ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vikande släktforskarintresse?  (läst 1421 gånger)

2005-12-03, 17:48
läst 1421 gånger

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Hörde idag vid besök på Riksarkivet i Arninge att det inte har varit fullt på lördagarna nu under hösten. Samtidigt noterar jag för egen del att antalet deltagare i mina cirklar minskat rätt kraftigt under hösten.
 
Är det en tendens som märks på andra håll?
Är det tillfälligt eller går intresset i vågor?

2005-12-03, 20:16
Svar #1

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Sten-Sture
(H)-julen närmar sig och snurrar på, kanske detta kan vara orsaken. Arninge har jag som förstått kanske tappat lite besökare på lördagar, men de som är trogna, besöker lokalen. Kanske lokal frekvens vardagar. Tacksamt om det inte är fullt på lördagar, då finns det plats även för oss snobbforskare. Jag tror inte att det är mindre fekvent ute i landet, i alla fall inte i Vadstena. Där är det alltid fullt hus när vi är där. Kolla läget.
Jan-Christer

2005-12-03, 21:04
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Kan inte detta bero på att Genline nu börjat omfatta de flesta kyrkböckerna och att många kan gå in där via privata abbonnemang eller via något bibliotek?
Stig Geber

2005-12-04, 11:08
Svar #3

Ann-Mari Östberg

Hej
 
Har varit i Arninge - på onsdagar - 4 eller 5 gånger under hösten.Det har aldrig varit kö, finns platser lediga även vid tolvtiden. Tror det har med Genline att göra. Däremot tror jag inte att intresset för släktforskning har minskat. De släktforskarföreningar jag känner till (2)har ökat sitt medlemsantal. Har också läst i pressen att skolelever släktforskar som specilarbeten. Låter väl hoppfullt?
Jag tror också att Tv- och radioprogrammen bidragit till intresset. Släktforskardagarna i Göteborg var ju välbesökta. Intresset för studiecirklar verkar dock minska  - oavsett ämne - mer svårbedömt.
Med vänlig hälsning
Ann-Mari Östberg

2005-12-04, 11:35
Svar #4

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Ann-Mari noterar också vikande intresse för studiecirklar. Kan det vara att många tror att om man kör CD-skivor och Genline så fixar sig allt? Vem lär ut metoder och spec källkritik?

2005-12-04, 12:18
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det gör vi här på Anbytarforum.

2005-12-04, 14:55
Svar #6

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Men vi är också bra på att slå varandra i huvudet och gräla.  
Det tror jag skrämmer bort många. Har själv blivit illa utsatt på de mest underliga sätt.

2005-12-04, 17:32
Svar #7

Barbro Söderman (Bsm)

Jag tror definitivt det handlar om Genline. Jag har fortfarande behövt besöka Arninge ibland pga alla mina stockholmsanor, eftersom Stockholm dröjer på Genline. (även om det nu börjat komma lite, lite)Men behovet har inte varit lika stort som tidigare. Märkte också att det var mindre folk, från i våras, ungefär. Intresset är knappast mindre, det kan jag inte föreställa mig.

2005-12-04, 19:55
Svar #8

Utloggad Sten-Sture Tersmeden

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 489
  • Senast inloggad: 2017-02-14, 20:51
    • Visa profil
Det vore kul att höra vad andra cirkelledare har för erfarenheter.
 
(har letat efter en egen diskussion för cirkelledare utan framgång).

2005-12-04, 20:32
Svar #9

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1510
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:11
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Studieförbunden dras med större och större kostnader - kursdeltagare får betala alltför mycket för kurser numera tyvärr. Det är en broms här i Västvärmland, men intresset är fortfarande större än antalet cirkelledare...
Jag är enda cirkelledaren i Arvikatrakten, och lönen lockar inte direkt till kurser varje termin. Ställer jag upp, så är det för att intresset inte ska vika hos deltagarna.
MVH Kenneth L. Mangskog

2005-12-04, 20:35
Svar #10

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Jag misstänker också att det delvis handlar om Genline. Men eftersom jag bor nära ett landsarkiv, tycker jag det är meningslöst att lägga en massa pengar på ett abonemang, så jag fortsätter att använda landsarkivet. Det är också lättare att läsa texten på mikrokort än på Genline.
 
När det gäller studiecirklar, misstänker jag att det delvis är en generationsfråga. Jag tror att många av oss yngre har föräldrar som släktforskat, vilket gjort att tröskeln att börja släktforska varit låg. Sedan undrar jag om inte det ökade informationsutbudet (via Internet) gjort att studiecirklar inte längre är lika nödvändiga för att komma igång med sin släktforskning.
 
Mvh
Anders

2005-12-04, 21:48
Svar #11

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hej!
Jag bor inte så långt ifrån Landsarkivet i Uppsala. Tycker att det trevligt att åka dit ibland och sitta i lugn och ro. Vi är några tjejer som träffas ibland och forskar, fikar och pratar. Skön avkoppling från vardagen.
mvh Solveig

2005-12-04, 22:27
Svar #12

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Hejsan, Jag bor inte heller så långt från LA i Uppsala och åker dit med jämna mellanrum med min väninna som också släktforskar. Vi tar en heldag på arkivet och har fika med oss. Vi kan sitta i timmar och stirra på microkort utan att säga ett ljud till varandra. Pratar gör vi när vi fikar (och röker)
Hälsningar
Iréne Segersköld-Lindén

2005-12-05, 01:09
Svar #13

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Intresset för studiecirklar i släktforskning har aldrig varit större. I alla fall om cirklarna anpassas till den moderna släktforskningen!
Jag leder själv två cirklar med tio deltagare i varje, och var utöver detta tvungen att ställa folk i kö till nästa höst. Dessutom går mina gamlingar kvar i en kamratcirkel - för att de tycker att det är roligt att forska tillsammans.
Visst påverkar Genline, men jag tror inte att det inverkar på studiecirklarna i alla fall, eftersom Genline inte kan användas av nybörjare (man måste ha hunnit tillbaks till mitten av 1800-talet för att ha nytta av Genline).
Kanske Arninge fortfarande lider av den långa stängningen - och att folk hittat andra alternativ under den tiden?

2005-12-05, 01:31
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Bengt F med flera.
Jag kallas kanske med rätta snobbforskare.
Jag har aldrig besökt Arninge pga jag har lilla Arninge hemma?
Jag har besökt RA en gång för att få en kopia på Anders Svensson Stråles sköldevapen från 1575; inget mer sa den hjälpsamma arkivariern. Nej tack, det var jag behövde. (Då och fortfarande nu 20 år senare).
Jag har besökt Kr.A. många ggr och funnit mkt som får min forskning att rulla framåt.
Jag besöker olika arkiv, både lokalt och regionalt.
Mitt favoritarkiv ligger i Vadstena, kanske långt borta, men det känns hemma med alla dess medarbetares stora hjälpsamhet. Här finner jag mkt som annars är svårt att hitta. En vecka där och kunskapen växer.
Alla övriga arkiv, SVAR Ramsele, Torsås, mfl, får mig att rodna att jag inte besöker dem oftare. Jag är verkligen en snobbforskare, frågar först på nätet, men försöker att först besöka alla dessa fina och bra arkiv först. Tyvärr måste även jag lyssna till det som finns på nätet; och då är även jag en snobbforskare oftare än vad jag önskar.
Jan-Christer

2005-12-05, 03:06
Svar #15

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Bertil Magnusson
Jag hoppas att de som har ansatt dig tillhör en minoritet.
Jag kan i bland vara ironisk, samt i bland be om fakta; men jag bjuder oftast på mer än fakta; oftast obegagnat. Vet du eller ngn annan vad en bondroulett är, där nummer är ersatta med spelkort. Det skulle vara intressant att få veta mer.
Ingen skall bli utsatt bara för att hon/han frågar på Rötter. Ofta finns vi som kan ta från botten, för där är det obegagnat. Svårt att veta när vi inte vet om vi har hanterat det skrivna ordet rätt?
Julefrid utan julestrid, såg NK:s julfönster med dess julmotiv samt tänkte att snart så är(H)julen framför dörren och nu är det dax att tänka på nära anor som behöver mer social närhet än tidigare.
Jan-Christer

2005-12-05, 09:24
Svar #16

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Berättigad fråga av Sten-Sture.
 
För 3-4 år sedan anordnade vi i min förening en anbytardag som lockade över 50 personer. De två följande gångerna mellan 35-40 deltagare. Nu i höst fick de ställa in evenemanget. För få deltagare. Trist! Tyder inte detta på en mättnad med släktforskning? Och att det är en generationsfråga? De som börjar forska nu får ju så mycket serverat på nätet med allehanda databaser, inte minst genom detta forum. Det är nog främst den yngre generationen som utnyttjar dessa möjligheter. De får f ö sina sociala behov tillfredsställda på andra sätt och behöver inte sitta i cirkel. Den äldre generationen - säg 50+ - går antagligen i högre grad via studieförbunden. Inte minst av sociala skäl. Från min aktiva tid - som bara är ett par år bort - erinrar jag mig också att bara 1/3 av alla medlemmar hade dator. Nu kanske det är hälften eller något mer. Så även om andelen datoriserade medlemmar har ökat, finns det en stor grupp som aldrig kommer att skaffa dator.  För dem behövs hela tiden kurser och aktiviteter. Men hur går det med nyrekryteringen när alla dessa har fått vad de vill ha och de yngre än 40 först och främst utnyttjar internets möjligheter ?
 
En annan aspekt är också föreningarnas annonsering om mötesverksamheten. Här i nättidningen har föreningarna GRATIS möjlighet att sprida information om vad som är på gång. Använder man sig av den möjligheten? I mitt landskap Västmanland är det dåligt ställt på den fronten. Ingen annonsering i år från någon förening (utom en). Och trots påpekande till min förenings styrelse, struntar de i att annonsera. Att föreningar stuntar i att annonsera om sina möten kanke också har betydelse för intresset för släktforskning ?

2005-12-05, 10:24
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Arninge brukar vara väderberoende. Ju bättre väder ju färre som sitter inne och forskar. Det vackra oktobervädret verkar ha inverkat på besöksantalet. Dessutom, ju närmare jul ju färre forskare.

2005-12-06, 01:14
Svar #18

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Jag tror att vi kan vara ganska säkra på att Genline tagit hand om ganska många vaneforskare som tidigare frekventerade Arninge och för den delen landsarkiven också. Konstigt vore annars.  
 
Genline har ju öppet dygnet runt, året om, och kostnaden för ett abonnemang är trots allt inte så farligt hög. Resor till och från Arninge kostar också en slant, därtill är det trångt, volymer saknas eller står inte på sin plats, och man måste sluta när det närmar sig stängningsdags. Att det ofta varit mer än fullt där gör ju inte precis att populariteten ökat.
 
När det gäller studiecirklar så är det nog så att yngre människor ser chansen att klara sig igång med hjälp från nätet och självstudier. De databaser och CD-skivor som finns gör ju att man kommer rätt så långt, åtminstone om man får lite hjälp av någon med lite erfarenhet till en början.  
 
Det är likadant med anbytardagar. Med Anbytarforum blir behovet av att träffas i verkliga livet mindre, i vart fall för att utbyta anor med varandra. Man kan ju mer enkelt klara av det via Internet och mail.  
 
Det här är en utveckling vi inte varken kan eller vill stoppa. Till syvende og sidst är det så att släktforskarföreningarna som helhet aldrig har haft så många medlemmar som nu. Det tyder på att intresset är mycket stort.

2005-12-06, 04:05
Svar #19

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Intresset för studiecirklar i släktforskning i Uppsala frodas! Många blir lockade av TV- och radioprogram, tidningsartiklar och vänner och bekanta som håller på!
 
Däremot sinar besökarna på Uppsala Landsarkiv! Även om det finns några av oss som hellre går dit och träffar andra forskare än sitter ensamma hemma.  
 
Den låga besöksfrekvensen motverkas lite av att arkivet i samarbete med Släktforskare i Uppland installerat två datorer uppkopplade mot Genline, SVAR:s Digitala forskarsalen och Ancestry; samt två datorer med CD-skivor, samtliga med gratis utskriftsmöjligheter! Dessa datorer blir alltmer besökta!  
 
De nybörjare som jag har på kursen, som inte har sina anor från Landsarkivets län, har med framgång använt Genline för sina anor!  
 
Det syns bättre där än på mikrokorten tycker jag! En kursdeltagare tyckte det gick mycket lättare att söka och läsa på Genline än på mikrokort! Några har skaffat Genline redan.
 
Däremot finns ju originalen att tillgå på ett landsarkiv om det kniper och det är ju ändå bäst när det kärvar!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-12-07, 17:53
Svar #20

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det verkar vara ganska konstant med nya släktforskare. Under hösten hade jag för första gången 8 deltagare i en nybörjarcirkel. Detta visade sig vara för många med tanke på de lokaler och utrustning vi har på biblioteket här i Säffle. Så nu har jag satt max 6 deltagare. Detta påverkar naturligtvis priset för cirkeln, men kommer samtidigt att bibehålla kvalit?n.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna