ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 mars, 2009  (läst 2601 gånger)

2009-03-20, 16:31
läst 2601 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
I en idealisk värld tolkar alla reglerna lika, men den världen tror inte jag existerar. Det kommer att alltid att finnas tillfällen då moderatorer gör på olika sätt, har olika åsikter. Jag tror dock att alla som åtar sig jobbet som ordningsman/-kvinna gör det för att hjälpa, inte stjälpa.
 
Diskussionen om anonyma moderatorer har vi haft nyligen. Det är bestämt från högre ort att de som vill det får vara anonyma. De flesta moderatorer skriver dock under sina inlägg med sitt namn. Jag tolkar det också från tidigare diskussioner och uttalanden från ordföranden att det som skrivs här på FF tar man ganska lätt på. Det rekommenderade sättet är att gå via sin medlemsförening om man vill kunna påverka något.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-20, 17:00
Svar #1

Lotta Nordin

Måste inte en moderator kunna stå för sitt agerande som moderator även när denne följer ”regelverket”? Hur kan han/hon göra det på ett trovärdigt sätt om han/hon är anonym?  
 
Rädsla för påhopp ska absolut inte få vara en motivering för anonymitet, om det är det som är orsaken. Påhoppad blir man minsann som ”vanlig” användare också, utan att för den skull få tillåtelse att få vara anonym. Till och med förbundsfunktionärer har stått för en hel del verkligt fula påhopp, vilket även resulterat i att andra ”hakar på” utan att ens veta vad saken gäller eller ens känna personen ifråga.

2009-03-20, 17:17
Svar #2

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jörgen, om det kan vara till någon tröst så är det så att vi som modererar diskuterar modereringsärenden både före och efter vi agerar, och min uppfattning är i alla fall den att det från vår sida inte fungerar att driva någon personlig tolkning av gällande regler, det skulle inte övriga moderatorer ställa upp på. Så när du skriver det handlar ju hela tiden om din bedömning och din regeltolkning. handlar det nog snarare om fler än en persons insats.
 
Sen så är situationen med, i dagsläget, ett 25-tal nya moderatorer kanske precis den konstruktiva lösning som behövs för att råda bot på de brister som funnits ett tag. Modereringen kanske trots allt leder till ett icke ogästvänligt Anbytarforum för att använda ett av dina uttryck. Men jag önskar att moderatorerna kan få chansen att visa vad detta nya resulterar i innan systemet döms ut.

2009-03-20, 20:20
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skulle Moderator Uppland möjligen kunna förklara hur kritik av förekomsten av anonyma moderatorer är det samma som att systemet [med ämnesmoderatorer] döms ut?
 
För övrigt blir en anonym moderator knappast mindre anonym av att diskutera bakom kulisserna med sina kollegor...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-20, 20:51
Svar #4

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har inte hävdat något av det du skriver!  
 
Jag framförde en önskan om att moderatorerna kan få chansen att visa vad detta nya resulterar i innan systemet döms ut..  Jag skiver i futurum. Jag försöker kanske rentav ingjuta lite framåtanda, en förhoppning om att det kan bli bättre, en tro på att konstruktiva åtgärder kan leda till något bra.

2009-03-20, 22:51
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det enda som jag hävdar att du har skrivit är det som står inom citattecken i mitt inlägg - det vill säga precis det som du själv nu citerar. Och du skrev det i en replik till mig när jag kritiserade att det finns anonyma moderatorer. Då är det ju inte lätt att lista ut att du inte menar att denna min kritik innebär att systemet döms ut...
 
När det gäller det andra stycket i mitt förra inlägg, så har jag alltså inte påstått att du har sagt det. Det var bara ett konstaterande jag gjorde.
 
(Meddelandet ändrat av jts den 20 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-20, 23:20
Svar #6

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är riktigt lustigt! Andra stycket i mitt inlägg 17:17 är en replik och andra stycket i ditt inlägg 20:20 är bara ett konstaterande. En distinktion som bara du kan se.
 
I rest my case

2009-03-20, 23:31
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Citat (hämtat här) skrivet av en klok man som jag uppskattar mycket.
 
Släktforskarkamrater,  
Tänk om man kunde skriva något klokt som gjorde att den uppkomna situationen inte trappades upp ytterligare, att vi mer kunde se allt gott som händer i forumet; Att de som känt sig ledsna eller arga över saker som skrivets obetänksamt eller kanske t o m klumpigt, kunde göra allt vad de kan för att inte göra det skedda värre eller större.  
 
Kunde Mandela kanske också vi kan . försonas .. och börja om. Börja om med det vi alla är så engagerade i - att släktforska.  
 
Inte för att jag tror att jag så här innan läggdags kan åstadkomma något sådant .. klokt, men jag väljer ändå att sända dessa rader.  
God natt på er,  
Olle
 
Vänlig hälsning  
Göran
 
(Meddelandet ändrat av passord den 21 mars, 2009)

2009-03-21, 00:11
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Andra stycket i mitt inlägg 17:17 är en 'replik' och andra stycket i ditt inlägg 20:20 är 'bara ett konstaterande'. En distinktion som bara du kan se.
 
Lägg av med dina förvrängningar nu, Moderator Uppland! Det är allt annat än lustigt - och jag fick nog av den varan redan i vår tidigare diskussion under en annan rubrik (där du åtminstone vågade att sätta ut ditt namn).
 
Självklart var också mitt andra stycke en del av en replik till dig! När har jag påstått något annat?
 
Det jag skrev var: När det gäller det andra stycket i mitt förra inlägg, så har jag alltså inte påstått att du har sagt det. Det var bara ett konstaterande jag gjorde.
 
Distinktionen var alltså emellan ett eget konstaterande och ett citat av dina ord. Är citat och replik samma sak?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-21, 00:25
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det tycker jag var mycket kloka ord som jag gärna håller med om och hoppas på..
 
Då menar jag det som står i Görans inlägg.
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 21 mars, 2009)

2009-03-21, 07:28
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2009-03-21, 09:10
Svar #11

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Jag förstod att det var Olle Elm som skrivit det som står i Göran Johanssons inlägg. Mitt tillägg Då menar jag det som står i Görans inlägg beror bara på att jag ville förklara vilket inlägg jag svarade på inget annat.
 
 Mvh
 
Birgitta

2009-03-22, 00:21
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Tre inlägg med varierande grad av genomtänkthet och språklig finess har mött sitt öde i papperskorgen.

2009-03-22, 00:47
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag föreslår att ingen skriver under Moderators-pseodenym här på Förbundsforum, Förbundsforumsmoderatorn är naturligtvis exkluderad från detta förbud.

2009-03-22, 05:57
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag föreslår att ingen skriver under pseudonym i AF i sin roll, som släktforskare. Där ska samma regler gälla för alla.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-22, 11:07
Svar #15

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mats,
Gäller ditt förslag även när principer och idéer för moderering diskuteras? Jag har personligen valt att dels alltid sätta ut namn, dels att som moderator bara skriva här på FF när det förekommer frågor som gäller hur det modereras, varför det modereras rent allmänt, och hur modereringen kan utvecklas.
 
I övrigt skriver jag som privatperson, och jag försöker att överhuvudtaget hålla mig borta från diskussioner om enskilda modereringar, så länge vi moderatorer inte kommit överens om att gemensamt uttala något.
 
På AF så skriver jag som moderator bara när jag flyttar inlägg o dyl, även om jag inte kan lova att jag inte råkar få med lite fakta i svaren. Om jag hjälper någon gör jag det dock på mitt privata konto.
 
/Anders Ryberg, moderator
(som anser sig ha skrivit ett inlägg av den typ som kan vara OK att skriva som moderator...)

2009-03-22, 11:22
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Min åsikt är att allt som skrivs på Förbundsforum skall vara underskrivet av en person och inte en funktion. Om det innebär att exempelvis du skriver med konto Moderator Bohuslän och undertecknar med ditt namn så är det ju en teknikalitet, som jag kan leva med. Men att diskutera principer, vilket vi ska göra på förbundsforum, under en anonym täckmantel anser jag vara förkastligt. När det gäller enskilda modereringar som kanske upplevts vara felaktig så bör det tas vid sidan av FF, eller finns det annan åsikt?
 
Om någon inte vill röja sin Moderatorsidentitet så går det ju bra att delta i diskussioner här på FF under eget namn utan att röja kopplingen till moderatorsnamnet.
 
En viktig del, som jag ser det, är att det aldrig får bli en moderators personliga åsikt, om frågor som inte är modereringskopplade, som framförs av en anonym Moderator (vi såg exempel på detta sent i går, men det inlägget ligger numera i papperskorgen), därav min fundering/förslag
 
(Meddelandet ändrat av mats den 22 mars, 2009)

2009-03-22, 11:42
Svar #17

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har tagit fasta på värdskapet som nämns i informationen om moderatorerna och kommer utöver den ordinarie modereringen att bistå med goda råd, i mån av tid och kunnande (Det innefattar givetvis inte uppdragsforskning). Jag vill på så vis göra det tydligt för användarna att moderatorerna jobbar som en positiv kraft på forumet.
 
Angående underskrift av mina inlägg så kommer jag fortsättningsvis skriva under alla inlägg även om det under Moderator Uppland till vänster står vem jag är.
 
/Jonas Magnusson, moderator

2009-03-22, 12:10
Svar #18

Carl Szabad

Jag ser till min oro att flyttandet av inlägg fortsätter utan att det har kommit något svar på de frågor jag, kanske alltför försynt, ställde i torsdags innan metadiskussionerna började även i den här tråden. Jag ska försöka förtydliga mig.
 
1) Om ett inlägg flyttas utanför sitt ämnesområde, kommer en länk till det inlägget från något annat inlägg i forumet fortfarande att fungera?
 
2) Om ett inlägg flyttas, inom eller utanför sitt ämnesområde, kommer författaren fortfarande att få en mejlavisering på vanligt sätt när någon besvarar det?
 
För de som har administratörsrättigheter är det lätt att kolla de här funktionerna, genom att göra ett testinlägg, i ett annat inlägg länka till det, flytta det första och sedan låta någon annan besvara det. Det kan inte ta så många minuter.
 
Om länkar och mejlsvar försvinner vid en flytt är det väl i så fall bättre att bara radera inlägget, om man nu sätter strukturen främst. Den som en gång skrev det kommer i så fall aldrig att få reda på om han/hon fick något svar och den som vill följa en länk kommer bara att få beskedet att den inte finns.

2009-03-22, 12:15
Svar #19

Utloggad Moderator Kändisar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I min roll som moderator är inte mitt främsta uppdrag att vara vare sig dömande, tyckande eller personlig, utan upprätthållare av regelverket som jag skrivit i ett tidigare inlägg.  
Men eftersom det är viktigt att ett forum har förtroende för sina moderatorer och min intention när jag påtog mig uppdraget var att hjälpa till att skapa ett ännu bättre forum för alla användare, kommer jag inte heller framledes att använda mitt moderatorskonto i något sammanhang där jag inte har moderatorsroll.
 
Jag håller med Upplands-Jonas om hur viktigt värdskapet är och jag kan också försöka bistå i de sammanhangen i mån av kunnande. Det har jag tidigare gjort och kommer jag även att fortsätta med också under min egen användarprofil. Vi är alla ambassadörer för släktforskningen.
 
Numera ska det dessutom finnas en liten signatur som förhoppningsvis följer med alla inlägg jag gör som moderator med en liten underskrift så det syns vem jag är.
 
Ha en härlig söndag!

2009-03-22, 12:18
Svar #20

Lotta Nordin

Jag anser att inlägget av den anonyme moderatorn igårkväll med all önskvärd tydlighet visar att, och varför, ingen moderator ska få vara anonym, varken i Förbundsforum eller i Anbytarforum.
 
Jag anser också att när en moderator ska hjälpa till med släktforskningsfrågor ska han/hon göra det under eget namn med sitt privata användarkonto. Att som moderator ”bidra med goda råd” tolkar jag som att moderatorn t. ex. kan tipsa om hur och var en fråga ska ställas för att ha störst chans att få ett svar, eller att tala om hur man ska/eller inte ska skriva källhänvisningar, rubriker m. m., inte att svara på forskarfrågor.

2009-03-22, 12:32
Svar #21

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Om ett inlägg flyttas utanför sitt ämnesområde, kommer en länk till det inlägget från något annat inlägg i forumet fortfarande att fungera?Inte om länken går via show.cgi (dvs är kopierad från den lilla gula ikonen till vänster om inläggen).
Om ett inlägg flyttas, inom eller utanför sitt ämnesområde, kommer författaren fortfarande att få en mejlavisering på vanligt sätt när någon besvarar det?Avisering är ju inte per inlägg (inlägg har ingen självständig existens i Discus) utan för en viss sida, så jag tror att svaret är nej. Jag tror dessutom att detta ändå sker före eller senare om inlägget trillar över kanten och blir nerflyttat på en sida med arkiverade inlägg.

2009-03-22, 12:57
Svar #22

Carl Szabad

Daniel! Tack för snabbt svar!
 
1) Hur kan man länka till en post på annat sätt än att ange postens unika adress, exempelvis genom att klicka på den gula ikonen?
 
2) Jag tror i alla fall det uppfattas som att mejlaviseringen sker vid svar på en fråga, det är ju avsikten. Om inlägget trillar över kanten och arkiveras torde det med råge vara besvarat redan, eftersom jag misstänker att många inlägg/diskussioner som flyttas består av en eller ett fåtal poster.
 
Svaren på mina båda frågor är alltså att det för den ursprungliga skribenten uppstår problem med att återfinna inläggen och få hjälp med dem. Man litar ju på att mejlaviseringen fungerar.
 
Har moderatorerna diskuterat hur de här problemen ska hanteras? Det gagnar ju inte den som en gång gjort inlägget att de här bristerna uppstår vid städning. Eller är ordningen i forumet överordnad den enskilda skribentens intresse.

2009-03-22, 13:26
Svar #23

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Om man som jag inte är så bra på den typ av frågor som Daniel och Carl diskuterar så vill jag fråga om möjligheten till att länka olika ämnesområden till varandra. Länkningen kan fungera som noter i en tryck artikel. Om man vill undvika onödiga upprepningar så kan flera länkningar i samma debattinlägg förekomma; som ett antal noter i en lite artikel. Först på senare tid har jag trott att detta kan vara till nytta. Finns det risk att den pågående (och senare kanske fortgående) städningen försvårar eller kanske omöjliggör denna typ av länkningar. Om jag uttryck mig oklart så fråga gärna ska jag jag försöka utveckla hur jag tänker.

2009-03-22, 13:38
Svar #24

Carl Szabad

Göran! Personligen skulle jag undvika en hänvisning till ett inlägg i ett debattforum som fotnot i en tryckt skrift, men visst ger städningen ytterligare en osäkerhetsaspekt i det fallet. Det måste dock gå att komma närmare den ursprungliga källan via innehållet i inlägget. Fast den frågan passar bättre under exempelvis Hur gör jag? (Metodfrågor). Där finns en underdiskussion Källangivelse ...

2009-03-22, 14:50
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
(skrivet som enskild användare och inte som moderatorrepresentant)
 
Carl!
 
Det är gamla länkar till det flyttade inlägget som slutar fungera vid en flytt mellan toppnivåerna, t ex mellan Släkter och Landskap. Den länk som görs vid flytten kommer att fungera.
 
Så frågan är hur mycket hänsyn man ska behöva ta för den eventuella möjligheten att det någonstans kan finnas en kanske många år gammal länk till inlägget man vill flytta. Min mening är ju att ordningen idag är viktigare än denna gamla länks status!
 
Jag tror inte du svarade på min tidigare fråga vad du tycker om patronymikon som läggs under Släkter. Bör man alltså föredra att låta den vara kvar för att eventuellt någon gammal länk till den kan finnas, och för att användaren som frågar om släkten Andersson alltid ska få mailavisering? Väger inte ordningen tyngre? Jo, det tycker i alla fall jag!

2009-03-22, 15:11
Svar #26

Carl Szabad

Anders! Eftersom du skriver som enskild användare förmodar jag att ni inte inom moderatorgruppen fattat någon ståndpunkt i frågan än.
 
När en eventuell länk i ett annat inlägg är gjord är ju omöjligt att säja, den kan vara gjort för åratal sen eller i förra veckan. Länkar efter flytten kommer naturligtvis att fungera.
 
Jag såg ditt inlägg tidigare om patronymika som lagts under Släkter. Det finns många än värre exempel, där vissa användare fyllt i ett inmatningsformulär utan att grubbla ett ögonblick på under vilken rubrik det låg. Jag har ingen patentlösning på hur fellagda inlägg ska hanteras, men jag tycker det vore önskvärt att principerna (för- och nackdelar) med den ena eller andra lösningen kommer fram bättre. Då kommer inte effekterna av städningen som någon överraskning sen.

2009-03-22, 15:30
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Carl, jag tror du missförstod mig. Liknelsen med artiklar och noter var nog inte mitt i prick som jämförelse betraktad. Den länkning som jag avsåg skulle ske till andra inlägg inom Anbytarforum, egna eller andras, för att undvika dubbleringar. Om jag gör ett eget inlägg så kanske jag i något extremfall kunde tänka mig att länka till 3-4 andra inlägg om de berör ämnet istället för att skriva en onödigt lång text. Ibland när jag själv kollar andras länkar så loggar jag in mig ytterligare en gång på Anbytarforum och kan då ha två fönster med olika inlägg öppna samtidigt. Det handlar inte om länkning till externa källor. Som, du skriver; detta kanske mer handlar om metodfrågor men det vore ju synd om möjligheten till intern länkning förstörs eller försämras.

2009-03-22, 15:57
Svar #28

Carl Szabad

Göran! Då missuppfattade jag dig. Under länken Formatering i vänsterspalten står hur man gör. Det är inte helt lätt att tränga in i kodspråket där, men Daniel beskrev också här ovanför i ett inlägg 12:32 idag hur man kopierar adressen till en specifik post. Den kopian lägger du sen in i det inlägg du håller på att skriva så får du en länk skapad. Sen kan det ju vara lämpligt att först kolla så den posten ligger i en relevant diskussion och inte riskerar att flyttas.

2009-03-22, 16:39
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Uppdateras moderatorlistan? Någon som vet?
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna