ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till...  (läst 316 gånger)

2005-02-26, 10:12
läst 316 gånger

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Är det möjligt att ordna så att rubrikerna Äldre inlägg (arkiv) till ... kommer upp i tidsordning? Som det är nu är det jättejobbigt att följa tråden när man vill läsa ikapp något ämne.

2005-03-05, 20:45
Svar #1

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil
Hej Peter Karlsson!
Varför kommer inte rubrikerna Äldre inlägg upp i tidsordning? Kan det ordnas? Som det är nu är det svårt att hålla reda på var man befinner sig när man ska läsa bakåt om något. Jag trasslar då alltid in mig.  
Hälsningar
Monica

2005-03-05, 22:30
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Just det, du hade en fråga här. Ämnet finns rätt väl avhandlat på annat håll (dock inte så nyligen kanske).
 
Äldre 'äldre-rubriker' (skapade i tidigare versioner av programvaran) som skrivs på ett sätt som inte liknar det nuvarande (2004-01-18 t.ex) måste skrivas om, helt manuellt för hand.
-något som jag (under 2003 tror jag) gjorde till stora delar där det var viktigt; t.ex landskapen gicks igenom från norr ner till mälardalen - men sedan räckte inte tiden till för sådant terapiarbete :-)
 
Tyvärr visade det sig dessutom att när vi väl satte systemet att skriva på sättet 2004-01-18 (som var bättre ur sorteringssynpunkt) så ville det ändå inte lyckas riktigt bra, för (som du kanske syftar främst på) den senast skapade arkivgruppen hamnar alltid lite var den vill.. -Först när det bildas ytterligare ett 30-pack hamnar den på rätt plats, osv. Detta gör att den senast bildade arkivgruppen (som ofta är av störst intresse förstås, då den ligger närmast i tiden) i princip aldrig ligger rätt.
 
Kanske löser sig detta vid en kommande uppgradering av programvaran (som jag utlovat länge, men det lär väl kunna bli av nu under våren är min förhoppning).

2005-03-06, 17:17
Svar #3

Utloggad Monica Svedberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 724
  • Senast inloggad: 2022-02-10, 13:08
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna