ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 januari, 2010  (läst 2289 gånger)

2008-05-23, 18:04
läst 2289 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
I den bästa av världar vore det ju naturligt att Förbundets styrelsemedlemmar och då särskilt ordföranden, samt redaktionen och då särskilt redaktören, var de MEST aktiva i Anbytarforum och Rötter av liv och lust och inte på grund av krav! Då skulle vi kanske slippa de flesta av pseudodiskussionerna om avsaknaden av svar och därmed gissningar och kommentarer om vad som möjligen sker eller kan komma att ske.
Varför det inte är så finns det säkert många förklaringar till, men det är bara att beklaga!
 
I den världen är ordföranden aktiv och kommunicerar med medlemmarna och får också uppskattning för det eller åtminstone en bra diskussion om det, som t ex de flesta veckobrev faktiskt gjort, men inga veckobrev skulle självklart heller innehålla direkta otrevligheter och halvkvävda insinuationer överhuvudtaget emot medlemmar och föreningar!
 
I den världen skulle det också vara så att man frågade deltagarna i Anbytarforum och Rötter genom enkäter och öppna nyfikna trevliga och vänliga diskussioner om hur man vill ha det och vilka förändringar som önskas och hur de kan genomföras. Varför så inte sker finns det säkert flera förklaringar till, men det är bara att beklaga!
 
I den världen skulle ekonomiska spörsmål vara klara, tydliga och öppna och helt genomlysta, även när det går dåligt! Varför så inte sker finns det säkert många förklaringar till, men det är bara att beklaga!
 
Att Michael Lundholm som visat vilja till och fört en viss dialog drar sig tillbaka, särskilt med dessa sorgliga motiveringar, kanske det finns fler förklaringar till, men det måste verkligen beklagas!  
 
I den bästa av världar skulle ordet vara fritt och det skulle fungera (annars med moderering av uppenbara lagbrott förstås). Det skulle inte behövas någon förhandscensur för Porträttfynd och resandesläkter och ingen mer årtalscensur än i övriga samhället. Man skulle följa de nya generösa tolkningarna av PUL här. Internet och därmed Rötter och Anbytarforum skulle då också fungera under samma principer och lagar som andra media, vilket det i princip gör på många (de flesta) sajter idag. Varför det inte gör det finns det flera förklaringar till, men det är bara att beklaga!
 
Tack för ordet!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 23 maj, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-05-23, 18:42
Svar #1

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Jag kanske lät lite frän i inlägget 21  maj 12:14 och ber om ursäkt för det Niclas om Du tog det personligt. Vi har väl inte varit inblandade i någon diskussion tidigare, så det var inte direkt riktat till Dig.
Jag tyckte det var roligt att hitta denna Gunmund och blev intresserad när jag såg namnet gunmunsdotter  
i Häktmakardiskussionen. Det var nog mest besvikelse att ingen svarade och förklarade lite om yrket och var denna Gunmunsdotter fanns.
Jag begär absolut inte att någon skall avsätta sin dyrbara tid för att svara mig.
 
Om Ordet är Fritt hade funnits kvar, hade detta inlägg platsat där och inte under Förbundsforum.
Nu har jag bett om ursäkt och lever hädanefter efter principen Själv är bäste dräng  
 Eivor

2008-06-22, 01:51
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Då Niclas är mycket noga med källkritik i forskningen, så förvånar det mig storligen att han är så slarvig med fakta i inledningen på det första inlägget här (den 21/6 kl. 21.46). Det finns nämligen inte ett sant ord i hans beskrivning av orsaken till DI:s ingripande!
 
Efter all den diskussion som förekom om den saken när det var aktuellt för några år sedan, så borde det stå helt klart för alla att det inte förekom någon anmälan mot Anbytarforum! Det var helt andra delar av Släktforskarförbundets verksamhet som anmäldes; DI hittade alltså fel/fel (stryk det som ej önskas) i AF helt på egen hand.
 
Och om någon tycker att den här kommentaren inte hör hemma under den här rubriken, så är jag helt enig; den kan tas bort i samma ögonblick som Niclas lika osanna som onödiga kommentar försvinner ur det inledande inlägget.
 
(För undvikande av missförstånd bör påpekas att jag inte har anmält Släktforskarförbundet till DI för någonting över huvud taget. Jag är 'bara' intresserad av att sanningen kommer fram, och att inga oskyldiga åter igen anklagas för något som de inte har något som helst ansvar för.)
 
(Meddelandet ändrat av jts den 22 juni, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-06-22, 08:29
Svar #3

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Jörgen Tollesson - ständigt kränkt och vill agera Anbytarpolis igen....  
Hur är det nu med Occams rakkniv - nu är du där igen.... som fan läser bibeln... Om du är en sådan petimäter som jag upplever dig så får jag väl utveckla vad jag skrev på andra radens sista stycke.  Det fanns flera orsaker till anmälan till DI. Ett viktigt var att det handlade om nu levande personer som omnämndes på Anbytarforum (och även i resandediskussionerna) och då i förlängningen att PUL inte respekterades. Det fannas även annat som togs upp.
 
Jag har läst anmälan som gjorts till DI och av de tre som gjorts. Nej, du var inte en av dem, om någon trott detta. Jörgen Tollesson är helt oskyldig i anmälan till DI. En av anmälan handlade om en person som ansåg sig ha blivit kränkt av inlägg i diskussioner i Buredebatten och han kom i sin anmälan även in på resandediskussionerna - där han utgav sig oriktigt för att vara representant för flera tusen resanden i sin anmälan och hävdade att det förekom rasism. Av denna och övriga anledningar tog DI en översyn på Anbytarforum och gav rekommendationer till Sveriges släktforskarförbund, som stängde vissa diskussioner, bl a resandeforskningen. Detta är min tolkning av DI:s beslut, men kanske äger herr Tollesson något ad hoc tolkningsföreträde, vad vet jag?
 
 
Jörgen Tollesson, då du inser att kommentarerna, min slutmening i inledningen såväl som dina egna mycket sent klottrade vid tvåtiden inatt, ska tas bort så kan väl DU be Anbytarvärden flytta dem till Förbundsforum - för vad jag förstått  av dina inlägg anorstädes vill du ju att där ska vara mer debatt. Vi kan fortsätta dissekrera frågan där och hädanefter kan du när du blir sugen på resandeforskning och har någon fakta att skriva i diskussionen hålla dig till detta här under.

2008-06-22, 10:00
Svar #4

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck skriver i Anbytarforum: Det har tidigare funnits en diskussion kallat Vidrik och Anna Catharina som för några år sedan kommit att helt försvinna ifrån forumet på grund av tre kränkta svenskars anmälan till Datainspektionen om ditt och datt som de tyckte var fel på Anbytarforum. Då dessa inlägg har relevans för fortsatt utforskning om tidiga resandesläkter i Norge och Sverige så lägger jag in diskussionen här (öppnar den ånyo):    
Eftersom denna del av inlägget och en del av den efterföljande diskussionen inte handlar om resandesläkten Norberg/Nordberg har vissa inlägg flyttats hit till Förbundsforum.

2008-06-22, 10:59
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jörgen, du menar att den första anmälan handlar om befolkningsskivorna. Men var det inte så att Anbytarforum också nämndes i denna anmälan, därför att skivorna hade använts bland annat till att svara fel på en fråga under kändisar? Det har du hela tiden utelämnat (vågar jag säga utan att läsa om hela diskussionen).
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-06-22, 16:49
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag hade fel. Jörgen går med på att Anbytarforum nämns i första anmälan (11 november 2005 - 01:13) efter att någon annan kompletterat med att berätta detta.  inte ett sant ord var väl ändå inte sant.
Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe den 22 juni, 2008)
Olof och Ingrid Bergström

2008-06-23, 09:13
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Nu ska jag skriva något positivt. Det kan väl inte vara anmälarnas fel om helt oskyldiga diskussioner om för längesedan avlidna fortfarande fattas, men det arbetas faktiskt på det hela tiden. Evert Taube har kommit tillbaka, han fattades när jag kollade tidigare i år.
hälsningar Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2008-06-28, 12:15
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Visst är det bra att det blir att fler diskussioner släpps fria, men det skulle ju gå mycket fortare om fler frivilliga krafter fick deltaga i arbetet!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 28 juni, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-24, 07:26
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Upptäckte följande under Anbytarforum » Källor » Militära rullor » Rullor innan 1723 (äldre indelningsverket), där jag själv deltagit i diskussionen.
http://aforum.genealogi.se/front/filindex.htm
 
Min fråga: Är detta en ny funktion? Har den presenterats? Hur är den tänkt att fungera mer generellt, eller är det en engångsföreteelse? Varför ligger den inte i Rötter som andra liknande - Jmfr   http://www.genealogi.se/smalreg1.htm
 
Är dock mycket positiv till att den lagts ut, även om jag inte är riktigt säker på vad den som har upphovsrätten säger, men det är väl kollat ..
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-24, 10:55
Svar #10

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Den sidan tillkom igår just för detta ändamål. Eftersom jag gjorde sidan blev det på samma server som anbytarforum och så får det väl vara tills dess ett nytt Rötter ser dagens ljus. - Niclas har f.ö. själv skickat in pdf-filen och SVAR har nog inget emot dess publicerande.
 
Om det är fler som sitter på dokument av allmänt intresse går det bra att lägga upp dem där också.

2009-02-24, 11:04
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kan man samla dessa länkar på något lätt identifierbart ställe? Det blir svårt att hitta dem i inlägg efter ett tag.

2009-02-24, 11:33
Svar #12

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Man måste noga vara noga med filbeskrivningar under rubriken Blandade filer! Filen SVARs militära rullor före 1723 som ligger där nu är inte själva rullorna, utan ett register till de nämnda rullorna.
 
Tydligare beskrivningar tack!
 
Mvh
 
Jonas

2009-02-24, 11:44
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det finns en länk till den sidan under Nyttiga länkar till vänster. Ska justera beskrivningen vid tillfälle.

2009-02-24, 12:01
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2009-04-15, 21:03
Svar #15

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Just nu finns bara följande landskap i AF. Någon som vet vad som händer?

Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-15, 21:14
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sådant här händer ibland, att landskap saknas. Varför, vet jag inte.
Ann-Mari Bäckman

2009-04-16, 21:35
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Under Småland, Gränna blir det just nu underligt. Mina inlägg visas i översikten men inte det som Ulla Larsson gjort.
Tror jag såg något liknande under Vimmerby...
Är problemet mer allmänt eller - som man säger i Göteborg.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-16, 21:42
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ullas inlägg är från 2006 så det är nog i sin ordning.

2009-04-16, 22:25
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
OK - det missade jag. Ett flyttat inlägg kanske ... Det måste man alltså hålla reda på. Svaret blir därefter - om man missar.  
Hm...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-08-28, 23:59
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad är det som gäller egentligen, när man gör reklam i AF för sina egna eller andras databaser, som är till försäljning? Jag förstår inte varför man tillåter någon att ohejdat göra reklam för sin databas, så fort denne ska lämna ett svar. De uppgifter som finns i databasen, kommer väl ursprungligen från kyrkböckerna och då är det väl irrelevant att nämna databasen, som källa. Det måste väl gå alldeles utmärkt att endast nämna var i kyrkböckerna uppgifterna kommer från.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-08-29, 08:56
Svar #21

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Har du mailat någon moderator om detta? (Om du inte fått någon reaktion kan jag åta mig att lyfta ärendet.)

2009-08-29, 09:06
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tillhör de som anser att det är bra om en databas nämns så man vet att den finns. Det gäller inte minst de databaser som produceras av föreningar och som inneburit stort arbete. Man kan ju tom rent forskningsmässigt nämna om kyrkboken och den bearbetade databasen har olika uppgifter (bägge bör naämnas som källa i detta fall) Men det är minst sagt att gå över gränsen med detta tjat om den förträffliga databasen. När dessutom alla diskussioner, som sker i bästa forskningssyfte, riskerar att trappas upp till gräl och de som ifrågasätter eller kommenterar löper uppenbar risk för att bli förlöjligade på en privat hemsida, då har det gått för långt.
Som ett inlägg under Ångermanland idag så väl visar så är det en enorm makt att sitta på en stor databas, då verkar det som att vilka beteenden som helst sanktioneras.

2009-08-29, 09:58
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har raderat texten, då jag känner att jag orkar inte engagera mig i det här mer.
 
(Meddelandet ändrat av ines 2009-08-29 13:08)
Ann-Mari Bäckman

2009-08-29, 10:05
Svar #24

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Skicka ett mail till mig med lite exempel så skall jag titta på det, och se om det går att bolla vidare.

2009-09-02, 12:34
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Som föreningsmedlem har man möjlighet att läsa och diskutera här. Är inte det bättre att utnyttja det, än att framföra negativa åsikter om andra släktforskare på sin hemsida. Då har vi möjlighet att bemöta anklagelserna och påståendena.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines 2009-09-02 16:44)
Ann-Mari Bäckman

2009-09-02, 20:16
Svar #26

Utloggad Moderator Bohuslän

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
På förekommen anledning kan jag meddela att jag inte lämnar ut mail till andra användare, bara för att de misstänker att de handlar om eventuella övertramp dessa gjort. Jag rekommenderar den som känner på sig att han eller hon skrivit olämpliga inlägg själv letar upp dessa och vid behov postar ursäkter, eller, om det är grova övertramp, ber någon moderator att radera dessa inlägg.
 
I övrigt vill jag påminna om forumets ordningsregler:
 
Oförskämdheter, förolämpningar och personangrepp hör inte hemma på Anbytarforum. Även om du inte delar en skribents åsikter och idéer ska du alltid visa hänsyn och respekt.
 
Detta är överhuvudtaget en bra regel att tänka på, var man än skriver på nätet.

2009-12-21, 16:54
Svar #27

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Marqvard, von (introd. adel) 25 inlägg på endast lite drygt 4 timmar idag torde väl vara något av ett rekord.

2009-12-22, 08:05
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2010-01-11, 20:49
Svar #29

Utloggad Britt-Marie Nordin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3281
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 14:22
    • Visa profil
Hej!
Igår 11 jan kl 19.23 ställde jag en fråga under Resandesläkter, Bern.
Denna har ännu inte kommit upp.
Tittar man på Nytt senaste 3 dygn, så finns den med där, men inte varit uppe under Nytt senaste dygn eller under Ämnen, Resandesläkter.
Vad beror det på?
Hälsningar
Britt-Marie Nordin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna