ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 november, 2008  (läst 2725 gånger)

2008-04-17, 23:38
läst 2725 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Tack Anders.  
Jag tror mig kunna konstera att om förbundet valt den smarta, positiva vägen med ett gratis Anbytarforum/Förbundsforum och en satsning på gåvogivandet till Rötters vänner, så hade samma eller bättre resultat än det nu redovisade kunnat uppnås, med den skillnaden att det arbetstiden på kansliet kunnat nedbringats (vi vet att en stor del av intäkterna går åt till att ta hand om nuvarande rutin)och att den negativa imagen kunnat vändas till något riktigt positivt.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 17 april, 2008)

2008-04-18, 08:01
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Var tionde betalande är aktiv. Är de övriga måhända stödjande passiva medlemmar eller har man missuppfattat vad man betalat för? Jag tror det var någon som nämnde att hundringen var en liten kostnad för att få använda litteratursök, porträttfynd, tillfällighetsfynd etc ...
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-04-18, 09:35
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det vore intressant att veta vad som gjort att man betalat. Det verkar av statistiken inte vara ett stort behov av att skriva på AF eller FF. En allmän vilja att stödja Rötter, databaserna och kanske förbundets ekonomi? Jag tror också alla utskick av fakturor i dubbla och tredubbla upplagor spelat in (till sist betalar man...), liksom ganska mycket kampanjande av Crister på förstasidan.

2008-04-18, 12:29
Svar #3

Ulla Bagge

Jag betalade hundringen för att jag faktiskt vill ha möjligheten att kunna logga in här i FF och följa och vara med i debatten. Det är ju enda chansen att snabbt få veta vad som händer i släktforskarrörelsen. Fast jag anser det är befängt att man som medlem (i flera lokalföreningar) får denna extra avgift.
 
Tycker, som ni nog redan vet, att Anbytarforum ska vara avgiftsfritt. Det har jag förövrigt motionerat om till JLS, men den avslogs.
Liksom motionen om radering efter 90 dagar.
 
Tillsvidare fortsätter jag min semester från inlägg på AF, fast jag har frågor jag skulle vilja ha hjälp med. Får söka svaren på annat håll. Det blir i alla fall en liten protest mot avgiften. Mvh Ulla

2008-04-18, 13:50
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ulla!
 
Välkommen tillbaks!  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-05-03, 08:42
Svar #5

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Anders Berg!
Jag vet inte vad du har för grundmaterial för din statistik men skulle det vara möjligt att se hur inläggsfrekvensen har ändrat sig före/efter avgiftsbeläggningen i en speciell avdelning, Discussions in English?
 
Mvh  Mårten

2008-05-03, 12:39
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Här är ett diagram för enbart Discussions in English.  

Informationen kommer från tidsstämpeln som finns i varje inlägg och alltså är tillgänglig för alla som kan läsa inläggen, så det är ingen hemlig information jag sprider.

2008-05-03, 12:59
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
tackar tackar! Det var ju en ganska markant minskning av inlägg det senaste halvåret. Det är ju nere i nivåer som det var för 7-8 år sedan.
 
(Meddelandet ändrat av mbss den 03 maj, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av mbss den 03 maj, 2008)

2008-05-03, 14:44
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Daniels långa statistik visar verkligen hur allvarligt avgiftsbeläggningen har slagit mot Discussions in English.
 
Inte ser det bättre ut om man tittar på de tre senaste månaderna och hur många unika skribenter som är aktiva.
 

statistiken bygger på epostaviserade inlägg, och innehåller därför även inlägg som sedan tagits bort

2008-05-03, 15:53
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är tyvärr lätt att säga: Vad var det jag sa.

2008-05-03, 18:37
Svar #10

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Det går väl inte att särskilja avgiftsbeläggningen från användarkontots införande?
 
Låg antalet inlägg verkligen så högt utan spam - det kändes som om det alltid var spam och sällan frågor....
 
Jag gjorde en sökning på inläggen de senaste 400 dagarna i Discussions in English och det är fler än 2500 poster, 365 dagar ger svaret Din sökning hittade 2351 poster på 403 sidor i 1 ämne.
 
Både landskap och läshjälp kommer under samma tid (365 dagar) upp i mer än 2500 poster (taket?) medan Gamla bilder har Din sökning hittade 2484 poster på 406 sidor i 1 ämne.
 
Min jämförelse går möjligen in under avdelningen värdelöst vetande  
 
hälsningar,
Eva

2008-05-03, 19:43
Svar #11

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Daniel, bygger din statistik även på raderade inlägg?  
Om den gör det så kanske vi lite orättvist skyller allt på avgiftsbeläggningen, då är det ju snarare inloggningsförfarandet som orsakade det minskade antalen inlägg (dvs att vi slapp spam)..

2008-05-03, 20:01
Svar #12

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Min poäng var mest att det kanske inte är avgiftsbeläggningen som minskat de utrikes inläggen, i alla fall inte enbart.  
Chris kommentar kanske rörde båda delarna, det vet jag inte.
 
Hälsningar,
Eva

2008-05-03, 20:14
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett gratis användarkonto skulle knappast minska de utländska inläggen så mycket. Det skulle i så fall vara det här med att ange födelsedatum som upplevs som stötande internationellt.
 
Användarinloggning finns ju på i stort sett varje forum numera. Utan att hindra deltagare från andra länder, men väl hindra spam.

2008-05-03, 20:18
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Både mina och Anders siffror är rensade från spam, dvs, mina siffror bygger på de inlägg som idag, och där är ju spammen som regel manuellt bortrensad, och Anders siffror kommer från tiden efter kontonas införande och de har ju effektivt stoppat spammen.
 
Själv kan jag bara se två rimliga anledningar till den minskade trafiken, dels avgiftsbeläggningen, och dels att en del tidigare användare förmodligen blev avvanda då forumet låg nere i höstas.

2008-05-03, 20:31
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det finns säkert de som drar sig för att registrera alla de onödiga uppgifter som krävs på detta forum, speciellt som det berättas om de EU-lagar som nu kräver att operatörer ska lagra all trafik, inklusive dess information, som går över gränsen. Så där finns ett motstånd (varför behöva fylla i så mycket som ingen i förbundet kan behöva, är ju då en relevant fråga)
 
Det finns definitivt de som inte vill börja processen med betalningssvängen, känns osäkert att betala över internet. Det vet jag baserat på de mail som jag får direkt i min brevlåda. Detta är styrelsen medveten om, men någon åtgärd har vi inte sett, men det kommuniceras förmodligen via andra vägar, om något gjorts. Jag ser dock risken att det är en likvärdig reaktion som kom från den reaktionära sidan av förbundet när önskan om engelsk text kom upp: Detta forum är avsett för svenskar, så det räcker med det språket. Nu blev det ju tack och lov inte så, beroende på frivilliginsatser.  
Skrevs när Anders och Daniel skickade sina, så ursäkta ev upprepningar
 
 
 
(Meddelandet ändrat av mats den 03 maj, 2008)

2008-06-06, 13:16
Svar #16

Hans Peter larsson

Hej!
 
Som nygammal medlem i detta forum vil jag komma med en kommentar till statistiken över användare/skribenter före och efter införandet av betalning för deltagande i AF.
 
Under våren 2007, ja under merparten av 2007 fram till stämman i augusti var det en mycket livlig diskussion i AF om bl.a. förbundets dåliga ekonomi och krav om att diverse personers huvud skulle serveras på fat inför stämman, bl.a. mitt i min egenskap av förbundskassör då.
 
Förbundet har vad jag vet fortfarande en ansträngt ekonomi, men inte på långa vägar så illa som det var då. De åtgärder som de senaste tre styrelserna har vidtagit har tydligen börjat ge resultat.
 
Det finns alltså inte längre samma behov av diskussion om ekonomin med mer eller mindre seriösa bidrag och påhopp. Samtidigt har åtgärden med betalning kanske också medfört att de mindre seriösa skribenter har försvunnit.
 
mvh Hans Peter Larsson

2008-06-07, 10:03
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hans-Peter, jag förstår inte riktigt tankegången bakom dina slutsatser.
 
Diskussionerna om förbundets ekonomi är borta från Anbytarforum (förbjudna där), det stämmer. Men det är ju under praktiskt taget alla ämnen och diskussioner/rubriker som antalet inlägg minskat. Men att detta helt skulle bero på avgiften, det tvivlar jag på. Behovet att diskutera ekonomi är däremot inte borta, det senaste inlägget i ämnet här på Förbundsforum skrevs för bara några dagar sedan.
 
Det som förbryllar mig allra mest i ditt inlägg är att de tre senaste styrelserna har vidtagit åtgärder som börjat ge resultat. Det är ju under åren 2005 och 2006 de stora underskotten har uppstått, inte tidigare. Styrelsen som tillträdde 2005 (omvald förutom ett fyllnadsval) hade inga gamla skenande underskott att åtgärda.
 
Påhopp av vad slag det vara må vill vi nog alla helst vara utan. Och självklart kan man inte ge kassören skulden för ett underskott. Han/hon har ju att följa beslut som fattats av styrelsen som helhet, även i de fall han/hon kanske hade velat trampa på bromspedalen.
 
De oseriösa skribenterna tror jag blev färre redan genom införandet av användarkonton, inte genom betalkravet.
 
Mvh
Ingegerd

2008-06-07, 11:33
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För att få lite perspektiv på det hela, så kan det kanske vara på sin plats med några citat från Håkan Skogsjös inlägg under Redaktören meddelar (eller Anbytarvärden meddelar, som det heter i dag).
 
Först från den 10/1 1999:
För övrigt är det bra aktivitet i Anbytarforum nu. Det har varit i gång knappt en månad och nästan 1.000 inlägg har gjorts, det vill säga i snitt ca 35 om dagen. I början var aktiviteten ganska låg, men under 1999 har den legat kring 70-80 inlägg om dagen.Det sistnämda snittet är ungefär det senaste dygnets inlägg i skrivande stund. Sedan får var och en själv avgöra om det kan skyllas på det vackra vädret att antalet inlägg i dag är på samma nivå som i det en månad gamla och då knappast ännu i Släktforskarsverige allmänt kända forumet (för att inte tala om internetaktiviteten rent allmänt då jämfört med i dag)...
 
Och så senare samma år, närmare bestämt den 9/11 1999:
Anbytarforum rullar snart in på sin elfte månad, och det är knappast en underdrift att påstå att forumet har blivit en succé utan like bland släktforskare. Numera skrivs mellan 100 och 200 inlägg om dagen, och diskussioner pågår i 70-130 diskussioner varje dygn. Kort sagt: Fantastiskt.Vilket är ungefär snittet också nuförtiden. Det kan väl diskuteras om det kan kallas fantastiskt också nära ett decennium senare... Det har ju som bekant inte legat still där sedan 1999; för inte så väldans länge sedan var det normala antalet inlägg och aktiva sidor om inte dubbelt så många, så i varje fall i det närmaste. Men så är det alltså inte längre - av någon anledning...
 
F.ö. noterar jag att den förre kassören är Föreningsmedlem FF - han har alltså valt att inte betala den förträffliga avgiften...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 07 juni, 2008)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2008-08-17, 23:20
Svar #19

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Anbytarforum är ett diskussionsforum för släktforskning. Här kan du få hjälp av andra forskare att komma vidare när du stött på problem, att läsa besvärlig handstil, identifiera fotografier och mycket annat.
 
Det är fritt att läsa inlägg på Anbytarforum. Du kommer till Anbytarforum genom att gå till ämnessidan. För skriva inlägg på Anbytarforum behöver Du ett avgiftsbelagt (100 kr per 12 månader) användarkonto.
 
Borde inte texten på AF:s första sida istället vara:
 
Anbytarforum är ett diskussionsforum för släktforskning. Här kan du få hjälp av andra forskare att komma vidare när du stött på problem, att läsa besvärlig handstil, identifiera fotografier och mycket annat. Du som är mer erfaren kan också hjälpa nya släktforskare!
 
Det är fritt att läsa inlägg på Anbytarforum. Du kommer till Anbytarforum genom att gå till ämnessidan. För få hjälp av andra forskare på Anbytarforum behöver Du ett avgiftsbelagt (100 kr per 12 månader) användarkonto. Detta gäller även Dej som gärna vill hjälpa till med tolkning av besvärlig handstil, identifiera fotografier och mycket annat.

2008-09-08, 18:59
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Går det att ta reda på hur många nya Rötteranvändare det har tillkommit sedan avgiftsbeläggningen?
 
Visst har man en tid då man gratis får pröva AF? Hur många av dessa betalar därefter avgiften?
 
Ibland kan man se någon intensivt ställa frågor både här och där, antagligen en nybörjare. Nu kan man undra om dessa personer bara utnyttjar forumet under gratisperioden, om den nu finns, eller betalar de 100 kr och fortsätter att delta i forumet, med den positiva påföljd, som det har? Jag tänker bl a på köp av olika produkter, mer livaktigt forum, som i sin tur lockar fler användare osv.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-09, 05:18
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Synd att Anders Berg, av vad jag har för mig, ha läst någonstans, även han har valt att framträda här i AF allt mindre. Han kanske skulle ha kunnat presenterat någon statistik vad det gäller nytillkomna.
 
Kanske det kommer att presenteras någon statistik i samband med utvärderingen, som skulle göras nästa år?
Ann-Mari Bäckman

2008-09-09, 10:14
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mina grafer gäller senaste tre månaderna, och jag skulle behöva göra om dem till en längre period. Men har inte tid att pyssla med det nu.  
 
Här kommer i alla fall en tremånaders över antalet aktiva unika skribenter. Den ser ju bra ut, men det är kanske inte så överraskande eftersom vi haft sommarstiljte följt av all uppmärksamhet kring släktforskardagarna.
 

2008-09-09, 10:22
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Men om man jämför med min  ser man att vi nu under släktforskardagarna inte ens nått upp till den sämsta veckan (446) under perioden jan-april.

2008-09-09, 10:53
Svar #24

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det är ju en våldsam nergång Anders! Den sista grafen har ju ändå med någon vecka efter semestereperioden.
 
Vilket samband det har vet jag inte, men högre aktivitet än de senaste veckorna har det aldrig varit på Proveniens. Det påverkas säkert av att alla medlemmar är inbjudna att påverka framtiden genom att lämna förslag och genom att rösta på dessa olika förslag. Det är väl inte helt unikt att möjligheten att påverka också skapar ett engangemang och intresse.

2008-09-09, 13:40
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders B!
 
Hur har du gjort för att få fram de du kallar unika skribenter?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-09, 15:50
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det går inte att få fram på forumet genom att räkna inlägg eller så. Jag har ett program som fixar det och materialet jag utgår ifrån är epostaviseringen (jag har inställt att få alla inlägg med epost).
 
En siffra på t ex 400 i en stapel i diagrammet betyder alltså att under den veckan skrev 400 olika användare minst ett inlägg. Varje användare räknas bara en gång oavsett om man skrivit 1 eller 100 inlägg.
 
Siffran gäller Anbytarforum och Föreningsforum tillsammans, och inkluderar alltså även eventuella gratisanvändare på FF.

2008-09-09, 16:15
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tack för den beskrivningen!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-11-22, 13:15
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anders Zzz och andra statistikintresserade,
Kollar så gott som dagligen AF och några gånger i veckan det nyöppnade Arkivguidens forum. I AF upplever jag att frågor inom åtminstone mina områden minskar/minskat. I Arkivguidens forum har jag heller inte upplevt någon större aktivitet även om jag inte har stenkoll där. Söker man nu på Alla nya inlägg det senaste dygnet är de två i hela forumet - om jag nu gjort rätt.  
Minskar frågandet/diskuterandet - eller är det något annat som händer? Det kan ju inte bara vara det att läsbarheten i ADOnline är så bra att folk inte längre behöver fråga/diskutera.    
Vänligen,.
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-11-22, 20:31
Svar #29

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Olle, det finns fler forum än AF och Arkivguiden. Jag vet åtminstone två som växer...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna