ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2011  (läst 2670 gånger)

2010-03-21, 14:25
läst 2670 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Både Daniel och Jonas hänvisar till att reglerna säger att det ska vara på detta viset. Men nu var det, som jag skrev, inte en hänvisning till ordningsreglerna jag efterlyste, utan poängen med det hela. Det var alltså den sistnämnda som rubriken i mitt förra inlägg syftade på, inte en enskild moderators vedermödor.
 
Men frågan varför ordningsreglerna är som de är får väl besvaras av någon eller några högre upp i AF/Förbunds-hierarkin - och att det sker är väl lika sannolikt som att all snön ligger kvar till vårdagjämningen. (Nej, den kommande vårdagjämningen var inte i går... ).
 
Det är förmodligen lika bra att - åtminstone tills vidare - ge upp tanken på att detta kan vara en ordning som är självklar också i andra forum, när man väl har förstått det genialiska med det hela. Alltså nöjer jag mig med att ha ställt min - förmodligen obesvarbara - fråga, och återgår till saker som det är lättare för en simpel föreningsmedlem att förstå sig på...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-21 14:44)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-23, 09:12
Svar #1

Sten Magnusson

Efterlyser information från de som har ansvar för Rötters Anbytarforum om uppdateringar dels på Rötter, dels bl.a. av Anbytarforums Ordningsregler och dels om eventuell tidsplan för detta. Samtidigt tycker jag nog att moderatorerna oftare på Anbytarforum borde påtala de punkter som avser källhänvisningar och inte bara de andra punkterna.
 
Man har ju tidigare sagt att sådant pågår men jag har inte sett något av det än.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-03-23 09:17)

2010-03-27, 19:14
Svar #2

Lotta Nordin

Vad händer och vem är det som gör så att det händer?
 
Helt plötsligt så får jag inte någon epost från Anbytarforum, trots att jag abonnerat på en hel del diskussioner. Jag tittade på mitt användarkonto och någon har tagit bort alla markeringar jag hade för epostaviseringar. Varför? Och vem?
Detta hände någon gång under eftermiddagen.
 
Kan man få en förklaring?
 
PS Jag har ändrat tillbaka i användarkontot alldeles nyss och hoppas att mina markeringar kan få stå kvar den här gången.

2010-03-27, 21:19
Svar #3

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Det kan möjligen ha varit så att eposten till dig studsade (på grund av något tillfälligt fel hos den som huserar ditt emailkonto) och i så fall brukar den som tar emot studsarna ta bort all epostavisering från det kontot illa kvickt. Situationen är ganska vanlig men tyvärr finns det inget enkelt sätt att meddela den som drabbas av det.

2010-03-28, 12:17
Svar #4

Lotta Nordin

Hej Daniel,  
och tack för svar, men....
 
Jag fick under samma tid epost från andra håll, och har dessutom kontrollerat med mitt webhotell och det är ingenting som fallerat under den tiden. Det har hela tiden fungerat alltså - utan studsar.
 
Vem är den som tar emot studsarna (dom eventuella) och som dessutom har tillgång till mitt användarkonto?
 
Att det är ganska vanlig(t), kan jag nog inte hålla med om. Jag har haft mitt konto med samma epostadress i 10 år nu, och det har aldrig hänt förut, trots att epostservern flera gånger har krånglat. Det enda som hänt då är att webhotellet lagrar eposten och jag får allt när det fungerar igen.
 
Om den som tar emot studsarna har tillgång till mitt användarkonto, så har den som tar emot studsarna också tillgång till min epostadress och kan alltså göra en notering om den om jag skulle ställa en fråga. Vem är den? Vad jag förstår måste det vara en moderator med tillgång till användarkontona....eller?
 
Mvh//
Lotta

2010-03-28, 13:25
Svar #5

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Åtminstone tidigare gick studsarna till anbytarvärden men jag vet inte hur man fördelar arbetet numera. Studsarna är ett vanligt problem om man ser det ur anbytarvärdens synvinkel. Det finns ju 10000 konton och det är inte alla som ändrar sin emailadress där då de byter.
 
Det behöver inte vara ditt webhotell som krånglat, utan (det hypotetiska) felet kan ha legat någon annanstans. Fel på en DNS-server, exempelvis.
 
Moderatorerna kan inte ändra på kontoinställningarna utan det kräver tillgång till administratörskontot. Det är det bara ett fåtal som har - anbytarvärden hör givetvis till dem. Jag hör också dit men har inte ändrat något på sistone.

2010-03-28, 14:11
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är en minst sagt märklig rutin hos Släktforskarförbundet som Daniel beskriver. Och det blir ju inte mindre anmärkningsvärt av att det tydligen är vanligt att användare hastigt, men mindre lustigt, blir av med sina inläggsabonnemang på det här viset.  
 
Vilket är värst - och för vem?:
 
1) Att en användare, som noga har kryssat för alla ämnen som han/hon vill abonnera på, plötsligt blir utan inlägg för att det har blivit ett tillfälligt fel av något slag någonstans i cyberrymden och den som tar emot studsarna hos Släktforskarförbundet då har tagit sig friheten att illa kvickt ta bort alla ämnesmarkeringar i användarens profil, och därmed saboterat inläggsabonnemanget?
 
2) Att den som tar emot studsarna hos Släktforskarförbundet får oönskade returer i sin privata epostlåda p.g.a. ett tillfälligt fel av något slag någonstans i cyberrymden?
 
Fel nummer 1 kan undvikas genom att ingen hos Släktforskarförbundet avmarkerar något abonnemang hos användaren. I stället bör man undersöka om det finns någon fungerande epostadress för det kontot. Om man kommer fram till att det inte gör det - d.v.s. att användaren har bytt epostadress, men har glömt att ändra i sin profil - så stängs kontot tillfälligt i avvaktan på att användaren själv hör av sig.
 
Och hurvida det finns en fungerande epostadress kan till att börja med kontrolleras genom att se vilket felmeddelande som följer med studsen. Om adressaten är okänd eller det är ett permanent fel, så lär epostkontot/adressen ha upphört, men för säkerhets skull bör man avvakta, då sådana meddelanden kan vara fel och adressen trots allt fungera igen senare. Om epostlådan är full eller sändande epostserver inte har kunnat få kontakt med mottagande server, så vet man att returen inte beror på något fel med själva adressen.
 
Slutligen bör man naturligtvis alltid försöka att nå direktkontakt med användaren - alltså genom ett personligt mejl, inte bara automatiska inläggsmejl - innan man stänger ett konto.
 
Fel nummer 2 kan undvikas genom att inte ha anbytare@genealogi.se som returadress i inläggsmejlen. Då får ingen studsarna vidaresända till sin personliga epostlåda. I stället har man en annan adress, så att returerna hamnar på ett konto som någon kan kontrollera med jämna mellanrum.
 
Och returadressen bör helst - för att undvika att fastna i spamfilter - vara den samma som avsändaradressen, vilket inte är fallet i dag...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-28 14:38)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-28, 15:14
Svar #7

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag tycker att den nuvarande hanteringen är helt rationell, givet de resurser som finns. Att individuellt undersöka varje enskild studs tar för mycket tid. Att kontakta folk via deras personliga email när ett eller flera email redan har studsat förefaller ganska meningslöst.
 
Jag kanske ska förtydliga - en del användare kryssar glatt i alla grupper, varefter deras emailadress försvinner. Då blir det 300 studsar på en dag. Det är rätt självklart att man inte granskar var och en av dessa för att utröna den exakta orsaken, eller att man gör någon annan finkänslig hantering som man kunde kosta på sig om det var fråga om ett mycket litet antal studsar.
 
Det omvända arbetet, dvs att användaren efter att ha uppmärksammat problemet själv kryssar för de aktuella ämnena, förefaller däremot litet - särskilt som kontot är gratis.
 
Rätt lösning på detta vore någon typ av automatisk hantering, men någon sådan finns inte tyvärr.
 
(Och som sagt, exakt vad som hänt i Lottas fall vet jag inte, så det här inlägget gäller den principiella hanteringen.)
 
Det slår mig att en kanske bättre hantering vore att införa en emailadress som går rakt ner i soptunnan, t ex felaktig-emailadress@genealogi.se, och när man som administratör hanterar studsarna så behåller man användarens urval av grupper, men ändrar emailadressen för kontot så att det blir soptunneadressen i stället. Sedan söker man med jämna mellanrum fram alla konton som har den emailadressen, och har innehavaren inte loggat in på ett tag tar man då bort emailaviseringen. Det sistnämnda kan man nog automatisera enkelt.

2010-03-28, 15:44
Svar #8

Lotta Nordin

När det gäller mitt användarkonto kan det inte ha varit särskilt många studsar, om det ens varit någon - vilket jag betvivlar. Administratören måste ha tagit bort mina inställningar fortare än illa kvickt, eftersom jag fick epost från andra håll under samma tid. Senaste epostaviseringen från Anbytarforum jag fick var postad 16:55, sedan var det stopp, ända tills jag upptäckte vad som hänt och fixat inställningarna igen.
Jag har inte alla grupper ikryssade och på den korta tiden kan det inte ha varit många aviseringar jag skulle ha fått, och som kan ha studsat. Det är inte så mycket aktivitet vid den tiden på eftermiddagen i Anbytarforum så att stora larmet gick p. g. a. studsar.
 
Alltså, jag köper inte förklaringen, Daniel. Men det vore ju trevligt om den administratören som gjorde ändringarna i mitt användarkonto själv kunde visa sig och förklara.

2010-03-28, 16:42
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag håller definitivt inte med om att den nuvarande hanteringen är helt rationell - tvärtom.
 
Om hanteringen beror på de resurser som finns - d.v.s. att det inte finns folk tillräckligt för att undersöka vad returerna beror på - så vore det allra mest rationella att inte göra någonting alls. Det skulle spara ännu mer arbetstid - det tar ju inte någon tid alls i anspråk, till skillnad från den nuvarande rutinen att gå in i användarens profil och avbocka alla abonnemang...
 
Och om ingenting alls görs, så fungerar ju abonnemanget igen efter det tillfälliga felet - vad det nu än kan ha berott på - och användaren slipper det onödiga arbetet med att kryssa för önskade ämnen igen. Och det försvinner inte heller fler inlägg än nödvändigt, d.v.s. det är bara under det verkliga felet som inläggen uteblir - inga inlägg uteblir alltså under mellantiden från det att tekniken fungerar igen tills användaren upptäcker administratörens abonnemangssabotage.
 
Men ditt förslag, Daniel, att man i stället för att avbocka abonnemnagen ska ändra användarens epostadress förutsätter ju faktiskt att man först undersöker vad returen beror på, så att man bara ändrar epostadress när den gamla bevisligen inte fungerar längre. Men då kan man ju lika gärna tillfälligt stänga abonnemanget.
 
För du menar väl ändå inte att man ska ändra användarens epostadress så fort man får en retur? Det vore ju i så fall knappast ett mindre sabotage än att ta bort abonnemangen...
 
Att anbytarvärden får epostlådan fylld med returer är som sagt ett självförvållat problem. Det upphör i samma ögonblick som returadressen ändras från anbytare@genealogi.se till en annan adress som inte eftersänds till någon privat epostlåda...
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-28 20:19)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-28, 17:18
Svar #10

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Förstår inte resonemangen om studsande mail, den som sänder dessa mail är svara_ej@genealogi.se som jag alltid tolkat som en typisk Noreply adress och där ev svar rimligtvis alltid går ner i en soptunna.  
Inte lägger väl någon ned resurser och tid på att rota i en uttalad soptunna?

2010-03-28, 17:43
Svar #11

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ja, det är avsändaradressen (From i brevhuvudet) - men returadressen (Return-Path) är anbytare@genealogi.se.
 
Och det är till den sistnämnda som returerna/studsarna går.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-28, 17:57
Svar #12

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Tack Jörgen,
Det gör väl det hela än mer obegripligt???  Låt Svara_ej... betyda Noreply=soptunna!
 
Men vi väntar väl alla på svaret till Lottas fråga, den från igår kväll.

2010-03-28, 22:07
Svar #13

Utloggad Moderator Västergötland

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag är till vardags moderator, men vikarierar även delvis för anbytarvärden en tid framöver. Det är jag som tagit bort Lottas e-postaviseringar. Orsaken var ovan nämnda studsar. I vanliga fall har inte moderatorerna tillgång till användarkontona.
 
Lotta - jag är ledsen att det vållade dig huvudbry och jag förstår att det kan kännas olustigt att någon annan kan ändra uppgifterna i ditt användarkonto. Hoppas att det fungerar bra nu.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson

2010-03-28, 23:28
Svar #14

Lotta Nordin

Viktoria,
då tar jag för givet att du också kontrollerade vad det stod i dom studsande ebreven och kan tala om det nu. Alltså anledningen till att dom studsade. Jag kan förstå om någon agerar på något sätt om det studsar tillbaka flera hundra brev per dag, men inte om det rör sig om ett par stycken. Under tiden det tog innan jag upptäckte vad som var fel hade det kommit in 19 inlägg som jag borde ha fått via epostavisering. Din ändring av mitt användarkonto måste alltså ha skett efter bara något enstaka studs.
Jag tycker du ska ta upp det här med anbytarvärden och eventuella andra ansvariga för att komma fram till en smidigare lösning på studs-problemet.  
 
Du ska trots allt ha tack och en extra eloge för att du överhuvudtaget svarar, det är det inte många ansvariga som gör när frågor ställs.  
 
 
Till den anonyme Moderator Finland,
om du vill att någon ska ta det du skriver på allvar och anse det som trovärdigt, så bör du underteckna dina inlägg med ditt namn.
 
Ändring:
Eftersom den anonyme Moderator Finland har raderat sitt inlägg så hänger mitt svar till honom(henne?) lite i luften, men jag låter det stå kvar iallafall.
Det är också en sak som borde tas upp, det där med alla i efterhand raderade inlägg som är ett otyg. Men det får bli en senare fråga...
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2010-03-28 23:35)

2010-03-29, 01:23
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
För att sammanfatta det hela:
 
Problemet för anbytarvärden och hennes vikarie(r) är att riktiga anbytarärenden 'drunknar' i returer (studsande mejl) från många inläggsabonnenter/användare med tillfälliga eller permanenta fel, eller att man eventuellt får dessa returer till sina privata epostlådor (om man skulle ha eftersänding dit av mejl till anbytare@genealogi.se). Detta kan lösas på två olika sätt:
 
1) Man låter inläggsmejlens returadress vara en epostadress som inte blandas med riktiga anbytarmejl, lämpligen samma som avsändaradressen (svara_ej@genealogi.se). Mejl som returneras till den adressen kan man sedan välja att antingen radera eller spara i ett särskilt epostkonto för att kunna kontrollera om något användarkonto permanent saknar en fungerande epostadress (och jag antar att möjligheten att kontrollera det är orsaken till att returerna har styrts till anbytarvärdens epostadress; det ska ju finnas en fungerande epostadress för varje konto så att det går att kontakta användaren).
 
2) Man tar bort epostabonnemangen för det aktuella användarkontot så fort det kommer ett studsande mejl, utan att veta om det är ett tillfälligt eller permanent fel som orsakar studsen. Resultatet blir att en användare med ett tillfälligt fel förlorar fler mejl än nödvändigt (alltså inte bara under det tillfälliga felet, som ju kan uppstå vid ett enstaka mejl), och sedan får besväret att återställa de valda abonnemangen. Detta alternativ orsakar dessutom extra arbete för anbytarvärden, som ska 'pilla' med abonnemangen i användarprofilen.
 
Valet mellan 1 och 2 borde vara enkelt. I dag används alltså alternativ 2 - men jag vet åtminstone ett annat forum som redan från starten valde alternativ 1...  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2010-03-29 01:27)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2010-03-29, 08:23
Svar #16

Utloggad Moderator Finland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 366
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag tog bort mitt eget inlägg eftersom det blev onödigt iom Moderator Västergötlands inlägg, dessutom hade jag fel i mitt antagande . Här är det dock, i ursprunglig form.
 
Angående ändrat användarkonto.
Jag betvivlar starkt att nån medvetet har gått och ändrat på dessa
uppgifter. Som alla vet så har alla datasystem sina brister. Av nån
anledning, kanske ett fel i programvaran, kanske ett fel hos
programmeraren eller ett fel hos den som ansvarar för dessa uppgifter
så har tydligen vissa uppgifter nollats. Detta är naturligtvis
beklagligt, men att söka en skyldig till detta, som kanske ej finns,
eller ej ens själv vet om det eller kanske heter Bill Gates är ej
realistiskt.
Här har skett ett fel, det är antagligen i praktiken omöjligt att
spåra upp vad som hänt. Om detta upprepas, eventuellt flere gånger,
blir det lättare att åtgärda.
Jag har ej tillgång till just denna databas, jag har ingen aning om
vad som skett, men jag har jobbat med denna typ av problem över 2
decennier.
 
vänligen
 
Moderator Finland

2010-04-08, 02:32
Svar #17

Sten Magnusson

Vad är förbundsforum till för? Är det meningen att styrelsemedlemmar och funktionärer ska svara på läsarnas/medlemmarnas frågor och hur lång tid ska det ta i så fall? Hur lång tid ska det ta från att man blir meddelad om avstängning från användarkontot till det att detta blir fallet? Jag vet inte om det syns i Ordningsregler som nu snart är fyra år gamla och ej uppdaterade.
 
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-04-08 02:35)
Meddelandet ändrat av moderator Anna-Lena Andersson 10-04-08

2010-04-08, 09:43
Svar #18

Anna-Lena Andersson

Frågor i Förbundsforum besvaras både av andra användare och förbundsstyrelsen i den mån de kan svara på eller har åsikter i frågan.Avstängning från Anbytarforum och Förbundsforum sker när Anbytarvärden eller FörbundsForumvärden beslutat så, det finns alltså ingen tidsangivelse, men målet är att kontakta berörda personer så snabbt som möjligt. Ordningsreglerna för Anbytarforum är under omarbetning, men det är en ganska svår process som tar tid och under tiden arbetar vi med de regler som finns.
 
Mvh
Anna-Lena A

2010-04-08, 11:27
Svar #19

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ordningsreglerna uppdaterades den 13 oktober 2007, så de är knappast 4 år gamla utan 2,5 år torde vara mer rätt.
Men det innebär inte att det pågående arbetet med översyn är mindre viktigt för det.

2010-04-15, 08:14
Svar #20

Sten Magnusson

Nåja, jag räknade fel på ca ett år, men som du säger här ovan torde det pågående arbetet med översyn vara synnerligen angeläget. Vad jag menade var att man förr hade löpande information på Anbytarvärden meddelar, men att jag inte sett något där sedan 17 augusti 2009.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-05-05, 23:01
Svar #21

Sten Magnusson

Här några funderingar.
Det borde vara konsekventa och tydliga regler som inte lämnar utrymme för godtycke och de bör, som jag ser det, åtföljas av tydliga exempel på vad som får resp. inte får förekomma.
De borde också finnas på sådan plats att det är det första som läses när man öppnar detta forum.
 
Till saken hör att de borde gälla samtliga användare, oberoende vilken ställning de har i detta forum.
 
Raderingar bör ske enligt regelverk och inget godtycke förekomma. D.v.s. alla inlägg som bryter det minsta mot gällande regelverk bör påpekas i första hand i forumet (så även utlämnande av källor som andra former). Användare ska enligt min mening ha rätt att efterfråga källor i den mån det behövs för den enskildes forskning utan att behöva bli kallad polis, moderator eller besserwisser.
 
Om det sedan kommer klumpvis är en annan sak.
 
Avstängningsfrågor borde också vara klart formulerade med hänvisning till de regelbrott som begåtts. Innan en fråga från den förfördelade till Anbytarvärd eller vem som än kommer med avstängningsbesked borde inte en avstängning få träda ikraft.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-05-05 23:04)

2010-07-14, 14:20
Svar #22

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
E-postavisering.
 
Nu har jag drabbats av det som diskuterades den 27-29 mars här ovanför. Min inställning för epostavisering blev nollställd, det senaste mailet kom kl 21:27 i går kväll. Tydligen har ingen förändring av rutinerna för att hantera studsar gjorts. Det vore önskvärt att det gjordes snarast.
 
Jag har en egen epostserver hemma, och den har jag stängt ner några gånger de senaste dagarna på grund av värmebölja och åskrisk. Den har dock alltid varit igång några timmar per dag. När jag slagit på den igen har mailen från anbytarforum trillat in efter en stund.  
 
Epostservar ska ju vara konfigurerade på det viset, att om eposten inte går att leverera ska dom försöka igen efter en stund. Det tar vanligen två dagar innan dom ger upp och meddelar avsändaren att det inte gick att leverera. Dock kan det vara så att de under tiden skickar ett meddelande om leveransproblem, lydelsen kan vara ungefär såhär:  Tillfälligt leveransproblem. Har inte på xx timmar kunnat levera mail till yyyy, på grund av zzzz, kommer att försöka till kl xx.yy den zzzz. Inga åtgärder behöver vidtagas på grund av detta mail.  
 
Det intressanta i detta fall är att min server hade varit påslagen sedan ungefär klockan 9 i går morse. Alla medelanden var alltså mottagna, och eventuella studsar måste ha varit över 12 timmar gamla, dessutom måste de ha varit om Tillfälligt leveransproblem enligt ovan. Ändå gick någon in och ändrade i mitt konto ungefär kl 21:30 igår kväll.
 
/Gunnar
 
Kopia på detta skickas till anbytarvärden.

2010-07-26, 08:27
Svar #23

Utloggad Moderator Övriga ämnen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2016-04-08, 13:43
    • Visa profil
Anbytarforum IRL. Moderatorerna mot väggen
 
Anbytarforums moderatorer tar emot synpunkter på allt om Anbytarforum; struktur, ordningsregler och moderation mm. Bl a kommer följande moderatorer att närvara: Dalarna (Torbjörn Näs), Södermanland (Camilla Eriksson), Teknik (Daniel Berglund) och Övriga ämnen (Michael Lundholm). Diskussionsledare: Carl Szabad
 
Tid: Söndag 29 augusti 14.00-14.45
 
Plats: Släktforskardagarna i Örebro. Lokal: Bryggaren Se även http://www.sfd2010.se/slaktforskardagarna/forelaesare/293-forelasare.html#af.

2010-09-29, 09:45
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Då diskussionerna om resandefolk (~tattare/zigenare/romer), nu under Särskilda forskningsområden, har bytt namn flera gånger har detta inneburit att länkarna som lagts in mellan diskussioner brutits. Flera intressanta bilder och information som lagts in är hart när omöjliga att hitta i dessa trådar numera på grund av detta. Finns det möjlighet att dessa kan lagas (länkas rätt).  
 
Mvh
Niclas Rosenbalck

2010-09-29, 10:45
Svar #25

Utloggad Moderator Särskilda

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Namnbyten påverkar inte länkar, men däremot kan flyttade inlägg och diskussioner mellan olika toppnivåer i Anbytarforum bryta länkar. Flyttas inlägg eller diskussioner inom en toppnivå påverkas inte länkar. Jag gissar att de brutna länkar som du tänker på härrör från tiden före Särskilda forskningsområden skapades. Då dog en massa länkar tyvärr, eftersom inläggen tidigare låg under en annan toppnivå (Etniska grupper tror jag den hette).  
 
Jag tror inte det finns någon realistisk möjlighet att återställa de brutna länkarna, men det får de som kan kan den tekniska plattformen svara på.

2010-10-24, 12:27
Svar #26

Utloggad Gunnar Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2016-01-06, 20:56
    • Visa profil
    • www.vilg.se
E-postavisering.  
 
Har återigen drabbats av detta, inställningen för epostavisering blev nollställd i fredags. Har haft problem med ADSL-modemet som hängt sig ibland, så det har väl blivit några meddelandet om Tillfälligt leveransproblem enligt mitt inlägg från den 14 juli.  
 
Då fick jag svar från anbytarvärden:
 
Hej!
 
Tyvärr, det är fortfarande så att vi måste ändra inställningar i användarkontonen för att skydda oss mot studsar. Problemet är rapporterat uppåt och vi får hoppas på att de finner någon lösning.
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
 
Min spontana kommentar nu är att det tyder på en icke obetydlig inkompetens/ointresse från uppåt att ha misslyckas med lösa detta problem på över ett halvår.  
 
Om det bara drabbat användarna så kunde kanske bristen på handling varit förståelig, men nu är det ju anbytarvärden, som får alla studsarna, som oftast får ägna tid åt detta. Jag tycker att hon borde, i sitt eget intresse, tryckt på mer uppåt så att det händer något.
 
Det jag själv skulle göra i en liknande situation, om problemet inte lösts efter en rimlig tid, vore att konfigurera min mail så att alla studsar filtreras bort och vidarebefordras uppåt.
 
Jag skrev ovanstående i går, lördag eftermiddag, efter att ha slagit på mina ämnen för epostavisering igen. Brukar ibland vänta med att skicka något till man fått tänka över det hela en stund.  
 
Döm om min förvåning när jag nu ser att det bara kom tre meddelanden från Anbytarforum igår, trots att min server varit igång och tagit emot andra mail. Epostaviseringen är åter nollställd, jag förstår ingenting.  
 
/Gunnar

2010-12-01, 08:51
Svar #27

Sten Magnusson

Finns någon information om dessa e-poststudsar på Rötter eller någon annanstans förutom här?
 
Mvh/Sten Magnusson

2011-03-18, 14:09
Svar #28

Lotta Nordin

För en månad sedan, 17/2, skickade jag ett mejl till Moderator Västergötland och påpekade att några inlägg under Västergötland/Socknar/Lekåsa hamnat fel och borde vara under Barne-Åsaka istället och en del under Fåglum.
Till min stora förvåning fick jag svar samma kväll, där Moderator Västergötland tackade för tipset och skrev att det skulle bli en liten städning under ämnet.
 
Vad har hänt? Inte ett enda dugg!!! På en hel månad!!!

Moderator Västergötland har sedan dess modererat i flera ämnen, och inte bara under Västergötland, men inte där hon utlovade ”städning”.
 
 
Det här med anonyma moderatorer har vi diskuterat förut, och då menades anonyma i den mening att dom inte skrev under sina moderatorsinlägg med  sitt namn. Nu har det dykt upp en ännu anonymare moderator! Inget namn alls, varken ”Moderator NN” eller något annat.
 
Igår svarade jag på ett inlägg under ”Släkter” - visserligen felplacerat eftersom det handlade om en Jansson, men användaren var helt ny (första inlägget) och jag tyckte inte att det var jag som skulle påpeka felaktigheten. Mitt svar skickade jag 18:40, och  någon gång under kvällen blev både frågeställarens och mitt inlägg flyttade. Av vem vet jag inte och det tog mig ett tag att hitta inläggen.  
Dom hade hamnat under Södermanland/Socknar/Sankt Nicolai (Nyköping). Frågeställaren hade i sitt inlägg enbart nämnt Stockholm som säkra uppgifter, och hade ingen aning om anknytningen till Södermanland.  
 
Så...varför placera inläggen under Södermanland/Sankt Nicolai när allt som är säkert i efterlysningen handlar om Stockholm?  
Ska felplacerade inlägg flyttas efter vad som skrivs i frågan eller vad som uppges i eventuella svar? Om det är det senare så behövs verkliga krafttag vad gäller flyttningar av inlägg!
Och varför inte meddela öppet i Anbytarforum vart inläggen flyttats och vem som flyttat dom - som brukligt är?
 
 
Och när jag ändå är i farten...
Återigen har det hänt att någon har raderat sina inlägg efter att han har fått svar - och även svarat själv. Är det någon moderator som uppmärksammar det och påpekar problemet med detta för inläggsskrivaren? Det ser ju märkligt ut om man i sina inlägg riktar ett svar/fråga till en speciell person när det inte finns något inlägg av någon person med det namnet i tråden.
 
Det hade varit förnämligt om det gick att införa det som Jojje skrev om i sitt inlägg under Förbundsforum/Anbytarforums funktioner 31/10 2010, att man inte ska kunna redigera sitt inlägg efter att ett nytt inlägg har postats. Då gällde det visserligen ändringar och inte raderingar, men det borde även gälla raderingar.

2011-03-18, 21:00
Svar #29

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Hej Lotta,
 
Det var förstås jag som flyttade inläggen från Släkter till Nyköping. Jag mailade frågeställaren och förklarade varför och vart de flyttats, men missade att skicka en kopia till dig. Det hade jag gjort om jag tänkt på det. Jag tror inte skadan blev så stor ändå, eftersom det inte var en diskussion som du startat och eftersom du är så erfaren att du lätt kunde hitta inläggen igen.
 
Eftersom hela diskussionen var felplacerad skulle den tas bort efter flyttningen, och därför kunde jag inte lägga in ett meddelande i den diskussionen om flytten. Jag gjorde bedömningen att ett privat meddelande till frågeställaren skulle räcka. Tyvärr glömde jag alltså bort dig då.
 
Att jag flyttade inläggen till Nyköping och inte till Stockholm tycker jag är självklart. Tack vare ditt svar stod det ju klart att det handlade om Nyköping, och då hade det varit bra märkligt att flytta dem till Stockholm.  Detta innebär naturligtvis inte att vi kan hålla efter alla diskussioner som byter riktning genom svar, även om det visst förekommer att diskussioner flyttas när de glider över till andra ämnen.
 
När det gäller städningen under Västergötland vet jag förstås inte vad som hänt, men kan det inte vara så enkelt att moderatorn där glömt bort vad ni kom överens om med mail? Vi moderatorer har en del att syssla med.
 
Instämmer i att det vore bra om ändringar och raderingar inte skulle vara möjliga efter att svar inkommit. Tyvärr är det inte så lätt för moderatorerna att veta när det sker, om man inte råkar vara inne i just den diskussionen. Det syns ju inte genom eposten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna