ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 februari, 2008  (läst 2263 gånger)

2008-02-19, 10:26
läst 2263 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om det är så at nu stängda diskussioner inte är med i statistiken så är den tyvärr lite missvisande, eftersom det skedde en hel del inlägg under Ordet är fritt, och många av dem rörde släktforskning.

2008-02-19, 12:55
Svar #1

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Ordet är fritt ingår eftersom den bara är stängd för skrivning. Kantstött porslin, resandediskussionerna osv är därmemot inte med.

2008-02-19, 13:14
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det här med statistik gillar jag, men man kan ju med blotta ögat se att visst har det blivit tunnsått med frågande i AF? Jag vet inte vad det tidigare ca 180??/ dag var för något, men så var det och jag tror att man ska jämföra det med antal sidor, som nu anges. Dessa sidor ligger på mellan 110-130. Nu har ju som nämnts diskussionerna försvunnit från AF och tydligen Resandediskussionerna. Kan deras bortfall orsakat denna minskning? Se på frågorna från utlänningarna. Inte mycket att skryta över. Likaså ser jag att det är knappt några frågande under rubriken Västerbotten och Ångermanland. Och är det några frågande så kan det vara en och samma person (kanske nybörjare), som frågar under flera rubriker.
 
Så det ska bli vansinnigt spännande och se vad som händer med antalet frågande efter avgiftsbeläggningen.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 13:53
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
En annan sak som det är mindre av numera är direkta efterlysningar från CD-skivorna. De (flesta) ska ju läggas under socknarna numera men jag tror att det på det hela taget är färre  efterlysningar av den typen.

2008-02-19, 15:37
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vilken plan gäller för att verkställa avgiftsbeläggningen fullt ut? Enligt Ted infördes avgiften 1 februari. Därefter antar jag att åtminstone 30 dagar till förfallodag gäller. När kommer alla användarkonton som fanns 1 februari men ej betalat avgiften att vara raderade? Det är först då vi egentligen kan börja utvärdera.
 
Vad sägs exakt till dem som idag söker nytt användarkonto? Hur lång grace period har man innan man måste betala?
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 19 februari, 2008)

2008-02-19, 15:48
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På min e-postade räkning står förfallodatum den 28/2, men om jag blir raderad dagen efter vet jag inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 16:07
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Du har väl inte ansökt om nytt konto, utan tillhör gruppen som redan hade konto när det blev obligatoriskt, eller... ?
 
När fick du din e-postade faktura? Och har du fått det tredelade inbetalningskortsdokumentet (årsbok, tidning, Rötters vänner) också?

2008-02-19, 16:30
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!Jag tillhör dem som hade ett konto när det blev obligatoriskt. Fakturan är daterad den 29 januari och är en inbetalning till Rötters vänner. Något mer är det inte.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 16:34
Svar #8

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Så fakturan är skickad före styrelsemötet och innan forumet blev avgiftsbelagt  
 
Undrar vad som avses, bara Rötters vänner eller gällde fakturan den obligatoriska kostnaden för kontot?

2008-02-19, 19:18
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Mats!
 
Ja, det kan man fundera över! Kanske någon fler som har fått samma faktura?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-19, 19:35
Svar #10

Anna-Lena Andersson

Jodå! Fakturor diskuteras under Rötter-Fakturor! Kansliet kan också svara på frågor så fort de kommit igång efter flytten!

2008-02-19, 23:23
Svar #11

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Hej alla!
Läste just Benny Borgstrands inlägg från 16 febr.
Tack för din positiva inställning, Benny!
Jag har fått oerhört mycket hjälp i min forskning genom Anbytarforum, både då jag själv ställt frågor och när jag läst andras frågor och svar.
I någon mån har jag själv kunnat vara till hjälp, och det gläder mig oerhört när man då får tacksam respons.
Genom Anbytarforum har jag fått många kontakter med släktforskare och funnit att de oftast är ett generöst släkte.  
Så varför detta tjafs om en hundralapp?
Är det bara Benny och jag som gladeligen betalar de hundra kronorna,
eller var finns ni?
Vänligen, Sylvia

2008-02-20, 03:29
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Sylvia!
 
Jag skulle gladeligen betala, om jag struntade i om detta är bra för AF eller inte. Jag är lika frälst som du, så det är inte med någon lätthet jag gör detta, att avstå från att vara med längre.
 
Vi som redan är lockade hit och har en stor glädje av AF, för oss är det väl lätt att säga varför detta tjafs, det är klart vi ska betala, men de som inte är lockade hit innan avgiftsbeläggningen då? De som inte redan är frälsta, kommer de att betala 100 kronor för en vara de inte sett? Och våra engelsspråkiga vänner, hur lätt blir det för dem att ställa frågor?
 
Det är det jag tvivlar på! Jag tror inte detta system gagnar AF. Därför är detta min protest. Däremot skulle jag gladeligen betala en, ja, tvåhundra kronor till Rötters Vänner,  bara man underlättar för nya besökare att upptäcka AF genom att ha avgiftsfritt A-forum.
 
Det är bra att det finns sådana som du, för då dör inte AF ut, men jag önskar, om antalet besökare minskar ännu mer, att man kommer till insikt att detta med avgiftsbeläggningen var inte bra och att man kunde inhåva pengar från Rötters Vänner istället. Skulle antalet besökare mot förmodan öka istället. Ja, då är väl allt bra då.
 
Detta är mitt beslut och jag respekterar alla andras skäl till att inte vara med längre, lika väl de som kommer att vara med.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-20, 10:45
Svar #13

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tror att du har alldeles rätt, Ann-Mari! Villigheten att betala till Rötters Vänner är nog stor. Och den kunde bli större med ett mer positivt bemötande av gräsrötterna från förbundets sida.
 
Jag har betalat min faktura och något som påskyndade min betalning var att jag lördagen den 9/2 hade ett mail från en släktforskar- och jobbpendlarkompis med rubriken Vi är släkt minsann!. Hon hade hittat ett inlägg från mig om min farmors far och berättade att hon också är släkt med honom.  
 
För ca ett år sen hade jag inte så stor förståelse för kritiken mot avgiften 100 kr och motiveringen att det utestänger många (men långt ifrån alla) utländska besökare. Jag tänkte då bara på utflyttade svenskar och skrev om enkelheten med internetbetalningar, IBAN-nummer mm. Men en person som hade lite bredare perspektiv än jag berättade hur otroligt krångligt och dyrt det är att skicka pengar från USA till ett annat land. I USA finns ju många svenskättlingar som hittills kunnat delta i de engelsk-språkiga diskussionerna på Anbytarforum, men snart är denna möjlighet för dem ett minne blott. Det skulle kosta dem mer än 100-lappen bara i bankavgift att skicka samma belopp till Sverige.
 
För både besökare från utlandet och för dem som ännu inte upptäckt Anbytarforum är avgiften negativ.
 
Håva in pengar från Rötters Vänner istället, tycker jag är en bra uppmaning, Ann-Mari.

2008-02-20, 11:19
Svar #14

Carl Szabad

När det gäller betalningar från USA föreslog vi tidigare att de i stället skickar sedlar i ett kuvert. Jag minns ínte att det försvann några pengar den vägen under de år jag höll i ekonomin.

2008-02-20, 11:37
Svar #15

Utloggad Sylvia Leijon

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:44
    • Visa profil
Ann-Mari och Ingegerd!
Kloka synpunkter värda att ta en funderare på.
Kanske man som Röttervän skulle fördubbla hundralappen, eller ge en frivillig avgift utöver vad man ger nu.
Så kunde Anbytarforum vara gratis.
Kanske en naiv synpunkt från en gräsrot?
Vänligen, Sylvia

2008-02-20, 12:11
Svar #16

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 00:06
    • Visa profil
Man kunde ju överväga efterskänkning av avgiften för utomlands boende.
LOE

2008-02-20, 12:12
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Ja, Carl, det kommer jag ihåg att jag har sett. Jag föreslog samma sak till en person i USA som för ett år sen köpte böcker för ca 950 kr från ett förlag som min arbetsgivare äger, eftersom vi inte har servicen med kortbetalning. Men hon tyckte inte om idén, och det kan jag förstå när det gäller så mycket som nästan 1000 kr. Hon skulle besöka Sverige senare under året, så jag sa utan vidare ja till förlängd kredittid. Och pengarna kom in några månader senare.
 
Men när det gäller en 100-lapp kan man ju våga chansa och skicka 17 dollar i ett kuvert.
 
Mvh
Ingegerd

2008-02-20, 12:21
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl!
 
Jag vet inte om jag är alldeles snurrig, men när har de engelspråkiga haft anledning att betala för sig? Betalade de till Rötters vänner?
 
Sylvia, inte naivt alls! Lockas bara nya in så kommer många att bli så överförtjusta i AF, att de säkert också vill bidra till Rötters vänner. Jag tror att man ska försöka att göra det till en hederssak att betala till Rötters vänner.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-02-20, 13:09
Svar #19

Carl Szabad

Ann-Mari! Antingen om de ville betala avgiften till Rötters vänner eller köpte produkter. Nu var det väl sällan det rörde som om mer än upp till 1.000:- men det fungerade bra och de var mycket nöjda med att slippa bankavgifterna som kunde röra sig om flera hundralappar.

2008-02-20, 13:33
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Carl! Ja, jag kom på det senare att det var väl någon produkt de ville köpa.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-21, 07:21
Svar #21

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Är det någon mer som tycker sig ha märkt en nedgång i antalet postade meddelanden?  
 
Jag prenumererar på ett visst antal forumtrådar och ser i stort sett en halvering av de mail jag brukar ha på morgonen när jag slår på datorn.
 
Före avgiftsbeläggningen och före inrättandet av förbundsforum hade jag ungefär 50 mail i boxen varje morgon. Den sista veckan har jag haft mellan 22-30 meddelanden inklusive FF. Idag var det 26 stycken.

2008-02-21, 09:58
Svar #22

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon annan som också har börjat få fler mail med släktforskningsfrågor istället för att få frågor här på anbytarforum? Det rör sig om personer som läst inlägg jag gjort här på AF och som sedan vill ha hjälp med forskning som gäller samma släkt eller socken. Jag brukar ge ett kortare svar, men sedan hänvisa till AF för vidare diskussion. Jag tycker att det är bättre att lägga ut uppgifter här på AF där fler personer kan ha nytta av forskningsresultatet. Eftersom det är gratis i en månad att fråga här på AF så tycker jag att man kan hänvisa hit istället där man också kan få hjälp av andra forskare.
 
Har någon annan också märkt en ökning av antalet mail med frågor?
 
Mvh
 
Britt-Marie
 
(Meddelandet ändrat av bmw den 21 februari, 2008)

2008-02-21, 11:29
Svar #23

Ulla Bagge

Bengt, ja jag tycker mig också ha märkt en nedgång.
Fast jag prenumererar inte, utan ögnar igenom dom landskap jag är intresserad av, så jag har inga siffror. Och FF måste ha mer än halverats.
Mvh Ulla

2008-02-21, 13:20
Svar #24

Ulla Bagge

Britt-Marie, ett tag fick jag fler mail än jag orkade svara på.
Jag menar också att det är bättre att föra diskussionen här på AF så fler ev kan ha glädje av uppgifterna. Och att andra har möjlighet att kommentera.
Någon gång kan det ju vara befogat att fortsätta ett mer privat utbyte av det man forskat fram. Jag tänker då på när man är närmare släkt eller har väldigt mycket om någon ana som man vill dela med sig av.
För min del kommer jag att fråga och svara på AF någon tid till. När
prövotiden går ut och det krävs avgift 1 mars då kommer jag endast att läsa.
Skulle det dyka upp något mycket intressant får jag då överväga om jag tar direktkontakt via mail.
Förövrigt är jag mycket gärna frivillig stödmedlem i Rötters Vänner.
Mvh Ulla

2008-02-21, 13:31
Svar #25

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Men om man är stödmedlem i Rötters Vänner för 100 kr, räknas det väl som att man har betalt den obligatoriska Anbytarforums avgift, eller är det inte så?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-02-21, 17:05
Svar #26

Ulla Bagge

Javisst, Stefan det är obligatoriskt att betala den frivilliga avgiften på minst 100 spänn för att få skriva i AF och detsamma gäller om jag vill kunna läsa/skriva här på FF.
Man har ju möjlighet att vara med i RV för man tycker Nättidningen Rötter är bra och vill den ska utvecklas och för att kunna komma in på FF och följa debatten.
Risken med det är förstås att det inte kommer att synas i statistiken utan det räknas då som man är för ett avgiftsbelagd AF.
Som sagt jag är gärna stödmedlem i RV. Vill ej ha avgift på AF. Och anser att FF ska vara utan avgift och enbart nåbart för medlemmar.
Lite knepigt val och man får slå några kullerbyttor - men det är möjligt det löser sig på årstämman i höst.
Mvh Ulla
 
(Meddelandet ändrat av ulle den 22 februari, 2008)

2008-02-22, 08:19
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej allesammans
Numera får jag mycket mail angåede frågor via mail.
Jag tror att det nya förfarandet på AF att det måste betalas innan det
går att ställa frågor är en mkt stor orsak till detta.  
Jag får ung 15 mail i veckan nu och det är en stark ökning sedan nya
AF kom till med avgifter. Jag svarar hellre där än på AF där många
av mina inlägg har tagits bort av Anbytarvärden.
Vill inte svara på AF på forskarfrågor, när det ska tas betalt att
ställa frågan!
Jan-Christer

2008-02-22, 08:54
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag får också fler mail numera, även om jag också svarar på AF. Det blir nog effekten av avgiftsbeläggningen tror jag.

2008-02-22, 10:11
Svar #29

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Jan-Christer, Chris o Britt-Marie. Beror inte ökad efterfrågan per e-post till största delen på att ni är duktiga och hjälpsamma. I Jan-Christers fall finns ju som nämns ovan dessutom den uttryckliga önskan att skicka frågorna per e-post eftersom han inte vill besvara frågorna här av nämnda orsaker.
 
Jag anser också att avgiftsbeläggning är felaktigt och dumt, men nu är det bestämt och kan inte ändras förrän en majoritet beslutar annorlunda på kommande Förbundsstämma.
 
Vet ni att det ökande antalet frågor beror på avgiftsbeläggningen?
Har frågeställarna uttryckt att det är så?
 
I så fall är det ju allvarligt, eller åtminstone väldigt tråkigt. Det lär ju knappast öka aktiviteten här om både frågeställarna och svararna väljer andra ställen.
 
Jag tycker att det är en stor förlust för Anbytarforum och Rötter för varje deltagare som väljer att inte delta här och i synnerhet de som är mycket aktiva, kunniga och generösa som Jan-Christer, Ann-Mari, med flera!
 
Jag förstår att man blir arg på beslut och vill visa sitt missnöje med detta och helt enkelt ger upp.
 
Vem tjänar på detta?  
 
Meningen med Rötter och Anbytarforum är ju att samla alla släktforskare på ett ställe och där kunna ge och ta information, vilket oftast visat sig helt otroligt bra. Då är det ju inte bra om detta splittras upp!
 
Sedan är det ju en helt annan sak att det är bra att många startar egna lokala och privata sidor som kan beskriva mycket om en trakt eller en släkt som inte ryms här, men om det sker som protest emot denna utmärkta hemsida, så tycker jag att det är dålig utveckling och undrar:
 
Vad kan göras för att vända den?
Räcker det med att ta bort avgiftsbeläggningen?
 
Väl mött på ALLA ställen hoppas jag!
 
 
(Meddelandet ändrat av simson den 22 februari, 2008)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna