ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 mars, 2008  (läst 2729 gånger)

2008-02-24, 18:02
läst 2729 gånger

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Intressanta staplar, Anders.
Det skall bli väldigt roligt att se vad som händer i mars och framöver, när betalningarna bör ha kommit in.
Sedan måste det väl strömma in nya användare under året, för det är ju inte bara i januari man kan teckna konto?
Några frivilliga bidrag tror jag man kan se sig i månen efter.
 
Hälsn. Eivor

2008-02-24, 21:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Du skriver utifrån staplarna att intresset att diskutera förbundsfrågor är skandalöst dåligt. Hur många i klicken kommer att kasta in handduken? Blir du själv kvar så du kan dokumentera hur det blir efter avgiftsbeläggningen? Som jag har fattat det så är det några av dessa fåtal, som debatterar, som inte kommer att betala.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-24, 22:02
Svar #2

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Intressant kommentar av Ted runt det numera minskade behovet av moderering av Anbytarforum. Det är bra att forumet nått en nivå där behovet har minskat. Det betyder också att kostnaden för forumet drastiskt minskat, eftersom nerlagd tid nu måste vara ganska liten. Ytterligare ett skäl att ifrågasätta den tokiga avgiftsbeläggningen.
 
Å andra sidan så verkar det som förbundsstyrelsen nu är redo att dra igång nya kostnadskrävande projekt så tiden som frigörs går säkert åt, synd bara att Anbytarforums användare ska vara den kassako som man lutar sig mot, när det borde vara de som nyttjar Rötter. Jag hoppas att det denna gång blir en styrning med säker hand och med kompetens när de planer som lanserades går mot fullbordan.
Bakgrund till ovanstående är uttalandet Förbundsstyrelsen har långt framskridna planer på att ge Rötter en helt ny plattform, med nytt material men dit också databaser och relevanta delar av den nuvarande webbsidan kan flyttas. Detta är emellertid en kostnadskrävande process, som innefattar både konsultmedverkan och stora insatser från den egna personalen.
 
(Meddelandet ändrat av mats den 25 februari, 2008)

2008-02-24, 22:17
Svar #3

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Personalkrävande resurser och konsultarvoden borde ju vara det sista man eftersträvar när det gäller att få ordning på en ekonomi.
 
Jag är typen försiktig general och tycker att man skall se om sitt hus i Förbundet först.
 
Eivor

2008-02-24, 22:30
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Mats, varifrån citerar du det uttalandet? [color=0000ff]EDIT tack, där var det ja... [/color]
 
Det var en intressant kommentar av Ted som endast kan tolkas som att kostnaden för Anbytarforum har minskat. Då faller ett argument för avgiften. Jag är dock lite undrande över att anbytarvärden tycks mena att det inte finns något behov av anbytarvärdar bara för att akutåtgärderna blivit färre. Det finns mycket att göra i form av underhåll av rubriker, flytt av felplacerade diskussioner och enskilda inlägg, att öppna fortfarande stängda resandediskussioner och bara att vara närvarande även under helgtid för att assistera användare.
 
Ann-Marie, jag kommer vara kvar för att kunna deltaga och påverka i debatten där den, trots allt, bäst förs.
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 25 februari, 2008)

2008-02-24, 23:04
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag tror också att extravärdar/undervärdar/hjälpvärdar skulle bidra till att öka kvaliteten på forumet ytterligare, och att det vore en god reklam att kunna säga att man har ett antal mycket kunniga personer knutna till forumet.

2008-02-24, 23:23
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Anders
Citatet kommer från styrelsens uttalande efter senaste styrelsemötet. Finns här
 
eller som toppnyhet på Förbundsnytt.

2008-02-25, 03:29
Svar #7

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ted, har du sett mitt tidigare inlägg Postat fredagen 22 februari 2008 - 11:57?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-29, 11:16
Svar #8

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
90 rubriker mot tidigare 200-250 är en siffra som talar sitt eget språk.
 
Det är en ständig nedgång i inläggen och jag förmodar att det inte varit så att tidigare skribenter varit under alias?
Det  är säkert inte avgiften som sådan utan sättet att framföra hela idén, som gör att folk vänder i dörren.
Ett diktatoriskt framförande av nya pålagor istället för att vänligt och trevligt skriva att det behövs mer pengar, skulle nog gå hem bättre.
 
Man kan inte undgå att se hur väldigt många aktiva skribenter under t.ex medeltiden och annat, har försvunnit från AF.
 
I FF kan man stå och fäkta med armarna, men det ger ingenting, enligt min åsikt.
Man gör som man alltid gjort i styrelsen ändå.
 
Anbytarforum skall också kunna vara en social samvaro för släktforskare, men stramar man upp för mycket. så blir resultatet  detta  ---  90  
 
Eivor

2008-02-29, 11:49
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Igår torsdag var det 118 olika skribenter aktiva i AF/FF. Det var en ny årslägstanotering.  
 
Citerar här ett inlägg av Kenth Johansson skrivet på ett annat forum och lämnar det till var och en att begrunda:
 
  Av Kenth Johansson torsdag den 28 februari 2008 - 22.20: Ändra
 
Nej det är alldeles riktigt att vi är många som slutat skriva på Anbytarforum. Det är med vemod jag öppnar sidan ibland. De forskare som hjälpte mig skriver inte längre och de frågeställare jag hjälpte har slutat fråga.
Hundra kronor är inte mycket men det sänder signalen att värdet ligger i arbetet med sighten och inte hos forskarnas dialog.
Det sänder också signalen att antingen kan du vara med i en förening på hemorten eller bli Rötters vän. Förbundet har genom avgiftsbeläggningen fjärmat sig från föreningarna. Ett bättre alternativ hade självklart varit (och strukturellt riktigare) att föreningarna stödjer sighten med ökat anslag och forskarna stödjer föreningarna. Nu förefaller dock förbundets ekonomi följa sin egen vindflöjels lag.
Det är konstigt att i Norge är disskussionen fri liksom den scannade kyrkobokföringen (å andra sidan är det helt rimligt: dialogen tillhör forskarna och arkiven tillhör folket)
För mig har det sänts en tveeggad signal där förbund ställts mot förening och forskarnas dialog i Anbytarforum ansetts bli ett merarbete som inte gett tillräcklig spinnoff effekter till förbundets ekonomi utan att man avgiftsbelägger den.
För att förtydliga mig: Hur ska jag göra? När jag har läst en frågeställning som jag har svaret på, fast jag inte har betalat hundra kronor. Frustrerad ser jag att ingen annan heller svarar. Ska jag då betala hundra kronor för att få glädjen att hjälpa till?
Ja självklart svarar kanske styrelsen, om du ger oss hundra kronor för att överlämna svaret. Men genom mitt arbete kan jag bara enstaka gånger gå in på Anbytarforum, svarar jag. Är det värt hundra kronor för att ni ska förmedla mitt svar till en annans fråga? Hundralappen, utlämnande av personuppgifter, ansökan om konto. Tillsammans är det alltid en risk för ett förbund att betonandet av tillhörighet utesluter fler än att det känns inbjudande. Dialogen upphör och svaren ges inte.
Anbytarforum riskerar då att bli ett forum bara för de invigda. För dem som har många frågor och svar.
Jag kan förstå att man vill komma ifrån ovidkommande spam och atacker, men det skulle kunna ske genom enbart lösenord. Trots detta tycker jag att nöjet att bli Rötters vän genom den frivilliga obligatoriska avgiften har blivit tveeggad. Jag saknar de engagerade forskare med mycket kunskap i de socknar jag forskar, som likso jag bara har tid att gå in under några perioder per år. Risken är att man sågar den gren man sitter på, för rekrytering och nya besökare.

2008-02-29, 12:15
Svar #10

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Under min tid som redaktör försökte jag - tillsammans med Peter Karlsson - driva ett Anbytarforum där det var högt i tak och brett mellan väggarna. Det skulle vara en virtuell mötesplats där tankar, information och åsikter kunde utbytas fritt under det ansvar som ordningsreglerna fastställde. En livlig och ibland vildsint diskussion var alltid att föredra framför en snöpt och förtvinad. Visserligen rasade golvet emellanåt, men aldrig värre än att det kunde spikas ihop och dansen snart fortsätta. Och deltagarna blev bara fler och fler.
 
Det är med inte så liten förvåning som jag åsett utvecklingen under de senare åren. Styrelsen och andra ansvariga har lagt ner förvånansvärt stor kraft och energi på att försöka brotta ner den livliga aktiviteten i Anbytarforum. Inte bara enskilda diskussioner har stängts utan hela avdelningar. Påtagligt mycket av den livfulla aktiviteten i forumet har uppenbarligen setts med oblida ögon av de ansvariga. Kantstött porslin fick inte finnas. Ordet är fritt ansågs tydligen för vildvuxet och farligt. Och när datainspektionen ryckte ut med egendomliga synpunkter på innehållet i Anbytarforum gjorde styrelsen ett blekt intryck: Man var påtagligt högljudd i tonen, men svag och kraftlös i sak. Det motsatta - len i rösten men stark i ord och handling - brukar ju vara mer framgångsrikt.  
 
Och som om allt detta inte räckte kom så kontokrav och avgifter.
 
Det är hög tid för de ansvariga att börja bejaka aktiviteten i Anbytarforum och i Rötters databaser. När tusentals släktforskare samlas i en för det mesta trivsamt stormig gemenskap kan inte styrelse och andra ansvariga se detta som något som till varje pris måste regleras, övervakas och begränsas. Tvärtom: Uppskatta det och se det som ett vitalt sundhetstecken i släktforskarrörelsen! Understöd det, underlätta det! Och förstås: Utveckla det!
 
Det gynnar i förlängningen både släktforskarförbundet och släktforskarrörelsen.
 
Att sedan golvet rasar ibland måste man tillåta.
 
(Meddelandet ändrat av hakan den 29 februari, 2008)

2008-02-29, 12:22
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller med dig Håkan.Det är egentligen bara de inlägg som var nedlåtande och paternalistiska, samt en del rena oförskämdheter som jag tycker vi kan avvara. Ett forum blir roligt och en diskussion blir livaktig om vi kan acceptera udda åsikter och argumentera för och emot med bibehållen respekt för varandra. Alla frågor är viktiga, ingen är för dum. Och varför ska man inte få vara social ibland - AF skulle kunna fungera som en virtuell förening för oss rotlösa. Det verkar finnas en rädsla någonstans (var har jag inte riktigt förstått), det är kanske den gamla vanliga: Seriös=tråkig, allt annat är ett hot.

2008-02-29, 12:33
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför är det just nu inga engelspråkiga diskussioner? Slumpen eller avgiftsbeläggningen?
 
Kenth skriver; Anbytarforum riskerar att bli bara ett forum för de invigda, de med många frågor och de med många svar. Så sant, så sant!
 
Det är som om alla går och tassar och väntar och väntar på vad som kommer att ske då porten stängs för alla oss som inte vill betala. Blir de bara de invigda, som Kenth pratar om, eller kommer en massa nyanmälda att med glatt hjärta storma in.
 
Eivor, skriver att AF ska vara en social samvaro för släktforskare. Ja, det är så vi vill att det ska vara. Hon skriver också att vi står och fäktar med armarna i FF, men det ger ingenting. Visst är det så! Vi tror oss fått frihet att uttrycka vad vi känner och tycker, men det är bara det att ingen lyssnar på oss. varför ha en massa förslag och ideér under rubriken Porträttfynd t ex, när ingen tar till sig det. Är det meningen att vi ska maila alla förslag till styrelsen, för de ska upptäcka att någon kommer med  synpunkter? Nej, vi är grundlurade om vi tror att någon kommer att lyssna på oss här! Det har faktiskt inte blivit någon skillnad mot förr, mer än att vi måste logga in för att diskutera med varandra och att surret kasseras med jämna mellanrum.
 
Från  
Ann-Mari  
vars tid snart är ute
Ann-Mari Bäckman

2008-02-29, 12:36
Svar #13

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Chris,
 
Det finns förmodligen ingen rädsla - det är värre än så.  
 
Förbund och föreningar har vant sig genom åren med att inga medlemmar oppononerar sig i någon större utsträckning.  
 
Många lokalt förtroendevalda har heller ingen insikt i den nya tidens sätt att kommunicera och värjer sig mot sådana moderniteter.
 
Förbundets förtroendevalda har genom åren utvecklat ett pampvälde som är svårt att bryta ner eftersom de anser sig för fina för att tala med vanliga simpla medlemmar. Åtminstone jag har upplevt det så under de få år jag har funnits med som medlem i en förbundsförening.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 29 februari, 2008)

2008-02-29, 13:34
Svar #14

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Bengt det här inte sant, föreningar, vi har inte vant oss, nej vi har protesterat, högt, ljudligt och på många sätt inom olika områden. Vad vi dock vant oss vid är att vi inte får tillräckligt stöd från andra föreningar, eller de styrande. Och får vi inte stöd från andra föreningar är vi ju i minoritet - tyvärr. Men det är demokrati.
 
Vad gäller de styrande så tror jag på en ändring men att vi måste ge dem lite svängrum och tid, de kan inte rätta till alla tokigheter på en gång. En sak i taget..... även om det ramlar ner nytt hela tiden.

2008-02-29, 13:34
Svar #15

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag vill påstå att det kontokrav som finns är välunderbyggt, det finns inte så många forum kvar som inte använder den tekniken (eller liknande) för att hålla ordning på de som ska kunna skriva. Det är naturligtvis att hålla borta spam och annat skräp som jag avser ska hållas ordning på.
 
När det däremot kommer till den obligatoriska avgiftsbeläggningen så har jag ansett och anser att det är fel väg att gå. Vi får se hur utvecklingen blir på AF framöver. Att det är heltokigt att ha det på Förbundsforum torde vara helt klart för alla, jag kan inte annat än se att det är en principfråga i nuläget.
 
Jag tror att de förslag som tidigare lämnats till styrelsen avseende Rötters vänner, med en engagerad insamlingsgeneral hade gett minst lika mycket som avgiftsbeläggningen, om inte mer. Tyvärr har Rötters vänner fått en något solkig aura runt sig, men det går nog att ändra på med lite extra insatser.

2008-02-29, 13:57
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Bengt
 
Det finns många i styrelsen som lyssnar, som försöker styra åt rätt håll (enligt min mening). Det finns också de som kommunicerar, både här och via andra kanaler. Jag kan inte låta bli att åter ge Lars en eloge för ekonomirapporten.
 
Sedan är det ju inte så att jag alltid har rätt, så visst finns det tillfällen då debatten vinns av andra sidan, och det ser jag inte som något problem så länge det finns en vilja att kommunicera.  
 
Det som upplevs som fel är att möta en tystnad, ett som det verkar oengagemang i ett flertal frågor. Vad som ligger bakom detta vet inte jag, men nog borde det finnas möjlighet för fler att delta i förbundsforum, inte minst nu i början.  Tyvärr så kanske FF dör ut, det ser ju inte så bra ut när man ser på deltagandet.
 
Med hopp om en ökad spänst i diskussionerna, i ett avgiftsfritt forum, så ser jag framtiden an med tillförsikt, och kom ihåg att motionstiden till Malmö inte gått ut än  

2008-02-29, 14:31
Svar #17

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Lena  
 
Det är bra att det tydligen funnits någon förening(ar) som uppmärksammat det hela men det kan inte ha varit särskilt många eftersom ni har varit i minoritet som du säger - det visar ju på att majoriteten inte har brytt sig - tyvärr.
 
Att det skulle vara någon förändring på gång i mer demokratisk riktning är väl bra i och för sig men varför behövs svängrum och tid?  
 
Demokrati i vilken förening och förbund som helst likaväl som i politiska sammanhang är för viktig för att vänta och se. De som inte vill vara med på det tåget borde avlägnas från sina poster per omgående.  
 
I föreningar och i förbundet syns det mig finnas en annan och långt allvarligare brist - nämligen bristfällig kunskap om föreningsarbete och därmed sammanhängande demokratifrågor.
 
Mats
 
Att många i styrelsen lyssnar och har lite andra synpunkter är tydligen inte tillräckligt för att få majoriteten att ändra på missförhållanden. Men jag medger att det ändå är ett tecken på tillfrisknande. Men för mig är det vad som beslutats som gäller - säger en eller flera ledamöter ja till något det inte står för så får de stå ut med den kritik som följer. Det finns ju en möjlighet att slippa ifrån kritik också - genom att reservera sig.
 
Jag måste ändå få säga att det här förbundet tar priset som det med sämst kommunikation mellan förtroendevalda och medlemmar som jag har varit medlem i. Och jag är och har varit med i några stycken.

2008-02-29, 14:57
Svar #18

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag menar inte att kontokravet skulle vara oberättigat. Jag tvivlar på att det finns något enskilt beslut, kanske inte ens avgiftsbeläggningen, som ensamt behöver vara särskilt felaktigt eller tokigt. Men sammantaget har de åtgärder som vidtagits rörande Anbytarforum och Rötter under de senaste åren lett till att allt färre människor har lust att delta i diskussionerna och bidra till databaserna. Och då har utvecklingen gått snett.  
 
Kontokravet har gjort det svårare för folk att delta i diskussionerna. Men kanske är det ändå bra. Det går knappast att säga om en enskild förändring, bland alla som har vidtagits, har varit bra eller dålig. Däremot vet vi alltså säkert vad förändringarna sammantaget har resulterat i.
 
Det gäller nu att baxa Rötter och Anbytarforum dithän att allt fler människor återigen har lust att vara med. Min övertygelse är att detta kräver en mycket mer bejakande attityd från ansvarigt håll. Hej, vad kul att du är här istället för ett misstänksamt Du tänker väl inte ställa till med några problem?.

2008-02-29, 15:16
Svar #19

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
När jag ändå har synpunkter på en massa annat kan jag väl också kommentera kontokravet.  
 
Jag tycker att det är fullt rimligt att ställa krav om ett konto i ett forum av den enkla anledningen attt det hör till vanlig hyfs att man ger lite information om sig själv till personer man debatterar eller diskuterar med. Förbundets krav om i stort sett fullständiga personuppgifter är dock förkastligt.  
 
De krav för att ex.vis få tillträde till Förbundsforum skall endast vara namn och ett medlemsnummer eller motsvarande i den lokala föreningen man tillhör och inget annat.
 
Att avgiftsbelägga ett forum är också att låta det förtvina i sotdöden och som det sedan blir mycket svårt att återuppliva.

2008-02-29, 18:31
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Vi har troligen förlorat de flesta engångs- eller sällanfrågarna, samt utländska gäster. Då riskerar AF bli ett forum för några få invigda vilket är mycket olyckligt i längden. Jag håller med Bengt om att ett forum som förtvinat blir svårt att återuppliva.

2008-02-29, 19:09
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det finns en grupp. som jag inte tänkt på tidigare, som kanske inte är så pigga på att betala och det är de som bara sporadiskt kollar i AF. Den grupp, som tydligen Kenth Johansson tillhör, de som gärna kan hjälpa till ibland, när det passar dem. Den gruppen missar man ju på det här viset med avgiftsbeläggningen.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-29, 19:39
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja, jag tror att vi kommer att missa många med speciella kunskaper inom ett område och som svarar när det kommer frågor inom just det området. Då blir det bara vi generalister kvar, det är tråkigt att vi missar mycket specialkunskap på AF

2008-03-01, 00:05
Svar #23

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja, det är bara att konstatera att jag var för optimistisk vad gäller besöksantalet. De är ju bara att se antalet sidor som är aktuella.  
 
Tråkigt tycker jag!  Vänner av forumet får bara hoppas att det så småningom vänder och att besökantalet stabiliseras på en högre nivå. Men vi kanske aldrig kommer tillbaka till det höga tal som var för 5-10 år sedan, bl a av de orsaker Ted framlagt.  
 
Jag har hittills inte reagerat på avgiftbeläggningen. Har inte tyckt att det varit mycket att orda om, särskilt som spam och oseriösa inlägg försvunnit.  
 
Men om kvantiteten på AF har minskat till förmån för kvalité, är det ju ett starkt skäl MOT en avgiftsbeläggning och FÖR tillgänglighet. Det går inte att komma ifrån.

2008-03-01, 09:14
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Leif!
 
Om jag är en stor pessimist nu, om vad som komma skall, så hyser jag ett stort hopp att vi får tillbaks vårt gamla AF om;
 
man tar bort avgiftsbeläggningen
 
besökarna, som Håkan S skrev, möts med Välkommen hit! Vad trevligt att du är här!
 
det inte ska vara så seriöst =tråkigt. Det ska vara glatt och trevligt i AF
 
det ska vara en social mötesplats för oss släktforskare.
 
Verkar folk trivas och ha roligt, ja då lockas flera också att delta. Så får vi bara en annan attityd från styrelsen, ja, då är jag hoppfull.
 
Du har väl varit med länge? Nog märker du väl att den gamla glädjen har försvunnit? Det är som om att komma in i biblioteken förr. Man tog sin bok, lånade den eller satte sig ned och läste och var man tvungen prata, så skulle man viska.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-03-01, 15:03
Svar #25

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ann-Mari,
 
Jag delar din uppfattning - och är säkerligen inte ensam. Det är bara att hoppas att några nya förmågor i styrelsen, som inte tyngs av ett arv från nedgångens tid, förändrar Rötter/AF/FF på det sätt som flera här har föreslagit.
 
Särskilt gammal i gården är jag inte. Blev Röttervän så sent som för 4 år sedan. Och jag har alltid tyckta att det varit trevligt här. Märker dock att mycket duktiga personer som tidigare både skrivit och svarat försvunnit. Så forumet har tyvärr förlorat kompetens i turbulensens spår.  
 
Men samtidigt måste jag tillstå att det har blivit trivsammare pga. allt spam och tjafsdebatter har upphört. Det är sannerligen befriande att oseriösa debattörer lyser med sin frånvaro. Och för det ska FS ha kredit. Men det har antagligen fått samma effekten utan avgiftbeläggning.
 
/Leif

2008-03-01, 15:45
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det är bra att spam och tjafsdebatter upphört, men det senare kanske har gått att styra med en moderator, som rättat in oss i ledet igen.
Ann-Mari Bäckman

2008-03-02, 16:42
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Varför får vi inte höra något motargument mot alla klagomål inför avgiftsbeläggningen? De som bestämt detta måste väl ändå kunna övertyga oss om att detta kommer att bli ett lyft för AF. Är inte detta märkligt? Varför denna tystnad?
Ann-Mari Bäckman

2008-03-02, 17:14
Svar #28

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har aldrig hört någon som påstått att avgiften skulle förbättra AF. Däremot en del som sagt att den skulle bidra till uppstädning av tidigare ekonomiska snedsprång.

2008-03-02, 17:28
Svar #29

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här är några skäl till tystnaden:
 
1) De har inget att vinna på en debatt, deras önskan är redan på väg att genomföras.
2) De är förmodligen inte särskilt aktiva vare sig i AF eller FF.
3) Några tycker troligen att AF mest är ett problem som stör ordningen. För dem är minskat användande snarast positivt. Och så får vi in lite pengar också. Bingo!. Till den kategorin hör rimligen de som motsatte sig FF helt och hållet, och den som ville radera allt i FF efter 24 timmar.
4) Man tror inte själv på idén, utan resonerar som Kjell-Olof Feldt: nu har vi baxat den hit osv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna