ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009  (läst 2341 gånger)

2009-02-11, 06:44
läst 2341 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Dert hade jag inte reflekterat över tidigare, det gör ju att det känns fel på ett ytterligare och, för förbundets del, ett allvarligare plan. Borde inte detta kunna ge problem med skattmasen om det skulle bli en granskning? Hur skulle det i så fall påverka förbundets ekonomi?

2009-02-11, 07:52
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, jag har inte haft för avsikt att kritisera dig!

2009-02-11, 07:58
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ann-Mari, vi har alla olika uppfattning om vad som är tråkigt, själv tycker jag den enorma databank som finns är mer intressant än andra delar (håller med Leif om vikten av att söka mer - många startar parallelltrådar utan att söka). Men denna diskussionstråd handlar om avgiftsfinansieringen.
 
Hälsningar,
Eva

2009-02-11, 07:59
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nog är det lite töntigt att kalla avgiften för frivillig och betona det så hårt. Det är en medlemsavgift, är man medlem i Rötters Vänner så får man skriva på AF, varken mer eller mindre. Sedan får man väl hoppas att det alltid i Sverige är frivilligt att gå med i en förening eller liknande.

2009-02-11, 08:11
Svar #4

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Barbro, tack för förtydligandet av beskedet på Rötter om att inbetalningskorten kommer, jag tolkar det som att mitt användarkonto som betalts idag för 12 månader sedan () därmed får respit tills jag fått inbetalningskortet  
 
Den text som lades ut på FörbundsNytt för ett år sedan, den 6 februari 2008 innehåller följande bekrivning Sedan nyöppnandet den 1 december 2007 är Användarkonto obligatoriskt på Anbytarforum. Från och med den 1 februari 2008 är användarkontot avgiftsbelagt och kostar 100 kronor för 12 månader. När betalningen skett räknas man som Röttervän och får de övriga förmåner som Röttervänner har. och i informationssidan om användarkontona  här står I god tid innan 12-månadersperioden är slut kommer Du att få en faktura per epost för nästkommande 12-månadersperiod. Om Du inte betalar innan den förfaller kommer Ditt användarkonto att upphöra.
 
Med förseningen pga av nya adressregistret så blir det ju ett vakuum nu som gör att man ställer frågor om inbetalningskortet om man vet att det gått 12 månader sedan man betalt senast, det är därför jag insisterat. Men jag förutsätter nu att jag inte dessutom får en epostfaktura, utan enbart den med alla tre inbetalningskorten (med RöttersVänner, ShF och Årsboken).
 
Eftersom det annonserats på olika håll så är vi många som vet att det finns beslut på att avgiftsbeläggningen ska utvärderas, och att förbundsstyrelsen har sökt få ihop en grupp som ännu inte börjat arbeta. Det är fråga som också är intressant i sig, att det varit svårt att få ihop en sådan.
 
Jag har för övrigt inget emot att betala en avgift för ett år till Rötters Vänner, för bland annat ett användarkonto, oavsett vad som eventuellt händer med avgiften under det året.
 
Hälsningar från gammal röttervän ;-)
/Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 11 februari, 2009)

2009-02-11, 08:58
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Eva!
 
Det blir lite knepigt att bara rycka ut detta, som handlar om AF:s innehåll, så jag svarar dig här.
 
Jag förnekar inte databankens värde, utan att jag fick den uppfattningen att AF:s främsta uppgift var att det skulle vara en databank och det är det jag tycker är tråkigt=ledsamt, för jag vill att AF ska bestå av ett mångfald av rubriker, som gör att man tycker det är trevligt att besöka hemsidan. Speciellt då andra fora dyker upp och konkurerar om popularitet. Skulle AF:s främsta värde vara dess databank, ja då behöver man ju inte betala 100 kr, för uppgifter kan man ju leta gratis. Det är nog inte endast databanken, som kan locka nya användare eller göra så att gamla användare återvänder, lika lite som om AF bara skulle bestå av Bildgåtan ;-).
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-02-11, 15:12
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om hundralappen är en medlemsavgift i föreningen Rötters Vänner, när och av vilka grundades i så fall den föreningen? Var kan man läsa denna förenings stadgar? Vilka sitter i styrelsen, och när hölls det årsmöte som valde dem?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-11, 15:15
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det är inte en förening, se FörbundsNytt den 6 februari 2008, Rötters Vänner skall inte ses som en förening eller gruppering, utan endast som ett sätt för användarna att stödja den utmärkta och oumbärliga resurs som Rötter är, och skapa förutsättningar för fortsatt utveckling och nytt och spännande material i form av databaser, digitala bilder, sökmöjligheter o.s.v..
 
Hälsningar,
Eva

2009-02-11, 15:31
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag tänkte väl det!  
 
Användarkontot ingår väl i o.s.v., antar jag...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-11, 20:07
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Efter Eva's uttömmande beskrivning (med hjälp av Förbundets egen text)att Användarkonto kräver betalning så undrar jag hur det går ihop med uppgiften att den är frivillig och bara avser att man blir Röttervän?  
 
Det saknas all form av logik i resonemanget att det bara finns en frivillig avgift som är obligatorisk för att få användarkonto. Det vore betydligt mer rakryggat att skilja på Rötters vänner, som åtminstone tidigare var ett sätt att solidarisera sig med utvecklingen av hela Rötter (men hit har inget gått de senaste åren) och kravet på avgift för användarkonto. Första steget i rätt riktning togs när Förbundsforum avgiftades, nu är det dags för nästa. Gör Rötters vänner till vad det var och släpp användarkontot fritt.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 11 februari, 2009)

2009-02-15, 10:17
Svar #10

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Instämmer med Mats!
 
(Meddelandet ändrat av simson den 15 februari, 2009)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-10, 19:35
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Idag fick jag mina inbetalningskort, och det är ser rätt ut nu eftersom det bara är årsboken som är bunden till detta tillfälle. Varken Släkthistoriskt forum eller Rötters Vänner är ju knuten till betalning vid årskskifte, det är ju löpande 12 månadersperioder. Är bara lite fundersam på att det står att jag redan betalt för 2009, och det stämmer för tidningen men ...

2009-03-10, 19:49
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Vad bra att det är fler som är tveksam. Det står att om det står 0 kr har man redan betalt. Nu står det så här på mitt inbet.kort ...kr 0 öre. Betyder det att jag betalt eller har man börjat med ett frivilligt belopp, som Rötters vänner? Jag har inte betalt för 2009.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-10, 20:22
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
På mina som också kom idag står det korrekta belopp, dvs. 215 - 100 - 210, så det har gått ut korrekta inbetalningskort (jag har alltid betalt alla under första kvartalet, och har avvaktat inebtalningskorten).  
 
Däremot så undrar jag ju förstås över det där med de 12 månaderna för Användarkontot, eftersom det imorgon är tretton månader sedan jag senst betalde (se ovan måndagen 09 februari 2009 - 08:56) och mina inbetalningskort kom idag. När förväntas jag betala för att inte stängas av? Det kanske räcker med månadsskiftet, med övriga räkningar?
 
Jag avser inte att tjata, det är otydlighet i information som blir förvirrande.
Att det f.n. också är en följd av den frivilliga RöttersVänner-avgiften att man får det nödvändiga obligatoriska användarkontot framgår tyvärr inte heller av informationen som följde med inetalningskorten.
 
hälsningar,
Eva

2009-03-10, 20:39
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Nu hamnar jag lite vid sidan om, men det beror på inbetalningskorten. Där står  Släktforskarnas årsbok är det enda forum som finns för längre och mer djuplodande artiklar om släktforskning och angränsande ämnen
 
Det uttalandet bestrider jag starkt, det är inte korrekt.   Jag hävdar att Släkt och Hävd, som Genealogiska Föreningen ger ut, är ett minsta lika bra forum som årsboken (som inte alls är dålig, det säger jag inte, men den är inte den enda)

2009-03-10, 20:52
Svar #15

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Visst har du rätt Mats; men av fel orsak. Släkt och Hävd ges ju inte ut längre; med undantag för jubiléumsskriften 2008 som Lars-Olf Skoglund och jag var redaktörer för.  Däremot ges ju Svensk Genealogisk Tidskrift ut. Nästa nummer (2008:2) är i distribution senast under april månad.
//Michael Lundholm

2009-03-10, 21:02
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och där har du fel, Michael, för det kommer mera, mycket tack vare din insats.
 Kolla http://www.genealogi.net/soh2009.html
 
(Meddelandet ändrat av mats den 10 mars, 2009)

2009-03-10, 21:15
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det var en nyhet för mig. Det är utmärkt att GF börjar ge ut SoH igen.
//Michael Lundholm

2009-03-10, 21:40
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Mina inbetalningskort var också helt rätt. Jag har liksom Eva alltid betalt alla tre under första kvartalet. Eftersom jag hittade Rötter i januari 2003 och direkt bestämde mig för att beställa årsboken och prenumerera på tidskriften + stödja Rötters Vänner, vet jag med bestämdhet att allt förfaller till betalning vid årsskiftet för min del.
 
Eva, jag tror nog att vi kan vänta med betalningen till nästa månadsskifte.
 
Avgiften till Rötters Vänner borde väl, eftersom den också är en ifrågasatt obligatorisk avgift, inte förfalla till betalning förrän det blir klart om obligatoriet blir kvar eller ej. Fast vi hör ju båda till dem som betalar av fri vilja!

2009-03-11, 07:38
Svar #19

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Återigen sitter jag med flera inbetalningskort från Släktforskarförbundet och undrar vad man vill ha betalt för, jag har varje år haft problem med att komma underfund med vad som är frivilligt och vad som är tvång för att få använda Anbytarforum
 
Jag blir ju inte klokare den här gången. Årsbokens förträfflighet och innehåll ägnas över halva sidan, tidningen får en mindre presentation men det framgår ändå tydligt att jag köper något.
 
MEN Tänk även på Rötters Vänner  ....... Du kan stödja Rötter med ett frivilligt bidrag om 100 kr för 12 månader.
 
Jaha - det är klart att jag kan stödja något MEN är det detta som är villkoret för att jag skall få skriva på Anbytarforum eller kommer det ett annat inbetalningskort för det?

2009-03-11, 07:43
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är klart att det borde kallas medlemsavgift för Rötters Vänner och ger rätt att skriva på AF (dvs medlemskap i AFs forum). Men då faller den ofta uttryckta tanken att det är bara föreningar som kan vara medlemmar i förbundet och dess fora, inte personer. Därför antar jag att man har den ologiska konstruktionen på inbetalningskortet.

2009-03-11, 07:46
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om det står 100 kr förtryckt på vissa, så kan man undra varför jag får välja själv mitt belopp. Kanske att jag har fribiljett, för att jag är så emot detta obligatoriska s k Rötter vänskap för att skriva.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-11, 09:23
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
Om det inte finns belopp förtryckt så har du redan betalt, enligt den info som medföljer.
 
Nu kan det nog vara så att de som har en annan betalningspriod för tidning eller kostnaden för anbytarforumkonto får en ny faktura/inbetalningskort vid ett senare tillfälle, på annat sätt kan jag inte förstå upplägget, även om inget står om det.
 
Varken tidningen eller anbytarforumkostnaden löper ju per kalenderår numera utan i rullande 12 månadersperioder, som ju då är avhängigt när man betalade avgiften första gången.

2009-03-11, 09:29
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack Mats!
 
Då väntar jag med att betala tills det är dags! Fast det måste ju kosta ofantligt att skicka dessa dubbelposter. Om nu inte tidningen löper per kalenderår, har man ju kunnat vänta med att komma med erbjudandet i samband med inbetalningskortet till AF.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-11, 09:49
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har också fått alla inbetalningskort med korrekt ifyllda siffror. Men vad gäller egentligen för Rötters Vänner? Det finns ingen som helst information vare sig på informationsbladet eller på avin att denna frivilliga avgift är en förutsättning för anbytarkontot. Är det så att man avvaktar, som Ingegerd är inne på, hur utvärderingen blir och fram tills dess inte kommer stänga några konton?
 
Jag är nog personligen böjd att inte betala detta förrän vi vet att denna avgift verkligen kommer att permanentas och gälla i ett år framåt. Mycket talar väl för att den tas bort. En annan fråga är väl om vi som jobbar ideellt med Anbytarforum som moderatorer verkligen ska betala för det nöjet!

2009-03-11, 10:27
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det där med medlemsavgift har redan klarats av lite högre upp på den här sidan (se inlägget den 11/2 2009 klockan 07.59 samt svaren samma dag klockan 15.12, 15.15 och 15.31).
 
Och vad som egentligen gäller beträffande det frivilliga bidraget och användarkontot framgår av inläggen den 10/2 2009 klockan 23.17 och 23.30.
 
Eftersom man trixar på det viset med det frivilliga bidraget, så kommer man naturligtvis inte att avvakta ett stämmobeslut om användarkontoavgiften i höst innan kunderna måste betala. Det är ju ingen kontoavgift som vi icke-kunder betalar...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 11 mars, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-11, 11:22
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om man är motståndare till den frivilliga avgiften till Rötters Vänner, som man måste betala för att få skriva på AF, så kan det ju vara läge att se till att den egna föreningen skickar in en motion om detta till Förbundet före 15/4. Förra året var det 6-7 föreningar som gjorde det, och jag hoppas det blir fler i år.

2009-03-11, 11:45
Svar #27

Lotta Nordin

Från dom företag jag verkligen är kund hos, och föreningar jag är medlem i, brukar jag få faktura och/eller inbetalningskort i god tid innan förfallodagen. Igår fick jag från Sveriges Släktforskarförbund tre inbetalningskort där avgiften (och OCR-nummer) för årsboken och tidningen är ifyllda. På det tredje som gäller den frivilliga avgiften till Rötters Vänner står att avgiften (inget OCR-nummer angivet) är -:00, och det bör alltså innebära att jag har betalat för 2009, åtminstone om jag tolkar uppgiften på det bifogade informationsbladet korrekt.
Dock är det så att jag inte har betalat den frivilliga obligatoriska avgiften för 2009 och det är mer än 12 månader sedan jag betalade senast, 2008-03-03.
Hoppas förbundet att (åtminstone somliga) ska glömma att betala i tid så att man kan skicka en faktura med krav på dröjsmålsavgift? Det gjordes ju ett försök med det förra året....

2009-03-11, 13:43
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Elisabeth!
 
Ja, man får väl även i år påminna om denna motion till föreningarna.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-11, 15:14
Svar #29

Utloggad Sonja Vikman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 13:11
  • Sonja Vikman
    • Visa profil
På min talong för det frivilliga bidraget till Rötters Vänner står det inte -:00 kronor. Där står 00 öre och inget under kronor. D v s att jag själv får fylla i de frivilliga kronorna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna