ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-09  (läst 1656 gånger)

2005-02-08, 11:49
läst 1656 gånger

Bengt Nilsson

Åke Forsmark: frågor rörande framtida tillgänglighet för användarna berör utredaren inte alls i sitt förslag. Inte heller berör han de problem som finns med att transportera delvis unikt matrial. På 1990-talet skedde det stora arkivleveranser från Danmark till Norge, av säkerhetsskäl filmades allting innan det flyttades. Kostnaderna, i tid och pengar, för att filma hela ATA före en flytt kan man lätt inse. Ej heller tar han upp att Vitterhetsakademien äger delar av det som ska flyttas, att de dessutom är i en position att helt enkelt vägra låta sitt material flytta med. Ej heller tar han upp att delar av materailet tillhör Statens historiska museum, vilka inte ska flytta. Faktorer som dessa har uppenbarligen motiverat Ekonomistyrningsverket att i sitt remissvar begära att frågan om RAÄ:s flytt noga utreds.  
 
Ser man sedan till kostnaderna/vinsterna med att flytta ett antal myndigheter riktas det hård kritik mot utredningens beräkningar av remissinstanser som Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och Arbetsgivarverket.  
 
Så det är inte bara här, i RAÄ-akvariet det riktats kritik mot förslaget. Ovan nämnda remissvar kan vara väl värda att läsa, som kontrast till utredningsrapporten.

2005-02-08, 12:26
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Bäste Åke!
 
Jag ber om ursäkt om du tog illa upp av vissa formuleringar, som glasögonantydningen. De var inte på minsta sätt menade att ta personliga, utan bara något drastiska och kanske något förenklade formuleringar, möjligen påverkade av det i dagsbruset ständigt förekommande mediala språket.  
   
Och jag tror egentligen inte heller att vi står så väldigt långt ifrån varandra, utom i just denna sakfråga, om RAÄ:s föreslagna flyttning. Det är denna fråga, ingenting annat, som saken gäller. Där har vi olika åsikter, men det vore ju hemskt om man inte fick ha och framföra sådana. På den punkten tror jag att vi är helt eniga. Och jag försöker att alltid skilja mellan sak och person. Men ibland slinter emellertid pennan/tangenterna, och resultatet kan då bli något man egentligen inte avsett...
 
Med respekt och med vänlig hälsning,
Carl-Fredrik Hanzon

2005-02-08, 15:20
Svar #2

Janne Svensson

Det verkar som att alla som är emot en flytt är seriösa och övriga oseriösa.
Tidigare har det varit bannlyst med politiska vinklingar, öppet eller dolt. Gäller inte det längre?
Kanske dags för Anbytarvärden att rensa mer än mina inlägg.

2005-02-08, 17:17
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Detta förslag, som Lokaliseringsutredningen kommit med, är ju en följd av politiska beslut, och man kan ju därför inte undvika de politiska aspekterna. Man kan väl mer eller mindre säga att alla inlägg här, ja hela diskussionen är mer eller mindre politisk till sin karaktär.
 
Men man bör naturligtvis undvika sväv partipolitik och personangrepp. OK, jag har kanske balanserat farligt nära gränsen, men observera att jag överhuvudtaget inte har nämnt ett enda politiskt parti vid namn, utan bara antytt...  
 
Men jag kommer forsättningsvis inte ens att göra det i forsättningen. Och vill anbytarvärden radera mina inlägg, så var så god!. Jag är faktiskt ganska trött på dem själv, liksom på hela diskussionen. Det bjuder jag på. Anbytarvärden behöver inte ens fråga. Det är helt OK!

2005-02-08, 21:13
Svar #4

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Kostnaderna, i tid och pengar, för att filma hela ATA före en flytt kan man lätt inse.
 
Vilken jättechans att argumentera för en digitalisering av arkivet! Det verkar ju helt rimligt att detta skulle kunna vara en del av flyttkostnaden !
 
Tack för en bra debatt! När krutröken skingras kanske vi alla har blivit lite klokare.
Mvh
Kaj A.

2005-02-08, 21:41
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Thage G. Peterson hade i   Gotlands allehanda en klar uppfattning om vem som var oseriös. Enligt honom var det riksantikvarien som var det i sin kritik av utredningens förslag.
 
Thage G. tillade att man inte kan låta en generaldirektör hindra ett förslag som detta; det vore orimligt. Nej, det är väl klart att en chef för ett statligt verk inte ska få framföra åsikter som kan väga tyngre än Thage G. Petersons. Jag menar: han är ju....ja, vad är han egentligen förutom pensionär? Vad har han för mandat att utöva påtryckningar för att styra en av regeringen tillsatt utredning åt ett visst håll? Det enda som framgår klart av artikeln är vad han inte är, nämligen påläst.
 
Påläst är inte heller Åke Forsmark, när han ovan antar att det kan finnas ganska stor spridning både i faktisk kompetens och formell utbildning. Åtminstone gällande den senare är spridningen inte så väldigt stor, 86% av personalen har har en universitets- eller högskoleutbildning. Av dessa har 13% licentiat- eller doktorsexamen. Andelen jobb där f.d. officerare direkt skulle kunna gå in ligger väl någonstans kring 15-20% i bästa fall, beroende på vilken utbildning de har utöver den rent militära.
 
Men det behöver vi väl inte fundera över längre. Nu har ju nämligen Thage G. Peterson bestämt att så här blir det och en vanlig ynka verkschef ska minsann inte försöka sätta käppar i hjulet när han har lovat sina kompisar på Gotland att de ska få RAÄ för att det passar så bra ihop med ringmuren och medeltidsveckan.
 
Till Kaj A: Du verkar trivas där uppe bland molnen. Utsikten är fin förstår jag.

2005-02-08, 22:02
Svar #6

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Carl-Fredrik, det här med veckopendling är ju inget nytt precis. Man kan ju undra hur alla dessa familjer klarar sig.
 
När jag bodde i Sveg kände jag personligen en hel del veckopendlare. De arbetade (arbetar) på olika platser i Sverige. Såvitt jag vet har ännu ingen skillsmässa skett. Inga tragedier för barnen. De har ju inget val, då arbeten ju inte växer på träden i Sveg. En väninna till mig levde så i 3 år. Hennes man jobbade i Göterborg. Han hade en liten lägenhet där. Han kom inte ens hem varje helg utan vart tredje. Det är långt till Göteborg från Sveg. Det gick, men naturligtvis var det påfrestande. De har två barn som bägge klarat sig fint. De har längat efter pappa och min väninna har ofta stått ensam med ansvaret för hem och familj, men på något vis klarade de det.
 
Detta problem med veckopendling mellan hem och jobb är ganska vanligt. Har så varit under alla år. Var skulle skillnaden ligga mellan alla dessa människor och personal på RAÄ? Det övergår mitt förstånd.  
 
En annan sak jag inte förstår är att varför besöken till RAÄ så väsentligt skulle sjunka om det hamnar på Gotland. Är jag intresserad av något därifrån så tar jag nog mig till Gotland. Kanske det rentav kommer mer enkla släktforskare på besök om nivån sänks lite. I den här disskusionen har i alla fall jag känslan av att RAÄ är väldigt pompös och stort. Ingenting som enkla oseriösa jag skulle våga mig till. (Oseriös skriver jag för att jag har ju skrivit lite ur en annan vinkling och då var man ju inte seriös).
 
Får nog passa på att ursäkta mig för att jag tog Sveg, norrut, som ett exempel. Men som sagt, där har jag bott och där har jag erfarenheter. Detta exempel kan tas ur vilken ände som helst i Sverige, där jobben är få. En skillnad kan ju vara avstånden. Det är enorma avstånd i Norrland, för övrigt så spelar det ingen roll var i Sverige man befinner sig, som sagt var.
 
För övrigt kan jag säga att jag också är ganska trött på denna diskussion. Det är för mycket princip. Vem har rätt och vem har fel? Det vet vi ju inte ännu......flytten har ju inte ens skett ännu. Man kanske inte alltid måste ha rätt till varje pris. Men åsikter måste man få ha, även avvikande sådana. Här har det ju mest blivit så att antingen är man emot en flytt av RAÄ, eller så ska man hålla tyst. Jag förbehåller mig nu rätten att anse att det inte är jordens undergång om RAÄ flyttar. Det kanske inte är det bästa verket att flytta, det finns säkert bättre. Men som jag skrev om ovan, så tycker även personal på andra verk som ska flyttas att de är helt oumbärliga och inte kan flytta med p g a familjeskäl osv, osv. Så hur man än vänder och vrider sig så har man ändan bak.
Tack för mig.
Annki

2005-02-08, 22:10
Svar #7

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Såg inte Kaj J?s sista inlägg, så jag tänkte göra en kommentar till den. Man kan komma långt på vanligt sunt bondförnuft också. Det brukar många i den akademiska världen sakna.  
 
Nu var visserligen kommentaren om molnen till Kaj A, men jag kan bara säga: Jo tack utsikten är alldeles utmärkt. Hur är den för dig?  
Annki

2005-02-08, 22:35
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Annki,  
 
Jag tror att du ovan försökte vara litet spydig: Oseriös skriver jag för att jag har ju skrivit lite ur en annan vinkling och då var man ju inte seriös.  
 
Med oseriösa debattörer menar jag sådana som har bestämda åsikter utan att ha orkat läsa in ens grundfakta i den sak som diskuteras. Eller sådana som helt enkelt, förmodligen av samma skäl, struntar i att diskutera det av rubriken angivna ämnet och i stället skriver om något annat, t ex om sina kompisar i Sveg.
 
Jag hycklar därför inte, utan medger gärna att det är med tillfredsställelse jag noterat att du ovan skrivit: För övrigt kan jag säga att jag också är ganska trött på denna diskussion.
 
Därav drar jag slutsatsen att andelen ovidkommande inlägg i den här diskussionen kommer att minska något.

2005-02-08, 22:40
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Att tro att den kunskap man får av en högskoleutbildning är betydelselös för ens förmåga att sköta ett jobb på RAÄ, det tycker jag tyder på total avsaknad av bondförnuft...

2005-02-08, 23:45
Svar #10

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Att ni bara orkar. För det första, jag diskuterar inte mina kompisar i Sveg. Det var en kompis jag skrev om och även andra jag vet veckopendlar, som inte är mina kompisar. Hur kan du, Kaj J, säga att jag struntar att diskutera ämnet. Om du läser lite högre upp så ser du att bl a detta om veckopendling finns i ett inlägg av Carl-Fredrik Hansson, där han skriver riktigt tragiskt om detta scenario. Det svarade jag på. Sen skrev jag väl om liiiiite annat också........eller?
 
Tar tillbaka det där om trött på diskussionen, för inte vill jag ge dig den tillfredställelsen. Och du Kaj, jag har suttit och läst, det är otroligt fräckt av dig att skriva som du gör. Jag har läst alla dessa inlägg, jag har läst om RAÄ, jag har läst om de andra verken som också är på tapeten när det gäller flytt. Så kom inte och släng ur dig vad som helst. Jag tycker inte som du, men det innebär inte att jag är oseriös. Det är inte du som dikterar vad jag får ta upp och inte, eller nån av oss för den delen, som inte säger som du. Jag hycklar inte heller. Det är inte du som bestämmer om det jag tycker och tänker är väsentligt eller inte.  
 
Dessutom kan jag inte förstå varför jag inte skulle få ta upp några konkreta exempel som jag har. Det är ju min erfarenhet och mitt liv. Det tror jag de flesta gör när man diskuterar någonting. Fast en oseriös människa som jag har naturligtvis inga erfarenheter att räkna med.  
 
Och du Anders, vad menar du med ditt inlägg. Så skrev jag inte. Det är en ful vridning av vad jag egentligen skrev. Varför gör du så.....vill du visa att jag inget kan eller? Jag har aldrig föraktat kunskap, och jag lär mig dagligen nya saker. Har heller aldrig påstått att högskoleutbildning är betydelselös för att sköta ett jobb på RAÄ. Det jag skrev står ovan, och läs om det igen utan att lägga in något som du så gärna vill se. Jag har bondförnuft, det har jag överlevt på, så där brister det inte. Det är jag fullt klar över, oavsett din tydning av avsaknad av bondförnuft.  
 
Inte ens du eller Kaj J kan få mig att skälva det allra minsta i min tanke om mig själv. En del av er har hitills rackat ner på samtliga av oss som har andra funderingar om denna flytt. Vi har inget att tillföra osv osv. Hela tiden är det det vi gör. Vi funderar snäpet vidare, vilket jag anser vara minst lika viktigt. Att sitta där med pekpinne och tala om för oss att vi är okunniga och oseriösa tycker jag tyder på avsaknad av förnuft. Föresten, det svalkar skönt här uppe bland molnen, friska fläktar med nya dofter, härligt.
Annki

2005-02-09, 00:54
Svar #11

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag har just läst artikeln i Gotlands Allehanda, som Kaj Janzon länkat till. Något riktigt argument för en flytt av RAÄ till Gotland kunde jag inte finna utan bara maktspråk om att regeringen måste ha hårda nypor. Och maktspråk är ju vad man får ta till, när argumenten tryter.
 
Något som jag också gärna skulle vilja läsa är remissyttrandena från Statskontoret, Arbetsgivarverket och Ekonomistyrningsverket, som Bengt Nilsson (och kanske fler) nämnt om i tidigare inlägg i den här diskussionen. Kan någon hjälpa mig med upplysning om var jag kan hitta dem, är jag tacksam.
 
Ingegerd


2005-02-09, 07:59
Svar #13

Janne Svensson

Håller fullständigt med Annki Roos i hennes inlägg 23:45, mycket bra skrivet.

2005-02-09, 08:00
Svar #14

Bengt Nilsson

Fast nog har de argument för en flytt som framförts här varit ganska visionära emellanåt. Det har varit idén att en flytt är bra i sig (oavsett vart den går?), därför att den kan ge en verksamhet en nystart. Något som borde ha relevans framför allt för en verksamhet som fungerar märkbart illa på den ort den f.n. finns.  
 
Sedan har det framförts argumentet att visserligen är resorna till Visby, för användare och andra, dyrare och mer tidsödande f.n. än motsvarande resor till Stockholm, men med tillräcklig stimulans av Gotland kommer detta att ändra sig. Trots att Gotland har ca 58 000 invånare och Stockholms län 1,8 miljoner och Gotland ligger där Gotland ligger,
 
Sedan har vi sett argumentet att man inför en flytt, som enligt utredaren ska vara inledd den 1 januari 2006, ska digitalisera hela ATA. Alltså 2 miljoner fotografier, 1,5 miljon negativ, 80 000 glasplåtar och flera hyllkilometer handlingar.

2005-02-09, 08:15
Svar #15

Rune Edström (Rune)

Helledudanedå. Tänk ändå att sitta där i sin upphöjda position på molnet och behöva se alla oseriösa ock okunniga debattörer, som försöker ha en annan mening. Dom har ju inte rätt på någon punkt.
 
Eller hur Kaj?  
 
Om RAÄs flytt blir verklighet, så vet du ju hur det blir. Någon jämförelse med dom andra ca 1.000.000 inom Sverige som råkat ut för samma omvälvning, kan inte göras, för det gäller ju den exclusivt egna och andras unika och höga kompetens, som inte finns på annat ställe än RAÄ. Och inte kan anskaffas på andra ställen eller på annat sätt.
Skräp till högre utbildning som inte har, förut eller nu, varit så frambringa forskare av högre dignitet. Nåt som universitet och högskolor gärna framhåller i sin reklam, att dom gör. Tar USA hand om allihop?
 
Har inte sett att du kommit med ett enda skäl till att det inte ska gå forska från och på Gotland. Bara besvärligheter som en flytt förorsakar. Så anser fortfarande att du argumenterar för din egen arbetsplats. Så du gör ju på samma sätt som alla andra som riskerar bli utan arbete på det gamla vanliga stället. Däremot skiljer du dig från andra, du försöker få andra att tro att det är omöjligt att utföra samma forskning från ett annat skrivbord, än det som står i Stockholm. Och att det är helt annars för stockholmare än för andra, om arbetsplatsen läggs ner.
 
Ditt stridsrop Vi flytt int har jag hört förut. Torde gå bättre för dej än för en del andra som haft det som rättesnöre, som jag träffat. Du har bättre arbetsmarknad än vad vi här oppe hade när våra stekta sparvar flytta till Stockholm. Nu när ni ska plocka nån fjäder från den och skicka iväg den kan jag inte tro att Stockholm går under för det.
 
Nu har f d politikern numera pensionären Thage G deltagit i debatten. Han har samma tro som vi oseriösa och okunniga deltagare, som inte kan se omöjligheten att fytta RAÄ.
 
Du har fått lite sällskap där oppe på molnet Kaj. Hoppas  att det går lika bra för dej som för Lilla My i Mummindalen när hon segla på molnet, så det kommer in för landning, innan det upplöses.
 
Om det blir flytt hoppas jag du på ditt nya jobb har kompetens för att göra det. Så det inte blir som för ingeniörn som börja på sin  nya plats och skulle sopa lagret. Men jag är ju ingeniör. Svaret han fick Då får städerskan visa hur man gör.
mvh
rune

2005-02-09, 08:23
Svar #16

Bengt Nilsson

Och sedan, apropå varför besöken skulle minska: utredaren har intresserat sig för restiderna och konstaterat att de med flyg inte är så långa. Fast nog kostar det däremot. Tittar man på Norrköping-Visby (Direktflyg) ligger priserna på 2 000-4 000 ToR, beroende på hur länge man stannar på Gotland. Stockholm-Norrköping ToR med tåg hamnar kring 400 kr. Restiden är likartad, men priset annorlunda... Man kan naturligtvis åka färja till Gotland, vilket tar ca 3 timmar och kostar 3-400 kr enkel resa.  
 
Hur man än vänder sig, och nästan oavsett var i landet man bor, blir det alltså klart dyrare efter en flytt. Sedan försvinner ju också möjligheten att kombinera ett besök på RAÄ med besök på Riksarkivet, KB, Krigsarkivet m.fl.  
 
Det är nog ingen orimlighet att anta att utnyttjandet av RAÄ:s samlingar minskar efter en flytt.

2005-02-09, 08:26
Svar #17

Bengt Nilsson

Jag skulle föreslå Rune Edström att exempelvis läsa remissvaren ovan. Där framgår det att det faktiskt inte bara är RAÄ och RAÄ:s anställda som har invändningar mot förslaget.

2005-02-09, 08:44
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Så fort det handlar om några arbetstillfällen på en överhettad arbetsmarknad i Stockholm så måste det bli en ordentlig utredning och gärna en medborgarkommission mm.
Handlar det om 500 arbetstillfällen på en ort i övriga Sverige, då kan man bara rycka på axlarna och tycka att marknadskrafterna måste få råda, eller hur?

2005-02-09, 08:50
Svar #19

Kalle Thorsberg

Siffror...
Det spottas varje år ut 1000 människor som 'arkeologer' från högskolor/universitet varje är i Sverige, av dessa får i medeltal över konjunkturpucklarna max 100 tillfälliga arbeten varje år. Mindre än 5 i medeltal får under samma tidsperiod ett fast arbete.
De arkeologer som arbetar på RAÄ (myndigheten) har väl i medeltal 15-20 års erfarenhet som anställda arkeologer.
Det finns inte så många med motsvarande erfarenhet att anställa, hur trevligt Gotland nu än är. Väldigt mycket av åsikterna som framförs bygger på tanken att man kan ta en av dessa 1000 människor och att denna skulle (fan vet hur) helt plötsligt ha 20 års kunskap.
Det man förlorar är möjligheten till överföring av erfarenhet från de människor som nu är anställda om de nu slutar helt plötsligt.
Även om jag tycker att RAÄ under senare år inte prioriterat just denna erfarenhet utan snarare politisk följsamhet så är detta ett problem.
När det gäller de ännu mera specialicerade människor (historiker, runologer osv) som finns på RAÄ är problemet ännu större.
 
Trött arkeolog...

2005-02-09, 08:50
Svar #20

Ingrid Wikberg

Kommentar: Glöm ej att merparten av de som idag bor i Stockholm med omnejd -har flyttat både en och två gånger - en del ännu fler gånger: pga  studier,arbete...har bildat familj, har barn och ett social liv etc. Så erfarenheten av flytt och dess konsekvenser finns hos merparten av oss Stockholmsboende idag. Själv har jag flyttat tre omgånger..... med start en gång i tiden från Jämtland. Jag har alltså erfarenheten. Och det fanns inget alternativ. Så jäkla roligt var det inte alla gångerna.
 
Jag anser fortfarande att det vore bättre om statsmakterna sponsrade helt ny företagsamhet som även genererar nya jobb och pengar lokalt ...som i sin tur håller även de gotländska hjulen snurrande! Det finns nog gotländska id?er som har både med turistindustrin och dess utveckling att göra och med nya odlingsid?er som t ex vin.... eller varför inte någon form av tillverkningsindustri?  
MEN: många av maktens människor har ju sina sommarnöjen på Gotland och vill nog helst se att ön förblir 'status k' - så ett ämbetverk passar kanske bättre in i deras syn på vad som 'kan' tillåtas på sol-& bad-ön. OCH är enklare att göra -det handlar ju bara om en flytt av redan känt innehåll till lämpliga nya lokaler.......
Att satsa på annan aktiv företagsamhet kräver ju lite mera av både planering och ekonomisk satsning samt VILJA!

2005-02-09, 08:51
Svar #21

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Bengt! Då har man lite kvällslektyr och kanske också något att läsa på väg till jobbet i morgon.
 
Ingegerd

2005-02-09, 08:59
Svar #22

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är helt riktigt som Bengt skriver. Samtliga remissinstanser har varit negativa till en flyttning av RAÄ.  
 
Jag tror inte att vissa debattörer, t ex Rune och Annki, egentligen  är särskilt intresserade av att ta reda på fakta i det här fallet.
Ta Runes senaste inlägg t ex. Han har uppfattat det så att Thage G. Peterson Nu har...deltagit i debatten. Artikeln är dock inte ny utan publicerades dagen efter att förslaget offentliggjordes. Inte ens detta, som står precis i början av artikeln, har debattören Rune brytt sig om att läsa. Han har för fullt upp med att formulera inlägg om de stekta sparvar som elaka stockholmare har stulit från hans stekpanna. Det är svårt för mig att uppfatta dylika debattinlägg som seriösa.
 
I själva verket är det uppenbarligen Thage G. Peterson som har sett till att RAÄ har hamnat på Lokaliseringsutredningens lista.

2005-02-09, 09:15
Svar #23

Peter Funke (Aningen)

Apropå seriösa och oseriösa inlägg, till vilken kategori skall man räkna Förbundets remissvar och dess jämförelse med en utflyttning av Karolinska? Ren populism lär knappast gagna RAÄ:s sak...  
 
F.ö. talas det i vissa inlägg om de sociala problemen för de anställda vid en eventuell utflyttning av RAÄ. Det får åtminstone mig att misstänka att personalen på RAÄ vet betydligt mer om hur befolkningen hade det förr än om livets realiteter för dagens medborgare. Det är mängder av människor som veckopendlar, inte bara i Norrland! Även mellan t.ex. Göteborg och Stockholm och vice versa fylls flyg och tåg med veckopendlare varje måndagsmorgon.  
 
Hade det inte varit bättre om uttalanden och inlägg inriktat sig på konsekvenserna för släktforskarna vid en flytt av RAÄ? Det är ju deras talan Förbundet för, och till dem som Rötter riktar sig!
 
Noterar f.ö. kategoriseringen debattörer och debattörer i ett inlägg, och därmed fick vi då ett tydliggörande av det vi/de-tänkande som ligger latent under ytan på det här forumet. Men en kör behöver många stämmor, och det gäller inte bara studentkörerna...
 
MVH
Peter  
Debattör

2005-02-09, 09:46
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Peter. Vad gäller släktforskarna så är det väsentligaste vad som händer med ATA. RAÄ i övrigt kan från den synvinkeln sett lika gärna placeras på Gotland eller i Arvidsjaur.
 
Från RAÄ:s synvinkel sett är det dock så att om ATA och VHAA:s bibliotek blir kvar i Stockholm och resten flyttas, då krävs det nog mer avancerade lösningar än veckopendling för att få myndigheten att fungera.
 
Det är väl framför allt det sistnämnda som är väsentligt för skattebetalarna? Detta har också framkommit genom Statskontorets remissvar. Vad ska vi med en myndighet till som inte kan utföra sina uppdrag?

2005-02-09, 09:53
Svar #25

Bengt Nilsson

För man in Thage G. Peterson i debatten här, en person som varit Gotlands kontaktman under utredningsarbetet, och i nämnda artikel ges en stor del av förtjänsten för att RAÄ alls kom in resonemanget - då är det kanske inte helt orimligt att vi också tar in de tidigare nämnda remissvaren in i diskussionen. Hur kommenterar t.ex. Rune Edström de synpunkter som förs fram där?

2005-02-09, 09:55
Svar #26

Peter Funke (Aningen)

Kaj, personligen håller jag tummarna för att RAÄ/ATA blir kvar i Stockholm, inte minst p.g.a. de sakskäl som t.ex. Bengt Nilsson anfört tidigt i den här debatten. Det hade varit välgörande om Förbundet varit lika konkreta i sitt remissvar.

2005-02-09, 09:58
Svar #27

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mitt perspektiv är och förblir enkelt. Tills dess att någon kunnat visa att RAÄ kommer att fungera lika bra utan promenadavstånd till RA, KB, KrA, Historiska Mus?et, etc så tror jag inte på det.
 
Vad jag vill ha är faktiskt främst ett RAÄ som producerar många bra rapporter och liknande. För att göra detta bör väl tillgång till utgångsmaterialet vara en fördel? Förslaget är precis lika dumt som det skulle vara att inrätta ett institut för studier av renbete i Stockholm.
 
Även Förbundets remissvar var mycket illa formulerat, och drog in helt irrelevanta saker, men det är inget att göra åt nu. (Förutom att hoppas att Förbundsledningen någon gång drar lärdom av de diskussioner som flera gånger har förts om dess klumpiga uttalanden då och då.)

2005-02-09, 10:41
Svar #28

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Rune.
Som pensionär kommer jag antagligen att bosätta mig på landsbygden och kanske klyva lite ved när jag känner för det. Min akademiska utbildning lägger inga hinder ivägen för det.
 
Försök du flytta till stan och hantera de instrument värda över miljonen jag använde i mitt arbete som forskningsingenjör. Ditt bondförnuft räcker inte långt. Till och med on/off-knappen sitter ofta dold och kräver språkkunskaper för att kunna brukas.
 
Jätten i öst kunde tänka om. Kan storebror i Sverige det? Jag tvivlar på det.

2005-02-09, 11:17
Svar #29

Peter Funke (Aningen)

Kanske tur för vissa av oss att vi inte visste att det krävdes akademiska kunskaper för att hitta on/off-knappen innan vi skaffade våra datorer då...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna