ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Önskelista  (läst 1347 gånger)

2005-10-10, 21:46
läst 1347 gånger

Lars Eriksson

Till att börja med önskar jag detsamma som Ann Little (för 3 år sedan), nämligen:
- ...att jag lyssnat battre pa min pappa nar han berattade om sin familj. Nu ar han borta och det ar for sent. I mitt fall gäller detsamma om min mamma.
- ...att jag som ung forstatt att fraga farmor om hennes familj
 
Dessutom önskar jag att jag börjat släktforska tidigare. Det var inte förrän i april 2004 som jag av en ren händelse råkade upptäcka hur mycket man kan få fram per internet (SVAR, Genline, os.v.). Och det är min enda möjlighet, eftersom jag bott utomlands i över 30 år.
 
Jag önskar jag kunde ta ett sabbatsår och åka hem och sitta och rota direkt i gamla arkiv.
 
Lars

2005-10-10, 22:53
Svar #1

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Jag önskar att man börjat föra kyrkoböcker långt före slutet på 1600-talet..
 
Tänk om det funnits husförhör tillbaka på 1200-talet =)

2005-10-11, 16:33
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Följande är delvis samma åsikter som Bernt Bergkvist framfört i ett tidigare inlägg.
 
Jag önskar ett Ansele i åtminstone varje länshuvudstad så att alla vi (snart de flesta?) med familjens anorna spridda över hela Sverige på rimliga villkor har tillgång till vårt gemensamma kulturarv - kyrkböcker mm. Även efter mormonfilerna
 
Men i dag finns ju alternativ - för många ett sätt att bedriva släkforskning på distans via Internet.  
För mina första stapplande steg i släktforskning har Genline varit en välsignelse.  
 
Leif Padgrotsky lovade i statsbudgeten satsa på ökad tillgänglighet av de statliga arkiven.
Ökad tillgänglighet för vilka? Jag tycker att vissa data bör alla får tillgång till oberoende av var man bor.  
 
Förslag till utdelning av medel:  
Satsa ett par miljoner till SVAR, Genline och de fristående heltäckande arkiven för inscanning av dokument och publicering på Internet.
Riksarkivet får gärna med sin kunskap och myndighetsroll fungera som samordnare och skaffa lämplig teknisk utrustning för inscanning och publicering på Internet.    
 
Olle

2005-10-11, 20:33
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Kring Olles önskan borde Sveriges Släktforskarförbund dra igång en kampanj. Det är rätt tid för detta nu!
 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-11, 21:17
Svar #4

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Några år har gått sedan jag skrev det första, och man kan konstatera att Genline kommit en bra bit på väg, men är långt ifrån i mål. Dock har Genline inneburit ett mycket mindre tryck på bibliotek och arkiv. Jag tror att man kan konstatera att det går att scanna av mikrofilm och visa den på Internet med relativt gott resultat, och att släktforskare uppskattar att det finns där.
 
Det är verkligen något för RA och andra att haka på, digitalisering av handlingar. Domböcker, skattelängder, bouppteckningar, den senare folkbokföringen (efter det som mormonerna filmade) etc. Det finns mycket som är kvar att göra, och som verkligen skulle kunna stimulera många yngre människor att söka sin historia och sin hembygd.  
 
Släktforskarförbundet och dess medlemsföreningar ger idag ut en hel del CD-skivor av varierande nytta och kvalitet, men man visar ändå att det går att göra. Jag vet att man kan göra mer. Digitalisera mera, och försök få allt nytt som publiceras sökbart digitalt.
 
Alla tidskrifter om släktforskning borde digitaliseras och göras tillgängliga, precis som de stora genealogiska uppslagsverken. Jag tror inte att vi får se arkiv och bibliotek med mer generösa öppettider än idag, och näppeligen några större budgetar att köpa in mer litteratur och annat materiel med släktforskaranknytning än idag. Vill vi ha något lär släktforskarrörelsen få ordna detta själva.  
 
Därför är det helt klart rätt tid nu, när politikerna strör valfläsk runt om sig, att försöka vigga åt sig ett antal miljoner till att fortsätta digitaliseringen av viktiga handlingar. Utan att förringa någons anseende, men det är många +55:or som skulle kunna sysselsättas i detta. Arbetet är heller inte hårt fysiskt, så även människor som nött ut delar av sin kropp har chansen att arberta med sådant.
 
Den budget som ett hyfsat stort stadsbibliotek har idag skulle räcka oerhört långt för sådana här aktiviteter, och det skulle gagna tiotusentals människor i Sverige och i övriga världen.  
 
Det är något som verkligen skulle kunna marknadsföra Sverige hos exempelvis amerikaner och australiensare med svenska anor. Kanske också människor från Finland, Sydamerika, Sydeuropa och Mellanöstern och bortre Asien som under de senaste 50 åren flyttat till Sverige. Många har i alla fall 2-4 generationer i Sverige nu. De yngsta har sysslingar och bryllingar i andra länder. Precis som vi är nyfikna efter kusiner och annan släkt i t.ex. USA är naturligtvis andra länders människor nyfikna på vilken släkt de har i Sverige. Sådant skapar turism, affärsmöjligheter och kulturutbyte.

2005-10-11, 22:09
Svar #5

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Regeringen har i en form av vallöfte utlovat pengar till de s.k. plusjobben, i en omfattning som anses motsvara 60 000 jobb.  
 
ett Ansele i åtminstone varje länshuvudstad så att alla vi (snart de flesta?) med familjens anorna spridda över hela Sverige på rimliga villkor har tillgång till vårt gemensamma kulturarv - kyrkböcker mm.  
 
Tänk om SläktforskarSverige gjorde gemensam sak med kommunerna om att vilja inrätta Ansele - åtminstone ett i varje län/region. Eller en förstärkning vid Landsarkiven, för att scanna in uppgifter i en mer forcerad takt än idag!
 
Tänk om RA och andra arkivmyndigheter gjorde gemensam sak med SläktforskarSverige för att digitalisera andra arkiv än de traditionella kyrkböckerna.
 
Möjligheterna är väldigt många, om Sveriges Släktforskare tar initiativen! Jag blev väldigt glad när jag läste Bernts inlägg här ovan!
 
 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-11, 22:21
Svar #6

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Här kommer leendet!

 
/Kaj A.

2005-12-13, 10:05
Svar #7

Inger Rozén

Hej på er alla duktiga!
Jag önskar..Att om,varför ska det vara så krångligt med vissa saker i detta med forskningen?Visst är det så intr.när man får fram något om sina anfäder!Inte visste jag att detta med affärer ligger i generna,förutom det hoppade över mig.Det skulle inte behövas vara så krångligt att leta.När man inte har personnummer eller ens namn.då är det kört!VänlInger Rozén

2005-12-13, 20:06
Svar #8

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Inger Vad har det kört ihop sig? Det finns kanske någon vänlig själ som kan hjälpa dig via anbytarforum eller ge tips om hur man kan gå vidare.  
Mvh Christina Claeson

2005-12-13, 22:57
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Inger, titta under Landskap, Uppland, Efterlysningar. Det är inte mycket till svar, men jag har i alla fall inte glömt dig. Om jag hittar något i morgon, skriver jag under berörd socken (Himmeta eller Övergran).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna