ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-04  (läst 2797 gånger)

2005-02-02, 06:35
läst 2797 gånger

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Det är väldigt många som under en längre tid har diskuterat RAÄs flytt till Gotland.
Som jag kan tyda, verkar de flesta tycka att förslaget till flytt är smått vansinnigt.
 
Varför inte kanalisera åsikterna i en protestlista från oss släktforskare?
 
Högst upp på listan borde vår ordförandes och styrelsens namn finnas med.
Som släktforskare borde vi vara med och slåss för vårt kulturarv, i stället för att debattera fram och tillbaka med varandra.
 
Får Lisskulla och jag ge Ted Rosvall i uppdrag att ordna en sådan lista?
Det kanske finns en möjlighet att ordna en elektronisk lista, som skickas till utredaren?
 
/Helena

2005-02-02, 08:19
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kommentar till Rune Edström:
 
När sakargumenten tryter eller snarare helt saknas - då använder somliga sig istället av personargument, kränkningar och påhopp på sina meddebattörer. Varför lägga debatten på en så låg och destruktiv nivå? Skärpning!
 
PS. I RAÄ:s bibliotek gjordes 39.772 boklån under 2003. Antikvarisk-Topografiska Arkivet (ATA) hade 2.300 besökare under samma år (se RAÄ:s verksamhetsberättelse 2003, s. 32).

2005-02-02, 08:46
Svar #2

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag glömde att nämna ytterligare en sak ovan. Jag besvarar eller kommenterar i fortsättningen inte heller inlägg som uppenbart, helt eller delvis, är författade av någon annan än insändaren. Jag har faktiskt både utbildning och lång träning i textanalys.  
 
Man kan annars konstatera att Rune och hans vapendragare verkar väldigt angelägna om att just jag ska bli arbetslös. Varför, det undandrar sig min bedömning. Men det är högst sannolikt att de får se sin önskan uppfylld.
 
Förhoppningsvis hjälper mitt a-kassekort (kan skicka en kopia) dem att må något bättre än vad de uppenbarligen nu gör. Det måste vara förfärligt att inte kunna känna sig hel och stark utan att se någon annan fara illa.
 
Kom förresten på ännu en önskerubrik: Uppsagd på grund av myndighetsflytt, utför nu samma uppgifter som konsult. Fördubblad kostnad för skattebetalarna

2005-02-02, 10:38
Svar #3

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Rune, du kommer ofta med kloka, kluriga och eftertänksamma inlägg, inte sällan med viss humor, och de träffar ofta mitt i prick.  
 
Men den här gången, Rune, har du faktiskt fel, och det ordentligt. Den här gången handlar det inte om Stockholmare gentemot vischan/vanligt folk/övriga Sverige (vilket det annars ibland gör). Den här gången handlar det inte om något snävt egenintresse eller märkligt och kuriöst särintresse, som rör den egna arbetsplatsen och ett litet fåtal entusiaster eller hobbyfreaks.
 
För den här gången, Rune, handlar det om dig och mig. Det handlar om ett riksintresse, vårt kulturarv, något som rör och berör hela Sverige, och allas vår möjlighet att ta del av vår historia, och de nya forskningsresultat som kommer fram (och att sådana kommer fram - att det överhuvudtaget bedrivs sådan historisk forskning). För vad som lokaliseringsutredningen föreslår - även om budskapet är inlindat allehanda lokaliserings- och arbetsmarknadspolitiska floskler - är i praktiken inget annat än en nedläggning av RAÄ i dess nuvarande form. Det som eventuellt (jag säger eventuellt!) kan komma i stället, vet vi inte så mycket om, annat än att det kommer att få väsentligen sämre kompetens, mindre erfarenhet, sämre möjligheter att aktivt samarbeta med för verksamheten viktiga (för att inte säga nödvändiga) institutioner och bli betydligt svårtillgängligare. Även du, Rune, kommer att negativt beröras av detta (även om du inte inser det just nu). Detta handlar inte om Stockholmare och Gotlänningar, utom om oss alla, och om historiens plats i samhället överhuvudtaget. För den är i dagens besparingsjagande och ekonomistiska samhälle ständigt hotad, och måste värnas.  
 
Historielösheten breder ut sig såväl i våra skolor som i förvaltningar och i massmedia. Gammaldags allmänbildning, förefaller alltmera att bli en bristvara. Det går knappast längre att öppna en tidning, eller att sätta på TV:n, utan att hitta såväl sakfel som allvarliga brister i den historiska bakgrunden. Det vore inte bara trist utan även mycket tragiskt, om t.o.m. den institution som mer än någon annan är satt att bevaka och förvalta vår historia, skulle tappas på det mesta av sin kompetens och erfarenhet. Våra universitet och högskolor i all ära, men jag har mycket svårt att tänka mig (i klartext: det är omöjligt) att vare sig ett gäng nyexaminerade ungdomar från Gotlands högskola eller snabbomskolade officerare från P18 ska kunna fylla dessa luckor.  
 
Att bevara RAÄ och ATA som en fungerande och arbetande enhet är ett väsentligt riksintresse för oss alla, var vi än bor i Sverige, och får under inga omständigheter offras (ja, lokaliseringsutredningens förslag är i praktiken ett avskaffande, om vi ser till konsekvenserna) av kortsiktiga arbetsmarknads- och lokaliseringsskäl. Och att man överhuvudtaget inte beaktat kulturaspekten, visas ju tydligt av att man vare sig har tagit med en enda kulturvetare eller sakkunnig inom området i utredningen, och inte ens tillåtit verket självt vara med som remissinstans.  
 
Detta är en riksskandal utan like, som t.o.m. får Hr Bergs verksamhet på Historiska Museet att blekna bort på gränsen till glömska vid en jämförelse. Kan detta månne vara en biavsikt med förslaget??
 
Rune (och ni andra, som ännu inte har insett vad detta är fråga om): Vakna! Tänk om! Snart är det för sent!

2005-02-02, 10:59
Svar #4

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Om förslaget varit att flytta RAÄ till min hemstad, Göteborg, hade jag, om än med sorg i hjärtat, också protesterat. Jag vet nämligen hur svårt det är att utnyttja de historisk-arkivariska samlingarna i Stockholm härifrån, jag har själv försökt.
 
Jag är alltså inte lokalpatriot när jag skriver detta, utan jag vill i första hand ha ett RAÄ som fungerar så effektivt som möjligt med så hög kompetens som möjligt. Detta innebär att forskningsprojekten måste vara kvar i Stockholm. Nuvarande förslag är precis lika korkat som att föreslå ett institut för studier av renbete i Malmö eller att lägga ett institut för studier av gutniska i Stockholm.

2005-02-02, 10:59
Svar #5

Rune Edström (Rune)

Carl-Fredrik är den förste som kommer med ett mer seriöst inlägg, där han försöker övertyga tvivlaren, inte på grund av början, utan det som är efter.
mvh
rune

2005-02-02, 11:25
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Carl-Fredriks inlägg är en mycket god sammanfattning av vad det är frågan om.
 
Det finns gott om forskare och tjänstemän som just nu sliter häcken av sig för att utnyttja den egna positionen till bristningsgränsen för att rädda vad som räddas kan. Det här är inte en bransch man väljer för pengarna eller de goda karriärmöjligheterna om det nu är någon som tror det. Kulturminnesfrågor placeras ju som bekant i de sammanhang där anslag delas ut nästan alltid under rubriken övrig verksamhet.
 
Den dominerande strategin går i dagsläget ut på att försöka slå in en sprängkil i den springa som utredaren lämnat gällande arkiv och bibliotek, så att dessa blir kvar i Stockholm. Där känner många av oss för tillfället en försiktig optimism.
 
Det gäller att banka på det ställe där man känner att motståndet kan svikta. Men det gäller att göra det nu. Det finns ingen tid att tänka stora tankar eller hålla på med tjafs om vilka som tycker illa om varandra och varför mm. Det kan vi ta sedan.

2005-02-02, 12:44
Svar #7

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Liksom Helena Thorman har jag gått och funderat på ett sätt för oss vanliga släktforskare att protestera mot förslaget att flytta RAÄ. En protestlista man kan skriva under elektroniskt vore inte alls dumt. Ett annat alternativ är en ny Operation brevstorm. Om alla vi som ser vilken utarmning och kapitalförstöring flytten skulle innebära skriver protestbrev till Lokaliseringsutredningen, får de det svettigt med diarieföringen av alla inkommande brev.  
 
Mvh
Ingegerd

2005-02-02, 12:49
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Så här kan det se ut:
 
Till
Infrastrukturminister Ulrica Messing
Näringsminister Thomas Östros
Utbildnings- och kulturminister Leif Pagrotsky
 
Med anledning av Lokaliseringsutredningens förslag att utlokalisera Riksantikvarieämbetet till Visby vill jag anföra följande:
 
En sådan utflyttning skulle försvåra ämbetets möjligheter att fungera som centralt organ för kulturminnesvården och som forum för samarbete rörande vårt kulturarv. Särskilt allvarligt är det att man förutsätter att Antikvarisk-topografiska arkivet och Vitterhetsakademiens bibliotek ska flyttas med. Dessa fungerar sedan mycket länge som centralarkiv/-bibliotek för det antikvariska området och har dessutom en stor potential för andra forskningsområden, såsom t ex hembygds- och släktforskning. ATA och biblioteket nyttjas av forskare från hela landet och deras besök kombineras ofta med forskning i andra arkiv i Stockholm, t ex Riksarkivet. En utflyttning i detta avseende skulle därmed medföra allvarliga konsekvenser.
 
Arn Magnusson Jr.
ordförande för släktforskarföreningen  
i Långtbortehult

2005-02-02, 13:22
Svar #9

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Det var en god början, men hur genomför vi det praktiskt?  
Finns det någon som är finurlig på datorn och kan sätta igång kedjan?
 
/Helena

2005-02-02, 13:27
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det enklaste sättet för den som håller med i sakfrågan är att kopiera texten och skicka den som vanlig e-post till:
 
registrator@industry.ministry.se
och
registrator@education.ministry.se  
 
Tänk på att byta avsändarnamnet mot ert eget. Annars blir Arn Jr inte glad.

2005-02-02, 14:17
Svar #11

Ingrid Wikberg

TACK Kaj för underlaget!  
Hur enkelt som helst för oss alla som vill protestera mot flytten: bara att kopiera över text & adresser och sända iväg. Man kan ju även tillföra en egen kommentar om man vill.  
Personligen anser jag det vara ett oförsvarbart slöseri med våra gemensamma tillgångar att flytta RAÄ. Det handlar om både personal, kunskap och inte minst pengar.
 
Dumheter och röstfiske inför nästa val ska vi ej tillåta.
 
Vi ska ej splittra upp en väl fungerade myndighet som ligger mitt i och med all tillgänglig kunskap etc som finns runtomkring.  
Har med intresse följt diskussionen och håller med att nu är det ej fråga om Stockholm contra  landsorten. Man kan ej motivera en ny dumhet med gamla dumheter.    
 
Det vore klokare om staten stödjer industriflytt ( stor eller liten) som genererar både pengar och arbetstillfällen lokalt, än att skicka iväg ämbetsverk till vår vackra turistö. Och att staten uppmuntrar alla lokala intiativ som gotlänningar själv väljer -och vill satsa på.

2005-02-02, 16:44
Svar #12

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Jag skulle ju inte skriva mer men vill säga en sak. Delar av det jag skrev den 31 januari (sista inlägget) ber jag samtliga om ursäkt för. Då menar jag alla som skrivit eller överhuvudtaget varit in på denna tråd. Inte för att jag inte står för mina åsikter, för det gör jag, utan för att jag blev alldeles för personlig och det är ju inte meningen. Jag var arg och ledsen, det hade räckt att jag skrivit det.  
Annki

2005-02-02, 16:56
Svar #13

Bo Olsson

Jag förstår att förslaget om flytten av RAÄ är korkat, men samtidigt måste man också förstå att vi som bor i de delar av Sverige, som för rikstad och regering är en vit fläck på kartan är vana att höra precis samma sak så fort Stockholm är drabbat. Det är ju lite svårt att alltid avgöra om vargen verkligen kommer, eller inte. Förra året blev vi här i Kalmar län av med 2781 arbetstillfällen. Det motsvarar omkring 55000 med Stockholmsmått mätt. I år bidrar regeringen med att flytta bort 100 statliga tjänster härifrån, vilket skulle motsvara ca 2000 statliga tjänster i Stockholm, men trots detta har jag som sagt förståelse för och stödjer protesterna mot RAÄ-flytten.
 
MVH
 
Bo Olson

2005-02-02, 17:20
Svar #14

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se
Kaj! Jag har följt ditt exempel ovan och hoppas att fler gör det.

2005-02-02, 17:35
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det verkar så:
http://www.svt.se/texttv/151.html
 
Näringsdepartementet har fått drygt    
  100 protestbrev från privatpersoner,    
  museianställda, konservatorer, läns-    
  antikvarier, forskare och organisatio-  
  ner som Sveriges släktforskarförbund.

2005-02-02, 20:29
Svar #16

Ingrid Wikberg


2005-02-02, 21:30
Svar #17

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Inkan,hej. Kan inte göra smileys, så du får tänka dig dem.
Annki

2005-02-02, 21:40
Svar #18

Lisskulla Engström

Jag har nu mailat mina strån till stacken!
 
Hoppas riktigt många e-postar går iväg!
 
Lisskulla

2005-02-03, 00:27
Svar #19

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Pressansvarig vid RAÄ framträdde ikväll (onsdag) i TV4:s lokalnyheter i Stockholm och berättade att många protestbrev influtit.

2005-02-03, 07:14
Svar #20

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Även jag har mailat mitt strå, till Messing och Pagrotsky.
 
/Helena

2005-02-03, 11:40
Svar #21

Ingrid Wikberg

Annki: skriv kolontecknet : och det glada parantestecknet ) tillsamman, det blir då:  
och är man besviken, arg, tjurig eller tvärtemot kan man skriva kolontecknet : tillsammans med  motsatta parantestecknet (  och Då blir det en suring  
 
Svårare är det inte!  
 
 
Men jag begriper inte riktigt att det fungerar så här.... ( ursäkta avvikelsen från ämnet )

2005-02-03, 12:39
Svar #22

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har mailat och upptäckte att registratorn på Kulturdepartementet är en yngre aktiv släktforskare, då och då förekommande i Anbytarforum. Dessutom har hon och jag en gemensam ana någon gång på sjuttonhundratalet. Världen är liten ibland.

2005-02-03, 14:16
Svar #23

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Rösta hos Populärhistoria
En möjlighet att visa vad du vill får du
tack vare Populär Historias webbsidor.
www.popularhistoria.se
hälsning Gustaf

2005-02-03, 16:07
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
RAÄ:s remissyttrande som rtf-fil (kan öppnas med alla vanliga ordbehandlingsprogram)
Text description
 (74 k)

2005-02-03, 18:09
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Lite skumma filändelser där för gemene man tror jag..  
 
klicka nedan..
 (74 k)

 
 
(Den skriver .doc fast filen är .rtf - men det funkar lika bra ändå..)

2005-02-03, 18:55
Svar #26

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Väl och framgång, Kaj!
ö. Johan från Åbo
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2005-02-03, 19:23
Svar #27

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Inkan, prövar nu , hoppas det går.
Annki

2005-02-04, 07:26
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Tackar Johan, men det är svårt att vara optimist i det här fallet. Man ser att försvarslinjen vad gäller sakargument nu går på temat att det kommer att bli fruktansvärt dyrt att flytta myndigheten.
 
Argumentationen om de höga kostnaderna bygger i sin tur till stor del på ett antagande om ett till omfattningen oförändrat ansvarsområde, vilket även i fortsättningen skulle kräva långt över 200 tjänster. Det antagandet är enligt min uppfattning optimistiskt i överkant. Den misstanken menar jag även kan återfinnas i remissyttrandet: ... Vilka delar av våra uppdrag som i så fall skall lämnas blir en fråga för vår uppdragsgivare....
 
Min personliga uppfattning är att RAÄ på Gotland kommer att bli ett mini-ämbete med maximalt omkring 120 tjänster.

2005-02-04, 08:50
Svar #29

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
I dagens SvD framgår att alla remissinstanser, inklusive de i utredningssammanhanget tunga remissinstanserna Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och Arbetsgivarverket, är eniga: Förslaget att flytta RAÄ är inte ekonomiskt försvarbart, vare sig ur personalrekryteringssynpunkt eller när det gäller flytt-, rese- och hyreskostnader.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna