ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-10  (läst 2007 gånger)

2002-06-04, 08:45
läst 2007 gånger

Bernt Bergkvist

Tänk om man kunde få önska fritt om släktforskningen, då skulle tvivelsutan min önskelista se ut så här:
 
1: Genline är helt färdiga med sitt projekt. Tänk att kunna forska massor när man vill, och sedan inte behöva komma ihåg vad som skall beställas och vad som skall returneras. Kanske skulle Genline för att få upp ett högre intresse ge sig på att producera något i stil med residensstaden i varje län, eller i vart fall de större städerna så att fler människor känner att de har anledning att teckna abonnemang innan turen kommit till deras län.
 
2: Tänk att få se Örnberg, Elgenstierna, alla släkthistoriskt forum och alla andra milstolpar vad gäller referensverk i digitaliserad form, sökbart på Internet... Att snabbt kunna slå upp adel och släkter när man träffar på dem i perifierin skulle förmodligen skapa mycket mer intresse för historien istället för bara namnsamlandet. Idag tror jag att man noterar en Kuylenstierna, en Ban?r eller en Beskow som dopvittne, men att följa upp det tror jag tyvärr få bryr sig om, om de inte är släkt.
 
3: Alla CD-skivor som kommer ut, kunde inte åtminstone registren göras sökbara via Internet? Om man inte vill att bilder, filmer, animation och liknande skall finnas fritt förstår jag, men registren vore bra om det fanns tillgängligt gratis eller för en ringa penning när jag behöver dem.
 
4: Tänk om alla arkiv i Sverige kunde förstå vikten av att ha öppet när folk har tid att komma. Lördagar, Söndagar och kvällar. Tänk om de kunde köra små guidningar in i alla andra handlingar som kan vara av intresse för en släktforskare ur sina arkiv. Då kanske det skulle bli lite annan verksamhet på arkiven än bara kortläsning av husförhörslängder.
 
5: Och tänk slutligen om alla tidskrifter som ges ut av alla våra släktforskarföreningar kunde samlas i ett digitalt arkiv att ge sig in i för den som vill veta mer om bygden. Vare sig det gäller en släktforskare som upptäckt ett stickspår till en annan del av landet, eller som vill visa en kamrat som skall inledas i släktforskningens mysterier eller kanske är det bara så att man skall på semester och vill veta mer om den där lilla byn man brukar passera. Kunskaperna är så stora, kvaliteten så hög och omfattningen så stor att det här kan byggas en guldgruva värd otroligt mycket för kommande generationer.
 
Bernt Bergkvist

2002-06-04, 14:28
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Bernt,
 
Det är inte utan att man kan förstå och hålla med dig angående dina önskningar. Vi får väll hoppas att målet inte ligger allt för långt bort i framtiden.  
 
Som du säger spelar det ju ingen roll var man kan hitta det, bara man kan komma åt informationen. Det förenklar sedan kontrollen i t ex födelse- och dödböcker.
 
Lena Thelin

2002-06-05, 00:04
Svar #2

Monica Johansson

Tänk, om inte om hade varit. Jag önskar så att släktforskning inte enbart skall bli sökning i
digital form, utan att forskandet efter släkten, var än den fanns, skall väcka ett intresse för att
reflektera över: tiden (när den vi finner), över miljön i tiden, satt i ett socialt och samhälligt
perspektiv i vårt land.  
Själv är jag rena amatören, men tänk så många tankar som har fötts hos mig vid att
dels ha sett dessa våra kyrkoarkivalier förda år efter år
dels ha förstått varför de förts och med vilken variation
dels ha sett alla de fantastiska vackra sätt som man skrev på (jag menar handstil, präntningen,
undantag finns, men de överskuggar inte helheten),
och sedan förstå att alla (och jag också) fanns.
Sammanfattande så hoppas jag att glädjen (kicken) INTE är helt baserat på det digitala.  
Sökandet i sig själv förändrar den som söker......
Monica Johansson

2002-06-05, 00:42
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Monica,
 
Håller med dig om att det är otroligt fascinerande att bokstavligt talat hålla i dom gamla böckerna. Har gjort detta vid några tillfälle på Stockholms Stadsarkiv när jag letat efter barnhusbarn. Man hör verkligen tidens vingslag. Kände mig tagen på många olika sätt när jag satt där med dom gamla böckerna.
 
Problemet för mig är att mina egna anor inte bodde där jag själv bor idag. Bor i Stockholm och skulle behöva ta mig nästan 60 mil bort för att leta i originalböckerna.
 
Brukar däremot ta mig till Arninge norr om Stockholm bara jag har tid och leta bland mikrokorten. Tycker väll att man kan jämföra det med att sitta och leta bland Genlines mikrokort.
 
Själv har jag fått glädjefnatt över information som jag fått tag på nätet i DDSS databas. Efter tre års letande efter min farfars fars födelsedata fick jag fram det där. Dom hade utökat databasen efter en tid.
 
Jag kände mig inte påhoppad eller så utan vill bara förklara mig lite närmare. Det blev kanske lite kort det jag sa.
 
- Alla blir salig på sin tro men bara jag blir salig på min -  
 
Min förhoppning är i alla fall att vi fortsätter hjälpa varandra här på Anbytarforum. Har själv fått otroligt mycket hjälp här som hjälpt mig vidare i mitt sökande.
 
mvh
Lena Thelin

2002-06-05, 01:36
Svar #4

Monica Johansson

Hej Lena!
Vad roligt att kunna svara omedelbart (är uppkopplad..). Jag vill bara att vi skall tänka på varför vi tycker om att forska i släkten. Är det bara för att veta varifrån vi kommer? - Vi kommer alla från någonstans. Och detta någonstans (om forskningen skall ge oss svar) är vad jag fann ut. För 15 år sedan visste jag väldigt lite'. Egentligen är inte det det viktiga. Det viktiga är vad jag lärt mig sedan dess. Jag vill framföra ett positivt handlingssätt, som innebär mycket mer än att hitta sin släkt i kyrkobokföringen, och som gör att vi får ett större intresse för historien (vet inte om jag skall uttrycka mig så, det är så svårt med ordet historien idag). Kanske kan jag uttrycka det istället: Det som var förut.
Det är inte ofta jag är i Arninge. Hoppas vi ses.
Monica Johansson

2002-06-05, 08:22
Svar #5

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Jag vill fortsätta önskelistan!
 
Bernt, du nämnde att arkiven skulle vara öppna när man var ledig. Tänk om biblioteken också kunde förstå detta. Istället gör man tvärt om på somrarna. Stänger helt på helgerna och tidigt på eftermiddagen på fredagarna. Detta gäller i Malmö och några andra oreter i Skåne, men kanske även på fler ställen i Sverige. Varför kunde de inte istället vara öppna på kvällar och helger under sommaren. Tider till exempel som Mån-Fre 1500-2000 och Lör-Sön 1000-2000!
 
Angående subdebatten om forskning i originalböcker, så har jag ett exempel när jag var glad att det bara var plastkort som jag läste.
Jag följde en familj som arbetat i flera år som gift tjänstedräng och tjänstepiga. Äntligen blev man bosatta som en åbofamilj i Västra Nöbbelöv (M). Där fick 10 år tillsammans innan hustrun dog 1829 och de två minsta barnen 1831. Fadern orkade ensam bara två år till innan han lämnade som åbo och flyttade 1833 (Precis som älste sonen Håkan hade gjort något år tidigare.) till Örsjö.  
Två söner 16 och 12 år gamla samt enda dottern 10 år gamla flyttade till olika gårdar i Västra Nöbbelöv. I kolumen för namn så har prästen skrivit in på barnen att; Alla var cinerade.  
När mina tårar kom så var jag glad att det inte var originalböcker. Plastfilmen var bara att torka torrt.
Min ana, den ena sonen Per, flyttade runt i större delen av sitt liv. Först som dräng på olika gårdar i ett flertal socknar. Sen sju gånger som torpare och åbo efter att han bildat familj. Vem påstår att det var bättre förr...
 
Det är för att återuppväcka mina anfäders levnadsöden som är den största anledningen till att jag forskar. Det är klart att det finns fler anledningar, men att göra familjena levande igen känns på något sätt viktigt.
 
Ursäkta avvikelsen från huvudämnet
Magnus Påhlsson

2002-06-05, 08:30
Svar #6

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej igen Monica,
 
*fniss*
Det var väll inte tänkt att du och jag skulle hålla en egen diskussion. Jag brukar hålla mig ifrån dom här på Anbytarforum för ibland har dom en tendens att bli lite ledsamma. Däremot tycket jag din och min är kul.
 
Många gånger känner jag att - bara jag hade mer tid. Skulle givetvis vilja ha ännu mer information bakom varje person som jag lyckas hitta. Vad hände och vem var personen och varför blev det som det blev?
 
När jag började för drygt tre år sedan hade jag i stort sett ingen aning om min bakgrund men vet lite (OBS lite) mer idag. Det tar aldrig slut.....
 
Intresset för Sveriges historia, i första hand, har givetvis ökat enormt.
 
Det enklaste som finns är att vara efterklok. Tänk om man haft denna erfarenhet redan när man gick i skolan då hade man fått mycket gratis.
 
Känslan är i alla fall att du och jag Monica är överens om mycket och speciellt det fascinerande i att hitta sina rötter.
 
Nu får jag hoppas att någon annan kan säga något så det inte bara blir mina och Monicas tankar som kommer fram.
 
Soliga förmiddagshälsningar från Haninge
Lena Thelin

2002-06-05, 09:16
Svar #7

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
Måste bara hålla med. När jag växte upp fick jag av min far höra legenden om hans förfader, som kom vandrande från Ryssland som ränselryss med sin bror på 1600-talet. Har sedan hört av min faster ännu en historia. Om att min förfader kom från Polen, någon gång på 1500-talet då han som det svarta fåret blivit bannlyst från sin aristokratika familj. Och sedan vandrat till Finland. Som sagt bara legender, men det sätter ändå fantasin i spinn. Har nu fastnat på en ana på 1700-talet i Finland på just den släkten. Vad blir det av legenderna när jag hittar sanningen. Släktforskningen och historia kan verkligen ge en kick. Och här kom jag väl lite ifrån huvudämnet, men min önskelista vore att hitta all information jag bara kan få om mina och min mans förfäder.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-06-05, 14:57
Svar #8

Essan Gradhman

Eftersom rubriken är Önskelista så dristar jag mig till att önska att landsarkiven flyttades, så att ett sådant fanns i varje landskap.....*S*
 
Tänk att slippa resa en halv dag (hel dag med tåg) för att besöka landsarkivet!  
 
Som läget är nu, har jag bara haft möjlighet att besöka mitt landsarkiv, en gång.  
 
Nej, låt landsarkiven bli LANDSKAPSARKIV

2002-06-05, 18:55
Svar #9

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Ja - önskningar var det!
Att leta i dammiga luntor ger mig en tidsflykt  
tillbaka till mina förfäder.  
Prästens anteckningar, noter och  
överstrykningar  
skapar ett personligt förhållande till de  
personer som idag består enbart av  
anteckningar.
 
Men - alla böcker finns inte där jag finns,  
läsapparaten med tillhörande filmer o fiche's  
är  
en god hjälp.
 
Men där slutar den hjälp jag får av tekniken.
Jag läser om Dödskivan, jag läser om  
Södermalmsskivan jag läser om CD:n med  
soldatuppgifter.
 
Men de är otillgängliga för mig,  jag använder  
nämligen MacIntosh.
 
På önskelistan vill jag skriva in:
Öppna också för oss Mac-användare, vi är  
trots  
allt ingen liten minoritet, vi är nog så många  
att det skulle bära sig att producera materialet  
även för oss.
 
Bara en önskan...
 
Rolf L

2002-06-05, 19:19
Svar #10

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Vilken härlig diskussion som är igång!
Jag har släktforskat i ca 10 månader och är överlycklig att hittat denna hobby och massa släktingar.Historieintresset har alltid varit starkt men nu får man mycket mer insikt i bönders och soldaters vardag.Man hinner tänka mycket medan man sitter och letar på micro-korten.Slarvigt uttryckt skulle man även kalla det nostalgi-tripp!!
Jag är lyckligt lottad med en snäll sambo som köpt en modern kortläsare åt mig.Internet mm har också varit till stor hjälp. Tyvärr har jag inte än hållit i några historiska orginaldokument men det ska nog bli av så småningom.
Till önskelistan skulle jag vilja bifoga:
sänk priserna på korten fr SVAR!
Jag tycker också att Mac-användarna ska ha lika tillgång till allt. Har själv kört Mac tidigare.
 
Passar på att sända ett stort tack till alla som sliter med att mata in data så att mycket blir tillgängligt via nätet. Jag betalar gärna för detta om så krävs.
MVH fr Birgitta Björnberg

2002-06-06, 10:55
Svar #11

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Om jag skulle önska något så vore det att det inte hade brunnit så mycket som det gjort genom åren. Tänk om Tre Kronor inte brunnit, för att inte tala om alla dessa prästgårdar - jag tänker för egen del främst på Västra Harg och Mjölby i Östergötland och en närmast oräknelig mängd i Skåne.
Henrik Mosén

2002-06-06, 21:18
Svar #12

Rune Edström (Rune)

Jag har önskan att mormornerna hade varit lite mer noga vid fotot av Vilhelminas böcker. Dom har alldeles för mycket svart, så det går bara läsa nåt lite (eller rättare sagt får man tro att man ser) för många kort på 1800-talet.
rune

2002-06-09, 11:06
Svar #13

Utloggad Christina Blanck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 15:59
    • Visa profil
Hej Magnus Påhlsson! Du skriver att det stod att barnen var cinerade. Det får mig att undra om det verkligen inte stod vaccinerade? Eller har jag missat att det finns något som heter cinerad? Mvh Christina

2002-06-10, 07:10
Svar #14

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Christina
 
Har länge funderat över den texten. Prästen skrev texten så här:
alla
va(r)
cin
era
de
Det jag tolkade som ett r i andra raden tredje bokstaven ser exakt ut som andra bokstaven fjärde raden... Vilket ju inte utesluter att prästen skrev slarvigt. Med största sannolikhet så var det vaccinerade som prästen skulle skriva.  
Kan det ha varit familjetragedin som gjorde att jag inte tänkte klart när jag läste hfl och gjorde denna felaktiga slutsats?!
 
Tack för hjälpen
Magnus Påhlsson

2002-11-20, 22:50
Svar #15

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej!
 
Varfor blev det plotsligt sa tyst har?
        =========================
Jag onskar att jag lyssnat battre pa min pappa nar han berattade om sin familj. Nu ar han borta och det ar for sent.
Jag onskar att jag som ung forstatt att fraga farmor om hennes familj. Visst vet jag nu en hel del om hennes fars och mors familjer i form av datum och ortsnamn och antalet barn som foddes, men nu vill jag veta hur de levde sina liv och hurdana de var som manniskor. Nagot farmor kunnat beratta om!
 
Jag onskar att jag inte mast vanda mig till en Pastorsexpedition for att fa reda pa nar och var min farfar foddes.
 
Jag onskar att jag far svar snart sa jag kan paborja min forskning i farfars slakt!
 
Jag onskar att jag kan fa hjalp att hitta foraldrarna till en anfader sa att jag kan komma vidare i min forskning pa farmors slakt!
 
Jag onskar jag visste vem i farfars familj det var som emigrerade till Amerika!
 
Jag onskar att jag sjalv aldrig emigrerat, for ju aldre man blir, ju mer betyder ens rotter!
 
Jag onskar att jag kunde sluta skriva nu!
 
 
Ann Little

2003-09-13, 20:01
Svar #16

Utloggad Åke Myrenäs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 20:02
    • Visa profil
    • akeshemsidanr10.se
Alla släktforskare har väl stött på att vissa årtal ej finns i husförhörslängder och födelseböcker. När man har fått ett namn med datum som född 17380806 men inget om orten så måste det väl finnas en källa. Hur skall man hitta den? Jag har tittat bland burskap och Hallrättens berättelser. Fler tips önskas

2003-09-14, 10:04
Svar #17

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det beror väl lite på var du fått din uppgift ifrån?  
 
En tryckt källa? Någon annan släktforskare? etc...
 
Vad gäller det för person? Låter som en borgare. Det går nog inte att svara särskilt klart på din fråga om du inte specificerar mer vad som gäller just i ditt fall.
 
Mvh, Henrik
Henrik Mosén

2003-12-12, 23:21
Svar #18

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej,Detta är en fråga till vår anbytarvärd Peter Karlsson.( ...en önskan...)
På 16-17 och 1800-talet vad det inte så vanligt med hyreshus,det var mest gårdar och torp,eller hur? Många gårdar står än idag kvar,En del utav dessa har en gedigen dokumenterad historia.
Jag önskar mig (så här i juletid) ett nytt ämne i anbytarforum som ska heta Gårdar. Kanske uppdelat i landskap eller i socknar.
Sankta Lucia / Fredrik.

2003-12-13, 00:39
Svar #19

Anders Andersson

Vi har redan huvudavdelningen Landskap uppdelad i landskap och socknar, och Läshjälp uppdelad i landskap. Jag tror det vore opraktiskt att fortsätta skapa nya ämnesträd med samma förgrening i landskap (och eventuellt socknar); det blir mycket administrativt merarbete för litet ull, så att säga.
 
Kanske du kan precisera vad det är du vill diskutera under en rubrik Gårdar? Om det är frågor rörande den ena eller den andra gården i en viss socken, är det då inte bättre att ta upp dem under respektive sockendiskussion? Om det gäller gårdsbebyggelse i hela landet i allmänhet, så finns det kanske utrymme under Övriga ämnen för detta, men jag tror det är för tidigt att föreslå en specifik uppdelning av ämnet i underrubriker. I alla händelser bör en sådan uppdelning inte vara geografisk.
 
Detta som en kommentar till den gemensamma önskelistan...

2003-12-15, 19:45
Svar #20

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej Anders!
Det jag ville diskutera under rubriken Gårdar
(Hur får man kursiv stil på tangentbordet) var dess historia och de som har levt där.
Men jag tror du har rätt i det du skriver.Naturligtvis finns det mycket fakta att få utav forskare som intresserar sig för en viss socken.Jag ska nu hoppa över dit.
Tack ändå.

2003-12-15, 22:11
Svar #21

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, Anders har nog sagt ungefär som jag skulle ha gjort angående gårdar & torp med landskaps- och sockenanknytning..
 
Vill du ha kursiv stil och annan formatering så står det mer om det under Formatering i vänstermenyn här bredvid.

2003-12-15, 22:38
Svar #22

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Alltid lär man sig något!
TACK...

2004-02-02, 08:36
Svar #23

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Finns det någon som kan uppfylla min önskan?
Mina morföräldrar
Karl August Karlsson F:1865-09-24 i Partille V.Götaland och hans hustru.
Anna Beata Samuelsdotter F:1864-11-03 St.Lundby V.Götaland.
Är begravda i Partille Kyrkogård.
Den grav som dom ligger i är enligt en släkting  
K. MÄRKT.  
Kan en grav K.märkas och varför?
Vad betyder i så fall detta?
Har det någon praktisk betydelse ?
Skulle det inte varit en lämplig plats att nämna något om dessa gravar i GRAVSTENSSÖK
Jag skulle bli så glad för en  
liten utredning om detta
 Var snälla och hjälp mig !!!
Maj-Brith i Leksand.

2004-03-04, 15:20
Svar #24

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Jag önskar att det fanns ett större utrymme mellan ' 'Nytt senaste dygn' och 'Nytt senaste veckan'; nyss klickade jag (för femtioelfte gången) på 'nsv' av misstag. Eftersom det finns så många inlägg där, tog det nästan 5 minuter att ladda ner allt, innan jag kunde klicka bort sidan.  
 
Mvh
Ann

2004-03-04, 15:39
Svar #25

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Funkar det inte att klicka på stopp-knappen i din webbläsare, Ann? Det borde också gå att klicka direkt på Nytt senaste dygn om du valt fel. Jag använder IE6.

2004-03-04, 16:38
Svar #26

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag har ingen aning om var min stopp-knapp finns, om jag nu har en sådan!  Vad beträffar min dator, så är det alltid bäst att låta det som börjat laddas ner, få fortsätta ostört, annars så 'fryser' (freeze) datorn, och då får jag börja om från början!  
 
Som du säkert förstår nu så är jag alls inte datakunnig, men klarar mig rätt bra ändå.
 
 
Mvh
Ann

2004-04-27, 15:39
Svar #27

Henric Johansson

Tänk om ett publikt dna register fanns så man kunde söka släktingar med hjälp av sin dna kod..
Då hade man kunnat hittat min farfars biologiske far.....  
 
///Henric

2005-09-28, 15:49
Svar #28

Utloggad Karna Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2021-08-06, 10:56
    • Visa profil
Jag är ny i släktforskargebitet och känner mig smått förvirrad av råd om olika vägar att gå.
Om jag ändå vore duktigare med datorn!
Har ändå uppnått bra resultat mest tack vare sökning på eniro och via telefon.
Det känns ensamt ibland när man blir så himla glad över det man hittat och inte har någon i sin närhet att dela det med.
Därför är jag glad att ha hittat denna sida och har med intresse läst tidigare inlägg. Karna.

2005-10-10, 18:31
Svar #29

Monica Gustafsson

Jag började släktforska för något år sedan och blev biten av gamla anfäder. Det är faktiskt så att jag tycker mig känna dem och kan nästan se dem framför mig där de sliter och knogar på sina gårdar och soldattorp.
 
Min önskan är att vi ska kunna hitta även flyttböckerna på Genline. Jag åker till Arninge ibland men där saknas ju tyvärr också flyttböckerna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna