ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008  (läst 2528 gånger)

2008-03-16, 09:36
läst 2528 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har inte koll på vad SVAR gör i det här fallet - lägger de ut fotograferade eller scannade domböcker baserade på originalen ? Att scanna usla filmer tycker jag är bortkastat arbete. Det är en sak att man kan läsa stereotypa material, som kyrkböcker, hyggligt (men långt ifrån alltid) - domböcker innehåller ju löpande text, med ofta oväntat innehåll, namn på nya aktörer o s v. Mormonfilmningen var ett hastverk, redan när det begav sig, tekniken har sedan revolutionerats.
LOE

2008-03-20, 13:45
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Saknas det ett inlägg här?  Finns uppgift om att Micael Granström lagt in ett meddelande 11.40, men jag hittar det inte. Har något gått sönder på forumet så inlägg bara försvinner?

2008-03-23, 08:30
Svar #2

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hoppas någon av de ansvariga för avgiftsbeläggningen läser denna tråd:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/2450/137188.html?1206230416#POST80017 5
 
Detta är vad avgiftsbeläggningen leder fram till! Visst så kanske några av våra NUVARANDE utländska forummedlemmar betalar (tydligen med viss tvekan) men jag tror att det i princip är uteslutet att vi kommer att få några nytt utländskt tillskott med detta förfarande..
 
Då jag har drivit forum förut och har i mitt arbete som webbutvecklare arbetat mycket med denna typ av system så vet jag att varje forum har en kritisk massa av aktiva användare, kommer man under den gränsen  
så dör forumet mycket snabbt! Det är lätt att tappa aktiva användare men VÅLDSAMT jobbigt/tidsödande att få tillbaka dem igen.
 
Mitt förslag är att ta tillbaka betalningsbeslut och låta denna lilla inbetalning bli en engångshändelse, det har ju ändå gett ett litet tillskott i kassan!
 
Kom igen nu, för guds skull upphäv detta beslut nu innan hela forumet dräneras!
 
Anbytarforum är en alldeles för viktig källa och inkörport för nya släktforskare för att låta den tyna bort till ett ingenting...

2008-03-24, 00:04
Svar #3

Bernt Bergkvist

Det här är Sveriges Släktforskarförbund i ett nötskal. Ingen bryr sig längre.
 
Det har satsats en hel del genom åren på att skicka människor från förbundet till USA i flera omgångar för att marknadsföra svensk släktforskning, kränga lite CD-skivor och abonnemang. Bygga relationer och skapa kontakter har det också kallats. Sedan var visst inte det roligt längre, och då glömmer man bort att behandla människor från USA och andra länder med lite respekt. Det är oförskämt mot människor att behandla dem på detta sätt.
 
Det är en hel del människor som bor i utlandet sedan flera generationer, med sina rötter i Sverige, som hittat hit. Är inte de intresaanta att ha som betalande medlemmar i forumet? Den engelska delen av Rötter är senast uppdaterad i början av December 2007, fakturor skickas på svenska och man skall vara enormt intresserad för att orka bry sig försöka tolka ut något av svenska dokument som skickas till en.

2008-03-24, 07:06
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bernt
Skickar Förbundet brev/fakturor på svenska till personer i utlandet? Det är ju helt sanslöst!
Jag har ju sett frågor här på forumet under sista tiden, där de undrade vad Betald var, men att det skulle gälla ord i en faktura började jag smått misstänka att något inte stämde efter flera frågor och svar.
Jag har slutat förvånas.
Jan-Christer

2008-03-24, 10:58
Svar #5

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag vet inte exakt vilket program som förbundet använder, mer än att det är baserat på Visma/SPCS.  Mig veterligen kan de flesta av dessa innehålla olika fakturamallar och det kan inte vara svårt att göra en engelskspråkig variant (och andra språk också) som kan användas när mottagaren befinner sig utanför Sveriges gränser.
 
När förbundet nu bestämt sig för att införa en betalningsrutin utan att först skapa verktyg och processer som är anpassade, så är ju ändå minimikravet att det ska vara möjligt för användaren = kunden att förstå de krav som kommer ut från förbundet. Det är ju numera en kund/leverantörsrelation som skapats av den obligatoriska avgiften, något som ställer krav på leverantören, inte minst ur konsumenträttsliga perspektiv.

2008-03-24, 11:39
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hela processen är minst sagt svårförståelig. Jag har inte lyckats få någon förklaring till att man skickar ut två (obegripliga) fakturor per mail för att sedan skicka den vanliga trion med inbetalningskort per post. Det måste kostat en förmögenhet att administrera jämfört med de 100 kronorna. Var det verkligen så bråttom?

2008-03-25, 13:46
Svar #7

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Svar till Mats Ahlgrens inlägg torsdag 20/3 13:45
Jag skrev ett inlägg som jag postade, men sedan ångrade jag mig och tog bort det hela. Det kändes inte som jag tillförde nåt nytt i debatten. Därav denna notering.
 
MVH
Micael

2008-03-25, 14:12
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Micael
Förstår. Det konstiga var att det stod kvar på Nytt senaste dygn och även på bilden jag klippte in långt efter att det var borttaget. Men det var inte försvunnet, det var aktivt borttaget och därmed är den delen löst.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 25 mars, 2008)

2008-03-30, 23:56
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Dags för lite aktuell statistik igen. Aktiviteten har stabiliserats något.
 
Antal inlägg per vecka

 
Antal unika skribenter per vecka

2008-04-05, 09:34
Svar #10

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag fick i veckan svar ifrån ÖGF (den förening jag är medlem i), jag hade i ett mejl framfört mina synpunkter på avgiftsbeläggningen av AF och de negativa konsekvenser som jag anser kommer utav detta.. Dessvärre var styrelsen i ÖGF positivt inställda till avgiftsbeläggningen, vet ni hur det ser ut i styrelserna i era föreningar?
 
Jag är ju inte så insatt i själva föreningslivet i släktforskarrörelsen, jag är mera av en passiv medlem, så jag vet ju inte alls hur detta med avgiftsbeläggningen har emottagits i bland föreningarnas medlemmar. Men om det nu otruligt nog är så att fler styrelser resonerar som ÖGF:s styrelse så finns det ju ingen idé att klaga på förbundsstyrelsen, då är det ju föreningsstyrelserna man måste böra bearbeta för att få till en förändring.

2008-04-05, 10:19
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Trots medlemskap i ett stort antal föreningar är jag helt ovetande om dessa föreningars inställning till olika förbundsfrågor, det verkar som det finns ett kommunikationsproblem i rörelsen. Numera är det lätt att kommunicera med medlemmarna via nätet, föreningsstyrelserna skulle nog satsa mer på ett modernt sätt att relatera till sina medlemmar. Diskussionerna handlar, precis som i förbundet, mycket om vad Styrelsen anser, inte om vad medlemmarna anser och vill. Styrelen ska ju företräda medlemmarnas intressen och inte sina egna personliga intressen. Har man verkligen pejling på medlemmarnas intressen i alla föreningar? Är det det lilla fåtal som kommer på möten som styr? Ska det vara så? Eller bör man anpassa verksamheten till det faktum att en mycket stor del av de betalande medlemmarna bor långt bort och att försöka vara lyhörda för alla medlemmars intressen?
Man måste nog ställa sig frågan om det sätt man arbetar på är bäst för verksamheten. Svaret kan säkert vara olika i olika föreningar. Men så länge släktforskarrörelsen är uppbyggd på föreningar som bildar ett förbund måste man på allvar diskutera medlemmarnas intressen i dialog med just medlemmarna för att rörelsen ska bestå.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 05 april, 2008)

2008-04-05, 11:44
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Kan skälet till många föreningars positiva inställning till avgiftsbeläggningen vara att styrelsens medlemmar (och de medlemmar som har möjlighet att gå på årsmötet) är ointresserade av Anbytarforum i synnerhet och släktforskning på nätet i allmänhet? I så fall är det mycket lätt att acceptera en kostnad som man personligen inte behöver drabbas av.
 
Jag gjorde en liten undersökning av ÖGF med anledning av Mårten Swärds inlägg. Den nyvalde ordföranden har aldrig skrivit ett inlägg på AF. Vice ordf har aldrig skrivit ett inlägg. Sekreteraren har skrivit 14 inlägg i år, men inget i Förbundsforum. Kassören har aldrig skrivit ett inlägg. Lokalansvarig i Linköping har skrivit 1 inlägg under 1 år. Två ledamöter har skrivit några inlägg sporadiskt, och den tredje har aldrig deltagit på AF. Suppleant 1 har skrivit 1 inlägg på 1 år. Suppleant 2 inget.
 
Till detta kan läggas att avgående ordföranden tidigare var en stor forumprofil, men skriver allt mer sällan. Även sekreteraren och suppleant 1 räknar jag till högst uppskattade skribenter i forna tider på AF. De syns alltså allt mer sällan här.
 
Det är med andra ord ett totalt ointresse för Anbytarforum bland dem som beslutar om föreningens inställning till avgift. Ändå hänvisar man på sin hemsida sina medlemmar till AF för efterlysningar!
 
Om bilden är liknande i andra föreningar är det inte så konstigt om många accepterar en avgift av ren okunskap. I vissa fall kanske rent av en önskan att forumet ska självdö.

2008-04-05, 12:12
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ett tillägg: en av ledamöterna skriver i själva verket ganska ofta, och är den ende i ÖGF styrelse som deltagit i FF, men så tillhör han också de som är negativa till avgiften!

2008-04-05, 12:22
Svar #14

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Det är väl inte otroligt att föreningrna gör en rent matematisk betraktelse. Faktum är att kanske bara 10 % av alla föreningsmedlemmar är forumanvändare/Rötters vänner och föreningarna tycker att de ska prioritera majoritetens intressen. Föreställningen, rätt eller fel, är säkert den, att forumet kostar ca en halv miljon per år att driva och medvetandet om förbundets ekonomiska kris är stor. Med den analysen är det inte konstigt om föreningsstyrelserna är för avgiftsbeläggning av Anbytarforum (förbundsforum är ju en annan, sak, det är ett demokratiskt verktyg och inte en tjänst). Många har argumenterat för att denna analys bortser från viktiga, t o m avgörande aspekter och argument emot avgiftsbeläggning - jag har inte för avsikt att väcka den diskussionen till liv igen, bara göra en förmodan om hur föreningsstyrelserna resonerar. En bra förberedelse inför besvarandet av enkäten vore ju att ta del av diskussionen som varit i detta forum.  
 
Av samma skäl tror jag att det är uteslutet att de skulle svara Ja på frågan om obligatorisk ShF.  
 
Som sagt, bara en förutsägelse.
LOE

2008-04-05, 12:26
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Som jag skrivit tidigare kan man välja att läsa i diskussionerna utan att skriva (helt i Anbytarforum, med konto i Förbundsforum). Den faktorn kan ni inte beräkna.
 
Hälsningar,
Eva

2008-04-05, 12:33
Svar #16

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Styrelsemedlemmar kan ju också tänka att en avgift på Anbytarforum ska bäras av användarna och  kanske undviker, eller åtminstone minskar, en höjning av föreningens avgift till Förbundet.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-04-05, 12:43
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag har inte tillgång till ordförandelistan, men hörsägen är att där är aktiviteten inte heller särskilt stor, någon sa förlamande låg i en diskussion för en tid sedan. Kanske symptomatiskt för rörelsen baserat på den höga genomsnittsåldern?

2008-04-05, 12:49
Svar #18

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
I svaret från ÖGF:s styrelses svar så står följande:
....tycker också att beslutet att avgiftsbelägga Anbytarforum kunde ha varit mer genomtänkt, i synnerhet hur det rent praktiskt ska fungera med avgiften. Men principen att avgiftsbelägga Anbytarforum ställer sig styrelsen för ÖGF positiv till. Allt kostar och allt måste också bära sina kostnader.
 
Vad dessa kostnader är som 100:- från alla användare ska täcka kan jag inte begripa.. Det måste ju bli en bit över 500 000:- man får in på detta! Ett forum av den här storleken borde inte kosta mer än maximalt 3-4000 om året!! Jag jobbar som systemutvecklare på en statlig myndighet och vi hade fram tills för några år sedan en webbplats som var betydligt mer lastad än denna och vi hade denna sajt på ett privat webbhotell där kostnaden var 3500:-/år! Var tar de övriga pengarna vägen?
 
Jag har för mig att någonstans läst att det finns en person anställd(?!) för att ta hand om forumet, om så är fallet så är det ju något som man borde fundera på att ta bort istället.. Väldigt många forum i den här storleksklassen klarar sig utan någon anställd som ser till det, man får ju istället utse moderatorer som sköter uppdateringa/övervakningar.

2008-04-05, 13:01
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mårten
Förbundsstyrelsen har konsekvent, under en längre tid, vägrat att besvara frågor runt kostnaderna för Rötter, Anbytarforum och det nytillkomna Förbundsforum. (Bokhandeln exkluderar jag från dessa resonemang)
 
Externa kostnaderna för drift av de tre delarna uppskattar jag till under 10 000 kr per år. Det som tillkommer är lön till anställda.  Dessutom kan det vid utveckling tillkomma konsultkostnader.
 
Att då konstatera: Allt måste bära sina kostnader utan att veta vad det kostar är ju något av en balansgång på slak lina.
 
Vad kostar de affischer som redaktören gör iordning till lokala aktiviteter, Vad kostar Angeläget, vad kostar Shf, osv
Listan kan göras lång, men hittills har dessa delar inte besvarats.
 
Svaren kanske kommer i Malmö, vad vet jag.

2008-04-05, 13:28
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är säkert så att många, många föreningsmedlemmar hittat till föreningarna via Rötter och AF. Det finns alltså en nyttofaktor i dessa fora som resulterar i medlemsavgifter för föreningarna.

2008-04-07, 09:37
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man blir alldeles bestört, då man ser den låga aktiviteten i AF. Igår så var det ca 85 sidor. Det är varken julsemester eller, sommarsemester just nu, utan högsäsong för släktforskning. Att jämföra för något år sedan, så höll sig antalet sidor till ca 180. På julaftonen kunde det sjunka till 85.
 
På Rötters förstasida så står det att nu så har 4794 betalat in 100 kr. Det skulle vara väldigt intressant att få veta hur många av dessa betalande, som är nybörjare d v s de som ställer frågorna. Kan man tänka sig så många som 800? Det skulle innebära att de övriga 4000 är gamla rävar, som i huvudsak inte ställer frågor, utan i de flesta fall svarar.
 
Varför bara haka upp sig på hur mycket pengar som strömmat in? Kasta också ett öga på det alltmer tynande AF. Där är det verkligen stilltje. Var är alla förnyelser, som utlovats?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-07, 21:55
Svar #22

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Man undrar ju vad som händer med pengarna. Snart har förbundet fått in 500000:- i avgifter på forumet. Som Mats skriver ovan kan inte driftkonstnaderna överstiga 10000:-/år. Hoppas verkligen att dessa pengar kommer släktforskarna tillgodo. Ett exempel där pengarna kan läggas är att fotografera dödböcker för projektet namn åt de döda, där det tydligen saknas pengar.

2008-04-07, 23:13
Svar #23

Bernt Bergkvist

Nej, de där pengarna har medlemmar betalat för att få ett bra och utvecklat anbytarforum. Att börja använda dem till annat leder enbart och blott till villfarelser att om man har ett stort internetforum som måste förbundets lokaler finnas i Hightechbuilding eller Kista science tower...  
 
Vi ser fram emot redovisningen en dag.

2008-04-07, 23:52
Svar #24

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En liten korrigering. Pengarna tillfaller Rötters Vänner, något som egentligen inte finns, utan det är styrelsen som kan fördela dessa pengar. Grundtanken var att det skulle gå till nysatsningar inom Rötter/anbytarforum, och inte till drift, något som tyvärr styrelsen tubbat på. Nu ska det gå till att betala lön till resurser, som gör en hel del annat än arbetar med Rötter/anbytarforum. På annat sätt kan jag inte tolka styrelsen uttalanden, samt de övriga pekpinnar som kommer från förbundshåll i exempelvis Släkthistoriskt forum.

2008-04-11, 17:06
Svar #25

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jag hoppas att Daniel Berglund får betalt för allt arbete han lagt ned på att få anbytarforum i funktion.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-04-11, 22:05
Svar #26

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com

2008-04-12, 00:44
Svar #27

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Jo, det har jag förstått att du gjorde det ideellt. Men det var en stor insats du gjorde, och utan den hade det inte blivit några 500000:-.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2008-04-13, 08:26
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På ett foto i Porträttfynd ställs en intressant fråga om knappfabrikören I P Althoff. Jag antar att det är en person, som halkat in utifrån, som ställer frågan, till Porträttfynd.
 
Den 10:e april svarar jag denne person, att denna intressanta fråga kan hon/han kanske får svar på, om hon/han ställer frågan i Anbytarforum. Jag anger också min e-postadress om vederbörande behöver veta hur man går in i AF.
 
Jag har inte fått något svar, men det har ju inte gått så många dagar än.
 
Min fundering är om man har denna enda fråga, som ändå kräver en hel del utredning, är man då villig att betala 100:- för ett svar? Ja, kanske om man tycker att svaret är värt 100:-.
 
Är inte risken att denna avgiftsbeläggning har motat ännu en person vid grinden?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-04-17, 23:24
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det efterfrågas mer statistik över aktiviteten på AF/FF. Här kommer mina stapeldiagram igen över antal inlägg per vecka och antal unika skribenter per vecka.
 

 
 
 
Mats önskade en lite längre period för att bättre se hur många som var aktiva av de nu tydligen över 5000 konton som finns. Tittar man på antal unika skribenter per månad så ser det ut så här (det blir bara tre staplar).
 
 
 
Den observation man kan göra är att det stigande antalet konton (som redovisas på Rötters framsida) inte resulterar i ökande antal vare sig inlägg eller aktiva skrivande användare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna