ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Önskas; Ny och vettig sökfunktion  (läst 1429 gånger)

2004-05-16, 22:58
läst 1429 gånger

Essan Gradhman

Jag har provat enligt konstens alla regler att söka på ett förnamn plus ett efternamn men utan resultat. Eller rättare sagt; alldeles för många resultat....  
Om jag söker på t ex Anders Gradman får jag upp alla Anders och alla Gradman var för sig.
Jag har läst tidigare tips om hur man söker, jag har noga läst instruktionerna, men resultatet är detsamma!
 
Varför kan vi inte få en enda vettig funktion som i tex Google och andra sökmotorer? Är det för invecklat tekniskt eller vad är felet?
mvh
Essan G

2004-05-16, 23:47
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Välj Sök på ord
Skriv anders gradman (obs med citationstecken)
 
Då får man tre träffar.

2004-05-17, 00:15
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Stora Släkt-Sök (nås bland annat från Rötters meny) är också att rekommendera; den har många bra funktioner.. Bl.a. så finns möjligheten att slippa äldre träffar (som man kanske redan har sett) genom att man kan välja även tidsomfånget på sin sökning.
 
Precis under dess länk i Rötters meny har jag nu dessutom fixat in en direktlänk till alla våra databaser (Socken-Sök m.fl.) - det bör underlätta för att finna på dessa nyttigheter också..
 
(Rubriker gällande sökning i Rötter finns redan under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter, så jag får väl se om detta flyttas över dit senare.)

2004-05-17, 00:33
Svar #3

Essan Gradhman

Tack Anders och Peter!
Men heltäckande är det i alla fall inte! Jag försökte söka på ett namn på en person som inte finns i Forskarkatalogen och se tidigare inlägg av den personen, men det var helt tji! Trots att jag sett inlägg av personen ifråga idag! Inte ens det kom fram. Men sökte jag på samma sätt på mitt eget fick jag fram alla inläggen!
Essan

2004-05-17, 00:55
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Sökfunktionernas index byggs nog upp 'nattetid'; dvs de inlägg som är gjorda en viss dag är inte sökbara förrän tidigast kommade dag.. (Det tror jag gäller generellt i sök-sammanhang, alltså inget unikt för Rötter.)
 
Får säkert skäl att återkomma om sökfunktioner & Co. - men nu är det visst lite sent.

2004-05-17, 14:34
Svar #5

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Essan!
 
Om du söker här i Anbytarforum (alltså inte i hela Rötter) under Sök på ord och skriver som Anders visade ovan, och sedan väljer författare i rullisten så får du upp alla inlägg av den personen. Och det kommer även upp inlägg gjorda alldeles nyss, jag kollade precis.  
 
Mvh//
Lotta

2004-05-17, 14:58
Svar #6

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Apropå sökfunktionen, är alla sidor på hela Rötter (inklusive Anbytarforum) sökbara via Google eller är det någon del som är spärrad?

2004-05-17, 17:39
Svar #7

Essan Gradhman

Tack Lotta!
Det ska jag prova nu.
Vänliga hälsningar!
Essan

2005-10-24, 08:59
Svar #8

Inger Rozén

Hej släktforskare!
Inger Rozén är det här..Har nyss börjat släktforska på min farmor.En sak är säker.Det är synd att det ska vara så krångligt.Som ny är man ju så ivrig att få fram något.Men på Svar tycker jag de har krånglat till det i onödan.När man går in på nybörjarfrågor,får man inte fram ett jäkla dugg.Och stackars den som vill forska och inte ens vet vart i vilken församling osv.Det visste inte jag då jag började.Då är det liksom kört på en gång.

2005-10-24, 23:40
Svar #9

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ge inte upp Inger!
Skaffa dej tillgång till kyrkböckerna via nätet, t ex GenLine. Det är inte gratis, men ger dej tillgång till väldigt mycket arkivmaterial. Köp en del andra CD-skivor som avhandlar modern tid, t ex Sveriges dödskiva. SVARs publicerade folkräkningar från 1900 och 1890 är också väldigt bra, även om du tycker det är krångligt. Har du emigranter i släkten kan Emigrantskivan (CD) vara till hjälp, eller också sök på Ellis Island på nätet (www.ellisisland.org).
 
Mycket kan du nå via datorn hemma. Jag är också fortfarande en Rookie, har hållit på i två år med detta nu, och det är väldigt spännande!
 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-25, 07:33
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var bara medveten om att folkräkingarna 1890 och 1900 innehåller en hel del fel, och inte bör användas som annat än ledtrådar var man skall kolla. Detta gäller för övrigt i varierande grad även andra CD-skivor, men speciellt dessa.

2006-03-13, 10:05
Svar #11

Utloggad Anne-Mai Carlberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 11:39
    • Visa profil
Vad har hänt med sökfunktionen?? Har det kommit information som jag missat, om att vissa träffar ska tas bort? Jag brukar gå in och söka på mitt namn för att se om jag möjligen fått svar på en förfrågan. Jag söker också på lite ovanliga namn i min forskning.  Det är så bra om jag inte varit inne på ett tag.I dag fick jag bara sju träffar på mitt förnamn! Om det är så att ni minskat träffantalet vilka kriterier har ni?
Häls. Anne-Mai C.

2006-03-13, 13:15
Svar #12

Tommy Andersson

Hm... Hur fungerar egentligen sökfunktionen på Rötter?.. Eller rättare sagt - fungerar den som det är tänkt?
 
Testade att söka på Narvgården men fick inget napp trots att jag vet att det är ett gäng med inlägg postade med ortsnamnet rätt stavat.
Någon som har ett grepp om varför?
 
Med det stora antalet inlägg på Rötter är det viktigt med en sökfunktion som fungerar, annars är det hart när omöjligt att hitta det man söker. Bläddra-igenom-alla-tänkbara-trådar-samt-dessutom-gissa-sig -till-alla-möjliga-felplacerade-frågor-och-svar-alternativet känns inte helt angeläget.

2006-03-13, 14:06
Svar #13

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Likaså jag har upptäckt att sökfunktionen inte fungerar korrekt. Den missar träffar som jag tidigare funnit. Sökte idag bland annat om släkten Bordon och upptäckte då att denna inlagda uppgift fattas i \sök? angående Bordon. Även tidigare har det varit svårt att hitta diskussioner via sökt som jag bevisligen själv deltagit i med text.

2006-03-13, 15:28
Svar #14

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Tja, använder man funktionen Sök på ord så får jag upp 8 inlägg om narvgården.
Används funktionen Sök i hela rötter så blir det ingenting.
 
Det går alltså att hitta i Anbytarforum med sök på ord funktionen, men den täcker ju inte hela Rötter så det finns uppenbarligen ett stort fel någonstans.

2006-03-13, 16:57
Svar #15

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Jag har alltid tyckt att sökfunktionerna har varit av ringa värde. Ibland missar den, men lika ofta får man tusentals irrelevanta träffar.
 
Bättre att söka på Google. I det här fallet söker man snabbt och lätt på narvgården site:aland.net.

2006-03-13, 17:04
Svar #16

Peter Karlsson (Peterk)

Man bör nog överväga att låta Stora Släkt-Sök bli den sökfunktion som det pushas mest för - det var på gång redan på min tid, men jag vet inte riktigt hur det blev sedan..
 
Den är såvitt jag vet rätt överlägsen (bra möjligheter att sortera och göra urval osv., visserligen omfattar den mer än RÖTTER med tillbehör, men det är ju ingen nackdel egentligen.
 
Det finns sedan tidigare rätt mycket rubriker om detta med de olika sökfunktionerna - främst under Datorprogram och teknik: Nättidningen Rötter för den som vill läsa lite mer i ämnet.
 
 
Edit:
 
-Såg att bordon ger 14 träffar, varav 9 gäller Rötter/Anbytarforum. En av de första är väl den som inte klarades av här ovan..
 
Edit II:
 
Stora Släkt-Sök kan ju bli än bättre om man tillför fler sidor som kan få vara med där; se vidare i ingressen till Stora Släkt-Sök om denna möjlighet!

2006-03-13, 21:33
Svar #17

Utloggad Daniel Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1041
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 22:06
    • Visa profil
    • www.amaze-a-vole.com
Tycker nog att Google är helt överlägsen Stora Släkt-Sök eftersom den senare inte visar träfflistan med relevanta utdrag från sidorna ifråga. Google klipper ut texten runt sökbegreppen och visar denna i träfflistan. Söker man i stora släktsök måste man oftast granska varje träff ingående vilket är mycket tidsödande.
 
Titta t ex på träfflistans utseende för 'Bordon'. Det är bara första träffen som har med ordet i SSS. Jämför med resultatet på samma sökning (med tillägget site:aland.net) i Google..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna