ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2012  (läst 2401 gånger)

2010-04-23, 10:47
läst 2401 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
När det gäller stora släktdiskussioner eller bilder kan det vara bra, tycker jag, men jag såg ett inlägg häromdagen där det var riktat till en skribent som inte varit med på mycket länge och då tycker jag det är lite överkurs.
 
Eivor

2010-04-23, 11:16
Svar #1

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ju äldre tidsperiod den ursprungliga frågan rör, desto större är sannolikheten att det finns andra som har intresse av ett svar. Och det kan ju vara en definition på en stor släktdiskussion.
//Michael Lundholm

2010-04-23, 11:59
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
När jag plockar fram en gammal bildfråga, så gör jag det för att, det kan finnas ett allmänt intresse för svaret. Jag gör det inte för frågeställarens skull. Naturligtvis kan det vara kul om den personen ser de nytillkomna uppgifterna. Den som vill svara på en fråga, bör väl vara medveten om att det är en gammal fråga och då själv avgöra om han/hon vill lägga ned någon möda på att söka fram uppgifter till den.
 
Det kan ju vara en annan sak om jag själv letar upp en gammal fråga/foto och lägger in de uppgifter jag har, än att som jag gör, plockar fram frågan och lämnar det öppet för vem, som helst att svara på den. Det verkar, som om att man då tycker att det är jag, som är frågeställaren.
 
Jag förstår vad Eivor menar, men om man vill svara på en gammal fråga, kan man ju faktiskt skriva att detta är en gammal fråga, men att det kan vara av allmänt intresse o s v.
Ann-Mari Bäckman

2010-04-23, 23:08
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ann-Mari,
Med risk för att upprepa de kloka svar Du redan fått skriver jag;
Att Du gör ett fint arbete med att plocka fram gamla bildfrågor är bra och värdefullt. Att Du dessutom skulle vara skyldig att kontakta någon finner jag underligt; Som om det inte vore nog med det arbete Du redan gör!  
Om någon är intresserad av vad som händer i det här forumet, bör det vara upp till var och en att själv bevaka det.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-04-24, 10:48
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle!
 
Tack, då kanske jag vågar mig på att plocka fram arkiverade Bildgåtor igen!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-09-20, 22:15
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det inte ovanligt liten aktivitet just nu? 83 sidor, jag har för man att häromdagen var det 135. Är alla lite avslagna efter valdagen, eller vad är orsaken?
Ann-Mari Bäckman

2010-11-09, 20:01
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:58
    • Visa profil
Tråden Källor » CD-skivor » Sveriges befolkning 1880 (efterlysningar) är stängd från och med i dag på förbundets begäran, enligt moderator Jonas Magnusson.
 
Det tycker jag är dumsnålt av förbundet.
 
Jag råkade bli den sista som svarade på en fråga där och jag hade inte ens sökt på förbundets cd, för den har jag inte, utan i folkräkningen 1880 som jag har tillgång till genom Svar-abonnemang och som är precis samma sak som Sveriges befolkning 1880. Man skulle kanske kunna tänka sig en ny tråd: Källor » Databaser » Folkräkningen 1880 (efterlysningar)?  
 
Givetvis kan jag och alla andra fortsätta att vidarebefordra upplysningar ur vilka källor som helst - även cd:n Sveriges befolkning 1880, om man nu har den - under andra rubriker i forumet (så länge uppgifterna inte är olämpliga att publicera av andra skäl).
 
Effekten av den här senaste trådstängningen blir förmodligen bara att färre upptäcker att cd:n finns och att färre därmed köper den. Dumsnålt var ordet.
Hälsar vänligen
Maud

2010-11-09, 21:15
Svar #7

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ja, snålheten bedrar visheten...
 
Här läggs ut uppgifter från SVAR, Genline och Arkiv Digital utan att någon där reagerar.
Det måste vara ett sätt att tvinga alla att köpa CD.skivorna själva.
Jag har samtliga skivor, men kommer inte att köpa fler med den
inställningen.
Många har ju inte råd att köpa dessa eller har andra abonnemang och vill bara dubbelkolla.  
Inte bra...
Eivor

2010-11-09, 22:13
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:58
    • Visa profil
Hur många abonnemang skulle Svar, Genline och AD ha haft om inte Anbytarforum funnits? Hur många cd-skivor skulle förbundet ha fått sälja?
 
Forumet är en gigantisk gratisannons för alla slag av släktforskningstjänster  
och -produkter, varje dag. Det är genom den forskningshjälp som ges i Anbytarforum som kunskap sprids om vilka källor som finns tillgängliga och var. En mycket stor del av dem som börjar med att ställa frågor, inser snart att det är roligare att leta själv och se med egna ögon, ha eget abonnemang på skannade kyrkböcker, egna befolknings- och dödskivor etc.
 
Det där begriper naturligtvis Svar, Genline och AD. Medan släktforskarförbundet tydligen tror sig kunna kränga fler skivor genom att ta bort dem från skyltfönstret och gömma dem under disken ...
Hälsar vänligen
Maud

2010-11-09, 23:16
Svar #9

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Maud!
Jag är ganska ny här på forumet å jag undrar var hittar jag det du beskriver Källor- Cd -Sv bef 1880(efterlys). Vore intresant att kolla var någonstans jag kan läsa om detta.

2010-11-10, 07:47
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:58
    • Visa profil
Gå till Ämnen i menyraden här till vänster, klicka på Källor, o.s.v.
Hälsar vänligen
Maud

2010-11-10, 13:11
Svar #11

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Orsaken till att tråden med efterlysningar från 1880 stängdes var att den inte stämmer med den struktur vi ska ha på Anbytarforum. Om frågorna om en person i stället ställs under den socken där personen levt får de ett allmänt intresse.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

2010-11-10, 13:23
Svar #12

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej  Viktoria (hertiginna av Västergötland  )
 
Då är det fritt fram att lägga ut klipp från alla CD-skivorna, om de ligger under socknar.
Kanske varit bra att hänvisa till det under stängningen, eftersom de flesta säkert tolkat det som Maud och jag gjort.
 
När man svarat med hänvisning till någon CD-skiva, så är det ofta folk som frågar var man kan köpa dessa skivor. Alla läser inte Bokhandelns annonser.
Eivor

2010-11-10, 13:32
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Viktoria!
 
Kommer det att så ske med andra Cd-skivor också? Jag tänker närmast på alla utvandrarfrågor. De skulle ju också kunna ställas i respektive socken personen utvandrade ifrån. I så fall skulle det vara olyckligt, eftersom det finns forskare, som sitter på sådana hjälpmedel, som inte många av oss har och som knappast skulle sitta och genomsöka efter frågor i de olika landskapen.
 
Jag har en känsla av att det är inte alltför många av oss, som har tillgång till 1880-års folkräkning och att dessa, som har det skulle kolla igenom hela AF, för att hjälpa till med svar från skivan, tror jag är uteslutet.  
 
Däremot så skulle läshjälpsfrågor helt klart platsa under socknar, då det kan frågas om namn på orter, som bäst tolkas att kunniga inom det landskapet. Så kanske man slipper opersonliga påpekande av moderator, om att man råkat ställa frågan på fel ställe.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2010-11-10 16:13)
Ann-Mari Bäckman

2010-11-10, 22:54
Svar #14

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Eivor och Ann-Mari!
 
Jag hade säkert själv tolkat meddelandet som ni gjorde. Vi moderatorer är ju ofta ganska gröna på forumet och det är inte alltid vi har fått all bakgrundshistorik till varför det ska vara på det ena eller på det andra sättet och då kan det bli lite tokigt ibland. Men det var helt korrekt skött av Jonas som stängde tråden. Tråden om hur man hanterar skivan är däremot viktig att den får vara kvar.
 
Och ja, det är meningen att det ska vara så med de andra skivorna också. Jag tror inte det blir så stora problem. Då det gäller t ex 1880-års folkräkning har visserligen skivan inte funnits tillgänglig så länge, men uppgifterna har funnits länge att tillgå för dem som har abonnemang hos SVAR.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria i Västergötland

2010-11-11, 20:17
Svar #15

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21964
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 20:58
    • Visa profil
Den förklaringen till trådstängningen övertygar inte mig.  
Jag är nämligen inte grön i Anbytarforum.
Hälsar vänligen
Maud

2010-11-11, 22:50
Svar #16

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Tack Viktoria,
 
Jag har varit med sedan 2000 med ett uppehåll 2009.
Det har varit så att alla frågor om just CD-skivorna, blev stängda på grund av att de troligtvis skulle minska försäljningen.
Men är det tillåtet att göra klipp ur skivorna och lägga ut under andra rubriker? som vi gör med andra operatörer.
 
Eivor

2010-11-12, 09:24
Svar #17

Sten Magnusson

Stängningen av bl.a. Källor » CD-skivor » Sveriges befolkning 1880 (efterlysningar) har möjligen inte något samband med detta?
 
På Rötters Vänners underavdelning Just nu står det bl.a. så här:
Några av förbundet tidigare utgivna register på CD-skivor kommer att bli tillgängliga genom ett inloggningsförfarande.
 
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-11-12, 11:17
Svar #18

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ett tillägg: Sveriges Befolkning 1880 ges ut av SVAR, och är inte en produkt framtagen av Sveriges Släktforskarförbund.
 
Motsvarande uppgifter finns redan att nå genom ett inloggningsförfarande, hos SVAR.

2011-02-11, 17:47
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har lagt ut en Varning för falska mail i . Läs den!
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-12, 11:13
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nu är min VARNING borta då jag lade den under försök.  
Fått en fråga hur mailet såg ut, varför jag lägger in texten nedan.
Bedragarna använder sig tydligen av hotmail och gmail och ändrar bara någon siffra eller bokstav - i detta fall personens fulla namn + en 0:a.
Av erfarenhet vet jag att många har sitt namn i gmail-adressen, men då flera heter samma får man lägga till en siffra eller något för att få kontot ....
 
Texten:
 
I'm writing this with tears in my eyes, I came down here  
to Wales Uk for a short vacation  unfortunately i was  
mugged at the park of the hotel where we stayed,all  
cash,credit card and cell was stolen from me but luckily  
i still have my life and passport.i've been to the  
embassy and the Police here but they're  not helping  
issues at all and my flight leaves today but am having  
problems settling the hotel bills, and the hotel  manager  
won't let me leave until we settle the bills,i'm freaked  
out at the moment.wondering if you could help me  with a  
quick loan,i can pay you back once i get home.
 
Thanks
 
AF-medlemmens namn
 
 
 
 
 
Jag skriver detta med tårar i ögonen, jag kom ner hit  
till Wales Storbritannien för en kortare semester Tyvärr var jag  
rånad på hotellets park där vi bodde, alla  
kontanter, kreditkort och cell var stulen från mig men som tur  
Jag har fortfarande mitt liv och passport.i har varit till  
ambassaden och polisen här men de är inte att hjälpa  
frågor alls och mitt flyg lämnar i dag men jag har  
problem att lösa hotellräkningar, och hotellet chef  
låter mig inte lämna förrän vi lösa räkningar, jag flippade  
ut vid moment.wondering om du kunde hjälpa mig med ett  
snabba lån, kan jag betala tillbaka till dig när jag kommer hem.  
 
Tack
 
AF-medlemmens namn
.......................................................................
 
Man kan ju säga; Ingen är väl så dum så man svarar på detta!? - men jag tycker vi skall rapportera förekomsten, vilket jag därför gör.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-02-12 11:15)
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-12, 12:23
Svar #21

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Olle,
Man får inte heta samma när man har en g-mailadress. Det accepteras inte om namnet redan finns.
Jag har väldigt svårt att förstå hur det skulle fungera rent tekniskt att skicka ett mail med någon annans emailadress?
 
Jag upprepar min undran i Anbytarforum för testinläggen.
 
Varför arkiveras en del inlägg från 2010 när det skall raderas efter en kort tid enligt reglerna?
 
Eivor

2011-02-12, 13:52
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det går alldeles utmärkt för spammare och bedragare att skicka mail med andras mailadress. Min jobbmail utnyttjas konstant till detta, vi måste ha offentliga adresser i staten.

2011-02-12, 18:19
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Eivor,
I det fallet det handlar om var eposten personens namn - med punkt mellan förnamn och efternamn, så som många har det - samt en avslutning med @gmail.com. Vad man gjort var att dessutom lägga till en 0:a till efternamnet. Då är den adressen inte upptagen utan man kan registrera sig för den som vilken annan ny sådan adress som helst - och man får också svaret till sitt gmail-konto.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-02-12, 23:41
Svar #24

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Jaså är det så dom gör ...
Kommer det något från mig med en nolla, så är det inte jag  
Tack för varningen
 
Hälsn. Eivor

2011-02-13, 07:02
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eivor!
 
....Och knappast heller om det är skrivet på engelska till dina svenska vänner.
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2011-02-13, 12:14
Svar #26

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Saken är polisanmäld, jag var nämligen drabbad. Polisen har åtskilliga ärenden på sitt bord angående dessa regelrätta dataintrång.

2012-02-19, 20:20
Svar #27

Utloggad Monika Palmgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 16:50
    • Visa profil
Hej!
Vet inte om jag mejlar rätt, men retar mig på gulliga svarsmejl med innehåll: Hej XY!
Tack för tipset SI OCH SÅ. NN
När man prenumererar på t ex en socken får man dessa innehållslösa mejl då och då, för ofta. Kan ni inte tacka personligen till svararen eller inte alls?
meepa_2000

2012-02-19, 20:26
Svar #28

Utloggad Östen Ek

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2016-11-18, 10:31
    • Visa profil
I min värld är det en självklarhet att man tackar för den hjälp man fått. Nu går ju dessa inlägg också ut som mejl till de som prenumererar på t ex en socken, men det kanske är något man får leva med. Samtidigt är ju ett tack ett bevis på att den som frågat har läst svaret.
 
(Meddelandet ändrat av ostek 2012-02-19 20:41)

2012-02-19, 20:33
Svar #29

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Kan bara instämma med Östen. Ett tack visar både uppskattning för den hjälp man fått samt att man tagit del av svaret. Om dylika innehållslösa inlägg stör dig så får du väl avbryta prenumerationen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna