ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-20  (läst 2220 gånger)

2005-11-22, 21:00
läst 2220 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

dublett = radera  - (skall nog sluta besvara mail mitt i ett inlägg :-)

2005-11-22, 21:00
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om man heter Peter Karlsson och inte bor i Bromma får man kanske komplettera med ort, liksom om man till exempel heter Anders Ryberg, men inte bor på Gråberget...

2005-11-22, 22:10
Svar #2

Peter Kvarnås

Ber om ursäkt för mitt slöa namnförkortande,
Peter Karlsson,det var inte min avsikt att vi
skulle blandas ihop,det var bara lite tanklöshet
(-:

2005-11-23, 01:31
Svar #3

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jo, tänkte bara fylla på lite igen! Krister Littorins mor hette ju: Gustava Gagge och var syster till Laura, Rudolf Walins fru. Denne man var ju Ivar Kreugers högra hand och vice VD för hela Kreugerkoncernen - ett av världshistoriens största företag!! Man ägde bl. a. industrier i Sverige som motsvarade ung. 50% av det svenska börsvärdet! Jag vet inte hur mycket som Sam och Daniel umgicks med sin mors kusin men de träffades säkert ett par gånger. Sam var ju anställd i den bank som Ivar Kreuger kontrollerade!
 
När det gäller Oscar-sidan, så vet jag bara att han gifte sig med Jenny Enhörning, också det en känd släkt! De fick fem flickor som jag inte vet något om. Om du finns härinne som vet mera om denna linje så får du gärna taga kontakt med mig!
 
Så till Stormor i Dalom. Linjen upp från Johan Munktell som gifte sig med sin tremänning Margaretha Trolia - hon härstammade från Zacarias Troilia, son till Stormor - är följande: Johans mor var: Anna Ferneboensis, syster till Greven Samuel Barck. Hennes mor hette: Anna Blackstadia, som hette: Troilia som ogift. Hon var en dotter till Stormor. Hon vart gift tre gånger. Första gången med Prosten i Falun: Lars Blackstadius. Sedan var hon gift med Borgmästaren i Falun: Henrik Teet. Och tredje gången gifte hon sig med Biskopen i Västerås: Nicolaus Rudbeckius - som var broder till den kände Olof Rudbeckius, Rektorn för Uppsala Universitet (som blev stamfader till bl. a. bröderna Nobel!). Deras far var ju Biskopen: Johannes Rudbeckius, som ju var god vän med bl. a. Drottning Kristina!
 
Jag kan inte förstå...vart har de fina bilderna tagit vägen...? Jag lade ut ett kanonkort på Rudolfs fyra barn - ett helt unikt foto! Varför vill någon taga bort det?
 
Vänligen: Ulf.

2005-11-23, 12:07
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ulf,
 
Släkten Enhörning kan du läsa om i Svenska Släktkalendern årgång 2000. Men annars tror jag att dina utläggningar om dina avlägsna släktingars bekantskap med diverse finesser har begränsat läsvärde, och bättre gör sig i det julbrev med släktnytt som du väl skickar till dina släktingar. Du behöver inte belamra Anbytarforum med detta.
 
Sen tycker jag att du, som säger att du läst så mycket historia, är föga bevandrad i 1600-talets namnskick. Manliga medlemmar av släkten Troilius heter så, kvinnliga heter Troilia, då det är den latinska böjningen av detta namn, inte tvärs om som du tycks tro.
 
Och Johannes Rudbeckius har nog mer gjort sig känd för sin insats för att starta svensk folkbokföring, än för att han träffade drottning Kristina då och då.

2005-11-23, 13:35
Svar #5

Jan Johansson

Stäng av radioapparaterna eller sök er bort från P4 ni som är rädda för att höra något om Kreuger. Nu efter kl 14.30 skall man diskutera om Ivar Kreugers hastiga död var självmord eller ej.

2006-01-05, 01:57
Svar #6

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Jo, jag tänkte bara dela med mig en ny tanke jag fått. Jag har nu gått igenom detta med Sandel - att jag härstammar från Andreas Sandel, som ju också var farfar till den kände Fältmarskalken, Greven och Riksståthållaren Johan August Sandels (Se adelssläkten: Sandels). Detta visste jag inte, det kom som en total överraskning! Men iallefall så kanske vi här kan få en förklaring till hur familjen Bellander (inkl. Christina, Olof och Knut) lyckades komma in i Karl XIV Johans närmaste krets? Att Olof tillhörde denna krets måste ju vara klarlagt redan - han var ju kungens personlige präst och även Guvernör åt Magnus Brahes halvbror Nils. Det kan ju ha varit den nära släktingen Johan Sandels som presenterade familjen för kungen? Eftersom Johan Sandels blev utnämd till Riksståthållare över Norge 1818 - en tjänst som kungen säkerligen inte gav till vem som helst - måste ju de bästa relationer ha rått mellan honom och kungen!
 
Joha August var alltså kusin med Christina Ballanders mormor: Magdalen Munktell (född Nordman). Magdalenas mor hette också Magdalena och gifte sig med Prosten i Leksand Johan Nordman. Magdalena var syster till Johan August, men betydligt äldre (omkr. 20 år!). Johan blev därför jämnårig med Gustava Munktell, dotter till Magdalena och Eric Munktell.
 
 
Detta är bara en teori än så länge men det var ju runt denna tid (1819) som den förmodade romansen mellan Christina Bellander och Karl Johan skulle ha varit.
 
Källor. Internet. Svensk Uppslagsbok. Vårt släktträd. En biografi om Magnus Brahe.
 
Vänligen: Ulf Sawert

2006-01-05, 02:02
Svar #7

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Jag vill bara be om ursäkt för felskrivningarna i näst sista stycket, jag brukar korrekturläsa texten efter att ha först lagt ut den som förhandsvisning, jag kunde inte backa tillbaks sedan, varför vet jag inte då det gått tidigare att göra så. Sorry.
 
Ulf.

2006-01-05, 09:59
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Förmodad romans? Det är ju bara du som påstår att kungen horat med din anmoder Ulf. Din källa är DINA FANTASIER utifrån en ogrundad påstådd likhet mellan dina släktingar och medlemmar av kungafamiljen. Likheten är enbart framkallad av ditt önsketänkande och existerar inte i verkligheten.  
Det finns inga spår om någon romans i någon källa om detta. Inte ens en levande tradition i din släkt som BORDE ha funnits i så fall...
 
Ps. Har du funderat på att källforska innan du lägger ut fabulösa fantasiteser? Har tidigare tipsat dig om att undersöka inrikes passjournalerna. Gjort detta ännu? Bellander och kungen måste ha befunnits på samma plats om en konception ska ha ägt rum. Jungfrufödsel existerar inte utan är även naiva fantasier. Din anfader Daniel Magnus Walin gifte sig 1819 med Christina Bellander. Har du letat upp deras vigselnotis ännu? Den borde ge dig lite huvudbry om när kungen skulle varit med på ett hörn ;)   Ds.

2006-01-05, 15:57
Svar #9

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ulf,
 
Du fick ju tips för flera månader sen att kolla upp om Karl XIV varit i Västerås under den tid du misstänker att han haft sin romans med Christina Bellander, och om jag minns rätt av den som skrev inlägget, så skulle det inte vara särskilt svårt att kolla upp .
 
Vore ju en snabb lösning på DITT problem.  : )
 
Källa: Internet?....vilken av dom miljarders sidorna då?
och vilka källhänvisningar finns på dom Internetsidorna?.
 
Vårt släktträd ?.
 
En biografi om Magnus Brahe, skriven av vem? när? och vilka källor stöder sig boken på?
 
Svensk uppslagsbok, årgång? bekosta istället att köpa SBL ( Svenskt Biografiskt Lexikon ) på CD kostar under 1000 kr och innehåller alla band ( 31 ) som kommit ut från start.
 
SBL CD skivan innehåller dessutom betydligt nyare information och kunskap om ätter/personer än vissa av dina källhänvisningar.
 
Du kan även köpa Riddarhusets Stamtavlor som finns på CD med uppdateringar fram till 2003, kostar 2500 kr och väl värt pengarna.
 
 För att sätta dig in i medeltiden så är ju ÄSF ( Äldre Svenska Frälsesläkter ) som för alla fyra banden kostar drygt 1000 kr otroligt välinvesterade pengar om man har äldre frälseätter bland sina anor.
 
ÄSF,  kan du beställa direkt från Riddarhuset.
 
ÄSF, SBL och Riddarhusets Stamtavlor innehåller dessutom rättelser.

2006-01-08, 18:01
Svar #10

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej Benny. Jag kommer inte ihåg vem skrev biografien om Magnus Brahe då jag lånade den på biblioteket för några år sedan, i den står det om bl. a. Olof Bellander. Svensk uppslagsboks utgivningsår verkar variera med själva böckerna...?
 
Jag jobbar sakta men säkert på att få fram mera information angående detta, allt tar sin tid.
 
Vänligen: Ulf.

2006-01-10, 02:54
Svar #11

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
En rättelse igen! Jag skrev ovan att Magdalena (den äldre)var syster till Johan August...det skall naturligtvis vara: till Samuel Sandel, adlad Sandels - far till Johan August. Sorry, måste skärpa mig!
 
Ulf.

2006-01-16, 22:05
Svar #12

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej igen! Tänkte bara nämna om en intressant iaktagelse...I en nyutgiven bok som heter:Karl XIV Johan - en fransman i Norden, står det följande på sidan 79 längst upp:Efter 1819 hade Karl Johan inte insisterat så ofta på att Desir?e skulle komma hem. Han hade väl gett upp hoppet och dessutom funnit en viss tröst i en av hovets damer, Mariana Koskull. Här kan vi notera att författaren nämner att år 1819 - alltså samma år som Rudolf kom till! - var Kungens hjärta (förmodligen) upptagen med en romans med en av hovets damer, han utgår från att föremålet för Kungens svärmeri var: Mariana Koskull. Det kan ju lika gärna ha varit Christina Bellander som satt Kungens känslor i brand? Eller hur? Lägg märke till årtalet, 1819!
 
Dramat fortsätter...
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-17, 21:30
Svar #13

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla! Idag - mina damer och herrar - har jag fått brev från Landsarkivet i Uppsala, det gällde min förfrågan angående det exakta giftermålsdatumet för Daniel Magnus Walin och Christina Bellander. Lyssna nu alla...man har sökt överallt och inte hittat något datum för vigseln!!
 
Inte ens i vigselboken för Västerås domkyrkoförsamling finns de med! Det exakta datumet finns inte någonstans, det enda man vet är att de gifte sig år 1819!
 
Nu måste väl alla tvivlare ang. detta erkänna att detta är ett starkt indicium att man velat DÖLJA något! Nu MÅSTE väl folk börja ta detta på allvar!?
 
Vänligen: Ulf Sawert.

2006-02-18, 11:50
Svar #14

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Har du hittat lysningsdatum för Wallin/Bellander då?

2006-02-18, 13:32
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaha... Landsarkivet har alltså sökt överallt, men inte någonstans har man hittat deras vigseldatum. Och detta tolkar alltså du som att man velat dölja något.
 
Och vad exakt är det man velat dölja? Du säger att det enda man vet är att de gifte sig år 1819 - men om vigselåret är känt, varför skulle det då finnas något skäl att vilja dölja datumet? Och var prästen i så fall med i denna konspiration? Det måste han ju ha varit om han inte noterade vigseln i vigselboken.
 
Om nu barnet eventuellt föddes mindre än nio månader efter vigseln, så vore väl det i så fall inte första gången i världshistorien - och det bevisar naturligtvis inte att någon annan än den nyblivne maken är fadern, och är därför heller inget skäl att dölja vigseldatumet. Eller är det något annat skäl du menar att det skulle finnas till att vilja dölja något?
 
Och är det inte lite riskabelt att smussla undan vigseln från vigselboken? Därmed finns ju faktiskt inget bevis på att de alls är gifta...
 
Och var närmare bestämt är detta överallt där landsarkivet har sökt? Det är väl knappast alla landets församlingar? Jag misstänker att man åtminstone har begränsat sökningen till sitt eget landsarkivsdistrikt... J
 
Om vigseln inte ens finns i vigselboken för Västerås domkyrkoförsamling, så kan det ju bero på att de faktiskt gifte sig i en annan församling...
 
Utgår man från de uppgifter som presenterats i denna diskussion, så ser man att Christina Bellander gifte sig första gången i Bjursås, där också maken dog 1818. Har du kontrollerat om hon kanske trots allt bodde kvar där, och inte flyttade till Västerås förrän efter vigseln med Walin? Christina föddes i Tillberga. Flyttade hon kanske tillbaka dit efter makens död? Hennes mor dog i Köping 1843. Bodde hon där också 1818, och flyttade den nyblivna änkan Christina i så fall dit? Och om hon trots allt flyttade till Västerås efter makens död, som det tydligen sägs i Bjursås hfl, var det då möjligen till landsförsamlingen (Sankt Ilian)?
 
Har du följt paret Walin/Bellander tillbaka i husförhörslängderna tills de första gången återfinns där som gifta? Har du sett om det då finns någon notering om var de/hon kommit flyttande ifrån? Har du kontrollerat flyttlängder och flyttattester? Har du kontrollerat någon källa själv?
 
Den som vill hitta en 'gravad hund' brukar aldrig ha några problem att göra så - men spekulationer och gissningar är inte forskning...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-18, 15:58
Svar #16

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6981
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:49
    • Visa profil
Jag kan bidraga med en bild och några hänvisningar:
 
Västerås A I a:10, p. 5 och 6.
Västerås A I b:13, norra kvarteret nr 27 resp. 33.
Västerås A I b:14, västra kvarteret nr 3.
 
Västerås A I b:15, västra kvarteret nr 3:

2006-02-18, 19:28
Svar #17

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Men snälla vänner...ni kan väl erkänna att detta är något mycket ovanligt: att inte datumet för vigseln finns någonstans och att vigseln inte ens finns antecknad i vigselboken!? Särskilt märkligt blir det väl då man betänker att Christina Bellander ju kom från en sådan känd släkt som Munktells! Jag har svårt att tro att Christina eller Daniel Magnus - eller deras släkt - hade en sådan makt och inflytande att de skulle ha kunnat åstadkomma något sådant, nej här måste det ha varit starkare krafter inblandad...Vem i ett land kan ha en sådan makt att han kan ordna sån´t här...?...en Kung?
 
För att alla skall se att jag talar sanning ang. detta tar jag mig friheten att ordagrant citera brevet jag fick från Landsarkivet i Uppsala:
 
Ang. Daniel Rudolf Walin
 
Med anledning av Ditt brev 060127, får landsarkivet meddela följande.
 
Enligt husförhörslängden för Västerås domkyrkoförsamling (AI:10 1816-1827 uppslag 5), gifte sig Christina Bellander och Daniel Magnus Walin 1819, men i vigselboken för Västerås domkyrkoförsamling (E: 1775-1846), har de ej anträffats.
 
Jag kollade även vigselböckerna för Barva C:1 1756-1851, Bjursås E:1 1775-1836 och Tillberga E:1 1775-1894. Daniel Magnus Walin var född i Barva församling, Christina Gustava Bellander var i sitt första äktenskap bosatt i Bjursås, gift med pastor C E Hammarström, född den 1 mars 1790 i Falun, de var gifta mellan 9 december 1817 - 20 januari 1818 då han avled, samma år flyttade hon till Västerås. Jag har även kollat vigselboken för Tillberga församling, Christina Gustava Bellanders födelseort (E:1 1775-1894), utan resultat.
 
År 1827 flyttade D M Walin och C G Bellander till Leksands församling där de bosatte sig i Noret 3, men ej heller där finns det uppgift om exakt datum och år för vigsel. (13c: 1826-1835 uppslag 246).
 
Daniel Magnus Walin avled den 18 juli 1857 (Leksand AI:16c 1857-1867 uppslag 339, F:25 1852-1861) och Christina Gustava Bellander avled den 10 februari 1877 (Leksand AI:18 1874-1878 uppslag 6, F:29 1871-1879). Slut på citat.
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-18, 20:19
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och varför skulle vigseldagen avsiktligt döljas...?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-19, 16:43
Svar #19

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Christina Bellanders och D. M. Wallins vigselnotis.
 
Med lite forskningsarbete i originalkällorna, tror jag mig ha hittat vigselnotisen mellan Musikdirektören D. M. Wallin och Christina Bellander i vigselboken Sevalla E:1, 6:e notisen för år 1819, Gid: 2383.9.60500. Sevalla ligger för övrigt ca 15 km nordöst om Västerås.
 
Lysningarna är gjorda den 3:e, 10:e och 17:e oktober och vigseln den 24:e (ngt otydligt) oktober 1819. Cristina står noterad under namnet Christ. Gustava Hammarström = 1:e makens efternamn. 1:a lysningen 3:e oktober stämmer också tidsmässigt mycket bra överens med sonen Rudolf Wallins födelse den 29:e juni 1820.
 
Har jag inte tokat notisen alldeles galet, får jag det till:
”Musikdirekteuren Hr D. M. Wallin i Westerås och Enkefru Christ. Gustava Hammarström i Prestgården”
Notisen bifogas:
 

 
Så, Ulf Sawert, vigselnotisen finns noterad i kyrkböckerna, den har aldrig ”dolts”. Däremot fanns den inte i de kyrkböcker som Landsarkivet i Uppsala gått igenom, enligt din lista ovan. Så tyvärr, om du ska ge Rudolf Wallin en annan far än Daniel Magnus Wallin, så får du nog lov att komma med något med mera substans, än en av dig inbillad porträttlikhet.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson

2006-02-19, 18:41
Svar #20

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Den som söker finner! J
 
Tilläggas kan bara att det, förutom att vi nu vet att vigseln är noterad i vigselboken, inte ens fanns den ringaste logik i konspirationsteorierna om den dolda vigseldagen. Även om man hade velat hemlighålla att den verklige fadern var någon annan, så skulle naturligtvis Walin (moderns make) ha kunnat erkänna faderskapet också om barnet fötts 'för tidigt' efter bröllopet - och det skulle inte vara det minsta uppseendeväckande.
 
Uppseendeväckande vore emellertid bara förnamnet om några starka krafter kontaktade prästen för att få honom att inte ta in vigseln i vigselboken... Om man ville dölja att kungen var den verklige fadern, så vore naturligtvis det allra bästa att - göra absolut ingenting!
 
Sensmoralen av den här historien (som dessutom bara bygger på en påstådd porträttlikhet...) är: Vill du finna dina förfäder, så sitt inte på din kammare och låt fantasin skena iväg! Gräv i källorna - sanningen finns där inne någonstans! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-02-19, 19:26
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jättebra, Yvonne! Jag letade själv efter denna notis, men kunde inte drömma om Sevalla som vigselort.

2006-02-19, 21:25
Svar #22

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bra jobbat Yvonne!
Hur kom du på att de gifte sig i Sevalla?
(Där jag gick i kyrkskola 1964-1966 o således hann med två skolavslutningar i kyrkan med betyg o allt!)
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2006-02-19, 22:27
Svar #23

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 17:58
    • Visa profil
Bra jobbat Yvonne.  
Tycker nästan lite synd om Ulf, för nu finns ju endast likheterna kvar.
Att gå endast på dessa tyder på en mycket seriös forskning. Det kanske är i denna anda som Bure-föreningen drivs?

2006-02-20, 01:53
Svar #24

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla...och tack för hjälpen och visat intresse! Bra jobbat Yvonne, det här gjorde du bra! Jag skall kolla upp detta med Sevilla lite närmare. Vad man iallefall kan konstatera redan är ju...att mycket tyder på att Rudolf kommit till INNAN vigseln...eller hur? Det är iallefall en halv seger!
 
Men vänner...ni måste väl ändå hålla med om att allt detta verkar mystiskt...att det varit så svårt att få fram det exakta datumet för denna vigsel!? Vi får inte glömma att Christina kom från en mycket känd familj (Munktells) och var bl. a. nära släkt med Greven, Fältmarskalken och Rikståthållaren Johan August Sandels - en av Karl XIV Johans närmaste män! (Hennes mormor: Magdalena var ju kusin med Johan, dock betydligt äldre). Rudolfs gudfader vid dopet var ju även den kände Biskopen J.O. Wallin. Nog borde en sådan vigsel vara allmänt känd? Man verkar ju inte precis ha skyltat här, varken med vigseln eller vigseldatumet, därom kan vi väl alla vara överens! Varför skedde inte vigseln i Västerås domkyrka?, vigseln och vigsel-året finns ju noterad i husförhörslängden för domkyrkoförsamlingen, alltså måste de väl ha tillhört domkyrkoförsamlingen? Varför gifter dom sig då i Sevilla? Ville man draga ned på uppmärksamheten?
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-20, 02:59
Svar #25

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Till Niclas Rosenbalck: Jag hoppas att du noterat detta nu...att allt tyder på att Rudolf Walin kommit till ung. 1 månad FÖRE vigseln!!! Eller är detta också bara fantasier?
 
Ulf.

2006-02-20, 09:09
Svar #26

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ulf: Christina bodde tydligen som änka i prästgården i Sevalla och eftersom man normalt gifte sig i kvinnans hemförsamling, finns det ingenting alls som är konstigt med denna vigsel.

2006-02-20, 09:49
Svar #27

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Ulf !
Jag har noterat denna utomordentliga framforskning av Yvonne som helt kullkastar dina tidigare fantasier. Konceptionen kan alltså beräknas till början av oktober eller sista veckorna i september år 1819, troligen i anslutning till den deklamerade lysningen. Lägg därtill att paret bör ha varit trolovade (förlovade) minst ett halvår innan som sed var. Om kung Karl Johan skulle varit framme så måste han ju ha befunnit sig i Västeråstrakten i slutet av september. Eftersom han inte gjorde detta och änkefru Hammarström-Bellander torde ha haft fullt sjå med att ordna sitt bröllop i Sevalla och inte hade någon tid att fara till Stockholm på snabba veckolånga erotiska nöjesturer så kan en förbindelse dem emellan helt uteslutas.
Summa sumarum: Ulf Sawert är genetisk ättling till musikdirektör Daniel Magnus Wallin.  Det är glädjande att du själv nu äntligen inser detta Ulf. Då kan du finna ut dina förfäder inom den Wallinska släkten. Där finns säkert en och annan kändis också som kan tillfredställa dig.
 
mvh  
Niclas

2006-02-20, 10:55
Svar #28

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Ulf skrev: vigseln och vigsel-året finns ju noterad i husförhörslängden för domkyrkoförsamlingen, alltså måste de väl ha tillhört domkyrkoförsamlingen?
 
När man flyttade från en församling till en annan hade man alltid med sig en flyttattest från sin gamla församling. Där framgick varje familjemedlems namn, födelsedatum och ort, och om/när man var gift. Allt detta fördes in i husförhörslängden på den nya orten. Så även om de har bott i 10 olika städer så står vigseldatum (och födelsedatum) i HFL på var och en av de platserna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna