ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-27  (läst 2723 gånger)

2005-04-08, 18:49
läst 2723 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Att den egentliga myndighetsdelen blir kvar i Stockholm är enligt min personliga uppfattning en direkt konsekvens av att regeringen insett att det inte är praktiskt möjligt att flytta arkivet och biblioteket från Stockholm.
 
Man har därefter uppenbarligen gjort den bedömningen att myndighetsarbetet inte kan fungera utan tillgång till dessa och följaktligen har man lyft ut även den delen ur flyttbeslutet. Eftersom jag själv organisatoriskt hör till den slipper jag både flytta till Gotland och bli arbetslös. Den glada gubben ovan är alltså min personliga.

2005-04-09, 10:05
Svar #1

Bengt Nilsson

Slutresultatet är likväl högst egendomligt, en skäligen desperat nödlösning där man i sista momangen slängt in myndigheter som överhuvudtaget inte varit uppe tidigare. Jag har inga personliga uppfattningar om var Riksutställningar bör vara placerade, men de var alltså inte alls behandlade i Lokaliseringsutredningen. Deras ev. omlokalisering kom därför aldrig ut på remissbehandling, utan de fick besked när saken i praktiken redan var klar. Deras försök till protester och opinionsarbete var därför naturligtvis helt meningslösa.  
 
När det sedan gäller RAÄ var det förstås i praktiken klart att arkiv och bibliotek var omöjligt att flytta, så snart man på departementet började titta på de juridiska och praktiska problemen. Tyvärr stod detta uppenbarligen inte klart för utredaren när han lade förslaget. Hade han förstått detta tror jag att RAÄ hade sluppit flytta, helt och hållet.

2005-04-09, 11:01
Svar #2

Bengt Nilsson

Dessutom är det här en lösning med stora faror. Den dubbla lokaliseringen kommer att tilldra sig intresse varje gång det blir tal om att vidta statliga åtgärder för Gotland. Den strid RAÄ utkämpat den här gången riskerar man att få utkämpa gång på gång i framtiden, fast med väsentligt sämre vapen och mindre ammunition. Jag tror att det är av avgörande betydelse att Vitterhetsakademien inte släpper sitt ägande i arkiv och bibliotek - gör Akademien det är resten av RAÄ redan halvvägs till Visby.

2005-04-09, 15:49
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I ett rykande färskt pressmeddelande från Näringsdepartementet säger infrastrukturminister Ulrica Messing:
 
Vi tar det sociala ansvar som privata företag struntar i när de lägger ner eller flyttar verksamhet.
 
Detta är alltså motiveringen till att man - flyttar verksamhet...
 
Tillsammans med regionerna tar staten ansvar för sysselsättning och utveckling i hela landet, säger hon vidare.
 
Man skulle också kunna säga att de flyttar arbetslöshet; myndighetsflytten skapar ju inga nya arbetsplatser.
 
Men grundfrågan är: Har vi myndigheter för att skapa sysselsättning eller för att utföra vissa uppdrag? Är det det sistnämnda, så är det kanske inte helt oväsentligt att myndigheterna har personal med nödvändig utbildning och erfarenhet för att klara dessa uppdrag - utan att behöva gå på sparlåga i flera år medan man återuppbygger det som raserats av en flytt som tvingat bort kanske 90 % av den nuvarande personalen? Och i så fall kanske de ansvariga borde leka en annan lek än hela havet stormar?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-09, 17:45
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Saxat från regeringens hemsida:  frågor och svar om lokalisering av statlig verksamhet
 
 
Vad händer med medflyttande partners?
 
Svar: Familjeförhållanden kan naturligtvis vara en hämsko för att flytta med. Men det är inte så att det saknas arbetstillfällen i de berörda regionerna. Det kan dessutom finnas goda möjligheter att starta företag. Vi vet att det alltid finns människor som tar tillfället i akt att starta om på nytt.
 
Fetstilen är min formatering. Men orden är regeringens.

2005-04-09, 17:52
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Man kan ju fraaga sig varf?r inte Ann Littles adliga dikt och bl.a. mitt svar fick fortsätta staa där när man läser deessa direkta politiska budskap ... Peter Karlsson. Vi eller jag kanske bara ville ha tillbaka of?rargliga kants?tt porslin med biologiska och kulturella utblickar, matrecept aven om Eivor ogillade soppa...smil.
 
Kram (nr. 3) Peter fraan Steve om jag kunde tillverka en smiley skulle jag g?ra det!

2005-04-09, 17:55
Svar #6

Bengt Nilsson

Problemet med den här utflyttningsomgången, jämfört exempelvis med den i början av 70-talet, är att den gången höll på man och utreda i flera år. Motivet var heller inte att man skulle snabbersätta förlorade arbetstillfällen ute i landet, utan att man ville kyla ned vad man uppfattade vara en överhettad situation i Stockholm. Utredningens kvalitet var den gången därför betydligt bättre, man analyserade de olika verksamheterna mycket bättre.  
 
Den här gången har allt drivits fram i en rasande takt och underlaget har därför, som i fallet RAÄ, blivit bristfälligt. Regeringen har därför i all hast tvingats försöka rädda förslaget genom att utesluta vissa myndigheter, lägga till andra o.s.v. I fallet RAÄ har man då hamnat i den situationen att man ansett sig tvungen att dela myndigheten mitt itu, just precis vad utvärderingarna av utflyttningarna på 70-talet ansåg man borde undvika att utsätta verksamheter för. Det hela luktar prestige kombinerat med desperation. Det har helt enkelt drivits upp så mycket förväntningar på Gotland om att RAÄ skulle komma att regeringen förmodligen dragit sig för att avföra RAÄ helt och hållet. Dessutom har man haft ont om tid att hitta 260 jobb på annat håll, vilket tvingat fram en klyvning av den här typen.
 
En högst beklaglig lösning, som dessutom otvivelaktigt innebär att damoklessvärdet kommer att hänga över RAÄ i Stockholm för alla framtid. Det är ganska belysande att kommunalrådet på Gotland redan uttryckt en förhoppning om att uppdelning bara är temporär och att resten av RAÄ efter ett tag också flyttar till Visby.

2005-04-09, 18:20
Svar #7

Bengt Nilsson

Ser nu att flytten till Gotland tydligen ska inledas först 2007 för RAÄ:s del. Möjligen inte helt oväsentligt i sammanhanget...

2005-04-09, 19:05
Svar #8

Niklas Persson

Hur hamnade inlägget kl 17.52 här? Har skribenten tappat kompassen? Jag har inte sett nån adlig dikt här???
 
De direkta politiska budskapen kommenterar politiska beslut som rör Riksantikvarieämbetet. Passar det inte på ett släktforskningsforum? Men matrecept går bra??? En skämtare i farten?

2005-04-09, 19:39
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Bengt, det föreligger ännu inget regeringsbeslut om flyttdatum. Jag har för min del uppfattat den information jag fått så att flytten av RAÄ-enheterna ska vara slutförd 2007.
 
Den gotländska sajten www.helagotland.se verkar vara källan för din uppgift?
 
Om uppgiften där är korrekt, kan det faktiskt sluta med att hela RAÄ blir kvar i Stockholm.

2005-04-09, 20:21
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några citat till från den regeringssida Kaj länkar till:
 
Är det inte så att personalen stannar i Stockholm?
Svar:
Det är svårt att svara på. Erfarenheten säger att det kan bli väldigt olika på olika myndigheter och i olika regioner. Många anställda kan förstås inte flytta med eller vill inte.Vilket hyckleri! Själva poängen med flytten är ju att den nuvarande personalen inte ska följa med - gör de det, så skapas ju inga nya jobb på regementsorterna!
 
Är det inte så att verksamheten kommer att ligga nere i flera år nu?
Svar:
Givetvis ska det här genomföras på ett sätt som innebär att verksamheten inte ligger nere. Däremot ska vi vara ärliga med att verksamheten under omställningstiden kan utsättas för påfrestningar och att vi kan behöva anpassa våra förväntningar på berörda myndigheter.Utsättas för påfrestningar... Anpassa våra förväntningar på berörda myndigheter... I klartext: Vi ska räkna med att myndigheterna inte kan sköta sina uppgifter när man saknar kompetent personal under omställningstiden!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-09, 20:55
Svar #11

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Kan det bli annat än flyttkarusell och kaos, när regeringen har fått stora snurren. Finns det inte något riktigt tivoli, dit vi kan omplacera regeringen (varför inte på Gotland...), så att den verkligen kan utnyttja sin kapacitet på rätt område...

2005-04-09, 21:11
Svar #12

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Varför inte till Öland i stället - så att man inser Allvaret... J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-04-10, 06:25
Svar #13

Rune Edström (Rune)


2005-04-10, 09:51
Svar #14

Bengt Nilsson

Ja, det där med ska flyttas till Visby med start 2007 kan ju vara en missuppfattning av Gotlands tidningar. Eller bara ett skrivfel.

2005-04-11, 02:15
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det Stora eller Lilla Al(l)varet?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-04-11, 08:53
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st

2005-09-21, 19:49
Svar #17

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Sic!
Här kommer nu en bekräftelse på den tes jag drev i diskussionen i våras - att kris också betyder möjlighet!
 
Under det senaste årtiondet har förutsättningarna för arkivverksamheten förändrats, något som till stor del är en följd av bl.a. den tekniska utvecklingen. Mot den bakgrunden bedömer regeringen att det är angeläget att arkivmyndigheterna på olika sätt deltar i utvecklingsarbetet och samarbetar med bl.a. andra arkiv- och arkivbildande myndigheter om frågor om långsiktigt bevarande och tillhandahållande av digital information.
 
(Saxat ur Rötters artikel, som citerar budgetproppen)
 
Även om arkiven förefaller ligga kvar i Stockholm och inte Visby, betyder väl det här ändå en bekräftelse på att arkivortens betydelse minskar?
 
Mvh
/Kaj A.

2005-09-23, 17:06
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Arkivortens betydelse är oväsentlig - om...
 
? alla handlingar i arkiven digitaliseras;
 
? dessa digitaliserade handlingar sedan är tillgängliga på samma villkor som originalen (läs: avgiftsfritt);
 
? det går lika snabbt att bläddra bland de digitala bilderna (utan lååånga nedladdningstider för varje bild) som i originalen (eller bland mikrokort);
 
? allt man ser vid direktkontakt med originalet också framgår av den digitala kopian: om allt har skrivits med samma penna, vilket material det är skrivet på m.m.
 
Fördelen med digitaliserade arkiv är att de kan göras tillgängliga på internet och därmed öka tillgängligheten genom att handlingarna blir åtkomliga också för dem som har svårigheter att besöka arkiven. Men digitalisering kan aldrig ersätta arkiven.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-23, 21:47
Svar #19

Niklas Persson

Du glömde en sak:
Arkivortens betydelse är oväsentlig - om...
 
- man eldar upp hela arkivet.
 
Det blir helt klart billigast hur man än ser på saken.

2005-09-24, 00:39
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Ni är så fundamentalistiska, Jörgen och Niklas!  
 
Varför inte bejaka den möjlighet som hela denna debatt öppnade?  
 
Regeringen behöver kompensera vissa orter jobbmässigt för att kunna minska det militära försvaret, dvs minska risken för arkivbränder, genom att flytta jobb från Sthlm. Detta skapar en möjlighet att kompensera genom att tillföra resurser för digitalisering, dvs öka tillgängligheten genom att handlingarna blir åtkomliga också för dem som har svårigheter att besöka arkiven. Men digitalisering kan aldrig ersätta arkiven.
 
Jag är övertygad om att det finns väldigt många rörelsehindrade släktforskare. Kravet på digitalisering kanske t o m är ett demokratiskt krav?
 
/Kaj A.

2005-09-24, 10:23
Svar #21

Niklas Persson

Som jag tidigare sagt finns det mer än en Niklas Persson som skriver på Anbytarforum. Tramsinlägget igår kl 21.47 har nån annan skrivet.

2005-09-24, 11:10
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Niklas: Om du skaffar ett användarkonto går det åtmintone att se när det är du som skriver...

2005-09-24, 12:26
Svar #23

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Frågan är om det kanske också är olika Kaj Andersson som har skrivit de båda inläggen ovan?
 
...minska det militära försvaret, dvs minska risken för arkivbränder...
 
Är det en skämtare i farten?
 
F.ö. så förvandlar Kaj (eller Kaj?) i det senaste inlägget det hela till en fråga om digitalisering eller icke digitalisering. Men vem har ifrågasatt digitaliseringen? Är det någon som inte tycker att det är alldelses utmärkt att det blir högre fart i digitaliseringen och internetpubliceringen av våra arkiv (förutom Genline, som inte vill ha konkurrens av arkivmyndigheter vid publicering av allmänna arkivhandlingar...)?
 
Frågan var emellertid om arkivens lokalisering därmed blir oväsentlig - och det var det jag svarade på - fundamentalistiskt eller inte...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-09-24, 14:17
Svar #24

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej Jörgen,
det är samme Kaj - kommentaren som du citerar gav jag som polemik mot den tramsiga ståndpunkten som tydligen var en fejk..
 
Du har rätt att det handlar om lokaliseringen. Och min uppfattning är att digitaliseringen är av godo precis som du. Dessutom medför den minskat beroende av var de är. Du får ursäkta men jag kanske irriterades mest på det raljerande inlägget om att bränna arkiven.
 
Mvh
/Kaj A.

2005-09-25, 22:56
Svar #25

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Kaj och Jörgen!
 
Frågan om digitalisering av arkiv är ju utan tvekan intressant och viktig (dessvärre också kostnadsintensiv...), men den frågan har ju inte det minsta med det politiskt beordrade (ej ur vetenskaplig synvinkel förordade) stolpskottet att flytta Riksantivarieämbetet till Visby att göra.

2005-09-27, 19:32
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jo, såtillvida att kravet på en fortsatt digitalisering kan drivas med ännu starkare argument!
 
/Kaj A.

2005-09-27, 20:41
Svar #27

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Man bör kunna fortsätta digitalisera minst lika bra i Stockholm som i Visby, plus alla andra fördelar ett odelat riksantikvarieämbete kvar på plats skulle innebära, så det argumentet förstår jag inte. Skulle man digitalisera bättre i Visby, eller...?
 
Men kärnpunken är och förblir denna: Verksamheten inom och utformningen av en av landets viktigaste kulturinstitutioner (som Riksantikvarieämbetet åtminstone har varit...) måste, om den i framtiden ska kunna spela den roll den hittills haft, styras av kulturella och vetenskapliga målsättningar, och inte av lokaliseringspolitiska d:o, dikterade från kanslihuset och (om jag inte helt har missuppfattat det hela) från partihögkvarteret.  
 
Detta må kanske göras i fråga om etableringar/flyttningar av flygplatser, kraftverk, industriella anläggningar eller den typen av statliga verk som främst sysselsätter tjänstemän och byråkrater av vanligt utbytbart snitt.  - Men Riksantikvarieämbetet, vars verksamhet förutsätter experter med spetskompetens och mångårig erfarenhet av sina resp. ämnesområden? - Nej, dess verksamhet är alldeles för viktig, unik och specificerad för att reduceras till bricka i ett politiskt spel som bara handlar om antalet arbetstillfällen.
 
Den rent ut sagt bedrövliga hanteringen av detta ärende för ju osökt tankarna till 1950- och 1960-talets öststater (och då är jag snäll; jag kunde ju faktiskt ha nämnt Ceaucescu och t.o.m. Stalin, men det gör jag inte... ), där ju all verksamhet var underordnad politiken i allmänhet och partiet i synnerhet.

2005-09-27, 20:59
Svar #28

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Hej igen Carl-Fredrik,
Man kan digitalisera lika bra oavsett var arkivet befinner sej - men man är förmodligen mer intresserad av att stödja en digitalisering om man nyligen har fattat beslut som skulle kunna försämra tillgängligheten. Det är sådant som kallas politik. Det är detta som skapar en möjlighet i det som ser ut som ett krisläge. Jag respekterar att du med ditt perspektiv på RAÄ hävdar din uppfattning, och du ser förmodligen med respekt på att jag som i stort sett enbart internetanvändare av arkiven ser möjligheten.
Vi kanske inte kommer längre?
 
Mvh
/Kaj A.

2005-09-27, 21:11
Svar #29

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej igen, Kaj!
 
Du medger alltså att flyttningen skulle kunna försämra tillgängligheten... Tack för det, Kaj! Jag behöver nog inte säga så mycket mera... Men självklart respekterar jag ditt perspektiv på saken. Apropå perspektiv, förresten, själv sitter jag ju i Linköping, således inte heller så nära Stockholm, så jag talar ju inte ur något snävt egenintresse.
 
mvh
Carl-Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna