ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 15 mars, 2012  (läst 3154 gånger)

2011-03-19, 12:53
läst 3154 gånger

Lotta Nordin

Hej Anders,
att det skulle vara självklart att det var du som flyttat inläggen, det håller jag inte med om. Det har ibland hänt märkliga saker med flytt av inlägg och andra redigeringar som någon moderator måste ha gjort. Totalt anonyma ändringar har förekommit.  
 
Vad gäller städningen under Västergötland så får man väl hoppas att Moderator Västergötland kan förklara varför den uteblivit.
Man tycker ju dock att det borde vara lättare att hålla reda på vad som ska göras (som moderator) när man har ett mejl angående saken, dessutom skickat till (och besvarat ifrån) den speciella moderatoradressen. Det måste vara lättare att glömma när man upptäcker ett fel själv och tänker att det där ska jag göra något åt när jag får tid.
 
Jag tycker att du och ett par moderatorer till sköter er syssla bra - till och med mycket bra - för det mesta.  
Men resten av moderatorerna undrar man ju var dom är ibland. Tittar man på moderatorlistan så undrar man verkligen om den stämmer.  
Finns alla moderatorer som sägs ska finnas enligt listan? Jag såg att en moderator bara har gjort ett inlägg och inte varit inloggad (som moderator) sedan september 2009, och som dessutom har ett ämne som verkligen borde ha modererats en hel del.
 
Senaste raderingarna i efterhand (som jag sett) har skett under Västergötland/Socknar/Fåglum. Där påpekade jag också i ett inlägg att så skett, eftersom det såg lite märkligt ut att jag riktade mig till en person som inte (längre) förekom i tråden.

2011-03-19, 18:35
Svar #1

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Lotta!
 
Det är alldeles korrekt att jag inte städat under de nämnda socknarna som utlovat. Saken har inte fallit i glömska, men står inte överst på prioriteringslistan. Modererandet sker ideellt på vår fritid och ibland är det annat som går först. Som du dock märkt har jag varit inne dagligen och tagit hand om akuta problem.
 
Angående moderatorer har du också rätt; vi behöver fler moderatorer. Vi har efterlyst nya moderatorer både på Rötter och i nyhetsbrev från Förbundet. Har du förslag på hur man ska göra för få fler moderatorer är det välkommet.
 
Vänliga hälsningar,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

2011-03-19, 19:01
Svar #2

Utloggad Tom Barckman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 14:21
    • Visa profil
Vad fordras det för att bli Moderator?
Tom

2011-03-19, 19:06
Svar #3

Lotta Nordin

Viktoria,
jag har inte märkt att du varit inne dagligen, en sådan koll har jag absolut inte - inte på någon.  
 
Det du kallar akuta problem, är det alltså att flytta ett inlägg från en sockendiskussion till Introducerad adel, eller från Släkter till en sockendiskussion?
Jag förstår inte vad som är mer akut med det än att få flera inlägg i en sockendiskussion att hamna i rätt socken. Men...det är ju bara jag det...
 
Om jag har rätt angående moderatorerna så betyder det alltså att dom som finns på listan, med mejladress, egentligen inte existerar?
Varför finns dom då på listan?

2011-03-22, 21:23
Svar #4

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg är raderat pga personangrepp.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Moderator Västergötland

2011-03-24, 14:14
Svar #5

Lotta Nordin

Eftersom den här diskussionen har rubriken Anbytarforums administration så har det uppkommit en del frågor angående detta sedan mitt inlägg blev raderat.
 
1. Är det inte meningen att samma motiv för raderingar ska anges i forumet som i mejlet till skribenten?
I mitt fall så uppger moderatorn i forumet personangrepp, men i mejlet till mig så uppgavs det att jag brutit mot ordningsregeln att diskutera levande personer.
 
2. Har den moderator som anser sig angripen/diskuterad rätt att radera inlägg i Förbundsforum, trots att detta forum har en egen Forumvärd och alltså inte är moderatorns eget ansvarsområde?
 
3. I mejlet till mig stod att om jag hade synpunkter på en enskild moderators agerande så skulle jag vända mig direkt till den aktuella moderatorn eller till anbytarvärden.
Hur gör man då om man vill framföra sina synpunkter till anbytarvärden, när den aktuella moderatorn är vikarierande anbytarvärd sedan lång tid och alltså då ska ta ställning till synpunkter på sin egen radering?
 
4. Om man istället vill vända sig till någon högre upp för att undvika problemet i fråga 3, ska man då vända sig till styrelsen där den aktuella moderatorn är ledamot?
 
Det här är inte bra!  
 
Jag säger ingenting om att få mina inlägg raderade om jag verkligen bryter mot någon regel. Men i mitt (raderade) inlägg här upplyste jag om att en radering som moderatorn gjort i Anbytarforum - under ett landskap som inte var moderatorns ansvarsområde - med hänvisning till att man inte får dubblera inlägg, inte var dubblerat.  
Jag riktade mitt inlägg till den aktuella moderatorn, jag diskuterade alltså inte moderatorn.  
Om något kunde misstolkas som personangrepp så finns det mängder med inlägg tidigare i den här diskussionen som verkligen är personangrepp och borde raderas, inlägg gjorda både av föreningsmedlemmar och moderatorer.
 
När moderatorer vikarierar för antingen anbytarvärden eller någon annan moderator, så bör det klart och tydligt framgå att det är det han/hon gör och i vilken egenskap han/hon agerar.
Om en moderator bevisligen agerar felaktigt, så bör givetvis den moderatorn stå för sitt agerande - öppet! - och inte radera inlägg som påpekar felaktigheten.

2011-04-18, 19:57
Svar #6

Lotta Nordin

Nu har det gått två månader sedan den utlovade , och ännu har inget hänt.
 
På Moderatorsidan står bland annat: Vi[d] längre frånvaro täcker andra moderatorer upp. Det kanske är dags för någon annan att täcka upp?

2011-04-18, 20:08
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Sluta gnäll och hjälp till själv. Moderering = oavlönat arbete.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2011-04-19, 20:35
Svar #8

Lotta Nordin

Claes-Göran,
ditt inlägg är lite oklart.
Menar du att när någon frivilligt har åtagit sig en syssla som är oavlönad, så behöver denne inte sköta sysslan just på grund av att den är oavlönad?
 
Om man upptäcker ett fel i en diskussion, ska man då anmäla sig som intresserad av att bli moderator i det ämnet, så att man själv kan rätta till det - i stället för att påpeka felet för den ämnesmoderator som redan finns där?
 
Jag gjorde alltså det som flera moderatorer har uppmanat oss användare att göra, jag skickade ett mejl till den ansvariga moderatorn och fick svar nästan omedelbart att felet skulle åtgärdas, vilket ännu - efter två månader - inte skett. Det hade gått lika fort att flytta dom aktuella inläggen som att skriva svarsmejlet till mig, så den uteblivna åtgärden måste bero på något annat än tidsbrist och att det är ett oavlönat arbete.

2011-04-21, 06:34
Svar #9

Lars Larsson

Claes-Göran,
 
jag tycker däremot att ditt inlägg är alldeles utmärkt, jag tycker således sammalunda. Jag uppskattar arbetet som alla frivilliga gör och hoppas att ni vill fortsätta.
 
Vänliga hälsningar
 
Lars Larsson

2011-04-21, 09:43
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
[color=ffff00]GLAD PÅSK VÄNNER[/color]
Nu ska vi fira!
Det blir nog bra till slut.

2011-04-30, 10:22
Svar #11

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Daniel Berglund,
Först en skön Valborg till Dig!
 
Du brukar kunna svara på det mesta som har med funktioner i AF att göra.
Ann-Mari Bäckman kommer på annan plats i forumet med en idé om att man skulle kunna sätta ut vilka, som var Rötters vänner, under namnet, precis som det står att jag är föreningsmedlem.
 
Jag tycker det var ett bra förslag.
 
Är det tekniskt problematiskt att skapa en sådan funktion?
 
.....................................................................
 
F ö ser jag att slånet idag blommar med full kraft på andra sidan vägen.  
Vilken extra glädje att få möta våren vid den här tiden!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-04-30, 12:11
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Olle, detta har jag tagit upp tidigare, men det var inte så populärt. Min tanke med detta är att om man ser att han och han och hon och hon är med i Rötters vänner, så kanske man inte vill vara sämre, utan ger också sitt bidrag och visar att man stödjer Rötter.
 
Ha en fin Valborg, du och alla andra!
Ann-Mari Bäckman

2011-04-30, 12:43
Svar #13

Utloggad Eivor Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 997
  • Senast inloggad: 2015-05-26, 12:02
    • Visa profil
Ett alternativ är att man kan skriva dit det själv i sin profil.
Antingen under föreningar man är med i - eller längst ner under övrigt i profilen.
 
Trevlig Helg - Eivor

2011-04-30, 16:35
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Javisst går det Eivor! Själv har jag skrivet RV  
Men idén med att det syns direkt på oss som är Röttervänner tycker jag är bra, då det lär uppmuntra andra att också bli vänner - precis som Ann-Mari säger.
Just nu ser det ut som om man kan vara Registrerad användare och Föreningsmedlem om jag fattat rätt (samt olika typ av funktionär men det hör kanske inte hit).  Då kanske man kan vara något annat där också.
 
Vilken Valborg!
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-04-30, 23:13
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det är inte helt enkelt att införa eftersom det som står till vänster om varje inlägg idag är grupptillhörigheten och det finns fler grupper än Rötters Vänner. Ska man göra det får man ändra i mallar och, som det heter, generera om alla sidor på forumet, vilket jag tycker känns som en riskabel aktivitet. Det blir under alla omständigheter en del konstigheter, som t ex att den som betalar till RV inte får se sina gamla inlägg uppdateras med aktuell status vad gäller betalningen.
 
Jag tycker personligen att det är en bra idé. På utsidan.se fick man under åtskilliga år en guldstjärna i kanten om man betalade en hundralapp för att stödja sajten. Det tog de bort och då slutade jag betala; det var väl inte den enda anledningen men det bidrog. Fånigt kanske men jag tyckte det var en bra sak. Men som Ann-Mari säger, det har varit uppe till diskussion förr och det finns de som lägger värderingar och människovärden i så enkla saker som guldstjärnor.. så jag är inte säker på att det är okontroversiellt..
 
Men under alla omständigheter tycker jag att det hör hemma på ett nytt forum, men inte i nuvarande Discus.

2011-05-01, 10:54
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Daniel för ett som vanligt klart svar!  
Då väntar vi på detta tills ett nytt forum är på plats i framtiden.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-07-03, 23:27
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vad bra att ni fått igång forumet igen!
Kan det komma ett meddelande i forumet om vad som hände?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-07-03, 23:39
Svar #18

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Personligen vet jag inte mer än att servern hängde sig 6:44 i morse och startades om nyssens.

2011-07-04, 18:46
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Är det någon fler som upplever att det nu går betydligt långsammare, att sända iväg inlägg/kommentarer?
Ann-Mari Bäckman

2011-07-05, 13:06
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Är det fler än jag som haft långt avbrott på Af igen?
Vänligen  
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-07-05, 13:17
Svar #21

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Ja, igår kväll var det avbrott igen. Tidigare på dagen fungerade forumet.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2011-07-05, 13:28
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
för min del var både nättidningen Rötter och Anbytarforum ur funktion hela söndagen (kollade inte före 06 och inte efter 23 ) och sen igen igårkväll (måndag) samt en del av tidig morgon idag tisdag. Det har alltså för mig inte bara gällt Anbytarforum, utan även Rötter.
 
Det är lite märkligt att det inte nämns alls på Rötters startsida eller på icke-förbundsforum-delen av Anbytarforum.
 
Hälsningar,
Eva

2011-07-05, 13:59
Svar #23

Utloggad Therese Thorgersen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-05-29, 11:30
    • Visa profil
Hej! Vi har dessvärre haft serverproblem och problemet håller på att utredas. Vi beklagar de eventuella olägenheter detta har orsakat.
 
Med vänlig hälsning kansliet

2011-07-05, 14:01
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är inte det minsta märkligt att man inte säger något utanför hemlighuset Förbundsforum. Information är ett fy-ord för Sveriges Släktforskarförbunds ledning.
 
Tänk så illa det skulle se ut om man på Rötters förstasida skulle informera allmänheten om att både Rötter och Anbytarforum varit döda och oåtkomliga först 17 timmar och sedan 14 timmar igen inom loppet av två dygn. Då skulle ju folk kunna få det felaktiga intrycket att allt inte alltid fungerar precis som det ska inom Sveriges Släktforskarförbund.
 
Men det gör det naturligtvis. Det som av förbundsledningen är planerat att ske sker alltid som planerat, och det som inte är planerat att ske sker aldrig. Och det som sker ska enligt huvudregeln ske i tysthet, så att inga obehöriga (t.ex. vanliga simpla föreningsmedlemmar) får veta något.
 
Och om det som ska ske inte sker, eller det som inte ska ske sker, så låtsas man inte om det.
 
Alltså: Om man inte säger något om avbrotten, så är det ingen som märker något...  
 
Syns inte, finns inte - vilket väl är just vad många besökare har trott de senaste dagarna...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2011-07-05 19:18)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2011-07-05, 15:03
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har precis fått info - som svar på mail - från Anbytarvärden:
 
Hej!
 
Servern krånglar igen, felsökning pågår. Och det berör även Rötter.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
 
I mitt mail skrev jag bl a: Tror det vore bra med en blänkare i Rötter så att vi förstår vad som händer.
 
Jag ser ingen sådan information varken i Rötter eller i AF - om den inte kommit under tiden jag skriver.
 
Släktforskarförbundet får därför en liten sommarpresent i form av en gratiskonsultation om information  = Basic-regeln:
 
- Informera direkt om händelser som ni tror era intressenter är berörda av - både de positiva och negativa
- När ni informerat om en händelse av negativ art; Fortsätt att informera tills dess problemet är löst
- Informera hellre en gång för mycket än en för lite
 
Med ovanstående strategi garanteras ni nöjdare kunder.  
De vet vad de får och slipper fantisera.  
Verkligheten  är oftast mindre problematisk än fantasin.
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-07-05, 17:25
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ole Olle, UTMÄRKT!  
 
Hoppas felet upptäcks och åtgärdas snarast möjligt
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2011-07-06, 20:37
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Nu finns det t o m en ny rubrik på första sidan - längst ner till vänster under NÄTTIDNINGEN- benämnd [color=0000ff]Driftinformation[/color].
Blir intressant att följa om/när det händer något.
Frågan är om denna gäller AF också? Det brukar väl finnas info under [color=0000ff]Anbytarvärden meddelar [/color] om AF ....
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2011-11-13, 09:38
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
[color=0000ff]Vanliga frågor[/color]
och
FAQ Anbytarforum
 
Föreslår att man bland dessa lägger in en mycket enkel instruktion om hur man lägger in en bild och vilken bildstorlek som gäller. Förslagsvis som nästa under:
 
Hur gör jag för att skriva nytt inlägg i Anbytarforum?
 
Flödet under FAQ ändå inte logiskt, men det gör ju inget ... bara folk får svar.
............................................
Det ligger ingen storleksangivelse under image-kommandot i [color=0000ff]Formatering[/color]
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-11-13 09:41)
Vänligen,
Olle Elm

2012-02-18, 11:56
Svar #29

Lotta Nordin

1 år och 1 dag har nu gått sedan Moderator Västergötland lovade via epost att städa i en sockendiskussion under Västergötland.  
En månad efter nämnda epostmeddelande skrev samma moderator här ovan att detta inte står överst på prioriteringslistan.
 
Nu undrar jag bara så där lite försiktigt...
Har inte detta kommit längre upp på nämnda prioriteringslista än?

2012-03-14, 22:07
Svar #30

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Mycket märkligt och chockerande att allt arbete(2-3 dygns jobb) med att söka, välja ut och renskriva svårläst text ifrån Digitaliserade tidningar i Kungliga Biblioteket som just precis syftade till utbyte av tankar, idéer och information för släktforskare om dessa människor och händelser på Fårö för oss som är släkt med folket på Fårö och som är aktiva nu och i framtiden har raderats!!!  
Alla inlägg handlade om människor o händelser, en del var direkt kopplat till kyrkboksuppgifter som inte går att få fram ur kyrkböckerna, annat var domstolsmål o kallelse till bouppteckningar som avslöjade släktskap som annars inte framgår. Om inte detta är släktforskning, då vet inte jag vad som är det????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????
 
Jag gjorde detta främst för andra (även om jag kan få nytta av en del information framöver) och får allt raderat som tacken!!!
 
Hade det varit bättre om jag hade lagt allt i ett inlägg???  
Det trodde inte jag var bra, eftersom en del kritiserat andra långa inlägg för att vara för oöverskådliga!  
 
Regeln om antalet inlägg och mängden information kom till i en tid då utrymmet och uppkopplingen var begränsad. Så är det inte längre.
 
Av allt som har skrivits och som ligger kvar i Anbytarforum, så berörde alla dessa inlägg människor och händelser på Fårö i förgången tid.
 
Vad blir bättre av att radera denna intressanta information som inte går att söka fram och läsa på ett enkelt sätt???
 
Jag har varit en Anbytarforum mest aktiva och entusiastiska anhängare sedan starten, men det här får mig att undra om det någonsin mer är värt att göra något för andra? Detta var ju tänkt som ett bidrag och en hjälp, men bemöts med radering och stjälp!!!
 
Jag tycker att det var bra att moderatorer infördes och dels fick bort många hätska inlägg och diskussioner, dels fick ordning på mycket i Anbytarforum, men detta är ju såväl helt onödigt, som kontraproduktivt!!! Hur har ni tid, ork och lust att göra sådant här???
 
Min forskarglädje är nu förbytt i forskarsorg! Nöjd??? Låt inte mig störa!!! Jag vill ingen något illa. TVÄRTOM!! Men detta gör mig (och tanken med Anbytarforum) illa!!! Jag är oerhört ledsen och besviken!!! Om nu det spelar någon som helst roll!  
 
Jag vill inte behöva tjafsa om detta, det känns fullständigt onödigt och ovärdigt! Jag vill släktforska i vänligt sinnat utbyte med andra!
 
Vad tycker ni andra som deltar i Fårödiskussionen om detta?
 
Ett stort TACK för det stöd jag fått i mejl ifrån deltagare i Fårö-diskussionen och som faktiskt sparat informationen i mina inlägg, så det var tydligen intressant information då, vilket glädjer mig att veta iaf, vad som än sker här!!  
 
En sista vädjan, lägg tillbaka inläggen, eller sänd dem åtminstone till mig!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-03-14 22:58)
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-03-14, 23:16
Svar #31

Tommy Andersson

Hej Stefan
Om du vill ha inläggen du har lagt upp så tror jag att jag har dem sparade i min mail.
Håller med dig att dina inlägg var korrekta och inte borde raderats :-(
Det var uppgifter som inte är så lätta att hitta för oss andra och säkert fört forskningen framåt för en del.
 
Säg till bara så letar jag igenom mailen.
 
mvh
 
Tommy Andersson
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland

2012-03-15, 08:01
Svar #32

Utloggad Anders Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2020-09-17, 08:57
    • Visa profil
Hej Stefan och andra!
Det finns ett forum som är fyllt av trevliga släktforskare för just  i vänligt sinnat utbyte med andra!
Där hat jag också fått mycket hjälp och stöd i min egen forskning.
jag rekommenderar varmt att bli medlem där, och inte bli utsatt för märkliga övergrepp
vad jag sett under de år jag varit här på detta forum, har Stefan framstått som mycket seriös och kunnig forskare som inte förtjänar liknande behandling.
Med denna länk kommer man till det forum som jag försökt beskriva ovan  och rekommenderar varmt. http://proveniens.ifokus.se/  
Anders Öberg
 
(Meddelandet ändrat av Andoberg 2012-03-15 08:03)
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland

2012-03-15, 08:52
Svar #33

Sune Lundin

Med risk för att bli utslängd säger jag bara, Jag är mållös. Hann dock skriva ut Stefans mycket intressanta inlägg.  
Många av inläggen rörde mina släktingar.
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland

2012-03-15, 08:52
Svar #34

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stort TACK Tommy, Anders (och Sune, som tydligen skrev samtidigt som jag)! Det glädjer mig att få stöd i detta, men framförallt att ni fick nytta och glädje av mitt jobb, som det var tänkt. Nu vill jag bara att texten i inläggen läggs tillbaka, så att fler kan få samma nytta och glädje av den som ni!  
 
 Nu är jag så van vid och föredrar Anbytarforums upplägg, så att med era och andras positiva tillrop och moderatorns kloka omprövning, hoppas jag ändå att dessa inlägg kommer att läggas tillbaka och denna fråga raderas lika snabbt som inläggen gjordes igår!  
 
(Meddelandet ändrat av simson 2012-03-15 09:27)
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-03-15, 09:07
Svar #35

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Inläggen kan ju slås samman till ett, två, tre eller önskat antal inlägg om nitton anses vara fel!  
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-03-15, 09:20
Svar #36

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7200
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:38
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ja, det var som jag trodde! Fåröforskarna verkar inte alls gilla eller ens förstå moderatorns olycksfall i arbetet!  
 
Dessutom finns det redan en mängd liknande inlägg i Anbytarforum under Resandesläkter, skulle dessa också raderas då, på samma premisser eller skiljer de sig på något avgörande sätt???  
Exempelvis:  
 
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=83800&post=1034105#POST10 34105  
 
 
 
Även här hittade jag ett exempel: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=947397#POST94739 7  
 
Om hur en begravning går till:  
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=942971#POST94297 1  
 
Det finns många fler!  
 
Radera nu inte dessa utmärkta bidrag, utan var vänlig och lägg tillbaka mina inlägg, släktforskningen, harmonin och min arbetsinsats till fromma!!! Stort TACK på förhand!  
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-03-15, 09:28
Svar #37

Marianne Andersson

Jag ansluter mig till vad som ovan sagts av Stefan och övriga forskare! Stefan: Tyvärr hann jag inte kopiera det du hade lagt in.
 
Marianne
Härjedalen
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland

2012-03-15, 17:16
Svar #38

Utloggad Birgit Gahnström Hallström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1049
  • Senast inloggad: 2023-11-09, 10:47
    • Visa profil
Hej. Hoppas att ni lägger tillbaka Stefans inlägg
jag hann inte kolla mina Fåröbor
MVH Birgit
 
Detta inlägg flyttades den 16 mars 2012 från Landskap, Gotland, Socknar, Fårö.
Magnus Hjärtström, moderator för Gotland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna