ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 16 mars, 2008  (läst 2513 gånger)

2008-03-02, 20:50
läst 2513 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Javisst är det så, att aldrig har någon sagt att detta skulle förbättra AF, utan som Anders R säger, att städa upp efter tidigare ekonomiska snedsprånget. Så alla som nu betalar till AF, gör alltså en heroisk insats för att rädda forumet. Varför inte säga det då? Hoppas alla ni som stannar kvar och betalar får ett stort tack senare, om ekonomin förbättras!
 
Alla dina 4 argument Anders B, stämmer gott och väl som skäl till tystnaden.
Ann-Mari Bäckman

2008-03-05, 23:23
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lite aktuell statistik:
 
Veckovis (rullande)
 
Antal inlägg

 
Antal aktiva skribenter

2008-03-08, 07:08
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Anders, går det att ta fram hur många som skrev för ett år sedan eller för tre år sedan en typisk månad?
 
Hälsningar,
Eva

2008-03-08, 11:48
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Eva, titta på Daniels grafer som sträcker sig över längre tid. De säger en del. Just hur många som skrev tror jag blir svårt att ta fram före användarkontot blev obligatoriskt. Då måste man i så fall begränsa sig till de som valde att skaffa konto genom frivilligt bidrag till Rötters Vänner.

2008-03-09, 10:48
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag ser i en annan diskussion att åtminstone två vars sista betalningsdag gått ut för över en vecka sedan fortfarande kan skriva. Inte för att jag vill det, men för att en utvärdering av avgiften ska kunna göras krävs att de som inte betalar också tas bort.  
 
Är det kanske så att det kostar mer än det smakar? Klarar inte administrationen av att hålla reda alla konton och deras betalningsstatus? Jag har tidigare frågat hur man tänker hantera det här, utan svar. Det kanske inte fanns något svar för man visste inte.

2008-03-09, 10:50
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Svaret är att det kostar mer än det smakar

2008-03-09, 11:09
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Det är ju möjligt att man gett oss lite tid att betala utöver sista betalningsdag, för vissa är ju alltid ute i sista minuten.
 
Nu hoppas jag inte, att bara jag och den andre tas bort för det är enklast så, utan att alla som inte betalt avregistreras.  
 
Sedan har jag inte ett dugg dåligt samvete av att jag skriver här, för det är inte jag som bestämmer när mitt konto upphör. Dessutom är det väl ganska bra för er att få veta hur det ligger till med avregistreringen. Det kanske se snyggare ut i användarstatistiken, om man inte plockar bort oss  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-03-11, 16:39
Svar #7

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Nu kommer nog jag att betala denna avgiften på grund av att jag ofta är i behov av den hjälp man kan få här men jag måste ändå säga att jag anser avgiftsbeläggningen vara helt befängd. Det måste ju ändå kosta en slant att administrera hela apparaten med fakturor/kontroller/betalningsuppföljning så vinsten med detta måste vara minimal, speciellt om man sätter det i relation till vad man förlorar i tappade användare och ev. framtida släktforskare.
 
Man tappar ju formodligen en mycket stor del av de icke-släktforskare som halkar in på forumet av en slump och börjar ställa frågor eller även i vissa fall komplettera information om ev. släktingar som de hittat inlägg om via Google..  
 
Nu har jag ingen aning om vad motivet till avgiftsbeläggningen är men om det är för att kunna öka kvaliteten på forumet så tror jag definitivt att man nu har börjat såga av den gren man parkerat bakdelen på!  
 
Det enda som jag tror kommer ur detta är följande:
1. Man tappar flera presumtiva nya släktforskare på grund av att de ännu inte är tillräckligt intresserade för att göra sig besväret med registrering/betalning/väntan.
 
2. På grund av punkt 1 så innebär det också att man förlorar svaren på en del gåtor som kunde ha fått svar om någon icke-släktforskare av en slump hittar en bild eller ett inlägg på en ev. släkting. Förut kunde de bara göra en kommentar och nu måste de gå hela vägen med betalning/registrering bara för att göra detta enda inlägg.
 
3. De riktiga släktforskarproffsen försvinner då de kanske tycker att det är en onödig utgift eftersom att de själva inte behöver någon hjälp.. Det känns ju lite märkligt att de ska betala för att få hjälpa andra..
 
4. Man kommer att förlora flera utländska användare då många inte vill/kan betala via Internet/bankkort på grund av säkerhetsskäl eller ekonomiska skäl (avgifter tillkommer väl vid dessa köp har jag för mig).
 
 
 
Så nu har jag iaf fått säga min mening och jag hoppas att det är fler som tycker som jag och att dessa åsikter i så fall märks när det är nyval för styrelsemedlemmarna...

2008-03-11, 19:43
Svar #8

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Mårten, jag är ganska övertygad om att nästan alla som använder Anbytarforum håller med dig! Om jag inte är fel underrättad kommer det motioner till riksstämman i Malmö med krav på att avgiften ska tas bort. Argumenten påminner om dina. Vi får hoppas att medlemsföreningarna inser värdet av ett avgiftsfritt Anbytarforum.

2008-03-11, 20:01
Svar #9

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hoppas bara att det inte är försent då. Självklart ska Sveriges Släktforskarförbund ha en tjänst som denna, lättillgänglig för alla, vilket förstås innebär att den är gratis. Risken är nu att det dyker upp allt fler liknande forum. Värdet av det  riksomfattande Anbytarforum är allt för stort för att raseras. Dessvärre är det ju alltid mycket lättare att riva ner än att bygga upp.

2008-03-11, 22:00
Svar #10

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Alla dessa inlägg raderas efter 90 dagar.
Fortfarande har inte styrelsen sagt ngt, dvs lyst med sin frånvaro.
Varför ska vi debattera något som är utstryket från svarta tavlan då.
Inte ens uppmaningen Låt stå, som skrevs i min skola på 1950-talet,
av läraren kommer att gälla här framledes?
Alla kloka ord, tips och synpunkter är då borta med vinden!
Varför skriva?
Jan-Christer

2008-03-11, 22:16
Svar #11

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Man får hoppas att det är tillräckligt många som har detta i minne när nya styrelsemedlemmar ska väljas..

2008-03-14, 09:18
Svar #12

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Chris Bingefors
 
Jag såg på TV i morse att du hade genomfört en undersökning av de medicinska biverkningarna på receptbelagda läkemedel.
 
Kan du inte göra en undersökning av biverkningarna vid ”receptbeläggningen” av AF medans du ändå håller på?

2008-03-14, 09:58
Svar #13

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Visst - kostar sådär en miljon att genomföra (billigare med nätenkät). Fast principen är densamma: Man upplever negativa saker, slutar att använda medicinen alternativt AF.

2008-03-15, 11:35
Svar #14

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
När jag slog på min dator imorse så hade jag bara 21 mail fråm AF/FF, före avgiftsbeläggningen var det ungefär 50 st varje morgon. Jag har inte gjort någon förändring i mina prenumerationer förutom att jag lagt till FF.
 
Klockan 11.15 upptäckte jag att det var väldigt låg aktivitet i AF.
 

 
Är det någon som för statistik över aktiviteten som också har sett en sådan här minskning. Jag prenumerar bara på vissa delar av AF så det kan ju vara just i mina landskap aktiviteten har minskat? Jag tycker att jag sett en minskning av mina inkommande mail i stort sett hela tiden efter avgiftbeläggningen. Om jag ska döma efter det jag får är det ju åtminstone en 50%-ig minskning i alla fall.
 
Det som är mest oroande är ju att det verkar som det är en drastisk minskning av medlemmar som skriver.

2008-03-15, 11:50
Svar #15

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej,
 
Det är en markant minskning.
Om man ser på inlägg senaste vecka, så är det 513 sidor i 16 ämnen.
Det var ungefär 2 dagars inlägg tidigare.
Man kan inte skylla på vackert väder heller
Lite alarmerande..
 
Hälsn. Eivor

2008-03-15, 11:58
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har ju koll på inlägg och antal skribenter, och lägger ibland in grafer. Just igår fredag var en en exceptionellt dålig dag med endast 170 inlägg (lägst sedan julafton) av 109 olika skribenter (lägst sedan juldagen). Dock har det sett något bättre ut tidigare i veckan. Från söndag till torsdag var det högre noteringar alla dagar än motsvarande dag veckan innan. Fredagen förstörde dock statistiken på veckobasis. Ändå en viss stabilisering av nedgången kan man säga.
 
Den dåliga dagen igår kanske beror på att alla släktforskare förberedde sig för Släktforskningens Dag och hade annat för sig? Vi får se hur det ser ut idag, med konkurrens även från Melodifestivalen.

2008-03-15, 12:16
Svar #17

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Tack ska du Anders men för mig är det i alla fall en dramatisk nedgång - men som sagt jag prenumererar ju inte på allt.

2008-03-15, 12:53
Svar #18

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
När det gäller hur folk beter sig, så förblir man ofta undrande. Igår satt jag i Riksarkivets forskarsal med 56 platser (tror jag). Mitt på dagen var vi fem, mot slutet av dagen var vi två. Det var så liten aktivitet, att jag började frysa och fick använda en lånefilt för första gången. I förrgår var jag på KB. Läsesalen var packad med laptopförsedda studenter (mest) och atmosfären var direkt pressande.  
 
(Ursäkta dessa vykortshälsningar).
LOE

2008-03-15, 16:00
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
KB är närmare till Stureplan, därför sitter nog studenterna där.  
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt. Borde studenterna sitta i Riksarkivet? De kanske har större nytta av utbudet på KB.

2008-03-15, 18:21
Svar #20

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Jag menar ingenting, faktiskt. De som satt närmast mig, studerade dock inte material från KB, det är då säkert. Som sagt, bara en hälsning.
LOE

2008-03-15, 18:27
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är extremt låg beläggning på arkiven numera. Det djupare grävandet i alla skatter tas sällan upp inom förbundet (och kanske föreningar?). Det finns mycket nybörjar- och mellannivå, men mycket lite om allt oscannat och ofotograferat material och vilka fynd man kan göra där. Handledningar och kurser är sällsynta, åtminstone ser vi ganska lite PR för dem.
 
Studneter sitter på universitetsbiblioteken för att läsa tillsammans, umgås samt i viss mån för att få tag på referenslitteratur (jurister t ex). Kanske skulle gemensamma aktiviteter på mer djupgrävande nivå i arkiven locka folk? I kombination med WLAN i arkiven så kan man köra både nätkällor och arkivmaterial.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 15 mars, 2008)

2008-03-15, 18:39
Svar #22

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
De viktigaste källorna finns på nätet idag och eftersom vi inte forskar tillsammans utan alla gör i stort sett sin egen forskning (som andra ofta redan gjort) hinner få med att nyttja andra än de mest grundläggande källorna ... så arkiven behövs sällan
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-03-15, 18:43
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jo, det gör de och bra är det. Men när man vill gå djupare så finns källorna inte längre på nätet och det kommer att ta tid innan ens mer allmänt intressanta källor som senare domböcker, militära rullor för stamanställda, andra statliga arkiv etc etc kommer på nätet. Det går ju relativt sett snabbt att få fram en grundläggande antavla (om man inte har extrem otur) idag och sedan börjar det roliga. Då sitter man i starkt behov av arkivens källor, men det finnns mycket lite aktiviteter runt dessa.

2008-03-15, 21:13
Svar #24

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Jag tror att det är så Chris att innan det fanns några uppgifter på nätet så var man tvungen att vända sig till arkiven men nu sedan mycket finns ute på nätet så blir arkiven obesökta i stor utsträckning.
 
När det sedan gäller den biten som du talar om, domböcker mm så finns det ju i allafall några som forskat i dessa källor och som gärna delar med sig via tex anbytarforum om de inte publiserat sina uppgifter på annat sätt som är sökbart på nätet. Därför blir det en minskning även på den biten.
 
När jag numera är på Landsarkivet i Göteborg då och då så är vi endast några få som är där men för 5-6 år sedan fick man ibland sitta i kö. Jag håller med dig om att arkiven behövs som tidigare för det finns alltid detaljer som man behöver forska i och så är det ju inte allt man kan få hjälp med genom anbytarforum.
 
Däremot kan det troligen finnas en viss fara i att arkiven är så lite besökta nu för tiden. Jag tänker då på neddragningar som ev kan komma som en följd av den låga besöksfrekvensen. Landsarkivet i Göteborg har redan börjat med att leta fram uppgifter på beställning. Upp till en viss tidsåtgång är det gratis men sedan får man betala. Detta hade man inte tid till tidigare i samma utsträckning men nu sker det organiserat.
 
När det sedan gäller Anbytarforum så tycker jag difinitivt att det skall vara avgiftsfritt. Fördelarna har framförts av så många här så jag behöver väl inte upprepa. De som beslutat om detta har först och främst sett det som en inkomstkälla i ett ansträngt läge.
Detta är alltför kortsiktigt tänkt och kommer att minska antalet besökare ännu mera om det sätts i verket. Antalet besökare har redan minskat, kanske som en följd av allmän otrivsel i forumet efter misskötseln av ekonomin och allt tjaffs om detta.
 
Jag kommer att tillskriva ordföranden i Tjörns släktforskare, där jag är medlem, i god tid före stämman för att uppmana dem att verka för ett avskaffande av avgiften om den inte redan är borta då.

2008-03-15, 21:25
Svar #25

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Alla verksamheter, om än hobbies, har sina faser och det roliga med släktforskning är att det är ett gränslöst område. Det finns knappast någon möjlighet att bli fullärd och det tycker åtminstone jag är roligt.  
 
Beträffande källorna, så öppnar sig en hel värld, den dag som man ger sig på domböckerna. Det känns som en uppenbarelse, att upptäcka så mycket tecken på liv omkring personerna - på köpet får man eller tvingas man skaffa sig historiska kunskaper.
 
Nästa nivå att erövra, för mig, var administrationernas verksamhet, inte minst korrespondensen mellan befattningshavare. I sådan träder människor fram helt naket (eftersom de inte anade att någon obehörig skulle komma att läsa) och yppar sin oro för skeenden i omvärlden (jag sitter här i ljusets sken och beklagar handstilen, till följd av brådskan, då postkuriren står bredvid och väntar, jag hoppas verkligen att vi kan träffas i Kalmar, när ers excellens ska resa till Ösel, för vi måste snarast tillsätta en ny uppbördsman. Gud give att isen släpper sitt grepp....). Man kan bli indragen i dramatik också, t ex genom att i ett krigsrättsprotokoll upptäcka att ens förfader varit en förtrogen tjänare till den i en duell dödade, som på dödsbädden avslöjat sin kärlek till ståthållarens dotter, som testamenteras en förmögenhet, samtidigt som ståthållaren ombeds lägga ett gott ord för den duktige tjänaren (vilket resulterar i en supplik i Krigskollegiets brevböcker). Hur många tror mig f ö, när jag säger att man kan gå in i Nyköpings slotts räkenskaper och för en viss vecka se, vilka som var på besök och t o m se vad som fanns att äta denna vecka ? På 1500-talet !
 
Jag har inget alls emot den mera grundläggande forskningen, men jag vill gärna berätta om de fantastiska världar som finns att upptäcka, som ska skänka ännu mera spänning och glädje.  
 
Med denna ansats, kan man konstatera att bara en liten del av källmaterialet finns tillgänglig på datamedium och att det mesta t o m är ofilmat.  
 
En åtgärd för tillgängliggörande kunde vara att göra om mormonernas arbete med modern teknik. Som det nu är, så kan man befara att mycket material går mot förgängelse (många volymer är sedan många år tillbaka svartlistade för framtagning). Se där en värdig utmaning för förbundet !
LOE

2008-03-15, 21:27
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ingemar, kontakta din förening per omgående, då föreningarnas motioner ska vara Förbundskansliet till handa senast 15 april,  för att beaktas vid stämman.  
 
Det är viktigt att alla föreningar beaktar detta slutdatum, då senare inkomna motioner antagligen hamnar i runda arkivet.

2008-03-15, 22:53
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lars-Olov och Ingemar
 
Det är just att göra materialet levande som är så spännande, men där saknas mycket i den digitala världen. Domböckerna i en mindre stad ger  t ex en bild av livet i den staden. Jag håller med om att det vore en långsiktig och viktig uppgift för förbundet att verka för att scanna alternativt fotografera även mycket annat material. Man har ju bara naggat i kanten på det, fokus ligger fortfarande på kyrkböckerna. Själv sysslar jag inte så mycket med min släkt utan mer med personforskning i allmänhet och det är helt fascinerande vad man kan hitta om personerna och deras värld. Jag önskar att fler kunde åtminstone komma in i den världen via datorn, för att gå riktigt djupt behövs nog ändå arkiven. Det rör sig ju också om oerhörda mängder av bevarade dokument.

2008-03-16, 07:52
Svar #28

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
SVAR lägger ut både rullor och domböcker på nätet.
Jan-Christer

2008-03-16, 08:56
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Javisst och det gör AD-online också, jättekul att läsa. Men det är ett gigantiskt material så det kommer att ta tid innan det finns allmänt tillgängligt. Just nu skanar jag t ex de stamanställda regementenas personalrullor. Det är ju ofta så att just det man behöver inte finns, eller att det landsarkiv som finns i närheten inte har det område man behöver.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna