ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 januari, 2008  (läst 2946 gånger)

2008-01-18, 22:07
läst 2946 gånger

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
En personlig reflektion utan koppling till uppdrag.
 
Jag tycker att det är viktigt att vi omgående diskuterar den beslutade avgiftsbelägggningen av Anbytarforum
Ursprungligen var beslutet att Rötter's alla interaktiva tjänster (porträttfynd, emigrantforum mm) skulle avgiftbeläggas, och att betaltjänst som togs fram i samband med nya Anbytarforum skulle användas. Det visade sig svårt och plötsligt blev det bara möjligt att avgiftsbelägga Anbytarforum.  
Jag vet inte om det fattades beslut i frågan eller om det bara blev så. Jag vet att det var ett konstaterande att övriga delar, förutom AF, fick vänta till senare, men jag har inte sett något beslut på läget som är nu (och det beror ju till största delen på att jag inte ser, och inte ska se, styrelsens protokoll).
 
Blev det bara så?
 
Och varför? På andra sajter kostar det att se det intressanta materialet, men att ha avdelningar som Af gratis. Här gör vi tvärtom, är det smart?
 
Nu accentueras detta av denna avdelning, förbundsforum, där medlemmar måste betala för att framföra sina åsikter. Är det en bra lösning?  Knappast, tycker jag.

2008-01-19, 12:27
Svar #1

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
När det gäller förbundsforum så är det helt OK att endast meddlemmar i Förbundet kan skriva inlägg, det känsn helt naturligt precis som att man måste vara medlem för att gå på ett årsmöte i en förening.
 
Däremot så är det helt fel att avgiftsbelägga Anbytarforum. Avgiften har inget som helst samband med att kräva inloggning till forumet, detta kan man göra utan avgifter.

2008-01-19, 14:51
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2008-01-19, 16:22
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag instämmer med tidigare talare. Sedan accentueras problemet ytterligare av att Förbundsforum inte ens är läsbart för de medlemmar som inte vill/kan betala den planerade (beslutade) kostnaden för AF. Det blir en avgift utöver medlemsavgiften till kanske många föreningar endast för rätten att göra sin röst hörd i det egna förbundsforumet.
 
Se till att göra det gratis stt skriva och läsa i Förbundsforum för alla medlemmar i föreningarna. De som inte är medlemmar i någon förening bör varken få skriva eller läsa.

2008-01-19, 18:00
Svar #4

Utloggad Linda Simonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 09:45
    • Visa profil
    • lisopasi.com

2008-01-20, 00:21
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Instämmer totalt.
 
Om man är det minsta lilla konspiatoriskt lagd så skulle man nästan kunna tro att man helt enkelt inte vill att vanliga föreningsmedlemmar skall kunna komma åt förbundsforum om de inte på samma gång är villiga att betala för anbytarforum.
 
Å så illa kan det väl inte vara? Eller hur?

2008-01-20, 00:29
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
 är inte så dumt. Själv tycker jag faktiskt att det är Anbytarforum som är värt avgiften. Databaserna är jag tveksam om jag skulle betala för om det bara var dem det gällde.
 
Någon måste ju betala driften, men knäckfrågan är om avgiftsbeläggning av AF är att slakta hönan som värper guldägg. Det är tyvärr lite svårt att veta innan.
 
Kanske Anders förslag, som väl borde ge hälften av intäkterna jämfört med att låta alla betala, kan kombineras med reklam. Dels samma typ av reklam som på Rötters förstasida, och dels mindre annonser av den typ man kan få via Google AdWords - de tar inte så mycket plats och består bara av text, så de stör inte så mycket.

2008-01-20, 13:36
Svar #7

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2016-04-28, 18:48
    • Visa profil
    • www.tranasydre.se
Givetvis måste någon betala driften av forumet, men föreningarna betalar ju redan avgifter till förbundet. Det ska givetvis inte kosta något för en föreningsmedlem att skriva och läsa i anbytarforum/förbundsforum. Kan föreningsmedlemmar skriva gratis medan andra får en avgift så kanske det också kan locka medlemmar till lokalföreningarna?
 
En annan risk med avgiftsbeläggning är att någon, en person eller förening, startar ett eget forum. Det är ingen konst alls och forum finns hur många som helst att gratis ladda ner på nätet.
 
Hälsningar
Anders Johansson

2008-01-20, 15:44
Svar #8

Utloggad Johan

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2021-04-25, 23:07
    • Visa profil
Håller med om att anbytarforum inte skall vara avgiftsbelagt - känns väldigt bakåtsträvande. Kostnaden måste förstås tas någonstans, men jag gissar att driftskostnaden för forumet är minimal i förhållande till andra kostnader inom förbundet (löner, lokaler, datasalar etc etc). Om så inte är fallet vore det bra om förbundstyrelsen/forumgruppen lägger fram siffror på driftskostnaden så kan vi medlemmar själv bedöma.
 
Idag kör ju dessutom de flesta sajter med gratis forumsystem, t ex http://phpbb2.se/, vilket gör det ännu mer svårmotiverat med en avgift för Anbytarforum.

2008-01-20, 16:29
Svar #9

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Som deltagare i Forumgruppen så kan jag bara konstatera att jag inte har uppgifter om den totala kostnaden för driften av Rötter/Anbytarforum (vissa kostnader är ju gemensamma för dessa båda delar). Kostnadsuppföljningen hanteras inom styrelsen.
 
De rena IT driftkostnaderna är inte så höga, men det krävs personal och det är säkert där som majoriteten av kostnaden finns.

2008-01-20, 18:53
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Jag tycker Anders Bergs förslag som Daniel hänvisar till ovan är det absolut riktiga.
 
Medlemmar i förbundets föreningar skall ha fritt att använda både Anbytarforum och Förbundsforum
 
De som inte är medlemmar i någon förening kan köpa ett konto och då få skrivrättigheter till Anbytarforum, det finns många som inte ser någon anledning att vara med i någon förening då de sitter hemma på kammaren och forskar. Men ingen skall snika sig med. Att läsa på Anbytarforum tycker jag skall vara fritt, det är en bra reklamplats för föreningarna.
 
Varför vill styrelsen ta betalt för att medlemmar skall få tillgång till sina egna sidor - självklart för att det fattas pengar i förbundet - man klarar inte sin budget. Klassiskt att styrelser försöker smygdebitera när de inte klarar att hålla sig inom de tillgångar som årsstämman givit
 
Det finns ingen anledning att ta betalt för att hålla ordning på författarna, det sköter man med bra personer som moderatorer.
 
Att ta betalt för varje konto på forumet ger ju bara masssa administration, att höja medlemsavgiften med 5-10 kr hade varit mycket smartare. Men titta först på utgifterna.
 
(Meddelandet ändrat av jee den 20 januari, 2008)

2008-01-20, 19:36
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
JAg håller med dig om att det varit smartare att höja medlemsavgiften. Nackdelen med Anders Bergs förslag (som rent pricipiellt är bra) är att vi då missar utländska frågare samt, tror jag, en hel del nya. Jag ser nämligen AF som en inkörsport för nybörjare, som senare blir medlemmar etc. Att direkt söka kontakt med en förening som nybörjare tror jag faktiskt inte man gör. Föreningsliv är inte inne numera. Och man söker sig definitivt inte till en förening innan man fått ett fastare intresse.

2008-01-20, 20:22
Svar #12

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
När det gäller Anbytarforum så motionerades det till senaste Riksstämman om att avgiften skulle tas bort (eller snarare inte införas), men den motionen avslogs. Därmed sanktionerades styrelsens beslut. Förbundsstyrelsen har också beslutat att avgiften skall utvärderas ett år efter den införts.
 
Förbundsstyrelsens beslut om Förbundsforum är att av dem som har användarkonto (dvs betalar avgiften) och också är medlemmar i en av förbundets medlemsföreningar så skall de också ha tillgång tillFörbundsforum. Man kan naturligtvis diskutera detta och jag ser fram emot den fortsatta diskussionen i detta forum.
 
MEN man skall dock komma ihåg att förbundsstyrelsens beslut inte var enhälligt. Det alternativa förslaget var en modell som skulle ge än mer begränsad access till Förbundsforum. Jag har dock uppfattat det som att de i styrelsen som inte stödde det vinnande  förslaget om det nuvarande Förbundsforumet nu sluter upp bakom modellen och vill ge det en chans. Rimligtvis kommer (om inget annat beslutas) konstruktionen att utvärderas samtidigt med avgiftsbeläggningen av AF.
 
Med etablerandet av Förbundsforum så finns inom Sveriges Släkforskarförbund en legitim plattform för att diskutera organisatoriska angelägenheter. Det var inte fallet tidigare; alla (inklusive jag själv) som diskuterade organisatoriska frågor på AF bröt formellt mot AF:s regler.
//Michael Lundholm

2008-01-20, 20:50
Svar #13

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Chris
 
Jag håller med Dig att det är en inkörsport och en fin reklam för förbundet och dess föreningar och jag hoppas verkligen inte att man stoppar den fria läsmöjligheten
 
Men det kostar att driva och vi som är medlemmar betalar via våra medlemsavgifter
 
Tekniskt så kan man säkert lösa det att man kan skaffa ett begränsat konto utan kostnad, det kan då gälla med begränsningar i tid, antal frågor eller antal tecken i frågan. Vill man sedan fråga mer så får man betala.

2008-01-20, 20:58
Svar #14

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
I Angeläget 2/2007 framgår en del kostnader, t ex sid 17 not 2, Kostnader sajter, 35 kkr; not 3 Licenser, support IT, 146 kkr. Den sistnämnda skulle delvis kunna vara kansliets egna programvaror och/eller möjligen datasalen.
 
Tillkommer personalkostnader som inte redovisas så detaljerat, och själv har jag absolut ingen aning, men jag gissar kanske 1/2 redaktör och 1/2 anbytarvärd, alltså totalt en heltid, cirka 500 kkr, för både Rötter och AF.
 
Intäkter från Rötters Vänner begriper jag inte riktigt. I not 1 sida 17 står för 2006 479 kkr och för 2005 340 kkr. Sedan finns en i not 6 en negativ post för förutbetalda Rötters vänner, 272 kkr för 2005 och 0 kr för 2006, och det är den där sista nollan jag inte begriper. Betalade alla punktligt och var betalningsviljan så hög, så plötsligt?

2008-01-20, 21:03
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Apropå inkörsport och begränsade konton så ingår det väl också i styrelsens beslut att de första 30 dagarna ska vara gratis (Angeläget sid 23):  Styrelsen har också beslutat att det under 30 dagar, efter den första inloggningen men innan betalning har skett, också skall vara möjligt att skriva inlägg på Anbytarforum. Detta skall ses som ett pröva-på-läge, varigenom nya användare får en rimlig chans att testa Anbytarforum.  
 
Om man skulle vilja ha det istället, så går det att ordna en variant med X antal fria inlägg per konto och år. Det skulle gå att göra med automatik.

2008-01-20, 21:10
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Daniel
Jag tolkar uppgiften om förutbetalda Rötters vänner så att år 2005 räknade man ut hur mycket som avsåg nästkommande år och minskade intäkterna med det. År 2006 så gjordes inte det utan alla intäkter hamnade på 2006 istället.  
 
Lär innebära att resultatet 2007 påverkas i negativ riktning, eftersom inget av det som betalades 2006, men avsåg 2007 hamnar i 2007 års resultaträkning.

2008-01-20, 21:47
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Enligt delårsbokslutet per 2007-10-31, som finns i Angeläget 3/07, låg intäkterna till Rötters Vänner på 180 kkr för 10 månader. Det visar ju tydligt hur tokigt det blir om man periodiserar ibland och låter bli det ibland. Kanske gjorde man ett desperat försök att hålla 2006 års underskott nere genom att låta allt som var förskottsbetalt under 2005 för 2006 och allt som kom in under 2006 gälla det året, även om rimligen några vänner borde ha förskottsbetalt för 2007 i slutet av 2006, trots trasslet med 0-ade inbetalningskort.

2008-01-21, 06:19
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jan-Erik m fl
 
Daniels förslag om ett visst antal fria inlägg är, om man absolut insisterar på avgift, mycket bättre än en fri månad. Naturligtvis inser jag att det hela kostar pengar att driva, jag är nog en av de som fått ta mest stryk pga att jag hävdat detta, i debatt med t ex nog.nu m fl. Mailboxen bombas ibland av mina meningsmotståndare i denna fråga. Det är alldeles för mycket skrikande på gratis inom släktforskarnas skara. Den sorgliga sanningen är, att även de mest lovvärda verksamheter, AF eller forskarstugor i Göteborg eller vad man nu vill ha, kostar pengar. Men formen för finansiering måste noga övervägas så man inte sågar av den gren man sitter på. En större kreativitet i denna fråga vore önsvärd, varför inte reklam t ex?

2008-01-22, 20:06
Svar #19

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Märkligt nog står det på AFs sidor att Ett användarkonto är tills vidare alldeles  gratis och kostnadsfritt, men planer finns på att avgiftsbelägga dem längre fram i tiden och Det finns planer på att börja ta betalt för användarkontona inom några månader, men för närvarande är det helt gratis. Skaffar du konto nu så får du mer information innan det blir aktuellt och detta har ju alla berörda sett utan att reagera, men icke desto mindre försöker man nu ta retroaktivt betalt genom att påstå att avgiften gäller för 2008!
 
Förbundet borde bestämma en dag, t ex halvårsskiftet, då avgiftsbeläggningen börjar gälla och i god tid till detta datum se till att bestämma sig för vad som ingår och inte ingår i avgiften, se till att det finns ett ordentligt användaravtal, se till att det finns rutiner för kontokortsbetalning (t ex Paypal), informera alla existerande kontoinnehavare, göra klart för sig vad Rötters Vänner ska innebära i framtiden, fatta ett genomtänkt beslut i frågan om Förbundsforum ska vara fritt eller inteInget av detta är ju några särskilt svåra beslut att ta, så varför inte borsta av dessa punkter och sedan börja ta betalt, när man vet vad man tar betalt för och när mottagaren vet vad hon/han betalar för?

2008-01-22, 22:26
Svar #20

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Får jag hänvisa till Anbytarforums förstasida där man under rubriken Obligatoriskt användarkonton läsa: Styrelsen har beslutat att Anbytarforum skall vara avgiftsbelagt men betalfunktionen för detta är ännu inte klar. Under en övergångsperiod är det därför gratis för alla att använda alla Anbytarforums möjligheter. Den som redan nu betalar in 100 kr till Rötters Vänner har dock ett tillgodohavande när betalfunktionen införs.
 
Den av Daniel citerade texten (som man kommer till via menyalternativet Användarkonton) har jag inte studerat tidigare. Vad som ställer till det är ordet planer; hade det stått beslut hade det varit korrekt eftersom beslutet om avgifter på användarkonton redan är (2006) fattat av styrelsen. Vad det nu handlar om är bara när de praktiskt skall kunna implimenteras.  
 
Av texten på AF:s förstasida framgår också att om man betalar till RV behöver man inte betala extra för ett användarkonto (underförstått under den period RV-medlemskapet gäller).
 
Allt detta har också tidigare meddelats på den sk ordförandelistan (sändalista till funktionärer (främst ordföranden) i förbundets medlemsföreningar) 16 oktober och 7 december 2006 samt 9 februari 2007. Man kan också läsa sig till det mesta i Angeläget 2/2007 i förbundsstyrelsens motionssvar till motion nummer 2 (sid 23).
//Michael Lundholm

2008-01-22, 22:44
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det har gått prestige i det här. Man vill inte ens diskutera andra alternativ. Sorgligt för AF.

2008-01-22, 22:57
Svar #22

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Vad som ställer till det är ordet planerNja, vad som ställer till det är väl att styrelsen har fattat ett beslut men inte satt ett datum för när det ska genomföras, och sedan försöker genomföra det utan att i förväg besluta om och meddela ett sådant datum.
 
Ungefär som om jag stiger på en buss och föraren säger vi har beslutat att införa avgift på den här linjen, men just nu är det gratis av tekniska skäl och när jag sedan stiger av står det någon där och ska ha betalt i alla fall.
 
När jag betalar min hundralapp vill jag att den ska gälla från den dag jag betalar, inte retroaktivt från 1 januari eller vilket datum man nu försöker sätta i efterhand.

2008-01-22, 23:11
Svar #23

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Principfrågan om avgiftsfinansieringens vara eller inte vara är solklar. Beslutet är fattat av styrelsen som också sagt att man skall utvärdera det ett år efter det att avgifterna implementeras. En motion med innebörden om att avgifter på användarkonton inte skulle införas bifölls inte av Riksstämman (den ansågs i enlighet med styrelsens förslag vara besvarad). Det innebär att Riksstämman ställt sig bakom styrelsens beslut. När den demokratiska beslutsprocessen är avslutad (vilket den är tills dess att styrelsen eller någon föreningsmedlem genom väcker den till liv igen), beslutet är fattat och håller på att implementeras, vad finns det då för anledning att diskutera andra alternativ? Rimligen bör en diskussion om andra alternativ initieras om man efter utvärdering (eller på resan dit) finner att det man beslutat om inne håller måttet.
 
Texterna är mycket tydliga på en punkt nämligen att det inte är självklart att kontona är gratis. Om man inte vill betala, då skall man självfallet inte göra det. Men då får man å andra sidan inget användarkonto.
//Michael Lundholm

2008-01-23, 00:03
Svar #24

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Chris, det Du påpekar ovan om avtal var ju exakt det jag framförde till Forumgruppen! Kul att det föll i någon god jord....

2008-01-23, 15:41
Svar #25

Utloggad Kjell Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 18:44
    • Visa profil
Jag är medlem i DIS. DIS är ju medlemmar i förbundet, varför ska jag då betala en extra avgift till Rötters vänner, Förbundsforum och kanske flera?
 
Skrev ovanstående tidigare idag men det råkade hamna under fel rubrik då

2008-01-23, 20:08
Svar #26

Utloggad Sven-Ove Westberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 00:48
    • Visa profil
Jag håller med de som anser att det är fel att införa en avgift för föreningsmedlemmar. Det känns som att behöva betala två ggr för samma sak. Har detta ett brett stöd bland medlemmarna i medlemsföreningarna? Dessutom tror jag att kvaliten kommer att sjunka med en avgift. Exempel kommer någon som ej är medlem att betala 100 kr för att svara på en fråga. Om en avgift införs måste det vara fritt att svara på frågor.
 
Sven-Ove

2008-01-23, 22:49
Svar #27

Utloggad Christer Gustavsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2023-01-28, 16:47
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Vad jag inte riktigt förstår är informationen på förstasidan av rötter.  
 
Det handlar om den vanliga 100-lappen till Rötters Vänner, som dock numera också medger erhållande av lösenord till AF samt t.v. också för det nyöppnade Förbundsforum. ......eftersom Rötters Vänner är ett frivilligt bidrag till utvecklingen av Nättidningen Rötter. ..... Det som händer om du inte betalar inom 30 dagar är att ditt användarkonto på AF och FF stängs av.
 
Kan bidraget vara frivilligt när det samtidigt är en obligatorisk avgift för att kunna använda delar av delar av Rötter, nämligen AF/FF?

2008-01-23, 23:01
Svar #28

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Rötters vänner är alltid ett frivilligt bidrag, som berättigar till användarkonto. Man behöver inte utnyttja användarkontot, men om man gör det är betalningen till Rötters vänner ett krav.
//Michael Lundholm

2008-01-23, 23:07
Svar #29

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
På samma sätt som tv-apparaten på Onoff är gratis, men man måste lägga ett frivilligt bidrag på 5000 kr för att få ta med den hem :-)
 
Jag tror inte att det resonemanget skulle hålla vid en seriös gransking. Förbundet säljer en tjänst (deltagande på AF) och tar betalt för den. Varför hymla med detta? Är det inte enklare och bättre att skilja på AF (betaltjänst) och Rötters Vänner (frivilligt bidrag?)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna