ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Önskemål  (läst 1325 gånger)

2003-08-09, 16:12
läst 1325 gånger

Carin Fredsdotter almström (Fredsdotter)

När jag nu står i begrepp att skicka ett paket till Kanada till min fars femmänning (som jag fått kontakt med via min hemsida) innehållande Svenska sovenyrer så saknar jag en CD-skiva innehållande typiskt svensk musik t.ex. skillingtryck, ballader, visor, vårvisor/körsånger, modern pop som ABBA, Roxette, Björn Skifs, Idas sommarvisa, Cornelius (trots sitt holländska ursprung) Taube, Robban Broberg, m.m.
 
Kunde inte Släktforskarförbundet ta fram en skiva att skicka till släkten som finns i andra länder? Kanske det skulle vara för dyrt och omständligt men jag är nyfiken på om det finns fler än jag som skulle vara intresserad av denna produkt.
 
Nu kommer jag att spela in ett band med lite svensk musik och skicka men jag är i alla fall intresserad av en professionell CD.
 
Mvh Carin

2003-08-10, 10:32
Svar #1

Utloggad Anders Ellerstrand

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1509
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 11:18
    • Visa profil
    • ellerstrand.se
Det finns ett mycket stort utbud av CD med blandad musik av olika teman i handeln. Kan ju vara svårt att få en CD med exakt det man själv önskar, men det vore väl lika svårt oavsett vem som producerar?
 
Ett sätt är ju att själv kombinera önskade låtar och bränna på en CD?

2004-11-11, 19:33
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Att sidan uppdateras lite oftare som det gjordes förut. I varjefall två gånger per dag.

2004-11-11, 20:18
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

?? Vad syftar du på här, inte tror jag du kräver att Rötters förstasida skall uppdateras flera gånger om dagen (även om jag gör just det rätt ofta förstås :-)
 
Menar du kanske 'Senaste dygn' här i Anbytarforum? - i så fall har du nog mindre bra inställningar i webläsaren som inte uppdaterar sidan automatiskt vid 'nybesök'.
 
Se vidare under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter: Problem med uppdatering av 'Nytt senaste dygn'..? där bl.a. jag för rätt länge sedan skrev lite om detta.
(Vill det sig inte trots att man prövat skilda inställningar som rekommenderas där så brukar ju det enklaste vara att högerklicka på den sida/det fönster det gäller och välja 'Uppdatera'.)
 
 
PS  'Senaste dygn' uppdateras automatiskt var femte minut eller något liknande - så problemet (när det förekommer) ligger helt och hållet i ens webläsare..

2004-11-11, 20:33
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Ja jag menar Anbytarforum, har haft flera frågor som inte dykt upp förrän dagen efter, tidigare kom inläggen direkt när man kontrollerade. Har inte ändrat något i inställningen. Har de senaste dagarna kontrollerat flera gånger om inläggen alltså även svar på frågor dykt upp, men inte. Är jag ensam om detta eller är det fler som upplever samma sak?

2004-11-11, 20:48
Svar #5

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Ja Peter, gick in och högerklickade och klart kom en lista upp med ämnen, det var inte det jag menade, tidigare kom alla ny ämnen upp i Anbytarforum ganska snabbt. Vad jag menar är att de som eventuellt kan svara eller som får svar inte ser det lika snabbt som förut. Frågan kvarstår om det bara är jag som inte ändrat några inställningar eller om fler upplever samma sak?

2004-11-11, 20:49
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Men har du undersökt den inställning som jag nämner dit jag länkat .. (inställningen för tillfälliga internetfiler (Temporary internet files) inställd så att den kontrollerar om det finns senare versioner av lagrade filer varje gång sidan besöks.. Tidigare har det även fungerat med inställningen Automatiskt - men så är det alltså inte längre. ..

2004-11-11, 20:53
Svar #7

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Nej men jag har inte ändrat något på över en månad och det har fungerat för ett par dagar sedan.
Skall gå in och kontrollera ändå.

2004-11-11, 20:57
Svar #8

Lotta Nordin (Lotta)

Jag sökte på Nytt senaste dygn nu, 20:55, och då fick jag upp även ovanstående inlägg från 20:53. Så nog fungerar det som det ska.
Dessutom kan ju du som har användarkonto söka på nya inlägg efter din senaste sökning och då är det ingen fördröjning alls.

2004-11-11, 21:05
Svar #9

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Eftersom jag fortfarande inte ser det när jag uppdaterar Anbytarforum får jag väl kontrollera mina inställningar igen, även om jag vet att det är länge sedan jag gjorde några ändringar och det fungerat till för ett par dagar sedan.
Tack.
Christina

2004-11-11, 22:02
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Jag tror att jag har samma problem som du Christina, förändringen hos mig kom när anbytarforum för något år sedan tror jag det var bytte server.  
För min del funkar det bra och nya inlägg syns direkt om jag öppnar ett helt nytt fönster. Uppdatera sidan räcker inte för min del, det här med inställningar lämnar jag åt min man att pula med
 
MvH Sari

2004-11-12, 15:53
Svar #11

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Peter,
Tack för hjälpen, hade Automatiskt inställt och har ändrat så nu fungerar det. Är bara lite fundersam varför detta problem uppstod då jag vet att jag inte varit inne och ändrat något och det fungerat bra tidigare.
mvh/Christina

2004-11-12, 16:04
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tydligen finns det små okända händelser ute i världen (eller inne i datorerna) som gör att känsligheten för denna inställning varierar..
 
Bra att det löste sig till sist

2004-11-12, 17:53
Svar #13

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
De förändrade inställningarna kan komma ifrån att man kör Windows live update. Alltså låter Microsoft köra uppdateringar utan att du tillfrågas. Egentligen en jättebra sak, för att alltid ha de senaste säkerhetstilläggen, men det kan alltså ställa till en del om man inte är medveten om att det inträffat. Christina, använder du möjligen Windows XP och nyss har installerat SP2?
 
//Peppe

2004-11-12, 19:11
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Ett mycket konkret önskemål från min sidan är att bokstavsstorleken blir normal igen på rubrikerna under Ordet är fritt!

2004-11-12, 19:24
Svar #15

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Nu går det troll i Anbytarforum.
Har svarat Per att jag inte har Windows liveupdate utan Norton AntiVirus och mitt svar kom inte fram ser jag.

2004-11-12, 19:26
Svar #16

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Återigen känner jag för att inleda med ??
 
-Vad skiljer de rurikerna från övriga i forumet..?
 
 
PS Debatten som gällde uppdatering av sidorna ovan kommer jag att flytta dit den redan hade sin plats.
 
(Skrivet direkt efter Anders inlägg)

2004-11-12, 19:34
Svar #17

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Peter,
När jag går in och försöker läsa sista inlägg kommer detta upp istället för inlägget.
 
 
Not Found
The requested URL /discus/messages/268/62831.html was not found on this server.
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
Apache/1.3.27 Server at aforum.genealogi.se Port 80

2004-11-12, 19:49
Svar #18

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag upptäckte att det fanns två rubriker med namnet Önskemål och slog ihop dem (därför såg du en felkod en tid).
 
-Men detta var efter det du skrev om 19.24 - så det måste ha berott på något annat..
 
 
PS Anvivirusprogram har inget att göra med säkerhetsuppdateringar av Windows (operativsystemet) [ http://windowsupdate.microsoft.com  - som är dit man kommer när man klickar på 'Windowsupdate']

2004-11-12, 20:22
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Peter!
Rubrikerna uppenbarade sig tidigare av någon gåtfull anledning i ett minimalt typsnitt, men har nu växt till sig igen. Allt väl!

2005-01-08, 20:14
Svar #20

ammi

Varför inte göra en egen sida för diskussioner på engelska, de tar upp för mycket plats.  
Gör man en efterlysning är den borta med vinden inom ett dygn.Skulle önska att de fick ligga lite längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna