ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 januari, 2010  (läst 2069 gånger)

2009-08-19, 17:43
läst 2069 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Jonas - kotterier finns i alla sammanhang ... tur att du inte tar det så hårt

2009-08-19, 19:51
Svar #1

Lotta Nordin

Är det bara när jag använder ordet godtagbart som du har svårt att hantera det, Jonas?

2009-08-19, 22:46
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Men snälla nån...
 
De som anser att det finns skäl att tillåta anonyma moderatorer, de anser naturligtvis att dessa skäl är godtagbara; om man inte hade ansett att skälen var godtagbara, så hade man ju inte ansett att det fanns skäl att tillåta anonyma moderatorer.  
 
Om det tydligen magiska ordet godtagbara finns med i frågan när skälen för anonymitet efterlyses, det gör m.a.o. inte att frågeställningen får en helt annan innebörd än om det inte finns med - det är tvärtom helt oväsentligt.
 
Och inte finns det något skäl att älta att ingen moderator har avkrävts något godtagbart skäl för att få vara anonym, eftersom det inte finns någon som har påstått detta. Det torde vara uppenbart för de flesta att det som efterlyses är skäl som anonymitetens anhängare anser vara godtagbara för att säga ja till att anonymitet ska vara möjlig.
 
Och det innebär i sin tur att hurvida frågeställaren anser att skälen är godtagbara eller inte också är oväsentligt i det här sammanhanget.
 
Som jag skrev tidigare: För somliga verkar det vara viktigare att in absurdum vränga och vrida på frågan än att besvara den...  
 
F.ö. kan jag inte någonstans se att Lotta har kallat Jonas för dum, däremot det som enligt Jonas är en möjlig anledning till att andra inte vill svara på frågan - vilket inte är riktigt samma sak...  
 
Det är ju tur att Jonas är en glad herre som inte tar illa upp när han idiotförklarar sig själv...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-20, 09:49
Svar #3

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Vilken uppgift har en moderator? Jag har via mail vänligt frågat Anders Berg, moderator Släkter om han skulle vilja ändra respektive ta bort delar av ett eget inlägg som kan vara vilseledande och som vid fortsatt egen forskning visat sig vara felaktiga. Syftet var inte att göra mig själv nöjd och glad; uppenbara felaktigheter kan däremot leda in andra på fel spår. Anders svarade ovan på följande sätt:
 
Sedan kan det vara så att moderatorn inte finner någon anledning att ingripa om brukaren bara klantat sig och vill ha hjälp med att ändra sina inlägg. Det är inte moderatorns huvudsakliga uppgift. Jag har en annan uppfattning. Detta borde vara en av moderatorernas huvudsakliga uppgifter; inte minst för att sökfunktionen ska bli så tillförlitlig som möjligt.
 
Jörgen Tollesson och Lotta Nordin ältar frågan om anonymitet i onödan skulle jag vilja påstå. Har anonymiteten någon praktisk konsekvens? Har någon haft problem med detta?

2009-08-20, 10:56
Svar #4

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Göran, jag har också blivit ombedd att radera inlägg i efterhand men nekat, vi moderatorer har som bekant ett regelverk att förhålla oss till och där står det:
 
Lagt kort ligger
 
Var och en ansvarar för sina egna inlägg och kan inte i efterhand begära att de raderas eller ändras.
 
Om det kan man tycka olika, men det är vad som gäller just nu. Det bästa man kan göra är väl att skriva en korrigering i ett senare inlägg.
 
Mvh

2009-08-20, 11:41
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2009-08-20, 13:01
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Något som definitivt inte hör hemma i en diskussion är kommentarer om att man vill slippa att läsa andras inlägg. Exempel på sådant är påståenden att någon ältar frågan om anonymitet i onödan eller Suck!. Det finns ingenting som så lätt och så ofta har fått diskussioner att spåra ur i Anbytarforum. (Se Konsten att ödelägga en diskussion.)
 
Det man inte vill läsa är det bara att låta bli att läsa!
 
Vad ältandet beträffar, så borde det inte vara så svårt att se att Lotta och jag endast svarar på andras kommentarer (främst Jonas krumbukter runt den mycket enkla frågan). Får man inte lov att svara på andras påståenden och kommentarer om det man har skrivit?
 
Slutligen är frågan om hurvida anonymiteten har någon praktisk konsekvens en typisk svensk 'statsnyttekommentar'. Det är ju dessvärre hopplöst att försöka att diskutera principer kring frågor om medborgarrätt och mänskliga rättigheter i det här landet utan att få 'statsnytteargument' slängda i ansiktet. Och det är ju egentligen inget annat än det gamla talesättet Ändamålet helgar medlen tillämpat i praktiken.
 
Göran, du har själv haft en del meningsutbyten (för att uttrycka det försiktigt) med moderatorer. Skulle du verkligen inte ha något emot att de var anonyma, så att du inte visste vem som har ingripit (eller, i det senaste fallet, inte ingripit) mot dina inlägg på ett, enligt dig, felaktigt sätt?
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-08-20 13:25)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-20, 13:43
Svar #7

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Jonas, det var klargörande. Jörgen - nej jag skulle inte ha något emot om moderatorn hade varit anonym. Problemet hade kanske inte blivit så personligt. Om jag absolut kände mig tvungen att ta kontakt personligen med moderatorn så hade jag säkert kunnat få hjälp med namn av t.ex. Anna-Lena Hultman.

2009-08-20, 14:30
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du har naturligtvis din fulla rätt att tycka att det är helt i sin ordning att en anonym moderator raderar eller på annat sätt ingriper mot dig och dina inlägg, Göran.
 
Men det är nog i optimistiskaste laget att tro att samma forumansvariga som tillåter moderatorer att vara anonyma ska lämna ut en anonym moderators namn... Då vore ju moderatorn inte längre anonym - eller hur?
 
Och om man mot förmodan skulle lämna ut en anonym moderators namn, så är det kanske inte den användare som absolut känner sig tvungen att ta kontakt personligen med moderatorn som står först i tur att få veta det...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-08-28, 22:36
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Moderatorerna har ett svårt jobb och det bär mig emot att anmärka på det, för det mesta har de alldeles rätt i sina kommentarer och ingripanden. Men den rådande diskussionen under Västerbotten m fl platser får en att fundera. Man aktar sig noga för att ens försöka hjälpa någon inom dessa områden, den inställningen är jag långt ifrån ensam om. En dominerande person får stå i stort sett oemotsagd trots en mycket otrevlig stil, en stil som härjat fritt under lång tid. Än värre är de påståenden och utnämningar om aktiva personer på AF, personer som är seriösa och hjälpsamma, som framförs på vederbörandes hemsida. Man kan bara hoppas att denna hemsida inte har en stor läsarskara. Den som kritiserar vederbörande modereras ofta bort. Finns det en stor supporterskara med makt bakom den otrevlige personen?

2009-09-27, 15:28
Svar #10

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Elisbeth Thorsell har nyligen gjort följande inlägg under släkten Rosencrantz. Man kan nog påstå att inläggen inte är särskilt hjärtliga. Varför denna fyrkantiga råhet? Vill vi skrämma bort nya användare? Vad var det för övrigt som var bra? Det framgår inte av sammanhanget.  
 
[color=0000ff]Postat torsdagen 24 september 2009 - 21:18            
Men vad har detta med ätten Gyllenstierna att göra?
 
Postat fredagen 25 september 2009 - 10:38            
Bra Anders![/color]
 
Vänligen/Göran

2009-09-27, 17:38
Svar #11

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Det framgår väl ganska tydligen att det som var bra var att flytta inläggen från Gyllenstierna till Rosencrantz. Men Elisabeths kommentarer blir lite intetsägande efter flytten, så jag har tagit bort dem.

2009-10-14, 12:27
Svar #12

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Man kan kanske tro att Länktips är så harmlöst att det inte skulle kräva någon moderator. Det finns heller ingen sådan i listan. Men sedan två dagar finns ett inlägg där, postat 2009-10-12 kl. 11:07 som innehåller ett grovt överträdande av ordningsreglernas s. k. Generalklausul.  
 
Ett mail till Anbytarvärden i förrgår och ett till en 'närliggande' moderator i går har varken resulterat i svar eller åtgärd. Anser de som ansvarar för AF att detta inlägg är i överensstämmelse med forumets regler.
 
För undvikande av förhastade slutsatser vill jag påpeka att jag inte ställer mig bakom några av den angripna personens skrifter eller åsikter. Mitt intresse gäller Anbytarforums etik och regler.

2009-10-20, 08:01
Svar #13

Sten Magnusson

Jag kollade ovanstående påstående. Moderator för Länktips finns enligt moderatorlistan.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-20, 10:05
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Intressant. På den lista jag får fram är det tomt på raden för Länktips.  Finns det mer än en lista att hämta uppgift från?

2009-10-20, 10:26
Svar #15

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Mitt 'påstående' att det saknas moderator för Länktips i 'listan' avser den lista över moderatorer som man får fram genom att trycka på Moderatorer på ämnessidan och sedan på moderatorlistan som du hittar här. Om det finns bättre sätt vore det kanske bäst att ta bort det dåliga sättet som var det enda jag fick syn på.
 
För övrigt vore det bra ibland, som i detta fall, om moderatorns ingrepp försågs med datum och klockslag. Det gäller, fast det inte hör till den här rubriken, även notiserna på Rötters förstasida.

2009-10-20, 13:47
Svar #16

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Moderatorn för Länktips har gett sig till känna under just den rubriken. Men någon uppgift i moderatorlistan kan inte heller jag hitta.

2009-10-20, 16:15
Svar #17

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Det var Moderator Teknik som tog bort det aktuella inlägget och skrev en rad om det.
 
Det finns ingen moderator för Länktips för tillfället. Någon intresserad? Skriv till anbytarvärden!

2009-10-26, 23:15
Svar #18

Sten Magnusson

Jag kollade moderatorlistan igen och fann då att jag hade fel. Jag hade nämligen tolkat det som att det fanns en moderator när ingen e-postadress fanns, d.v.s. tvärtemot det verkliga förhållandet.
(så går det när man inte lusläser instruktioner m.m.)
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-26, 23:35
Svar #19

Sten Magnusson

Jag lägger här ut de diskussioner där moderator saknas.
 
Ämne Emailadress  
Discussions in English
Gästrikland    
Göteborg    
Halland    
Hälsingland    
Härjedalen    
Jämtland    
Lappland    
Medelpad    
Närke    
Stockholm    
Västmanland    
Ångermanland    
Finland    
Norge    
Danmark    
Tyskland    
USA    
Övriga länder    
Yrken    
Språk, ord och namn    
Hur gör jag    
Gamla bilder    
Läshjälp    
Särskilda forskningsområden    
Länktips    
Prova anbytarforum    
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-10-29, 07:40
Svar #20

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Då har jag tydligen blivit avsatt som moderator Norge  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2009-10-31, 08:43
Svar #21

Sten Magnusson

Jag dubbelkollade moderatorlistan nu på möran och det finns ingen e-postadress på den raden.
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-12-19, 16:36
Svar #22

Sten Magnusson

Chris Bingefors skrev ett intressant inlägg 28/8-2009.
 
Här ett utdrag.
Men den rådande diskussionen under Västerbotten m fl platser får en att fundera. Man aktar sig noga för att ens försöka hjälpa någon inom dessa områden, den inställningen är jag långt ifrån ensam om.
 
Jag vill här tillägga att jag är böjd att hålla med om detta. Bl.a. jämförs personangrepp på en anonym s.k. släktforskarsida med anonyma moderatorer, vilket är helt befängt.
 
Det kan ju diskuteras om en moderator ska vara anonym, men det kan ju inte på något vis jämföras med en hemsida med anonym utgivare som enbart ägnar sig åt fula påhopp på namngivna personer.
 
F.ö. ska det bli intressant att se vad mitt agerande här får för kommentar på den hemsidan.
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-12-19 16:40)

2010-01-17, 01:28
Svar #23

Sten Magnusson

Jag undrar när man har tänkt uppdatera instruktionerna på Anbytarforum?
 
Därtill ett förslag till något slags arbetsordning:
 
Moderators uppgifter.
Bör väl se till att ordningsregler följs och att vid behov uppdatera dessa utan dröjsmål.
 
Anbytarvärd.
Tillse att moderator fullgör sin uppgift enligt fastställd instruktion.
Fullgöra moderators uppgift i de diskussioner där sådan t.v. saknas.
Med jämna mellanrum hålla Anbytarforums läsare informerade om ändringar m.m. (Under rubriken Anbytarvärden meddelar).
 
Mvh/Sten Magnusson
 
(Meddelandet ändrat av viking 2010-01-17 01:34)

2010-01-17, 07:20
Svar #24

Moderator Gamla bilder

Hej Sten!
 
Vi moderatorer har en arbetsordning att följa och det är jag alldeles säker på att Anbytarvärd också har.
 
Jag antar att det inte är där du tycker att skon klämmer, utan att inte Anbytarforum sköts ordentligt. I de ämnen moderatorer saknas, så kan vi användare av AF själva meddela anbytarvärd, om vi upptäcker några felaktigheter.
 
Har man några synpunkter på att en moderator inte ser till att ordningsreglerna följs, så kan man väl kontakta denne och påtala vad som är fel.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder.

2010-01-17, 14:52
Svar #25

Sten Magnusson

1. Jag ställde en fråga bl.a. angående när man har tänkt uppdatera instruktionerna på Anbytarforum, vilket jag fick reda på i mitten av september 2009 att det skulle pågå en diskussion om.  
 
2. Beträffande de andra punkterna i mitt förra inlägg är detta ett förslag, vilket ju är menat att man skulle kunna ta upp till allmän diskussion här på Förbundsforum (som ju enbart är tillgängligt för föreningsmedlemmar).  
 
3. Vi kan ju exempelvis fråga oss varför man inte oftare påpekar vikten av källhänvisningar i de diskussioner/inlägg där sådana saknas, trots att det klart och tydligt står i Ordningsregler att sådana ska anges både vid frågor samt svar.  
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-17, 22:25
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag förstår inte texten om att moderatorerna ska uppdatera ordningsreglerna. Är detta verkligen vad som avses, ordningsreglerna är fastställda av styrelsen och bör väl inte uppdateras av ett antal moderatorer?

2010-01-18, 06:47
Svar #27

Sten Magnusson

Det är möjligt, men det bör väl åtminstone finnas någon kosekvens i uppdaterinagar m.m. Moderatorerna bör väl åtminstone gripa in i de diskussioner där ordningsreglerna inte följs t.ex. vid källhänvisningars utelämnande. Jag har ännu inte sett att moderatorerna griper in och påtalar detta i någon större omfattning.
 
Jag citerar nedan detta avsnitt:
 
Källhänvisningar
Källhänvisningar är viktiga att lämna, både när man ställer frågor och när man besvarar frågor.
 
När man ställer frågor
 
När du ställer frågor på Anbytarforum ska du alltid ange vilket förarbete du gjort. Vilka källor har du redan kontrollerat? Källor som många har tillgång till är de vanliga cd-skivorna. Vet du exempelvis att svaret inte finns där så ange det. Om du inte meddelar vad du redan gjort kan andra i onödan upprepa din forskning i svaret till dig.
 
När man besvarar frågor
 
När du lämnar uppgifter på Anbytarforum ska du alltid ange varifrån du har fått dina uppgifter. Du ska med andra ord göra källhänvisningar. Detta är en mycket viktig princip i all historisk forskning, som gäller både när du skriver efterlysningar och när du besvarar dem.
 
Skälet till detta är att andra utan stor arbetsinsats ska kunna kontrollera dina uppgifter. Även om uppgifterna inte kan kontrolleras (t.ex. muntlig släkttradition eller uppgifter från avlidna släktingar) så ska man ändå ange källan.
 
F.ö. vore det väl bra om det kom någon information om t.ex. pågående diskussioner om uppdateringar mellan styrelse, anbytarvärd och moderatorer?
 
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-01-18, 11:46
Svar #28

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag måste ställa frågan vilka uppdateringar som avses: Är det av ordningsreglerna eller är det av de inlägg som görs?

2010-01-18, 20:33
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Personligen anser jag, när det gäller källhänvisningar, att ställer jag en fråga, där det knappt framgår vad jag har hittat mina uppgifter, så får jag kanske också skylla mig själv, om jag inte får något svar. Det ligger i mitt eget intresse att så noggrant, som möjligt ange källorna, för att någon ska orka leta fram mer uppgifter åt mig.
 
Om jag svarar, men utelämnar källorna, så kan ju den som tagit del av svaret, i samband med t ex tacket, eller andra intresserade också be att få källorna. Det blir ju smidigast och naturligast så, än att en moderator ska titt, som tätt påminna om källorna.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna