ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008  (läst 2907 gånger)

2008-01-31, 00:10
läst 2907 gånger

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Bara på några veckor har drygt 3 000 nya ansökningar strömmat in till förbundet med begäran/önskemål om användarkonto. Det tryggar forsatt drift av Anbytarforum/Förbundsforum under 2008 samt ger möjlighet till utveckling och mervärden för den 100-lapp som alla sökanden förhoppningsvis vill bidra med. Detta stora antal är mycket glädjande.
 
Kom gärna med konstruktiva förslag till din medlemsförening eller till förbundsstyrelsen på hur Anbytarforum ska finansieras om en ev. motion på nästa stämma skulle rösta för ett avgiftsfritt Anbytarforum/Förbundsforum? Kan t ex din förening tänka sig att via din medlemsavgift stödja fortsatt drift?
 
Föbundet kommer inte att gå i konkurs - läser man här på Förbundsforum kan man få intrycket att förbundets ekonomi är så usel att konkursen väntar runt hörnet. Så är det naturligtsvis inte.

2008-01-31, 08:58
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Barbro
Hur mycket gav Rötters vänner under de senaste åren (inte det senaste året då förbundet misskötte den delen)?  
 
Intressant är att vi nu vet att kostnaden för drift och utveckling av nya funktioner ligger på en nivå som understiger 300 000 kr per år, en uppgift som många efterlyst men inte fått svar på.
 
Jag har i tidigare, senast i inlägg ovan, visat på andra, bättre möjligheter med Rötters vänner dock utan någon reaktion.
 
En intressant uppgift som jag gärna ser kommenterad av ansvariga är hur den redan befintliga avgiften från föreningarna fördelas. Det låter på Barbro som den måste ökas för att täcka Anbytarforum, men varför räcker den inte med den avgift som finns redan idag, eftersom vi nu vet att förbundet inte går i konkurs. Jag ser det som intressant att det verkar som just AF ska bära sig själv utan koppling till alla de pengar som redan betalas in, men andra verksamheter ska tas från medlemsavgifterna.

2008-01-31, 09:10
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag håller med Barbro om att konstruktiva, hållbara förslag till finansiering bör tas fram, men man ska inte skilja ut AF som en separat verksamhet. Då är man inne på samma linje som universiteten, en linje som lett till katastofala kostnader för lokalhyror och administration, konsekvensen är att man inte kan driva en optimal verksamhet, dvs undervisning och forskning. Om varje enskild verksamhet inom förbundet ska bära sina egna kostnader så måste man se till alla andra kostnadsdrivare som förkommit eller kommer att uppstå. Exempel på tidigare verksamheter som inte burit sina kostnader är Släktforskardagarna i Stockholm, datasalar, övriga lokaler och USA-resor. Man har dessutom inte konterat personalkostnader på varje projekt/verksamhet. Det framgår av boksluten. Man måste ha en stabil grundkälla till driften av hela förbundet, sedan kan man besluta att en viss verksamhet kan subventioneras av andra, t ex av PR- eller rekryteringsskäl. Där anser jag att AF, som inte kostar så speciellt mycket (hur mycket framgår ej av tillgängligt material) ska vara en väg in i förbunds- och föreningsverksamhet och alltså finansieras på annat sätt än genom avgifter. Att rikta in diskussionen enbart på AF och finansiering av AF som en helt avskild del av förbundets verksamhet tycker jag är att vilseleda. Frågan gäller hela förbundet och vilka prioriteringar som ska göras i framtida verksamhetsplaner. Därefter är det dags att höra med föreningarna om nivån på avgiften, samt att hitta andra källor till finansiering. Kan man inte visa att man täcker driften av hela förbundet så får man avstå från aktiviteter som starkt bidrar till minusposter. Där är inte AF den stora boven
 
Det finns idag förvånansvärt många människor som är intresserade av släktforskning men som inte ens tänkt tanken att delta i den organiserade släktforskarrörelsen. Det är dessa människor vi måste nå. AF är en del av den ambitionen, bl a Leif Gson Nygård och jag har startat upp en diskussion om andra framtidsscenarios, en diskussion som jag hoppas fler deltar i. Vad kan vi ge som uppfattas som värde? Har vi verkligen bara AF att komma med?

2008-01-31, 09:24
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En kompletterande fråga: Hur många konton fanns det innan det tillkom 3000 nya?

2008-01-31, 09:53
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Är det någon som räknat på administrationskostnaden för avgiftsbelagda konton? Frivillig avgift kostar i stort sett bara administration för att bokföra insättningen. Ska man dessutom kolla av mot användarkonto etc tillkommer en personalkostnad för detta. Jag vet inte hur lång tid det tar, men räknar man med ca 15 minuter per konto och år och en (relativt låg) lönekostnad på 160 kr inklusive sociala avgifter på 160 kr/timme blir det 40 kr. Tillkommer gör också ev overhead i form av t ex lokalkostnader. Ju snabbare man adminstrerar desto mindre kostnad per konto förstås.
 
Vad blir nettovinsten?
 
(Meddelandet ändrat av izla den 31 januari, 2008)

2008-01-31, 12:45
Svar #5

Utloggad Marianne Munktell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 19:58
    • Visa profil
Att 3000 personer har ansökt om användarkonton betyder väl inte att de senare kommer att betala 100 kr? Jag har i alla fall inte bestämt hur jag vill göra. Än så länge kostar det ju ingenting att få användarkonto.

2008-01-31, 13:10
Svar #6

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Barbro Stålheim
Var finns uppgiften inskriven att inte förbundet går i KK??
Finns det netto i bokslutet, som hitills bara uppvisat ett minus under de senaste åren,
det har dessutom funnits en svaghet i verksamheten som har styrt det hela i en nedåtgående spiral.
Då det dessutom finns med i det hela att byta till en mindre, kanske mer anpassad kostym, får i alla jag en
fundering över hur det är.
Hoppar ordförande Ted av innan skutan har fått styrfart; vem eller vilka är villiga att
ro i land den för att komma på rätt köl?
Allt som har timat under de senaste åren är bara enbart ensamna oroväckande för den fortsatta
existensen av Släktforskarförbundet i dess nuvarande form.
Jan-Christer

2008-01-31, 13:24
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Chris, visst kan förbundet ha konterat personalkostnader m.m. på projekt/verksamhet. Men det framgår inte av årsredovisningen, som helt i enlighet med årsredovisnings- och bokföringslagarna är uppbyggd på kontonivå, inte resultatenhetsnivå, och mycket sammanfattad. Specifikation på projekt/verksamhet skulle i så fall ha kommit i noterna, som kanske skulle ha varit utförligare, åtminstone vad gäller en så stor post som personalkostnader.
 
Den utformning av årsredovisningen som förbundet har presenterat åtminstone sen 2004, kanske sen 2003 (har inte sett den slutliga som presenterades för stämman), överensstämmer mycket bra med det exempel jag har i handboken Bokslut och årsredovisning på jobbet. Jag är redovisningsekonom i en ideell förening.
 
Men en mer detaljerad notapparat kan vi väl önska oss i redovisningen för 2007.
 
Avgift för användarkonto på Anbytarforum tycker jag inte är bra, och ännu sämre är det förstås att Förbundsforum blir avgiftsbelagt. En ordentlig uppdelning mellan Rötters Vänner, Anbytarforum resp. Förbundsforum tror jag skulle göra oss alla mer benägna att frivilligt skicka pengar till Rötters Vänner.

2008-01-31, 15:11
Svar #8

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Äntligen fick vi det många efterlyst, ett uttalande från styrelsen. Sluta då skäll på henne eller ifrågasätta hennes uppgifter. Det finns ingen som helst anledning att tro att Barbro skulle försöka föra oss bakom ljuset vad gäller ekonomin. Eftersom jag är inblandad i den del som kommer att spara mycket pengar åt förbundet så har jag viss insyn. Förbundet kommer inte att gå i konkurs. MEN om inte dessa åtgärder hade vidtagits då hade det varit en annan sak.
Dessutom tycker jag att Barbros inlägg var ett väldigt positivt inlägg. Hon efterlyser och är helt öppen för konstruktiva förslag. Ta henne på orden! Sätt samman alla åsikter, tänkt igenom, kom med förslag.
 
Mitt förslag har jag redan offentliggjort: gratis för föreningsmedlemmar, betalkonto för icke medlemmar.

2008-01-31, 21:02
Svar #9

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Hela ämnesstrukturen på detta forum behöver en översyn - i den här tråden diskuteras avgiftbeläggning, fakturor, Rötters vänner, förbundets ekonomi m m. Samtidigt finns det en rubrik Förbundets ekonomi och en rubrik Rötter, under vilken döljer sig rubrikerna Fakturor och Rötters vänner. I Anbytarforum görs en del försök att diskutera dessa ämnen av medlemmar som inte förstått hur man kommer med i Förbundsforum. Deras inlägg raderas.  
 
Tillåt mig förmoda att ett mycket stort antal medlemmar (termen använd i en obestämd betydelse för att alls kunna skriva dessa meningar) inte har en susning om vad som händer, många har detta och utan att vara så kritiska mot utvecklingen i stort känner en betydande frustration över att det är så svårt att förhålla sig till de mest praktiska spörsmål om medlemskap, avgifter, fakturor. Ett kanske icke obetydligt antal är upprörda och överväger olika drastiska utvägar ur sin belägenhet. Bara en bråkdel av alla dessa hör av sig. Hälsan tiger still ? Tja, kanske det. (Hur många trådar jag nu lyckats trampa över i vet jag inte - jag bara valde den som föreföll hetast just nu - lösningen är kanske färre trådar ?)
 
Jag har ingen önskan att pina en prövad styrelse, men vill åtminstone uttala förhoppningen att man förstår att det kan vara så illa som jag antyder och att detta i sig är en verklighet att förhålla sig till.
LOE

2008-01-31, 23:06
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ska man vara tvungen att betala såsom Rötters vänner för att få lov att lägga in på Tillfällighetsfynd? När jag försökte lägga in där hänvisar de till Forskarkatalogen - trodde jag var registrerad där sedan jag la in mina uppgifter för att få använda anbytarforum igen, men det går ändå inte. Verkar sjukt skumt numera att vara med här.  Varför betala för något som bara krånglar?  Innan man blir utslängd för att man tvekar betala den där 100-lappen som man inte vet om man får valuta för så vill jag ställa en fråga:  Vilket annat seriöst släktforskardiskussionsforum finns att tillgå som inte kostar något?

2008-01-31, 23:32
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Forskarkatalogen och Anbytarforum är inte sammankopplade på något sätt. Kanske du kan lägga lite uppgifter om dig själv i Forskarkatalogen och sen använda dig av inloggningsuppgifterna därifrån för att kunna skriva något på Tillfällighetsfynd? Jag vet inte, har inte kunnat prova, då jag aldrig hittat något intressant att visa upp för andra forskare.
 
Än så länge ska det väl gå att lägga in uppgifter i Tillfällighetsfynd och Porträttfynd utan att det kostar något. Men dessa är väl s.k. interaktiva databaser som ska ingå i det man har tillgång till efter att betalt sin 100-lapp när betalfunktionen väl är igång.
 
Mvh
Ingegerd

2008-01-31, 23:34
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Hej Niclas, det var  om Avrättade för ett tag sedan, men det är väl samma situation: man kan, men man måste inte, mata in sitt användarnamn och lösenord till forskarkatalogen när man lägger in data i databaserna. Nu har jag inte provat, men jag tror att det fungerar så.
 
Allt borde ju använda en gemensam kontodatabas, men det kräver utvecklng och det kräver pengar; det är därför du ska betala  
 
Jämfört med AF är alla andra småhandlare, men det kan bli ändring på den saken, eftersom det mycket handlar om att mängden gör det. Ingen vill använda ett forum som ingen verkar använda. Om AF tappar sin tätposition blir det svårt att få den tillbaka.

2008-02-01, 00:04
Svar #13

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Apropå Barbro Stålheims inlägg.
 
En möjlighet till delfinanisiering är reklam. AF/FF är idag helt befriat från detta sånär som på en Genline-annons på ämnessidan. Rötter har ett antal fasta annonser. Det går säkert att få in fler annonser utan att störa alltför mycket, dels fasta annonser av den typ som finns på Rötter, dels riktade annonser (t ex Arkiv Digital kanske skulle vara intresserade av en annons i Läshjälp?) och dels små textannonser via Google.
 
En annan möjlighet är att skära i andra ändan, alltså att minska driftskostnaden för Anbytarforum. Själva driften har vi redan sett siffror på, alltså någon tiotusenlapp om året, så den överväldigande delen är personalkostnader. Kan man minska dessa genom att införa frivilliga moderatorer och/eller föreningsmedlemmar som åtar sig att hjälpa till med support? Befintlig personal får då mer tid till t ex CD-produkterna.
 
Detta gäller bara AF/FF. Rötter är en annan historia; det är ju en stor samling statiska websidor och ett antal databaser. Tyvärr finns inte tekniska möjligheter idag att sprida ansvaret till fler (friviliga) krafter, så en minskning av Rötters kostnader måste börja i teknikdelen.
 
Förbundsforum borde vara gratis för föreningsmedlemmar. Administrationen är i stort sett gemensam med AF - det är ju samma forum - och det är säkert AF som den eventuella betalningsviljan finns för, så varför inte låta FF vara fritt? De tekniska möjligheterna till detta finns ju och administrationen blir inte stor, givet att de flesta som vill skriva i FF också vill skriva i AF.

2008-02-01, 08:17
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Daniel!
 
Vad är det som gjort att man hamnat i den här situationen, att det ska vara en avgift för att skriva i AF? Varför gick det att ha ett avgiftsfritt AF för ett par år sedan? Har det tillkommit en massa resurskrävande poster, som inte fanns förr? Måste dessa resurskrävande poster finnas kvar? Dum fråga, kanske (då jag anar vad svaret är)
 
Jag håller inte med dig om att det skulle finnas en betalningsvilja för AF. Däremot tror jag vi är många, som frivilligt skulle betala ett eller par hundra till Rötters Vänner. Jag och många med mig har en stor glädje av att vara delaktig i AF och även, som i mitt fall i Porträttfynd. Har man glädje av något vill man även stödja det, så att det ska finnas kvar. Om man skulle komma på idén att i framtiden ta bort avgiften för AF, för att det bara till slut blir gamla stofiler kvar, så skulle jag vilja att man gjorde mer reklam för Stöd Rötters vänner! Ditt bidrag behövs, därför att .....!. Det skulle finnas väl synligt på första sidan. Bidraget skulle vara minimum 100:-. Alla vi som dagligen sitter och använder Rötter skulle med glädje bidra så Rötter skulle finnas kvar. Detta skulle inbringa mer pengar än vad denna avgift -avdrag för kostnader för ett användarkonto i AF kan inbringa, plus att vi får nytillkomna forskare, som i sin tur ger ett bidrag till Rötters vänner.
Ann-Mari Bäckman

2008-02-01, 08:54
Svar #15

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Igår fick jag min faktura per mail och jag ser ju den ologiska formuleringen som man använder sig av, den orsakar nog en del huvudbry hos den 3000 nya användarna som inte deltar i diskussionen här på FF.
 
Jag har betalt min 100-lapp inte för att jag tycker att det är rätt beslut som förbundssstämman fattat utan mer för att få göra min stämma hörd här under det närmaste året, dock kan man ju undra om ombuden på stämman verkligen förstod att medlemmar som vill framföra sina åsikter/synpunkter till förbundet skulle åläggas en straffavgift för att få göra det.
 
För mig framstår beslutet som ogenomtänkt och förhastat. Gamla Rötters vänner har genom frivilliga insatser bidragit med avsevärda summor för att upprätthålla driften av Rötter och hela den digitala satsningen genom åren efter vad jag förstår. Om de frivilliga bidragen minskat det senaste året kan det ju betyda att AF inte skötts på ett sätt som stämmer överens med bidragsgivarnas synpunkter.
 
Barbro Stålheim efterlyser förslag för att man kan fortsätta driften av AF ifall förbundsstämman fattar beslut om avgiftsfrihet. Mitt förslag är då att starta en fristående förening AF:s vänner (jag vet - det är ett fantasilöst namn)  som också kan ställa krav på inflytande. Till en sådan förening kommer det ganska säkert att flyta in betydande summor.
 
Till sist en liten önskan vad gäller dagsläget: Jag skulle vilja att förbundskassören ger oss en veckovis redovisning av  hur många som verkligen betalar sin kontingent.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 01 februari, 2008)

2008-02-01, 11:32
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd är väl till för att hjälpa andra ? Måste man ha både ett konto i Forskarkatalogen och ett konto i Anbytarforum? Två olika konton för vad? Ett kan jag förstå - även om jag starkt ogillar det sätt på vilket avgiften nu så hurtigt pålagts. Knappt har de lyckats införa den nya plattformen efter ett så långt uppehåll i höstas, förrän man inför begränsningar i tillgängligheten.  
   
Jag fattar inte logiken i vad som sker på Rötter - känns även som om förbundsledningen vill exkludera aktiva personer ifrån att ha synpunkter. Detta har redan tydligen gjorts med en av de mest kunniga släktforskarkollegor som inte får tillgång till Förbundsforumet för sina åsikter. Jag citerar vad som framgår på  Nog Nu:
”Du måste acceptera att vara med i Anbytarforum och acceptera dess regler för att få vara med på Förbundsforum”.
Detta för ju också med sig att föreningsmedlemmar måste betala (när betalningsfunktionen kommer igång) för att få delta i förbundets, och därmed föreningarnas, eget forum! Det är att lura av föreningsmedlemmarna pengar! Först betalar dom till sin medlemsförening (ofta flera) och därifrån får förbundet 9:- per medlem och år (gånger ett antal 9-kronor för många), sedan måste dom även betala 100:- till för att få diskutera sitt eget förbunds angelägenheter.
 
Borde inte Förbundsforum vara öppet för medlemmarna i Förbundet? En exklusiv skara (100-lappklubben) är INTE representativa för alla förbundets medlemmar.  
 
 
Tipps på hur ni ska finansiera forumet. Minska antalet sidor, och/eller antalet färgalster, i tidskriften Släkthistoriskt forum så minskar ni även tryckkostnaden. Räkna på hur mycket ni kan spara på detta och för över det på forumkontot. De senaste årens nummer har enligt min åsikt inte varit speciell lockande släktforskarläsning i jämförelse med 1990-talets nummer, så en neddragning i omfång kanske både tillför mer krut på läsvärda artiklar som en resursbesparing. Tilläggas ska att även jag slutade prenumerera förra året likt Anders Berg och Henrik Mosén mfl av denna anledning.

2008-02-01, 12:16
Svar #17

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Om man inte är portförbjuden, men av någon anledning inte vill lägga ut sina födelsedata på nätet, (vilket jag själv inte gillar efter alla varningar om hackning på bankkonton m.m.)så måste väl någon ansvarig i föreningen man är medlem i, kunna gå i god för den medlemmen.
Ibland bör det finnas undantag och dispenser för vissa medlemmar som inte vill ha sina personuppgifter på internet.
Annars kan man få idén att hela tanken med detta är  att slippa de mest kritiska rösterna?
Och så hoppas jag att tystnadsplikt gäller för de med tillgång till kontona.
 
Hälsn. Eivor

2008-02-01, 13:36
Svar #18

Carl Szabad

Eivor! Dina födelsedata ligger redan på Internet på ett antal sajter där alla som bor i Sverige finns med med fullständiga namn, adresser och födelsedatum.

2008-02-01, 13:48
Svar #19

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Hej Carl,
 
Det är jag medveten om och jag har fyllt i mina, men det finns ju människor med skyddad identitet,  
t.ex. kvinnor i utsatta situationer och andra som lever under hot och dessa måste väl få dispens
för detta. Avser ingen speciell person utan rent allmänt.
Det kan ju vara en ren principsak för vissa förstås?
Hälsn. Eivor

2008-02-01, 13:53
Svar #20

Carl Szabad

Den som har skyddad identitet behöver inte ange några uppgifter som kan upplevas som känsliga. Åtminstone inte hos oss, även om div telebolag slarvat och lagt ut sådana till allmänt beskådande.

2008-02-01, 16:23
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hur kollar ni att en person har skyddad identitet, Carl?

2008-02-01, 16:37
Svar #22

Carl Szabad

Vi får lita på det. Jag vet inte om det varit aktuellt.

2008-02-02, 08:29
Svar #23

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag kommer inte att betala någon obligatorisk avgift för Anbytarforum. Men jag har gjort ett antal inlägg och svarat på ganska många frågor och frågeställningar. De svar jag har gett har jag upphovsrätt på och då är det frågan om någon ska tjäna pengar på mina inlägg. Om jag går fullt ut i den här frågan bör jag kunna begära att mina alla inlägg inte får finnas kvar som gör att Förbundet kan tjäna på dem. Om några resonerar på samma sätt skulle hela Anbytarforum havera fullständigt den dagen avgiften införs.
Visserligen skulle läsandet var fritt, men inlägg kan komma att göras med anledning av mina eller andra som vägrar att betala avgiften. Jag anser inte någon ska tjäna pengar på någons utlämnade uppgifter.

2008-02-02, 09:45
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Björn!
 
Ditt resonemang tål att tänkas på! Det är ju tack vare alla frågor och svar som forskare bidragit med, som gör att Anbytarforum, ja hela Rötter, finns till. Samma resonemang har även förts om man skulle avgiftsbelägga Porträttfynd. Har vi gett tillåtelse att Förbundet ska tjäna pengar på våra alster? Krävs det? Någon som kan det juridiska?
Ann-Mari Bäckman

2008-02-02, 09:59
Svar #25

Utloggad Åke Bjurström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:23
    • Visa profil
Ger härmed Förbundet full frihet att skaffa sig intäkter på de inlägg jag gjort i Anbytarforum.
 
Hälsningar
Åke Bjurström

2008-02-02, 10:25
Svar #26

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Det är nog inte helt självklart om ett inlägg kan skyddas med hjälp av upphovsrätten, reglerna är lite snåriga så varje fall måste prövas individuellt och inläggsskrivaren löper nog en betydande risk att förlora ett sådant mål.. Så jag skulle nog själv inte försöka mig på att hävda upphovsrätt vara ett självständigt och originellt alster av andligt arbete, i någon mån ett uttryck för upphovsmannens individualitet.  
 
I Sverige har det via domar visat sig att ex. vissa brev uppnår verkshöjd.. Men frågan är om ett inlägg i ett forum gör det. Det är alldeles säkert inte de allra flesta inlägg om gör det i vilket fall som helst, kanske om man publicerat stora delar av sin forskning eller skrivit långa utförliga inlägg..
 
Vad gäller porträttfynd så beror det på när fotografen dog vad jag kan förstå... Och frågan är om bilderna överhuvudtaget får publiceras här om de ligger innanför nedanstående ramar.
Fotografiska verk/bilder
som har verkshöjd (vilket den i princip alltid har), är skyddade enligt 1 § URL. Övriga fotografier (utan krav på verkshöjd) omfattas av det generella fotografi-skyddet (49 a § URL). Skyddet gäller i 70 respektive 50 år efter upphovsmannens död. Fotografisk bild innefattar även videobilder lagrade i digital eller analog form.  Saxat ur: http://www.legalahandboken.netuniversity.se/ordlista/wordlist.html
 
//Mårten

2008-02-02, 13:05
Svar #27

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Om det finns inlägg som är upphovsskyddade innebär det att de troligen behöver tillfrågas innan avgifter ev. införs.  Sedan inloggning infördes är det lätt att veta vem som skrivit inläggen. Men före detta kan en del inlägg vara helt anonyma.

2008-02-02, 14:01
Svar #28

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Jag är lite tveksam till att helt anonyma inlägg skulle kunna vara upphovsrättsskyddade.. Om det inte går att visa vem som äger upphovsrätten, hur kan man då bryta mot den?

2008-02-02, 14:51
Svar #29

Utloggad Bengt Isacsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 407
  • Senast inloggad: 2020-11-15, 16:03
    • Visa profil
Jag har lite svårt att förstå diskussionen om upphovsrätt, själv är min forskning likaväl som om jag kan hjälpa någon här i forumet öppen för alla att ta del av, vad kan det ligga för upphovsrätt i att få fram någonting ur våra gemensamma (offentliga) arkiv? Anbytarforums idé är väl att vi ska byta anor och för att göra det så krävs ju att man svarar på frågot om man kan.
 
Egentligen ser jag diskussionen som om det finns en viss misstro mot förbundet. Själv är jag väl inte särskilt förtjust i utvecklingen de senaste åren men de senaste förbundsstyrelserna har ju fått ansvarsfrihet och dessutom har den senaste styrelsen tagit tag i de ekonomiska frågorna och det ser ut som om de är på väg att lyckas. Det är väl något att glädjas åt i alla fall.  
 
Sedan ska man inte förglömma att förbundsstämman, visserligen på förbundsstyrelsen förslag, fattat beslut om avgiftsbeläggning av AF som jag och många med mig ogillar av olika anledningar. Själv tror jag att ett avgiftsfritt AF har ett utomordentligt stort PR-värde för släktforskningsrörelsen i sin helhet.  
 
Det gäller väl för alla som vill ha avgiftsfrihet och som kan vara aktiva i de olika lokalföreningarna att bilda opinion för sin sak. Dessutom kan det väl vara så att den nya förbundsstyrelsen har andra åsikter än den nya nu när man inte har så stora ekonomiska problem att brottas med.
 
Jag ser faktiskt dagens situation som ett ypperligt tillfälle för förbundet att lägga om inriktningen så att man servar föreningarnas medlemmar på ett sådant sätt att man inte ska behöva vara stadd vid extra god kassa för att släktforska.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 02 februari, 2008)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna