ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2008  (läst 2528 gånger)

2008-01-23, 23:53
läst 2528 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Rötters vänner skulle upphöra när avgiften för det obligatoriska användarkontot införs, har det tidigare meddelats på Rötter. Nu finns plötsligt medlemskap i Rötters Vänner kvar som ett krav för att kunna skriva på Anbytarforum. Varför ska då fortsättningen på Rötters vänner vara en speciell punkt på styrelsemötets agenda nästkommande helg?
 
Dessutom så har det tidigare gjorts klart att betalning av obligatoriskt konto skall kunna ske med vanlig inbetalning likväl som via nätet med kontokort (eller liknande). Någon lösning för betalning via nätet har inte presenterats än.

2008-01-24, 01:10
Svar #1

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
En annan intressant aspekt är att de som bidragit med information till rötter innan det blev avgiftsbelagt borde få avgöra om deras information skall vara fri eller inte.

2008-01-24, 01:50
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
En mycket viktig synpunkt speciellt med tanke på att förbundet alltid varit snara att hävda att det är skribenten som själv ansvarar för sitt inlägg. I juridiska världen är det det samma som att skribenten också äger sin upphovsrätt. Det finns för övrigt ingenting alls som talar för att någon annan än skribenten har upphovsrätten. Detta innebär att förbundet inte äger rätt att publicera innehåller mot betalning då det i princip är det samma som att de framställer ett nytt ex av det hela och då säljer andras oinskränkta rätt. Det kanske mest centrala inom immaterialrätten.  
 
Jag tänker inte lämna ifrån mig denna rätt för att någon annan ska tjäna pengar på vad jag eventuellt bidragit med under åren.

2008-01-24, 09:48
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Nu tänker de väl i sig inte ta betalt för att andra skall få läsa det jag skrivit, utan bara för möjligheten att hjälpa till ytterligare...

2008-01-24, 10:19
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Anders.
 
Jo, det som Du just skrev ingår i Förbundsrötter, som kräver användarkonto för att läsas.

2008-01-24, 13:28
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olyckligt att vi diskuterar Rötters Vänner och Användarkontot både här och under rubriken Rötter! Det blir så splittrat.
 
Nu har det ju bestämts att man ska ta betalt av de som gör AF möjligt d v s de som lämnar sitt bidrag i form av svar eller frågor. Kommer inga frågor och svar in, så står AF där utan inlägg. Så enkelt är det!
 
Som jag har sagt tidigare, så om jag tittar på medlemslistan i de två föreningar jag är med i så (rätta mig om jag har fel)är det ett fåtal som använder sig av AF. Hur kan man som icke användare veta vad man röstade på? Jo det måste ha varit någon som är mycket vältalig och för detta system, som påverkat ledamöterna att rösta ja till avgift. Det här är min teori. Jag kan ha fel.
Ann-Mari Bäckman

2008-01-24, 14:23
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Poäng, Per!
Vad det gäller inlägg på FF så bör alltså det framgå att Förbundet övertar mina rättigheter att ta betalt för att få läsa mina alster. Annars är det ytterst osäkert om konstruktionen håller.

2008-01-24, 16:40
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Anders.
 
Juridiska spetsfundigheter är inte riktigt min avdelning, men bortsett från det logiskt absurda i, att Sveriges Släktforskarförbund skall ha upphovsrätten till medlemmarnas åsikter om Sveriges Släktforskarförbund, kommer väl ett sådant 'övertagande' av rättigheterna även att medföra ett övertagande av ansvaret. Då uppstår väl raskt ett behov av förhandsgranskning för att undvika hets mot folkgrupp, 'övertramp' och liknande förfärliga ting, som kanske även föreningsmedlemmar kan tänkas göra sig skyldiga till.
 
Det låter bekant. Är inte det prövat tidigare?

2008-01-24, 19:08
Svar #8

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jag vill inte betala för att svara på frågor. Då finns det roligare saker att göra än att betala för att hjälpa andra. Jag har visserligen själv ställt några egna frågor också under de år jag läst Anbytarforum, men de flesta av dessa frågor är fortfarnde obesvarade. Anbytarforum en mycket värdefull inkörsport för nya medlemmar och med införande av avgifter blir det mycket färre nya medlemmar och därmed även mindre medlemsavgifter till Förbundet. Man måste nog också räkna med att en del föreningar går ur förbundet och satsar på egna frågeforum. Om avgiften införs måste jag väl återkomma med samma motion igen.

2008-01-24, 19:22
Svar #9

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jag är helt enig med Björn Engström här ovan och är mycket skeptisk till denna nyordning, till och med så skeptisk att jag inte kan tänka mig stödja detta - så dessa 100 kronor kronor kommer jag inte att betala. Hade det varit ett frivilligt bidrag och avgiftsfritt forum så hade jag gladeligen skänkt hundralappen.  
 
Stefan Jernberg, Gustafs

2008-01-24, 21:34
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag håller helt med om det idiotiska i att ta betalt för att få svara på frågor. (Jag svarar gärna på frågor, jag ger gärna 100 kronor till Förbundet, men det känns fel att behöva betala för att få hjälpa andra.)
 
På stämman i Halmstad hade jag och Ted en liten diskussion om hurvida budgeten för RV-intäkter var en glädjekalkyl eller ej. Hans argument för att inkomsterna skulle fördubblas var inte övertygande.

2008-01-25, 10:00
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
100 kr till Rötters Vänner är ett frivilligt stöd till utvecklingen av Rötter, men också en förutsättning för att aktivt få delta i Anbytarforum/Förbundsforum
 
Så står det tydligen nu på de senast utskickade fakturorna. Hur kan något som kallas frivilligt stöd också vara ett krav för att köpa en produkt?
 
Det verkar som att man (före styrelsen har diskuterat saken!) vill att användarkontot till Anbytarforum ska vara samma sak som Rötters Vänner. För att få deltaga i AF måste man kalla sig Röttervän och lämna ett frivilligt stöd.  
 
Även om det inte gör någon praktisk skillnad, så känns det olustigt att från att ha frivilligt stött en positiv utveckling av Rötter (och fått som förmån ett användarkonto) tvingas att under samma namn betala till det rakt igenom idiotiska projektet att avgiftsbelägga Anbytarforum! Det är ju verkligen inte någon utveckling av Rötter, snarare inledningen på Rötters demontering. Det är möjligt att jag ändå betalar hundralappen, och försöker intala mig att det är samma hundralapp som jag tidigare betalt, men inte blir det lätt.
 
Nu ska jag lämna ett frivilligt stöd till ICA:s Vänner...

2008-01-25, 10:28
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag känner på samma sätt som Anders! Avgiften 100 kr är väl för att skriva i Af inte för att stödja Rötter? Jag tycker begreppen verkligen är snurriga! Det känns bara mer och mer olustigt att betala denna 100-lapp. troligtvis kommer jag att göra det ändå. Varför får vi inte klara besked på vad vi betalar till?
Ann-Mari Bäckman

2008-01-26, 14:40
Svar #13

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag tror det finns behov en rekapitulering runt avgiter och därtill hörande händelser. Jag ser gärna att de som tycker att nedanstående är fel, rättar historien.
 
Detta är ingen saga, men det var en gång för länge sedan ett styrelsemöte runt avgifter och där sas det (enligt uppgift) Styrelsen har fortsatt diskussionen och nu beslutat att samtliga interaktiva delar av Rötter skall vara tillgängliga via avgiftsbelagda konton. Årsavgiften blir 100 kronor och kommer att implementeras när det nya tekniska systemet sjösätts
 
Det nya tekniska systemet som nämns var den lösning som skulle ersätta gamla Anbytarforum.
 
Detta upprörde många, men beslutet stod fast, och det ingick i uppdraget rörande ny teknisk lösning att ta med detta i kraven.  Samtidigt informerades det på Rötter, inte i form av protokollsutdrag, men som förbundsinformation, att Rötters Vänner kommer att upphöra när det nya tekniska systemet införs.
 
Tyvärr visade det sig att det nya tekniska systemet som togs fram, inte kunde hantera annan del än Anbytarforum. Övriga delar av Rötter och alla dess interaktiva databaser lämnades då utanför. Om det finns något styrelsebeslut på detta vet jag inte, har tidigare frågat men inte fått svar. Men det började skrivas som om beslutet nu bara gällde Anbytarforum.
 
Sedan hände det sig att det nya tekniska systemet inte höll måttet, av andra skäl än betalningsdelen och de flesta vet att annan lösning måste tas fram. I det läget prioriterades inte betalningsdelen utan viktigt var att få igång en fungerande Forumlösning.
 
Jag, och många med mig, levde i tron att det skulle komma en etapp två, där bland annat eventuell betalningsdel skulle ingå och där det skulle finnas möjlighet att beakta det styrelsebeslut som togs (se ovan) och att hela frågan då skulle kunna få en bra lösning.
Men så blev det inte, plötsligt, utan förvarning till de som arbetade med forumen, så började det skickas ut felaktiga fakturor. Fakturor som på ett konstigt sätt blandar ihop Rötters Vänner, som ju ska läggas ner när betalningarna träder ikraft med betalningen till något annat än det som beslutats. Skulle inte 100 kr vara för allt, inte bara en del?
 
Mycket kan sägas om detta, men nog har det rörts till rejält, helt utan orsak.  
 
Jag ser fram mot resultatet av styrelsemötet nästa helg, som bland annat ska ta upp frågan om Rötters vänners framtida öden. Verkar som vissa delar blir svåra att ändra efter det revolutionerande införandet hux flux.
 
En liten passus: Hur ska intäkterna redovisas framöver? Blir det allt under Rötters Vänner, oavsett om det är en frivillig gåva eller en avgift under galgen? Och ska den obligatoriska avgiften bara täcka Forumdelen och de som önskar utveckling av Porträttfynd inte få någon del av kakan?

2008-01-26, 16:24
Svar #14

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag kan inte annat är instämma. Trots försök av forumgruppen att få fram besked om en hållbar helhetslösning så har denna inte hörts av. Det panikartade fakturautskicket verkar föga koordinerat. Det är bara tråkigt för verksamheten att man inte kan få fram en helhetssyn som gynnar rekryteringen av nya släktforskare och kan genomföras på ett adekvat sätt. Vad händer med utvecklingen i framtiden?

2008-01-27, 13:49
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Utlänningarna?
Hur ska de kunna skriva eller betala.
Tack för att våra utomlands bosatta forskare blir utestängda.
Momento, det tänkte jag inte på. Manjana kanske de kan komma tillbaka?
Jan-Christer

2008-01-27, 14:52
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Endast plastkort göre sig besvär - antagligen.

2008-01-27, 15:38
Svar #17

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Med ett riktigt utformat betalsystem, och information på ett flertal språk, är det inte svårare för utlänningar att betala än det är för svenskar att betala på exempelvis Ancestry.
 
Å andra sidan, och jag ber om ursäkt om jag upplevs tjatig, så är det mycket få sajter som tar betalt för message board delen, eftersom de ansvariga förstår att det är vägen in till övriga interaktiva delar. Jag hoppas att det blir klart för de styrande så småningom, även om det i dagsläget ser lite mörkt ut. Men å andra sidan, när det är som mörkast så....

2008-01-27, 15:49
Svar #18

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jodå Mats, bra betalsystem men ändock - endast plastkort göre sig besvär..... vilket betyder att vi, utan att ha den rätten, utesluter alla som inte har, antingen för att de själva inte vill, eller får, på grund av gammal anmärkning eller så, plastkort! Och de är inte så få. Det är inte så att släktforskare per default har klarat sig från arbetslöshet, låg kreditvärdighet eller annat.
 
Jag anser dock att de har lika rätt att delta som alla andra. Vi ställer ju inte den typen av krav på våra medlemmar eller hur?

2008-01-27, 16:02
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Lena
 
Förstår inte vad du säger: Det går att betala via plusgiro och där finns ingen kontroll, det går att betala via faktura (som sedan kan betalas via direktbetalning till bank, via plusgiro osv) och där finns ingen kontroll på kreditvärdighet eller det går att betala via olika sorters kort. På vilket sätt är det diskriminerande?
 
För de som vill betala utanför vårt lands gränser så är kort det enklaste och billigaste. Där finns dock mycket kvar att göra med tanke på information osv
 
Allt detta under förutsättning att något ska betalas, och där är min ståndpunkt klar (hoppas jag.

2008-01-27, 16:14
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Mats, det var utlänningarna jag syftade på. Främst då dem utanför Europa.  De kan inte använda plusgiro (som förresten återigen ändrat namn) etc. Det enda de kan är att skicka kontater i kuvert där vi sedan får betala växlingsavgiften. Eller så skickar de en check som kostar minst 500 att lösa in, om den ens går att lösa in. GF har genom åren haft stora problem med just detta. Så från denna sida sätt så är ett avgiftsfritt forum det enda rätta. Utöver alla andra skäl för det.

2008-01-27, 16:35
Svar #21

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Lena, inte för att det hör speciellt mycket till tråden, men vad har Plusgirot bytt namn till?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2008-01-27, 19:53
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag skulle ju vilja föreslå att Förbundet skaffar ett PayPal-konto, som är det enklaste och smidigaste sättet att skicka pengar från t.ex. USA och hit.
 
Henrik, på mitt senaste pg-kontoutdrag står att det heter ePlusGiro, men huvudsaken är ju att det fungerar som det ska.

2008-01-27, 20:15
Svar #23

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Det är på privata sidan det nu heter ePusGiro, men på företags/föreningssidan heter det numera Internetbanken, fantasifullt eller hur.
 
PayPal funkar men kostar varför man inte får glömma att lägga till. Dessutom måste mottagaren dvs Förbundet ha plastkort. GF har haft PayPal i flera år.

2008-01-28, 06:08
Svar #24

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
När jag får betalt för tjänster av mina
amerikanska vänner får jag det via sedel i brev.
Nu har det blivet en del dollar genom åren
Ska alla där borta som vill skriva betala 17$?
Sedan har vi alla andra länder? Hur ska de där göra.
Förbundet kan ju bli som ett större växlingskontor.
Nä, jag tror att det blir för jobbigt för våra utländska
vänner att betala den frivilliga 100-lappen till
Rötters vänner för att kunna skriva inlägg på AF.
Jan-Christer

2008-01-28, 06:26
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Eller också skickar man en check - en amerikansk check som ska kollas av banken till ett pris av 4-600 kronor om de överhuvudtaget tar den. Då blir det förlustaffär.
Ska amerikaner betala något, även med kort, så kräver de ett mycket detaljerat avtal, med klara regler för avtalets uppsägning, eftersom de lever i litigation society där man kan bli stämd på fantasibelopp för i stort sett allt.

2008-01-28, 13:55
Svar #26

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
PayPal använder jag för transaktioner mellan Sverige och utlandet. Men det kostar, som sagt, pengar för överföring mellan PayPal-konto och Plusgirot.
 
Först betalar jag en avgift baserad på hur mycket jag har på PayPal-kontot vid transaktionen. Sedan en avgift till PayPal för överföringen (7 SEK). Tillkommer så avgiften som Nordea kräver för insättning på mitt Plusgiro-konto (60-90 SEK).
 
Skandinaviska Enskilda Banken är involverad i de här överföringarna. Jag diskuterar nu med PayPal varför de inte lika väl kan använda Nordea som uppdragsgivare. På så sätt skulle jag som privatperson med plusgirokonto slippa avgiften på 60-90 kr per transaktion. Jag förstår inte varför PayPal bara ska ha avtal med SEB i det här sammanhanget. Men går det inte att ändra på får jag väl öppna ett internetkonto i SEB (120 kr/år). Uppgifterna kanske kan vara till hjälp för dem i utlandet som har problem med betalningar till Sverige.

2008-01-28, 20:22
Svar #27

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Leif
Lättast att få pengarna i brev, har funkat i över 20 år för mig !!!
Jan-Christer

2008-01-28, 21:33
Svar #28

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Jan-Christer!
 
Jovisst, jag brukar göra så - också. Men ofta sker överföringen genom PayPal, t ex när jag handlar på eBay.  
 
Sålde en bok på Tradera till Englands för 135 SEK. För att täcka alla kostnader hade boken behövt kosta 408(!) SEK. Vem skulle ha köpt den då? Knappast någon i utlandet.  
 
Jag pratade med en Plusgirots kundtjänst. Och ha sa att det förekommer att vissa överföringar kan gå igenom TRE parter (banker/finansinstitut) och att varje part täcker sina kostnader, vilka påförs kunden.
 
Så vem sa något om att medlemskap i EU skulle underlätta för handel mellan människor...
 
(Meddelandet ändrat av legony den 28 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av legony den 28 januari, 2008)

2008-01-28, 23:06
Svar #29

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 12:09
    • Visa profil
    • www.goteborg.bostream.se/gen
Idag dök den beryktade fakturan upp i min e-postlåda och när jag svart på vitt ser formuleringen 100 kr till Rötters Vänner är ett frivilligt stöd till utvecklingen av Rötter, men också en förutsättning för att aktivt få delta i Anbytarforum/Förbundsforum blev det lättare att ta ett beslut om fortsatt medverkan eller inte på AF - för min del blir det ingen fortsättning.
Jag har med intresse följt diskussionerna här på AF/FF och på Nog.nu, försökt att sila bort allt som bara är munhugg och personliga motsättningar mellan vissa debattörer och letat efter fakta i denna sorgliga härva.
Efterhand lutade det mer och mer åt att inte betala 100-lappen, och med fakturan i handen blev beslutet lätt!
 
Liksom många andra har deklarerat, så betalar jag gärna 100 kr eller mer till utvecklingen av Anbytarforum och andra interaktiva delar, men inga pengar för att få ett användarkonto!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna