ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 mars, 2009  (läst 2329 gånger)

2009-03-19, 00:21
läst 2329 gånger

Carl Szabad

Anders! Du undrar vad som är alternativen. Tja, kanske att inte alls hålla på att flytta om inlägg som man upplever ligger fel!
 
Vad gagnar egentligen den här städningen till? Att göra strukturen något snyggare? För vem då? Den som söker en företeelse, ett släktnamn eller en socken använder rimligtvis sökmotorn i AF. Annars lär man missa mycket.
 
Jag väljer mitt favoritexempel, Resele i Ångermanland. En sökning i AF:s sökmotor ger där 336 träffar. 25 av dem avser själva socknen. Resten berör grannsocknar, andra delar av landet, andra länder eller till och med andra världsdelar, där inläggen avser personer födda i Resele. Det finns ett antal inlägg under olika släkter innehållande personer födda i Resele. Det vore naturligtvis helt fel att flytta om de inläggen till Resele.
 
Jag är själv strukturfascist, något som är absolut nödvändigt om man ska hantera databaser med miljontals poster. Skillnaden är att det där finns fasta ramverk. I AF är varje fråga eller svar unika i sin struktur.
 
Så hjälp mig! Vad har jag missat? Vad är den högre meningen med att ett 20-tal personer arbetar med att flytta runt inlägg i ett diskussionsforum.
 
(Meddelandet ändrat av carl den 19 mars, 2009)

2009-03-19, 06:04
Svar #1

Utloggad Moderator Södermanland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
De efterlysningar som jag flyttat lyder i stort allesammans:  
Jag söker efter föräldrarna till Per Persson, född 1782-09-14 i Julita.  
Nog måste väl en sådan förfrågan höra bättre hemma under socknen ifråga än att drunkna bland över 700 efterlysningar med en titel i stil med Persson, Per, född 1782? Särskilt om ingen hittat eller besvarat den på 7 år?
 
Mvh
Camilla Eriksson, moderator Södermanland

2009-03-19, 07:14
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
När man nyregistrerar sig skulle det då inte komma upp en regel/förklaring hur man skriver inlägg (jag vet att det finns redan)fast denna skulle vara en tvingande att läsa. Efter alla flyttningar våra moderatorer nu sysslar med, så har det dykt upp felinlägg ändå. Titta under efterlysningar gjort igår (ett förstainlägg).
Självklart kommer det alltid att komma felinlägg, men tekniskt kan vi ju få bort några
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-03-19, 07:22
Svar #3

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Carl, det är klart, ett alternativ är förstås status quo. Att inte göra någonting. Då hade det inte behövts några nya moderatorer, eller bara några stycken för att hantera regelbrott. Din fråga får väl besvaras av någon högre upp i förbundet varför vi har blivit ombedda att göra som vi gör. Dock finns inga direktiv vad jag vet att flytta om allt eller helt stänga ner Efterlysningar. Det är en bedömning som varje moderator gör, men vi frågar ofta varandra om råd.
 
Camilla ger väl ett bra exempel på varför vi gör vad vi gör.
 
Din kritik kanske främst gäller Landskap. Själv tycker jag i alla fall att i mitt område är det självklart att flytta och stänga frågor om ett patronymikon under Släkter. Eller tycker du att dessa också ska ligga kvar?
 
Anders

2009-03-19, 08:00
Svar #4

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När jag har suttit och läst efterlysningar under Bohuslän har jag hittat frågor som är helt felplacerade och rör andra landskap, diskussioner om släktnamn, och diskussioner som uppenbart rör socknar. Jag föredrar att flytta och stänga felplacerade diskussioner, i mån av tid. Dessutom har jag märkt att ett och annat jag flyttat fått liv igen, vilket känns bra.
 
Min erfarenhet är för övrigt att många inte använder sökmotorn, och då är det bättre att inte ha en oformlig massa av efterlysningar att kolla igenom. Det är i alla fall så jag upplever det.
 
/Anders R

2009-03-19, 08:04
Svar #5

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Kanske skall lägga till att det är under hur gör jag, metodfrågor
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2009-03-19, 08:07
Svar #6

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Självklart måste vi flytta på felplacerade inlägg. Sökning skall inte vara den enda ingången till AF. Det av flera olika skäl; man vet tex inte alltid exakt vad man skall söka på och vilka sökord som skall användas. Det är heller ej säkert att den som gjort inlägg har använt relevant terminologi för att beskriva sitt problem. I synnerhet rubrkiker på tråder kan vara otroligt missvisande. Detta är i synnerhet ett problem för alla ämnen som inte rör personer och släktrelationer utan handlar om metodproblem, innebörden i gamla uttryck, källor mm.  Anders R nämner också möjligheten att många faktiskt inte använder sökfunktionen.  
 
Exempelvis kan jag nämna Övriga ämnen som i slutet av förra veckan innehöll ca 400 olika diskussionstrådar utöver de underämnen som redan då hade organiserats. Min bedömning är att i vart hälften av dessa hör hemma under andra ämnen, främst Källor och Hur gör jag? men också Språk, ord och namn samt Datorprogram och teknik.
 
Om dessa ämnen är välstruktererade och de olika inläggen så att säga ligger på rätt plats, blir en vandring genom dessa ämnen motsvarigheten till att fysiskt vandra genom ett ämnesordnat bibliotek. Likartat material ligger i anslutning till varandra och det finns större möjligheter att hitta uppgifter i anslutning till det problem man.
 
Alltså: det måste finnas fler ingångar till AF än sökning och det förutsätter än välordnad struktur.  
 
/Michael Lundholm
Moderator Övriga ämnen

2009-03-19, 10:10
Svar #7

Carl Szabad

Camilla! Jo, visst hör naturligtvis frågan hemma bättre under Julita. Nu hittade jag inget av dina citat när jag googlade, så jag förmodar att det bara var ett exempel. Men samtidigt, hur intressant kan frågan vara efter 7 år? Frågeställaren kanske märkte redan dagen efter att den var dumt placerad och ställde den återigen under Julita, varefter han/hon omgående fick svar. Det vet vi ju inte, men är ett tänkbart scenario.
 
Patrik! Tanken är god, men handen på hjärtat, hur många läser den typen av tvingande text innan man godkänner den? Alla har väl någon gång installerat programvaror (betalda eller gratis) och då tvingats kryssa i en ruta att man godkänner licensavtalet, vilket man numera rutinmässigt gör utan att läsa igenom det för att komma vidare i installationen. Sen vet jag inte om Discus har den möjligheten inbyggd, men det är ju möjligt.
 
Anders B! Nu har du lagt ord i munnen på mig. Jag avser inte att kritisera vare sig de som utför det (som jag misstänker) helt ideella arbetet eller beslutet om det. Jag undrade bara om jag missat någon poäng med arbetsinsatsen, hur värdeskapande själva arbetet är. Men risken är också, som jag tidigare skrev, att vi nu får tomma länkar, vilket är ett otyg. Daniel trodde ju det, åtminstone om man går utanför huvudämnet, vilket kanske inte är så vanligt vid flytt av inlägg, men borde beaktas.
 
Anders R! Vi kanske ska tipsa folk bätter om hur sökmotorn kan användas. Fast jag har ingen idé om hur man gör det enkelt och intuitivt.
 
Michael! När någon skriver ordet självklart ringer en varningsklocka i huvudet på mig. Vem säjer det? Varför påstår han det? Vad vinner man på det? I vilket sammanhang skriver han det? Osv. Om det är så självklart, varför ser det då ut som det gör i AF idag, när antalet inlägg närmar sig 900.000? AF har ändå funnits i över tio år. Jag kanske är ovanlig som inte använder AF:s trädstruktur när jag känner för att leta efter någon fråga att besvara, utan i stället använder Nytt senaste ..., men jag tror inte det.
 
Jämförelsen med bibliotek haltar. I ett bibliotek söker man svar på sina egna frågor. Står inte den boken man söker på sin rätta plats kan man inte få något svar. Från den i alla fall. I AF söker ni frågorna för att strukturera dem bättre, med den välvilliga ambitionen att de (oftast sent omsider) ska få ett svar. Är frågeställaren hjälpt av det? Har man sitt konto inställt så att man alltid får mejlsvar på nya inlägg i en besökt diskussion lär han/hon inte få något mejl om inlägget är flyttat till en annan diskussion (Daniel, hur blir det egentligen?).
 
Tack för alla värdefulla synpunkter! Det var nog som jag misstänkte, att det är mest en ordningsfråga.

2009-03-19, 11:08
Svar #8

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tror god ordning och därmed också en tydligare struktur innebär att användarna lättare förstår vart det är lämpligt att skriva sina inlägg. Det innebär på sikt att det blir lättare och mindre arbetsamt att upprätthålla ordningen.

2009-03-19, 12:11
Svar #9

Carl Szabad

Det är en vacker tanke, och naturligtvis skulle forumet vara bättre strukturerat om alla följde de reglerna.
 
Men nu ser ju inte verkligheten ut sån. Innan man kan lägga ett inlägg måste man klicka två gånger, först för att förhandsgranskningen ska komma upp så man kan granska vad som egentligen kommer att stå, och sedan när man skickar iväg inlägget. Och hur många granskar egentligen sina inlägg av de som verkligen skulle behöva det?
 
När man väl klickat på förhandsgranskningen syns mappstrukturen högst upp, så det kan inte råda någon tvekan om var inlägget kommer att hamna. Men det kanske är för litet typsnitt på den raden (Daniel!)? Går det att göra den texten större, så att den blir ännu tydligare? Svart text mot grå bakgrund är knappast heller så smart. Jag misstänker att man är hårt styrd av forumets skin (olika standardutseenden), men det skadar ju inte att kolla.

2009-03-20, 02:42
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ett inlägg  här postat av Carl Szabad är intressant. Han frågar vad städningen av Anbytarforum har för värde. Jag har ställt mig samma fråga. Den sökmotor som finns fungerar utmärkt. Det är åtminstone min erfarenhet.  
 
Det finns också ett visst nöje att söka sig fram. På vägen kanske man finner ett och annat fynd som inte är relevant som svar på den fråga man ställde; andra oväntade, spännande, fängslande, allmänbildande eller roliga upplysningar kan dyka upp på skärmen istället. Jag är kanske ensam om denna känsla. Att få allt serverat på ett fat är kanske inte alltid den största lyckan för en släktforskare.    
 
Storstädningen innebär att det på något sätt byggs upp en byråkrati som kan bli ganska brokig. Alla moderatorer har sannolikt olika utgångspunkter för sitt engagemang och tycker kanske lite olika. Därmed uppstår troligen något slags samordningsbehov som kan komma att sluka ganska stora resurser från någon samordnare - kanske från Anbytarvärden.
 
Den viktigaste frågan borde vara att se till att inlägg som postas inte strider mot gällande lagstiftning.  
 
Den näst viktigast frågan är troligen att se till att postade inlägg följer de spelregler som t.ex. gäller rörande personangrepp.
 
Den tredje viktigaste frågan kan vara att slå vakt om Anbytarforums rykte som ett offentligt media.
 
Om anbytarvärden inte hinner med detta så kanske det skulle räcka med att knyta ytterligare en eller två personer till hennes hjälp. Dessutom borde de som deltar i diskussionerna kunna hålla ögonen öppna för inlägg som kan anses strida mot lagstiftningen av personuppgifter eller i övrigt kan bedömas vara diskutabla.
 
Att göra Anbytarforum snyggt genom en omfattande flyttningsverksamhet tror jag inte leder till ett bättre forum. Men jag kan ha fel. Komplicerade diskussioner kan innehålla t.ex. släktanknutna upplysningar (som borde placerats under släkter}. En fragmentering av sådana diskussioner skulle förvåra överskådligheten. Viktigare däremot borde vara att i samråd med dem som postat inlägg undersöka hur  upprepningar inom samma rubrik skulle kunna reduceras.
 
Jag ställer mig därför nästan exakt samma fråga som Carl - vad är den påtagliga vinsten med den omflyttning som redan pågår? Detta är sagt utan ha någon kunskap om vare sig arbetsbelstning eller förutsättningar i övrigt för dem som är närmast berörda; anbytarvärd, forumsvärd eller vilka det nu kan vara.

2009-03-20, 08:05
Svar #11

Utloggad Moderator Kändisar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Göran, besvarar du inte själv på sätt och vis frågan?
Du skriver En fragmentering av sådana diskussioner skulle förvåra överskådligheten.
Tanken med att man flyttar inlägg/trådar är ju att de ska komma att hamna i rätt sammanhang för att förbättra överskådligheten i ett ämne, må det vara församlingar/landskap eller släkter, där ju de flesta omflyttningarna pågår just nu.
 
Sökfunktionen är mycket bra att använda, men alla gör inte det och även om man gör det, är det inte säkert man orkar besöka alla träffar på Per Persson/Persson, Per för att hitta sin Julitaanfader. Dessutom kan den gode Per behandlas i ett otal trådar på olika ställen, utan att den som enbart går direkt till Julita och letar hittar någon information om honom.

2009-03-20, 09:28
Svar #12

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har just kollat via sökfunktionen hur många diskussioner som handlar om en person jag har hjälpt frågeställaren att söka efter men ännu inte hittat. Personens namn (den eftersöktas) behöver jag inte nämna, eftersom det är strukturen vi diskuterar här. 35 diskussioner med ett snitt på 4-5 inlägg finns det i alla fall. Inte lätt att få ordning på vad som kommit fram. Man kan inte sammanföra dem under Släkter eftersom den eftersökta hade ett av vårt lands vanligaste son-namn.
 
Så jag är mycket tacksam för att det numera finns ett antal moderatorer, så att någon direkt ingriper och flyttar diskussioner + påtalar för frågeställaren att man inte får sprida ut sitt frågande på såna mängder av ställen.
 
Mvh
Ingegerd

2009-03-20, 10:06
Svar #13

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Patronymika (Persson etc) tas inte upp bland släktnamnen. Flyttning av frågor som hamnat i fel socken är därför utmärkt.  
 
Med fragmentering menar jag enkelt uttryckt att om man i en stor diskussion för flera olika släkter på tal så vore samtalet i stort sett omöjligt att föra om varje släktnamn skulle hämtas från länkar till resp. släktnamn. Om man endast frågar om herr Hönebjer så lägger man förstås frågan under släktnamnet Hönebjer. Om herr Hönebjer är gift med fru Astrakan så kan inget ersätta sökmotorn. Dubbel bokföring - att dubblera inlägget så att det också hamnar under släkten Astrakan går väl inte an. Sökmotorn är därför oumbärlig inte bara ifråga om släkter utan också ifråga om sökning efter namn på socknar eller byar. En viss ordning är förstås bra men det behöver ju inte gå till överdrift.

2009-03-20, 10:42
Svar #14

Lotta Nordin

Hur var det nu? Skulle moderatorerna få delta i diskussioner anonymt med enbart sin moderatoridentitet?
 
Min fråga passar bättre under Anbytarforums administration, men den diskussionen är fortfarande stängd tills vidare.

2009-03-20, 11:15
Svar #15

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som jag skrev några inlägg ovan tror jag att det på sikt blir lättare att hålla ordning på forumet när strukturen är tydlig och inläggen, även de äldre, ligger på rätt plats. Det omvända fungerar däremot som en ursäkt för användare att inte lägga ned tid på att förvissa sig om vad som är rätt plats. Som moderator är det svårt att kunna motivera en flytt av ett inlägg från en tråd med argumentet att det är felplacerat om där redan ligger dussintals på samma sätt felplacerade inlägg.
 
Initialt kommer säkert samordningen och själva utförandet av städningen kräva mycket resurser men det är en puckel som jag tror skaran moderatorer kommer att ta sig över på förhållandevis kort tid.
 
Sen håller jag med om att det finns jättebra sökfunktioner och jag använder själv funktionen Nytt senaste.... som Carl nämner. Men, jag känner andra släktforskare som på ett mycket mer passivt sätt bara använder mailfunktionen för att erhålla information om deras specifika intresseområden. Om jag får drista mig till att gissa tror jag att det är färre, som är som vi, och tittar på det mesta och fler av dem som bara tittar på det lilla, följer sitt specialintresse!?
 
De punkter som Göran listar är alla viktiga och när det gäller Anbytarforumets rykte är det oerhört viktigt att vi gemensamt försöker få bukt på den negativa stämning som stundom bubblar upp till ytan. Användarna skall trivas på Anbytaforum och gör de det så kommer de att öka i antal vilket vi alla vinner på.
 
Det finns olika preferenser för vad som krävs för att en användare skall trivas och det har tidigare bland annat förekommit invändningar mot att det har modererats utan efterföljande förklaring. Jag tycker själv att det är det minsta man kan begära från oss moderatorer och jag hoppas och tror att det kommer att kunna fungera så framöver, i vart fall kommer jag att verka för det. Men om man i tid och otid tvingas gå i polemik för det som modererats kan situationen lätt bli ohållbar, resurser måste då läggas på fel saker. En stringent moderering utifrån tydliga regler borde dock minimera det problemet. Nu kan inte jag påverka regelverket nämnvärt men forumgruppen kommer förhoppningsvis framöver kunna presentera något som bidrar till tydligheten.
 
Avslutningsvis vill jag säga att vi som modererar kan försöka bli bättre på att moderera och användarna av forumet kan försöka bli bättre på att låta sig modereras.
 
Mvh
 
Jonas / Moderator Uppland

2009-03-20, 12:08
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Moderatorerna har frivilligt och utan ersättning åtagit sig att vilja bidra till att göra Anbytarforum bättre. Jag tycker det är mycket hedervärt. Om ni eller någon annan i forumet senare hade tid att lära, såväl gamla som nya användare vilka möjligheter som finns att söka, så vore det kanske ett bra komplement till er fina insats.  
 
För egen del är det inte så länge sedan jag lärde mig att länka trots att jag deltagit i diskussionerna under ganska många år. Sökfunktionen och dess möjligheter är ett annat exempel liksom genomgång av Nytt senaste dygn, tre dygn eller vecka som Carl och Jonas nämner ovan. Informationen via epost är också bra men borde fungera så att man också får sina egna inlägg som epost om de av någon anledning raderas.  
Vänlig hälsning
Göran

2009-03-20, 12:12
Svar #17

Lotta Nordin

Göran,
du kan få dina egna inlägg via epost, precis som du blev upplyst om häromdagen.
Gå in på ditt användarkonto och markera rutan vid Mina egna meddelanden under rubriken Epost-avisering.

2009-03-20, 13:19
Svar #18

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Stort tack Lotta för ditt svar. Nu är den saken fixad.  
Vänlig hälsning
Göran

2009-03-20, 13:58
Svar #19

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det ska väl påpekas att epostabonnemanget bara gäller den ursprungliga versionen av inläggen; om ett inlägg redigeras i efterhand, så får man alltså inte den nya versionen per epost (det gäller alla inlägg, egna såväl som andras).
 
Men det går ju alltid att spara sidan via webläsaren - vilket kan vara en god idé, eftersom inlägg understundom försvinner spårlöst...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 20 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-20, 14:39
Svar #20

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lotta Nordin.
 
Varför är det viktigt för dig att vi uppger våra namn?
Räcker det inte att vi skriver som Moderator?
 
Med vänlig hälsning
 
Moderator Norrbotten

2009-03-20, 14:53
Svar #21

Lotta Nordin

Moderator Norrbotten
Jag skulle snarare vilja fråga varför det är så viktigt för en del av er att vara anonyma?
 
Men nu gällde mitt inlägg ovan när ni deltar i diskussioner, både här i Förbundsforum och i Anbytarforum, inte när ni modererar. Även om jag tycker att ni inte bör vara anonyma alls, och det har också diskuterats förut under Anbytarforums administration. Om någon anonymt deltar i diskussioner så börjar man ju fundera på om den personen inte törs stå för det han/hon skriver.

2009-03-20, 15:05
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ska en person i sin roll som moderator få ha åsikter om modereringsärenden? För jag förmodar att det är vad det gäller. Jag tycker det. I andra ärenden bör moderatorn ikläda sig sin privatroll.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-03-20, 15:05
Svar #23

Utloggad Moderator Norrbotten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lotta
 
Som Moderator  deltar jag i diskussioner som rör modererandet som Moderator. Övriga diskussioner utanför modererandet deltar jag precis som alla andra med mitt namn. Jag vågar och jag står för det jag skriver både som moderator och privatperson.  
 
Svar på fråga 1 beror på sådana orsaker som jag ej vill gå in på här.
Hoppas att du nöjer dig med det svaret. Därmed är min debatt i detta avslutad.

2009-03-20, 15:19
Svar #24

Lotta Nordin

Moderator Norrbotten
Du bad om min åsikt, och du fick den.  
 
Claes-Göran,
jovisst, jag tycker att en moderator ska få ha åsikter om modereringsärenden. Men jag tycker också att moderatorer ska skriva under med sitt namn när dom framför sina åsikter, om dom använder sin moderatoridentitet när dom skriver.
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 20 mars, 2009)

2009-03-20, 15:23
Svar #25

Utloggad Moderator Kändisar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lotta, i den här diskussionen gjorde jag ett inlägg om varför en viss typ av flyttning sker, dvs jag skrev utifrån min roll som moderator. När jag skriver i Anbytarforum, eller i Förbundsforum som medlem, gör jag det naturligtvis under mitt eget användarnamn och profil.

2009-03-20, 16:00
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Vanliga användare måste uppge sitt riktiga för- och efternamn för att över huvud taget få ett användarkonto - vilket naturligtvis är helt rätt, av flera skäl:
 
· Får man uppgifter som svar på en fråga, så ska man veta vem som är uppgiftslämnaren.
 
· Hjälper man någon med svar på en fråga, så ska man veta vem man lämnar uppgiften till.
 
· Deltar man i en diskussion om till exempel forskningsmetoder (som ju kan hetta till, även om alla håller sig inom reglerna ), så ska man veta vilka övriga deltagare i diskussionen är.
 
Detta är ju självklarheter, och gäller också för moderatorerna när de uppträder 'privat' - men...
 
Den som ingriper som moderator och tillrättavisar eller till och med raderar inlägg som, enligt moderatorns uppfattning, bryter mot reglerna - han/hon ska kunna vara anonym...
 
Jag förstår inte hur förbundsledningen ens har kunnat drömma om att införa en så barock och fullständigt rättsvidrig ordning!
 
Är det så svårt att få folk att ställa upp som moderatorer att man 'måste' acceptera att somliga ställer som villkor att man ska få uppträda med en påse över huvvudet?  
 
I så fall är det naturligtvis bättre att lämna de ämnena obesatta tills vidare. Har Anbytarforum varit utan ämnesmoderatorer i så många år, så kan det ju inte plötsligt vara en sådan panik att man inte kan vänta tills man finner någon som vågar att stå för sina 'domslut'...
 
För övrigt innebär att stå för det man skriver att man skriver i eget namn; är man anonym, så står man inte för det man skriver. Svårare än så är det inte.
 
Naturligtvis kan en moderator uppträda här med sitt moderatoranvändarnamn när han/hon diskuterar modereringsfrågor - men det hindrar ju inte att man undertecknar inlägget med sitt riktiga namn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-20, 16:05
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Jag vill inte strö salt i några sår men har tidigare frågat vem som modererar en moderator om denne händelsvis gör inlägg som privatperson i diskussioner där moderatorn själv är moderator? Tror svaret var att det är anbytarvärden. Hoppas då att samma regler gäller som för oss andra - det vill säga att inläggen ska handla om ren släktforskning och inte vara kränkande. Detta ligger kanske utanför ämnet men kan väl ändå visa att det är viktigt att det förekommer namn och att rollerna särskiljs. Tror nog att särskiljandet av roller fungerar. Men varför inte presentera en namnlista med alla moderatorer så behöver vi ju inte ställa sådana frågor som ovan?

2009-03-20, 16:14
Svar #28

Utloggad Moderator Kändisar

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 88
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jörgen, jag förstår vad du säger och vart du vill komma, men som moderator så ska jag inte ha några personliga åsikter att stå för utan min roll är att se till att regelverket följs.

2009-03-20, 16:22
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då har du inte förstått vad jag menar...
 
Det är just när du ser till att regelverket följs som det är särskilt viktigt att de som du ingriper emot vet vem 'domaren' är! Det är såväl en rättssäkerhetsfråga som en anständighetsdito.
 
För övrigt går det inte att säga att du inte har några personliga åsikter i rollen som moderator; det handlar ju hela tiden om din bedömning och din regeltolkning. Det är därför som det är viktig att veta vem det är som har gjort bedömningen och regeltolkningen.
 
PS!
 
Att Moderator Kändisar är en 'okändis' är faktiskt riktigt lustigt - men en ofrivillig lustighet får man förmoda...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 20 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna