ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2008  (läst 2186 gånger)

2008-04-25, 14:16
läst 2186 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det skulle vara trevligt om bilden på AF:s första sida kunde bytas lite oftare. Se mina förslag på bilder under Månadens Bild! Det finns hur mycket, som helst att välja mellan, så nog kan vi väl få ombyte oftare, tycker jag. Jag tipsar gärna om fler bilder.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-27, 08:31
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Fynd av resande i kyrkböckerna, med tanke på dessa personers rörlighet över stora geografiska områden så funderar jag över om inte dessa fynd borde ordnas kronologiskt. Detta så man enkelt kan få översikt över den tidsperiod som man anser vara intressant. Likaså att på något sätt länka ihop/flytta materialet som rör dessa personer och släkter som ligger under andra avdelningar, exempelvis under yrken.
 
Med vänliga hälsninagr
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-06-16, 09:28
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Under läshjälp och dess inledning läser jag följande:
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med..  
Detta förfarande underlättar för alla - dessutom kommer frågorna att sorteras sockenvis istället för att allt börjar med Genline..
 
Varför i allsindar anger Sveriges släktforskarförbund detta? Genline och dess GID-nummer är inga praktiska källor att ange. Idag har Arkiv Digital kommit med färgbilder och exakta arkivreferenser till orginalen på landsarkiven. Likaså finns nu SVAR:s digitala databas med arkivsignum. Att uppmana folk att ange Genline som källa när de lägger ut frågor försvårar hjälpen. Ange istället i inledningen att man ska skriva arkivbildare (ex. socken ss. Linneryd), källtyp (ex. C:1, AI:15 etc) och sidnummer. Detta borde verkligen ses över av administratorn.
 
När jag ändå skriver detta vill jag också passa på att uppmana de som administrerar Anbytarforum att se över strukturen på Läshjälp. Vore det inte bättre att ha alla frågor som berör en socken samlade under en sockenrubriker och inte en massa inlägg som idag ute i själva landskapsträdet ?
 
vänliga hälsningar,
 Niclas Rosenbalck

2008-06-16, 15:16
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller bara med dig delvis. Visst ska man ange ange arkivbildare och sidnummer, men finns där också ett GID-nummer ökar chansen att få svar. Många av oss har Genline och det är lätt att snabbt hitta sidan då.

2008-06-16, 16:44
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Chris!
 
Vi är nog helt ense ändå om jag får utveckla mig. Alla referenser till var man kan kontrollera källan är bra, så även Genlines eget GID-nummer om inget annat finns att tillgå. Däremot är det mycket olyckligt att administratorn uppmanar till att ange GID-nummer i själva rubriksättandet (exempelvis: Adelöv Hfl. A1:13 971.16.20600 s. 105)- lite löjligt och mycket partiskt för Genline i mitt tycke - det räcker att det finns i själva textfrågan inte i rubriken för där har det inte att göra, lika lite som SVAR:s bildnummer. Genline är ett media liksom AD och SVAR - alltså ingen källa.  
 
Det jag förespråkar är att man gör en sortering av läsfrågorna typ Läshjälp:Landskap:Socken -> rubrik . Om respektive socken får sig en struktur under läshjälp så samlas inläggen upp och det blir lättare att i efterhand hjälpa till med läshjälpsfrågor för de forskare som har knäckt den lokale prästens handstil. I dagsläge har det blivit ett sammelsurium av frågerubriker.

2008-06-16, 18:49
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
GID-numrets förtjänst är att det är så smidigt att kopiera in i Genlines Familyfinder och direkt komma till den sida man vill ha hjälp med. Däremot säger inte numret ett skvatt om källan. Jag har i annat sammanhang efterlyst en översättningstabell mellan GID-nummer och arkivsignum och sidnummer. I ett program kunde då en riktig källhänvisning skapas ur ett GID-nummer (och vice versa).
 
Möjligheten att direkt peka på ett viss sida är något som jag hoppas att AD Online också ska få i framtiden. Med en översättningstabell skulle man t o m kunna använda GID-numret. Det måste finnas en sådan tabell hos DIS, som man använder i DISPOS. Lägg ut den som nedladdningsbar kommaseparerad fil.

2008-06-16, 18:57
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För att en sådan översättningstabell ska ha något värde utanför Genlines värld, så måste den visa det korrekta volymnumret (enligt landsarkivets förteckning) - vilket långt ifrån alltid är det som Genline uppger...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 16 juni, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-06-16, 19:08
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det är ju sant. Jag undrar om DIS har tagit hänsyn till det i DISPOS eller om man kör med Genlines volymer... De kanske duger som utgångspunkt i alla fall och är bättre än bara ett GID-nummer.

2008-08-13, 08:28
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är det man väntar på? Jag tänker på den påbörjade struktureringen av Gamla bilder. Det har lagts in två landskap, men mer blev det inte. Varför? Är det för mycket jobb, som behövs till detta eller finns det inte tid eller måste man fundera ännu längre hur det ska göras, eller?
 
Under Gamla bilder har gjorts 9174 inlägg. Av det, så är det ca 3500, som finns under rubriken Människor och lika många under Byggnader och Miljöer. Det säger sig ju självt att det är omöjligt att leta bland alla dessa, särskilt då många har neutrala rubriker som Vem är detta?
 
Det handlar inte om att sortera in alla redan gjorda inlägg under landskap, utan bara att lägga in landskap, som rubriker, där man i görligaste mån ska kunna lägga sin fråga. Det gamla får man arkivera.
 
Det finns andra ämnen, som man också behöver strukturera, men det får andra kämpa för.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 13 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-08-13, 13:30
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Om man ser på verksamhetsplan och andra diskussioner så finns det nästan inget folk kvar på förbundet. Anna-Lena jobbar deltid (men jobbar i realiteten mer) med en mängd olika projekt. Carl ska sluta. Att man då ska uppfylla de mål som satts samt de stora planer som presenteras i verksamhetsplanen i Angeläget verkar orealistiskt.

2008-08-13, 13:37
Svar #10

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Om/När jag får klartecken från Anna-Lena kan jag lägga upp de resterande landskapen. Är strukturen som ligger under Blekinge bra, med Byggnader och miljöer, Människor, Målningar och Fotografer och ateljéer?
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-13, 14:01
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2008-08-13, 14:38
Svar #12

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Bara vi vet vad som behöver ändras kan vi göra det. Alla har dock inte samma åsikt om hur forumet ska struktureras. Det är lättare när det finns konkreta förslag, som när det gäller underkatalogerna för respektive landskap ;)
 
Strukturen under Finland har också kritiserats, men jag tror inte vi har fått konkreta förslag på hur det istället borde se ut.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-13, 15:31
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Chris!
 
Usch det lät illa!
 
C-G!
 
Vad bra om du kan arbeta på det. Jag är väl lite tveksam till att Fotografer och Ateljeér ska placeras landskapsvis, därför att en och samma fotograf kunde flytta och fara eller ha filialer på andra ställen. Så där tror jag nog man letar bäst om fotografen placeras på ett och samma ställe. Helst skulle man från början ha placerat dem bokstavsvis, precis som släkten, men det skulle bara bli rörigt om man gör så nu och arkiverar det gamla. Vad det gäller målningar, är jag väl lite tveksam, om det är så lyckat att ha dem landskapsvis, då de flesta, tror jag, frågar efter vem är konstnären?.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-13, 20:24
Svar #14

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
OK, nu finns en katalog för varje landskap med två underkataloger, Byggnader och miljöer samt Människor. Motsvarande kataloger under Bildgåtan får vara kvar för bilder man inte kan knyta till landskap.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-13, 21:24
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad bra! Nu får vi hoppas att folk uppmärksammar landskapen, men annars kan man väl be anbytarvärden flytta dem rätt (eller är det du som sköter den uppgiften?)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-13, 21:41
Svar #16

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
De gamla trådarna får nog ligga kvar, men skulle någon ny hamna fel flyttar vi den om vi finner felet. Jag hoppas vi blir några fler moderatorer till hösten. Mejl skickas till Anbytarvärden.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-13, 23:12
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Med all respekt för det jobb som läggs ner; Se på den här bilden:

Föreslår att texten omarbetas och att Landskapsvis på något sätt kommer in under [color=0000ff]Bildgåtan[/color]. Annars tror jag knappast någon hittar rätt  
 
Möjligen har jag föreslaget det tidigare, men gör det i så fall igen: Ta vara på Ann-Maris stora engagemang i bildarbetet!
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-14, 07:55
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Bra förslag, det där med att lägga landskapen under bildgåtan. Jag tror som du att många kanske blir förvirrade och vet inte var de ska ställa frågan eller så uppmärksammar man inte att man ska ställa frågan under Landskap.
 
C-G! Tror du att det går, som Olle föreslår att placera dem under Bildgåtan och låsa de andra två, Människor och Byggnader och miljöer. Dessutom skulle jag tycka att det längst ned under landskapen bör finnas en ytterligare rubrik; Okänt landskap
 
Sedan tycker jag att det inte skulle vara dumt om man uppmanade att skriva orten först i rubriken eller ev efternamn. En bra rubrik gör att man lättare hittar till de orter man är intresserade av, eftersom inläggen sorteras in i bokstavsordning.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 14 augusti, 2008)
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 08:00
Svar #19

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Eftersom folk frågar även om utrikes bilder bör väl Annat land än Sverige också finnas om man låser människor/byggnader för nya inlägg?
 
Säger en som nästan aldrig tittar under de rubrikerna så jag är osäker på om frågor om de amerikanska husen och uniformerna hamnar där eller någon annanstans ...
 
hälsningar,
Eva
 
PS: eftersom det förmodligen rör sig om rätt få bilder och man ofta är osäker så behöver man ju inte lägga upp länder - utan det borde räcka med en formulering typ utanför Sverige.
 
(Meddelandet ändrat av edah den 14 augusti, 2008)

2008-08-14, 08:11
Svar #20

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Namnet Landskapsvis kanske borde ändras till Geografiskt, Topografiskt eller dylikt om vi vill ha med även bilder från utlandet!? Vet inte om Okänt landskap är en bra rubrik då. Kanske Okänd ort och att vi har en kallad Utlandet. Jag funderar också på om vi ska skippa rubriken Bildgåtan och lägga allt direkt under Gamla bilder. Borde nog också höra med Anna-Lena och Daniel om det tror att det är för riskabelt att flytta allt under bildgåtan då där är många poster.
 
Jag ändrar inget än utan låter det här smälta in. Kanske får vi fler synpunkter.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-14, 09:13
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bra Eva att du kommer med detta förslag och även bra att du C-G väntar lite, då det kan komma fler förslag. Jag ställer frågan även i AF, då det kan finnas de som har bra förslag även där.
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 10:26
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ann-Mari, du kan väl vara moderator? Du som har så många bra idéer och härligt engagemang, särskilt för bilder!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-08-14, 10:31
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som jag styr och ställer, vad det gäller fotografier, så är jag väl det redan nu  (inofficiellt)  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 10:54
Svar #24

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Nuvarande struktur
 
Gamla bilder
- Landskapsvis
- - Bilder från Blekinge
- - - Byggnader och miljöer
- - -   Människor
- - osv
- Bildgåtan
- - Byggnader och miljöer
- - Människor
- - Uniformer och medaljer
- - Övrigt
- Foto- och skanningsteknik
- Fotografer och ateljéer
- Fotografier
- Fotografyrket
- Målningar
- Porträttfynd (enskilda bilder)
 
Utkast till ny struktur
 
Gamla bilder
- Geografiskt indelade
- - Blekinge
- - - Byggnader och miljöer
- - - Människor
- - ... osv
- - Okänd ort
- - - Byggnader och miljöer
- - - Människor
- - Utlandet
- - - Byggnader och miljöer
- - - Människor
- Uniformer och medaljer
- Övrigt
- Foto- och skanningsteknik
- Fotografer och ateljéer
- Fotografyrket
- Målningar
- Porträttfynd (enskilda bilder)
 
Trådarna under Fotografier låses alt. flyttas till Övrigt. Antar att allt under Bildgåtan låses för nya trådar. Tror inte någon orkar sortera in allt geografiskt.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-08-14, 11:18
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor funderar på om även uniformer och medaljer ska vara landskapsvis, men är inte de mera av allmän karaktär?
Ann-Mari Bäckman

2008-08-14, 18:38
Svar #26

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ann-Mari,
Jag funderar inte på det längre.
Jag trodde att Du förstod när jag gjorde den rodnande bilden, att det var en dum kommentar av mig.
Hade inte läst på ordentligt  
Hälsn. Eivor

2008-08-14, 20:17
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
Jo, jag förstod, men lade jag inte in detta före din rodnande gube?
 
Jag ville bara att alla synpunkter skulle nå C-G! Därför hade jag så bråttom att lägga in förslaget här.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-08-21, 14:03
Svar #28

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Anledningen till att jag inte ändrat något mer är att Anbytarvärden upplyste mig om att det redan finns en plan för hur Gamla bilder ska struktureras. Planen har jag inte tagit del av än ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-09-01, 15:48
Svar #29

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Jag önskar synpunkter på indelningen under Finland från någon som kan geografien här. Det har kommit synpunkter på dubbla placeringar av diverse Tornio-orter. Ska vi flytta Nedertorneå - Alatornio och Tornio under Lappland till motsvarande grupper under Västerbotten!? Jag behöver konkreta förslag på vad som ska göras. Det skulle nog inte skada med en moderator med god insyn i finsk släktforskning ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna