ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05  (läst 1612 gånger)

2005-02-04, 08:50
läst 1612 gånger

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
I dagens SvD (kulturdelen, sid 5) står om att alla remissinstanser klart är emot ett flytt och dessutom är det en artikel författad av en rad historiker som också fördömer en flytt. Så vi kan ju alltid hoppas. Men man kan ju aldrig veta - många politiker har ju förr visat att man är Stockholmsfientliga, så bara för att ämbetet ligger i Stockholm så måste man flytta på det.  
Själv har jag helt frivilligt för 3? år sedan flyttat från Stockholm till idyllen Valdemarsvik, där hela familjen (nåja, äldsta dottern blev kvar för att studera) stortrivs.
 
(när ni ändå läser kulturdelen kan ni som vill försöka er på min dagligen återkommande klurighet på sista sidan - NIAN)
 
Mvh
Per Schröder

2005-02-04, 11:19
Svar #1

Ingrid Wikberg

Man får ju hoppas att vi har en kulturminister värd namnet.... som vågar ta sitt ansvar -trots utsatt position i politiska hetluften.

2005-02-04, 12:46
Svar #2

Åke Forsmark

Hrmm..Det känns inte precis lockande att uttrycka en avvikande åsikt i den här frågan men när man börjar tala om Stockholmsfientlighet så börjar det krypa i kroppen. Någonstans i denna diskussion ligger någon sorts underliggande uppfattning att det skulle vara mer synd om högutbildade storstadsbor som måste byta jobb än om lågutbildade glesbygdsbor. Om man provar att titta på platsbanken.ams.se och tittar på utbudet på t.ex. Arvidsjaur och jämför med Stockholm så får åtminstone jag intrycket att möjligheten att hitta alternativ är större i Stockholm.
 
Som jag ser det så lider detta landet av två allvarliga problem. Det ena är att delar av landet håller på att avfolkas med söndervittrande samhällsfunktioner som följd. Det är svårt att upprätthålla skolor, sjukvård och ordningsmakt med ständigt skjunkande invånarantal.
 
Det andra är att vissa områden håller på att förgås av övergödning. Man förmår inte anskaffa bostäder, skapa trafikflöden som är i närheten av vad som krävs. Trafikleder som byggs är för klena innan de ens hinner tas i bruk.
 
Att denna utveckling påskyndas genom att offentliga arbeten avvecklas på krisorter är ytterst allvarligt. Det bästa vore ju förstås om man bantade försvaret i en rimligare takt. Min personliga gissning är att många illa övervägda ekonomiska beslut tas i den processen som varken gagnar landets försvar eller ekonomi. Men vi lever ju i en demokrati och trots allt så är det ju vi som röstat fram de som sitter i riksdagen.
 
Att ordna lösningar som bygger på satsningar från näringslivet har hitintills inte visat sej särskilt framgångsrikt så som jag uppfattat det. Det är svårt att skapa industrier med svenska löner och sociala avgifter när många arbeten lika gärna kan utföras av barn i tredje världen som är fastkedjade vid maskinerna 18 timmar om dygnet och kostar en krona om dagen. De olika call-center företag som byggts upp med EU-bidrag brukar packa ihop när de bästa bidragen mjölkats ur och flyttar vidare till nästa ort och nästa bidragskarusell.
 
Vad som enligt min mening har gett goda resultat är utflyttning av olika statliga verksamheter. De dramatiska förutsägelser om katastrofer och elände som föregått varje utlokalisering har  i stora delar visat sej överdrivna och fördelarna har i stora delar motsvarat förväntningarna.
 
Vad gäller den ena eller andra verksamheten går det alltid att finna problem, men det går knappast att göra något undantag för då torde väl alla ha alla möjliga argument varav säkert några är alldeles riktiga.
 
Men i det stora hela tror jag att det är ett utmärkt beslut.
 
Åke Forsmark
 
PS. I sammanhanget Stockolmsfientlighet så var det för något år sedan en ganska hätsk kampanj i Stockholmsmedia om utjämningssystemet. Då var det en artikel om Sunderbysjukhuset (Som är tillkommet just för att hantera folkförflyttningen i norrbotten(s län)) där det i Stockholmsupplagan var ett helt uppslag med rubriken De tar våra pengar. I norrlands upplagan var detta uppslag ersatt med en ologiskt stor uppslagen artikel om en bortsprungen hund!! Då tog jag hem siffrorna och fann till min förvåning att Norrbottens län inte alls var det län som fick mest pengar per person. (Pajala kommun ledde dock kommunligan) I själva verket låg länet som sådant först på fjärde eller femte plats. Dessutom så gick de reella summorna om man räknade ihop dem mellan Stockolms olika kommuner. Det vandrade stora summor från Danderyd och Lidingö till de invandrartäta förortskommunerna. (Och det är väl egentligen inget fel i det heller, enligt min åsikt). Men det är väl ofta inte bara den enes fel om två träter.

2005-02-04, 13:55
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
De dramatiska förutsägelser om katastrofer och elände som föregått varje utlokalisering har i stora delar visat sej överdrivna och fördelarna har i stora delar motsvarat förväntningarna.  
 
Och vad är fördelarna i fallet RAÄ?
 
(frågar vän av ordning i ett försök att hålla diskussionen till ämnet)

2005-02-04, 14:16
Svar #4

Åke Forsmark

Enligt min personliga mening så är det en fördel för landet om utlokaliseringen i sin helhet genomförs.
 
Om man undantar någon del kommmer knappast något av det andra att kunna genomföras vilket följaktligen vore till nackdel för landet.
 
Åke Forsmark,
dessvärre vän av viss oordning

2005-02-04, 14:33
Svar #5

Ingrid Wikberg

Det är bara att ta del av kunskapen, bättre än att bara tro :
Remissyttrande

2005-02-04, 14:58
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Anders
Och vilka förutsägelser om katastrofer har visat sig infrias?
rune

2005-02-04, 15:21
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nu lämnar du ämnet igen, Rune. Jag frågade Åke vilka fördelarna var med utlokaliseringen av RAÄ, inget annat.
 
Åke: Enligt min personliga mening så är det en fördel för landet om utlokaliseringen i sin helhet genomförs.  
 
Upprepar frågan: vad är fördelen med att just Riksantikvarieämbetet utlokaliseras? Menar du att bara för att en utredare föreslår ett visst paket av utflyttningar, så måste alla delar genomföras utan diskussion? Det kallar jag extrem ordning, eller Ordnung!

2005-02-04, 16:01
Svar #8

Åke Forsmark

Nåja, nu förstod ju faktiskt Rune vad jag avsåg medan Anders missförstod. Delvis beror det förstås på en otydlig formulering från min sida men förmodligen också på polariteten i betraktarens öga.
 
De dramatiska förutsägelser om katastrofer och elände som föregått varje utlokalisering har i stora delar visat sej överdrivna
 - avser förstår de drabbade verksamheterna som brukar utmåla utflyttning i mörka färger.
 
 
.. och fördelarna har i stora delar motsvarat förväntningarna  
- avser de fördelar som man avsett genom att genomföra en utflyttning.
 
Eftersom du upprepar frågan så får jag väl upprepa svaret. Det ligger i sakens natur att om en ska undantas så vill alla undantas. Ska man undanta någon så bör denna visa synnerliga skäl som är väsentligen synnerligare än andras, man vad jag har sett har man inte gjort så än.
 
Och vad i fridens namn menas med den slippriga kommentaren om Ordnung? Sådant brukar användas om man anser att meningsmotståndaren är nazist eller nåt.

2005-02-04, 16:16
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Och jag, som bor i Göteborg och inte kan anklagas för att vara Stockholmskramare, får väl upprepa frågan.
 
På vilket sätt gynnas just RAÄ av att flyttas till Gotland?
 
På vilket sätt är det bra för RAÄ:s verksamhet att större delen av personalen inte kommer att följa med, och att det tyvärr inte finns tillräckligt många arbetssökande inom kulturarvsområdet på Gotland?
 
På vilket sätt gynnas RAÄ:s verksamhet av att de anställda inte har tillgång till det material de utnyttjar dagligen, som RA:s och KB:s samlingar?
 
Konkreta svar skulle uppsakttas.
 
Myndigheter skall ha så effektiv verksamhet som möjligt till nytta för så många som möjligt. Detta är min enkla utgångspunkt. I fallet RAÄ är det uppenbart att högst effektivitet uppnås i Stockholm.

2005-02-04, 16:22
Svar #10

Bengt Nilsson

Men Åke Forsmark, rent konkret: utredaren har i sitt förslag angett att RAÄ bör omlokaliseras till Gotland. Vad är det det då, enligt din mening, specifikt i RAÄ:s verksamhet som gör Gotland särskilt lämpligt medan Östersund är särdeles lämpligt för Folkhälsoinstitutet?  
 
Menar du att utlokalisering av exempelvis RAÄ bara är ett steg och att sådan utlokalisering bör ske också av Riksarkivet, Krigsarkivet, Kungliga biblioteket, Nationalmuseum m.m? Och är dina skäl rent arbetsmarknadsmässiga eller menar du att det för utnyttjandet av samlingarna också är önskvärt att de flyttas?  
 
Menar du också att det material som finns i ATA och Vitterhetsakademiens bibliotek, delvis unikt och ömtåligt, mår bra av att flyttas? Eller att den typen av överväganden alls inte bör göras när det gäller utlokaliseringar av arkiv eller bibliotek?
 
Menar du också att vi användare inte ska bry oss om den minskade tillgängligheten som flytten till Gotland innebär? Det är ändå så att ATA och Vitterhetsakademiens bibliotek för sitt fulla utnyttjande kräver personliga besök. Och det är ändå, för den alldeles övervägande delen svenskar, betydligt enklare, snabbare och billigare att ta sig till Stockholm.  
 
Anser du också att det är betydelselöst, för såväl RAÄ som oss användare, att RAÄ ligger nära Riksarkivet, Kungliga biblioteket m.fl. viktiga arkivinstitutioner? Och att det för studenter och forskare vid universiteten och högskolorna i närområdet saknar betydelse att biblioteket flyttar till Gotland?
 
Till sist är det värt att notera att kritik riktats mot RAÄ:s flytt inte bara av RAÄ själva, utan också från diverse organisationer och individer. Samt från tunga myndigheter som Statskontoret, vilka anser att fördyrningarna kommer att bli alltför stora.

2005-02-04, 17:01
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag ska inte upprepa frågan till Åke igen, utan får nöja mig med svaret Därför att utredaren säger så och Om en börjar bråka, ska alla göra det.
 
(anspelningen på den tyska ordningsamheten var naturligtvis inte personligt menad, men när man okritiskt accepterar statliga utredningar och propåer så ligger liknelsen nära till hands)

2005-02-04, 19:27
Svar #12

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Åke Forsmark, mycket bra skrivet inlägg du gjort. Välskrivet och lättfattat, viket innebär att de flesta borde kunna se vad du menar. Jag har samma tankar som du, men har inte lyckats framföra dem så snyggt och prydligt som du har gjort.
MVH
Annki

2005-02-04, 20:05
Svar #13

Bengt Nilsson

Min reaktion är möjligen något annorlunda.  
 
Diskussionens rubrik är Vem behöver Riksantikvarieämbetet?, alltså en konkret koppling till just RAÄ. Ingenstans i Åke Forsmarks inlägg nämns Riksantikvarieämbetet, utan hans inlägg handlar om utlokalisering av statliga myndigheter i allmänhet, glesbygdsproblematik osv. Inlägget skulle alltså lika gärna användas i en diskussion om Elsäkerhetsverket, Naturvårdsverket, Folkhälsoinstitutet eller någon av de andra myndigheterna som är aktuella i sammanhanget, utan att behöva ändras ett dugg.  
 
Vi som vänder oss mot en flytt av RAÄ gör väl detta därför att vi anser att just RAÄ är olämpligt att utlokalisera och att Gotland är ett i sammanhanget illa vald plats.

2005-02-04, 20:33
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Det här skrevs för flera timmar sen, men datorn fick opp ett il att den skulle prova att ha sin egen vilja. Men lyckades spara så lägger in det nu.
 
Ojoj.  
Är nog tur att jag styrkt mej med lite sluring, innan jag titta in på dom ampra inläggen, från experterna på RAÄs flytt.
 
Åke försökte tala om hur det är ur icke stockholmsk horisont. Men nån sådan jämnförelse får icke göras när det gäller stockholmarnas väl och ve. För då går det utanför ämnet.
 
 Något som jag också försökt få svar på är om det är helt annorlunda om det är från det överhettade Stockholm Sven ska flytta på sej, än Tomas gör samma sak från Finnskogen.
 
Och Anders jag frågade om vilka katastrofer som infriats när myndigheter flyttas från Stockholm.
Vill ju försöka förstå alla olyckor som kan drabba dom stackare i Stockholm, som måste flytta mot sin vilja. Hur det är för vischans tvångsförflyttade vet jag lite närmare om. Det måste ju vara sjufalt värre för stadens arbetare, enl alla olyckskorpar.
 
Experterna är jag skeptisk till om jag inte rent av misstror dom, särskilt om dom talar i egen sak.
Dom blir experter på mindre och mindre sektor, men kan mer och mer om den, för att till sist veta allting om den smala sektorn ingenting, brukar det heta. Så då är dom bara så se med ena ögat.
 
Jodå jag har rådfrågat dom ibland, men jag tror mer på en kunnig amatör. Dit räknar jag Carl-Fredrik (kunnig amatör), men inte heller han var så övertyga mej att RAÄ står och faller med att ha sitt hus på Storgatan 41 i Stockholm.
Den partsinlaga som RAÄs remiss är kan ju inte läggas till grund för ett beslut.
 
Remisstiden har gått ut, så nu biter berörda på naglarna och väntar på preposition och beslut.
Som tur är så har vissa av dom hopp om att få konsultuppdrag och tjäna betydligt mer, än som fast anställda på Gotland. Undrar om dom kan tänka sig att övernatta på Gotland eller om dom ska pendla.
 
F ö såg jag att Elsäkerhetsverket flytt skulle förorsaka många människors död, för att dom inte hann prova alla elgrejer. Men det hinner dom ju inte göra i dag heller. Undras hur många som dött på grund av det.
 
Folkhälsoinstitutets GD stod på torget i Östersund och förklara att dom inte kunde flytta dit, för då tappa dom all kompetens.  
Dom kan kanske inte räkna ut om man klarar sig med 3-4 brödskivor, istället för nu rekommenderade 6-8.
 
Vad kan RAÄ sätta opp mot sådana förkrossande motargument. Jo att det blir så långt och krångligt att ha Visby som hemvist att titta på grejerna som ligger i Stockholm, det är så lååångt därifrån. Både för dom och deras besökare. Och att dom MÅSTE bo där. Hemska tanke.
 
Så nu väntar jag på flytten till Gotland för att sen se RAÄs förfall och undergång framåt 2006, för det kommer nog inte att ta någon längre tid
enl dom synska personer som uttalat sig.
 
Så ni som besöker RAÄ så flitigt, skynda er mens dom befinner sig kvar på det gamla vanliga stället, så ni hittar dom.
mvh
rune

2005-02-04, 21:08
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag har nog sagt vad som behöver sägas, ingen verkar presentera mer konkreta argument FÖR en flytt än att det är rätt åt stockholmarna...
 
Men jag undrar titt som tätt en annan sak när jag läser en del inlägg på Anbytarforum. Är jag verkligen välkommen här som expertutbildad akademiker? Får jag skriva på det sätt jag själv finner mest naturligt? Anses det skadligt att personer med historikerutbildning svarar på frågor?
 
Det är faktiskt väldigt tråkigt att hela tiden bli tråkad för att man skaffat utbildning och nu dessutom jobbar med att utbilda andra på universitet.

2005-02-04, 21:25
Svar #16

Bengt Nilsson

Ja, Rune Edström, det står naturligtvis var och en fritt att raljera över andras åsikter i frågan RAÄ. Och att envisas med att göra hela frågan till stockholmare vs resten av landet. Låt mig ge dig några konkreta frågor istället:
 
1. Anser du att det är oproblematiskt eller rentav direkt lämpligt att skicka delvis helt unika samlingar via båt eller flyg till Gotland? I artikeln i SvD nämns bland annat 80 000 glasplåtar.  
 
2. Anser du att man helt kan bortse exempelvis ifrån att Vitterhetsakademien menar att biblioteket tillhör dem, liksom delar av ATA, och att Statens historiska museum har en liknande uppfattning rörande vissa delar av samlingarna? Så att lösningen då antingen skulle vara att samlingarna delas på 2 eller 3 ställen eller också att bibliotek och arkiv inte flyttar med.  
 
3. Anser du att man inte bör ta någon hänsyn till det faktum att biblioteket utnyttjas av exempelvis Stockholms universitet, vilket just därför avstått från att köpa in den typen av litteratur?
 
4. Anser du att arkivs lokalisering är en oviktig fråga? Dvs att det egentligen inte spelar någon roll vilken geografisk täckning arkivets samlingar har, utan att t.ex. landsarkivet i Härnösand lika gärna skulle kunna ligga i till exempel Örebro?  
 
5. Anser du det helt oviktigt att det efter en flytt blir dyrare inte bara för RAÄ själva utan också för de forskare på olika nivåer som vill besöka RAÄ:s samlingar? Dvs att de dryga 13 000 besök som inregistrerades 2003 gjordes av personer som egentligen lika gärna kunde stannat hemma därför att det på RAÄ inte finns något av intresse.  
 
6. Anser du att det är helt oviktigt att det nyligen gjorts stora investeringar i nya lokaler i Stockholm, specialanpassade för arkiv och bibliotek? Dvs att skattebetalarna får ta den typen av smällar och det är värt att göra liknande investeringar en gång till på Gotland.  
 
7. Anser du att RAÄ:s verksamhet är så oväsentlig att det egentligen inte spelar någon roll för någon om de efter en flytt måste nyrekrytera, nästan från noll? Dvs att egentligen vore det lika bra att lägga ned RAÄ.

2005-02-04, 21:33
Svar #17

Ingrid Wikberg

Anders R, Du är precis lika välkommen som andra att skriva, och akademisk kunskap är inget som är fel. Tvärtom! Har man specialkunskaper i t ex historia, arkiv, forskning så har man ju fina specialkunskaper som kan komma andra till godo.
Det kanske handlar om ordval, hänvisningar etc som uppfattas som helt von-oben ibland -eftersom Anbytarforum inte är universitetets aula utan ett forum för alla -med eller utan akademiskt utbildning.
 
Men du vet väl också att enligt ett kinesiskt ordspråk så heter det att läraren kommer när eleven är redo..... det går att vända på detta: om eleven inte är redo ....etc  
 
Samt att det är nog lite lättare att diskutera öga mot öga, då kan man lätt bryta in och fråga vad menar du med det eller vad betyder det.....  
 
Men jag tycker att diskussionen här blivit en diskussion om flera saker.( mera allmänpolitisk regionpolitik i st f RAÄ-flytt)  Bengt Nilsson skrev det så klart och redigt i sitt inlägg!

2005-02-04, 22:26
Svar #18

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jag tar mej friheten att ge svar, även om jag inte är Rune.
 
1. Anser du att det är oproblematiskt eller rentav direkt lämpligt att skicka ....
 
Detta är fullt möjligt, utan skador orsakade av transporten. Om man nu behöver transportera originalen.
 
2. Anser du att man helt kan bortse exempelvis ifrån att Vitterhetsakademien menar ....
 
Vore det möjligt att ge Vitterhetsakademien eller muséet ansvar för samlingarna ? Jag trodde att RAÄ också har en samordnande och styrande roll, inte bara en forksningsverksamhet. Detta måste väl ligga inom ramen för RAÄ att själva utveckla vidare, oavsett hur utredningen har sett på frågan.
 
3. Anser du att man inte bör ta någon hänsyn till det faktum att biblioteket utnyttjas av exempelvis Stockholms universitet?
 
Kan man utveckla nya interaktiva verktyg som tar hänsyn inte bara till universitetens behov utan även amatörforskarnas?
 
4. Anser du att arkivs lokalisering är en oviktig fråga?....
 
Har det någon betydelse att handlingar rörande Trökörna fsg finns i Göteborg? Att Silverbibeln finns (fanns) i Stockholm? Att indianska (Paracas) textilier finns i Göteborg? Ja, ibland har det betydelse, men att flytta från Stockholm till Visby är ointressant i det sammanhanget.
 
5. Anser du det helt oviktigt att det efter en flytt blir dyrare inte bara för RAÄ själva utan också för de forskare på olika nivåer som vill besöka RAÄ:s samlingar? Dvs att de dryga 13 000..
 
Jag är inte säker på att det blir dyrare. Utom för de som idag bor grannar med ämbetet.  
 
6. Anser du att det är helt oviktigt att det nyligen gjorts stora investeringar i nya lokaler...
 
Det blir ingen smäll för någon. Lokaler i Stockholm är en bristvara, förmodligen är det bättre att använda kulturanslagen till kultur istället för lokalhyra. Det är inte RAÄ som äger lokalerna i Stockholm, vore det så skulle man säkert göra ett klipp!
 
7. Anser du att RAÄ:s verksamhet är så oväsentlig...
 
Det är ingen (tror jag) som anser det. Det finns i kinesiskan ett tecken som betyder kris. Och samtidigt möjlighet. Min motfråga till alla er som är emot denna flytt: Finns det ingenting i denna flytt som är en möjlighet? Sett ur de framtida behoven av Riksantikvarieämbetet?
 
Med vänlig hälsning till alla debattörer!
 
Kaj A.

2005-02-04, 22:30
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Var och en skriver som hon själv trivs med. Jag anmärker i stort aldrig på personer som har svårt att formulera sig (med undantag för om de är förtroendevalda som förbundsordförande...) Man får faktiskt acceptera att olika människor skriver olika, och helt enkelt konstatera att hon är inte som jag. Sedan är det klart att det är en fördel om man är klar, men var och en måste få använda sin begreppsapparat.
 
Vad du menar med hänvisningar förstår jag inte. Om du menar att krav på källhänvisningar är von oben, så kan jag bara konstatera att i så fall är Anbytarforums regelverk von oben, ty där krävs att man alltid skall källhänvisa...
 
Jag vill ha med alla på Anbytarforum, oavsett om de har sexårig grundskola eller doktorsexamen, men att döma av en del kommentarer är denna åsikt inte helt okontroversiell...

2005-02-04, 22:48
Svar #20

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Då kan man ju ställa frågorna så här:
 
1) Är det bra att flytta Elsäkerhetsverket då de, enligt dem, anser att många kommer att dö?
Då (enligt dem) hela verksamheten riskerar att avstanna i flera år. Dessutom, för att inte förglömma, har de en hög kompetens. (Läs deras pressmeddelande så ser ni att det är samma argument som RAÄ?s)
 
2) Är det ok att flytta Folkhälsoinstitutet då det, enligt dem själva, kommer att försvinna kompetent och kunnig personal? Då de flesta anser att de inte har någon framtid i Jämtland? De anser sig överkörda och tror inte att myndigheterna vill att de ska flytta med.
 
Känns frågeställningen igen? Visserligen är det inte RAÄ jag skriver om nu. Men anser nog att det i denna diskussion är relevant ändå. För vem ska säga att ditt institut kan flytta, mitt är viktigare? Mitt jobb är viktigare än ditt? Det vore större skada om vi flyttade än ni? För personalen på Elsäkerhetsverket kommer säkert att svara att de är minst lika viktiga. Alltså skulle man i princip inte kunna flytta ut någonting, utan låta allt vara som det är i ett redan överhettat Stockholm.
 
Läste också i DN att försäkringskassan ska flytta ut vissa delar i landet. Bl a skulle utlandsverksamheten flyttas till Gotland. Det är, enligt dem, inte heller bra, för det är mest kvinnor som jobbar där och deras medföljande får svårt att hitta jobb på Gotland. Känns det igen?
 
Så, vad ska man göra. Det är inte lätt att flytta till Stockholm med omnejd heller. Jobb kan man få, men inte bostad. Det går heller inte att flytta jobb till andra områden som saknar arbetstillfällen, då försvinner all kompetens (enligt en del) och utbildat folk (hm) men å andra sidan, bostäder brukar det finnas gott om. Vilket knep knåp det blir. Föresten så är ju högutbildade nästan tvungna att flytta just till Stockholm för att få arbete, vilket ekorrhjul. Skulle tro att det är lite av detta som Åke Forsmark och Rune Edström skriver om, eller hur? Det kan nog vara så att det måste flyttas ut verk så att arbetstillfällen skapas där det inte finns. Alla kan ju inte bo runt Stockhol, eller andra större städer för den delen. Sverige är ett avlångt land och alla borde kunna leva på de orter de vill, eller är födda.  
 
Sveg t ex, där jag har bott, där kunde man parkera bilen överallt. Inga problem. Sandviken där jag bor nu är fortfarande lugnt rent bilmässigt sett. Enköping där mina föräldrar bor är genast värre. Dessutom kostar det att parkera. Stockholm ska vi ju bara inte prata om. Svårt att hitta någon plats och dyrt. Sveg har bra med bostäder, värre med jobb. Sandviken likaså, fast fler jobb, här t o m river man bostäder. Enköping har dåligt med bostäder och jobb, Stockholm finns mer jobb, men inga bostäder. Det anser jag var ett problem, och ett stor sådant.
 
Det är inte bara RAÄ?s och  dess anställdas problem, utan mångas. Därför är det, för mig i alla fall, väldigt enkelspårigt att BARA tänka och skriva om dem och inget, absolut inget, annat.
 
Anders, jag anser att ALLA ska ha rätt att skriva sina åsikter, oavsett utbildning. Det jag kan reagera på, som Inkan skriver, är att en del skriver svårfattligt ibland. Många frågar inte när de inte förstår, men jag brukar inte ha såna skrupler, då får man tycka att jag är knäpp. Fast jag anser nog att det är knäppare att inte fråga, för då lär man sig ju inget .
 
Till sist, Rune du är underbar.
Annki

2005-02-04, 22:58
Svar #21

Åke Forsmark

Stämningen i den här diskussionen är ju inte sådan att man gärna deltar i den, så det är mycket motvilligt jag deltar.
 
För mej var det så att jag uppfattade att man i denna diskussion gjorde sej till tolk för ALLA släktforskare. En lätt uppiskad stämning och de som andades minsta tveksamhet till den allmänna meningen som den uttolkades tystades ganska bryskt som jag uppfattade det.  
 
När man började göra uttalanden om att orsaken till flytten skulle vara Stockholmsfientlighet så rann det över för mej. Jag var tvungen att säga min mening. Jag är släktforskare och jag stöder utflyttningen.
 
Det har kommit några påpekanden om att det skulle vara alltför avvikande från ämnet att diskutera VARFÖR en flyttning av riksantikvarieämbetet överhuvudtaget aktualiserats. Jag har svårt att se att en diskussion som utesluter den huvudsakliga orsaken verkligen har en mening. Att det är relevant att hänvisa till Stockholmsfientlighet som orsak till utflyttningen men att det är irrelevant att nämna utflyttningen av arbeten till orter i akut kris som orsak till att utflyttning föreslagits och varför det är svårt att undanta just riksantikvarieämbetet förstår jag inte riktigt.
 
Sedan tillskrivs jag uttalanden och påståenden som jag aldrig gjort. Anders Berg använder direkta citattecken för att påstå att jag sagt Därför att utredaren säger så och någon sade något annat som jag inte är riktigt säker på om det var jag som avsågs. Jag får väl se det som en sorts ofrivillig tillerkännande att man måste hitta på korkade uttalanden och lägga dem i min mun för att ha något att bemöta  
 
Skit samma. Jag är inte ute efter att omvända någon. Jag respekterar att folk har andra åsikter än än vad jag har men jag gillar inte när folk gör sej till tolk för mej. Jag är släktforskare och jag stöder utflyttningen!
 
Åke Forsmark
 
PS. Hade jag relevant kompetens skulle jag gärna jobba på riksantikvarieämbetet i Visby. Jag tycker att det låter synnerligen trevligt.

2005-02-04, 23:02
Svar #22

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Anders, Inkan skrev precis hur det är. Det är väl inte svårt att förstå. Hon menar ju inget illa. Man anmärker inte när man säger att man inte förstår. Man förstår inte. Att anmärka på någon som har svårt att formulera sig är inte samma sak som att göra sig förstådd.
Annki

2005-02-04, 23:35
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vi är alla olika. Vi skall alla kunna medverka på Anbytarforum.
 
I och med att vi har ett gemensamt forum för all släktforskning i Sverige så får vi acceptera att det förs diskussioner på olika nivåer, med olika ordval och olika deltagare. Men jag tycker att vi skall glädjas att allt detta sker på samma ställe.

2005-02-04, 23:35
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Åke, du förstår nog att mina citat var min tolkning av din brist på svar. Eftersom du aldrig svarade hade jag inget att citera.
 
Det börjar bli dags att sammanfatta de konkreta argument som lagts fram till stöd för en utlokalisering av RAÄ till Visby:
 
Nej visst, ingen har ju lyckats leverera ett enda...

2005-02-05, 00:15
Svar #25

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Anders Berg, nu tycker jag att du är spydig, så tolkar jag din sista mening i ditt senaste inlägg. Anser mig ha lagt fram olika anledningar varför man inte bara kan tänka på just RAÄ. Tycker också att Kaj A, Åke och Rune har sagt vad de tycker. Kaj A ser t ex möjligheter med en flytt. Det är väl ett argument. Men så länge vi funderar i lite andra banor så ska vi tydligen framstå som mindre vetande utan en vettig tanke. Låt så vara då, det är ju ingen kamp om vem som har rätt och fel. Det beror ju på hur man ser på saken. Det är bara dumt att göra en sån här sak till en princip bland oss. De som är anställda på RAÄ och de som vill ha det kvar i Stockholm av olika anledningar, bör ju protestera och kämpa så gott de kan. De som tycker att det är ok med en flytt måste ju få tycka så. Det är väl det som är demokrati antar jag.
 
Läs vad vi skriver istället, annars blir det ju bara så att du ser det du vill se. Vist är det väl konstigt att jag kan se argument i Åkes inlägg, eller i Kaj A?s och även i Runes? Jag kan också se argument i många andras inlägg. Både för och emot.
Annki

2005-02-05, 00:32
Svar #26

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jodå AnderZzz, det har levererats ett antal konkreta argument, hämtade ur den kontext  där även Riksantikvarieämbetet ingår. Att det visst berör detta statliga verk - utflyttningen av arbeten till orter i akut kris som orsak till att utflyttning föreslagits och varför det är svårt att undanta just riksantikvarieämbetet som Åke Forsmark formulerar så väl ovan. Vi lever i en sammansatt värld. Saker och händelser hänger ihop. RAÄ finns inte i en isolerad värld.
 
Det verkar som Släktforskarförbundet insett detta, och jämför med en absurd flytt av sjukvård. Jag läste uttalandet med jämförelsen på ingångssidan på Rötter. Ett bedrövligt scenario, och inte mycket till argument mot en flytt av RAÄ. Jag blir bara mer övertygad om att flytten är motiverad när jag läser uttalandet. Om det är den typ av fakta du stödjer dej på, så är det inte mycket till argument.
 
Varför inte utnyttja möjligheten att flytta fram positionerna i det förhandlingsspel som alltid pågår?  
 
Mvh
Kaj A.
 
Ska bli spännande att se hur det går med alla flyttningarna.  Kontext betyder sammanhang på akademiska.

2005-02-05, 00:33
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Vi kommer nog inte längre med detta. Det skrivs och tycks mycket, men inte om det som efterlyses, nämligen konkreta argument till stöd för en utlokalisering av RAÄ. Jag kan tyvärr inte hålla med dig att det finns några argument i dina, Åkes, Runes och Kaj A:s inlägg. Ni säger vad ni tycker i allmänna ordalag och vad ni stödjer, och ni ställer motfrågor, men något mer än en åsikt har jag inte sett. Inget som backar upp åsikten.
 
Nu stänger jag den här avdelningen för min del. Och önskar alla en god natt!  Låt oss vara vänner även om vi har olika uppfattning i denna fråga.
 
PS Jag tycker självfallet inte att Stockholmsfientlighet är ett relevant argument mot en utlokalisering till Visby!  Tillräckliga argument mot det finns det i överflöd om man läser tidigare inlägg i denna diskussion.

2005-02-05, 01:59
Svar #28

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kommentar till Kaj Anderssons inlägg 4/2 kl 22.26.
 
1. ATA:s egna arkivarier anser det inte vara lämpligt att transportera delar av arkivmaterialet till Gotland på grund av risken för transportskador. Jag utgår ifrån att dessa yrkesmän och  -kvinnor, som dagligen hanterar detta material, är mer kompetenta att bedöma detta än Lokaliseringsutredningen och Kaj A.  
 
2. RAÄ:s samlingar inklusive det som tillhör Vitterhetsakademien och det som är bakgrundsdokumentation till Histroiska mus?ets föremålssamlingar, används inte bara för forskning. RAÄ är helt beroende av dessa samlingar i sitt myndighetsuppdrag som samordnare och tillsyndsmyndighet inom kulturarvssektorn, t ex i bygg- och prospekteringsärenden, kulturvårdsfrågor o s v.  
 
3. Digitalisering av samlingarna kommer att ta åtskilliga decennier enligt dem som jobbar med detta på ATA, givetvis under förutsättning att erfordliga medel anslås även fortsättningsvis för denna pågående verksamhet.  
 
4. Silverbibeln finns i Uppsala...  
 
5. Såväl Ekonomistyrningsverket som Statskontoret anser att resorna blir fördyrande för myndigheten. Att de blir dyrare för de absoluta flertalet av besökarna är självklart. Någon masstillströmning av och ökad konkurrens om nya flygresenärer till Visby med lågprisflyg som följd uppstår inte p.g.a. att RAÄ flyttar dit. Glöm inte att Gotland redan är vår mest välbesökta turistregion...
 
6. Kontorslokaler är alls ingen bristvara i Stockholm. Tvärtom finns det ett stort överskott på kontorslokaler i Stockholm sedan länge. Enbart det statliga fastighetsbolaget Vasakronan har f.n. 45 lediga kontorslokaler på sammantaget mer än 20 000 kvm bara i själva innerstan och lägger man till närförort så finns ännu fler lediga kvm i attraktiva områden som Liljeholmen, Sundbyberg och Kista.
 
De nybyggda arkivlokalerna för ATA, som kostat skattebetalrna drygt 100 miljoner kronor att bygga, är dock inte vilka lokaler som helst. De är specialanpassade för ATA med klimatanläggningar och nedsprängda arkivdepåer i berget under byggnaden. Vilken hyresgäst som skulle ha behov av dessa lokaler, förutom RAÄ, är svårt att se.  
 
För övrigt tas inte myndigheternas lokalhyror från kulturanslaget, utan är en del av det ramanslag som alla myndigheter får för sina driftskostnader från staten. Höjda hyror innebär höjt hyresanslag från staten.  
 
Kaj Andersson, det är lätt att tycka och tro, men varför inte försöka ta fram konkreta fakta istället för att komma med felaktiga/vilseledande påståenden?

2005-02-05, 08:52
Svar #29

Utloggad Lena Nalmo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2020-02-16, 15:25
    • Visa profil
Jag förstår inte jämförelsen med företagsnedläggningar. Det finns ju inga likheter.
 
Företagets ledning är ju beslutsfattare i det fallet. De har tillgång till all tänkbar information om företaget och företräder företaget utåt. De ansvarar för den långsiktiga funktionen och lönsamheten och redovisar ekonomin för aktieägarna.
 
Ledningen för myndigheten tillhör inte beslutsfattarna. Utredaren är en utomstående som har kort tid på sig. Beslutsfattarna behöver inte driva verksamheten efter flytten eller stå till svars om verksamheten och ekonomin slutar fungera.
 
Jag tycker dethär snarare handlar om att slå sönder fungerande nätverk. Göran Persson är ju känd för att vilja ha svaga ministrar. Myndighetscheferna skall stå med mössan i hand inför HSB och vara lyhörda för alla hans önskningar. Annars ...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna