ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem efterlyste hustruns barndomsvän, """"lappjäntan"""" Elna Pettersson?  (läst 414 gånger)

2004-11-10, 21:26
läst 414 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Efterlysningen är flera månader gammal och jag kan inte hitta den hur jag än söker. Den gällde en barndoms- eller ungdomsvän vid namn Elna, som om jag minns rätt arbetade som hembiträde hos en konsul någonstans i Västernorrland, och som spelade gitarr och sjöng vackert och kallades lappjäntan eller något liknande.
 
Jag ringde då några samtal till orten där hon skulle ha bott och fick några kontakter som lovade att söka denna Elna. Detta har nu - sent omsider när jag redan hunnit glömma det mesta av saken - resulterat i ett brev från en person som kände Elna men inte vet något om hennes senare öden.  
 
Med brevet följde ett litet polyfoto på Elna med - enligt uppgift - hennes egen påskrift på baksidan:  
Elna Pettersson  
Slussfors
- varför det kan antas att hon kom från Slussfors i Stensele församling i Västerbotten.
 
Kontakta mig via e-post så vidarebefordrar jag fotot.
Hälsar vänligen
Maud

2004-11-10, 21:33
Svar #1

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Maud!
 
Här är länken:
till lappjäntan.
 
Mvh//
Lotta
 
PS det var bara att göra en sökning på lappjänta.

2004-11-10, 21:47
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Tack Lotta - jag tänker uppenbarligen kortare än näsan räcker.  
Kontaktar nu efterlysaren via e-post.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna