ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 08 februari, 2009  (läst 2763 gånger)

2008-11-23, 00:41
läst 2763 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Alla forum växer väl, så länge de får några nya inlägg...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-11-23, 14:19
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Så kan man ju se det. Jag tänkte mer på tillströmningen av nya användare.

2008-11-23, 18:00
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och av naturliga skäl växer ett nytt forum också på det sättet - även om alla forum inte publicerar en offentlig lista på dem som har användarkonton...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-11-23, 19:05
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Allt har minst två sidor.
Man kan publicera för att visa hur många man är eller låta bli för att visa hur få man är, man kan publicera för att visa att det är gemytligt få medlemmar eller låta bli för att inte skrämma med storleken  Det finns en mängd tänkbara alternativ.
 
Å andra sidan finns det kanske de som är många men få som skriver, eller få och någon/några som skriver mycket.
 
Nu är det inte storleken som avgör, utan det är nog mer kvalite, det mottagande man får och liknande som avgör om det blir ett bra forum, med kvalitativ och kvantitativ ökningsgrad.

2008-11-23, 19:45
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eller så låter man bli att publicera en lista med användarkonton för att man anser att det är kontohavarnas sak att själva upplysa om att man har ett konto - vilket man lämpligen gör genom att skriva ett inlägg...  
 
Självklart är det kvalitet och inte kvantitet som räknas. Det är väl för övrigt något tidigt att 'betygsätta' storleken på ett forum som bara har funnits i sju veckor (som Arkivguidens Forum) och ännu inte är allmänt känt bland landets alla släkt- och hembygdsforskare; det är ju trots allt något kortare tid än Anbytarforums nio år...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-11-23, 20:32
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Uppdatera mig. Finns det en lista publicerad på vilka som har användarkonto på AF? Eller något annat forum? Var finns den listan i så fall?
 
Till Olle: aktiviteten på AF har varit ganska konstant senaste månaderna. Det har skett en stabilisering.
 

2008-11-23, 20:35
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen

2008-11-23, 22:17
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tyvärr har det skett en stabilisering på en ganska låg nivå. Det kan väl knappast skyllas på stoppet förra året nu längre, utan nu är det tydligen så att intresset minskat.
 
En enkel sammafattning av Anders statistik för mitten jan till mitten april och den ovan redovisade från slutet augusti till nu ger vid handen att snittet inlägg per vecka minskat från 1890 till 1560, en nergång med 330 st.
 
Tittar vi på antalet skribenter så är utfallet 508 st ner till 428 st.
 
Det finns säkert många teorier om varför det blivit på detta sätt, en intressant fråga är om detta överhuvudtaget uppmärksammas inom släktforkarrörelsen, eller är det några stycken som undrar vad som hänt.  Vad görs för att aktualisera frågan och vad kan göras för att öka medvetenheten om Anbytarforum. Det kanske är dags att börja tvätta bort den stämpel som tidigare gavs åt detta forum och starta en populariseringskampanj. Lite friskt blod i redaktionskommitten kanske inte skadar, så att nya vindar kan blåsa bland de som har möjlighet att påverka vad som skrivs i Förbundets alster, och på så sätt sprida detta till andra publikationer.
 
Varför inte en tävling: Vem skriver bästa press-releasen om Anbytarforum?  Första pris är ett års gratis abonnemang på Förbundsforum  
Och är det riktigt bra, kan vi sträcka ut det till att gälla Anbytarforum också (efter utvärderingen då AF blir gratis igen)

2008-11-23, 22:28
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Anders för statistiken och ni andra för inläggen! Jag tror det är bra att vi fortsätter prata om aktivitetsnivån och fundera på vad som händer.  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2008-11-23, 23:38
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Svaret på Anders B:s fråga är att i Proveniens finns en offentlig lista på alla användarkonton.
 
I Arkivguidens Forum har jag däremot avstått från det, trots att möjligheten finns (det samma gäller också Anbytarforum, som använder samma Discus-program som AGF). Därav min replik (kl. 18.00) till Anders E om att antalet användarkonton kan växa utan att det syns utåt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-11-24, 00:02
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
I Proveniens finns inget krav på riktigt för och efternamn som visningsnamn, så de medlemskonton som finns är mer anonyma än i en del andra forum som har För och Efternamn som visningsnamn.
 
Sedan är kanske en del mer eller mindre lätta att räkna ut vem som ligger bakom, men det är en annan femma.
 
Hur många det finns som har möjlighet att skriva på AF är inte så svårt att få reda på, det står ju i de officiella meddelandena från Förbundet.

2008-11-24, 08:24
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Okej, iFokus har en sån lista, men användarna väljer så anonyma namn man önskar. Andra forum som har medlemslistor som standard är phpBB.
 
Den som inte vill vara medlem alls eller uppge epostadress kan skriva i Scangens Efterlysningsforum, men man måste skriva under med sitt riktiga namn.

2008-11-24, 10:55
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns nog en mycket saklig förklaring till en del av minskningen och det är just anbytandet. Tidigare hade man kanske tillgång till mikrokort eller landsarkiv för en del av sin släkt eller för vissa tidsperioder, men var tvungen att fråga om händelser utanför det område men hade tillgång till. Numera har alltfler abonnemang på databaser med källor, det är alltså mycket lättare att söka uppgifter över hela landet. Därigenom minskar behovet av relativt enkla frågor där svaren baseras på källuppslag.

2008-11-24, 15:51
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Har det gått så fort med nedgången av anbytandet, så att det påverkar aktiviteten med närmare 20% (neråt) sedan i våras?
 
Finns det någon som har en känsla för om det är många nya som tillkommer (och gamla som faller ifrån) eller är det få som tillkommer och bara avgångar.

2008-11-24, 18:40
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En rättelse:  Det går att se hur många som betalt till Rötters vänner i förbundets information, men det går inte att se hur många som har konto. Förmodar att det är  färre än de över 6 000 som betalt till Rötters vänner, kanske till och med färre än 5 000, varför vi ser att det i snitt är en skara som representerar 10% som skriver under en vecka.

2008-11-25, 10:58
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nedgången pga databaser är nog bara en delförklaring.

2008-12-16, 16:34
Svar #16

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Till styrelsen.
Jag undrar om det finns det några tankar/disskusioner inom styrelsen på att öppna upp Anbytarforum igen?
Jag vet att avgiften är liten och att alla egentligen borde ha råd med den men i ex. mitt fall så har mitt abonnemang gått ut och jag har faktiskt ännu inte lyckats prioritera den räkningen, så nu får jag nöja mig med läsning..
 
Jag misstänker att de flesta släktforskare trots allt är lite äldre (missförstå mig rätt.. ) med uppvuxna ungar, hyffsad lön och skapligt amorterade huslån, men i mitt fall med ett gäng småbarn, nyinköpt gård med feta lån, studerande äkta hälft så måste man fundera både en och två gånger innan man betalar t.o.m. så små avgifter.
 
Jag är ganska säker på att en sådan här avgift också stänger ute yngre förmågor än mig (som inte kan klassa mig som ungdom längre ens med lite god vilja.. ), en student som vill börja släktforska tvekar säkert också att betala för att börja skriva på ett forum som man i förväg inte kan veta vilken hjälp som man kan få där. SPECIELLT för nybörjare inom släktforskningent är det ju trots allt en veritabel guldgruva som gömmer sig där bakom när man väl har lyckats komma över den tröskel som betalningen utgör och det borde ju gagna rörelsen att få in så mkt nytt blod som möjligt kan jag ju tycka.

2008-12-16, 21:47
Svar #17

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Styrelsen kommer efter helgerna att tillsätta en arbetsgrupp som kommer att göra en utvärdering av avgiftsbeläggningen av Anbytarforum - så som det blev beslutat när avgiften infördes. Arbetsgruppen ska lämna sin utredning och sitt förslag till styrelsen under våren så att styrelsen kan lämna ett förslag/proposition till förbundsstämman i augusti.

2008-12-16, 22:25
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag vet inte om det är många med mig, som får agera mellanhand för de som icke betalar och jag själv som betalar till AF.
 
Jag får ofta mail, från de som har något att komma med, när det gäller något inlägg, synpunkter, som de vill att jag ska framföra. Orsaken till att de inte själva betalat för skriva i AF kan ju vara många. Det kan ju bero på orsaker, som Mårten nämner eller man besöker AF sporadiskt eller principiella skäl, som motståndet mot avgiftsbeläggningen (varför ska jag betala för att hjälpa andra?)eller andra orsaker.
 
Kanske det blir en ändring till hösten då?
Det är med sorg i hjärtat, varje gång någon väljer att inte delta i AF. Vi har mist för många redan!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-12-17, 11:41
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Utmärkt arbetsgång av styrelsen i denna fråga; ta fram ett ordentligt underlag och låt stämman besluta. Hade den rutinen funnits tidigare hade det förhoppningsvis skett en bättre genomlysning av kostnaderna för en del projekt.

2008-12-17, 21:02
Svar #20

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Förbundsordföranden skrev i går om den förestående utvärderingen av AFs avgiftsbeläggning:
Arbetsgruppen ska lämna sin utredning och sitt förslag till styrelsen under våren så att styrelsen kan lämna ett förslag/proposition till förbundsstämman i augusti.
 
Den obligatoriska avgiften infördes ju främst för att stärka Förbundets ekonomi och det är väl naturligt att arbetsgruppen fäster stort avseende vid den saken och att den beaktar vad de ekonomiska effekterna skulle bli om obligatoriet tas bort. Då bör man påminna sig att Rötters Vänner på den tiden bidragen var frivilliga och stämningen god tillförde Förbundet över 400 00:- årligen. Ett avskaffande av den obligatoriska avgiften skulle nog, förutom ökad good-will, ge inkomster i samma storleksordning som de nuvarande och med mindre och billigare administration.
 
Jag, och kanske många andra, skulle gärna lägga ett frivilligt bidrag som är dubbelt så stort som den nuvarande hundralappen. Det tycker jag AF var värt förr och det borde det kunna bli igen. Däremot kommer jag inte vidare att erlägga någon obligatorisk avgift.
 
Slutligen: Den långa och engagerade debatt som har förts om avgiftsbeläggningen visar att det vore högst önskvärt att arbetsgruppens rapport publiceras i god tid innan styrelsen formulerar sin proposition. Då kan vi få en diskussion här baserad på fakta. På så sätt får man tillfälle att aktivt visa  att: Vi arbetar målmedvetet framåtriktat och vill ha goda relationer med våra medlemsföreningar och dess medlemmar. (Citatet från Förbundsordföranden i en annan tråd.)

2008-12-17, 21:12
Svar #21

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Det kan vara värt att påminna om att de beslut styrelsen har fattat om avgiftsbeläggningen haft stöd på riksstämman, bla nu senast Malmö där stämman helt och hållet gick på styrelsens linje i behandlingen av de motioner ville avskaffa avgiftsbeläggningen.
//Michael Lundholm

2008-12-17, 21:28
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nog tror jag att det många gånger är så, att folk vet egentligen inte vad de röstar på. De har ingen bestämd åsikt om saken i förväg utan röstar på det förslag, som förs fram bäst. Så det gäller verkligen att det finns någon karismatisk person, som säger nej till avgiften, plus att vi alla försöker påverka den/de föreningar vi är med i. Så hade jag gjort själv sist.
 
Jag skulle som Per betala mer till Rötters vänner, än vad jag gör nu, bara avgiftsbeläggningen försvann.
Ann-Mari Bäckman

2008-12-17, 21:58
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Sedan kan vi fundera på om det var så att stämman gick helt och hållet på styrelsens linje, det fanns ju motstånd mot styrelsens förslag, men det blev en majoritet för styrelsen, det är rätt.
 
Sedan håller jag helt med Per. En aktiv, lyssnande och engagerad attityd mot rörelsen kan med all säkerhet generera mer pengar än den av många ogillade obligatoriska frivilliga avgiften.

2008-12-18, 13:08
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Som ordförande i en liten, men dock, medlemsförening (Svenska Genealogiska Samfundet) tycker jag att det hade varit önskvärt att den utlovade utvärderingen av AF:s avgifter kunnat komma före motionstidens utgång, så att vi från vår förening vet om det är nödvändigt att återigen motionera om avgiftens avskaffande.

2008-12-18, 18:50
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Avgifta eller inte avgifta Anbytarforum, det är frågan?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-06, 12:12
Svar #26

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan
Anders Berg, har du möjlighet att lägga ut ett nytt diagram över de senaste 6 månadernas besökarantal? Jag funderar på om ökningen i forumet på Proveniens ifkous har börjat märkas här än..

2009-02-08, 00:21
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hallojs, Mårten, dags för en ny uppdatering med diagram. De täcker tre månader, så det passar bra nu att följa upp min rapport ovan från den 23 november.
 
Slutsatsen är nog inte den man spontant kunde tro, att konkurrens från andra forum skulle minska aktiviteten på AF, utan tvärtom verkar mångfalden av olika forum (Proveniens, Scangen, Arkivguiden osv) befrukta varandra och ge ökad aktivitet överallt.
 
Som man ser här har den ökade aktiviteten från och med jul och mellandagarna hållit i sig under januari och det är först nu man möjligen kan se en liten avmattning.
 

2009-02-08, 18:41
Svar #28

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-08, 18:53
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det jag ser är ett stabilt läge, en naturlig dip vid julfirandet, sedan ett skutt i samband med årsskiftet och därefter en nedåtgående trend till samma nivå som tidigare (november).
 
Nergången vid jul är lätt att förstå. Har skuttet att göra med att man betalar in ny avgift och kikar in ett tag för att se vad man betalar för?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna