ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 augusti, 2009  (läst 2432 gånger)

2009-04-07, 18:49
läst 2432 gånger

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Det är redan föreslaget av undertecknad i moderatorforumet att epostadressen till alla moderatorer ska finnas under Moderatorer i vänstermenyn, alltså på denna sidan. Av olika skäl har det ännu inte blivit gjort, men den som väntar på något gott...   Vi mods har inte möjlighet att ändra den sidan.

2009-04-07, 19:07
Svar #1

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Lotta, alla utom en av de bokade moderatorerna är aktiva just nu.
 
Mvh

2009-04-07, 19:49
Svar #2

Lotta Nordin

Jonas,
som aktiv moderator måste man vara inloggad som moderator, och det är åtminstone två av dom bokade som aldrig varit inloggade. Det är också flera som aldrig gjort ett enda inlägg som moderator, alltså uppenbarligen inte ens i Moderatorforum.
När man ser hur mycket en del moderatorer har att göra så undrar man (som jag frågat tidigare) om ni verkligen är samordnade? D.v.s. om ni har samma regler för hur ni ska t. ex. flytta inlägg och meddela detta. Det finns 17 moderatorer för Landskap, men det är bara några stycken som märks i forumet. Det är ju inte så att det är mindre modereringsbehov i övriga landskapstrådar - eller ämnen.

2009-04-07, 21:11
Svar #3

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
När jag nämnde att alla utom en var aktiva så räknade jag inlägg där man presenterat sig under Moderatorforum och jämförde antalet med antalet bokade ämnen. Det blev lite galet i och med att det är några moderatorer som börjat verka men vars ämnen inte har markerats som Bokat ännu. Varför moderatorer för vissa bokade ämnen inte kommit igång vet jag inte, folk kan ändra sig eller få förhinder. Moderatorlistan är i behov av uppdatering, det har vi redan konstaterat och det dras i trådar för att det skall göras.  
 
Vi är samordnande såtillvida att vi har fått skrivna instruktioner om hur vi ska agera och är det några frågetecken kring dessa så diskuteras det. Jag vet ju att du reagerar när du tycker att saker och ting inte står rätt till och det tycker jag du skall fortsätta med. Tycker du det brister i moderering någonstans så maila eller fråga här.
 
Mvh

2009-04-07, 22:02
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Nu förstår jag hur nybörjare känner sig när de blir tillrättavisade, om de gjort något fel. Vi ska ta hänsyn till att ni moderatorer är nybörjare, men bör inte ni moderatorer ta hänsyn till även vi som ska påkalla er uppmärksamhet är nybörjare? Nu gjorde jag tabben att påkalla moderator direkt i ett inlägg, men vilken katastrof är det? Det går väl att säga att störst chans till svar får man om man mailar eller är det förbjudet att påkalla en moderator direkt i AF.  
 
Dessutom så har inte något svar kommit än varför rubriken Nättidningen Rötter ska finnas på två ställen.
 
(Meddelandet ändrat av ines den 07 april, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-04-07, 23:29
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Michael Lundholm!
 
Du får faktiskt svara i en vänligare ton! Jag har inte gjort dig något annat än påkallat din uppmärksamhet på att det fanns två rubriker av samma ämne och jag vill inte bli behandlad på detta stroppiga sätt! Kräver du att jag ska framföra mina åsikter här, så får du också se till at göra likadant.
 
Fy sjutton, vilka översittarfasoner!
 
Ger du mig inte en trovärdig förklaring till ditt uppförande, så kommer jag inte att skriva något mer i AF.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-08, 07:04
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och det allra tristaste är att aktiviteten på AF sjunkit betänkligt på senaste tiden. Vill vi inte ha ett aktivt AF? Man måste nog veta vad man ska prioritera.

2009-04-08, 09:24
Svar #7

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Hej Chris, när ditt inlägg kommer som en kommentar till Ann-Maris inlägg, och i denna tråd, får jag uppfattningen att du lägger skulden, eller åtminstone en del av skulden, för att aktiviteten sjunker på att forumet modereras hårdare. Är det så du menar? Jag har väldigt svårt att tro att det är så.
 
Sen nämner du prioritering i samband med ett aktivare AF. Jag hänger inte riktigt med där. Vad är det som ska prioriteras för att få ett aktivare AF. Handlar det om prioritera insatser för ökandet av aktiviteten kontra arbetet med modereringen, eller är det att moderatorerna skall koncentrera sig på personagrepp och liknande och inte ta så hårt på huruvida trådar håller sig till ämnet eller inte. Eller är det något annat? Jag verkar ju som moderator och tar gärna emot synpunkter på vad som är bra och dålig moderering.
 
Jag vill poängtera att jag med detta inlägg inte på något vis tagit ställning till om hur modereringen som Ann-Mari nämner har sköts.
 
Mvh
Jonas Magnusson

2009-04-08, 09:48
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Jonas
 
Jag var lite trött i morse, efter ännu en sömnlös natt med sjuk hund, därför blev det kort. Personangrepp som uppmärksammats den senaste tiden och som tydligen hade större omfattning än man trott (både inom och utanför AF) har nog, tyvärr, lett till en minskad aktivitet. Där bör man prioritera rensing av dem och eventuellt samtal med de skyldiga, snarare än att kanske ge ett något snorkigt svar på, i sammanhanget, rätt enkla fel. Det skrämmer bort de ovana, som känner sig osäkra. Speciellt som rätt många personer fått ta emot otrevliga mail från AF läsare om minimala felaktigheter, eller påstådda brister.
 
Själv tycker jag det är bra att man rensar i floran av olika underliga rubriker. Någon framförde tidigare att emigrantfrågorna spretar under massor av avdelningar och det håller jag med om, där behövs mer stringens (och kankse färre avdelningar). Ibland kan man tycka att hålla sig till ämnet moderering går lite långt. En del frågor kommer av naturen att segla iväg - det är det som är roligt och lärorikt. Så det är ett svårt område, kreativitet kontra extrem korrekthet.

2009-04-08, 09:48
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag kan inte se att Moderator Övriga Ämnen gjort något fel eller uttryckt sig olämpligt, Ann-Mari. Det hör till saken att när man agerar i sin roll som moderator så talar man om vad som gäller, och inbegriper sig inte i diskussioner som inte hör till ämnet. Tonen blir då något striktare än om vi som privatpersoner diskuterar något. Själva hanteringen kan diskuteras här i FF, eller genom eposten.
 
Mvh Anders (aka Moderator Släkter)
 
 
(Meddelandet ändrat av zzz den 08 april, 2009)

2009-04-08, 10:31
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders!
 
Man kan uttrycka saker och ting på olika sätt, vänligt eller med pekpinnen, som slår på fingrarna. Tyvärr, så kände jag att jag blev tillrättavisad, för att jag hade gjort något fel, men jag fattar fortfarande inte vad felet var. Var det för att jag ropade på moderator, jag visste inte namnet då eller var det för att jag påpekade att det redan fanns en rubrik i nättidningen Rötter?  
 
Som svar får jag ett kyligt 1. gör inte så 2. gör inte det det.
 
Jag tycker att det räcker med alla surkarter som mästrar och ger sig på folk i detta forum, men att även moderatorerna ska ikläda sig denna roll, det blir bara för mycket.
 
Jag har tydligen uppträtt på ett olämpligt sätt och behövde denna torra tillrättavisning. Jag kan acceptera det, om jag anser, att jag gjort något, som inte är tillåtet i AF, vilket jag tyckt mig inte ha gjort. Nog kan väl en moderator, som vill upplysa om, hur man ska göra för att framföra sina påpekande, använda en vänligare ton?
 
Men okej då, är det så här Anbytarforum ska skötas, då får jag tacka för mig, efter att nästan dagligen har gjort inlägg sedan 2003.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-04-08, 10:49
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag kan bara konstatera att Anna-Marie kom med information om att det fanns trådar som var dubblerade i AF avseende Rötter i en tråd som handlade om Rötter (handhavande) och att jag meddelade att rätta plats för en diskussion om detta är här på FF och att vill man påkalla min uppmärksammahet om detta så går det bra att maila. Det blir ett par inlägg till av samma karaktär varav ett från Anne-Marie som uttrycker  frågetecken över vad jag skrivit. För att stävja ytterligare inlägg i metadiskussionen och för att göra tydligt vad jag avsåg upprepar jag därför ungefär samma sak men kanske med större bestämdhet och lite annorlunda ordval. Mer bestämd för att alla inläggen innehöll upplysningar/kommentarer vilka lika gärna hade kunnat skickas med epost och borde ha gjorts det efter mitt första påpekande.  
 
Inläggen finns ju kvar för var och en att se. Jag vet inte vad i detta som är stroppigt eller översittarfasoner.   Det finns inga värdeomdömen eller nedsättande uttryck i mina modereringsinlägg; bara sakliga upplysningar.
//Michael Lundholm

2009-04-08, 10:59
Svar #12

Lotta Nordin

Michael,  
”Metadiskussionen”? Det förekom ett inlägg av Ann-Mari där hon meddelade att det redan fanns en diskussion om Nättidningen Rötter, och ett inlägg av mig med länk till nämnda diskussion. Dessutom ett inlägg av Ann-Mari där hon undrade över ditt inlägg och sedan din ”förklaring”. Det är knappast en metadiskussion - inte ens en diskussion.
 
Var finns upplysningen om att man inte får påkalla moderatorernas uppmärksamhet direkt i diskussionstrådarna? Ända sedan Anbytarforum startade har det förekommmit att anbytarvärd/moderator ”anropas” direkt i forumet, utan att någon har sagt något om att det är fel.  
Om man har velat få en anbytarvärd/moderator uppmärksam på någon felaktighet eller annat, så har det dom senaste åren även visat sig att det varit lönlöst att göra så via epost. Detta har nämligen så gott som uteslutande resulterat i total tystnad och utan åtgärder.
 
Moderatorlistan uppdaterades förresten den 5 april (trots att det står 2009-03-13) och då avbokades en moderator och en annan bokades.

2009-04-08, 11:39
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lotta, numera lönar det sig att uppmärksamma oss med epost, eftersom det inte endast finns en person som kan ingripa. En annan effekt av det är att metadiskussioner inte tillåts bli metadiskussioner. Bevakningen av forumet är helt enkelt mycket bättre nu.
 
Jag ska hojta till igen så att moderatorlistan uppdateras med epostadresser.

2009-04-08, 12:03
Svar #14

Lotta Nordin

Bra, Anders, jag ska testa det där med epost om en stund.  
 
Sedan angående det du skrev om att era inlägg som moderatorer blir något striktare i tonen. Det behöver dom ju nödvändigtvis inte bli bara för att ni talar om vad som gäller och inte deltar i diskussionen. Det går att göra även sådana inlägg vänligt och med glimten i ögat - med en vänlig framtoning som det står på Moderator-sidan.

2009-04-21, 06:09
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Här verkar inlägg försvinna utan motivering.
Göran Johanssons inlägg 2009-04-19 2341 är helt borta men stod som sista i översikten !
Vet någon vad som har hänt?
Jan-Christer

2009-06-06, 20:19
Svar #16

Lotta Nordin

Den 7 april frågade jag om alla moderatorer var ”samordnade” när det gäller modereringen. Jag fick svaret att alla har fått skriftliga instruktioner om hur moderatorerna ska agera och att dom även kan diskutera med varandra om det uppstår några frågor.  Det lät ju bra.  
 
Men, min fråga kvarstår eftersom det uppenbarligen finns stora skillnader i hur moderatorerna agerar.  Under vissa landskap/ämnen anses det tydligen inte alls nödvändigt att moderera medan det under andra modereras väldigt mycket, särskilt vad det gäller äldre inlägg. Hur går det ihop med dom skriftliga instruktionerna?
Fortfarande är det också vissa moderatorer som inte länkar till flyttade inlägg.
 
En ny fråga har också dykt upp; Ska inte moderatorerna också följa ”Ordningsreglerna”? Att bidra med råd och hjälp är naturligtvis en moderators uppgift, men att i Anbytarforum  om man vill ha svar på frågor, frågor som andra också kan ha nytta av att läsa svaren på, anser jag är fel och ej enligt reglerna.
Citat ur Ordningsreglerna:
Svara här
Svara alltid direkt på Anbytarforum, om inte uppgifterna är så känsliga eller så omfattande att kontakt via privat e-post är att föredra.
 
Det finns nu 22 moderatorer enligt Moderatorlistan, och av dessa är det fortfarande en som aldrig varit inloggad och två som aldrig skrivit ett enda inlägg. Dom två sistnämnda har inte varit inloggade sedan i mars.  
Av någon märklig anledning finns det även en moderator som inte längre är med på listan, men som fortfarande modererar sin avdelning.  
Om man vill ha kontakt med en moderator som finns på listan med epostadress men som inte varit inloggad eller gjort något inlägg, kan man lita på att dennes epostadress fungerar?  
Av dom 19(20) moderatorer som har gjort inlägg i Anbytarforum så är det bara två som inte törs(?) uppge sitt namn. Varför? Det skulle vara intressant med en motivering till anonymiteten.
 
(Meddelandet ändrat av lotta 2009-06-06 20:20)

2009-06-06, 20:45
Svar #17

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Några kommentarer:
 
Ang uppmana kontakt vid sidan om AF tycker jag inte att det var ett välvalt exempel. Av det enkla skälet att det inte handlade om att svar på en explicit fråga skulle ges vid sidan om forumet. Att till en nybörjare meddela att det finns möjlig att föra ett samtal utanför forumet kan inte anses strida mot reglerna anser jag.  
 
Mitt intryck är att moderatorerna nämner sina moderationer i det särskilda moderatorforum som finns så att andra moderatorer ser vad andra gör och också kan ge synpunkter. Det sker säkerligen inte i alla fall men det förekommer. Det leder under alla omständigheter att vi kommer att konvergera mot en gemensam hållning.  
 
Vad gäller flyttade inrlägg: Här har vi ju ett problem när man flyttar inlägg mellan  huvudområden; länkarna följer inte med. Därför är det självklart viktigt att länkningar  sker i dessa fall. När man flyttar inlägg inom ett huvudområde följer länkarna med och då finns inte samma behov.  I Övriga ämnen, som jag modererar, etableras därför länkar i det första fallet men inte i det andra. Ibland är dock två temata så ihopvävda i en tråd att man även måste länka i det andra fallet varför det även förekommer.
 
Vad gäller de moderatorkollegor som vill vara anonyma så har jag i vart fall i det fall jag känner till skälet full respekt för dett.  Så länge modertionen fungerar ser jag inte att det finns något starkt skäl att ifrågasätta anonymiteten.
 
Michael Lundholm, tillika Moderator Övriga ämnen
//Michael Lundholm

2009-06-06, 21:24
Svar #18

Lotta Nordin

Om en moderator vill erbjuda hjälp vid sidan av forumet så kanske det är bättre att denne i så fall meddelar den hjälpsökande via epost, för att undvika uppenbart regelbrott.  
 
Det jag skrev om länkning gäller inte befintliga länkar i texten i ett inlägg, utan i moderatorns meddelande om flytt av inlägg i den tråd där det/de flyttade inlägg/en låg. En länkad hänvisning alltså.
 
Vad ditt andra stycke eventuellt är svar på eller förklaring till, det framgår inte helt tydligt. Eller menar du att moderering sker utan att det meddelas i Anbytarforum? Det är ju i så fall ännu värre än att inte göra en hänvisningslänk.
 
När det gäller anonymiteten hos moderatorerna är vi inte alls överens. Jag kan inte se en enda anledning till anonymitet för en moderator i Anbytarforum. Kan man kanske få några exempel på godtagbara skäl?
 
Och hur är det med dom moderatorer som varken varit inloggade eller gjort några inlägg alls - alltså inte ens i Moderatorforum? Finns dom? Dom har funnits med i Moderatorlistan sedan den först publicerades.

2009-06-06, 21:47
Svar #19

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Vad gäller mitt andra stycke:  Vad jag menade var alltså att moderatorerna ofta diskuterar sina moderationer i ett särskildt moderatorforum (dvs som bara är tillgängligt för moderatorer). Det innebär att vi tenderar att få gemensamma uppfattningar om hur vi bör uppträda.
 
Vad gäller dina övriga invändningar har vi uppenbarligen olika ståndpunkter.
//Michael Lundholm

2009-06-06, 22:39
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Som moderator för det delforum där Moderator Uppland erbjöd sig ge hjälp med MSN, rubriken Brännlund under Övriga Släkter, vill jag säga att jag inte tyckte att det begicks något fel, tvärtom. Det var ju knappast så att diskussionen om Brännlund skulle flyttas till MSN utan det var mer ett erbjudande om att ge forskningsstöd rent allmänt. Det skulle snarare avlasta diskussionen från alltför många allmänna Hur gör jag nu-frågor. Inget fel heller att berätta om detta i forumet.
 
I övrigt håller jag med Michael, med tillägget att det vore önskvärt om inga moderatorer vore anonyma, dock är det positivt att nästan alla valt att inte vara det. Det enda fallet jag på rak arm känner till kan jag inte bedöma om det är godtagbart eftersom jag inte känner till bakgrunden tillräckligt väl.
 
Vissa moderatorer är väldigt osynliga, och det är kanske något vi borde ta upp internt. En förklaring kan ju vara att det inte varit några större akuta saker att moderera, och när det gäller att ta tag i gamla inlägg så har vi inte någon tidspress på att saker ska göras omedelbart.
 
Mvh Anders Berg tillika Moderator Släkter

2009-06-07, 13:07
Svar #21

Lotta Nordin

Michael,
som framgår av mina inlägg så är jag väl medveten om att det finns ett Moderatorforum (”dvs som bara är tillgängligt för moderatorer”). Det du skrev i andra stycket i ditt inlägg 20:45 igår kanske hade behövt lite mer genomläsning innan det publicerades, det är nämligen mycket luddigt skrivet.
 
Att ni ”tenderar att få gemensamma uppfattningar” om hur ni bör uppträda när ni har haft era uppdrag i tre månader, gör att det låter som om ni inte alls har några som helst klara instruktioner om hur ni som moderatorer ska agera. När det dessutom är så stora skillnader i ”agerandet” så undrar man om det ens finns några tendenser till ”en gemensam hållning”.

2009-06-07, 13:08
Svar #22

Lotta Nordin

Till alla moderatorer och ansvariga:
 
Visst är det positivt att nästan alla moderatorer valt att inte vara anonyma. Men det är både obegripligt och helt förkastligt, enligt mig, att någon anser att det finns skäl till att vara anonym som moderator. Varför överhuvudtaget bli moderator om man inte törs stå för sitt agerande och sina ”domslut”?  
Hur skulle ni själva reagera om ni får tillrättavisningar eller får inlägg raderade av en anonym moderator?
 
Eftersom det (märkligt nog) finns några som anser att det finns godtagbara skäl till att vara anonym, så skulle jag - som sagt - vilja ha några exempel på sådana ”godtagbara skäl”. Kan jag få det?
 
Jag vill också gärna veta om dom moderatorer som varken varit inloggade eller skrivit ett enda inlägg (varken i AF, FF eller Moderatorforum) verkligen finns och är ”åtkomliga” via dom uppgivna epostadresserna på Moderatorlistan.
 
Lite ”statistik”:
1 moderator har aldrig varit inloggad
3 moderatorer har aldrig skrivit ett enda inlägg
3 moderatorer har inte varit inloggade sedan i mars
2 moderator har inte varit inloggade sedan i april
2 moderatorer har aldrig skrivit ett enda inlägg i AF eller FF
1 moderator har bara skrivit inlägg i Moderatorforum
2 moderatorer är anonyma (av dom som har skrivit inlägg i AF och FF)
 
Dom moderatorer som aldrig varit inloggade eller inte varit inloggade sedan mars/april vet alltså inte heller vad som avhandlas i Moderatorforum.
 
Om man åtar sig ett uppdrag som moderator, ideellt eller avlönat, så betyder det väl att man har för avsikt att sköta sitt uppdrag? Det skulle vara intressant att höra ”de osynligas” uppfattning om den saken.

2009-06-07, 14:27
Svar #23

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Dom moderatorer som aldrig varit inloggade eller inte varit inloggade sedan mars/april vet alltså inte heller vad som avhandlas i Moderatorforum.
 
Det finns något som heter e-postavisering!
 
Mvh

2009-06-07, 14:42
Svar #24

Lotta Nordin

Hur ska en moderator kunna få inläggen från Moderatorforum via epost om denne aldrig varit inloggad? Det krävs nämligen inloggning för att kunna välja epostavisering.
 
Jag tror inte heller att en moderator som inte varit inloggad sedan 6/3 är så pass intresserad av sitt uppdrag att han/hon verkligen har valt epostavisering från Moderatorforum.

2009-06-07, 14:49
Svar #25

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nu blev det rätt Lotta, de som inte har varit inloggade någon gång kan inte veta vad som avhandlas i Moderatorforum, det vill säga en moderator. Men det var inte det du skrev.

2009-06-08, 21:23
Svar #26

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Om jag inte missminner mig så är moderator Västerbotten anonym och det kan jag verkligen förstå. För de som vet hur diskussionerna gått där, förstår nog. Samtidigt vet jag inte om det är någon skillnad på att bli ansatt av mail på mail, om man står med namn eller om man inte gör det. Ni som är moderatorer kan kanske svara på det. Skulle det vara någon skillnad om ni blir trakasserad av en rabiat person, om ni icke är anonym eller om ni är det?
 
När det gäller moderator Gamla bilder, så finns det mycket städning att göra där, men det får väl ta den tid det tar. Huvudsaken att en moderator håller ordning på inläggen och ser till att folk inte råkar i luven på varandra. Vad jag förstår så stod folk inte i kö precis för att få bli moderatorer.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-06-08, 21:51
Svar #27

Utloggad Moderator Uppland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ann-Mari, moderator Gamla Bilder har tråkigt nog tagit avsked, det framgår av Moderatorlistan som uppdaterades igår.
 
Mvh

2009-06-08, 22:52
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jonas!
 
Det visste jag inte.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-08-18, 00:55
Svar #29

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Diskussioner med minsta lilla anknytning till Släktforskarförbundet lyfts som bekant över från Anbytarforum hit till hemlighuset Förbundsforum så fort de upptäcks av någon av Förbundets vakthundar - om inläggen helt enkelt inte bara försvinner spårlöst...  
 
Det senaste (?) exemplet var när diskussionen om Släkthistoriskt Forum försvann från offentlighetens ljus, så att betalande prenumeranter, som inte är medlemmar i någon av Förbundets föreningar, gick miste om möjligheten att läsa och framföra synpunkter på sin tidskrift.
 
Det är ju t.o.m. så att inte ens Anbytarforum får diskuteras i Anbytarforum, eftersom det anses vara en förbundsfråga...  
 
Då frågar man sig onekligen hur följande inlägg är förenligt med dessa regler:
------------------------------------------------------------
Anbytarforum: Anbytarvärden meddelar
------------------------------------------------------------
 
Postat av Anna-Lena Hultman måndagen den 17 augusti 2009 - 12:12:
 
Ni missar väl inte Sveriges släktforskarförbunds riksstämma och  
Släktforskardagarna i Falköping 22-23 augusti!
Det blir massor av utställare, föredrag och visningar. Läs mer på
http://fsffalbygden.se/forb_index.htm
 
------------------------------------------------------------Men å andra sidan är det ju ingen nyhet att anbytarvärden anser sig stå över de ordningsregler som strängeligen tillämpas mot vanliga dödliga användare...  
 
Vad mor gör är alltid rätt.  
 
(Meddelandet ändrat av jts 2009-08-18 00:57)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna