ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem behöver Riksantikvarieämbetet?  (läst 1035 gånger)

2005-10-14, 22:50
läst 1035 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Jörgen!
 
Det är ett faktum att arbetsmarknaden i Sthlm är betydligt bättre än på t ex Gotland. Det kan man enkelt se genom att jämföra lönelägen för samma yrkesgrupper på de två orterna. Om man vill bekämpa arbetslösheten genom sk regionalpolitik, behöver man omfördela arbeten mellan olika regioner. Annars flyttar alla borstbindarna till Stockholm. Nu kanske en del bussförare flyttar till Gotland istället. I min vänskapskrets (031) finns det utbildade bussförare som gärna flyttar till Gotland. Man måste ju inte vara (08) för att vilja ha ett jobb.
 
Anders!
 
Ingen annan ser något samband alls mellan frågorna...  
 
Det är nog ingen (mer än mej) som har uttryckt uppfattningen att det är en fördel för digitaliseringssatsningar med flytten av RAÄ. Men det är flera som har sagt att situationen just nu (dvs efter beslutet om flytt) kan vara till fördel för digitaliseringssatsningar. Det anser även jag.
 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-14, 23:23
Svar #1

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Om man sätter en borstbindare som bussförare är nog risken stor att de inte kommer fram i oskadat skick, eftersom borstbindare oftast är synskadade och blinda .

2005-10-14, 23:30
Svar #2

Bengt Nilsson

Jag förstår inte riktigt på vilket sätt digatiliseringssatsningar skulle påverkas av flytten, arkiv och bibliotek ska ju stanna i Stockholm.
 
Sedan, för att återknyta till vad Per Thorsell sade, så är måhända saken inte helt avgjort. Åtminstone från visst borgerligt håll har det ju talats om att riva upp beslutet ifall det blir ny riksdagsmajoritet efter nästa val.

2005-10-15, 02:20
Svar #3

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Bengt!
Kolla detta inlägg på Anbytarforum.
 
Mvh
/Kaj A.

2005-10-15, 08:46
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jag upprepar min obesvarade fråga, Kaj: Vilken helhet blir bättre av att folk blir arbetslösa i både Visby och Stockholm - i stället för att de som har arbeten i Stockholm får behålla dessa, och de arbetslösa i Visby hjälps av att helt nya arbeten skapas där?
 
Och när det gäller min liknelse med bussföraren, så är det det sistnämnda alternativet som är aktuellt i fallet RAÄ efter styckningen/flytten: Bussen står still vid vägkanten tills den nye föraren kommer tillbaka från körskolan - samtidigt som den gamle föraren sitter sysslolös bland passagerarna!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-10-25, 22:56
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Är det någon mer än jag som noterat att den nya kulturministern verkar vilja ha RAÄ kvar i Stockholm, eller har jag tolkat henne fel?

2006-10-26, 01:00
Svar #6

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag tyckte mig också höra något sådant i morgonekot eller P1 morgon.

2006-10-27, 01:16
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Så här är tydligen läget enligt  Dagens Nyheter

2006-10-27, 18:09
Svar #8

Bengt Nilsson

Hon deklarerade sin uppfattning i frågan redan när utredningen förslag om utlokaliseringen lades tidigt 2005. Då gällde utlokaliseringen som bekant hela Riksantikvarieämbetet. Detta kom efter departementsbehandling att utmynna i ett beslut om flytt av enbart halva RAÄ. I sista stund slängdes i stället Riksutställningar in som en kompensation för att halva RAÄ fick stanna i Stockholm p.g.a. att utredaren inte hade märkt att hans förslag bl.a. innebar flytt av icke-statlig egendom mot ägarens vilja (och utan att denne tillfrågats).  
 
De turerna fick knappast nuvarande kulturministern att bli mer entusiastisk. Hon har heller aldrig stuckit under stol med att hennes ambition har varit att riva upp beslutet. Om detta sedan går att göra i det här skedet och vad man i så fall ska göra för ersättningsinsatser för Gotland lär säkert vara föremål för studium i dagsläget. Var kulturministern personligen står behöver ingen tvivla om, frågan är bara vad som går att få en borgerlig enighet kring och vilka konsekvenser en ändring av beslutet skulle få.  
 
F.ö. bör man ju komma ihåg att utlokaliseringsbeslutet togs av förra regeringen utan riksdagens inblandning. Någon genomlysning av frågan i t.ex. Kulturutskottet kom därför aldrig till stånd. Riksutställningar hade i praktiken inte någon som helst möjlighet att påverka, de blev ju inkastade i elfte timmen som en sista nödlösning. Just denna påtagligt hastiga handläggning ledde till en KU-anmälan, men KU nöjde sig med att notera faktum - någon prickning blev det inte.

2006-10-28, 14:10
Svar #9

Utloggad Kurt O Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 21:50
    • Visa profil
Kan inte datainspektionen flyttas till Gotland? Det borde väl tillföra ca 40 arbetstillfällen och den versamheten kan väl lätt skötas från Gotland?

2006-10-28, 14:16
Svar #10

Utloggad Kurt O Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-10-06, 21:50
    • Visa profil
Ursäkta!
 
versamheten var en oavsiktlig felstavning och inget annat! Ska naturligtvis vara verksamheten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna