ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-02  (läst 1744 gånger)

2005-01-31, 12:19
läst 1744 gånger

Bengt Nilsson

De som undrar över vilka grupper av släkt- och hembygdsforskare som skulle drabbas om RAÄ i sin helhet hamnar på Gotland kan enklast läsa presentationerna av ATA och Vitterhetsakademiens bibliotek:
http://www.raa.se/ata/pres.asp
http://www.raa.se/bibliotek/samling.asp
 
Sedan har vi förstås också påverkan på annan verksamhet, som Det medeltida Sverige, vilket säkerligen också skulle drabba användarna.

2005-01-31, 12:44
Svar #1

Jonas Kuschner

En av de enheter som är under diskussion är ATA, Antikvarisk-Topografiska arkivet, som idag ligger i RAÄ:s lokaler intill Historiska museet. Det är en samling som t.ex. innehåller bilder av föremål och minnesmärken i kyrkor i hela landet, som ofta har mycket stort personhistoriskt intresse. ATA är säkert underutnyttjat av släktforskare, men de flesta som har varit där vet vilken guldgruva arkivet är.
 
Jag bor med ungefär en timmes resväg med tåg till Stockholm. Det är inte så besvärligt för mig att ta mig in till ATA, men i regel kan jag samordna ett besök där med en stund på t.ex. Riksarkivet eller Kungliga biblioteket. En flyttning till Gotland skulle i praktiken göra det omöjligt att ta sig till ATA för ett hastigt forskningsbesök och, som Bengt Nilsson påpekar, det skulle inte heller gå att samordna med något annat, såvitt inte regeringen flyttar ut samtliga i Stockholm befintliga arkiv-, musei- och biblioteksinstitutioner till Visby, vilket inte skulle göra dem mer tillgängliga för andra än gotlänningar.
 
Vad de RAÄ-anställdas arbetsvillkor beträffar, vet jag att Kaj går till Riksarkivet flera gånger i veckan. Alla de gånger som han har kunnat svara på intresserade släktforskares medeltidsfrågor här på Anbytarforum, har han kunnat göra det tack vare att han har nära tillgång till det medeltida källmaterialet. För andra anställda på RAÄ som sysslar med andra saker är det kanske Historiska museet eller KB som ger dem möjlighet att göra sitt jobb, vilken även innefattar att hjälpa allmänheten med förfrågningar. Att både Kaj och alla andra på RAÄ, om de skulle välja att flytta med, nu skulle få svårare att göra sitt arbete (oavsett Runes fantasier om snabba flygförbindelser - vad skulle det kosta skattebetalarna?) kommer alltså att gå ut även över den intresserade allmänhet som förlitar sig på RAÄ:s expertis för att få hjälp med sin egen t.ex. hembygdshistoriska forskning.

2005-01-31, 12:45
Svar #2

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
För den oinsatte rekommenderas att läsa vad Per Clemensson skriver i Hembygdsforska steg för steg s 34ff om Riksantikvarieämbetet. För den som sysslar med gårdshistoria eller praktiskt hembygdsforskar är riksantikvarieämbetets arkiv ytterst värdefullt. För kyrkoforskning och fastigheter som tillhört kyrkan är det även dit man vänder sig. Det handlar alltså inte om de med gångavstånd som pseudonymet Elsa Wahlberg hävdar ovan utan om oss på 50 mils avstånd som vill ha en fungerande service och duglig kompetens i kontakt med verket. Av erfarenhet vet jag att det inte kommer att fungera bra om man sär på kompetensen som kan arkivbeståndet och skickar iväg det ena eller andra till andra orter. Att bygga upp en fungerande arkivservice tar både lång tid och kräver stora pengar. Denna kompetens finns inte idag på Gotland.  
En parallell är de lokala lantmäteriets historiska kartor, liksom fastighetsregistret på tingsrätterna som skyfflades upp till Norrland för att depåläggas där av arbetspolitiska beslut. Nu är det lögn att ta del av arkiven utan att betala flera tusen kronor, antingen i resor eller i kopiebeställning av kartmaterial.  Ringer man får man ibland bortförklaringar om att materialet saknas. Först med hjälp av de egna förteckningar jag hann kopiera kan man få fram materialet utav dem. Liknande vill åtminstone jag slippa med andra arkiv.
Finns det någon som kan motivera sakligt varför Riksantikvarieämbetet ska förläggas till Visby vill jag gärna höra dessa argument.

2005-01-31, 12:46
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Bengt Nilsson och Per Thorsell har kommit med ett utmärkt förslag som jag instämmer i.  
 
Sveriges släktforskarförbund borde självklart utnyttja möjligheten att till Näringsdepartementet avge ett yttrande på Lokaliseringsutredningens förslag (som nu är ute på snabbremiss till berörda myndigheter) och framhålla de negativa konsekvenser som en utlokalisering av RAÄ skull få för oss släkt- och hembygdsforskare.  
 
RAÄ:s unika samlingar, inlusive Antikvarisk-topografiska arkviet (ATA), kommer att bli mer svårtillgängliga för 99,5% av de svenskar som intresserar sig för kulturarvet (det är trots allt mer krångligt och dyrare för flertalet svenskar som inte är bosatta på Gotland att per flyg eller båt ta sig till Visby än att per tåg, bil eller flyg ta sig till Stockholm!).  
 
Utlokaliseringen till Visby kommer också att innebära att delar av den forskningsverksamhet som idag bedrivs vid RAÄ kommer att försvåras eller helt omöjliggöras. Exempel på sådan verksamhet är för släkt- och hembygdsforskaren viktiga vetenskapliga forskningsprojekt som utgivningen av Sveriges kyrkor, Det medeltida Sverige och Sveriges runinskrifter - verksamheter som är beroende av de samlingar som finns vid andra centrala institutioner som t.ex. RA och KB.
Sådan forskning går inte att rationellt bedriva på distans från Visby.

2005-01-31, 12:52
Svar #4

Peter Funke (Aningen)

Bengt, anledningen till att jag ser det ur släktforskarnas perspektiv är förstås för att det här är en släktforskarsida, så det känns naturligt att försöka bilda sig en uppfattning om just den sidan av saken.  
 
Själv funderar jag på hur många av besökarna på Anbytarforum bosatta utom pendlingsavstånd som i sitt släktforskande haft anledning att personligen besöka RAÄ.  
 
För egen del har jag skickat efter flera av RAÄ:s skrifter, bl.a. från sockenkyrkoprojektet, och postgången lär ju fungera även från Gotland. Men om det kan påvisas att (t.ex.) det projektet  omöjligen kan bedrivas från Gotland så skulle det förstås vara lättare att engagera sig mot flytten!
 
F.ö. är RAÄ:s (UV-)filial för västsverige beläget i min hemstad, och jag undrar varför inte man skulle kunna ha ett lokalkontor i Stockholm att svara för en lokal verksamhet på liknande sätt? Tekniken har ju dessutom gått framåt med Internet, TV-konferenser och andra faciliteter som kanske inte alltid gör den personliga närvaron absolut nödvändig!

2005-01-31, 12:53
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Låt oss först gå tillbaka till grundfrågan: Har de som blir arbetslösa när Gotlands regemente läggs ner lämplig utbildning och erfarenhet för att ta över RAÄ?
 
Sedan. Har någon sett några siffror på att det på Gotland finns ett större antal arbetssökande med erfoderlig utbildning och, åtminstone i en del fall mångårig erfarenhet, inom RAÄ:s fält på Gotland. Kaj, som är den som vet mest om saken, anser inte det...
 
Och vad det gäller forskningen. Om man mer eller mindre varje dag behöver tillgång till ofta unikt material som bara finns i Stockholm, vad gör man då? Visst, man kan ju låta de anställda flyga till Stockholm varje dag, men det blir skäligen ineffektivt, och dessutom ordentligt miljösvineri. Det är nog bara att acceptera att det finns ett antal institutioner som bör ligga på samma ort.
 
Vad som också är allvarligt är att ett antal projekt kommer att drabbas av stora kompetensförluster genom att man byter personal. Männsikor går inte att byta ut hur som helst som några slags strumpor, även om en del verkar tro det. Projekt som Det medeltida Sverige får aldrig en chans att börja studera Norrland då personalen byts ut och källmaterialet tyvärr blir otillgängligt.
 
Jag brukar alltid hävda att staten har alldeles för stor del av sin verksamhet i Stockholm, men i just detta fall så kan jag inte annat hävda att Stockholm är bästa platsen för RAÄ.
 
Jag är för övrigt övertygad om att det finns initiativkraft i hela Sverige, och att människor alldeles på egen hand klarar att finna nya sysselsättningar, ofta helt utan statliga stödpaket. Men jag har inget emot att man lägger nya myndigheter på Gotland och försiktigt decentraliserar existerande. För mig spelar inte avståndet till myndigheten roll, om det varit så att hela det historisk-arkivariska komplexet varit lokaliserat i Östersund hade jag också protesterat mot en isolerad flytt av RAÄ.
 
Vad jag vill ha är ett effektivt RAÄ. Så länge övriga delar av det historisk-arkivariska komplexet finns i Stockholm vill jag ha kvar RAÄ där.
 
Detta skrivet av en inbiten Göteborgare...

2005-01-31, 12:59
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kort tillägg:
Beställa produkter från RAÄ kan man göra på distans, problemet är att råvarorna finns i Stockholm. Huvudproblemet är alltså att RAÄ:s forskare inte kan producera något effektivt från Visby.

2005-01-31, 13:07
Svar #7

Erik Holmlund

Likt Rune Edström är jag norrlänning, men jag ser inte alls det vore bra med en flytt av RAÄ till Gotland. Att se en flytt som ren arbetsmarknadspolitik och att se människorna som statistiska enheter som man flyttar runt är lite cyniskt tycker jag. Måhända har liknande flyttar skett åt andra riktningar historiskt, men det gör det inte mer rätt att återupprepa samma misstag. Visst kan det vara helt rätt att utlokalisera myndigheter till platser som Gotland eller Norrland men vissa myndigheter är säkert enklare att flytta på än andra. RAÄ verkar dock vara en myndighet som i sin löpande verksamhet har väldigt många kontaktytor mot t.ex. olika arkiv som finns just i Sthlm. Det går inte att bortse från att en utlokalisering av RAÄ kommer att skapa krångligare arbetsprocesser, och av det av den anledningen riskerar att bli en dyr historia, samhällsekonomiskt. Att man förlorar mycket spetskompetens som kommer ta lång tid att bygga upp på Gotland är en annan sak, men det har ju många redan påpekat i tråden.
 
Sen är det ju klart bökigare att ta sig till Visby än att ta sig till Sthlm, om man som användare vill besöka RAÄ. Sthlm har jag vägarna förbi några gånger varje år men Gotland har jag aldrig ens besökt.  
 
Utan att ha någon djuplodande kunskap om RAÄ:s verksamhet så skulle man väl kunna spekulera i att möjligen kan en utlokalisering av RAÄ leda till att man måste skynda på digitalisering av vissa arkiv/arkivmaterial (eller flytta på dom) som RAÄ använder i sin verksamhet och att det i sig skulle vara en positiv effekt. Men om det är görligt eller önskvärt vågar jag inte uttala mig om.
 
Erik, Skellefteå

2005-01-31, 13:25
Svar #8

Bengt Nilsson

Peter Funke, det är naturligtvis inte frågan om det som rör köp av RAÄ:s skrifter. Där spelar lokaliseringen säkert mindre roll. Det jag vill fokusera på är två saker, först användarens personliga besök på RAÄ för att exempelvis studera materialet i ATA. På den punkten vill jag fortfarande hävda att en lokalisering till Visby gör detta svårare och dyrare. Och det nästan oavsett var i landet som användaren bor.
 
Den andra aspekten är RAÄ:s verksamhet utåt. Kommer flytten exempelvis att göra det svårare för användarna att ta del av RAÄ:s publikationer, helt enkelt därför att det kommer att ta lång tid för en omställning? Exempelvis pga att de experter som nu sysslar med saker som t.ex. Det medeltida Sverige inte kan eller vill följa med till Gotland. Eller på grund av att deras arbete blir svårare därför att åtskilligt arkivmaterial kommer att vara kvar i Stockholm?  
 
Jag tycker inte vi behöver ge oss in i långa debatter om glesbygdspolitik eller industrinedläggningar. Utan kan nöja oss med att se vad just RAÄ har att erbjuda och fundera över om vi som släkt- eller hembygdsforskare kommer att vinna eller förlora på att just RAÄ flyttar just till Gotland.

2005-01-31, 13:38
Svar #9

Peter Funke (Aningen)

B.N., det är just de frågor som Du ställer i andra stycket som även jag tycker är väsentliga, och jag instämmer även i slutklämmen. För övrigt tycker jag att flera av de senaste inläggen varit konstruktiva, till skillnad från många av de tidigare som mest andades ilska och inbjöd till jämförelser med andra om- och utflyttningar...

2005-01-31, 15:14
Svar #10

Bengt Nilsson

Enligt mitt sätt att se på frågan skulle vi antagligen kunna nå en väldigt bred enighet i den här frågan om vi nöjde oss med att ta ställning utifrån ett användarperspektiv.  
 
Det går säkert enkelt att visa, genom tåg-, båt- och flygtidtabeller och dito biljettpriser, att för nästan alla av oss skulle en flytt till Visby innebära längre restider och högre kostnader. Det är säkert inte alla som besökt RAÄ i forsknings- eller studiesyfte, men det är sannolikt flera som skulle kunna ha glädje av det. För min egen del besökte jag vid ett tillfälle ATA för att studera brev rörande en svensk resenärs Englandsbesök i början av 1700-talet. Alltså inte material som man kanske skulle förvänta sig att finna där. Jag tror att fler skulle kunna göra liknande upptäckter.  
 
Och om vårt intresse för RAÄ:s verksamhet i stället inskränker sig till deras publikationer borde vi som användare kunna ena oss kring att en flytt till Gotland, ev. utan bibliotek, utan delar av RAÄ:s arkiv, bort från närheten till exempelvis RA och KB och utan större eller mindre delar av personalstyrkan skulle medföra att vi förmodligen tvingades vänta längre på skrifter vi gärna vill ta del av.  
 
Varför inte nöja oss med att ha det just detta användarperspektiv, som fokuserar specifikt på just RAÄ och just frågan om RAÄ:s flytt till Gotland?

2005-01-31, 17:25
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Rune Edström och vår nykomling Elsa Wah(l)berg tror att det går lika bra att forska från Visby - vad som nu menas med det. Rune framhåller också att det går att kommunicera via Internet, och visst, om man önskar få kopia av en enstaka handling så går det säkert bra. Men om man vill gå igenom allt som finns i ATA som kan röra en viss socken, eller om man omvänt, som Kaj Janzon på DMS/RAÄ i sitt arbete behöver tillgång till RA:s hela bestånd av medeltidsbrev, 1500-talets landskapshandlingar, genealogica- och topographica samlingarna o s v, hur har Rune då tänkt sig att Internetkommunikation ska kunna ersätta behovet att på plats ta del av och undersöka handlingarna?  
 
Visst blir mer och mer av våra arkivskatter tillgängliga för forskning genom digitalisering och publicering på Internet eller multimedia - men det är trots allt bara en bråkdel av allt som finns i våra arkiv som är eller kommer att bli tillgängligt på detta sätt inom en överskådlig framtid. Ett sådant arbete har pågått i 8 år på ATA vad gäller den kyrkliga delen av samlingarna, men att digitalisera hela ATA:s bestånd skulle enligt uppgift från arkivchefen Ann Hörsell ta mer än 30 år. Några extra medel för att påskynda ett sådant omfattande arbete kan man inte heller räkna med - verkligheten inom flertalet statliga myndigheter idag innebär inga utökade ramanslag, vilket leder till ekonomiska besparingar och personalnedskärningar. En fullständig digitalisering av arkivbeståndet skulle givetvis innebära stora fördelar för alla som vill ta del av samlingarna, men kan heller aldrig fullt ut kompensera fördelarna med att på plats och ställe bedriva forskning i ett arkiv - det vet alla som någon gång satt sin fot på en arkivinstitution.
 
Som skattebetalare tycker jag också att vi borde protestera hos våra politiker mot den kompetensminskning och kapitalförstörelse som en utflyttning av RAÄ skulle leda till. Gotlands högskola kan omöjligt försörja RAÄ med all den spetskompetens som myndigheten behöver - man har helt enkelt inte alla de utbildningar på programmet som RAÄ behöver. ATA har dessutom precis flyttat in i nya ändamålsanpassade arkivlokaler i Stockholm - bara byggkostnaderna har uppgått till drygt 100 miljoner kronor. Är det verkligen i folkets inklusive gotlänningarnas intresse - oavsett om man är road av forskning i vårt kulturarv eller inte - att minska kompetensen på RAÄ och slänga de 100 miljoner skattekronorna i sjön som ATA:s splitternya lokaler kostat, för att inte tala om de hundratals miljoner som en utflyttning och nyetablering av myndigheten i Visby kommer att kosta?

2005-01-31, 18:02
Svar #12

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Jag tycker att det ser ut som en panikåtgärd att flytta RAÄ till Gotland. Håller med om att det ligger alldeles för avsides för dom som vill besöka RAÄ. Som jämförelse. Här i Östergötland ligger landsarkivet i Vadstena och jag bor i Linköping och med dom dåliga kommunikationerna som finns blir det inte många besök där inte. Så jag tycker att RAÄ ska vara kvar i Stockholm. Det finns så många andra myndigheter som säkert är mera passande att flytta på.

2005-01-31, 18:13
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
I samband med sockenfrågan har representanter för både Släktforskarförbundet och Hembygdsförbundet vid ett flertal tillfällen besökt RAÄ för att tala med deras experter och ledande tjänstemän. Ponera att RAÄ under denna tid hade legat i Visby. Hade dessa möten, som nu resulterar i ett utmärkt yttrande från ämbetet i detta ämne, över huvud taget blivit av då?
Jag tvivlar på det.
 
Ted Rosvall

2005-01-31, 21:32
Svar #14

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Med risk för att bli ovän med många av er etablerade släktforskare - Ted m fl. - vill jag ändå påpeka några fakta i målet. Häromveckan besökte jag Skottland (ja, faktiskt för att släktforska!). Flygresan tog två timmar, och var billigare än att resa tåg till Stockholm. Jag har släktforskat nu i drygt ett år (fortfarande lika spännande) och kunnat göra det mesta via nätet. Om man ser till hur mycket källdata som nu finns publicerat digitalt och med vilken hastighet det har gått, så tror jag inte att det skulle ta 30 år att pulicera allt relevant material från RAÄ digitalt. Det handlar väl om hur en myndighet väljer att prioritera?
 
För att rätt bedöma effekten av en flytt kanske man ska fundera kring hur många som är beroende av personliga besök, hur många som skulle kunna tillgodoses genom andra kanaler (t ex internet), och slutligen - hur skulle man kunna bygga det nya RAÄ utifrån förutsättningen att det är lokaliserat till Gotland? Egentligen en spännande utmaning. Jfr den utveckling som sker varje gång ett stort företag blir uppköpt av ett ännu större. Astra, Volvo, SAAB...då flyttas väsentliga funktioner till deras huvudstäder - här vill en riksdagsman göra det motsatta, flytta en central myndighet till en utsatt del av landet. Visst bör det vara möjligt?
 
Själv arbetar jag i en bransch med stort behov av utbyte främst nationellt, men också internationellt. Avstånd är i regel ett litet problem.
 
Mvh
Kaj A.

2005-01-31, 21:56
Svar #15

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Man kan väl tänka sig att vara anställd vid RAÄ på Gotland t ex, men distansarbeta i t ex Stockholm. Vill chefen ha kontakt med den underställde eller vice versa (vilkendera som nu råkar bo och arbeta i Stockholm) så finns ju alltid internet och mail som nämnts ovan (för den mer konservative: telefon, för den riktigt byråkratiske: pappersbrev).  
 
Ju mer av bibliotek, samlingar och arkiv som lämnas kvar i Stockholm, ju smidigare skulle detta fungera!
 
Kanske kan man ses någon gång ibland i verkligheten - ifall RAÄ:s budget tillåter (det kan ju som bekant vara billigare att ta sig till Skottland med flyg än med tåg till Stockholm, kanske är det även billigare än att ta flyget till Visby). Fast det blir säkert inget problem. RAÄ hör säkert till statens älsklingsämbeten som alltid får en slant extra om de bara säger till.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-01-31, 22:12
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kommentar till Kaj A:s inlägg.
 
Likt många andra myndigheter har RAÄ slimmats genom åren, till den grad att den kunskapsuppbyggande delen nu har övergått från att vara slimmad till att vara närmast anorektisk. Det finns ingenting att prioritera med. Alla har fullt upp med att hålla näsan över vattnet och sköta sin del. Blir någon sjuk ligger den delen helt enkelt nere tills vederbörande tillfrisknat. I många fall är det lagar och förordningar som bestämmer vad som ska prioriteras. Det kan vi inte påverka ett dugg.
 
För tio år sedan var vi fem som arbetade med DMS. Nu är jag ensam kvar. I samband med den första av två omorganisationer under min tid på verket gjordes en grundlig utredning av hur lång tid det skulle ta för oss fem att slutföra DMS. Utredningen fastslog att det skulle ta 16 år med vissa effektiviseringar. 5 x 16 = 80 manår alltså.
 
Eftersom utredningens rekommendationer inte följdes i något avseende har vi en något annorlunda situation idag. Om vi teoretiserar kring att jag får ägna all min arbetstid (vilket jag inte får) för att digitalisera DMS-materialet med nuvarande förutsättningar så kommer jag att vara klar om 120 år ungefär. Avstånd är inget problem alls i det här sammanhanget. Problemet är människolivets korthet.

2005-01-31, 22:39
Svar #17

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kaj A,
Du skriver att du vill påpeka några fakta i målet - men jag har nu läst ditt inlägg två gånger utan att finna några fakta alls som har med RAÄ att göra.  
 
Däremot framhåller du att det tog dig 2 timmar att flyga till Skottland och att det var billigare än att åka tåg till Stockholm. Ja, och vad har detta med RAÄ:s utflyttning till Gotland att göra, att du lyckades få tag på ett lågprisflyg till Skottland? Det är endast ett fåtal flygplatser (Arlanda, Bromma, Norrköping och Köpenhamn) som trafikerar Visby, så på något sätt lär du först få ta dig till en av dessa flygplatser med billigt flyg eller dyrt tåg eller med bil...  
 
Vidare tror du inte att det skulle ta 30 år att digitalisera allt relevant material hos RAÄ. Nej, det tror inte jag heller - det skulle sannolikt ta väldigt mycket längre tid. De 30 åren handlade enbart om ATA:s samlingar och jag har ingen anledning att betvivla arkivchefens bedömning av den beräknade tidsåtgången. Men visst handlar det också om interna prioriteringar inom myndigheten, d v s hur man disponerar sitt ramanslag. För att öka takten på digitaliseringen får man lägga ned annan verksamhet inom myndigheten och avskeda ett antal tjänstemän och forskare... Ska vi börja med att friställa 20-30 personer för att få loss 10 nya friska miljoner att använda för filmning? Något förslag på vilka som kan undvaras?
 
Visst, Kaj, jag håller med dig om att allt är möjligt, t o m att flytta RAÄ till Visby :-), men frågan är om det är värt priset?
 
Henrik, att flytta verksledningen till Gotland och låta merparten av de anställda sitta kvar i Stockholm för att de ska kunna utföra sitt dagliga arbete, är inte riktigt vad utredaren föreslagit...

2005-01-31, 23:48
Svar #18

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Vad har förre riksdagsledamoten Jan Bergqvist, departementsrådet Ulrika Barklund Larsson, revisionsdirektören Tina Ekedahl K?chen och avdelningsdirektören Jonas Hammarlund (expert) för partifärg(er)? Jag skulle bli mycket förvånad om jag inte fick mina misstankar och min förutfattade mening besannad.
 
Och varför finns det inte någon enda representant från RAÄ självt, museivärlden, universiteten eller kultursektorn i övrigt (alltså någon i verkligheten sakkunnig) representerad? - Utan bara byråkrater?  
 
Kan verkligen politiker och byråkrater i (S)verige utan vidare köra över all expertis och sakkunskap på området?
 
Då är det förbi med Sverige som kulturnation.
Då är det dåligt beställt med vår demokrati.
Då är det synd om Sverige!

2005-02-01, 00:17
Svar #19

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Torsten, jag förstår det.
 
Vill bara påpeka att jag tycker hela flytten är en fullständigt ogenomtänkt historia - naturligtvis vore det bättre för RAÄ:s verksamhet att inte flytta till Gotland.
 
Vad jag menade var att för att verksamheten skall kunna fungera även i fortsättningen så bör den fortsätta ligga i Stockholm, även om den på papperet flyttas till Gotland.  
 
Mitt inlägg var alltså helt utan verklighetsanknytning - men något som kanske blir mer eller mindre verklighet om flytten verkligen blir av.
 
Henrik
Henrik Mosén

2005-02-01, 00:29
Svar #20

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Till Kaj J. - jodå jag känner igen denna bild. Den är samma oavsett var ämbetet är beläget. Och fortfarande - hur skulle man kunna bygga det nya RAÄ utifrån förutsättningen att det är lokaliserat till Gotland? Jag kan inte svara på frågan om hur en omprioritering ska se ut. Men det är sällan en framgångslinje att låta bitterhet styra ställningstaganden. Det skulle ju kunna vara så att en flyttning innehåller möjligheter - t ex ökad förståelse för precis det behov du uttrycker?
 
Till Torsten - det avreglerade flyget fungerar ju så att om det finns ett reseunderlag så uppstår konkurrens om resenärerna. Men vill man inte se förändringar så är det väl också svårt att se möjligheter i förändringar, antar jag.
 
C-F:s åsikter bortser jag ifrån.
 
I övrigt är det intressant att ta del av alla de argument som talar för ett kvarboende i huvudstaden. Oavsett om det handlar om Folkhälsoinstitutet, SNV eller RAÄ. Det är nästan samma argument för alla verken.
 
Mvh
/Kaj A.

2005-02-01, 00:44
Svar #21

Lisskulla Engström

De senaste 15 åren har i många statliga myndigheter präglats av omorganisationer, nystarter,  
sammanslagningar, decentraliseringar, centraliseringar, mm. Detta leder till förlust av kompetens, kontinuitet och stabilitet. Långsiktig planering finns inte längre. Inför förändringen visas på hur mycket man kommer att spara - efteråt redovisas aldrig något resultat. Antagligen därför att det blev inget sparande - tvärtom. Alla dessa pengar som denna cirkus har kostat, kunde säkert fyllt igen en hel del hål i statens budget. Därtill kommer kostnad i form av mänskligt kapital.  
 
På Gustav Wasas tid infördes landshövdingarna och denna institution håller än i dag och ingen föreslår förändring. Nutidens nya organisationer hit och dit är dagssländor.  
 
Jag stödjer fullt ut Kaj Janzon - låt RAÄ stanna i Stockholm!
Där anser jag att de bäst fyller sin kulturbevarande uppgift.
 
Jag tycker också att det vore bra om Släktforskarförbundet gjorde en insats.
 
Lisskulla

2005-02-01, 06:37
Svar #22

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Hej!
 
Håller med Lisskulla, kan inte vi som släktforskare inklusive förbundet, ordna med någon slags protestlista som vi sedan skickar till berörda personer? Liksom vi gjorde när det gällde Rädda socknarna...
Det skulle vara en god gärning och kanske till hjälp för RAÄ?
 
/Helena i Södertälje

2005-02-01, 08:06
Svar #23

Bengt Nilsson

Det är säkert så, som Kaj Andersson skriver, att man känner igen argument oavsett vilken myndighet som ska flyttas. Nu är det väl ändå så att vissa delar av RAÄ:s verksamhet, exempelvis ATA, är något som inom överskådlig framtid kräver användarens personliga besök. Kanske på ett annat sätt än vissa andra myndigheter, med vilka man kan klara av mycket kontakt via telefon, epost och brev.  
 
Och när det gäller Gotland kontra Stockholm i det här aktuella fallet borde det vara så att vi användare strävar efter ett alternativ som är bäst för oss. När någon kan visa att det är enklare, billigare, mera praktiskt med tanke på andra arkivs lokalisering m.m. att ta sig till Gotland från olika orter än vad det är att ta sig till Stockholm från samma orter - den dagen är också jag beredd att gå med på att en flytt till Gotland är en förbättring för oss användare.

2005-02-01, 08:11
Svar #24

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kaj A:
Du har helt rätt - jag vill inte se förändring i RAÄ:s lokalisering därför den förändring som föreslagits varken ligger i mitt intresse som släktforskare och värnare av vårt kulturarv i allmänhet, eller som skattebetalare.  
 
Det finns inga sakliga skäl som talar för en flytt av RAÄ till Visby. Inte ens det enda skäl som Lokaliseringsutredningen haft att ta hänsyn till, nämligen om det går att skapa 690 nya arbetstillfällen i Visby (varav 260 genom RAÄ:s flytt) som ersättning för de arbeten som försvinner p g a regementsnedläggningen, går att sakligt underbygga. Flertalet av de tjänster som kommer att tillsättas på RAÄ kommer att behöva tillsättas av personer från andra delar av landet, eftersom den efterfrågade specialistkompetensen saknas på orten och högskolan där saknar många av de utbildningar som RAÄ har behov av. Utredaren nöjer sig dock kort och gott med att Gotlands högskola satsar på kulturfrågor och kulturarvsfrågor i vid mening - vilket avslöjar hur pinsamt dåligt underbyggd denna utredning är.

2005-02-01, 10:15
Svar #25

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Replik till Kaj A.
 
Jag lider, som jag ovan sagt, inte av någon bitterhet. Jag försöker bara vara realistisk . Du frågar: hur skulle man kunna bygga det nya RAÄ utifrån förutsättningen att det är lokaliserat till Gotland?
 
Det vet jag faktiskt inte och eftersom jag inte kommer att flytta till Gotland, vet jag inte om det är särskilt meningsfullt att jag börjar  spekulera om det. De prioriteringar som görs av RAÄ på Gotland kommer inte jag att kunna påverka det minsta.

2005-02-01, 12:14
Svar #26

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7198
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:33
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Det verkar inte bra att flytta RAÄ till Gotland!  
 
En aspekt som inte tagits upp här o kanske inte i förslaget heller är ändå att om verket flyttar dit och många kompetenta människor, så generar det ju pengar och utveckling i Visby med omnejd!
 
Men det måste finnas andra verk och bättre sätt att lösa detta på!  
 
Kräv ett tillbakadragande av detta ytterst olämpliga förslag!!!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-02-01, 12:22
Svar #27

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Den dumdryga inkompetensen utan sakkunskap men med pampambitioner griper omkring sig som aldrig förr: - nyligen det nya museet i Göteborg - med utarmning för flera Stockholmsmuseer som följd, nyss Historiska Museet (kommentar överflödig), nu denna utredning, som i klartext kan bli dödsstöten för RAÄ, i den form vi känner det (Nej, jag överdriver knappast). Vad ska jätten Gluff-Gluff sluka nästa gång? Nöjer man sig inte innan alla kulturinstitutioner i landet är demolerade, tandlösa, ineffektiva och oskadliggjorda?  
 
Genompolitiserngen av staten/samhället måste stoppas. Varför tror alltid politiker att de vet allting bäst, när det ofta visar sig vara - precis tvärtom. Det finns kompetens i Sverige, inte tal om annat, men den består av erfaret folk ute i verksamheterna (alltså i verkligheten) - inte av politiker och byråkrater.  
 
Varför lyssnar man inte på den sakkunskap som faktiskt finns? I synnerhet som den i denna fråga förefaller helt enig. Varför tycks så ofta politik/myndighetsutövning och sunt förnuft vara varandras motsatser, åtminstone i Sverige?
 
Kaj Anderssons åsikter bortser jag ifrån.
 
Men jag kom på en alldeles lysande id?: Varför inte utlokalisera Lokaliseringsutredningen till Bengtsfors eller till Gislaved? Är det så att någon av utredarna inte vill följa med dit, skulle ju vederbörande lätt kunna ersättas med en arbetslös från den på platsen nedlagda industrin. Den eventuella kompetensen som man förlorar (f-n tro't), skulle ju den nyanställde kunna läsa in på några veckor. Det är ju som bekant inga problem. Och jag tror uppriktigt sagt inte att resultatet skulle bli precis sämre, snarare tvärtom...
 
Hörde jag några protester?

2005-02-01, 21:05
Svar #28

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det gäller att hänga med i svängarna för den som tänker hinna protestera. För här blir det åka av.  
 
Redan i morgon går remisstiden för de berörda myndigheterna ut (snabbremiss heter det visst).
 
Regeringen kommer därefter med ett förslag som läggs fram för riksdagen under våren.
 
Vid årsskiftet vill kommunalrådet i Visby skaka hand med Riksantikvarien på första sidan i lokalblaskan, under rubriken: VÄLKOMMEN TILL GOTLAND.
 
En inte osannolik rubrik något senare i riksblaskan: Riksantikvarieämbetet i djup kris: Vi klarar inte våra uppgifter på Gotland. Specialister måste rekryteras från fastlandet.

2005-02-02, 05:53
Svar #29

Rune Edström (Rune)

Hej
Ser att Kaj har lagt ut sin önskescenario med tillhörande rubrik i lokalblaskan  Gotlandsavisen om några månader. När man önskar sa di gamle ta till ordentligt. Vore det inte bättre om det gällt DN så det varit synligt över hela landet, och inte bara den lilla obetydliga plätten Gotland.
Tja är man ensam expert kanske man kan titta in i framtiden.  
 
RAÄ står och faller med att det ligger kvar på samma ställe i samma hus. Som vanligt tycker cheferna och dom övriga anställda att det är en självklarhet att det är så. Klart att man motarbetar varje förändring som kan hota den egna positionen. Det är ju så större delen av svenska folket fungerar, liksom säkert det stora flertalet av jordens invånare.
Dom framhåller ofta och gärna, gärna med lite kreativitet, alla besvärligheter,  som tornar opp sej framför, om nåt sånt skulle inträffa.
 
En del törs prova på det nya, mer eller mindre försiktigt eller burdust.
 
RAÄ är så slimmad att om någon befattningshavare är sjuk, så görs ingenting på det området. Tänk, o hemska tanke, att det blir några som blir långtidssjuka och kanske förtidspensionerade. Då rasar ju RAÄs stora kunnande och kompetens, på de områdena som ett korthus. För det är ju dom som är alldeles ensam om erforderlig kompetens. Någon ute i övriga landet finns inte och kan inte frambringas fort nog, för att fylla luckorna. RAÄs specialister har exklusiv examensrätt över högskolornas studenter och forskare, vilka enligt RAÄs experter inte kan få fram dom nog höga studierna, som erfodras.
 
Tänk jag trodde i min enfald att högskolorna tog fram de kurser som behövs för den diciplinen som behövs i det aktuella fallet.  
 
Mångårig erfarenhet framhålls 20 år, kanske mer.
Något säger mej att pensionsåldern närmar sig med stormsteg för den med så lång tid i arbetslivet.
Eftersom expertkunskapen försvinner från RAÄ vid pensioneringen, finns ju ingen att anställa istället. RAÄ måste ju då tyna bort och bli en skugga av sitt forna jag.
 
Varför inte skicka RAÄ till Gotland så stockholmarna slipper se eländet som väntar?
 
Har väntat mej att se eliten som skriver här, kanske 10 st, här på AF tala om  vilken nytta dom haft av sina besök på RAÄ. Men mina skumma ögon har inte sett mer än enstaka forskare som besöker RAÄ i samband med besök på andra arkiv. Men om vi är snälla och räknar att dessa 10 gör 2 besök om året blir det 20 st. Dom alldeles övervägande flertalet av dom andra på AF, dom vanliga släktforskarna, har inte tänkt sig besöka arkivet. Men en par stycken utanför den närmaste räjongen, gör det ändå.
Dom 22 besöken av släktforskarna motiverar inte att RAÄ behöver ligga kvar på Storgatan. Den kontakt som dom har och behöver sker på annat sätt.
 
Att Kaj lobbyar för sin arbetsplats och skriver sina önskelistor på AF, på vilket sätt det kan bidra till hjälp åt släktforskarna ute i övriga landet, undandrar sig mitt bedömmande.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna