ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2008  (läst 2778 gånger)

2008-09-02, 11:00
läst 2778 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
C-G!
 
Är det inte bättre att du lägger frågan i AF, så att den når fler (kanske speciellt Finlandskännare)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-04, 16:09
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd att inte planen för struktureringen är färdig, eftersom att det verkar, som om man inte noterar, att man i första hand, ska sortera in frågorna landskapsvis.
Ann-Mari Bäckman

2008-09-04, 23:32
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nu har jag ändrat lite i strukturen under Gamla bilder och låst Bildgåtan för nya trådar. Om man eventuellt skulle flytta över vissa trådar som tydligt pekar ut ett geografiskt område, är det OK eller bör allt gammalt ligga kvar där det är under Bildgåtan? Jag tänkte ta bort Bilder från i namnet på alla grupper eftersom man ändå är under Gamla bilder, men jag misstänker att det kan hamna en del vanliga förfrågningar under landskapsrubrikerna om det inte mycket tydligt framgår att det här enbart gäller bildfrågor.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-05, 06:54
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej C-G,
Under Anbytarforum » Gamla bilder » Bildgåtan - Stängt för nya trådar! förekommer nu en text som bör ändras, även om tråden är stängd. Nu står där, som Du säkert vet:
Välkommen till Gamla bilder - Bildgåtan. Har du ett gammalt foto som du inte vet vad det föreställer? Skicka upp en bild här, kanske kan någon hjälpa dig att identifiera personer och miljöer.  
Välj först en passande underrubrik för din bild - instruktioner finner du nedan samt under respektive rubrik. Undvik rubriker av typen Var är bilden tagen och försök i stället att göra dem lite mera beskrivande: Järnvägsstation i Småland?.  
Observera att 'Läsproblem' diskuteras under avdelningen Läshjälp.
Kanske Du inte hunnit ändra bara?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-05, 07:12
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
C-G!
 
Som det ser ut nu, (förutom det Olle tar upp) så verkar väl allt okej.
 
Det är klart att om du kan flytta över några gamla frågor från Bildgåtan till landskapsvis, är väl inte det dumt, åtminstone de senaste i veckan inlagda.
 
Synd att man är så dålig på att tala om var en plats ligger. Det är som om man tror att det är så självklart, att alla andra ska veta det. Jag vet inte om det framgår, att man ska om möjligt tala om i vilken socken platsen finns.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-07, 04:57
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
C-G!
 
Kan det vara svårt att observera att man ska lägga in frågorna om människor och byggnader landskapsvis? Ser rubriken för obetydlig ut?
 
Väljer man hellre fotografer och ateljéer? Se Gamla bilder! Går det att flytta de felaktiga insatta frågorna från 6/9?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-07, 09:16
Svar #6

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Flyttade inläggen och ändrade lite på rubrikerna ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-07, 11:19
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Så här ser det ut nu:
Välkommen till Gamla bilder. Här har vi samlat allt som rör gamla fotografier och bilder. Bilder sorteras numera in geografiskt. Passar inte det finns också rubrikerna Uniformer och medaljer samt Övrigt. Har du frågor som rör enskilda fotografer eller deras yrke så finner du rubriker för detta nedan. Även tekniska frågor kring bildhantering och fotografering diskuteras här.
 
Nytt förslag:
Välkommen till Gamla bilder. Här har vi samlat allt som rör gamla fotografier och bilder. Lägg in bilden under det landskap den hör hemma eller om det inte är känt under Bilder från okänd ort. För särskilda frågor finns rubrikerna Uniformer och medaljer samt Övrigt. Har du frågor som rör enskilda fotografer eller deras yrke så finner du rubriker för detta nedan. Även tekniska frågor kring bildhantering och fotografering diskuteras här.
 
Invändningar välkomnas!    
men jag tror att andemeningen blir tydligare så här. Vad som gjordes tidigare (Jmfr ordet numera) förlorar snart aktualitet. Nu gäller att nå de som tar sig in. För de kan väl inte ta sig in på fel ställe fortfarande?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-07, 11:36
Svar #8

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Tack, har ändrat texten. Konkreta förslag mottages alltid tacksamt
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-07, 12:34
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man upptäcker väl ev problem gradvis, men det här ska nog bli bra framöver.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-10-08, 19:49
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Alla bilder under Bildgåtan är nu flyttade. En del trådar har säkert hamnat fel då jag oftast utgått från rubrikerna, men de går ju att flytta igen.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-10-10, 17:00
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Börjar Anbytarforum att bli oöverskådligt?
När det nya forumet på Arkivguiden nu öppnat kanske det vore bra med en diskussion i hur Anbytarforums struktur kommer att se ut i framtiden - behöver något drastiskt göras ?  
 
Arkivguidens forum har under sockenrubrikerna en undernivå där man kan skapa unika namngivna diskussioner till skillnad ifrån Anbytarforum där allt läggs som i en slasktratt under sockenrubriken. Själv har jag haft väldiga problem att hitta äldre inlägg och fortsätta en relevant diskussion eftersom det kommit och kommer in andra diskussioner ständigt - det känns som om att diskutera på ett torg där tiotalet andra personer pratar om andra sinsemellan olika saker. Jämför exempelvis de 1188 diskussionsinläggen som finns under Anbytarforum » Landskap » Småland » Socknar » Vissefjärda - denna soppa är som ett klotterplank av olika inlägg. Kan det gå att strukturera om Anbytarforum med en nivå av underrubrik på vissa av de idag fasta rubrikerna så vore detta mycket bra - risken är annars att Anbytarforums deltagare dräneras pga avgiften och den dåliga struktureringen.  Förstår att en omstrukturering är ett hästjobb och kommer att kosta timmars arbete, men borde den inte ske innan allt brakar rejält samman?
 
Några idéer?

2008-10-10, 17:28
Svar #12

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag har också tänkt på det som Niclas tar upp här ovan.
 
Med den här mängden data blir det lätt oöverskådligt och man nästan drunknar i all information som inte alltid är strukturerad på bästa sätt. Jag förordar också att man skulle kunna skapa underrubriker på sockennivå och på så sätt samla inlägg som hör ihopp på ett och samma ställe. Detta borde införas både på Landskap och Läshjälp.
 
Att både skapa rubrikerna och att flytta inläggen till den rubrik de borde höra hemma är givetvis något som kommer ta tid. Här vore det också önskvärt att man faktiskt tar hjälp av ideela krafter, det kan vara en blandning av eldsjälar som kan socknarna innantill och personer som har tekniskt kunnande.  
 
Man skulle kunna stänga ett landskap i taget (om det ens behövs), dela upp att person 1 tar rubriker som börjar med bokstaven a-h, person 2 tar rubriker som börjar med bokstaven i-p, osv. Jag tror att man skulle kunna klara av att skapa socknarna och att flytta inlägg ganska fort bara man fick hjälp.
 
Annars skulle man till en början kunna skapa de olika socknarna och slå av möjligheten att skapa inlägg direkt under landskapet och att man istället måste gå in på socknen det avser och på så sätt åtminstone se till att alla nya inlägg hamnar rätt, sen får man flytta gamla inlägg efterhand.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-10, 17:53
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Niclas, du föreslår alltså trådar under resp socken, snarare än alla inlägg i en enda tråd? Det är ju så det ser ut under läshjälp idag. Just där är det väl inte mer överskådligt. Man får nog räkna med att inte alla väljer en bra rubrik, och dessutom att antalet inlägg under en typisk rubrik blir ganska få. Det blir som på Osthyveln.  
 
Har vi många frivilliga moderatorer går det att hålla ordning på rubrikerna och byta misslyckade sådana efter hand.  
 
Både Arkivguidens forum och Osthyveln är ganska nya. Frågan är hur de ser ut när det gått ett par år? Osthyveln brakar nog inte ihop eftersom det är så litet men AGF däremot kanske får skalningsproblem.
 
Nu kan man i Discus automatiskt sortera trådarna i tidsordning, så att den med nyast inlägg kommer högst upp. Så brukar man göra på andra forum (byggahus.se, utsidan.se, m fl) och det är nog en förutsättning för att det ska fungera.
 
Man kanske kunde ha både trådat och otrådat? Under exvis Vissefjärda skulle man lägga upp två rubriker Allmänt och Rubricerat (bättre namn kan man nog hitta på) och dagens löpande diskussion flyttar man ner under Allmänt. Under Rubricerat måste man lägga upp en ny rubrik eller använda en befintlig. Allmänt skulle fungera som det gör idag. Vilket folk sedan använder blir en smaksak... men åtminstone kan de som vill starta en diskussion under en given rubrik göra det.
 
Att flytta ihop och sortera befintliga inlägg tror jag inte riktigt på, de är ju trots allt cirka en halv miljon till antalet, och antalet eldsjälar som vill hjälpa till verkar inte vara så stort.

2008-10-10, 20:14
Svar #14

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Vi var för några år sedan inne på att dela Socken-diskussionerna tidsmässigt (sekelvis). Då blev det inget (i avvaktan på allmänna moderniseringar så slutdiskuterades det inte).
Jag använder själv sockendiskussionerna flitigt och tycker inte att det är ett problem med oöverskådlighet - det kan bli lika oöverskådligt och alltför likt de allmänna Efterlysningarna under landskapen, som nu stängts här, om man låter egna trådar öppnas alltför flitigt.  
 
I en socken så är ofta några släkt över generationerna/seklerna, en släkt griper in i en annan - och jag störs inte av att frågorna blandas (men jag har efter många års flitigt användande/läsande och med användande av sökfunktionerna kombinerat med bra minne ;-) en bra överblick över det tycker jag). Det kan finnas stor risk för behov av korshänvisningar om man lägger underrubriker under sockarna är jag rädd - en släkt gifter in sig i en annan, en anfader nämns i en diskussion tidigare etc.  
 
Man kommer ofta in i sådana problem i ett stort forum (och ja, jag har kikat in i Arkivguidens forum) och Anbytarforums efterlysningar spårade ut efter några år, det är väl därför de har stängts. En sekelvis underrubrik kan jag se har mer poänger än personer - medan det i andra fall kan vara mer relevant med en by eller bydel kanske, men även den är ju bara strikt utifrån den enskilde frågandes perspektiv.  
 
För mig som allmänt intresserad av socknen - jag kan ofta hjälpa till oavsett sekel - så blir ju fler underrubriker bara fler moment att ta mig genom för att hålla koll på mina socknar genom seklen.
 
Hälsningar,
Eva

2008-10-11, 07:53
Svar #15

Carl Szabad

Jag håller helt med Eva. Som hon nämnde har frågan om ytterligare underrubriker varit uppe tidigare, men förkastats eftersom verkligheten ser annorlunda ut. Ofta glider diskussionen över till någon släkting i en grannsocken och i stundens iver (man vill ju bara hjälpa till!) fortsätter diskussionen där tills den dör ut och först då märker man att man är under fel rubrik.
 
Jag tycker således att man ska se rubrikerna som ett riktmärke, inte som en lagtext. Det är inte värdeskapande att lägga ner stora personella resurser på att flytta delar av diskussioner, som kanske dessutom i sig innehåller frågor som berör flera socknar.
 
Jag skulle också gärna se ett tillägg till ordningsreglerna vad gäller datumformat. Om man alltid försöker använda det standardiserade formatet åååå-mm-dd i inläggen är det lättare att hitta en person som är född/gift/död det datumet, särskilt om han heter Anders Andersson eller något lika vanligt. Jag chansade på att söka på ett helt slumpvis valt datum och fick tre träffar som avsåg samma person, men under två olika socknar. En sökning på Petter Eriksson, som han visade sig heta, hade säkert varit helt värdelös eftersom det gav 132 träffar där nästan alla avsåg helt andra män.

2008-10-11, 10:18
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2008-10-12, 11:15
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Daniel m fl!
 
Du har rätt i att läshjälp inte är mer överskådligt idag - även där borde man samla inlägg under socken och därefter en egen tråd. Idag blir det ju en fasligt massa inlägg under just landskasnivån  - hur kommer detta att se ut om tio år? Hur många tusentals inlägg ska man skrolla för att nå till en socken som börjar på ö ?  
 
Eva, ett gott minne är bra men räcker inte alltid på Anbytarforum och är inte givet att bestå när du blir äldre - jag minns rätt många diskussionsinlägg jag ej kan återfinna med hjälp av sökmotorerna - de finns alltså ej även om jag vet att de ligger inbäddade i någon diskussion någonstans. Att dela in sekelvis har jag också funderat på men jag tror samtidigt det kan bli rörigt även där eftersom en särskild diskussion tenderar att även få in tidsöverskridande inlägg som ättlingar och anor bakåt i tid. Jag köper inte heller Carls motargument om att en diskussion ofta glider över i grannsocknar etc - detta spelar väl mindre roll - det viktigaste är ju att det finns en stringens röd tråd i ett inlägg , en strukturerad början som kan följas vidare. Idag är det oerhört svårt att följa enskilda diskussioners fortsättning om de startades 1999 och delvis fortsatt tills idag (jfr exemplet Vissefjärda). Anbytarforum har blivit ett klotterplank med dagsaktuella frågor - kanske kan en förnyad diskussion om underrubriker få bättre jordmån nu.

2008-10-12, 12:18
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men Niclas, menar du att olika personefterlysningar ska läggas under varje socken?  
En efterlysning för Anders Andersson (f. 1817), en för Anders Andersson (f. 1890), en för Anders Andersson (ev. född i sokcnen okänt när, fick barn där 1750), en för Annika Andersdotter, en för Bengt Bengtsson, osv. osv?
 
Nederkalix (Norrbotten) där jag håller till mycket har 1687 inlägg (jag har 95 % av min anor på mödernet där genom seklerna), och jag tycker det fungerar hyfsat ändå, att personer diskuteras 1999, 2002 och 2006-2008 fungerar i alla fall tycker jag. Den församlingen har ca 30 byar, ska alla de läggas upp som underrubriker för att ändå hålla ihop det något? Men folk flyttar ju mellan byarna. Då återstår personnamnen som rubrik - men hur många finns det inte, och Anders Andersson är kanske dotterson till Bengt Andersson, som olika frågeställare tar upp ...
 
Kan du konkretisera ett upplägg? Hur menar du att det ska bli översiktligt när 3 år har gått? Jag tror i och för sig att man måste kompromissa på något sätt, men hur göra systemet tydligt (särskilt för frågande)? Blir det tydligare att hitta än att söka genom sockendiskussionen?
 
Återigen - med flera trådar under socknarna ska jag som hjälpare och/eller som sockenintresserad öppna alla dessa trådar för att se om någon är av intresse eller om jag kan hjälpa till som har hela socknens kyrkböcker från start till sekretessgräns?
 
Länkar man tidiagre gjort mellan diskussioner upphör att fungera när inläggen flyttats runt, och en tänkbar förklaring till att inlägg inte hittas av sökmotorerna är stavning, ändrade rubriker mm.  
 
Jag söker mycket för att hitta inlägg det vet jag, just för att jag tror mig veta att ett inlägg haft en rubrik, men var finns det någonstans ... eller för att det varit på tapeten någon gång.  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 12 oktober, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 12 oktober, 2008)

2008-10-13, 10:14
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Beträffande struktureringen av Gamla Bilder, så har jag märkt att det gett ett positivt resultat, sedan C-G Magnusson sorterat in inläggen under rätt landskap.
 
Det verkar som om man numera lättare hittar till gamla inlägg och kan kommentera dessa. Fler frågetecken rätas ut.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-10-14, 12:17
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Eva!
 
Jag kan inte se att någon av de som förespråkar en sockenindelning av inlägg har skrivit att man även ska dela in i de byar som socknen utgörs av. Det som diskuteras är en undernivå av rubrikerna, inte två (eller fler). Tänker närmast på det du skriver om socknen med 30 byar.
 
En person som är intresserad av socknen är förmodligen mer behjälpt av en sockenindelning än inte. Eller menar du att det är lättare om man har en landskapsindelning och att man får läsa alla inlägg för att eventuellt hitta något om sin socken? Man får ha i åtanke att alla inte skriver socknen i rubriken, då underlättar det ju om diskussionen hamnar i rätt socken direkt än om man måste läsa sig till om det gäller Sven Svensson i socken a, b eller c.
 
Med den indelning som finns nu är det svårt att veta vad som är och inte är besvarat. Med underrubriker skulle man snabbt kunna se vilka trådar som har bara har ett inlägg, det vill säga frågeställningen och som är obesvarade. Många obesvarade frågor skulle kunna få svar och kanske skulle man på det sättet undvika dublett-diskussioner (att man skapar en ny tråd en månad senare för att ingen besvarat ens fråga).
 
Tillägg: Ska även påpeka att avsaknaden av sockeindelning gäller läshjälp och inte landskap. Under landskap -> socken tycker jag att varje nytt ämne ska bli en ny tråd och att allt inte samlas som en oändlig tråd.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro
 
(Meddelandet ändrat av hkt den 14 oktober, 2008)

2008-10-14, 15:41
Svar #21

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad det gäller enkla frågor, typ, Vem var far till August Johansson i Brutustorp, född 1806-06-06?, kan det tyckas rationellt med underrubriker under socknarna. Det är bara att svara Johan Larsson i Odensmåla., så är det klart. Men om diskussionen sedan fortsätter och behandlar Augusts härstamning längre tillbaka, var man hittar domboksanteckningar om lägersmål och andra saker, då blir rubriken missvisande. Antingen tvingas man hacka sönder diskussionen, eller så riskerar man att många missar en intressant diskussion där de kan bidra. Jag tycker att det är bättre med färre, öppnare rubriker, och hörde till dem som applåderade när möjligheten att göra efterlysningar under egen rubrik försvann. För övrigt var det en kategori jag alltid hoppade över.

2008-10-14, 15:53
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Läshjälpsfrågor är ju oftast av akut natur och jag tror därför att den gruppen organiseras bäst genom att den sorteras så att nyaste rubrik hamnar överst. Niclas har en bra poäng i att man vill kunna föra en sammanhållen diskussion med ett visst tema under flera år, men det gäller ju knappast läshjälp.  
 
Om det (i läshjälp) ska vara som idag med enbart landskap, eller om det även behövs en sockenindelning, är en smaksak men sorterar man i tidsordning tror jag inte det behövs där. Volymen är ju inte så stor.

2008-10-14, 16:37
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Henrik, jag förstod det som att man vill ha en underrubrik under Landskap/Socknar - och ska den då göras av respektive rubrikstartare sp blir det omvartannat byar, Anders Andersson, gård, soldatnamn eller släktnamn. Som jag ser det så blir förvirringen snart större än om det ligger sådana frågor omväxlande under socknen som ni säger i en lång rad.
Eller hur tänker ni mer exakt?
 
hälsningar,
Eva

2008-10-14, 16:56
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Eva!  
 
Det verkar trots allt som om du fattat mig rätt, men att jag missuppfattat dig.  
 
Men hur man uppfattar sortering, m.m är nog högst personligt. Jag blir istället förvirrad om jag ställer en fråga i en socken och någon svarar på ett äldre inlägg, speciellt då det är långt ifrån alltid den som skriver adresserar sitt svar. Ännu värre kan det ju bli om frågorna innehåller samma namn, men är olika personer. Tyvärr försvinner ju även vitsen med utskriftsfunktionen (och skapar merjobb) eftersom jag då får med massa inlägg som inte är riktade till mig. Det kräver ju även en hel del arbete för att ta reda på om det är någon frågeställning som obesvarad.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-14, 17:51
Svar #25

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vad jag reagerar mot är detta med besvarad. Frågor som intresserar mig är ofta sådana att de inte besvaras med ett kort inlägg, utan snarare sådana som diskuteras lite mer ingående.

2008-10-14, 18:06
Svar #26

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Anders!
 
Besvarad behöver ju inte betyda att något är slutdiskuterat. Jag kan formulera om mig istället (eftersom jag inte avsåg besvarad=slutdiskuterat); det kräver ju även en hel del arbete för att reda på om det är någon fråga som inte fått svar alls!  
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-10-15, 06:45
Svar #27

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jag tycker nog att det finns en fördel att ha allt samlat i en sockendiskussion som nu, eftersom jag kan hitta allt om socknen på ett och samma ställe, även om det blir mycket letande i socknar med många inlägg, men det blir det ju även o det blir en massa underrubriker!  
 
Nej, kör gärna på som nu för min del...  
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-10-18, 01:28
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hur är det med alla länktips? Drunknar de bland alla tips som kommer eller hur gör man för att i efterhand hitta bra tips?
 
Skulle det vara bättre om man gav varje länktips en rubrik, så man skulle kunna snabbläsa igenom alla rubriker för att lättare hitta intressanta saker?
 
Skulle dessa rubriker i sin tur gå att sorteras in i grupper?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-26, 17:43
Svar #29

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
En kort fråga om Anbytarforum och CD-skivor.
 
Varför har vissa CD-skivor en rubrik för Efterlysningar, men inte alla.
 
Exempelvis finns det Begravda i Stockholm, efterlysningar men inte Begravda i Sverige, efterlysningar.  Vad är skiljelinjen bakom detta?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna