ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-22  (läst 2215 gånger)

2006-02-20, 11:16
läst 2215 gånger

Anna Orebrand

Intressant tråd det här. Om Rudolf Wallin föddes den 29 juni 1820 bör han enligt diverse graviditetskalendrar på nätet ha blivit till den 6 oktober 1819, alltså mitt under lysningsprocessen. Att modern skulle passa på att vara otrogen under sådana omständigheter förefaller minst sagt osannolikt. Snarare var det väl så att det blivande brudparet tog chansen att lära känna varandra lite i förtid... eller så kanske Rudolf blev till under bröllopsnatten men passade på att titta ut några dagar för tidigt.
 
Jag har för övrigt en ana som gifte sig den 21 augusti 1870. Dagen efter föddes första barnet... Slå det den som kan. ;)

2006-02-20, 13:24
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Nog hände det väl också på 1810talet att ett barn var levnadsdugligt även om det burits bara drygt sju månader? Om inte i Sevilla så troligen i Sevalla.

2006-02-20, 15:27
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ulf, vad menar du med halv seger? Vem har ifrågasatt att Rudolf eventuellt blev 'tillverkad' före bröllopet? Frågan gällde ju vem som var hans far...
 
Är du verkligen så säker på att de skulle ha väntat tills bröllopsnatten om Walin var den riktige fadern - samtidigt som du anser det fullt trovärdigt att pastorsänkan (boende i Sevalla prästgård...) inte drar sig för ett äventyr med en gift man (kung eller inte kung) samtidigt som det lyser för henne och en annan man...? Undrar just vad Christina själv hade sagt om hon kunnat läsa vad du skriver om din förmoder...
 
Dessutom: Om alla vigslar hade dolts när bruden väntade barn redan vid bröllopet, så vore det stora luckor i vigselböckerna... J
 
Fastän du nu har fått fakta som visar att vigseln alls icke doldes, så fortsätter du med dina spekulationer. Men du kommenterar inte mitt inlägg i går kl. 18.41, där jag säger att man tvärtom hade haft alla skäl att inte göra något ovanligt om man hade velat dölja att kungen var barnets far. Förutom att fakta motsäger dina konspirationsteorier, så finns det alltså heller ingen logik i att de skulle ha dolt vigseln.
 
Några ytterligare kommentarer till vad du skriver i ditt inlägg kl. 1.53:
 
...ni måste väl ändå hålla med om att allt detta verkar mystiskt...att det varit så svårt att få fram det exakta datumet för denna vigsel!?
 
Om du bara visste hur vanligt det är att man inte hittar vare sig födda, vigda eller döda där man tror att de ska finnas - helt enkelt för att man letar på fel ställe... Se dig omkring bland alla efterlysningar i Anbytarforum, så ser du hur många liknande mystiska fall det finns...
 
Nog borde en sådan vigsel vara allmänt känd? Man verkar ju inte precis ha 'skyltat' här, varken med vigseln eller vigseldatumet, därom kan vi väl alla vara överens!
 
Vad vet du i dag om hur allmänt känd vigseln var där och då? Men om den nu var så allmänt känd som du menar att den borde ha varit, så är väl det i så fall bara ytterligare ett faktum som talar emot att den doldes...
 
Vad skyltningen av vigseln beträffar, så noterades den i vigselboken i den församling där vigseln ägde rum. Vigdes man i en liten socken på landet, så skyltades den alltså inte i en stor stadsförsamling...
 
F.ö. var kyrkoböckerna ingen offentlig anslagstavla, där det skyltades med vare sig det ena eller andra. Allmänheten sprang inte som släktforskare i dag och tittade inte i 'prästens böcker'. De fördes på pastorsexpeditionerna av två skäl: Dels det ursprungliga, som var för att kyrkan skulle bokföra kyrkliga förrättningar, alltså dop, konfirmation, nattvard, vigsel och begravning samt också sockenbornas kristendomskunskap; dels det senare tillkomna, som var för att prästen skulle vidarebefordra upplysningar om befolkningen till fogdarna för att användas vid mantalsskrivningen (som låg till grund för beskattningen), alltså vem som bodde var och vilka som var gifta samt vilka som föddes och dog och flyttade in i och ut ur församlingen.  
 
Varför skedde inte vigseln i Västerås domkyrka?, vigseln och vigsel-året finns ju noterad i husförhörslängden för domkyrkoförsamlingen, alltså måste de väl ha tillhört domkyrkoförsamlingen?
 
Har du inte läst vad det står i den bild från vigselboken som Yvonne la in här ovan? Där står att Christina bor i Prestgården, alltså Sevalla prästgård. Och i marginalanteckningen står också att hon en tid vistats här. Som Peter skriver kl. 9.09, så ägde vigseln normalt rum i brudens hemförsamling. Anna-Carin har sedan kl. 10.55 förklarat varför vigseldatum m.m. finns i domkyrkoförsamlingens husförhörslängd trots att vigseln inte ägde rum där. Lägg sedan hennes förklaring av flyttattestsystemet till min beskrivning ovan av syftet med kyrkoböckerna, så borde det vara klart både hur och varför information sändes från församling till församling och infördes i husförhörslängderna.
 
Varför gifter dom sig då i Sevilla? Ville man 'draga ned' på uppmärksamheten?
 
Jag kan hålla med om att man nog hade kunnat tolka det som att de velat dra ned på uppmärksamheten om vigseln ägt rum i Sevilla - men nu gifte de sig alltså i den västmanländska socknen Sevalla, strax utanför Västerås... J
 
Dina här citerade kommentarer tyder på att du är obekant med många fakta och förhållanden som är självklara för släktforskare, och eftersom du är det, så framstår omständigheterna runt vigseln som mystiska. Och så försöker du att hitta diverse förklaringar på detta mysterium och/eller ser det som tecken på att dina teorier (baserade på en påstådd porträttlikhet) är korrekta.
 
Därmed fortsätter du med precis det som jag rekommenderade att man inte ska göra om man vill finna sina förfäder: Du sitter på din kammare och låter fantasin skena iväg - i stället för att gräva i källorna!
 
Jag föreslår därför (och detta är alls icke ironiskt eller nedlåtande menat - så slipper vi en sådan diskussion...) att du tar en kurs i släktforskning och/eller köper en handbok i ämnet - så att det hela avmystifieras. Därefter kan du börja att släktforska på riktigt och på egen hand.
 
Du är också välkommen till Nätarkivet och läsa vad som finns där om källkritik, källor för släktforskning samt folkbokföringen genom tiderna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-20, 19:02
Svar #3

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Ulf
 
Tänk efter lite så kanske Du kommer till insikt med att Du ej härstammar från Karl XIV Johan.
Ditt enda halmstrå tycks vara den av dig föreslagna porträttlikheten. Ursäkta jag trodde Du drev med oss när Du började att skriva om detta. Men det verkar vara allvar? Det är detta som gör mig så frågande.
 
Hur i hela friden har Du kommit på denna tanke?
 
Jag har själv inte i min vildaste fantasi kunnat se någon likhet mellan de foton som Du presenterat och Karl XIV Johan.
 
Eftersom det verkar som att det enda Du räknar är att det skall vara så fantastikt fina och bildade människor som möjligt i din släkt, så håller jag med Jörgen.
Du bör snarast gå en släktforskningskurs, inte för att jag tror att det hjälper, men ändå.

2006-02-21, 20:46
Svar #4

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Jag har fått ett antal frågor om hur jag bar mig åt för att får fram vigselorten Sevalla och tänkte att jag skulle lämna en snabb redogörelse för det:
 
Till att börja med kontrollerade jag via Socken-Sök vilka församlingar som hör till Västerås (kommun). Därefter sorterade jag bort de socknar där vigselböckerna enligt tidigare inlägg redan gåtts igenom. Sedan gick jag helt enkelt igenom VB, socken för socken, men endast åren 1819-20, då D. M. Wallin och C. G. Bellander borde ha vigts samman något av dessa år. Eftersom de flesta av socknarna var mycket små, högst en eller två sidor i VB, gick det snabbare att gå igenom dem än vad man kanske först kan tro och mellan tummen och pekfingret (och lite OS-tittande), så tror jag inte jag ägnade mer än högst en halvtimma åt att hitta notisen.
 
Kort sagt: Genuin forskning direkt i originalkällorna var allt som krävdes!
 
I övrigt tror jag inte att något egentligen bör tilläggas till de kommentarer (ingen nämnd, ingen glömd) som flutit in efter mitt inlägg och som sammanfattar det hela riktigt bra.
 
Och så vill jag avslutningsvis tacka för allt beröm, det både värmde och fick mig att rodna.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2006-02-22, 01:25
Svar #5

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Ja vänner...man kan tolka fakta som man vill...ni vänder allt MOT mig! Skall vi analysera situationen...vi har nu fått veta (tack vare Yvonne!) det exakta vigseldatumet...den 24 oktober 1819. Vi vet också det exakta födelsedatumet för Rudolf: 29 juni 1820 - ung. 8 månader efter vigseln. Vad jag känner till angående födslar är: att det inte är ovanligt att kvinnor drar över tiden med både en och två veckor innan man föder. Om vi nu tar med denna aspekt så ser vi att Rudolf kan ha kommit till ung. emellan den 15 - 29 september 1819. Detta är fullt realistiskt, eller hur!?
 
Vi vet också - genom boken en fransman i Norden (se mitt inlägg ovan), att Karl XIV Johan förmodligen hade en het kärleksaffär med en kvinna vid denna tid, alltså under 1819. Följande scenario KAN då ha utspelats: Karl Johan gör Christina med barn ung. den 15 september 1819, skandalen är ett faktum, man ordnar snabbt fram en ny duglig man och forcerar fram både lysning och vigsel! (Så har det gått till många gånger under historiens lopp). Läs detta noga Niclas!
 
Om nu Christina och Danel Magnus var förlovad, borde inte detta finnas noterat någonstans? Vart finner man detta?  
 
Jag utlyser nu en tävling! Alla får vara med! Den som kan taga fram relevant information ang. vart (eller vad de gjorde) Christina Bellander/Hammarström och Karl XIV Johan befann sig mellan den 15:e och den 29:e september skall få en belöning av mig! Jag lovar! (Jag håller alltid ord!). Ni kan söka överallt: I Riksarkivet, bland inrikespass och dylikt eller på andra ställen - NI är experterna! Jag bor i Sundsvall och kommer så sällan ned till Stockholm och kan därför inte besöka Riksarkivet, men kanske att NI kan!? Niclas....är du med?  
 
Jag har även funderat lite på det här med att Rudolf dog så ung...bara 48 år - i halscancer. Kanske att han tog detta med att ha blivit (iallefall officielt) förnekad av sin far så hårt att han sörjde ihjäl sig? Kanske att han hoppats på sin halvbroder (min teori) Oscar, att han skulle erkänna detta (då fadern dött 1844) men också där blivit grymt besviken...? Vi skall aldrig glömma vänner...att om detta är sant - vilket jag är så säker på att det är! - så skulle ju Rudolf ha blivit Kung om det hänt Oscar något, eller om han blivit barnlös och sedan dött före Rudolf, detta är iallefall jag övertygad om. Allt hade ju varit bättre än att ätten dött ut!
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 08:54
Svar #6

Jo Johansson

men snälla, bastarder får väl inte ärva någon kungatron, har det hänt någonsin i någorlunda modern tid? En prästdotter hade väl ändå inte sex
med främmande män hur som helst på den tiden, även om det var en kung. Moralen var väldigt hög  
vad gäller prästers döttrar. Varför vill du svärta ner din anmoder på detta vis.

2006-02-22, 09:46
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och vad är belöningen?
 
Äran att få vara den förste som får ta del av en av Ulf Sawert i verkliga och trovärdiga källor på egen hand framforskad antavla utan inslag av fria fantasier? J
 
En del av arbetet är ju redan gjort av andra. Men det här är ju bara mormors mors sida; det finns ju sju grenar till - och säkert fler foton i familjealbumet...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-22, 10:07
Svar #8

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ulf, OM det nu är som din teori gör gällande, att kungen skulle ha gjort Christina med barn den 15 sept så tar det i alla fall tre veckor innan hon VET att hon är med barn. Tre veckor efter den 15 sept är den 6 okt. Då har första lysningssöndagen (3 okt) redan passerat. Alltså bör bröllopet med Wallin redan vara planerat då.

2006-02-22, 10:09
Svar #9

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jag har nu på morgonen varit i kontakt med Landsarkivet i Uppsala. Jag har även talat med personen som gjort utredningen ang. detta ämne. Jag frågade denna person om han/hon tyckte att något varit konstigt och ovanligt med detta. Ja svarade han/hon, det har varit EXTREMT svårt att få tag i vigseldatumet, särskilt ovanligt är detta då det rör sig om så kända släkter!! Personen menade att det borde ha stått i de andra arkiven att Christina gifte sig i Sevalla församling och vigseldatumet borde ha stått lite överallt. Framförallt borde det ha stått, menade han/hon, i husförhörslängderna för Västerås dom- kyrkoförsamling, som ju Christina tillhörde!
 
Som ni kan se i mitt citerade brev ovan så flyttade ju Christina till Västerås efter 1:a makens död! Hon bodde således INTE i Sevalla, utan gifte sig bara där.
 
Fortsättning följer...
 
Ulf.

2006-02-22, 10:14
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Neta! Du har en poäng där...men är du riktigt säker på detta? Tar det alltid minst 3 veckor? Kan det inte ibland ta bara 2 veckor? Man kan även tänka sig att lysningsdatumen är ditskrivna i EFTERHAND (på Kunglig order!?).
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 10:22
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jörgen: Belöningen kommer att bestå av 1 CD-skiva (signerad!) gjord av mig + ett antal sedlar med Jenny Linds porträtt på (Rudolfs kompanjon från Operan!), + ett antal sedlar med Bure-ättlingen Selma Lagerlöfs porträtt på!
 
Jo, en sak till...det är väl märkligt detta...att nästan alla människor som jag visat mina bilder för ang. detta med likheterna mellan våra släktingar och Bernadottarna, tycker att likheterna är tydliga!! Varför är det bara härinne som folk inte ser detta?
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 10:27
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, alla ni som tänkt försöka vinna belöningen, kolla gärna upp också vart Daniel Magnus Wallin befann sig vid denna tid! Kanske han var utrikes under denna tid och kom hem strax före vigseln? I såfall kan vi ju direkt avskriva honom som far till Rudolf!
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 10:58
Svar #13

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Ge dig nu och sluta med dina fantasier. Du har ju fått klara besked och vigseldatum anges oftast bara en gång, i vigselboken, ev även i HFL. Du försöker hela tiden att inte inse fakta. När det gäller forskning, gäller fakta, källfakta och källkritik. Som du håller på är så långt ifrån dessa grundbultar i forskningen. Jag har rekomenderat dig till att gå en släktforskningskurs. Jag inser att det är bortkastat på dig. Du har din bild klar och alla andra har fel, även arkivalierna. Dina påståenden är  dina egna fantasier. Vad har likheter, mystiska ändringar/tillägg i böckerna samt tankar med en källkritisk forskning att göra. Håll dig till det senare i stället för att försöka få fram kungliga anor till varje orimligt pris.
Det finns även bra böcker att läsa i, hur forskning går till, samt sist men inte minst försöka följa alla de tips och råd som du har fått tidigare.
Jan-Christer

2006-02-22, 11:08
Svar #14

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jan-Christer: Jag hoppas att du förstår att det var en PROFFESIONELL arkivarie jag talade med från Landsarkivet i Uppsala! Jag skrev ovan vad den personen tyckte om detta: att det var mycket ovanligt detta: att det var så svårt att få fram vigseldatumet! ja, personen gick så långt att han/hon sade sig aldrig ha varit med om något liknande!! Men du kanske själv är en allvetare som är fullärd? isåfallskall jag inte slösa bort någon mera tid med att diskutera med dig!
 
Ulf.

2006-02-22, 11:18
Svar #15

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jo, ang. Rudolf Walins dysterhet...titta noga på bilderna som NI själva tagit fram under titeln: Hemlig son till Karl XIV Johan?, om man ser riktigt noga ser man en tung sorg som vilar över hans ansikte...ser NI inte det? Denna (livslånga) sorg kan ha kommit av att han kände sig förkastad av sin riktige far. (Jag tror nämligen att han anade sitt ursprung när han såg den stora likheten, både när det gäller kroppshydda och ansikte mellan honom och kungen). Förmodligen fick familjen Bellander också hemliga utbetalningar lite då och då som måste ha spätt på hans misstankar.
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 11:34
Svar #16

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jo Johansson. I t. ex. Frankrike var det relativt vanligt att även oäkta barn fick ärva tronen. Vill du ha lite mera moderna exempel kan du läsa om Furstehuset i Monaco! Glöm heller inte att: karl Johan adopterades av Karl XIII!
 
Att prästdottern; Christina blev med barn INNAN vigseln (förmodligen) torde väl tyda på att även hon inte var fullkomlig och felfri!
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 11:39
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Snälle Ulf, försök och tänk så här istället: Christina Gustafva är änka efter ett mycket kort äktenskap, kanske med en man som hon varit förlovad med några år, och som hon säkert saknade sedan han dött.  
 
Men unga präster hade det magert lönemässigt, så hon måste försörja sig på något sätt, och flyttar till Västerås och söker ståndsmässigt arbete, men hittade inget.  
 
Då tog hon sin naturliga tillflykt till prästfamiljen i Sevalla, som bestod av hennes morbror Johan Fredrik Munktell och hans familj.
 
Johan Fredrik Munktell är den kände herdaminnesförfattaren, men viktigare i detta sammanhang är att hans mycket detaljerade dagböcker från den här tiden finns utgivna i tryck. De kanske t.o.m. finns tillgängliga på biblioteket i Sundsvall. Läs dem och se om inte Christina Gustafva och Damiel Magnus finns omnämnda där!

2006-02-22, 11:57
Svar #18

Jo Johansson

Men har det hänt i Sverige att ett bastardbarn fått ärva tronen under senare medeltid och framåt?
Att Karl Johan adopterades av Karl X111, berodde inte på att ätten slocknat(fanns flera avkommor av Gustav 1V Adolf och hans systrar i livet då) utan mer av politiska skäl. Karl Johan var ju vuxen sedan länge när han blev adopterad. Tror inte prästdottern skulle riskera sitt rykte om hon inte visste att den hon hade sex med före giftet inte skulle gifta sig med henne. Hon var ju trots allt änka och ingen oskuld. Fadern till barnet är den hon gifte sig med helt klart.

2006-02-22, 13:29
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Elisabeth: Är detta sant? Var Fredrik Munktell präst där? Var det han som vigde dem? Tack för upplysningen! Boken du talar om går tyvärr inte att få tag på, man måste vara på plats i Västerås bibliotek för att få läsa den.
 
Men kan du förklara varför vigseldatumet har varit så svårt att finna? Arkivarien på Landsarkivet i Uppsala har aldrig haft ett svårare fall, vad är din kommentar till det?
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-22, 13:49
Svar #20

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Om arkivarien på Landsarkivet i Uppsala [...] aldrig haft ett svårare fall torde väl detta snarare tyda på att denne/denna kanske inte haft så många fall överhuvudtaget. Vår anbytarvärd Yvonne klarade ju detta galant på en halvtimme, vilket väl väl får anses som synnerligen normalt, så vari ligger svårigheten?

2006-02-22, 13:52
Svar #21

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Tord: Men du glömmer ju att Yvonne utgick från Arkivariens tidigare arbete och på så sätt besparades en massa jobb!
 
Ulf.

2006-02-22, 14:03
Svar #22

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Varför ägnade då inte arkivarien den där extra halvtimmen åt att lösa problemet utan lämnade det olöst? Även om Yvonne börjat från början hade hon sannolikt löst det på max en hel timme. Fortfarande helt normalt.

2006-02-22, 14:11
Svar #23

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Jo Johansson: Först en rättelse. Christina var inte prästdotter utan prästänka. Vilka är det du menar med bastarder? Är det Prinsar av blodet du avser? Vilka yttryck du använder! Ja, det är sant att det inte var särskilt vanligt i Norden att man lät oäkta Kungabarn ärva tronen, det var betydligt vanligare nere i Europa. Allt var dock möjligt bara viljan fanns! Det bevisar ju valet av Jean Baptiste Bernadotte till svensk Kronprins - han var ju inte ens av adlig börd! Det är min fulla och fasta övertygelse att Rudolf slutat som Kung om Oscar avlidit innan han fått en son. (Om vi nu antager att han verkligen var en Bernadotte). Rudolf var alltså (enligt mig) en hemlig Kronprins ända fram till dess att Oscar fick en son. Kanske att både Rudolf och hans föräldrar var införstådd med detta, att han skulle finnas i reserv ifall saker gick snett? Vad vet jag? Detta är iallefall en av orsakerna till att jag driver denna fråga: att jag tycker att Rudolf blivit illa behandlad och vill ge honom upprättelse i efterskott! Han var (enligt mig) en äkta Prins av blodet och skall in i inte bara Sveriges historieböcker utan hela världens! Denna sak är för stor för att nonchaleras av de Svenska myndigheterna.
 
Vänligen: Ulf

2006-02-22, 14:13
Svar #24

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Om man återvänder till den bild och de hänvisningar som finns i mitt föregående inlägg, lär man sig ganska mycket om hur husförhörslängderna i Västerås är förda. Det finns dessutom två serier, en serie indelad efter stånd och yrken, varje volym löpande över ett tiotal år (serie A I a), och en serie (A I b), indelad efter kvarter och tomtnummer, med en volym per år. Bilden är hämtad ur en A I b-volym.
 
I den första volymen, A I a:10, p. 5, återfinns Christina Gustava Bellander som inflyttad; man hittar henne sedan i A I b:13, norra kvarteret nr 27, hos modern och syskonen, med noteringen ”borta”, vilket antecknats då hon flyttat till Sevalla (dock är ju inte utflyttningsorten antecknad). På nästa sida i boken, norra kvarteret nr 33, är även för Wallin noterat ”borta” utan hänvisning vart han flyttat. Av bilden framgår också att vigseldata ej noterats; det finns ingen plats härför i spaltsystemet.
 
Alla forskare råkar ut för den här typen av problem, att inte återfinna födelse- och vigseldata där man tror att de borde finnas eller där de ibland via uppgifter i husförhörslängder borde kunna återfinnas. Det är sannolikt mindre ovanligt vad gäller ståndspersoner än andra grupper. Det är enligt min erfarenhet alltså inte det minsta förvånande eller uppseendeväckande med detta fall. Elisabeth har dessutom i sitt inlägg strax här ovanför beskrivit de pyskologiska omständigheterna i änkans perspektiv. Har man den ringaste bekantskap med litterära skildringar från perioden reduceras ens eventuella bryderier ytterligare. Det går inte att gå utanför vad kvarlevorna från händelserna dokumenterar. Det finns inget i källorna som ens antyder något skumt, konstigt eller avvikande rörande äktenskapet och sonens konception.

2006-02-22, 14:17
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen Neta! Jag har nu talat med en kvinna angående detta med hur lång tid det tar innan man vet om man är gravid och hon har sagt att man visst kan veta det redan efter 2 veckor! Så det så.
 
vänligen:Ulf.

2006-02-22, 14:25
Svar #26

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ulf Sawert
Om du läser mina hemsidor (nås via min profil), så kommer du att märka att jag är en forskare som sätter källkritik och källfakta i första rummet.
All arkivpersonal som jag har mött under den tid som jag har forskat är mer än kunniga. Om du förstår grundbultarna i släkt- och hembygdsforskning, kanske du möjligen förstår att Yvonne fann uppgifterna fortare än en arkivarie. Lär dig grunden i forskningen så kanske även du förstår frågor och svar samt får bättre kännedom inom forskningen. Som jag sa tidigare, gå en kurs eller läs en bra grundbok, så kommer även du att förstå de mest elementära sakerna inom det där vi övriga finner våra rätta rötter genom att vara källkritiska och inte ägna oss åt tankar och mystiska samband/notiser på kammaren!!
Mer seriös framtoning och det övriga kommer oxå?
Jan-Chister

2006-02-22, 14:36
Svar #27

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Bo Persson: Det gläder mig att få höra någon enda erkänna detta: att det var något ovanligt att man glömde bort att notera en sådan central sak som vigseldatum och vigselort i husförhörslängderna, och särksilt när det gällde ståndspersoner. Tack för detta, det värmde! Sedan tror du att familjen flyttade till Sevalla, men det tror inte jag! Vad jag har förstått så var Daniel Magnus musiklärare i flera år där i Västerås. Familjen flyttade 1827? till Leksand, är det inte detta som notisen syftar på?
 
Vänligen:Ulf.

2006-02-22, 14:38
Svar #28

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Ulf, jag vet inte hur mycket du känner till om menstruationscykeln och jag tänker inte redogöra för den här. Men det tar två veckor från befruktningen till desss menstruationen skulle ha kommit om det inte blivit någon befruktning. Nästan inga kvinnor är som klockor dock, antalet dagar mellan två menstruationer varierar oftast för samma kvinna. Så när mensen inte kommer precis när man tänkt sig så kanske man kan börja misstänka att man är gravid. Denna misstanke växer naturligtvis ju fler dagar som går utan mens. Jag vidhåller dock fortfarande att man inte kan VETA att man är gravid förrän det gått minst en vecka. På den tiden jag födde barn (1980-talet) så skulle man låta mensen gå över tiden minst två veckor innan man kunde lämna in ett graviditetstest. Detta är alltså fyra veckor efter befruktningen. Jag betvivlar att man i början av 1800-talet hade metoder för att bestämma graviditet som var mer sofistikerade än de man hade på 1980-talet.
 
Den kvinna du talat med har antingen aldrig varit gravid eller (mer troligt) missförstått din fråga och svarat att man kan veta att man är gravid när mensen gått över tiden två veckor. Och det håller jag med henne om, men då har det gått fyra veckor sedan befruktningen. Så det så på dig själv.
 
Hälsningar Neta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna