ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2009  (läst 2679 gånger)

2009-02-08, 19:06
läst 2679 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den sista stapeln avser inte full vecka (enligt Anders) så nedgången är inte lika dramatisk som den kan se ut, just nu så är det en bit över 1900 inlägg som det torde stå, om min beräkning stämmer.
 
Jag tror som Anders, att det sker en korsbefruktning mellan vissa forum, samtidigt som det blir fler och fler som upptäcker möjligheten att släktforska via nätet

2009-02-08, 20:13
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En undran är ju om man får ett inbetalningskort för det nya året? Hittills har jag inte sett till något sådant, och jag tror att jag betalade i början av 2008.

2009-02-08, 20:16
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag fick inbetalningskortet via mejl i slutet av förra året..

2009-02-08, 20:31
Svar #3

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag trodde nog de konkurrerande forumen skulle ha tagit lite marknadsandelar på Anbytarforums bekostnad, och fortfarande så tror jag nog att så kommer att ske om inget görs på avgiftsfronten.  
 
Själv använder jag numera andra forum för att hjälpa/få hjälp med släktforskningen men Anbytarforum har ju en fördel av att det finns så mycket information lagrad i alla gjorda inlägg. Det finns ju en stor nackdel med att splittra informationsmängden på många forum och det är ju det att med information så är det så att 1+1 blir 3. Två små pusselbitar med information kan lösa ett helt pussel om man har tur, och chansen att sådant sker minskar ju om informationen decentraliseras.  
Jag tycker att det är Sveriges Släktforskarförbund  förbaskade skyldighet att se till att detta forum öppnas upp igen och blir den allmänna kunskapskälla som den rätteligen borde vara!

2009-02-08, 23:01
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kanske det gavs några abonnemang på AF i julklapp som förklarar uppgången då?
 
Så är det som Mats säger att sista stapeln är för låg, beroende på att jag var någon minut för sen att ta fram statistiken och klockan gick över midnatt och sista dagen i veckan (dvs idag) blev nästan helt tom. Korrigerat för det borde sista stapeln vara ungefär 1955, dvs ingen nämnvärd minskning.

2009-02-08, 23:18
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ska fixa korrekta grafer nu innan midnatt, som ersätter de tidigare. Just nu ligger staplarna på 497 (unika skribenter) och 2008 (inlägg) med några minuter kvar på dygnet. Helt klart är att inläggen har stabiliserats på så mycket som 400 st fler i veckan än under hösten, samtidigt som också andra forum har en ökning!  
 
Internetsläktforskandet ökar på bred front.

2009-02-08, 23:28
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det har varit bra fart i sektionen Tidningsjubilarer under de senaste veckorna och det kanske stör jämförelsen lite, men trender ska man ju se under lite längre tid.
 
Det var ju fri tillgång till både Arkiv Digital och Disbyt under mellanveckan och det kanske gav lite extra skjuts åt aktiviteten här också.
 
Jag har förresten inte heller sett något inbetalningskort.

2009-02-08, 23:41
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ett förslag: Tidningsjubilarer kunde läggas i en egen databas, som porträttfynd. Det finns ju gott om insamlade medel som ska användas för vidareutvckling av Rötter och detta borde vara en del.

2009-02-09, 00:02
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag tror en egen databas var på tapeten men det är ju seeeegt att få igång något på AF

2009-02-09, 00:08
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Justerad graf över inläggen (det blev ytterligare några utöver de 2008 som visas i sista stapeln)
 

2009-02-09, 00:41
Svar #10

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Det finns m a o anledning att vara optimistisk vad gäller utvecklingen på forumet och internetforskningen i stort. Efter avgiftsbeläggningen var det ett annat ljud i skällan om vad följden skulle kunna komma att bli. Farhågorna har inte besannats. Tvärtom verkar det vara som att de olika forumen korsbefruktar varandra. Men jag tror, som Mårten, att det finns en viss fara i att informationen och meningsutbytet splittras på flera likartade forum.  
 
Som föregångare kommer dock Af att bestå av gigantiskt mycket mer värdefull information än uppstickarna. För nybörjaren i internetsläktforskning lär det därför vara omöjligt att inom överskådlig tid förbigå Af - om man verkligen vill lära sig någonting och ha störst chans att komma vidare i sin forskning - till förmån för de nya forumen. Frågan huruvida Af ska avgiftsbefrias har i det perspektivet knappast någon betydelse.

2009-02-09, 08:56
Svar #11

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Inbetalningskorten för användarkonto/Rötters Vänner, ShF och Årsboken. Jag har inte heller fått mina - förra året kom de i brevlådan den 5 februari (v.s.b.), och jag har just kollat att jag betalade alla tre den 8 februari 2008 (tillägg: pengarna dragna på mitt konto den 11 feb -08) - dvs. mina 12 månader för användarkontot löper ut i dagarna. Jag hoppas på respit innan mitt konto stängs av  
 
Jag har försökt få reda på när årets inbetalningskort kommer att skickas ut, eftersom det stod i Angeläget nr 2/08 på sidan 13 om ett nytt prenumerantregister så tänkte jag att det kanske kunde bli förseningar. Det har inte kommit någon information på Rötter (vilket jag föreslog i min fråga) men jag har i alla fall underhand fått höra att inbetalningskorten har gått, eller kommer att gå, iväg till tryck i dagarna, så de kan väl tänkas komma i slutet av februari.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 09 februari, 2009)

2009-02-09, 10:32
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Även om Anbytarforum får del av den allmänna forskarboosten nu så tror jag det i långa loppet vore förödande att behålla avgiften. AF riskerar att bli en databank som man bara läser, men (när man märker att det inte går att skriva på ett snabbt och smidigt sett man är van vid från andra forum) så tar man sin fråga eller kommentar till ett annat forum och kanske bara hänvisar till AF.
 
Tendensen på internet är nog att den blir mer decentraliserad och fragmentiserad, men verktyg för att knyta ihop delarna blir bättre och bättre. Se t ex hur alla bloggar organiseras och länkar till varandra och till nyhetssidor, och se t ex K-samsök, projektet för samsökning av kulturarvsinformation. Man knyter en serie olika databaser till varandra genom ett gemensamt sökgränssnitt.
http://www.svenskhistoria.se/default.aspx?newsid=1432
 
Daniels kommentar om aktiviteten med Tidningsjubilarer stämmer. Så här ser antal inlägg veckovis ut för endast delforumet Gamla bilder, och som synes så bidrar denna kraftigt till att AF-aktiviteten totalt håller sig så bra ännu i februari!
 

2009-02-09, 14:39
Svar #13

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Anders, jag ser exempel på det du nämner på Proveiens. Ett inlägg eller en diskussion på AF tas som utgångspunkt för en diskussion på Proveniens.
 
I en del fall vet jag att det är medlemmar som också har konto på AF, så jag vet inte i vilken omfattning avgiften är skälet, eller om det finns tekniska eller andra skäl som gör att man hellre tar diskussionen på Proveniens?
 
Å andra sidan ser jag sådana här fall som positiva. Det är helt OK om någon hittar något intressant på Proveniens men väljer att ta diskussionen någon annanstans. Jag tror på mångfald, länkningar och vidarelänkningar. Jag länkar gärna vidare frågeställare vidare till andra platser om jag tror de får bättre svar där.  
 
Det är nog rätt typiskt att Proveniens och andra forum har länkar till Rötter och AF i sina länksamlingar medan man på Rötters länksida inte hittar länkar till konkurrenter - med undantag av att AF medger reklam i AF:s länktips.

2009-02-09, 16:41
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Det kanske inte finns någon på kontoret som kan sköta utsändandet av mail, brev etc
rörande konton längre. Försvann inte sådana tjänster när förbundet fick en smalare kostym o flytt?
Jag bara undrar?
Jan-Christer

2009-02-09, 17:33
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jodå, kanslipersonalen finns kvar (Se Förbunds-Nytt; Ledning; Styrelse och anställda; Kanslister i Stockholm). Så när inbetalningskorten, som Eva skrev om kl. 8:56, har kommit från tryckeriet, så kommer vi nog att få våra inbetalningskort.
 
OCR-inbetalningskorten underlättar redovisningen mycket, så vi kan nog tryggt vänta på dem utan att riskera att bli avregistrerade.
 
Mvh
Ingegerd

2009-02-09, 18:08
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Fy, så tråkigt det låter med AF, som främst en sökbar databank. Ett tag gnälldes det över att AF i stort bara innehöll läshjälp, nu är det Bildgåtan, som svämmat över. Jag vill påstå att Bildgåtan får ersätta andra forums (foras) lättsammare prat.  
 
Att jämföra vissa andra forum rakt av med AF, där man då vill kanske räkna bort Gamla bilder och läshjälp från det senare, blir inte rättvist. Då ska alla ditt och datt samtal också räknas från andra forum och endast antal släktforskarfrågor jämföras mellan varandra, eller hur?
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 09 februari, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-02-09, 19:53
Svar #17

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Nu är det ju så att det i Ordningsreglerna står följande:
 
Innan du skriver - sök
Det finns redan oerhört mycket information i Nättidningen RÖTTER inklusive Anbytarforum, Forskarkatalogen, Litteratur-Sök, etc. Försök alltid först ta reda på vad som finns skrivet om den socken, den släkt eller det yrke du är intresserad av. Det gör du med hjälp av Sökfunktionen på Rötters förstasida, längst ned till vänster.
 
...
 
När man ställer frågor  
När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig.
 
Och regler är väl till att följas. Eller? Tycker jag det är tråkigt att söka och läsa tidigare inlägg har jag nog valt fel hobby. Kan ju tycka att dessa avsnitt skulle framgå bättre. Men det ligger på användaren, särskilt nybörjaren, att förvissa sig om hur forumet fungerar. Som det nu är tror jag många förstagångsbesökare missar att Af också är en enorm kunskapsbank. Och det är inte bra tycker jag.  
 
/Leif

2009-02-09, 21:16
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Jag antar att ditt svar var riktat till mig! Jag har inte skrivit att man skulle förringa den möjlighet man har att söka svar bland tidigare inlägg, utan att AF skulle fungera, som främst en databank låter tråkigt. Varför ska de andra släktforsknings forumen ha fikarum och att man har möjlighet att ha någon slags kommunikation släktforskare emellan, men inte i AF? Jag kanske har missuppfattat det hela?
Ann-Mari Bäckman

2009-02-10, 11:25
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Ann-Mari, där tror jag du har en viktig poäng. Strävan efter den totala korrektheten får inte göra att man glömmer att släktforskare ofta är väldigt trevliga, att det är en väldigt underhållande hobby vi håller på med samt att det måste finnas plats såväl för humor som ett och annat misstag.
 
Jag tycker det skall finnas mer plats för misstag än för otrevligheter...
 
Anders

2009-02-10, 13:41
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Ska jag begrunda den sista meningen noggrant och på det sätt jag tror, eller tolkar jag det fel d v s det är inte speciellt riktat till mig?
Ann-Mari Bäckman

2009-02-10, 14:54
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Visst är det riktat till dig, Ann-Mari (men inga hårda känslor )!  
 
Det är ju lätt att tolka det du skriver - Fy vad tråkigt det låter med AF som främst en sökbar databank... - som att du inte tycker det är så kul att söka i det gigantiska materialet och därmed just förringar den möjligheten.  
 
Det riktas ibland kritik mot anvariga att det saknas moderatorer och att forumet inte sköts som vore önskvärt. Jag delar den kritiken. Men för att den ska ha någon tyngd behöver vi, särskilt gamlingarna i gården, ta vårt ansvar och följa reglerna. För annars ska vi inte begära att nybörjarna gör det, vilket i fölängningen leder till mer jobb för moderatorerna (som inte finns, vilket leder till irritation hos användarna....vilka riktar kritik mot ledningen...).
 
Sedan håller jag med både dig och Anders, att det måste finnas plats för gemytlighet och trevnad. Din bildavdelning, som jag besöker ibland, är ett lysande exempel på det. Och jag har faktiskt varit inblandad i en massa trevliga tillställningar även inom andra avdelningar. Så fikarum - inte mig emot. Det motsätter inte en hög profil när det gäller ordning och reda.
 
Mvh
Leif

2009-02-10, 15:02
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif, egentligen förstår jag vad du avsåg, för du är ingen torrboll, men det är väl lite av ilskan jag känner av att AF ska vara så strikt och tråkig, som jag reagerade mot AF främst, som en databank.
Ann-Mari Bäckman

2009-02-10, 15:21
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Okej, jag förstår. Skönt å höra att jag inte är någon torrboll! Det blir ett plus i kanten!

2009-02-10, 15:49
Svar #24

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Alla bra forum som jag är med i eller har besökt drivs ideellt av folk som är intresserade av ämnen.. Jag har inte sett ett enda bra och levande forum som topp-styrs! Sveriges Släktforskarförbund borde inte sköta detta forum, de borde möjligtvis betala för serverplatsen och använda frontsidan som en anslagstavla för att nå ut till medlemmarna men absolut inte ägna sig åt forumets dagliga skötsel och underhåll. Sådant görs bäst av folk som är intresserade på eget bevåg, inte av någon som är kommenderad på plats av förbundet.
 
Anbytarforums drift och underhåll borde inte ens kosta en promille av de pengarna som dras in på avgiftsbeläggningen så frågan är varför forumet ska belastas med en avgift? Om förbundet läcker pengar någonstans så bör man väl se till att stoppa blödningen där läckaget är och inte försämra ett populärt släktforskningsverktyg!
 
För övrigt är jag övertygad om att man får ett betydligt bättre forum om man släpper skötseln och de mindre besluten till en grupp medlemmar som brinner för detta. Vill, eller vågar, inte förbundet släppa forumet till de medlemmar (som i många fall i grund och botten äger forumet) så kan man väl behålla driften och kostnaderna för servrarna, det kan inte röra sig om många tusenlappar på ett år, men låta resten skötas av medlemmarna, på så sätt kan man ju ha forumet som en informationskanal men ändå få den flexibilitet och framåtanda som kännetecknar sunda och friska forum.

2009-02-10, 18:50
Svar #25

Anna-Lena Andersson

Angående moderatorer av AF, se mitt inlägg under rubriken Ett bättre Anbytarforum.
 
Mvh
Anna-Lena A

2009-02-10, 22:00
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
På Rötters första sida står det nu om inbetalningskorten. Där nämns tre avgifter, men jag undrar när den obligatoriska avgiften för konto ska betalas (den nämns inte).
Förmodar att det ska ske löpande under året, så där går det väl knappast att göra ett massutskick

2009-02-10, 22:32
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
..men är inte det som kallas numera den frivilliga avgiften till Rötters Vänner!!!!?
Ann-Mari Bäckman

2009-02-10, 23:17
Svar #28

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Den frivilliga avgiften/gåvan om 100 kr betalar man till Rötters Vänner och blir då alltså Röttervän. Som Röttervän har man möjlighet att öppna ett användarkonto för att t ex skriva i Anbytarforum. Det finns alltså inget annat namn än Rötters vänner - med eller utan användarkonto.

2009-02-10, 23:30
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Just det. Det finns ingen obligatorisk användarkontoavgift - det är bara obligatoriskt att betala det frivilliga bidraget till Rötters Vänner för att få ett användarkonto...
 
Fördelen (för Släktforskarförbundet...) med att trixa på det viset är att man därmed inte säljer någon tjänst, och följaktligen inte behöver leverera det som bara ser ut som en utlovad tjänst - och inte heller behöver bry sig om vare sig marknadsföringsregler eller konsumentsynpunkter...
 
(Meddelandet ändrat av jts den 10 februari, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna