ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 mars, 2009  (läst 3616 gånger)

2009-03-11, 15:40
läst 3616 gånger

Lotta Nordin

Jag tänkte inte på att det kan misstolkas när jag skev -:00. Det jag avsåg var alltså att det står 00 under öre och inte något under kronor.  
Men eftersom det förekommer olika summor på inbetalningskorten så tycker man ju att det borde finnas någon tanke bakom. Vilken den nu än är...? Det kan ju inte vara så att vi är en del som får välja hur mycket vi vill betala, medan andra måste hålla sig till ett bestämt belopp, t.ex. Eva enligt inlägg ovan.

2009-03-11, 22:23
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Antagligen tycker inte e-plusgiro om ifall man fyller i de 100 kronorna själv. Detta är ju ett speciellt plusgironummer för OCR-läsning. Det vore intressant att höra om det går bra, vet från andra ställen att det inte gick att göra så (fylla i ett annat belopp än det förtryckta).

2009-03-11, 22:54
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det går nog inte att ändra ett redan förtryckt belopp. Men om beloppsrutan är tom är rimligen tanken att man själv ska fylla i det belopp man vill betala. Skatteverket trycker ut sådana inbetalningskort, bl.a. kommer de tillsammans med deklarationsblanketten. Jag får också förtryckta inbetalningskort utan belopp varje månad för mitt kreditkort. Men eftersom jag betalar via internet, har jag inte testat att använda OCR-inbetalningskortet.

2009-03-11, 23:33
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
På min inbetalningskort som inte har belopp finns inga OCRnummer angivna, så min tolkning är att de inte ska användas, speciellt som det helt klart står Belopp (får inte ändras) ovanför raden med 00 öre

2009-03-11, 23:43
Svar #4

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Huruvida man kan ändra på beloppet beror på mottageren, om man valt att mjuk- eller hårdkoda OCR-numrena. Vissa har det, andra inte, men även hos dem som har hårdkodade slinker felaktiga betalningar igenom.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-03-11, 23:46
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Nu har spekulationerna om hur inbetalningskorten ska tolkas och användas pågått i över ett dygn här.
 
Tänk vad lätt detta mysterium kunde ha lösts om bara någon ansvarig från Förbundet kunde ha hoppat in här och skingrat dimmorna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-11, 23:48
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Nej, finns det inget OCR-nummer (det hade jag inte uppfattat av ovanstående diskussioner), då får man nog anse inbetalningskortet som makulerat från början.
 
Men när jag läser dina rader, Mats, drar jag mig till minnes hur det var för ett år sen. Då fick jag ett nollat inbetalningskort för Rötters Vänner och funderade om jag skulle kunna betala via internet med samma OCR som 2007. För inbetalningskortet saknade OCR, precis som ditt gör i år. Men jag valde trots allt att använda det manuella plusgirokontot.
 
Mvh
Ingegerd

2009-03-12, 00:21
Svar #7

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
... eller slå en signal till förbundexpeditionen så kanske dimmorna hade skingrats på ett ögonblick.

2009-03-12, 00:35
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Många ögonblick blir det om alla som undrar ska ringa förbundskansliet; och en icke ringa del av de två timmarna tre dagar i veckan som växeln är öppen går i så fall åt till dimmoskingring...
 
Nog finns det väl något för båda parter smidigare sätt att lämna information?
 
Jag tänkte ju närmast att det kanske fanns någon i förbundsledningen som följde med i vad som skrivs i Förbundsforum och också råkade veta vad som gäller - och då kunde skriva en rad när han/hon ändå hade vägarna förbi.
 
Men det allra smidigaste vore naturligtvis att lämna ordentlig information redan från början, så att vi slapp den årliga fakturafarsen...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 12 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-12, 06:33
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tänk, för en gångs skull håller jag fullständigt med dig Jörgen  
(och inte skäms jag ett dugg heller)
 
Men vi kan alltid ta upp saken med våra föreningar, som i sin tur kan ta upp saken med förbundsstyrelsen. Det lär väl ta några månader, under tiden får vi kanske skriva gratis på AF?

2009-03-12, 08:01
Svar #10

Utloggad Ann-Britt Ahlström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 638
  • Senast inloggad: 2012-03-10, 15:49
    • Visa profil
Vet inte om det har någon betydelse, men min förra faktura var en e-faktura. Det kanske är så att vi som fått en nollad faktura i år får en e-faktura i stället?

2009-03-12, 11:42
Svar #11

Utloggad Barbro Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2018-03-05, 11:58
    • Visa profil
Mitt inbetalningskort ser OK ut men efter att ha läst här blir jag tveksam till att just nu betala det frivilliga beloppet. Jag väntar nog lite tills dimmorna klarnat.
 
Vi som är tveksamma eller har funderingar kan ju skicka ett mejl, här är adressen, info@genealogi.se

2009-03-12, 15:51
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har blivit ombedd att lägga ut nya grafer över antal inlägg och unika skribenter, som fortsättning från de som senast lades ut 9 februari (se äldre inlägg).
 
Dessa grafer avser inlägg t o m igår, och innehåller alltså inte det som kommit hittills idag.
 
Antalet inlägg har kommit ned lite sedan den stora aktiviteten i jul/nyår och januari. Staplarna är exklusive inlägg gjorda av moderatorer.

 
Så här aktiva har modsen varit (alltså det antal som inte är med i första grafen):
 
 
Antalet unika skribenter är ganska stabilt. Även här har moderatorerna tagits bort (senaste veckan var 11 mods aktiva, och veckan innan 6, dessförinnan fanns dom inte).

2009-03-12, 16:17
Svar #13

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Om inbetalningskorten:
 
De allra flesta brukar betala Årsboken, Släkthistoriskt Forum (SHF) och Rötters Vänner kalenderår och brukar under årets första månader få tre inbet kort. Så har också de allra flesta fått i år, dock något försenat p.g.a. några mindre svårigheter att konvertera alla adressuppgifterna från den gamla accessdatabasen till det nya prenumerationsregistret.
 
Alla som däremot inte har betalat (prenumererat) kalendår - de kommer att få ett inbet kort för respektive produkt när respektive prenumeration/betalning är på väg att löpa ut.
 
Alla som har fått 0 kr för Rötters vänner (eller SHF) betalade inte under januari/februari/mars 2008. Det kommer alltså ett nytt inbet kort när tiden är på väg att löpa ut. Står det 0 kr på inbet kortet ska det inte användas. Det hade varit tydligare om det på inbet kortet hade stått makulerad istället för 0 kr. Det har vi lärt oss till nästa gång!
 
Varför skickades det då ut ett inbetalningskort som inte var aktuellt? När vi gör det här stora årsutskickat görs arbetet av vårt tryckeri och det blir helt enkelt billigare att göra på det här viset (10 000-tals kr). Men, som sagt, nästa år står det makulerad på kortet.
 
Förbundets nya prenumerationsregister är nu i gång och det kommer att ske utskick varje månad allt eftersom prenumerationer löper ut.
 
Vårt kansli svarar på alla frågor du har om prenumertioner eller Rötters vänner, ring eller maila, så får du svar på dina frågor.
 
Rötters vänner och användarkonto:
Alla som är röttervänner har möjlighet att öppna ett användarkonto. Du som var röttervän och öppnade ett konto under första kvartalet 2008 förlänger det med automatik om du betalar till Rötters vänner med det inbet kort som du har fått. Ingen avregistreras från sitt användarkonto förrän vi har noterat i april månad att du inte har betalat.
 
Utvärdering av användarkonto och 100 kr:
En grupp har börjat arbeta med den frågan. Gruppen består av både föreningsrepresentanter och användarrepresentanter. Mera information kommer på Rötter.

2009-03-12, 16:31
Svar #14

Lotta Nordin

Barbro,
Du skriver:
Alla som har fått 0 kr för Rötters vänner (eller SHF) betalade inte under januari/februari/mars 2008. Det kommer alltså ett nytt inbet kort när tiden är på väg att löpa ut.
 
Jag har fått ett inbetalningskort med 00 öre förtryckt för Rötters Vänner, och jag betalade (som jag skrev ovan) 3 mars 2008. Tiden är alltså inte på väg att löpa ut, den har löpt ut. På det nya inbetalningskortet för ShF står rätt summa, inte 00 öre, trots att jag betalade den samma datum, 2008-03-03.

2009-03-12, 18:10
Svar #15

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Lotta; du kommer att få ett nytt inbet kort inom två veckor. Det är en text som ska rättas till.
Vårt prenumerationsregister är nytt - vi ber om Ert tålamod.
När vi kommer över den här tröskeln kommer det nya prenumerationsprogrammet göra administrationen effektiv och därmed arbetsbesparande.

2009-03-12, 19:15
Svar #16

Lotta Nordin

Det är ingen fara med mig, jag väntar så gärna.  
 
Informationen du gett oss här, Barbro, kanske borde publiceras lite mer lättillgängligt? Det är väl bara en bråkdel av alla nuvarande - och eventuellt blivande - Rötter-vänner som kan läsa vad som skrivs i Förbundsforum.

2009-03-13, 08:12
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jobbar gruppen som skall utvärdera avgiften på AF också med delfrågan om moderatorer skall behöva betala för att gratis få hjälpa Förbundet med AF? Om avgiften behålls, och systemet med frivilliga, ideelt arbetande moderatorer likaså, så kan det vara värt att överväga om inte åtminstone dessa skall få gratis användarkonton som tack för sin insats.

2009-03-13, 12:02
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders R.
 
Bra förslag. Nu har inte de anställda tid att gå in här och läsa. Så om du vill att detta förslag skall tas i beaktande ska du vända dig till Kansliet.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-13, 15:43
Svar #19

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt uppgift på Ordförandelistan så vill Utvärderingsgruppen gärna ha synpunkter på rottervan@genealogi.se  Några svar på inlägg där utlovas inte, men däremot att alla mail ska läsas och beaktas.

2009-03-13, 15:56
Svar #20

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Förtydligande: Uppgiften lämnades på ordförandelistan igårkväll (i ett sammanhang), och ska enligt den information som lämnades då följas av att information även ges på FörbundsForum och Rötter under dagen idag.
 
Hälsningar,
Eva

2009-03-13, 16:04
Svar #21

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om denna utvärderingsgrupp skriver Barbro så här (ovan, i går klockan 16.17):
 
Gruppen består av både föreningsrepresentanter och användarrepresentanter. Mera information kommer på Rötter.
 
Jag utgår ifrån att det i denna kommande information ingår upplysning om vilka som av förbundsstyrelsen har utsetts att representera oss...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-13, 16:45
Svar #22

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jag utgår ifrån att det i denna kommande information ingår upplysning om vilka som av förbundsstyrelsen har utsetts att representera oss...
 
Vad innebär oss i inlägget ovan?

2009-03-13, 17:04
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det syftar naturligtvis på dem som, enligt citatet i stycket innan, ska ha representanter i gruppen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-13, 20:13
Svar #24

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 614
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:03
    • Visa profil
Jag hoppas avgiften tas bort. Jag är en alltmer sällsynt besökare på Rötter tack vare denna. Det är inte precis roligt att inte kunna svara på de frågor som man vet man kan svara på under efterlysningarna. Vad är det för roligta att bara läsa, man vill vara aktiv också.
May the Force be with you.

2009-03-13, 21:54
Svar #25

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Enligt tidigare beslut ska avgiften för att kunna skriva på Anbytarforum utvärderas. En arbetsgrupp finns nu med Eva Dahlberg, Jönköping, som sammankallande.
 
Vi vill gärna ha dina synpunkter!
 
Som en del av de besparingar som behövde göras inom Släktforskarförbundet beslutade förbundsstyrelsen 2007 när det gäller Anbytarforum att det obligatoriska användarkonto som infördes också skulle vara avgiftsbelagt med 100 kr för 12 månader. Denna avgift hanteras genom det belopp som man betalar som ”bidragsgivare” till Rötters Vänner.
 
I samband med beslutet bestämdes att avgiftsbeläggningen och dess effekter skulle utvärderas efter ett år. En grupp har nu fått detta uppdrag, vilket ska redovisas till förbundsstyrelsen den 20 april 2009.
 
Användarkonto för FörbundsForum är dock kostnadsfritt sedan maj 2008.
 
Sammankallande: Eva Dahlberg, Jönköping
 
Medlemmar i gruppen (de med föreningstillhörighet angiven är nominerade från medlemsföreningar): Mats Ahlgren (Genealogiska Föreningen), Ingegerd Johansson, Bengt Karlsson (Föreningen DIS), Bo Persson samt från Förbundet Anna-Lena Hultman.
 
Vi i gruppen tar gärna emot era synpunkter och vi har för det ändamålet en e-postadress rottervan@genealogi.se till vårt förfogande. Vi vill gärna ha in synpunkter på avgiftsbeläggningen av Anbytarforum och på Rötters Vänner som underlag i arbetet. Vi kan inte ta på oss att besvara de enskilda e-brev med kommentarer som kommer in, men vi kommer att ta vara på synpunkterna i arbetet. Vi är tacksamma om all kontakt med gruppen i denna fråga sker på den ovan nämnda adressen.

2009-03-13, 22:08
Svar #26

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Jörgen, naturligtvis begriper jag att Du syftar på det, men jag begriper inte hur man kan sätta deltagarna i utvärderingsgruppen i något slags motsatsförhållande som sker när Du skriver oss. Det är inte frågan om ett Vi och Dem!
 
Barbro och förbundsstyrelsen är vald av oss och har vårt mandat att göra det jobb de gör. De har utifrån det mandatet samlat en grupp kunniga människor för att göra en utvärdering som vi beslutade om på vår förbundsstämma*. Har Du åsikter om vad gruppen kommit fram till kan du framföra dina synpunkter när det är offentliggjort. Är Du missnöjd med vilka som ingick i gruppen eller vad de kom fram till kan Du motionera om förändringar i förbundsstyrelsen i de föreningar Du är medlem i, men den biten kan Du naturligtvis.
 
Att hela tiden på offentlig plats hålla på och ifrågasätta allt det som sker i den demokratiska process som SSF är liknar bara någon slags form av rättshaveri. Du har en hel del vettiga åsikter och jag har inget problem med att du aggiterar för dem, men snälla du för debatten på ett sakligt och framför allt konstruktivt sätt.
 
*Om beslutet togs på en förbundsstämma eller om det är ett styrelsebeslut är jag inte säker på, men det är av mindre vikt.
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 13 mars, 2009)

2009-03-13, 22:13
Svar #27

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Barbos inlägg rätar ut mitt frågetecken och klargör att det var förbundsstyrelsen som beslutade om utvärdering efter ett år. Men det har som sagt mindre betydelse för sakfrågan.

2009-03-13, 23:10
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jonas, om du ska kommentera det som jag skriver och menar, så kommentera det som jag verkligen skriver och menar - inte det som du själv påstår att jag skriver och menar!
 
När du dessutom talar om rättshaveri på grund av dessa dina egna fantasier, så är måttet mer än rågat! Vet hut!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-14, 00:27
Svar #29

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Om jag har läst in något i din formulering om representantskap som inte stämmer är inte jag sämre än att jag kan backa i den frågan, och då givetvis även be om ursäkt.
 
När det gäller ditt skoningslösa ifrågasättande av allt som rör SSF's aggeranden vidhåller jag att ditt sätt att argumentera för det du tror på, eller snarare emot det du inte tror på, inte kan leda till något konstruktivt och därmed inte heller till någon förbättring. Om man tittar på dina inlägg i FF så raljerar du friskt och majoriteten av inläggen har en negativ och bitter underton. Det är inte några fantasier från min sida. Jag tror många är trötta på att så fort något är på tapeten är Jörgen där och emfaserar det som gått fel, hur litet det än är. Lägg istället krutet på att övertyga folk om att det du förordar är bra så kanske en förändring i den riktning du vill kan komma till stånd.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna