ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vinter-OS i mormonernas nya Jerusalem  (läst 584 gånger)

2002-01-05, 09:58
läst 584 gånger

Leif Svensson

Igår fredag 4 januari kl 15.00 sändes i radions P1 med repris idag lördag den 5 januari kl 17.00
 
Vinter-OS i mormonernas nya Jerusalem  
 
Vinter-OS börjar den 8 februari i Salt Lake City. Staden, som kallats det nya Jerusalem, grundades 1847 av mormoner som flydde undan förföljelser på grund av månggiftet. Av Utahs befolkning är idag 70 procent mormoner. Kyrkans inflytande är stort. Den sponsrar de olympiska spelen och kören sjunger vid invigningen och avslutningen. Bredvid templet skall prisutdelningarna ske vid en anläggning betald av kyrkan.  
 
Livsåskådningsredaktionens Dag Tuvelius och Sören Wibeck besöker Salt Lake City och skildrar den växande mormonismen, som är på väg att bli en världsreligion, den första med rötter i Amerika.

2002-01-05, 10:03
Svar #1

Leif Svensson

I programmet besöker man också världens största center för släktforskning som drivs av mormonerna i Salt Lake City.  
Bland annat intervjuas den mäktige presidenten, Thomas Monson, som är svenskättling, någon som vet mer om denne mans svenska rötter?  
 
Leif Svensson
Västerås

2004-05-09, 22:44
Svar #2

Mia Löwgren

Varför är mormoner så himla nällade på släktforskning? Hur kan man få in något så i mina ögon darwinistiskt bejakande i ett så strikt kristet sammanhang???  
 
Själv är jag kritisk till mormonerna p.g.a. deras inställning till månggifte ( läs: polygami förbehållet män ), annars tycker jag att man får utöva vilken religion man vill, så länge den inte går ut på att plåga andra. Men vari består mormonernas faiblesse för genealogi?

2004-05-09, 23:03
Svar #3

Michaël Lehman (Philippos)

Har det inte något att göra med, att mormonerna anser sig kunna döpa och frälsa sina förfäder postumt (eller något ditåt)? Någon information om detta borde man kunna få fram via Jesu Kristi kyrkas  hemsida.

2004-05-10, 08:12
Svar #4

Ingrid Wikberg

Tack vare att Mormonerna anser sig kunna frälsa alla sina nära & kära även de som tidigare levat -så har vi idag alla dessa microfilmade uppgifter. Så vad man än tycker om deras kyrka så kan vi trots allt vara tacksamma.  
De har underlättat för oss släktforskare -även om det inte var deras avsikt. Sedan är det en annan sak att de tolkat & skrivit av fel så att det finns en hel del att önska på deras nätsida Familysearch -men att rätt tolka gamla handstilar är inte så himla lätt...och är då språket en barriär så blir tolkningen därefter. Trots det så har de flesta uppgifter jag letat fram stämt med kyrkböckerna.

2004-05-10, 09:43
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Finns det någon annan religion som också anser att de kan frälsa sina förfäder retroaktivt? Det vore ju onekligen rätt lustigt, för då skulle en ana med ättlingar av flera religioner kunna bli omvänd till den rätta läran flera gånger!

2004-05-10, 13:02
Svar #6

Bo Olsson

Undrar hur det går för alla de miljoner som levde långt innan kristendomen var uppfunnen, eller känd.

2004-05-10, 14:52
Svar #7

Utloggad Lena-Maria Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2008-06-17, 11:27
    • Visa profil
Om jag kommer ihåg rätt från skolan så kan alla som dog före mormonsbok hittades bli döpta i efterhand. Det handlar om att på domedagen så kommer de troende att återuppväckas och få leva i paradiset(?) och att de måste då vara döpta, men får vid detta tillfälle själva avgöra om de vill gå med eller ej. Något sådant var det, men minnet är ej det bästa. Hur det går för de som ej är släkt med mormoner vet jag inte heller.  
MVH
Lena-Maria

2004-05-10, 22:14
Svar #8

Gunder Grünning

Mormonerna säger att på yttersta dagen skall familjerna samlas intill 7:e släktledet. Därav följer intresset för släktforskning. Man måste veta vilka man hör ihop med på den yttersta dagen.

2004-05-10, 22:48
Svar #9

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Just det där med 7:e släktledet vållar mig bekymmer. Vem får man vara med? Hur definieras släkt? Jag undrar hur det ska tolkas. Jag tolkar inte kristendomen bokstavligt, utan mer som en symbol. Man (Jag) är så okunnig när det gäller andras religion. Det blir lätt bokstavstolkningar och man (jag) hänger upp sig på detaljer.

2004-05-11, 03:18
Svar #10

mia

Ja, det är ju så att en ana innebär ofta automatiskt minst en till... och deras avkommor... och så vidare... och ... oj...

2004-05-11, 15:01
Svar #11

Gunder Grünning

Vad det gäller religösa böcker, skrifter och uttalande skall man nog inte alltid ta det så bokstavligt.  
Vad gäller mormonerna och månggifte så har dom faktiskt fogat sig i de lagar som gäller och själva förbjudit detta. Att det en gång förekom månggifte berodde till stor del på att männen var tvungna att ta hand om de många änkorna som blev efter de strider som uppstod på den tiden i Amerika. Dessa änkor behövde ju någon som försörjde dom och det var ju synd att leva samman utan att vara gifta. Detta blev ju som en rundgång - eftersom månggiftet förekom blev de mer och mer utstötta och råkade i strid.
Det talades också om att Joseph Smith som grundade alltihop var en kvinnokarl och därför fick uppenbarelser som tillät månggifte.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna