ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 mars, 2009  (läst 2073 gånger)

2009-02-10, 14:48
läst 2073 gånger

Lotta Nordin

Med anledning av ovannämnda diskussion som raderades – och som inte handlade om några forskningsmetoder om frillobarn – så skrev jag ett ebrev till anbytarvärden med kopia till två styrelseledamöter (ansvariga för forumet) och frågade om det var i enlighet med ”Ordningsreglerna” att öppna en diskussion som handlade om en nu levande person - mig. Ett inlägg i diskussionen gjordes av en annan person som också ifrågasatte bl. a. detta. Den person som startade diskussionen hade i ”frillobarnsdiskussionen” åtskilliga gånger skrivit nedlåtande kommentarer om/till mig samt, i princip, kallat mig korkad.
 
Jag skrev också i mitt ebrev: ”Jag har inga som helst problem med att andra ifrågasätter, kommenterar eller på andra sätt ger sig på själva innehållet i det jag skrivit eller mina forskningsmetoder. Jag har inte heller några problem med om det görs på ett sätt som kan verka som om det är hårt och tufft. Men när man ifrågasätter, kommenterar eller på andra sätt ger sig på mig personligen så anser jag att det är att gå för långt, mycket för långt, och det kan inte vara i enlighet med några Ordningsregler.”
 
Hela diskussionen raderades utan kommentar (enligt ”Ordningsreglerna ska kommentar publiceras). Om raderingen berodde på mitt ebrev (där jag inte ens nämnde borttagning av inlägg) eller något annat, vet jag inte. Jag skrev då ett ebrev till (till samma mottagare) och tackade för borttagandet, samt påpekade att det i den diskussion som handlar om Erik XIV:s frillobarn fanns inlägg som borde tas bort, eftersom dom varken tillförde något eller handlade om ämnet och dessutom innehöll brott mot ovannämnda ”Ordningsregler”. Inläggen som jag avsåg och som jag bifogade direktlänkar till var inte inlägg gjorda av den person som startade den raderade diskussionen. Inläggen ligger fortfarande kvar.
 
Jag fick svar – dock ej av anbytarvärden. I svaret stod: ”Om man som forskare känner att man är ute och trampar någon på tårna så kan det ju vara bra att undvika diskussion ett tag för att minska spänningarna.”  
Den som svarade menar alltså att jag - och andra - när vi blir påhoppade ska ”undvika diskussion ett tag för att minska spänningarna”, inte att den som har ”ömma tår” ska sluta med sina påhopp!? Det är tydligen inte heller anbytarvärden/moderatorn som ska se till att påhopp tas bort och att påhopparen ”lugnar ner sig”, utan det är den påhoppade som ska dra sig tillbaka från diskussionen – trots att motsatsen står i ”Ordningsreglerna”.  
Är det verkligen så förbundsledningen avser att ”Ordningsreglerna” ska tillämpas?

2009-02-11, 08:30
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Jag vill hålla med Lotta om att det väl inte kan vara så att det den som kommer med personangrepp eller påhopp får hållas, medan den andra uppmanas undvika diskussion.  
 
Anses det för övrigt att man är man ute och trampar någon på tårna om man kommer med fakta eller ber om mer specifika källhänvisningar om var personen redan forskat eller säger att man inte vill göra forskningen åt den som frågar?
 
Hälsningar,
Eva

2009-02-13, 11:07
Svar #2

Lotta Nordin

Som jag skrev i mitt inlägg ovan 10 februari 2009 14:48 så bad jag i mitt ebrev till anbytarvärden - med kopior till två ansvariga i styrelsen - att några inlägg (direktlänkade i ebrevet) i diskussionen om Erik XIV:s frillobarn skulle tas bort. Ebrevet sände jag 2009-02-08 23:22.  
I det svar jag fick 2009-02-09 19:42 - inte från anbytarvärden - stod bl. a., förutom det jag citerade ovan, att ”ingen av oss arbetar heltid med detta och särskilt inte anbytarvärden som har arbetstid mån-fredag”. (min understrykning)
Någon ”arbetade” i alla fall i söndags kväll, eftersom det var då en hel diskussion togs bort. Efter det (inklusive hela dagen innan svaret till mig skrevs) har det varit ”mån-fredag”, men dom inlägg jag bad att dom skulle tas bort ligger fortfarande kvar.  
 
På ”Kontakt”-sidan i Anbytarforum står följande:
”För alla typer av frågor - av allmän natur, för information om eller vid problem med användarkonton, tekniska problem, felplacerade inlägg osv, vänd dig till Anbytarvärden Anna-Lena Hultman, anbytare@genealogi.se.”
Det utlovas visserligen ingen reaktion från anbytarvärden om man skriver till ovannämnda adress i ovannämnda frågor, men... Är det inte det som är avsikten med att kunna kontakta anbytarvärden i dessa frågor?
 
Finns det över huvudtaget någon anbytarvärd?
Ja, man undrar onekligen när man ser hur det ser ut i Anbytarforum. Under ”Discussions in English” finns t. ex. hundratals rubriker som är totalt intetsägande - ”Again”; ”Quick look”; ”More help”; ”Any idea” o. s. v., under ”Släkter” finns åtskilliga patronymikon i rubrikerna, under ”Läshjälp” finns flera rubriker ”läshjälp”, under ”Allmänt” i landskapsavdelningarna finns många rubriker ”Efterlysning”(även under andra huvudrubriker) och inlägg med personefterlysningar som borde placerats under socken istället. Ja, listan kan göras hur lång som helst. Och så alla andra felplacerade och regelvidriga inlägg som det inte görs något åt.
 
Inläggen jag bad att dom skulle tas bort var följande:
  samma inlägg har raderats en gång i den borttagna diskussionen,
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=869920#POST86992 0
 
http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=870035#POST87003 5
Och ett som jag missade att nämna är:
 
Hör dom hemma i diskussionen? Bryter inte dom mot ”Ordningsreglerna”?
 
Om nu någon ansvarig skulle svara på mitt inlägg med att ”det arbetas på att skaffa moderatorer”, så är det inte något argument för att alla felaktigheter och brott mot ”Ordningsreglerna” som nu finns och görs inte åtgärdas!!
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 13 februari, 2009)

2009-02-13, 11:51
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Med risk för att låta  ... jag tror problemet ligger på nivån ovanför anbytarvärden. Tillsätt någon som är intresserad av att driva och utveckla förbundets sajt!
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-02-13, 22:05
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Rötters redaktör har ju bara ansvar för det 'egentliga' Rötter; den förbundsfunktionär som har ansvar för Anbytarforum är anbytarvärden.
 
Men jag vet inte om intresset är så mycket större där... Det här svaret har jag själv fått från anbytarvärden när jag har begärt att grova personangrepp ska tas bort - och hon för ovanlighetens skull har svarat:
Som du nog förstår är det omöjligt att gå in och rensa bort inlägg i efterhand. När man tar bort ett inlägg blir ju andra inlägg i diskussionen hängande i luften och det krävs mycket arbete för att få tråden att hänga ihop igen. Policyn för anbytarforum är att inte gå in och radera i efterhand. Det finns tillfällen när jag raderat inlägg men då har det gällt deltagare som blivit trakasserade via mail och telefon.Detta är ju helt absurt! Av två skäl:
 
1) Anbytarvärden struntar alltså av bekvämlighetsskäl (det krävs mycket arbete) i det som är hennes uppgift, att hålla efter brott mot forumets ordningsregler!  
 
2) Om policyn är att inte ta bort något i efterhand, så kan inget inlägg tas bort, eftersom det inte finns någon förhandsgranskning i Anbytarforum!  
 
Summa summarum: Bryt mot ordningsreglerna - hoppa på de andra som diskuterar, kalla dem vad du vill!  Policyn är att inte ingripa; det skulle kräva [för] mycket arbete av anbytarvärden...  
 
Det finns dock undantag: Om någon dristar sig att diskutera Släktforskarförbundets verksamhet i Anbytarforum, så går stora larmet inom förbundsledningen - och inlägget försvinner snabbt. Då gäller inte nämnda policy, och det kan aldrig kräva för mycket arbete, och helg eller sen kväll är inget hinder - att rensa bort sådana strängeligen förbjudna inlägg är högprioriterat.  
 
Det samma gäller om det länkas till ett gratis alternativ till Anbytarforum (vilket ju inte är lämpligt att landets släktforskare ser när inbetalningskorten för det frivilliga bidraget till Rötters Vänner snart trillar ned i brevlådan); sådana hemskheter får inte ens förekomma i testinlägg...  
 
Men personangrepp på enskilda forumanvändare är inte lika viktiga - då gäller policyn, och att ta bort sådana regelbrott kräver [för] mycket arbete...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 14 februari, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-15, 23:05
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Intresset verkar inte att vara överdrivet stort från förbundsstyrelsen heller...
 
Det har nu gått över fem dygn sedan Lotta frågade om det är förbundsstyrelsens uppfattning att den som blir påhoppad ska fly från diskussionen för att minska spänningarna.
 
Och det är två dygn sedan jag citerade anbytarvärdens ord om att påhopp på enskilda forumanvändare får ligga kvar för att policyn för Anbytarforum är att inte gå in och radera i efterhand.
 
Fem respektive två dygn, inklusive hela helgen - men från förbundsstyrelsen har inte sagts så mycket som flaska...
 
Ska vi tolka denna tystnad som att...
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen tiger och samtycker till dessa två ovan citerade uppfattningar;  
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen saknar en uppfattning i frågan;  
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen menar att detta är en cykelställsfråga, och därmed för oviktig för att bevärdigas en kommentar;  
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen menar att styrelseledamöterna av princip inte ska svara på frågor från andra än officiella föreningsrepresentanter, och då endast på ordförandelistan och den årliga ordförandekonferensen som är ännu mer slutna än hemlighuset Förbundsforum;  
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen väntar och hoppas på att någon annan styrelseledamot ska svara, så att man själv slipper att uttala en offentlig uppfattning;  
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen har varit så strängeligen upptagna under denna tid att man inte ens har haft några minuter över till att skriva en rad och säga att man återkommer;  
 
· ingen ledamot av förbundsstyrelsen läser Förbundsforum?  
 
Eller kan det möjligen finnas någon annan förklaring? Det kan väl aldrig vara så att...
 
· samtliga ledamöter av förbundsstyrelsen struntar i hur Anbytarforum fungerar, så länge användarna betalar sitt frivilliga bidrag till Rötters Vänner?  
 
Så här beskrivs Förbundsforum officiellt:
 
Forumet är tänkt som ytterligare en del i vårt förbättrade kontaktnät där alla våra medlemmar ska kunna framföra åsikter och komma med förslag om hur vi tillsammans kan förbättra förbundet och alla släktforskares släktforskningsmöjligheter.  
 
...alla våra medlemmar ska kunna framföra åsikter och komma med förslag... Men det står inte att man ska kunna ställa frågor och få svar...  
 
(Meddelandet ändrat av jts den 16 februari, 2009)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-24, 09:04
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Moderatorer införs enligt meddelande från Anbytarvärden. Hänvisas till länken Moderatorer i vänstermenyn. När jag letat mig fram kan jag konstatera att Östergötland saknas - eller?
Vore också intressant att veta vem som blivit moderator för de bokade delarna.
Vänligen,
Oll Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol den 24 februari, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2009-02-24, 09:15
Svar #7

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ang. moderering av AF. Ska moderatorerna vara anonyma? Har själv blivit påhoppad på Proveniensforumet då jag ett tag var moderator på AF, men anser likväl att moderatorerna inte ska vara anonyma. En fördel med indelning efter ämne är förhoppningsvis att alla moderatorer slipper klä skott om någon fortsätter att ta bort misshagliga inlägg.
 
Moderering behövs. Fler moderatorer med mindre ansvarsområden kanske är lösningen för att hinna ta itu med felplacerade inlägg och, än oftare, felrubricerade inlägg. Jag tycker moderatorer ska ändra meningslösa rubriker till något begripligt, men hur får man den som gjort inlägget att hitta tillbaka till det då? En handgriplig guide för moderatorerna vore bra.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2009-02-24, 10:19
Svar #8

Lotta Nordin

Lista över moderatorer???
Hur många gånger jag än uppdaterar sidan så hittar jag inte en enda moderator. Det enda jag kan se är att Blekinge, Dalarna, Gotland, Småland, Södermanland, Västerbotten och Västergötland är bokade.  
 
På sidan Moderatorer finns en hel del minst sagt märkliga uppgifter.
I första stycket står att det krävs en stor arbetsinsats för övervakning av Anbytarforum, och i femte stycket står Arbetet är inte särskilt tidskrävande och en titt på  Nytt senaste dygn varje dag räcker ofta.
Hur ska det vara? Stor eller liten arbetsinsats? Med tanke på hur Anbytarforum har skötts dom senaste åren så....ja, då är det helt klart en mycket liten insats som gjorts, och på grund av det så krävs nu en mycket stor insats för att få ordning på allt igen.  
 
Jag förmodar att arbetet som moderator är oavlönat. Inte ens en liten 100-lapp kan man tydligen kosta på den som erbjuder sig att bli moderator, Du som vill bli moderator måste ha användarkonto i Anbytarforum.  
 
Och jag frågar som Claes-Göran, ska moderatorerna vara anonyma? Om så är fallet, varför?

2009-02-24, 11:51
Svar #9

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Nu var det inte jag som skrev texten, men om 40 moderatorer var och en gör en liten insats så kanske summan blir rätt stor. Därtill kommer det faktum att det som krävs är just en liten insats, men var och en kan efter eget intresse göra arbetet större. Säger man att det är en tung börda som åvilar envar moderator får man nog inga frivilliga.

2009-02-24, 15:46
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Avgiften för användarkontot motiveras ju med att Anbytarforum är så dyrt i drift.
 
Utgiften för näthotell och programlicens är bagateller i sammanhanget; den stora kostnaden är lönen till anbytarvärden. Men eftersom hon också har så många andra arbetsuppgifter för Släktforskarförbundet, så blir det inte mycket tid över för en stor arbetsinsats för övervakning av forumet - med känt resultat.
 
Därför införs dessa gratisarbetande moderatorer, som ska göra det arbete som kontoavgiften sägs gå till. En genial affärsidé!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-02-24, 17:28
Svar #11

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Och så kostar det att vara moderator, eftersom användarkonto är en förutsättning. Devisen att medlemmarna ska betala för att svara, har nu utökats till att de ska betala för att utföra ett arbete.  Tjusigt :-)

2009-02-24, 17:42
Svar #12

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Motiveringen numera är väl snarare att förbundet behöver pengar, och man anser att det går att ta betalt för Anbytarforum. Då finns det ju heller ingen direkt koppling mellan produktionskostnaden och priset.
 
Jag ser personligen inget problem med detta, men frågan är om det uthålligt går att ta betalt för en tjänst som baseras på frivilliga bidrag, vilket ju exempelvis varje inlägg i forumet är.
 
Sedan tror jag också att det är bättre att vara konsekvent och ta betalt av alla, aktiva eller inte, om man inte har en genomtänkt idé om vilka som ska slippa betala. Om moderatorerna slipper betala, ska då också en flitig inläggsskribent slippa? Det verkar väl inte helt orimligt, men hur flitig ska man vara? Hur flitig måste moderatorn vara för att få fortsätta vara moderator? Om man modererar Prova anbytarforum, ska man slippa avgiften då?  
 
Det finns ju sajter med poängsystem.. ett poäng per inlägg.. hundra poäng för att moderera en grupp.. poängen ger rabatt i bokhandeln eller liknande. Tyvärr komplicerat att införa, men jag undrar om inte det är rätt väg.

2009-02-24, 19:24
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har ju blivit tillfrågad om att ställa upp som moderator för Bildgåtan tidigare, men tackat nej till det. För min personliga del, så ställer jag inte upp, så länge det ska kosta att delta att skriva i AF. Om det en dag blir gratis att delta i AF, så kanske, jag kan ställa upp. Det handlar inte om en ynka 100-lapp, utan enbart av principiella skäl.
 
Nog tycker jag att det skulle vara trevligt att veta vem som är moderator. Om personen ifråga, skulle bli uppläxad av någon anledning, så tror jag den personen blir lika ledsen över det, vare sig han/hon är anonym eller inte. Kanske det ändå skulle vara valfritt?
Ann-Mari Bäckman

2009-02-24, 21:34
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Många kloka synpunkter ovan!
 
 
Jag undrar dock varför du blev påhoppad Claes-Göran och om det var därför du hoppade av?
 
Nog verkar det annars rimligt att man vet vem som är moderator!? Möjligen valfritt som Ann-Mari skrev, men blir inte det konstigt?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-02-24, 21:44
Svar #15

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Poäng för antal inlägg tycker jag inte alls om. Det skulle ju betyda att jag får fler poäng genom att skicka in fem korta frågor än jag får om jag lägger ned flera timmar på att gå igenom födelse- och dopböcker, konfirmandlängder, husförhörslängder, lysnings- och vigselböcker, dödböcker m.m. för att hjälpa en frågeställare att leta fram uppgifter om en person.
 
Den obligatoriska avgiften vill jag helst ha bort. Med en mer positiv attityd mot oss användare från ledningens sida och med en bra nättidning med allt man kan hitta via olika länkar och databaser, tror jag att förbundet skulle få in lika mycket pengar på helt frivillig väg.
 
Mvh
Ingegerd

2009-03-02, 00:11
Svar #16

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Kan det verkligen vara sant att moderatorerna ska vara anonyma ?! Vilket motbjudande system !
 
Vad påhopp beträffar, så håller jag för mera sannolikt att sådana minskar om moderatorn är en av deltagarna känd och respekterad medmänniska.
LOE

2009-03-02, 07:38
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Var har den uppgiften kommit ifrån, att moderatorerna ska vara anonyma? Då Claes-Göran Magnusson var moderator, så var inte han anonym. Jag håller med dig Lars-Olov, visst är det trevligare att veta vem man pratar med och risken för elakheter kanske minskar då.
 
Vad jag förstår, så var det inte här i AF, som C-G blev angripen. Jag vet inte av vilken anledning, det kom sig av.  Däremot gjorde han ett dunderjobb med att sortera in alla inlägg i Gamla bilder under rätt landskap. Han var dessutom lyhörd för andras synpunkter.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-03-02, 08:48
Svar #18

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Att många har uppfattat det hela så att moderatorerna skulle vara anonyma beror nog på att man bara får upp en lista på vilka områden som är bokade, om man klickar på länken Moderatorer i vänsterspalten här.  
 
Visst är öppenhet att föredra. Jag hoppas verkligen att ingen, varken moderator eller vanlig skribent, ska bli påhoppad. Nog ska vi väl kunna diskutera med varandra och framföra synpunkter utan att ge tjuvnyp.

2009-03-02, 10:12
Svar #19

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag tycker det vore helt rimligt om moderatorerna var anonyma.

2009-03-02, 12:36
Svar #20

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag läser det inte alls som att moderatorerna skall vara anonyma; de skall ju enligt befattningsbeskrivningen delta i diskussioner och ha en särskild inloggningprofil. Jag tror också det vore bra att alla vet vilka som är moderatorer för de olika områdena genom att det etableras en ny version av listan så att namn klart och tydligt framgår.
//Michael Lundholm

2009-03-02, 12:42
Svar #21

Lotta Nordin

I Angeläget 2/08 framgår klart och tydligt att moderatorerna ska vara anonyma. Där står följande:
”Alla moderatorer kommer att tilldelas namn som t.ex. Moderator för Lappland och får en egen e-postadress.”
 
Ett testinlägg gjordes också för några dagar sedan under ”Prova Anbytarforum (ej för riktiga inlägg)” där ”namnet” var ”Moderator för [landskapsnamn]”.  
 
Det är naturligtvis helt förkastligt att moderatorer i Anbytarforum ska vara anonyma!  
För att få ett användarkonto i forumet måste man uppge fullständigt namn m.m. För att få bli moderator krävs att man har ett användarkonto och är medlem i en förening ansluten till Sveriges Släktforskarförbund. I moderatorernas uppgift ingår bland annat att ”delta i diskussionerna om så behövs för att hjälpa användarna till rätta med goda råd”. Vem litar man mest på när det gäller ”goda råd”? En anonym moderator eller en med namn som är känd på Anbytarforum för att kunna ”sitt” område?  
Finns det en enda vettig anledning till att moderatorerna ska vara anonyma?

2009-03-02, 12:45
Svar #22

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 15:53
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ser man på; det hade jag missat. Det var olyckligt. Moderatorerna bör inte vara anonyma.
//Michael Lundholm

2009-03-02, 12:52
Svar #23

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Moderatorerna ska inte vara anonyma!  
 
Skälet som angetts tidigare var att en av de få som ställde upp ville göra det anonymt, annars inte. Men nu verkar det inte vara några problem med att få folk, när man delat upp jobbet.
 
Varför tycker du det är rimligt att de är anonyma Anders Ellerstrand?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-02, 16:47
Svar #24

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Jag har själv varit moderator på ett forum för några år sedan (inte inom släktforskning). Det finns personer som agerar väldigt otrevligt på moderering. Det kan leda till såväl en mängd mail som telefonsamtal med alltifrån långrandiga krav på exakta motiveringar till modereringen vidare till direkta hot.
 
Jag har alltså viss förståelse för att en moderator skulle vilja vara anonym. Jag kan också tycka att ev. ifrågasättande av modereringen skulle gå till funktionen, inte till individen.
 
Samtidigt är det ju mycket trevligare om man ser funktionen moderator som en värdfunktion där huvudsakliga uppgiften är att hjälpa människor att göra rätt. Så länge det fungerar så är det ju mycket bättre om man inte är anonym.

2009-03-02, 18:04
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns inte bara personer som agerar väldigt otrevligt på moderering; det finns också moderatorer som agerar väldigt otrevligt.
 
Jag förstår att om någon har för vana att i sin egenskap av moderator radera, varna och stänga av utan att vilja tala om vilken regel användaren har brutit mot, så har vederbörande inga problem att ha förståelse för att moderatorer kan vilja vara anonyma.  
 
Men en sådan moderering ska ju inte finnas i Anbytarforum, och därmed finns ju heller inte det behovet av anonymitet där.
 
Men att det verkligen är tänkt att moderatorerna ska vara anonyma finns det ytterligare en bekräftelse på här: Förbundsforum: Förbundets organisation (den 7/9 2008 kl. 17.11):
 
Ev. andra moderatorer, som vi på sikt ska försöka få fram, kommer inte heller att behöva framträda med namn om man inte vill. Huvudsaken måste ändå vara att det finns en funktionalitet - inte vem som gör vad. (Barbro Stålheim, förbundsordförande.)
 
Ser man sedan på sidan Moderatorer i Anbytarforum, så finner man denna beskrivning av moderatorernas uppgifter:
 
Moderators uppdrag blir daglig tillsyn av sin del av forumet samt att delta i diskussionerna om så behövs för att hjälpa användarna till rätta med goda råd. Moderatorerna får också behörighet för att flytta inlägg som hamnat fel och lägga upp nya underrubriker. Det kan också bli fråga om att radera inlägg som bryter mot ordningsreglerna.
 
Att en anonym moderator kan radera inlägg som moderatorn anser bryter mot reglerna, det är ju som om en fotbollsdomare skulle springa omkring maskerad på planen. Det skulle säkerligen vara praktiskt genomförbart - men förutom att vara rättsvidrigt, så skulle det garanterat framkalla såväl huvudskakningar som muntra skratt på läktaren.  
 
Den som inte kan stå för sina domslut bör ägna sig åt något annat, där man inte behöver en påse över huvudet - det gäller också forummoderatorer!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2009-03-02, 18:11
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vid närmare pås-seende låter det lite tomt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2009-03-02, 19:49
Svar #27

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Ancestry har kört med anonym moderator på det svenska forumet för ett tag sedan.
Diverse protester från deltagarna gjorde att denna anonyma figur försvann i cyberrymden efter ett tag. Vederbörande var väldigt otrevlig i tonen och såg sig själv som professor i släktforskning i Sverige. Hon/han/ det  lär ha bott på Bahamas - eller var det någon annan ö. Spåren förskräcker.

2009-03-02, 23:42
Svar #28

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Om jag åter refererar till min tidigare karriär som moderator på ett ganska stort forum så var det där upplagt som så att vi var en grupp medlemmar som fick rollen som moderator. Vi turades om och använde en anonym signatur - moderator. Inom gruppen diskuterades det och det gick att kontakta gruppen med frågor och synpunkter. Vilken individ i gruppen som gjort ett speciellt ingripande ansågs som ointressant eftersom det var funktionen som agerade och som man fick vända sig till. Jag såg det som ett skydd för individen. Det kunde tidvis vara ett mycket otacksamt arbete.
 
Men som jag skrev ovan så är det självklart trevligast om det kan fungera på ett trevligt och respektfullt sätt där det inte finns behov av anonymitet.  
 
Jag driver ju ett forum nu där jag även får vara moderator och inte är anonym. Det fungerar utmärkt med ca 95 % av medlemmarna, men jag får också ta baksidan från de återstående 5 %, med återkommande mail fulla med otrevligheter och hot. Man får passa sig så att man inte börjar ägna 95 % av sin tid åt 5 % av medlemmarna...

2009-03-03, 08:16
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag ser det också som olyckligt med anonyma moderatorer. En av anledningarna att införa användarkonton var trots allt att undvika anonyma inlägg, och jag tycker inte att den funktionen bör återinföras bakvägen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna