ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-23  (läst 2945 gånger)

2006-02-22, 14:43
läst 2945 gånger

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men snälla vänner...hjälp mig nu med den sista pussel-biten av detta drama! Att försöka para ihop Kungen med Christina, på någon ort och även få fram ett datum för träffen. Är det ingen som bor i närheten av Riksarkivet? Jag lovar att du skall bli rikligen belönad om DU lyckas med detta!
 
Ulf.

2006-02-22, 14:49
Svar #1

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Neta! Jag säger bara vad kvinnan sade till mig. Jag är dock ödmjuk i denna fråga och erkänner min begränsning, så jag inbjuder nu andra kvinnor att bemöta ditt påstående. Frågan var alltså: Är det möjligt för en kvinna att bli varse att hon är gravid efter ung. 2 veckor efter befruktningen? Frågan är öppen!
 
Ulf.

2006-02-22, 14:53
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Ingen präst glömmer bort att anteckna vigseldatum i HFL Var har du läst detta? Däremot togs inte alla uppgifter upp i HFL som redan fanns i övriga arkivalier. LÄS gärna en grundläggande bok i släktforskning först, innan du nämner centrala saker.
En bra bok kan vara Släktforska! steg för steg av Per Clementsson-Kjell Andersson.
Där står lite om HFL:ens mystiska sidor.
En annan mkt viktig bok är Kyrkböcker berättar din bygds historia Demografiska Databasen Haparanda 1984, Ulla Kangas.
Ha en trevlig läsning.
Jan-Christer

2006-02-22, 15:00
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Ulf,
du har komplett missförstått mig. Jag skrev: Det är sannolikt mindre ovanligt vad gäller ståndspersoner än andra grupper - eller annorlunda uttryckt: det är just bland ståndspersoner som det är vanligt att inte återfinna födelse- och vigseldata där man tror att de borde finnas eller där de ibland via uppgifter i husförhörslängder borde kunna återfinnas. Jag skriver också att det i de husförhörslängder för Västeras som jag kontrollerade inte antecknas några vigseldata alls. Jag tror f.ö. inte någonting i detta ärende: änkan flyttar till Västerås, sedan från Västerås och återfinns då i Sevalla, därefter kommer Wallin och hustrun tillbaka till Västerås - dessa fakta har jag och Yvonne klarlagt.
 
Alltså: det existerande källmaterialet ger inget utrymme för spekulationer om att Rudolf Walin hade annat än äkta börd. Materialet påvisar med överväldigande tydlighet att Rudolf var född inom äktenskapet och att alla spekulationer om Carl XIV Johan som far helt och hållet kan förvisas till de luftiga spekulationernas rosenskimrande himmel.

2006-02-22, 15:09
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Hejda dig är du snäll, har du börjat lägga puzzel oxå. Stopp och belägg. Skämtar du eller är du som Christina skriver. Snälla du sluta med dina försök till kungliga anor utan belägg. Stilla dig, please.
Nu är det enbart oseriöst från dig.
Jan-Christer

2006-02-22, 15:11
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Herre jösses, det skulle väl ALDRIG ha stoppats in något oäkta barn till en kung på den svenska tronen...
 
Och varför just denne Rudolf, hur många barn på bygden kan inte Karl Johan ha haft mer, som kanske hade varit äldre och kommit närmare i tronföljden...?
 
Jag är givetvis övertygad om att min farfars farfars far Sven Henrik Davidsson Pemer född 1801 5/6 var son till kungen, jag har alltid känt mig kunglig. Jag är säker på att Jean Baptiste Bernadotte gjorde en avstickare till Frykerud i Värmland på sensommaren 1800. Någon som kan bevisa att han inte var där? Nähä, då vet jag vad jag tror...  
 
En sak om man får sådana här teorier om ett till synes faderlöst barn, oäkta fött utan uppgift om fader, men här är ju ett barn fött i praktiken i äkta säng, låt vara fött lite för tidigt. Och enda anledningen till dessa funderingar är en eventuell porträttlikhet med den påstådde kungen, och en innerlig vilja och förhoppning att det ska vara just så.
 
I övrigt FINNS ju en äkta make till modern, paret är nygift när gossen föds... men en sentida ättling har av sina egna skäl valt att vilja hoppas att gossen var son till kungen och inte till sin far.

2006-02-22, 15:31
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan-Christer: Du verkar inte förstå vad jag säger - du fortsätter ditt mässande om att jag skall gå på släktkurser, håll dig till saken i stället - jag citerar bara vad en PROFFESIONELL arkivarie har sagt mig! Det är inte mina ord det handlar om utan arkivariens! Denna yrkeskunniga person har klart och tydligt deklarerat för mig att detta fall var mycket ovanligt, hon/han hade aldrig stött på något liknande! Har du förstått?  
 
Ulf.

2006-02-22, 15:44
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Anders Pemer: Du säger att inget oäkta Kungabarn kan hamna på den svenska tronen men Jean Baptiste Bernadotte var ju inte ens adlig, och gjorde det! Han stod långt, långt under en Prins av blodet i rang ändå blev han Kung! Allt är möjligt bara den politiska viljan finns!  
 
Sedan utgår alla från att Daniel Magnus måste vara Rudolfs rätta far...men snälla herrar...det är väl inte första gången i världhistorien som en Kung har gjort en kvinna gravid och velat dölja detta genom ett snabbt arrangerat äktenskap...!? Kan ni ingen historia?
 
Ulf.

2006-02-22, 15:55
Svar #8

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Jag förstår vad du skriver, att du ha ringa kunskap i det som vi övriga bedriver, forskning. Forskar du själv i källorna, inte bara en gång, kanske hundra eller uppåt tusen. Besöker du arkiv och tar del av arkivalier samt forskar handgripligt vid källans plats? Kanske du då kommer att känna arkivaliernas sköna doft av seklernas historik till oss senare forskare. Så är det på LA när en MTL, Bou eller annan volym kommer in till forskarbordet. Att få växla mellan Mikrokort och orginal på LA. Vilken känsla. Der går inte att beskriva, måste upplevas. Tyvärr måste du fortlöpande få info om de grundbultar som finns inom forskningen. Du ger dig inte, dina kungliga anor bara finns där. Den dagen en forskare har förstått allt, behöver inte den forskaren forskar vidare. Forskning är dock som en långrev, jag som forskare vet aldrig vilka krokar som det finns möjlighet att gå vidare på. Jag måste dock veta var grundbultarna är. Källkritik och källforskning. Det är det som gäller nu och framledes.
Jan-Christer

2006-02-22, 16:42
Svar #9

Jo Johansson

Bastard kallade man förr barn som blivit till genom hor, från en man av börd och en enklare kvinna eller tvärt om. Inte kunde man väl tillsätta en enkel prästänkas oäkta unge som kronprins av Sverige. Har Karl XIV Johan ens erkänt detta barn som sitt? Det är väl för sent
att göra honom till kung nu, förresten så hade Kungen redan en son Oskar I. Vad är det här att bråka om. Lägg ner nu och gläds åt att Rudolf hade en far och mor som var gifta och som du kan forska tillbaka på. Försök istället få DNA undersökning av Rudolfs fars släkt. Då kan du få bevis på att den man som modern var gift med var den verklige fadern. Nog lättare än söka på fantasipersoner, varför kan inte kungen av Nepal vara fadern.

2006-02-22, 17:51
Svar #10

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Dax att sluta nu Sawert! Allt ditt surrande börjar bli så pinsamt. Du skämmer ut oss som forskar och letar i arkiven i första hand!  Och häng inte upp dig på en arkivarie i Uppsala -  som om hennes kommentar bevisar något. troligen  blev hon trött på telefonsamtalen....
 
Forska i källorna i stället för att skriva fantasier här och i prinsip kräva att andra ska  forska åt dig! Det är lite väl fräckt.
Dags att du visar att du är SLÄKTforskare!
 
Ur Sundsvall tidning: favorit i repris
 
 
Kungen nekar till DNA-test
 
KVISSLEBY 2004-05-06 [03:00]
 
I går fick kompositören Ulf Sawert från Kvissleby svar på sin begäran om att kung Carl XVI Gustaf ska låta DNA-testa sig.  
Kungliga familjen ställer inte upp på någon sådan provtagning.
 
Ulf Sawert känner sig nonchalant bemött. Svaret kom från Bernadotteska arkivet och inte från Ers Majestät själv. Den eller de personer som har besvarat Ulf Sawerts brev anser inte heller att det finns någon anledning att gå vidare med uppgifterna om att han skulle tillhöra femte generationen efter Kungens anfader Jean Baptiste Bernadotte. Samtliga handlingar med släktforskningsmaterial och bilder på Ulf Sawerts släktingar har kommit i retur.
     
Ger inte upp
    - Nu hänger det på statsministern. Han borde ta tag i det här eftersom det rör Sveriges historia, säger han.  
    Och 42-åringen från Juniskär har inte för avsikt att ge upp.  
    - Om inte statsministern tar mina uppgifter på allvar finns det andra Bernadotter vid sidan av kungafamiljen. Både i Sverige, Norge och Danmark finns det släktingar utanför den närmaste familjen, säger han.

2006-02-22, 18:24
Svar #11

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Jag ser inte att hennes vigsel skulle vara så märkvärdig. Dett med en att PROFFESIONELL arkivarie gjort dessa uttalande beror väl på att denne tröttnat eller inte har den kompetensen som Yvonne visade sig ha.

2006-02-22, 19:22
Svar #12

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Utomäktenskapliga förbindelser var inte tillåtna i början av 1800-talet. Att en prästänka skulle ägna sig åt sådant var både lagvidrigt och socialt helt oacceptabelt. Med en dåres envishet och trots alla argument som kloka och erfarna forskare kommer med framhärdar Ulf Sawert med att ta heder och ära av sin anmoder. Jag har inte mycket till övers för datainspektionens krumelurer men kan se att här skulle de göra nytta. De döda kan inte försvara sig. Det kommer an på oss levande att fara varsamt fram med sanningen.

2006-02-22, 19:36
Svar #13

Kenneth Larsson

Mina barns mor säger att hon inte kan se om hon är gravid redan efter två veckor. Och eftersom vi har sex barn, så är hon minsann PROFESIONELL.

2006-02-22, 20:29
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ulf, Prosten Munktells dagböcker är tryckta! De är utgivna av arkivarien Magdalena Hellquist i flera volymer och finns alltså tillgängliga via fjärrlån, om nu ditt bibliotek i Sundsvall inte skulle ha dem.
 
Men du kanske inte vill läsa dem, för där kan ju råka stå att Christina och Magnus Daniel firade förlovningskaffe, tog ut lysning och allt annat som en morbror kan veta om en systerdotter som bor i hans hus.
 
Så här står det i Libris:
 
 författare:   Muncktell, Johan Fredric, 1764-1848
titel:   Prosten Muncktells dagbok. 2, Sevalla, 13 juni 1816-8 maj 1821
förlag/år:   Västerås : Stadsbibl., 1982 ; (Västerås : Grafica)
 omfång:   xxvi, [2], 527, [5] s. : diagr., ill., kart.
 serie:   Västerås kulturnämnds skriftserie, , ISSN 0347-8416 ; 10
 serie:   Acta Bibliothecae Arosiensis, , ISSN 0515-2755 ; 11
 annan titel:   Sevalla, 13 juni 1816-8 maj 1821
 ISBN:   91-7260-675-4 (inb.)
medarbetare:  Hellquist, Magdalena, 1925-
 del av:   Muncktell, Johan Fredric, 1764-1848, Prosten Muncktells dagbok . Västerås : Stadsbibl., 1979-1995 (Västerås kulturnämnds skriftserie) (Acta Bibliothecae Arosiensis)
 klassifikation (SAB):    Cjz Muncktell, J.F.
 SAB-rubrik:   Kyrkohistoria
 
Ta med denna information till ditt bibliotek, så kan de hjälpa dig att få fatt i boken.

2006-02-22, 21:00
Svar #15

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Om en kunglighet hälsade på i Sevalla, så kan knappast prosten ha undlåtit att skriva om det i sin dagbok!  
 
Undrar förresten om fru Bellander kan finnas noterad i flyttlängderna vid flytten till Sevalla, det skulle ju sprida ytterligare ljus över hur länge hon befunnit sig där.

2006-02-22, 22:01
Svar #16

Lotta Nordin (Lotta)

I Västerås AIA:10 sid 6 finns Christina med längst ner:

Fortsättning på raden:

Här kan ses att hon flyttat till Sevalla -19.
 
Noteringen om vigseln -19 finns i kolumnen Ecclesiast. förbindelser. Den noteringen finns även på Wallin på sid 5 i samma hfl:

 
I Västerås BII:4 sid 12 utflyttningslängden står följande 1819 8 augusti:

 
 
För övrigt anser jag det bra att kvinnlig tronföljd återinförts i Sverige. Min dotter som påminner väldigt mycket om Karl XIV Johan! föddes 9 dagar före kronprinsessan Victoria och 4 månader innan jag gifte mig.

2006-02-22, 22:29
Svar #17

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Nej Ulf, det var inte alls svårt att plocka fram vigselnotisen, tvärtom. Det var mycket enkelt!  
Som jag skrev tidigare, tog det ca 30 minuter.

 
Jag utgick från 18 socknar, sorterade bort två stycken som arkivarien gått igenom: Västerås domkyrkoförsamling och Tillberga och som du själv kan se, ”besparades” jag alltså inte en massa jobb på grund av detta, då jag fortfarande hade 16 socknar kvar att gå igenom.
 
Barva, Bjursås och Leksand brydde jag mig inte om alls, då de inte låg i Västerås kommun. Ytterligare en: Lilla Rytterne, kunde jag sortera bort då vigselboken inte täckte åren 1819-20. Resterande 15 gick jag igenom i bokstavsordning och då jag kom till 10:e församlingen, Sevalla, hittade jag vigseln.
 
Lysnings- och vigseldatum är absolut inte ditskrivna i efterhand. Det går klart och tydligt att se i vigselboken, då det är normalt avstånd mellan vigslarna och inte något ”inklämt” emellan. För att du själv ska kunna se detta, sänder jag med bild från boken. Christinas och Val(l)ins vigsel är den 6:e och sista för år 1819 och inskriven precis ovan år 1820:
 

 
Med all respekt för den professionella arkivarien vid Landsarkivet i Uppsalas arkivkunskaper, de betvivlar jag inte ett ögonblick på. Men om personen i fråga påstod att det var extremt svårt att få fram vigseldatum, så får det i varje fall mig att ifrågasätta den personens kunskaper i släktforskning. Arkivkunskaper och släktforskningskunskaper är nämligen inte riktigt samma sak. Dock har jag en liten, ful misstanke om att personen helt enkelt har tröttnat på dina konspirationsteorier och har funnit ett sätt att avfärda dig, även om jag hoppas att jag har fel på den punkten.
 
För att övergå till vigseldatum och vigselortsangivelser i husförhörslängderna, så är då i varje fall jag van vid att det snarare är regel än undantag att orten saknas. Vigseldatum finns oftare med, men det är långtifrån alltid det har skrivits in och vid flyttningar till annan ort följer ofta bara årtalet med. Detta gäller alltså för alla, inte bara personer högre upp på den sociala stegen och det har inte något med att göra att prästen skulle ha ”glömt bort” att anteckna det. Det var helt enkelt så att prästen hade ett begränsat utrymme att anteckna uppgifterna på och det viktiga var inte exakt vilket datum och på vilken ort makarna gift sig, utan att det verkligen var gifta.
 
Jag vill också sälla mig till kören som uppmanar dig att gå släktforskningskurser. De flesta studieförbund som ABF, Medborgarskolan m fl brukar hålla sådana. Du kan också höra med din närmaste släktforskarförening om de har planer på att hålla en kurs. Här kan du hitta adresserna till förbundets medlemsföreningar.
 
Boken ”Släktforska Steg för Steg” av Per Clemensson och Kjell Andersson kan du hitta i Bokhandeln.
 
Det är inte heller svårt att få tillgång till kyrkböckerna, då du kan teckna abonnemang hos SVAR, som håller på att lägga upp kyrkböckerna för fullt och Genline, som redan har skannat stora delar av det kyrkoboksmaterial som finns på Mormonfilmerna. Självklart kan du också låna mikrokorten från SVAR via biblioteket. Det går alltså inte att skylla på att man inte bor på en arkivort.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson

2006-02-22, 23:20
Svar #18

mats

På Yvonnes bild så ser det ut som om vigslarna före i boken har skett senare. Står det 8 november respektive 25 december som vigseldatum före den numera mycket omtalade vigseln?

2006-02-23, 01:09
Svar #19

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det sägs här att Ulf är helvrickad, men han har inte behövt lyfta ett finger för att få fram en perfekt stamtavla och alla här på forumet har tävlat om att få hjälpa honom.
Jag tycker han är en mycket smart herre.

2006-02-23, 02:45
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Yvonne: Jag instämmer med Mats fråga. Står det November och December för vigslarna FÖRE Christinas vigsel? Kan du se detta Yvonne?
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-23, 03:02
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja, verkar faktiskt så!!!! Då är ju saken klar!
 
Man skriver väl ändå in vigslarna i kronologisk ordning, och här kommer alltså den 24 oktober EFTER november och december! Yvonne du får rätta mig om jag ser fel...men om detta är sant, som jag ser, så är det väl solklart att man skrivit in vigseln i EFTERHAND och VARFÖR har man gjort det? Nu kanske vi får förklaringen till varför man ville ha ett litet bröllop undangömt ute på landsbygden! Kan du skicka mig en kopia på denna sida Yvonne? Här har vi hittat något stort!
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-23, 04:37
Svar #22

Rune Edström

 
 
Alltid finns det nåt nytt som kommer fram vid ert framforskande av uppgifterna som Ulf Sawert kan använda som bevis, ATT det är han som har rätt och alla ni andra fel. Snart återstår bara spermiens väg mot ägget, å den är nog AF för lite vetenskaplig för att lösa. Håller med Jan Jutefors, en verklig smart släktforskare, som inte själv behöver leta i dammiga arkiv, utan får en perfekt antavla serverad.
 
mvh
rune

2006-02-23, 09:36
Svar #23

Utloggad Lennart Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2018-11-27, 12:09
    • Visa profil
    • www.goteborg.bostream.se/gen
Det är fascinerande att följa denna debatt då den känns igen från yrkeslivet, föreningslivet, festdiskussioner ...., det finns alltid personer som inte har baskunskapen i ämnet, men har talets förmåga samtidigt som de inte vill eller kan acceptera att deras resonemang är totalt uppåt väggarna!
De glider på något sätt omkring ovanför den stora kunskapsbanken och fångar upp lösryckta signaler som de sen använder för att bygga på sina luftslott. Vidsynta personer inom kunskapsbanken tar i början de nya ideerna på allvar, det kan ju ligga någonting i det, men efterhand blir det bara mer och mer pinsamt.
Alla de fakta som plockats fram av kunniga personer i detta ämne, och som har använts av Ulf på ett förbluffande ointilligent sätt, skulle kunna hittas i allas antavlor i otaliga exempel.
Detta är samma fascinerande respons som möter de som påstår att Armstrong aldrig har varit på månen, att förintelsen under andra världskriget är en bluff, att Elvis Presley inte är död. De flesta skrattar åt eländet, men tyvärr är det en liten klick som hakar på och underhåller den tröstlösa diskussionen.
Det finns inte mycket mer att tillägga här, vilka bevis som än läggs framför Ulf plockar han i sin okunskap fram halmstrån och bygger vidare på sitt luftslott.
Låt diskussionen dö ut av sig själv genom att inte längre kommentera Ulfs inlägg!
 
/Lennart

2006-02-23, 09:51
Svar #24

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Att kyrkböcker inte alltid var förda i strikt kronologisk ordning var mycket vanligt, bl a beroende på att uppgifterna ofta först skrevs på en kladd och sedan fördes in i boken. Därvid var det inte alls helt säkert att kladdlapparna låg i ordning. T ex kunde klockaren ha skrivit kladdar, som prästen skrivit in i kronologisk ordning i boken, sedan hittade prästen, i fickan på prästkappan, en egenhändigt skriven kladd och förde in dess uppgifter. Kronologin kunde därvid bli bruten! Alltså, vi har absolut inte hittat något stort.
 
Vilka är Ulf Sawerts kommentarer till Jan Jutefors inlägg  torsdag 23 febr 2006 kl. 01.09 och Lennart Anderssons inlägg torsdag den 23 febr 2006 kl. 09.36?

2006-02-23, 17:25
Svar #25

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Tords förklaring är fullkomligt korrekt, men just i det här fallet kan jag tänka mig en alternativ förklaring (nej, inga kungligheter inblandade  ):
såvitt jag förstår har Christina inte formellt flyttat till Sevalla utan vistas bara i sin morbrors hem där (borta i Hfl Västerås, en tid vistats här i Sevalla). Rätteligen tillhör Christina alltså Västerås men vill - förståeligt nog - vigas av sin morbror i Sevalla. Nu blir det ett bokföringsproblem: skall vigseln noteras i Sevalla, där den faktiskt ägde rum eller i Västerås där Christina egentligen bor (dvs fortfarande är skriven)? Jag skulle tro att prästen - dvs morbror - kontaktat sin kollega i Västerås och konfererat om detta; herrarna kom överens om att vigseln skulle skrivas in i Sevalla men då hade det gått någon tid och noteringen hamnade därför kronologiskt lite fel.
Jag har ett liknande fall i min egen släkt: bruden flyttade in i sin blivande makes hem i grannförsamlingen ca en vecka innan vigseln men vigseln ägde rum i brudens gamla hemförsamling. Prästerna i dessa båda församlingar var inte så kloka - som morbror Munktell  - och korresponderade utan skrev båda upp vigseln i sina respektive vigselböcker. Eftersom de inte kunde radera i böckerna blev det istället till att skriva förklaringar.
 
Sedan har vi den delikata frågan om en oäkta son kunde överta kronan. Ja, vi kanske skall hålla i minnet att Rudolf faktiskt inte var född oäkta - vilket utgör ett stort, för att inte säga oöverstigligt hinder, för att överta kronan. Ur legitimitetssynpunkt så hade det varit fullständigt förödande att börja med att låta förklara Rudolf inte vara son till moderns make - en process som än idag är svår att genomföra och som på den tiden varit fullständigt omöjlig om syftet var att få barnet erkänt som arvprins.
 
Men hur är det då med kungars illegitima börd generellt?  Bl.a. undrar jag vilken kung av Frankrike som Ulf Sawert menar var född oäkta? Jag har bara orkat gå igenom regentlängden tillbaka till 987 AD (Hugo Capet), men såpass långt tillbaka finns inte en enda född utom äktenskap. Franska kungar hade en massa andra exter för sig, men födda i äkta säng var de.
När det gäller England har vi, så vitt jag kan se, bara en bastard: William Erövraren (kung 1066). Vi har också Henrik VII (kung 1485), som härledde sin kungliga härstamning från sin morfars far som var född oäkta men legitimiserades genom föräldrarnas (John av Gaunt &  Katharine Roet, bättre känd som Katharine Swynford) senare äktenskap och Richard II:s dekret 1397. På sin tid ansågs det ju också tveksamt om Elizabeth I var äkta men idag accepterar vi väl att skilsmässan mellan Henrik VIII och Katharine av Aragonien var laglig. För både William Erövraren och Henrik VII gäller faktiskt att de inte övertog Englands krona genom arv utan genom att de dödade den sittande kungen på slagfältet (Hastings respektive Bosworth).
När det gäller Skottland är alla kungar åtminstone sedan 1000-talet födda i äkta säng; det närmaste jag kan finna något oäkta är att en kung (Alexander I, död 1124) gifte sig med en dam som var oäkta dotter till Henrik I av England - men detta par fick aldrig några barn.
Vad beträffar Österrike har jag inga uppgifter innan 1218 (Rudolf I), men efter det verkar alla vara födda i äkta säng.
Det finns ju naturligtvis en hel del monarkier - såväl historiska som idag förefintliga - kvar att utforska, men så värst vanligt verkar det alltså inte ha varit med bastarder på tronerna.  
Hur har vi det förresten med Successionsordningen av 1809? Jag tror faktiskt att det stod att det måste vara en i äkta säng född manlig (protestantisk) ättling till Karl XIV Johan.
 
Ingela

2006-02-23, 17:59
Svar #26

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ulf, skulle du vilja vara så vänlig att förklara för oss fåkunniga vad det spelar för roll i vilken ordning vigslarna är inskrivna i boken? Varför är den ordningen viktigare än de datum som står där?
 
Jag förmodar att du vet vad en lysning innebär... Prästen kungjorde den kommande vigseln, så att de som kände till några eventuella äktenskapshinder skulle kunna meddela detta. Kungörelsen gjordes från predikstolen vid tre högmässor.
 
Den 3, 10 och 17 oktober 1819 var mycket riktigt alla söndagar. Menar du att dessa lysningar aldrig ägde rum?
 
F.ö. vet alla med erfarenhet av släktforskning att det är allt annat än ovanligt att anteckningarna gjorts okronologiskt. Frågan är inte om, utan när man stöter på något sådant i sin forskning... Men den som inte har en aaaning om sådana elementära fakta kan naturligtvis inbilla sig att han har hittat något stort... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-23, 20:21
Svar #27

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Jag sällar mig härmed med nöje till den skara som ger Ulf gratis forskningshjälp, med följande utdrag ur boken Prosten Muncktells dagbok 2? Sevalla:
 
25-30 januari 1819:
Åkerman berättade, och jag fick strax derpå bref av syster Gustava att dottren, Hammarströms Enka, nyl. blifvit förlofvad med Musiqve Directeuren Walin i Westerås, som skall vara en hygglig karl. Gud gifve henne mer lycka med denna fästman, än med den förra.
 
29 september 1819:  
Strax på e.m. reste Gustava* och Walin. - Deras afsigt är, at här få lysningen till egtenskap, hvarföre hon hade fått Kihlstedts flyttningsbevis hit, detta är et bedrägeri, men strider icke emot lagens ändamål, och har han efven talt med DomProsten i Westerås. Imedlertid slipper hon vackra lysningsafgiften, gratulations besök och mycken annan kostnad**. Min Syster, som skulle göra bröllopet har omöjl. råd dertil, och har jag förstått vinken, at efven hos mig låta deras vigsel ske, med en ock annan måltid. Jag ser tydl. en vacker kostnad för mig, men jag vil ej hafva afseende derpå, då jag betydligt kan lindra hennes kostnad.  
* Hammarström, f. Bellander, med sin fästman D.M. Walin, anlända 26/9.
** Lysningsavgiften var 4 öre silvermynt enl. kyrkolagen. Innebörden torde vara den, att Gustava, som faktiskt var skriven i Västerås och således skulle betala avgift för den förestående lysningen där, nu pro forma eller i varje fall för någon tid (et bedrägeri) flyttar till sin morbror i Sevalla, vilken inte rimligen kan ta emot lysningspengar av en så nära släkting. Så kan också lysningsvisiterna lämpligen tas emot i prästgården.

 
17 oktober 1819:
Den snart färdiga bruden var med svägerskan i kyrkan och hörde med klappande hierta sidsta gången lysas för sig.
(Därefter följer en följer en redogörelse för de  bröllopsgäster som senare samma dag anlände till prästgården.)
Strax efter samlingen skedde vigslen, sedan dracks the, derpå aftonvard, samspråk, och nöjsamt umgänge och sent nog et hederligt qvällsmål.
 
Vigseln ägde alltså av allt att döma rum i prästgården, inte i kyrkan, och redan sista lysningssöndagen 17 oktober, varför vigseldatum torde vara felnoterat i vigselboken.
Hälsar vänligen
Maud

2006-02-23, 20:50
Svar #28

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De var alltså förlovade cirka 1 1/2 år innan kungasonens födelse!
 
Men räcker det månntro som bevis för den som redan är säker och bara letar efter den sista pusselbiten av detta drama...?
 
Flytten till Sevalla var ju ett bedrägeri (även om det tydligt förklaras varför), och vigseln ägde antagligen rum en vecka tidigare än vad som noterats i vigselboken...
 
Då är ju saken klar! Eller...? J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna