ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 05 mars, 2009  (läst 2083 gånger)

2009-03-03, 08:27
läst 2083 gånger

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är tyvärr så som Anders Ellerstrand beskriver, några få medlemmar tar all tid. Det har gjort att ingen vill ställa upp som moderator. Principiellt så tycker jag också att man inte ska vara anonym, men verkligheten är sådan, att det blir alltför tufft med alla som kräver att få tolkningsföreträde i långa, långa mail. Det skrämmer bort folk.

2009-03-03, 09:03
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är bra att få synpunkter på sådant, som man inte tänker på, nämligen alla mail som kan drabba vedebörande.
 
Vi får väl hoppas på att moderatorerna får så lite att göra, som möjligt. Då har det mindre betydelse om de är anonyma. Det är väl när något måste raderas, som det kan uppstå kritik. Dessa raderingar förekommer väl sällan under landskapen, oftare under andra rubriker. Så vissa moderatorer får det nog ganska lugnt, medan andra får mer att göra.
 
Tyvärr, så finns det ett landskap, som jag inte vågar mig in i, plus några socknar i ett annat, och där har det känts bättre, om jag hade vetat vem, som är moderator.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-03, 12:14
Svar #2

Lotta Nordin

Det är alltså rädsla för kritik och rädsla för att få sina beslut ifrågasatta som skulle motivera att en moderator ska få vara anonym?  
Om man tittar på vad som orsakat kritik mot och ifrågasättande av moderering hittills i Anbytarforum så är det i 99% av fallen på grund av moderatorns eget agerande, eller brist på agerande. Det är lätt att konstatera genom att bara studera diskussionerna här i Förbundsforum.
 
I ”Ordningsreglerna” under rubriken ”Radering” står det bland annat:
”raderas med kommentar och kontakt tas med skribenten”.
Raderingar har skett och sker, men utan vare sig kontakt med skribenten eller kommentar i diskussionen.
 
Det är inte alls ovanligt att påhopp gjorda av en skribent raderas medan påhopp från en annan får ligga kvar, trots att moderatorn bevisligen uppmärksammats på inläggen. Det verkar tyvärr också vara så att moderatorn tillåter påhopp på vissa personer medan andra är ”fridlysta”.  
En moderator ska enbart ägna sig åt vad som skrivs i inläggen, inte vem som skriver.
 
Finns det ”Ordningsregler” i ett forum så ska givetvis alla följa dessa regler, även moderatorn. Om den som är satt att bevaka att reglerna följs inte själv följer dom, då bäddar man för kritik och konflikter.  
 
Om en moderator inte kan motivera sitt agerande, hur ska man då kunna kräva att skribenterna ska förstå varför moderatorn agerade som hon/han gjorde? Om moderatorn vänligt förklarar och motiverar sitt agerande så uteblir med all säkerhet alla besvärande ebrev och inlägg med kritik.
 
En ”lista på moderatorer” ska givetvis innehålla just det, en lista på moderatorer - inte vilka ämnen som är ”bokade”.  
En moderator ska vara lätt att kontakta och att få kontakt med, alltså ska listan även innehålla kontaktinformation/epostadress.  
En moderator ska göra just det namnet säger, moderera, det vill säga ”styra upp” diskussioner och se till att forumet fungerar som det är tänkt, med allt vad det innebär.

2009-03-03, 12:22
Svar #3

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Lotta Om moderatorn vänligt förklarar och motiverar sitt agerande så uteblir med all säkerhet alla besvärande ebrev och inlägg med kritik.
 
I den bästa av världar är det kanske så. Min erfarenhet är att vi i så fall inte lever i den bästa av världar.

2009-03-03, 13:10
Svar #4

Lotta Nordin

Anders, nyckeln till en bättre Anbytarforumvärld - för både användare och moderatorer - är alltså vänligt förklarar och motiverar samt även att alla ska följa gällande regler.

2009-03-03, 14:07
Svar #5

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Lotta, eftersom jag skrev precis de orden så hade jag också läst dem. Min erfarenhet är fortfarande den jag skrivit.

2009-03-03, 15:50
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2009-03-03, 16:50
Svar #7

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Hurra för Östergötlands moderator som framträder med namn!! Strongt, mer sånt.

2009-03-03, 19:36
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej!
 
Jag är en av dem som kommer att vara moderator. Jag tror det är positivt på många sätt att vi är ett team av moderatorer, och i praktiken tror jag det sällan kommer vara någon som känner behov att vara anonym. Jag kommer alltid att underteckna med mitt namn.  
 
Fördelen med att vara flera moderatorer är att vi i vårt Moderatorforum kan gemensamt komma fram till lämplig åtgärd i svårare ärenden. Då behöver ingen moderator själv ta ett svårt beslut och vi kan hänvisa till vår gemensamma bedömning. Därför minskar också behovet att skydda sig bakom anonymitet.
 
Länken under Moderatorer kommer förhoppningsvis att innehålla mailadresser till oss, om än inte namn.

2009-03-03, 20:36
Svar #9

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Låter bra, Anders. Men tydligen är du inte Skåne-ansvarig, det hade nog många hoppats. En Majvy har tydligen tagit hand om detta, se

2009-03-03, 20:42
Svar #10

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det låter bra Anders! Det är en stor fördel om moderatorerna kan samarbeta och stödja varandra.
 
Sen tror jag dessutom att du är sällsynt väl skickad att kunna fungera bra som värd och moderator. Lycka till!

2009-03-03, 21:08
Svar #11

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Tack, Bo och Anders. Jag fick mitt förstahandsönskemål, nämligen detta!  
 
Mvh
Anders
Moderator Släkter

2009-03-03, 21:56
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det blir ganska kul detta! Plötsligt försvinner bara gamla bekanta hux, flux. Har de slutat eller döljer de sig bakom ett Moderatornamn, månntro? Eller kanske de som inte varit medlem på ett tag, dyker upp maskerad till moderator.
Ann-Mari Bäckman

2009-03-03, 23:01
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är utmärkt att enskilda moderatorer själva väljer att ta bort den påse som de ansvariga för AF har trätt över huvudet på dem.  (Men man bör då använda både för- och efternamn, som ju är vad som krävs av de vanliga användarna.)
 
Inte lika utmärkt är en del argument för anonyma moderatorer som har förekommit i diskussionen här.
 
Vilken individ i gruppen som gjort ett speciellt ingripande ansågs som ointressant eftersom det var funktionen som agerade...
 
Och vad är funktionen? Det låter som om det vore forumprogrammet som automatiskt utför modereringar...  
 
Vilken chans har en enskild användare att få rätt vid ett felaktigt ingripande, om alla moderatorer gömmer sig i det anonyma mörkret bakom funktionen och kollegialt skyddar varandra utan att behöva ta personligt ansvar för sina egna handlingar? Eller är kanske funktionen per definition ofelbar?  
 
Tänk om våra myndigheter fungerade så; att få reda på vilken eller vilka befattningshavare som fattat ett beslut vore omöjligt - det var funktionen som beslutat. Det skulle naturligtvis strida mot fundamentala principer i en demokratisk rättsstat!
 
Diskussionen har också berikats med diverse erfarenheter med tveksam proveniens.  Men det är nog en god idé att avstå från partsinlagor om hur modereringen fungerar i andra forum; risken är ju annars att också någon från den 'andra sidan' frestas att kommentera det hela - och då är vi med långa kliv på väg bort från det som trots allt är ämnet för den här diskussionen, nämligen Anbytarforum.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-03, 23:08
Svar #14

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker det är bra om man kan dra nytta av erfarenheter.

2009-03-04, 01:45
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst - men det jag skrev var att det nog är en god idé att avstå från partsinlagor om hur modereringen fungerar i andra forum, för att inte få en debatt om den saken i den här diskussionen som trots allt ska handla om Anbytarforum.
 
Men du kanske menar att också de som har en helt annan erfarenhet av det som du talar om skulle dela med sig av den här? Vore det inte bättre att tillåta en diskussion om den saken i det aktuella forumet, så att vi kan koncentrera oss på Anbytarforum här?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-04, 07:00
Svar #16

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Tillför väl egentligen ingenting till diskussionen. Men, det finns faktiskt myndigheter som tar automatiska beslut (på tal om funktionen) och där du alltså inte får något namn på beslutsfattaren.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2009-03-04, 08:13
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Nu är ju mina erfarenheter från AF. En del människor har svårt att skilja just funktionen från människan och det blir alltför störande för verksamheten som helhet.

2009-03-04, 08:14
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag ser att en moderator ställer frågan inte i sitt namn utan under sitt moderatornamn. Går det inte att särskilja de två, eller går det då att koppla Röttervännen via mail till moderatornamnet?
 
Jag har hela tiden tyckt att det känts ledsamt, när folk slutar här, gamla välkända namn försvinner. Ska det nu ske genom att folk blir anonyma, därför att de tar på sig en moderatorroll, då tycker jag är sorgesamt.
 
Jag håller faktiskt med Anders Ryberg att, vi har fått det beskedet att anonymitet ska stävjas, därför infördes användarkonto. Vi ska stå för vad vi skriver. Därför känns det olustigt att vissa ska gömma sig bakom ett användarnamn.
 
Jag har även förståelse för det Anders Ellerstrand skriver och andra, som upplevt hur man kanske kan bli påhoppad via mail och då kanske de som vill vara anonyma ska får vara det.  
 
Om nu Moderatorn ska vara anonym, så särskilj det åtminstone från den privata rollen, som frågeställare eller svarande i AF.
 
Ann-Mari
 
(Meddelandet ändrat av ines den 04 mars, 2009)
Ann-Mari Bäckman

2009-03-04, 08:26
Svar #19

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Raderat av mig då jag missuppfattat en sak..
 
Mvh
 
Jonas
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 04 mars, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Jonas_magnusson den 04 mars, 2009)

2009-03-04, 08:49
Svar #20

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jörgen, jag har i huvudsak berättat om mina erfarenheter som moderator från ett annat, icke-släktforskar-relaterat forum. Erfarenheter som ligger några år tillbaka i tiden.
 
Du får gärna förklarar på vilket sätt detta är en partsinlaga och hur andra personer på det forumet ska kunna dela med sig av sina erfarenheter här på förbundsforum!? Att dessa frågor har diskuterats på det aktuella forumet är väl självklart, men på vilket sätt det påverkar diskussionen om moderering på AF begriper jag inte.
 
Att jag har erfarenheter även av moderering på mitt nuvarande forum är väl rätt självklart och jag har i en kommentar nämnt att jag även där har fått hotfulla mail samt det är lätt att låta ett fåtal medlemmar ta väldigt mycket tid. Om det är så att du på något vis har kännedom om sådana hotfulla mail och vill diskutera dem kan du kontakta mig privat.

2009-03-04, 08:52
Svar #21

Utloggad Moderator Dalarna

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2019-01-01, 15:24
    • Visa profil
Jag känner inget behov av anonymitet inom mitt område (Dalarna) men jag har förståenlse för att det kan vara känsligare inom andra områden, så valfriheten är helt OK för mig.  
 
Jag kommer alltid att uppge vem jag är när jag gör inlägg som moderator.
 
Bästa Hälsningar  
Torbjörn Näs (Alterego)  
Moderator Dalarna

2009-03-04, 10:32
Svar #22

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Hej!
 
Ann-Mari: du har helt rätt, det är inte meningen att vanliga släktforskningsfrågor och -svar ska göras under moderatornamnet. Det gör man med sitt privata användarkonto. Men ni får ha lite överseende med oss i början för det är inte helt lätt att hoppa mellan två användarkonton och ibland kan det bli fel.
 
Mvh
Anders Berg

2009-03-04, 11:23
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anders B!
 
Tack för ditt klargörande!
 
A-M
Ann-Mari Bäckman

2009-03-05, 00:48
Svar #24

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Hur är det med moderatorernas erfarenhet?
 
Jag tänker dels på erfarenhet som användare av Anbytarforum, vilket behövs för att kunna hålla ordning och reda bland diskussionerna; dels erfarenhet som forskare, vilket behövs om man ska kunna hjälpa användarna med goda råd och tips.
 
De som har framträtt här som moderatorer (Anders Berg och Torbjörn Näs) har ju stor erfarenhet av båda delarna - men hur är det med övriga? Finns det några krav på sådan erfarenhet för att bli antagen som moderator?
 
- - - - - - - - - -
 
Och så Anders Ellerstrand: Även om du låtsas att du inte förstår det, så vet du mycket väl att jag syftar på ditt nuvarande forum, som du modererar på ditt högst personliga sätt... Du vet också att jag redan har kontaktat dig privat, för flera dagar sedan, med en mycket kort och absolut hotfri fråga. Det är ju trevligt om du nu har ändrat inställning och inte längre tänker försöka att tiga ihjäl den. Jag ser fram emot ditt svar. Men det hör, som sagt, inte hemma i Förbundsforum, eftersom det inte rör Anbytarforum.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-05, 10:00
Svar #25

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Och så Jörgen Tollesson: Även om du låtsas att jag inte besvarat ditt mail, så vet du mycket väl att du fick ett svar direkt. Du vet också att jag aldrig påstått något alls om ditt mail och inte försökt tiga ihjäl något. Så ditt försök att använda Förbundsforum för att få mig att framstå i dålig dager faller rimligtvis tillbaka på dig själv.

2009-03-05, 13:03
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Anders E: Du vet mycket väl att jag avser min följdfråga till ditt svar. Det gläder mig att du inte har för avsikt att tiga ihjäl den - och jag utgår ifrån att min väntan på ett svar snart är över. I övrigt har jag inget mer att tillägga till ditt försök att använda Förbundsforum för att framställa ditt modererande i god dager.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-05, 16:21
Svar #27

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jötgen T: Nej, någon följdfråga har jag inte fått. Vilka dina motiv är när du skriver lögner om mig vet jag inte, men jag har inte på något sätt försökt framställa mitt modererande i god dager. Kvaliteten på mitt modererande har överhuvudtaget inte diskuterats här.
 
Detta är släktforskarförbundets Förbundsforum och här diskuterar vi dess moderering och jag har berättat något om mina erfarenheter av moderering på andra sajter.
 
Jörgen, oavsett vilka motiv du har, så tycker jag det är bättre att du tar kontakt med mig privat.

2009-03-05, 17:48
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Goddag, yxskaft - igen! Det är ju just att kontakta dig privat jag har försökt, Anders. Om du inte har fått min följdfråga, och heller inte påminnelsen, så har det i så fall inträffat ett tekniskt missöde någonstans i cyberrymden - båda gångerna.   Vilken otur... Då gör jag ett nytt försök, och hoppas på tredje gången gillt.
 
Vill du att jag publicerar fakta för att stödja mina lögner? Det gör jag så gärna - på lämplig plats. Den allra lämpligaste platsen vore naturligt det forum som frågan rör - men det är dessvärre inte möjligt... Men här är det hur som helst meningen att Anbytarforum ska diskuteras; och det verkar vi i varje fall - äntligen - vara överens om.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-05, 19:03
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Varför är det så viktigt för dig att bestämma över alla släktforskare, Jörgen?
För det är precis det du försöker göra

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna