta ett bevis på vad viktigt det är att bevara gamla diskussioner. Denna tar sin början av dig Olle den 8 april 1999, dvs. för snart 14 år sedan.
 
Så jag drar omedelbart tillbaka förslaget att radera inlägg...!

2013-01-05, 22:07
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Roligt att Du uppskattade att få se detta, som vi idag ser som något helt naturligt och troligen tänker att vi inte skulle kunna klara oss utan.  
Jag tänker i samma stund på hur jag tar fram Iphonen och fotograferar direkt i den rara boken på UB, istället för att beställa kopior eller gå till kopieringsapparaten .. något helt naturligt, som dessutom går snabbt ...
Det bör väl också tilläggas ang uppgifterna ovan, att det är Håkan S. och Carl S. som bidrar med kunskap här - liksom många gånger förr och senare.
 
Men tillbaka till diskussionen:
[color=119911]
F ö anser jag att inget skall kastas, som det kan sökas i ..
[/color]
 
 
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-01-06, 13:10
Svar #20

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Den 31 december kl 13.14 (ovan) skrev jag följande:
En sak som jag ofta saknat är att kunna gå in under en speciell socken t ex och där söka på ett namn för att se om någon annan har skrivit något inlägg där om just den personen - även i äldre inlägg. Att leta igenom alla inlägg under en viss socken drar man sig för - det börjar bli lite för många. Och att söka i hela Anbytarforum efter ett vanligt namn ger alltför många träffar. Men detta är kanske en teknisk omöjlighet?
 
Tyvärr fick jag ingen respons på denna fråga.
Uttryckte jag mig oklart eller kom den kanske bort bland alla inlägg?
Eller så kanske det inte är någon som vet?
Jag är dock fortfarande nyfiken på om det skulle gå.
 
Mvh
Marianne

2013-01-06, 13:31
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det finns inget sätt att göra detta, tyvärr.

2013-01-06, 14:39
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Marianne, en möjlighet är att gå in på Sök i Anbytarforum och i Googlesökningen komplettera din önskade sökning med socknens namn. Sätt din egen sökning inom citattecken.
 
T ex skriv
elin svensdotter rackeby
 
för att leta upp Elin Svensdotter under socknen Rackeby, även bland äldre inlägg. Dessutom kommer förstås inlägg som ligger på helt andra ställen också med, vilket ju är bra.

2013-01-06, 15:15
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Marianne Elfström! Något som jag lärt mig av Carl Szabad och inte kunde förrut, är att använda CTRL F, för att markera just det namn, jag är intresserad av i en text. Förr så när jag klickat på något ämne, som verkade innehålla den jag sökte, så fick jag sitta och läsa igenom alla inlägg.
 
När man hamnat bland en massa inlägg för att sedan försöka finna namnet på den man söker, klickar man på CTRL och F. I sökrutan uppe till vänster skriver man in namnet, som sedan markeras bland inläggen. (Hoppas detta blev begripligt)
Ann-Mari Bäckman

2013-01-06, 15:48
Svar #24

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Man kan också gå via fliken Redigera och sedan Sök. (Ctrl+F betyder Control Find.)

2013-01-06, 18:02
Svar #25

Utloggad Lars-Åke Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 759
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 23:13
    • Visa profil
Jag vill återknyta till diskussionen om antal inlägg för en socken.  
 
Det kommer ju alltid att finnas socknar med jättestort antal släktforskarinlägg, ända upp till
 2 000  inlägg per socken finns i dagsläget. Överblickbarheten över alla dessa inlägg kommer att vara problematisk (såväl utan som med ev. Läshjälpsinlägg.)
 
En släktforskartråd består vanligtvis av 3 inlägg:
Första inlägget, beställaren redogör för sitt släktforskningsproblem och ber om hjälp här på Anbytarforum.
Andra inlägget, en släktforskare här på AF redogör för det av honom/henne framforskade resultatet.
Tredje inlägget, beställaren tackar släktforskaren i ett mer eller mindre långt tacktal.
 
Detta innebär att 2 000 inlägg är i runt tal lika med 700 trådar. Men att söka i 700 trådar är ändå ett stort arbete.
 
Släktforskning är just att LETA och detta letande är tålamodsprövande.  
 
 I kyrkböcker finner man inte alltid det man letar efter. Kyrkböckerna kan vi inte ändra nu, det är försent att klaga på prästerna, som skrev kyrkböckerna.  Däremot bör vi kunna ändra i Anbytarforum för att göra detta så användarvänligt som möjligt som vi vill ha det.
 
Jag har ett förslag om att under varje Socken lägga in en undermeny, där man får ange under vilket århundrade inlägget platsar:
 
1600-talet,    1700-talet,    1800-talet,    1900-talet,    2000-talet

 
Dom här upp till 700 släktforskartrådarna blir då grovsorterade in under resp århundrade under Socken. Om man letar efter en person i Socknen så bör man väl känna till när denna person levde och kan leta under ”rätt” århundrade och kan utesluta andra årgångar. Sedan finns det klart personer som föds och lever över ett sekelskifte, men detta skall väl ändå kunna styras upp på lämpligt sätt.
 
Fråga till IT-expert: Går det rent tekniskt att lägga in en undermeny under Socken enligt förslag ovan?  
 
Fråga till AF: s användare: Vad anser ni om detta förslag?
 
Mvh Lars-Åke
Lars-Åke Johansson

2013-01-06, 18:39
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ctrl+F söker bara på den aktuella sidan. Marianne ville söka på alla sidor med Äldre inlägg för en viss socken.

2013-01-06, 18:39
Svar #27

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack alla för dessa mycket välkomna tips!  
Ctrl F kommer att underlätta mycket!
Någon flik Redigera hittar jag däremot inte, men det gör väl detsamma nu när jag känner till ctrl F.
 
Mvh
Marianne
 
Oj där skrev vi visst samtidigt Anders!
Jag kommer att använda mig av båda sätten i fortsättningen.
 
(Meddelandet ändrat av Marianne 2013-01-06 18:41)

2013-01-06, 18:43
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lars-Åke, javisst rent tekniskt går det.

2013-01-06, 19:05
Svar #29

Utloggad Barbro Ärnhage

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 542
  • Senast inloggad: 2014-07-04, 18:34
    • Visa profil
Ändrat?  
När jag tidigare sökte på Nytt senaste dygn och klickade på ett inlägg så markerades rubriken till tråden och förblev markerad tills ett nytt inlägg kom in. (Alltså även om jag lämnade AF en stund och sedan gick in igen.)
Det var rätt bra för man såg tydligt vad man hade läst tidigare.
 
MVH Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna